Άρθρο 35 Καταργούμενες διατάξεις

 

  1. Από τη έναρξη λειτουργίας του Τ.Α.Εθ.Α., καταργούνται:

α) ο ν. ΒΨΟΔ/1900 (Α’ 288), περί σύστασης του Ταμείου Εθνικού Στόλου,

β) ο ν. ΓΚΔ/1904 (Α΄ 122), περί σύστασης λαχείου του Εθνικού Στόλου,

γ) ο ν. 4407/1929 (Α’ 316), περί σύστασης του Ταμείου Εθνικής Άμυνας,

δ) ο ν. 4944/1931 (Α’ 107), περί τροποποίησης και συμπλήρωσης διατάξεων που αφορούν στο Ταμείο Εθνικού Στόλου,

ε) ο α.ν. 1417/1950 (Α΄ 59), περί πόρων του Ταμείου Εθνικής Άμυνας,

στ) το ν.δ. 2475/1953 (Α΄ 191), περί καθορισμού της σχέσης των Αξιωματικών που έχουν εγκατασταθεί σε στρατιωτικά οικήματα από τη Στρατιωτική Υπηρεσία,

ζ) το ν.δ. 3960/1959 (Α’ 153), περί του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας,

η) το ν.δ. 764/1970 (Α΄280), περί του τρόπου αποδοχής δωρεών από τα Ταμεία Εθνικής Άμυνας και Αεροπορικής Άμυνας,

θ) το ν.δ. 93/1973 (Α΄ 169), περί συμπλήρωσης των διατάξεων περί εκμισθώσεως ακινήτων των Ταμείων Εθνικής Άμυνας, Εθνικού Στόλου και Αεροπορικής Άμυνας,

ι) το ν.δ. 478/1974 (Α΄ 187), περί τροποποίησης και συμπλήρωσης της περί των Ταμείων Εθνικής Άμυνας, Εθνικού Στόλου και Αεροπορικής Άμυνας, νομοθεσίας,

ια) ο ν. 2745/1999 (Α΄ 224), περί σύστασης προσωρινής υπηρεσίας για την αξιοποίηση και μετεγκατάσταση στρατοπέδων και

ιβ) το π.δ. 96/2000 (Α΄ 79), περί ρύθμισης θεμάτων της προσωρινής υπηρεσίας αξιοποίησης και μετεγκατάστασης στρατοπέδων.

  1. Με την επιφύλαξη της παρ. 4 του άρθρου 34, καταργούνται:

α) Η υπό στοιχεία 347656/25.7.1991 (Β΄ 653) απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας «Διαδικασία εκμισθώσεως ακινήτων του Ταμείου Αεροπορικής Αμύνης»,

β) η υπό στοιχεία Φ.914.2/Γ/1920/Σ.813/20.6.2007 (Β΄999) απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας «Καθορισμός της διαδικασίας εκμισθώσεως ακινήτων ιδιοκτησίας ΤΕΘΑ» και

γ) το άρθρο 84 του ν. 3883/2010 (Α΄ 167), περί χρήσης στρατιωτικών ακινήτων από Ο.Τ.Α.

  1. Από την έναρξη λειτουργίας του Φ.Α.Α.Ε.Δ. καταργούνται:

α) τα άρθρα 9 έως και 16 του Κεφαλαίου Γ΄ του ν. 4407/2016 (Α΄ 134), περί σύστασης Υπηρεσίας Αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ.) και

β) η υπό στοιχεία Φ.000/22/247681/Σ.727/11.11.2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών, περί ρύθμισης θεμάτων για την Υπηρεσία Αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ) (Β΄ 3786).

 

  • 18 Ιουλίου 2025, 08:52 | ΕΝΩΣΗ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΚΩΝ ΣΤΡΑΤΟΥ

    Για την καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ και των Μετοχικών Ταμείων και προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα να επανέλθει το 5 % της αντικειμενικής αξίας ως τιμή εκκίνησης του ετησίου ανταλλάγματος ακινήτου ή άλλου περιουσιακού στοιχείου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας όπως προσδιορίζεται από την φορολογική αρχή.

