Άρθρο 03 – Αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ

1. Οι ΦΟΔΣΑ είναι αρμόδιοι για:
α. την υλοποίηση μέτρων και έργων που προωθούν την ιεράρχηση των δράσεων και των εργασιών διαχείρισης σύμφωνα με το αρ. 29 του ν.4042/2012 (Α’24)
β. την εκπόνηση προγραμμάτων πρόληψης-μείωσης παραγωγής αποβλήτων
γ. τη μεταφόρτωση και επεξεργασία των στερεών αποβλήτων για τα οποία λόγω της σύνθεσης, του είδους ή της ποιότητας και ποσότητάς τους δεν είναι εφικτή η επεξεργασία, με τις υπάρχουσες δυνατότητες.
δ. τη λειτουργία εγκαταστάσεων διαχείρισης αστικών αποβλήτων σύμφωνα με το οικείο ΠΕΣΔΑ
ε. την υγειονομική ταφή της περ. ζ και τη λειτουργία χώρων της περ. η του άρθρου 2 της ΥΑ Η.Π29407/3508/2002 (Β΄1572) για τα αστικά απόβλητα, για την οποία έχουν και την αποκλειστική αρμοδιότητα, με δυνατότητα αποδοχής και λοιπών στερεών μη επικινδύνων καθώς και επικινδύνων αποβλήτων.
στ. τη μηχανική – βιολογική επεξεργασία σύμμεικτων αστικών αποβλήτων, της παρ.5 του άρθρου 1 της ΥΑ οικ.56366/4351 ΦΕΚ Β 3339 2014 για την οποία έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα.
ζ. την επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των ΟΤΑ α’ βαθμού στο σχεδιασμό την υλοποίηση και την δημιουργία δράσεων και έργων
η. την παρακολούθηση και εξειδίκευση της υλοποίησης των στόχων και των δράσεων του ΠΕΣΔΑ
θ. την παρακολούθηση της ιχνηλασιμότητας όλων των παραγόμενων αποβλήτων στην περιοχή ευθύνης τους μέσω του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων (ΗΜΑ)
ι. την εκπόνηση του επιχειρησιακού σχεδίου δράσης και τον προσδιορισμό της τιμολογιακής πολιτικής προς τους ΟΤΑ α’ βαθμού, σε ετήσια βάση
ια. τη συλλογή των στοιχείων που επιβάλλεται σε εφαρμογή του Κανονισμού 2150/2002 για τις στατιστικές των αποβλήτων και την αποστολή αυτών στην αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Αποβλήτων του Υπουργείου Εσωτερικών και στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή στο νπδδ της παρ. 5 του άρθρου 1
ιβ. την προετοιμασία των έργων και την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών και την υλοποίηση δράσεων για την επεξεργασία αποβλήτων της περιοχής ευθύνης τους σύμφωνα με το ΠΕΣΔΑ και την υποβολή αιτήσεων σε επιχειρησιακά προγράμματα για χρηματοδότηση ως τελικός δικαιούχος
ιγ . την προώθηση δράσεων και την υλοποίηση έργων που συμβάλλουν στην κυκλική οικονομία
ιδ. την παροχή στους ΟΤΑ συνδρομής για την εξάλειψη της ανεξέλεγκτης διάθεσης και την αποκατάσταση των υφιστάμενων ΧΑΔΑ
ιε. την τήρηση των απολογιστικών στοιχείων παραγωγής αποβλήτων της περιοχής ευθύνης τους από τους ΟΤΑ α’ βαθμού και απολογιστικά στοιχεία λειτουργίας του συνόλου των έργων και εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων
ιστ. τη σύνταξη ετήσιας και πενταετούς έκθεσης, στην οποία αναφέρεται ο βαθμός και ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόστηκαν οι στόχοι και τα μέτρα του ΠΕΣΔΑ, καθώς και οι λόγοι που ενδεχομένως καθιστούν αναγκαία την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ. Η ανωτέρω έκθεση κοινοποιείται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στο Υπουργείο Εσωτερικών.

3.Στην περίπτωση που λειτουργεί μόνον ένας ΦΟΔΣΑ του άρθρου 1 στην οικεία Περιφέρεια, αυτός έχει την αρμοδιότητα της εκπόνησης και υλοποίησης του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της εν λόγω Περιφέρειας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρο 35 του ν.4042/2012.

