- Οι αρμοδιότητες του Φ.Α.Α.Ε.Δ. περιλαμβάνουν:
α) την ωρίμανση, την αξιοποίηση και την εκποίηση μη επιχειρησιακά αναγκαίων για τις Ένοπλες Δυνάμεις ακινήτων των φορέων που εποπτεύονται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και ακινήτων ιδιοκτησίας τρίτων φορέων σύμφωνα με το άρθρο 26,
β) τη σύναψη δανείων με φορείς του δημοσίου τομέα της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), την Ευρωπαϊκή Ένωση, διεθνείς οργανισμούς και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων και έργων ανάπτυξης και αξιοποίησης ακινήτων, κατόπιν έγκρισης που παρέχεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
γ) τη συμμετοχή σε εταιρείες ειδικού σκοπού, στην ίδρυση των οποίων συμμετέχει για την κατασκευή, ανακατασκευή, συντήρηση και ανακαίνιση στρατιωτικών οικημάτων και εγκαταστάσεων, καθώς και για την ανάπτυξη και αξιοποίηση ακινήτων,
δ) τη σύναψη και εκτέλεση προγραμματικών συμβάσεων, προγραμματικών συμφωνιών και μνημονίων συνεργασίας με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς,
ε) τη συμμετοχή του σε κάθε είδους εθνικά, ευρωπαϊκά, διεθνή και συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και
στ) τη σύμπραξη στην υλοποίηση του σχεδίου δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων σύμφωνα με την περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 28.
- Για την εκπλήρωση του σκοπού του, ο Φ.Α.Α.Ε.Δ. ενεργεί στο όνομα και για λογαριασμό των κυρίων των ακινήτων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό Διαδικασιών Αξιοποίησης Ακινήτων (Κα.Δ.Α.Α.) της παρ. 2 του άρθρου 23.
- Ο Φ.Α.Α.Ε.Δ. εκπονεί ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο, στο οποίο καθορίζονται τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα και οι στόχοι του.
ΑΡΘΡΟ 14
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών (ΠΟΣ), αφού έλαβε υπόψη τη σχετική εισήγηση της Νομικής Συμβούλου της, Γεωργίας Κουκέας, παραθέτει τις παρακάτω απόψεις:
Στο άρθρο 14 παρ. 1 περ. α΄ ως αρμοδιότητες της Φ.Α.Α.Ε.Δ. αναφέρεται η «ωρίμανση, αξιοποίηση και εκποίηση» μη επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων. Από την διατύπωση φαίνεται ότι αυτές οι αρμοδιότητες λειτουργούν διαζευκτικά, με τον όρο ωρίμανση να αποτελεί μία δυσνόητη αόριστη νομικά έννοια.
Επίσης θεωρούμε αδόκιμο τον όρο “εκποίηση” που κατά βάση αναφέρεται στην πώληση ακινήτου, συνήθως αναγκαστική, λόγω χρεών ή άλλων νομικών υποχρεώσεων. Είναι η διαδικασία κατά την οποία ένα ακίνητο (όπως ένα κτίριο ή ένα οικόπεδο) πωλείται για να καλύψει ένα χρέος, συχνά μέσω πλειστηριασμού. Πέραν αυτού η εκποίηση των ακινήτων, έστω και των μη επιχειρησιακά αναγκαίων, θα πρέπει να είναι η έσχατη επιλογή, καθώς κατ΄αρχάς τα μη επιχειρησιακά αναγκαία ακίνητα, μπορεί στο εγγύς ή απώτερο μέλλον να χαρακτηρισθούν εκ νέου επιχειρησιακά αναγκαία, εάν οι συνθήκες διαφοροποιηθούν.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, τα ακίνητα θα πρέπει να αποκτούν υπεραξία, κυρίως μέσω της πολεοδόμησης (όρων δόμησης, χρήσεις γης) και στην συνέχεια να εκποιούνται ως έσχατη λύση, εφ’ όσον θα έχει κριθεί οποιαδήποτε άλλη μορφή αξιοποίησης ατελέσφορη. Άλλως, θα πωλούνται με χαμηλή αξία (ως εκτός σχεδίου πόλεως) και στην συνέχεια ο αγοραστής θα καρπώνεται την υπεραξία με την ένταξή τους στο σχέδιο πόλεως.
ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ, όπως νομοθετηθεί διαδικασία απόκτησης υπεραξίας κάθε ακινήτου, ως προϋπόθεση για την με οποιοδήποτε τρόπο αξιοποίησή του.