  • Από το σύνολο των διατάξεων προκύπτει ξεκάθαρα ότι ο σκοπός του σχεδίου νόμου δεν είναι να απορροφηθούν ή ενσωματωθούν ή συγχωνευθούν το ΤΕΘΑ, το ΤΕΣ και το ΤΑΑ στο ΤΑΕΘΑ, αλλά να καταργηθούν πλήρως προκειμένου τα περιουσιακά τους στοιχεία να δύνανται όπως «αξιοποιηθούν» υπό άλλους όρους και προϋποθέσεις που μέχρι σήμερα ήταν αδύνατο. Αυτό περιγράφεται ρητώς στην ΑΣΥΡ:
    «Παράλληλα, επειδή ο δημόσιος χαρακτήρας τόσο των τριών ταμείων όσο και της Υπηρεσίας Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ.), η οποία συστήθηκε και λειτουργεί ως δημόσια υπηρεσία, υπάγεται στους εγγενείς νομικούς περιορισμούς του Δημοσίου, ως προς τις δυνατότητες και το πλαίσιο αξιοποίησης της περιουσίας τους, η επίτευξη του μέγιστου δυνατού οικονομικού και διοικητικού οφέλους εξυπηρετείται αποτελεσματικότερα με την παροχή των εργαλείων που ήδη διαθέτει ο ιδιωτικός τομέας, μέσω του εκσυγχρονισμού και της εξειδίκευσης της σχετικής νομοθεσίας και μέσω της προσαρμογής της τόσο στις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και στη μέριμνα για το προσωπικό τους που μετατίθεται ανά την επικράτεια.».

    Προκειμένου να μην υπάρχουν αμφιβολίες, παρακάτω διευκρινίζεται ότι «Η έννοια της ωρίμανσης περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη διαδικασία της πολεοδόμησης, καθώς και της ιδιωτικής πολεοδόμησης, κατά τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας.»

    Άραγε γιατί ένα νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ που υποβαθμίζει τη νομικά ισχυρότατη βούληση του δωρητή, γιατί να ενδιαφέρεται για την ιδιωτική πολεοδόμηση; Ή ποιες είναι οι δυσχέρειες που είχαν δημιουργηθεί μέχρι σήμερα από του «νομικούς περιορισμούς του Δημοσίου»; Τι ακριβώς αναμένεται να αναληφθεί ώστε οι περιορισμοί αυτοί δεν το επέτρεπαν;
    Εύλογα μπορεί να υποθέσει κανείς ότι ο όντως υπήρχε λόγος που απαλείφθηκε από τη «διαρροή» ο όρος της προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος.

    Επισημαίνεται ότι κάθε Ταμείο Διαχείρισης Περιουσίας των Κλάδων (ΤΕΘΑ, ΤΕΣ, ΤΑΑ) έχει διαφορετικό ιδρυτικό νόμο και εξυπηρετεί διαφορετικό σκοπό. Για παράδειγμα το ΤΕΣ διοχετεύει τα έσοδά του για την συντήρηση του Στόλου. Ούτε το σχέδιο νόμου, ούτε η ΑΣΥΡ προβλέπουν πως θα καλυφθεί αυτή η μείζονα μεταβολή, ενώ δεν υπάρχει καν εκτίμηση της απώλειας εσόδων που θα υποστεί κάθε Ταμείο.

    Αναφορικά με την κατάργηση των άρθρων 9 έως 16 του ν.4407/2016, αυτά αφορούν την ΥΠΑΑΠΕΔ. Μαζί με την κατάργησή της καταργείται και το ελάχιστο ποσοστό εκμίσθωσης περιουσίας των ΕΔ (που από το ν.5018/2023 είχε καταβαραθρωθεί στο 3% επί της αντικειμενικής αξίας). Πλέον δεν υφίσταται καν αυτός ο περιορισμός, γεγονός που συνδυαστικά με τις «δυνατότητες» για δωρεάν παραχώρηση υποδηλώνουν ότι η διασφάλιση του συμφέροντος των ΕΔ δεν βρίσκεται στο προσκήνιο και όσες εξαγγελίες ή πληροφορίες διακινούνται είναι προσχηματικές.

    Τέλος, ούτε το σχέδιο νόμου αλλά ούτε η ΑΣΥΡ διευκρινίζουν τι ισχύει ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς στρατοπέδων των οποίων το ΥΠΕΘΑ διέκοψε τη χρήση τους και τα οποία βάσει νόμου επιστρέφουν στην κυριότητα του ΥΠΕΘΟΟ. Αντίστοιχα, το ΥΠΕΘΑ οφείλει να ενημερώσει επί πόσων περιουσιακών στοιχείων των ΕΔ υφίστανται ενεργές διεκδικήσεις από το ΥΠΕΘΟΟ ή άλλους διεκδικητές.