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 13:40 | ΠΑΣΕΠΠΕ

    ΠΑΣΕΠΠΕ

    Στην παράγραφο 1γ, θα πρέπει να διευκρινιστεί αν μέχρι να έχουμε τη πλήρη εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ, η διαχείριση των αστικών αποβλήτων μπορεί να πραγματοποιείται σε υφιστάμενες ιδιωτικές εγκαταστάσεις βάσει της αρχής της εγγύτητας.

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 12:49 | ΑΝΝΑ ΚΑΜΜΗ

    Σχολιασμός
    στο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της χώρας

    Θεωρούμε ότι το νέο σχέδιο νόμου, όπως και το παλιό, είναι ένα προϊόνακόμη περισσότερων συμβιβασμών, προκειμένου να διασκεδαστούν οι αντιδράσεις στο χώρο των Φορέων Διαχείρισης.Ταυτόχρονα, έχουν αφαιρεθεί αρκετές από τις ιδιαίτερα προβληματικές ρυθμίσεις που περιλάμβανε το προηγούμενο. Σε κάθε περίπτωση, δεν επιφέρει καμία σημαντική αλλαγή στο υπάρχον τοπίο και σε καμία περίπτωση δεσυνεισφέρει στην εξυπηρέτηση κεντρικών στόχων του ΕΣΔΑ όπως η προώθηση της αποκεντρωμένης διαχείρισης και οδημόσιος χαρακτήρας, αφού :

    1.Παραμένει ο συγκεντρωτικός χαρακτήρας της διαχείρισης, δεδομένου ότι:
    • Ορίζονται αυθαίρετα και χωρίς κάποια προφανή αιτία έως 3 ΦοΔΣΑ ανά Περιφέρεια, χωρίς να συνδέονται με χωρικές ενότητες στις οποίες ολοκληρώνεται η διαχείριση των αποβλήτων σύμφωνα με τον εκάστοτε ΠΕΣΔΑ (Περιφερειακό Σχεδιασμό).
    • Εξαιρείται η μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας, η Αττική, που αντιστοιχεί στο μισό πληθυσμό της χώρας και έχει το μεγαλύτερο πρόβλημα με την υπό εξάντληση χωματερή της Φυλής, η οποία παραμένει με ένα φορέα τον ΕΣΔΝΑ στον οποίο τον πρώτο λόγο έχει η Περιφέρεια

    2.Δεν κατοχυρώνει το δημόσιο χαρακτήρα, ούτε ως προς τη νομική μορφή, αφού δίνεται η δυνατότητα Ανώνυμης Εταιρείας,ούτε ως προς το ουσιαστικό περιεχόμενο (στοχεύσεις και τρόπος λειτουργίας). Επισημοποιείται με τον τρόπο αυτό η ακύρωση της σαφούς διάταξης του Καλλικράτη που όριζε ότι οι ΦοΔΣΑ πρέπει να έχουν τη μορφή ΝΠΔΔ (συνδέσμων Δήμων) για να εξισορροπήσει έστω και μερικά την αδιαφάνεια που επιφέρει ο συγκεντρωτισμός των ΦοΔΣΑ.

    Όπως είχαμε επισημάνει και στο σχολιασμό του προηγούμενου σχεδίου νόμου, κομβικό στοιχείο του νέου ΕΣΔΑ είναι ο αναβαθμισμένος ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ένας ρόλος, που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, όταν συζητάμε για το νέο πλαίσιο που πρέπει να διέπει τη λειτουργία των φορέων διαχείρισης. Από αυτήν την άποψη, είναι χρήσιμο να θυμίσουμε κάποιες ακόμη προβλέψεις του ΕΣΔΑ(στις στρατηγικές για την εφαρμογή της νέας εθνικής πολιτικής διαχείρισης των αποβλήτων), παρόλο που δεν καλύπτουν όλο το φάσμα της διαχείρισης:

