- Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας καταρτίζει δεκαετές σχέδιο δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
- Η κάλυψη των αναγκών αυτών πραγματοποιείται ιδίως μέσω της κατάλληλης ανάπτυξης από το Τ.Α.Εθ.Α. των ακινήτων του, για την κατασκευή, ανακατασκευή, ανακαίνιση και συντήρηση στρατιωτικών οικημάτων και την παραχώρηση της χρήσης τους έναντι αποζημίωσης.
- Το σχέδιο δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων περιλαμβάνει τουλάχιστον τα παρακάτω στοιχεία:
α) τη δυναμικότητα των υφιστάμενων στρατιωτικών οικημάτων,
β) τις τεχνικές ανάγκες και το κόστος συντήρησης των υφιστάμενων στρατιωτικών οικημάτων,
γ) την τεχνική δυνατότητα, τη δυνατότητα χρηματοδότησης και το κόστος κατασκευής και συντήρησης στρατιωτικών οικημάτων,
δ) τη δυνατότητα του Τ.Α.Εθ.Α. να χρηματοδοτήσει με κάθε άμεσο ή έμμεσο τρόπο την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων,
ε) τις στεγαστικές ανάγκες ανά περιοχή,
στ) τις κατηγορίες δικαιούχων και
ζ) το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης οροσήμων εκτέλεσής του.
- Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ενημερώνει τη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων για το σχέδιο δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό της Βουλής.
Το δεκαετές πλάνο έχει δημιουργηθεί με βάση ποιον αριθμό στελεχών; Του υφιστάμενου, στο οποίο παρουσιάζεται ότι ήδη παραδίδονται οικήματα και διαμερίσματα, ή σε αυτό που προορίζεται να απομείνει κατόπιν «Ατζέντας 2030»;
Επισημαίνεται ότι η ΠΟΕΣ έχει αποκαλύψει με έγγραφό της ότι το Στρατιωτικό Γραφείο του ΥΠΕΘΑ μόλις πρόσφατα ξεκίνησε να βολιδοσκοπεί τις ανάγκες σε οικήματα ανά περιοχές, ενώ οι εξαγγελίες είναι πολύ προγενέστερες. Ακόμα και ο αριθμός των υπό κατασκευή (ή υπό προγραμματισμό) οικημάτων είναι μεταβλητός. Το γεγονός ότι μόλις τώρα δείχνει να θεσπίζεται πλάνο επιβεβαιώνει την μη ύπαρξη προγραμματισμού.
Εύλογα εγείρεται το ερώτημα: αφού δεν υπήρχε προγραμματισμός, τότε γιατί χρειάζεται η «αξιοποίηση» της κινητής και ακίνητης περιουσίας των ΕΔ για την υλοποίηση του μη υπαρκτού προγραμματισμού. Δυστυχώς οι σοβαρές υπόνοιες για ύπαρξη άλλου σχεδιασμού από τον διαφημιζόμενο, επιβεβαιώνεται πέραν πάσης αμφιβολίας από το άρθρο 28.
Στο σχέδιο στέγασης , προτείνεται να περιληφθεί ιδικός πυλώνας για αποστράτους με χαμηλό εισόδημα ή αναπηρία, σε συνεργασία με τις Ενώσεις Αποστράτων.
Εάν θέλουμε να έχουμε πραγματικά επιχειρησιακό και αξιόμαχο στρατό το 2030, πρέπει εδώ και τώρα να γίνει πιο δυναμική και μαζική προσπάθεια για την ανέγερση νέων στρατιωτικών κατοικιών. Διαφορετικά, θα βρεθούμε στη δυστοπική πραγματικότητα όπου η χώρα διαθέτει νέα οπλικά συστήματα αλλά δεν έχει ανθρώπους να τα επανδρώσουν — ή χειρότερα, θα περιοριστούμε σε προσωπικό με χαμηλά προσόντα, απλώς επειδή δεν υπήρχαν κίνητρα για πιο άξιους νέους να ακολουθήσουν αυτόν τον δρόμο. Η κατοικία δεν είναι απλώς παροχή — είναι όρος επιβίωσης και εργαλείο προσέλκυσης ποιοτικών στελεχών. Αν δεν λυθεί αυτό τώρα, το πρόβλημα θα είναι εκρηκτικό σε 5 χρόνια.