  • 17 Ιουλίου 2025, 23:05 | Μιχάλης Γουμαλάτσος

    Με την έναρξη λειτουργίας του Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας (ΤΑΕΘΑ) καταργούνται τα άρθρα 9 έως 16 του ν. 4407/2016. Ανάμεσα στα άρθρα που καταργούνται είναι και το άρθρο 11 παρ. 4 το οποίο καθορίζει τον ειδικότερο τρόπο της αξιοποίησης, τη χρήση του ακινήτου , την τιμή εκκίνησης του ετήσιου ανταλλάγματος η οποία δεν μπορεί να είναι κατώτερη του 5% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου όπως αυτή προσδιορίζεται νόμιμα από τη φορολογική αρχή. Το άρθρο 11 τροποποιήθηκε στην συνέχεια με τον νόμο 5018/2023 άρθρο 44 και το 5% έγινε 3 %.
    Για το καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ και των Μετοχικών Ταμείων, να επανέλθει το 5 % της αντικειμενικής αξίας ως τιμή εκκίνησης του ετησίου ανταλλάγματος ακινήτου η άλλου περιουσιακού στοιχείου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας όπως προσδιορίζεται από την φορολογική αρχή.

  • 17 Ιουλίου 2025, 14:11 | ΔΕΒΟΥΡΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Υπτγος ε.α Πρόεδρος ΕΑΑΣ

    Σύμφωνα με τις Καταργούμενες διατάξεις στην παρ.3α αναφέρεται ότι από την έναρξη λειτουργίας του Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας (ΤΑΕΘΑ) καταργούνται τα άρθρα 9 έως 16 του ν. 4407/2016. Ανάμεσα στα άρθρα που καταργούνται είναι και το άρθρο 11 παρ. 4 το οποίο καθορίζει τον ειδικότερο τρόπο της αξιοποίησης, τη χρήση του ακινήτου , την τιμή εκκίνησης του ετήσιου ανταλλάγματος η οποία δεν μπορεί να είναι κατώτερη του 5% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου όπως αυτή προσδιορίζεται νόμιμα από τη φορολογική αρχή. Το άρθρο 11 τροποποιήθηκε στην συνέχεια με τον νόμο 5018/2023 άρθρο 44 και το 5% έγινε 3 %.

    Πρόταση: Για την καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ και των Μετοχικών Ταμείων και προκειμένου να επιτευχτεί καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα να επανέλθει το 5 % της αντικειμενικής αξίας ως τιμή εκκίνησης του ετησίου ανταλλάγματος ακινήτου η άλλου περιουσιακού στοιχείου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας όπως προσδιορίζεται από την φορολογική αρχή.

  • 16 Ιουλίου 2025, 19:17 | ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

    Στις καταργούμενες διατάξεις στην παρ.3α αναφέρεται ότι από την έναρξη λειτουργίας του Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας (ΤΑΕΘΑ) καταργούνται τα άρθρα 9 έως 16 του ν. 4407/2016. Ανάμεσα στα άρθρα που καταργούνται είναι και το άρθρο 11 παρ. 4 το οποίο καθορίζει τον ειδικότερο τρόπο της αξιοποίησης, τη χρήση του ακινήτου , την τιμή εκκίνησης του ετήσιου ανταλλάγματος η οποία δεν μπορεί να είναι κατώτερη του 5% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου όπως αυτή προσδιορίζεται νόμιμα από τη φορολογική αρχή. Το άρθρο 11 τροποποιήθηκε στην συνέχεια με τον νόμο 5018/2023 άρθρο 44 και το 5% έγινε 3 %.

    Πρόταση: Για την καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ απο τον ΦΑΑΕΔ και προκειμένου να επιτευχτεί καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα να επανέλθει το 5 % της αντικειμενικής αξίας ως τιμή εκκίνησης του ετησίου ανταλλάγματος ακινήτου η άλλου περιουσιακού στοιχείου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας όπως προσδιορίζεται από την φορολογική αρχή.

    ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
    ΠΡΩΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΣ ΜΤΣ-ΝΙΜΤΣ

  • 8 Ιουλίου 2025, 18:54 | Α.Σ

    Με την κατάργηση του νομικού πλαισίου που διέπει το Ταμείο Εθνικού Στόλου, το οποίο προστατεύει τα ακίνητα κυριότητας του για ένα χρονικό διάστημα 125 ετών και το οποίο εφαρμόζεται και επί των ακινήτων των Ιερών Μονών, ως ορίζεται στο άρθρο 17, παρ. 3 του Ν.Δ. 3432/1955 (ΦΕΚ Α’ 308/12 Νοε 1955), τίθεται ουσιαστικά πλέον σε αμφισβήτηση και το ισχύον ιδιοκτησιακό καθεστώς των Ιερών Μονών του Κράτους.

    Οι προτεινόμενοι φορείς θα επιβαρύνονται με την καταβολή του ΕΝΦΙΑ για την ακίνητη περιουσία του χαρτοφυλακίου τους, ενώ σήμερα ειδικά το Ταμείο Εθνικού Στόλου ως Δημόσια Αποκεντρωμένη Υπηρεσία απαλλάσσεται του ΕΝΦΙΑ (Απόφαση ΣτΕ 334/2024).