    «Καθορισμός της υποχρέωσης των Δήμων να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν τοπικά σχέδια αποκεντρωμένης διαχείρισης αποβλήτων, στο πλαίσιο των εθνικών και των περιφερειακών σχεδιασμών. Οι προδιαγραφές, οι στόχοι και το χρονοδιάγραμμα, των τοπικών σχεδίων περιλαμβάνονται με τη μορφή υποδείγματος στο παράρτημα του παρόντος ΕΣΔΑ. Στα πλαίσια αυτά θα προσδιοριστούν όλες εκείνες οι απαραίτητες ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν την δυνατότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αναλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων που απαιτούνται για την εφαρμογή ενός τοπικού σχεδίου αποκεντρωμένης διαχείρισης. Ενδεικτικά τέτοιες ρυθμίσεις αφορούν:
    • το περιεχόμενο και τη διαδικασία ενσωμάτωσης των δημοτικών σχεδίων διαχείρισης αποβλήτων στα ΠΕΣΔΑ, συμπεριλαμβανομένων θεμάτων συντονισμού και συνδιαχείρισης μεταξύ όμορων Δήμων.
    • τη δυνατότητα προσλήψεων του απαραίτητου προσωπικού για την υλοποίηση του τοπικού σχεδίου σε κάθε Δήμο, δεδομένου ότι τα σχέδια αυτά είναι εντάσεως εργασίας.
    • τη διασφάλιση της δυνατότητας των δήμων να διακινούν τα ανακτώμενα υλικά έναντι τιμήματος
    • τη δυνατότητα χωροθέτησης ήπιων υποδομών διαχείρισης, εντός του πολεοδομικού ιστού
    • την ενθάρρυνση των κοινωνικών πρωτοβουλιών για πιο άμεση συμμετοχή στη διαχείριση των αποβλήτων, στο πλαίσιο ενός συστήματος δημόσιας αποκεντρωμένης διαχείρισης
    • τέλος, τη δυνατότητα σύναψης συνεργασίας μόνον για την διαλογή στην πηγή και την εκπαίδευση μεταξύ Δήμων, κοινωνικών συνεταιρισμών ή/και συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης εφόσον τα απόβλητα εντάσσονται στην εναλλακτική διαχείριση.»

    «Θεσμοθέτηση των αρμοδιοτήτων των δήμων, ώστε να μπορούν να υλοποιούν όλο το φάσμα των δράσεων των τοπικών σχεδίων διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένης της απρόσκοπτης διάθεσης των ανακτήσιμων υλικών και ενίσχυση της τεχνικής επάρκειάς τους καθώς των λοιπών φορέων διαχείρισης αποβλήτων.»
    .
    Με βάση τα παραπάνω, μια νέα (διαδημοτική) δομή διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, που θα συμβάλλει στην υλοποίηση των στόχων του ΕΣΔΑ και θα εναρμονίζεται με τις κατευθύνσεις του, θα πρέπει:
    1. Να μην περιορίζει το ρόλο και τις αρμοδιότητες των δήμων. Αντίθετα, να τους διευκολύνει στην εφαρμογή των τοπικών σχεδίων διαχείρισης και στη δημιουργία και διαχείριση διαδημοτικών υποδομών, όπου αυτό απαιτείται. Σε αυτό το πλαίσιο, να παρέχει την αναγκαία υποστήριξη για την υπέρβαση των δυσκολιών, την εκπόνηση οριζόντιων μελετών, την ανάπτυξη αγορών προϊόντων προδιαλογής και αύξησης των εσόδων των δήμων, την ενίσχυση της βιωσιμότητας των δημοτικών συστημάτων και την εκπαίδευση του προσωπικού τους.
    2. Να ωθεί στη διαρκή αύξηση των ποσοτήτων των υλικών που προδιαλέγονται και αξιοποιούνται σε επίπεδο δήμου, σε συμμόρφωση με την πυραμίδα ιεράρχησης των σταδίων διαχείρισης.
    3. Να είναι αποτέλεσμα εθελοντικής απόφασης για ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ όμορων δήμων και να μην επιβάλλεται με αποφάσεις από τα «πάνω».
    4. Να κατοχυρώνει την ισότιμη συμμετοχή των δήμων, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους.
    5. Να διασφαλίζει την πλήρη διαφάνεια και τον κοινωνικό έλεγχο.

    ΑΠΟΡΙΕΣ- ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ
    • Όμως δεν διευκρινίζεται πως θα μπορέσουν οι ΟΤΑ που δεν διαθέτουν την υλικοτεχνική υποδομή (ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ/ σπαστήρες/ διαχείριση αδρανών / κομποστοποίηση) να οργανωθούν επαρκώς. Κυρίως πως θα γίνουν οι προσλήψεις στα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ ώστε να καλυφθούν οι θέσεις του ΟΕΥ όπως προβλέπει το άρθρο 15.

