- Το Τ.Α.Εθ.Α. διοικείται από τριμελή Διοικούσα Επιτροπή, η οποία αποτελείται από:
α) Τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, ως πρόεδρο,
β) τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ως μέλος και
γ) τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), ως μέλος.
- Ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Τ.Α.Εθ.Α.:
α) Εκπροσωπεί το Τ.Α.Εθ.Α. σε όλες τις σχέσεις του δικαστικά και εξώδικα, έναντι κάθε αρχής και προς κάθε νομικό ή φυσικό πρόσωπο,
β) ορίζει τα θέματα της ημερήσιας διάταξης,
γ) συγκαλεί σε συνεδρίαση τα μέλη της και
δ) διευθύνει τις συνεδριάσεις της, οι οποίες μπορούν να πραγματοποιούνται και με τηλεδιάσκεψη.
- Η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Α.Εθ.Α. είναι αρμόδια να ασκεί τις αρμοδιότητες του Τ.Α.Εθ.Α. και να διενεργεί κάθε πράξη που αφορά στη διοίκησή του, συμπεριλαμβανομένης:
α) της διαχείρισης των υποθέσεών του και της λειτουργίας των υπηρεσιών του,
β) της διαχείρισης της περιουσίας του, της είσπραξης και κατανομής των πόρων του, της διενέργειας των δαπανών του και της έγκρισης των προϋπολογισμών, των ισολογισμών και των απολογισμών του,
γ) της αγοράς κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων, και
δ) της έγκρισης του επιχειρησιακού του σχεδίου, στο οποίο καθορίζονται τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα και οι στόχοι του.
- α) Η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Α.Εθ.Α. μπορεί να αναθέτει ή να μεταβιβάζει αρμοδιότητές της στον Διευθυντή του Τ.Α.Εθ.Α. ή σε προϊσταμένους των υπηρεσιών του.
β) Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ μπορεί, με απόφασή του, κατόπιν αιτήματος του Διευθυντή του Τ.Α.Εθ.Α., να αναθέτει σε προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων καθήκοντα διεκπεραίωσης διαδικασιών που αφορούν στην εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του Τ.Α.Εθ.Α..
- Τα πρακτικά των συνεδριάσεων της Διοικούσας Επιτροπής του Τ.Α.Εθ.Α. μπορεί να υπογράφονται δια περιφοράς ή με ψηφιακή υπογραφή.
Το άρθρο 8 αναφέρεται στη διοίκηση του ΤΑΕΘΑ. Πρόκειται για έναν νέο οργανισμό που θα διαχειρίζεται όλα τα περιουσιακά στοιχεία των Ενόπλων Δυνάμεων. Το Ταμείο αυτό διοικείται από τριμελή επιτροπή που περιλαμβάνει τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας , τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ.
Ειδικά η παρ 1β του άρθρου 8 περιλαμβάνει την συμμετοχή του Υπουργού Οικονομίας. Δεν διευκρινίζεται η αρμοδιότητά του, ούτε το πώς η συμμετοχή του εξυπηρετεί τα συμφέροντα των Ενόπλων Δυνάμεων. Αντίθετα, δίνεται η εντύπωση ότι το Ταμείο θα λειτουργεί με γνώμονα οικονομικούς στόχους, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες της Εθνικής Άμυνας. Η συμμετοχή του αυτή αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο σχέσης του ΤΑΕΘΑ με το ΤΑΙΠΕΔ όπου μοναδικός μέτοχος του είναι η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιούσιας(ΕΕΣΥΠ) γνώστη και ως ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ.
Παράλληλα, αποδυναμώνει τον ρόλο των Γενικών Επιτελείων ενώ ενισχύει τον ρόλο του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ.
Επίσης στο άρθρο 8 δεν υπάρχει καμία απολύτως μνεία για συμμετοχή έστω συμβουλευτικού τύπου εκ μέρους των ΓΕΣ, ΓΕΝ και ΓΕΑ.