Στις τουριστικές περιοχές, όπου υπηρετούν χιλιάδες στελέχη των ΕΔ, τα ενοίκια έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα επίπεδα. Με μισθό περίπου 1.000€, είναι οικονομικά αδύνατο να ανταπεξέλθει κανείς σε ενοίκιο 600€ και στα υπόλοιπα έξοδα διαβίωσης. Είναι απλά μαθηματικά. Εάν υπήρχε μόνιμη κατοικία για κάθε στέλεχος, το όφελος θα ήταν τεράστιο — στην πράξη θα σήμαινε μια άμεση αύξηση του καθαρού εισοδήματος κατά 50–60%. Και κάτι ακόμη: κάθε επίδομα η επιστροφή ενοικίου τελικά καταλήγει στις τσέπες των ιδιοκτητών, όχι στους ίδιους τους στρατιωτικούς, διότι αυξάνονται τα ενοίκια. Άρα, η παροχή κατοικίας δεν είναι προνόμιο· είναι δομική λύση για την επιβίωση και την αξιοπρεπή διαβίωση του προσωπικού.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική μείωση στο ενδιαφέρον για τις στρατιωτικές σχολές, γεγονός που οφείλεται τόσο στις απαιτήσεις της ζωής στις Ένοπλες Δυνάμεις όσο και στην αβεβαιότητα για τις παροχές μετά την αποφοίτηση. Η εξασφάλιση μόνιμης κατοικίας για τα στελέχη, από την αρχή της σταδιοδρομίας τους, δεν αποτελεί απλώς μέτρο μέριμνας — είναι ένα ισχυρό κίνητρο εισόδου στο στράτευμα. Ειδικά για τις νέες και νέους που σκέφτονται σοβαρά το επαγγελματικό τους μέλλον, η σιγουριά μιας οικίας μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στις επιλογές τους. Επομένως, το οικιστικό πρόγραμμα δεν πρέπει να ιδωθεί ως «έξοδο», αλλά ως επένδυση στη στελέχωση και στην ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού των ΕΔ.
Για να εξασφαλιστεί η κάλυψη όλων των στελεχών μέχρι το 2030, όπως έχει ανακοινωθεί, πρέπει να υπάρξει ένας πλήρως κοστολογημένος και σταδιακά υλοποιήσιμος οικιστικός σχεδιασμός. Οι υφιστάμενες εξαγγελίες είναι θετικές, αλλά ανεπαρκείς ποσοτικά. Η λύση θα μπορούσε να έρθει μέσω μακροχρόνιων συμβάσεων παραχώρησης με ιδιώτες επενδυτές ή ΟΤΑ, με σαφές πλαίσιο ανταλλαγής χρήσης γης με έτοιμες κατοικίες. Χρειάζεται τόλμη, διαφάνεια και σωστός προγραμματισμός.
Η στέγαση των στελεχών των ΕΔ δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με ημίμετρα. Αν θέλουμε πραγματικά να υπάρξει μέριμνα, πρέπει να αξιοποιηθεί η μεγάλη ακίνητη περιουσία του Δημοσίου μέσω συμπράξεων με ιδιώτες, ώστε να κατασκευαστούν κατοικίες με ανταποδοτικά οφέλη. Τα στρατόπεδα που βρίσκονται μέσα στις πόλεις είναι ιδανικές περιπτώσεις. Εκεί μπορεί να δοθεί ένα τμήμα για εμπορική ή οικιστική χρήση και, σε αντάλλαγμα, να χτιστούν κατοικίες για τα στελέχη. Έτσι επιτυγχάνεται κοινωνικό όφελος χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση.