    • Καταργούνται οι υπάρχοντες ΦΟΣΔΑ στα νησιά;

    • Οι Δήμοι που δεν μπορούν να υποστηρίξουν με τις δικές του δυνάμεις το συγκεκριμένο μοντέλο διαχείρισης θα ανήκουν υποχρεωτικά στον πιο κοντινό ΦοΔΣΑέτσι ώστε η διαχείριση των αποβλήτων να σχεδιάζεται και να υλοποιείται στο κοντινότερο στον πολίτη επίπεδο, εξασφαλίζοντας τη συμμετοχή και τον έλεγχο της τοπικής κοινωνίας ;

    . Συμπεράσματα και προτάσεις

    Θεωρούμε ότι υπάρχει ανάγκη για ριζική αναδιαμόρφωση του σχεδίου νόμου ως εξής:

    1. Συγκρότηση ενός νέου δικτύου φορέων διαχείρισης που θα έχουν τη μορφή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και θα συστήνονται από ΟΤΑ πρώτου βαθμού, για όλη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένης και της Αττικής. Οι νέοι φορείς θα έχουν την ευθύνη κοινών διαδημοτικών υποδομών που αναπτύσσονται εντός ενοτήτων που θα περιλαμβάνουν έργα τελικής διαχείρισης και οι οποίες προσδιορίζονται στους ισχύοντες κάθε φορά ΠΕΣΔΑ.

    2. Οι ΦοΔΣΑ, είναι σκόπιμο να διαχειρίζονται, αποκλειστικά και μόνο τις υποδομές που ένας Δήμος δεν μπορεί να υποστηρίξει με τις δικές του δυνάμεις. Έτσι ώστε η διαχείριση των αποβλήτων να σχεδιάζεται και να υλοποιείται στο κοντινότερο στον πολίτη επίπεδο, εξασφαλίζοντας τη συμμετοχή και τον έλεγχο της τοπικής κοινωνίας. Η παροχή από τους ΦοΔΣΑ τεχνικών, συμβουλευτικών υπηρεσιών και η στήριξη προγραμμάτων των δήμων (π.χ. εκπαίδευσης, δημοσιότητας κλπ.) θα μπορούσε να αναβαθμίσει συνολικά τη δυνατότητα των δήμων να υλοποιήσουν τα τοπικά σχέδια διαχείρισης και να υποστηρίξει και όχι να υποκαταστήσει τη δημοτική διαχείριση των απορριμμάτων.

    3. Δήμοι που τεκμηριώνουν, μέσω των τοπικών τους σχεδίων, ότι είναι σε θέση να υλοποιήσουν τους στόχους του ΕΣΔΑ, τηρώντας πλήρως τη νομοθεσία, να έχουν τη δυνατότητα είτε να μην προσχωρήσουν σε φορείς διαχείρισης, είτε να αποχωρήσουν από αυτούς, εάν κρίνουν ασύμφορη τη συμμετοχή τους, έτσι ώστε να διαφυλάσσεται το δημοκρατικό δικαίωμά τους ως αυτόνομων αιρετών αυτοδιοικήσεων.

    4. Στο Διοικητικό Συμβούλιο κάθε ΦοΔΣΑνα μετέχουν ισάριθμοι εκπρόσωποι όλων των δήμων – μελών, εκλεγμένοι από κάθε Δημοτικό Συμβούλιο, με πρόβλεψη για την εκπροσώπηση και της μειοψηφίας π.χ. 3 εκπρόσωποι από κάθε Δήμο, ένας από τη μειοψηφία. Η ανάδειξη των μελών της εκτελεστικής επιτροπής να γίνεται με κλήρωση μεταξύ των μελών του Δ.Σ. και με την πρόβλεψη να μην υπάρχουν περισσότερα του ενός μέλη από κάθε δήμο. Οι συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής στην οποία εκχωρούνται αρμοδιότητες από το Δημοτικό Συμβούλιο να γίνονται με δημόσια πρόσκληση και να είναι ανοιχτές στο κοινό.