Όλες οι Διοικούσες Επιτροπές των Ταμείων αντικαθίστανται από τρία πρόσωπα, εκ των οποίων οι δύο Υπουργοί (ΥΕΘΑ-ΥΠΕΘΟΟ) και το τρίτο διορισμένο από τον ΥΕΘΑ. Ιδιαίτερη σημασία έχει η παρουσία του ΥΠΕΘΟΟ: οι περιουσίες του Δημοσίου (πλην κληροδοτημάτων ή ειδικών περιπτώσεων) ανήκουν στο ΥΠΕΘΟΟ. Επίσης το ΥΠΕΘΟΟ ουσιαστικά είναι ο ενδιάμεσος φορέας ανάμεσα στους δανειστές και το ΤΑΙΠΕΔ. Με δεδομένο ότι η επιβολή της παρουσίας του στη διοικούσα επιτροπή δεν τεκμηριώνεται, ποιος είναι ο πραγματικός λόγος που συμμετέχει; Επίσης, πως είναι δυνατόν με τρία άτομα εκ των οποίων οι δύο πολιτικοί οι ΕΔ να έχουν τον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων τους, ως δήθεν ευαγγελίζεται το σχέδιο νόμου. Επίσης δεν εξηγείται ο λόγος για τον οποίον συγκεντρώνονται υπεραρμοδιότητες στο ΓΕΕΘΑ και δεν συμμετέχουν εκπρόσωποι από τους Κλάδους.
Η συμμετοχή του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, δίνει την εντύπωση ότι το Ταμείο θα λειτουργεί με γνώμονα οικονομικούς στόχους, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες της Εθνικής Άμυνας.
Φρόνιμο θα είναι η συμμετοχή στο ΔΣ/ΤΑΕΘΑ εκπροσώπων των εν ενεργεία στελεχών των κλάδων των ΕΔ και των Ενώσεων Αποστράτων οριζόμενων από το ΥΠΕΘΑ κατόπιν προτάσεων των Ενώσεων Αποστράτων.
Άλλη μία προσπάθεια συγκέντρωσης εξουσιών και μάλιστα με «συνέταιρο» το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με μειοψηφία τις ΕΔ που εκπροσωπούνται ΜΟΝΟ από τον ΓΕΕΘΑ. Σωστότερο και δημοκρατικότερο θα ήταν οι ΕΔ να έχουν 2 εκπροσώπους.
Το άρθρο 8 αναφέρεται στη διοίκηση του ΤΑΕΘΑ. Πρόκειται για έναν νέο οργανισμό που θα διαχειρίζεται όλα τα περιουσιακά στοιχεία των Ενόπλων Δυνάμεων. Το Ταμείο αυτό διοικείται από τριμελή επιτροπή που περιλαμβάνει Τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας ή τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Άμυνας ή τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ.
Ειδικά η παρ 1β του άρθρου 8 περιλαμβάνει την συμμετοχή του Υπουργού Οικονομίας. Δεν διευκρινίζεται η αρμοδιότητά του, ούτε το πώς η συμμετοχή του εξυπηρετεί τα συμφέροντα των Ενόπλων Δυνάμεων. Αντίθετα, δίνεται η εντύπωση ότι το Ταμείο θα λειτουργεί με γνώμονα οικονομικούς στόχους, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες της Εθνικής Άμυνας. Η συμμετοχή του αυτή αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο σχέσης του ΤΑΕΘΑ με το ΤΑΙΠΕΔ όπου μοναδικός μέτοχος του είναι η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιούσιας(ΕΕΣΥΠ) γνώστη και ως ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ.
Παράλληλα, αποδυναμώνει τον ρόλο των Γενικών Επιτελείων ενώ ενισχύει τον ρόλο του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ.
Επίσης στο άρθρο 8 δεν υπάρχει καμία απολύτως μνεία για συμμετοχή έστω συμβουλευτικού τύπου εκ μέρους των ΓΕΣ, ΓΕΝ και ΓΕΑ.
Ειναι λάθος πολιτικά πρόσωπα να διοικούν το Ταμείο και πρωτοφανές. Πολιτικά πρόσωπα μάλιστα που καλύπτονται από το νόμο περί ευθύνης υπουργών. Επίσης δεν ειναι δυνατόν η διοίκηση του Ταμείου να εποπτεύεται απο τον ίδιο της τον προέδρο. Προτείνεται οπως Πρόεδρος ειναι ο Α?ΓΕΕΘΑ και μελη οι 3 Αρχηγοί ΓΕ και ενας εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών.
