Άρθρο 23 Αξιοποίηση ακινήτων από τον Φ.Α.Α.Ε.Δ.

 

  1. Ο Φ.Α.Α.Ε.Δ. για την εκπλήρωση του σκοπού του αναθέτει συμβάσεις σύμφωνα με τον ν. 4412/2016 (Α΄ 147).
  2. Κάθε άλλη διαδικασία, μέθοδος και μορφή αξιοποίησης διενεργούνται σύμφωνα με τον Κανονισμό Διαδικασιών Αξιοποίησης Ακινήτων (Κα.Δ.Α.Α.) του Φ.Α.Α.Ε.Δ., με τον οποίο ορίζονται ιδίως:

α) τα δικαιολογητικά για τη συμμετοχή ιδιωτών σε διαδικασίες ωρίμανσης και αξιοποίησης των ακινήτων, οι κανόνες και οι διαδικασίες προσδιορισμού τιμών εκκίνησης, οι κανόνες και οι διαδικασίες σύναψης και εκτέλεσης συμβάσεων, τα δικαιώματα των αντισυμβαλλομένων και η έννομη προστασία τους μετά τη σύναψη της σύμβασης,

β) τα μέσα δημοσιοποίησης και προβολής κάθε διαδικασίας,

γ) οι πόροι του Φ.Α.Α.Ε.Δ. των περ. γ), δ), ε) και ζ) της παρ. 1 του άρθρου 15,

δ) ζητήματα καθορισμού εγγυητικών επιστολών συμμετοχής και καλής εκτέλεσης,

ε) ζητήματα ειδικότερης εφαρμογής του Κεφαλαίου Γ΄ του ν. 3986/2011 (Α΄152) για το δικαίωμα επιφάνειας σε δημόσια κτήματα,

στ) το ύψος της διαχειριστικής αμοιβής υπέρ Φ.Α.Α.Ε.Δ., που καταβάλλεται από τους φορείς του άρθρου 26,

ζ) ειδικές διαδικασίες διαγωνισμού και διαπραγμάτευσης για την εκμίσθωση ακινήτων σε φορείς του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν. 3130/2003 (Α΄76), περί μισθώσεων ακινήτων για τη στέγαση δημοσίων υπηρεσιών και

η) κάθε θέμα που αφορά στον τρόπο υπολογισμού της αξίας των ακινήτων αρμοδιότητάς του, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Δημοσίου.

  • Το εν λόγω άρθρο χρήζει έρευνας εις βάθος. Στο αρχικό άρθρο 7 της «διαρροής» υπήρχε ειδική πρόβλεψη για τα κληροδοτήματα και τη βούληση του δωρητή:
    Στην παρα. 1στ΄ αναφέρεται η «πιστή και ακριβής εκτέλεση της βούλησης των διαθετών και δωρητών με την οποία διατίθενται τα περιουσιακά στοιχεία διά κληρονομιάς, κληροδοσίας ή δωρεάς, υπέρ ΤΕΘΑ, ΤΕΣ, ΤΑΑ Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατού Ξηράς, Πολεμικού Ναυτικού ή Πολεμικής Αεροπορίας. Η αποδοχή κληρονομιάς, κληροδοσίας ή δωρεάς διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις για την αποδοχή κοινοφελών περιουσιών από το Δημόσιο, με τη σύμπραξη του ΤΑΕΘΑ, και τηρούνται απαρέγκλιτα οι διατάξεις του διαθέτη σχετικά με την χρηματοδότηση ιδιαίτερης αποστολής, ειδικού κλάδου, όπλου ή σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων».

    Η παράγραφος αυτή διαγράφηκε και δεν υπάρχει στο σχέδιο νόμου. Ποιος ο λόγος; Συνδυαστικά με άλλες διατάξεις αλλά και άλλες ενέργειες (όπως το γεγονός ότι δεν δείχνουν να έχουν ληφθεί υπόψιν οι σοβαρές αντιδράσεις των ΤΕΘΑ, ΤΕΣ και ΤΑΑ κατά το προηγούμενο διάστημα) υποδηλώνουν την πραγματική βούληση του νομοσχεδίου. Επισημαίνεται ότι κάθε κληροδότημα αντιμετωπίζεται ad hoc, η δε βούληση του δωρητή είναι ιδιαίτερα ισχυρή νομικά, ενώ τα κληροδοτήματα προστατεύονται από το άρθρο 109 του Συντάγματος.

    Όταν ο κατάλογος των προς αξιοποίηση ακινήτων δεν δημοσιεύεται ποτέ, ούτε τίθεται υπό διαβούλευση, με αποτέλεσμα να μην μπορεί κανείς πραγματικά να γνωρίζει ποια ακίνητα ήταν από παλαιότερη παραχώρηση στο ΥΠΑΑΠΕΔ, πως μπορεί να είναι βέβαιος για την ορθολογική διαχείριση των υπολοίπων ακινήτων, τα οποία παραμένουν άγνωστα; Η εν λόγω μεθόδευση ξεκάθαρα δείχνει την ύπαρξη δευτέρων σκέψεων ως προς τα κληροδοτήματα. Συνεπώς πως μπορεί να θεσπιστεί το πλαίσιο της διαχείρισης (αξιοποίησης) των ακινήτων από τον ΦΑΑΕΔ, ο οποίος κατ’ ουσίαν θα είναι αδύνατο να ελεγχθεί για τις πράξεις και παραλείψεις του εάν δεν εγκρίνει ο ΥΕΘΑ;