    5. Πρέπει να ληφθεί πρόνοια για την απρόσκοπτη άσκηση διαδημοτικών δραστηριοτήτων όμορων δήμων, σε επιμέρους τομείς που δεν ανήκουν στο αντικείμενο των ΦοΔΣΑ, όπως για παράδειγμα η διαχείριση προδιαλεγμένων υλικών σε διαδημοτικές μονάδες ανακύκλωσης ή κομποστοποίησης. Αναφερόμαστε στις προσλήψεις, τηδιευκόλυνση της διάθεσης των ανακυκλώσιμων υλικών, τη συγκρότηση διαδημοτικών φορέων για τη λειτουργία κοινών ΚΔΑΥ ή μονάδων κομποστοποίησης κλπ.

    6. Οι υπηρεσίες των συναρμόδιωνΥπουργείων και οι αντίστοιχες περιφερειακές υπηρεσίες να έχουν την αρμοδιότητα ελέγχου τήρησης της υλοποίησης των παραπάνω σχεδίων και των τοπικών σχεδίων διαχείρισης και της συμμόρφωσης με την νομοθεσία.

    Άννα Καμμή
    Δημοτική Σύμβουλος Δήμου Μυκόνου
    Κίνηση Ενεργών Πολιτών Μυκόνου

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 11:23 | Περιφερειακό Τμήμα Κρήτης ΠΣΧΜ

    1.Οι προβλεπόμενες αρμοδιότητες στα εδάφια θ. (παρακολούθηση της ιχνηλασιμότητας όλων των παραγόμενων αποβλήτων στην περιοχή ευθύνης τους μέσω του ΗΜΑ) και ια. (συλλογή των στοιχείων που επιβάλλεται σε εφαρμογή του Κανονισμού 2150/2002 για τις στατιστικές των αποβλήτων) χρήζουν διευκρίνισης/προσδιορισμού με ποιον τρόπο/μέτρα/ εργαλεία/θεσμικό πλαίσιο κ.λπ. δύναται να υλοποιούνται, άλλως να προβλέπονται σχετικές εξουσιοδοτικές και μεταβατικές διατάξεις (π.χ. έκδοση κανονιστικών πράξεων) στο τέλος του ίδιου άρθρου ή στο άρθρο 19.
    2.Η προβλεπόμενη αρμοδιότητα στο εδάφιο ζ. (επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των ΟΤΑ α’ βαθμού στο σχεδιασμό την υλοποίηση και την δημιουργία δράσεων και έργων) θεωρούμε ότι χρήζει διευκρίνισης εάν αφορά σε συνδρομή ή σε υποχρέωση ή σε δυνατότητα εφόσον γίνει σχετική προς τούτο ανάθεση/προγραμματική σύμβαση, καθώς η σχετική «Επιστημονική & Τεχνική Υποστήριξη» αποτελεί ένα ιδιαιτέρως συστηματικό, χρονοβόρο και επίπονο έργο.
    3.Στις προβλεπόμενες αρμοδιότητες θεωρούμε ότι χρειάζεται να είναι σαφείς οι αρμοδιότητες των ΦΟΔΣΑ στο σχεδιασμό, κατασκευή και λειτουργία των Πρασίνων Σημείων και στα προγράμματα ΔσΠ ΜΠΕΑ και Μολυσματικών αποβλήτων από κατ’ οίκον νοσηλεία, κ. ά. προγραμμάτων /δράσεων με στόχο τη διασφάλιση της υψηλής προστασίας του περιβάλλοντος και της ανθρώπινης υγείας.
    4.Στην ΚΥΑ 2527 / 2009 (ΦΕΚ B 83/21.1.2009) προβλεπόταν η δυνατότητα οι ΦΟΔΣΑ να εκτελούν και τις εργασίες της παραγράφου 1β) του άρθρου 7 της υπ’ αριθμ. Η. Π. 50910/2727/2003 κοινής υπουργικής απόφασης για λογαριασμό ΟΤΑ της Διαχειριστικής Ενότητας ευθύνης τους, καθώς και (τις ίδιες εργασίες) για λογαριασμό των υπόχρεων φορέων των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 7 της υπ’ αριθμ. 50910/2727/2003 κοινής υπουργικής απόφασης, επίσης και για λογαριασμό άλλων νομικών προσώπων μετά από σχετική ανάθεση σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
    Παρότι το γενικό πνεύμα του παρόντος νομοσχεδίου, καθώς και του Ν. 2939/2011, όπως τροποποιήθηκε από το Ν. 4496/2017 και ισχύει, προβλέπει το σύνολο των εργασιών ειδικά της παραγράφου 1β) του άρθρου 7 της υπ’ αριθμ. Η. Π. 50910/2727/2003 ΚΥΑ να εκτελούνται από τους ΟΤΑ (? – και τους εργολάβους αυτών, όσες προσλήψεις και να γίνουν …), έχουμε παρατηρήσει ότι, τουλάχιστον στην Περιφέρεια Κρήτης, οι ΦΟΔΣΑ είναι απολύτως αποτελεσματικοί στην επιτέλεση αυτών των εργασιών αλλά και ευέλικτοι σε θέματα βελτιστοποίησής των, ιδίως στα ρεύματα ΔσΠ ανακυκλώσιμων υλικών – φωτεινά παραδείγματα: ΔΕΔΙΣΑ Χανίων, ΦΟΔΣΑ Βόρειας Πεδιάδας. Θεωρούμε ότι, καλό για όλους είναι, να παραμείνει αυτή η δυνατότητα επιτέλεσης των εργασιών αυτών από τους ΦΟΔΣΑ.