Η παράγραφος 4 β) «Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ μπορεί, με απόφασή του, κατόπιν αιτήματος του Διευθυντή του Τ.Α.Εθ.Α., να αναθέτει σε προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων καθήκοντα διεκπεραίωσης διαδικασιών που αφορούν στην εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του Τ.Α.Εθ.Α..» δημιουργεί την υποχρέωση διάθεσης επιπρόσθετου προσωπικού των ΕΔ, γεγονός που με την υφιστάμενη κατάσταση επάνδρωσης δεν θα έπρεπε να αναφέρετε και μάλιστα από το Υπουργείο που γνωρίζει τη σημασία και προάγει τη χρήση του προσωπικού κατά προτεραιότητα σε θέσεις και καθήκοντα αμέσως συνδεδεμένα με την επιχειρησιακή ετοιμότητα των ΕΔ. Τα έργα της αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και της διαχείρισης των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των ΕΔ, είναι σημαντικά αλλά δεν θα πρέπει να εξυπηρετούνται εις βάρος της επιχειρησιακής ετοιμότητας των ΕΔ. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η εμπλοκή επιχειρησιακών μονάδων και σχηματισμών με τα θέματα ακίνητης περιουσίας των ΕΔ και Στέγασης των Στελεχών τους απομυζά πολύτιμο προσωπικό, απαραίτητο για την επιχειρησιακή τους ετοιμότητα, θα έπρεπε να εξετάζεται πως θα αφαιρεθεί το υπόψη βάρος από τις επιχειρησιακές Μονάδες και Σχηματισμούς και όχι πως θα εμπλακεί περισσότερο προσωπικό με την διεκπεραίωση των υπόψη θεμάτων. Προτείνεται η αφαίρεση της εν λόγω παραγράφου.
Κύριε Υπουργέ, οι απόφοιτοι των ΑΣΣΥ εισαγωγής 1994-1995 ζητούν, με αγωνία και αξιοπρέπεια, τη δίκαιη αποκατάστασή τους. Η διαφοροποίηση που προέκυψε στη βαθμολογική τους εξέλιξη έναντι συναδέλφων παλαιότερων σειρών έχει βαρύνει ηθικά και επαγγελματικά τη ζωή τους. Κανένα έμψυχο δυναμικό δεν μπορεί να προσφέρει τον καλύτερό του εαυτό χωρίς να νιώθει ισοτιμία και αναγνώριση. Δώστε, λοιπόν, τη λύση που τόσο πολύ περιμένουν, ώστε να επιτευχθεί η ηρεμία και η συνοχή στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η βαθμολογική αποκατάσταση των αξιωματικών προέλευσης ΑΣΣΥ των ετών εισαγωγής 1994-1995 κρίνεται ως επιβεβλημένη νομοθετική ρύθμιση, ώστε να αποκατασταθούν οι στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί στη σταδιοδρομική τους εξέλιξη. Οι εν λόγω απόφοιτοι υπάγονται στις ίδιες προκηρύξεις με τις τάξεις 1991-1993, ενώ η διαφοροποίηση που προέκυψε μέσω του ν.5018/2023 έχει δημιουργήσει αίσθημα αδικίας και ανισότητας εντός των Ενόπλων Δυνάμεων. Η ένταξη των σειρών αυτών στις διατάξεις του ν.2439/1996 θα διασφαλίσει τη δικαιοσύνη και τη συνοχή στην ιεραρχία, επαναφέροντας την απαραίτητη ηθική ισορροπία στο στράτευμα.
Η νομική ασυμβατότητα που έχει προκύψει από την εφαρμογή των διατάξεων του ν.5018/2023 δημιουργεί ένα αξιοσημείωτο κενό στην αλυσίδα προαγωγών των αξιωματικών προέλευσης ΑΣΣΥ των ετών εισαγωγής 1994-1995. Αυτό όχι μόνο αποδυναμώνει τη δομή της στρατιωτικής ιεραρχίας αλλά και προκαλεί αναταραχή στη λειτουργικότητα του στρατεύματος. Η ενσωμάτωση σχετικής νομοθετικής τροπολογίας, με πρόβλεψη για την αναδρομική αποκατάσταση αυτών των στελεχών, κρίνεται απαραίτητη για την αποκατάσταση της αξιοκρατίας και της αποτελεσματικότητας του προσωπικού.
Περιμένουμε την άμεση κατάθεση τροπολογίας μια που η τάξη 1996(εισαγωγής 1994) θα έπρεπε ήδη να έχει προαχθεί από το φθινόπωρο του 2024 στον βαθμό του Πλωτάρχη και αντίστοιχα.
ΑΣΣΥ 1994-1995