Για το ΔΣ/ΠΟΣ
Βασίλειος Νικολόπουλος
Ταξίαρχος εα-Πρόεδρος
Ο ΦΑΑΕΔ υποτίθεται ότι προορίζεται να βελτιστοποιήσει την ωρίμανση (όρος -όχι ο μόνος- που παραπέμπει στο νέο Φορέα Ωρίμανσης που σχετίζεται με το ΤΑΙΠΕΔ), την αξιοποίηση και εκποίηση μη επιχειρησιακά αναγκαίων για τις ΕΔ ακινήτων φορέων. Προκύπτουν πολλά ερωτήματα από αυτό το άρθρο:
α) Τι είδους ωρίμανση είναι όταν την επομένη της ανάρτησης στη διαβούλλευση παραχωρούνται δωρεάν περιουσιακά στοιχεία των ΕΔ;
β) Πως μπορεί το «άνευ ανταλλάγματος» να θεωρηθεί όφελος και ωρίμανση; Τ
γ) Τι είδους είναι οι «εταιρίες ειδικού σκοπού» τις οποίες πλέον «δίνεται η δυνατότητα» να ιδρύει ή να συμμετέχει ο ΦΑΑΕΔ και πως μπορεί αυτό να συνδυαστεί με τους κανόνες ιδιωτικής οικονομίας με περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου;
Επισημαίνεται ότι ως τέτοιες εταιρίες μπορούν να θεωρηθούν και η ΕΕΣΥΠ με τις θυγατρικές της που προέβλεπε η αρχική «διαρροή» του σχεδίου νόμου. Πως διασφαλίζεται το συμφέρον των ΕΔ υπό το πρίσμα των ανωτέρω;
Αναφορικά με το περιβόητο στεγαστικό πρόγραμμα, από τις πέντε (5) χρηματοδοτικές δυνατότητες, μόνο η πρώτη (α΄) σχετίζεται αμιγώς με την εκμετάλλευση της περιουσίας των Ταμείων των ΕΔ και έμμεσα η τρίτη (γ΄). Οι υπόλοιπες τρεις (β΄, δ΄, ε΄) αφορούν άλλου είδους χρηματοδοτήσεις και εξεύρεση πόρων, κατά βάση μέσω τρίτων πηγών. Αυτό, έχει ιδιαίτερη σημασία διότι αναιρεί πλήρως τις υπουργικές εξαγγελίες ότι η εκποίηση του συνόλου της περιουσίας των ΕΔ δήθεν προαπαιτείται για την κατασκευή οικημάτων. Κάτι τέτοιο αποκλείεται από το ίδιο το σχέδιο νόμου.
ΑΡΘΡΟ 14
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών (ΠΟΣ), αφού έλαβε υπόψη τη σχετική εισήγηση της Νομικής Συμβούλου της, Γεωργίας Κουκέας, παραθέτει τις παρακάτω απόψεις:
Στο άρθρο 14 παρ. 1 περ. α΄ ως αρμοδιότητες της Φ.Α.Α.Ε.Δ. αναφέρεται η «ωρίμανση, αξιοποίηση και εκποίηση» μη επιχειρησιακά αναγκαίων ακινήτων. Από την διατύπωση φαίνεται ότι αυτές οι αρμοδιότητες λειτουργούν διαζευκτικά, με τον όρο ωρίμανση να αποτελεί μία δυσνόητη αόριστη νομικά έννοια.
Επίσης θεωρούμε αδόκιμο τον όρο “εκποίηση” που κατά βάση αναφέρεται στην πώληση ακινήτου, συνήθως αναγκαστική, λόγω χρεών ή άλλων νομικών υποχρεώσεων. Είναι η διαδικασία κατά την οποία ένα ακίνητο (όπως ένα κτίριο ή ένα οικόπεδο) πωλείται για να καλύψει ένα χρέος, συχνά μέσω πλειστηριασμού. Πέραν αυτού η εκποίηση των ακινήτων, έστω και των μη επιχειρησιακά αναγκαίων, θα πρέπει να είναι η έσχατη επιλογή, καθώς κατ΄αρχάς τα μη επιχειρησιακά αναγκαία ακίνητα, μπορεί στο εγγύς ή απώτερο μέλλον να χαρακτηρισθούν εκ νέου επιχειρησιακά αναγκαία, εάν οι συνθήκες διαφοροποιηθούν.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, τα ακίνητα θα πρέπει να αποκτούν υπεραξία, κυρίως μέσω της πολεοδόμησης (όρων δόμησης, χρήσεις γης) και στην συνέχεια να εκποιούνται ως έσχατη λύση, εφ’ όσον θα έχει κριθεί οποιαδήποτε άλλη μορφή αξιοποίησης ατελέσφορη. Άλλως, θα πωλούνται με χαμηλή αξία (ως εκτός σχεδίου πόλεως) και στην συνέχεια ο αγοραστής θα καρπώνεται την υπεραξία με την ένταξή τους στο σχέδιο πόλεως.
ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ, όπως νομοθετηθεί διαδικασία απόκτησης υπεραξίας κάθε ακινήτου, ως προϋπόθεση για την με οποιοδήποτε τρόπο αξιοποίησή του.
Για το ΔΣ/ΠΟΣ
Βασίλειος Νικολόπουλος
Ταξίαρχος εα-Πρόεδρος