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 11:32 | ΤΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

    Θα πρέπει τα ΤΣΔΑ (άρθρο 4 αρμοδιότητες δήμων) να λαμβάνουν την έγκριση των ΦΟΔΣΑ προκειμένου να ελέγχεται ότι οι στόχοι του ΤΣΔΑ είναι σύμφωνοι με τους στόχους του ΠΕΣΔΑ και να δημιουργούνται συνέργειες ανάμεσα στους δήμους.

    Στη παράγραφο 1 σημείο γ, θα πρέπει να διευκρινιστεί αν μέχρι να έχουμε τη πλήρη εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ, η διαχείριση των αστικών αποβλήτων μπορεί να πραγματοποιείται σε υφιστάμενες ιδιωτικές εγκαταστάσεις βάσει της αρχής της εγγύτητας.

    Επιπλέον, στο άρθρο 3 παράγραφο 1 σημείο θ, γίνεται αναφορά για εποπτικό ρόλο των ΦΟΔΣΑ επί των στοιχείων του ΗΜΑ για απόβλητα που αφορούν ποσότητες εντός των ορίων αρμοδιότητας τους. Όμως, οι διακινούμενες ποσότητες δύναται να αφορούν και ποσότητες που δεν οδηγούνται σε εγκαταστάσεις αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ ή μελών αυτού και δεν εμπίπτει αρμοδιότητα εποπτείας.

    Στο άρθρο 3 παράγραφο ι σημείο ε, οι λόγοι που καθιστούν αναγκαία την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ, θα προκύπτουν από την ετήσια έκθεση ή την έκθεση 5ετίας?

    Μεταξύ άλλων, οι ΦΟΔΣΑ θα πρέπει να συνεργάζονται και με ιδιωτικές εταιρείες παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων, ενδεχομένως μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, οι οποίες θα μπορούν να προσφέρουν συμβουλευτικές υπηρεσίες αναφορικά με τις δραστηριότητες της μεταφόρτωσης, επεξεργασίες, υγειονομικής ταφής, μηχανικής-βιολογικής επεξεργασίας των αποβλήτων κτλ είτε ακόμη να μπορούν και να αναλάβουν τέτοιου είδους υπηρεσίες (όπως την κατασκευή, λειτουργία και διαχείριση ΚΔΑΥ, ΧΥΤΑ, μονάδας επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων) – (εκτός εάν αυτό ανήκει στις αρμοδιότητες των Δήμων)

    Επιπλέον, οι ΦΟΔΣΑ θα πρέπει να ελέγχουν την σωστή λειτουργία των Δήμων καθώς και την σωστή διεκπεραίωση των αρμοδιοτήτων που τους έχουν ανατεθεί. Σε περίπτωση αποκλίσεων, θα πρέπει να μπορούν να επέμβουν.

  • Παράγρ. 1.θ.
    Ο ΦοΔΣΑ να είναι αρμόδιος για την ιχνηλασιμότητα των στερεών αποβλήτων που του παραδίδονται. Όχι όλων (στερεών, υγρών αερίων) και όχι των παραγομένων από οποιαδήποτε πηγή. Αυτό είναι ανέφικτο.

  • Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι οι ΦΟΣΔΑ είναι αρμόδιοι μόνο για τα δημοτικά απόβλητα, ώστε να μην υπάρχει περίπτωση να ερμηνεύονται ορισμένα άρθρα όπως εξυπηρετούν τον καθένα. Μπορούν π.χ. να αναφερθούν οι κωδικοί ΕΚΑ του κεφαλαίου 20, ώστε να μην υπάρχει περιθώριο παρερμηνειών.
    Το σημείο «γ. τη μεταφόρτωση και επεξεργασία των στερεών αποβλήτων για τα οποία λόγω της σύνθεσης, του είδους ή της ποιότητας και ποσότητάς τους δεν είναι εφικτή η επεξεργασία, με τις υπάρχουσες δυνατότητες.» είναι γενικό και δεν ανταποκρίνεται στις αρμοδιότητες των ΦΟΣΔΑ. Δεν πρέπει οι ΦΟΣΔΑ και οι πολίτες να επωμίζονται τα έξοδα διαχείρισης μη δημοτικών αποβλήτων – αυτό είναι υποχρέωση των παραγωγών.

  • 5 Φεβρουαρίου 2018, 20:33 | Περιφέρεια Ηπείρου

    Δεν ξεκαθαρίζεται αν η λειτουργία εγκαταστάσεων διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων είναι αρμοδιότητας Δήμων ή ΦοΔΣΑ.

    Άρθρο 3 παραγρ. 1:. Οι ΦΟΔΣΑ είναι αρμόδιοι για:…
    γ. τη μεταφόρτωση και επεξεργασία των στερεών αποβλήτων για τα οποία λόγω τους σύνθεσης, του είδους ή τους ποιότητας και ποσότητάς τους δεν είναι εφικτή η επεξεργασία, με τους υπάρχουσες δυνατότητες.

    Ενώ στο άρθρο 4 (αρμοδιότητες των Δήμων) παραγρ. (θ) αναφέρεται ότι η υλοποίηση και λειτουργία των ΣΜΑ είναι αρμοδιότητα των Δήμων.
    Επιπρόσθετα και στο άρθρο 19 παραγρ.5 μεταβιβάζεται η κυριότητα έργων, εγκαταστάσεων και εξοπλισμού διαχείρισης στερεών αποβλήτων από τους Δήμους/ ΝΠΔΔ στους ΦοΔΣΑ που έχουν την ευθύνη λειτουργίας τους.

  • 5 Φεβρουαρίου 2018, 20:33 | Περιφέρεια Ηπείρου

    Στο άρθρο1 παρ.5 και στο άρθρο 3 παραγρ. 3: αναφέρεται ότι ο ΦοΔΣΑ είναι αρμόδιος για τη σύνταξη-εκπόνηση ή τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ της παρ. 2 του άρθρου 35 του ν.4042/2012 καθώς και για τη σύνταξη της ετήσιας και 5ετούς έκθεσης (άρθρο 3 παρ. ιστ)

    Δεν ξεκαθαρίζεται ποιος ΦοΔΣΑ είναι αρμόδιος όταν υπάρχουν περισσότεροι από ένας.

  • 5 Φεβρουαρίου 2018, 07:11 | ΓΙΑΝΝΗΣ

    Δεν δίνεται ρητά η δυνατότητα συλλογής και μεταφοράς των απορριμμάτων των Δήμων σε ΦοΔΣΑ εφόσον θέλει ο Δήμος να εκχωρήσει την αρμοδιότητά του. Αυτή την αρμοδιότητα εκτελούν πολλοί ΦοΔΣΑ σε Δήμους που το έχουν ανάγκη όπως ίσχυε με το νομικό πλαίσιο μέχρι σήμερα. Επίσης καταργείται η διάταξη του ν.4071/12 που έδινε κατ’ εξαίρεση σε ΦοΔΣΑ με τη μορφή ΑΕ των ΟΤΑ την δυνατότητα να είναι κύρια συμβαλλόμενα μέρη σε προγραμματικές συμβάσεις για την επίτευξη των σκοπών τους. Πολλοί ΦοΔΣΑ στην Ελλάδα παρέχουν υπηρεσίες συλλογής και μεταφοράς και ΦοΔΣΑ ΑΕ έχουν υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις και με άλλα συμβαλλόμενα μέρη (πχ με ΔΕΥΑ για παραλαβή λυματολάσπης, με Δήμους ή Περιφέρειες για λειτουργία και κατασκευή έργων κτλ). Η κατάργηση της δυνατότητας σύναψης τέτοιων προγραμματικών συμβάσεων ευνοεί μόνο τους ιδιώτες και κανέναν άλλον.