ΑΡΘΡΟ 33
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών (ΠΟΣ), αφού έλαβε υπόψη τη σχετική εισήγηση της Νομικής Συμβούλου της, Γεωργίας Κουκέας, παραθέτει τις παρακάτω απόψεις:
Οι εξουσιοδοτικές διατάξεις θα πρέπει να είναι ειδικές και ορισμένες και να περιέχουν επαρκή κριτήρια και κατευθύνσεις που να καθορίζουν κατά βάση το πλαίσιο της ρύθμισης. Εν προκειμένω, είναι γενικές και αόριστες και δεν περιλαμβάνεται καμία εξουσιοδοτική διάταξη για την κατανομή των εσόδων του υπό σύσταση νομικού προσώπου ΤΑΕΘΑ και δεν υφίσταται ουδεμία πρόβλεψη για την ενίσχυση των Ειδικών Λογαριασμών ΕΚΟΕΜΣ, ΕΚΟΕΜΝ, ΕΚΟΕΜΑ που προφανώς αναγκαιοί για κοινωνικούς λόγους.
Κατόπιν αυτού ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ να περιληφθεί εξουσιοδοτική διάταξη για ΥΕΘΑ που να καλύπτει την αναγκαιότητα ενίσχυσης των Ειδικών Λογαριασμών ΕΚΟΕΜΣ, ΕΚΟΕΜΝ, ΕΚΟΕΜΑ .
Για το ΔΣ/ΠΟΣ
Βασίλειος Νικολόπουλος
Ταξίαρχος εα-Πρόεδρος
Πρέπει να ακίνητα που θα δοθούν να δώσουν πίσω ως ανταποδοτικά οικήματα, μόνο έτσι θα έχει ουσία η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας.
Μπορούν για παράδειγμα σε παλιά στρατόπεδα εντός πόλεων ένα μέρος να δοθεί στους δήμους η σε εργολάβους με ανταπόδοση αντίστοιχες οικίες.
Σε αυτη την περίπτωση δεν χρειάζεται καθόλου χρηματοδότηση.
Διότι τα χρήματα για την κατασκευή κατοικιών για κάλυψη των αναγκών είναι δεδομένο πως δεν επαρκούν.
Ευχαριστώ
Πραγματικά δεν ξέρω εάν το υπουργείο έχει την πραγματική εικόνα της κατάστασης και των αναγκών για τα οικήματα που πρέπει να κατασκευαστούν ώστε κάθε στέλεχος να έχει ένα κλειδί όταν πηγαίνει κάπου μετάθεση. Για να γίνει αυτό πρέπει να κατασκευαστούν 25.000 οικίες με δεδομένο ότι κάποιοι έχουν ιδιόκτητα, και κάποια στελέχη των ΕΔ είναι παντρεμένα μεταξύ τους, οπότε για δύο στελέχη θα αντιστοιχεί μια οικία.
Εάν όμως καταφέρει το υπουργείο και κάνει πράξη τα λεγόμενα του θα είναι πολύ θετικό και θα μιλάμε για πραγματική μέριμνα υπέρ στρατιωτικού προσωπικού.
Η προσπάθεια για ανέγερση νέων οικημάτων είναι στην σωστή κατεύθυνση και θα ανακουφίσει αρκετά τα στελέχη των ΕΔ. Όμως με τις υπάρχουσες εξαγγελίες θα καλυφθεί μόνο έναν μέρος των αναγκών το οποίο κυμαίνεται στο 30% των οικογενειών. Για να φτάσουμε τις εξαγγελίες που θέλουν το 2030 κάθε οικογένεια στρατιωτικών να έχει και ένα σπίτι, πρέπει να υλοποιηθεί το επόμενο διάστημα ένα οικιστικό πρόγραμμα που θα έχει αυυξηση κατά 500% σε σχέση με το υπάρχον.
Με εκτίμηση!
Κε Υπουργέ μειώστε το όριο σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες του 15% της διάθεσης στρατιωτικών οικημάτων σε άλλες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων. Είναι άδικο για το προσωπικό των ΕΔ να διατίθεται έστω και ελάχιστα ΟΣΟΑ. Είναι θέμα επιβίωσης και αξιοπρέπειας των στελέχων. Οι εργαζόμενοι στο μη ένστολο προσωπικό του κράτους έχουν τους πολιτικούς προισταμένους τους για την επίλυση των αντίστοιχων προβλημάτων.
Με εκτίμηση
Κώστας Μίχας
Bravo well done bravo well