  • 5 Φεβρουαρίου 2018, 03:58 | Kyriakos Gkikas

    http://exotaxyta.blogspot.co.uk/

    Η μεγαλύτερη κατάρα στην Αττική, και όχι μόνο ήταν η σύσταση του σημερινού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου. Αναφερόμαστε για τη σύμπραξη 66 Δήμων μαζί στην Αττική και τη σύσταση του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου.
    Κάθε χρόνο τα έσοδα αυτού κυμαίνονται περί τα 85.000.000 ευρώ με 90.000.000 ευρώ.
    Τα 45.000.000 ευρώ περίπου πηγαίνουν ως αντισταθμιστικά στο ΔΗΜΟ ΦΥΛΗΣ όπου φιλοξενεί το μεγαλύτερο ΧΥΤΑ της Ευρώπης. Για να κλίνουν τα στόματα των κατοίκων και να τους ποτίζουν Καρκίνο και άλλες αρρώστιες. Ο ΔΗΜΟΣ ΦΥΛΗΣ έχει περί τους 1200 υπαλλήλους υπό την προστασία τους. Ικανούς να έχουν το πρώτο ρόλο για την ανάδειξη της εκάστοτε ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ.

    Τα υπόλοιπα ετήσια έσοδα του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ «μοιράζονται» «ΔΕΞΙΑ» και «ΑΡΙΣΤΕΡΑ» και «ΚΕΝΤΡΩΑ» για τα όποια ετήσια «ΕΞΟΔΑ»……..!!!!!!!!!!!!

    Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ Διαβαθμιδικού Συνδέσμου, και η ΟΝΟΜΑΣΙΑ του σε ΕΘΝΙΚΗ Ακαδημία ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ.

    Κάθε ΔΗΜΟΣ οφείλει τα ζυγίζει τα απορρίμματα του. Θα πληρώνει ΜΟΝΟ ότι παράγει και θα έχει και πρόστιμο σε για αυτά που παράγει.

    Θα ΠΡΕΠΕΙ επίσης να καταργηθεί η Ε.Ε.Α.Α. Τα χρήματα αυτής θα πρέπει να πηγαίνουν στο ΔΗΜΟ και κατ’ επέκταση στους ΔΗΜΟΤΕΣ.

    Θα πρέπει να δοθεί κίνητρο στους ΔΗΜΟΤΕΣ να ανακυκλώνουν σωστά σε πολλά ρεύματα.

    Θα πρέπει να γίνεται επαλήθευση μέσω των πληροφοριακών συστημάτων των κάθε ΔΗΜΩΝ με τον τελικό αποδέχτη – ΧΥΤΑ. Ως προς τα ζυγισμένα απορρίμματα. Να μην γίνεται υπερχρέωση ανά κάτοικο – Να μην έρχονται από άλλους ΔΗΜΟΥΣ !!

    Κάθε ΔΗΜΟΣ οφείλει να έχει στο διαδίκτυο τα μηνιαία – ετήσια παραγόμενα ΑΣΑ… Με το ίδιο τρόπο ο ΧΥΤΑ ή χώρος που θα τα φιλοξενεί να αναγράφει τι ΔΕΧΕΤΑΙ καθημερινά – μηνιαία – ετήσια.

    Δυνατότητα εξαγωγής παραγόμενων ΑΣΑ σε Χώρες που παράγουν ενέργεια μέσο Καύσης.
    Χώρες που τα χρειάζονται !!

    Η κατάργηση του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου και η δημιουργία Ακαδημίας Ανακύκλωσης, όπως και η κατάργηση της Ε.Ε.Α.Α θα μας δείξουν το δρόμο με γνώμονα το συμφέρον του Πολίτη και του Περιβάλλοντος.

    Κυριάκος Α. ΓΚΙΚΑΣ