Στον ν. 5167/2024 (Α’ 207), προστίθεται άρθρο 7ΣΤ, ως εξής:
«Άρθρο 7ΣΤ
Διαδικασία επιλογής οργάνων διοίκησης της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. – Πλαίσιο αμοιβών
- Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, ο Διευθύνων Σύμβουλος και οι Αναπληρωτές Διευθύνοντες Σύμβουλοι ορίζονται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, κατά παρέκκλιση του ν. 5062/2023 (Α΄ 183). Η θητεία των προσώπων του πρώτου εδαφίου είναι τριετής, με δυνατότητα μίας (1) ανανέωσης.
- Τα λοιπά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ορίζονται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 4972/2022 (A’ 181), περί ορισμού Διοικητικού Συμβουλίου, σύνθεσης και θητείας. Η θητεία αυτών είναι τριετής, με δυνατότητα μίας (1) ανανέωσης.
- Το ύψος της αμοιβής του Διευθύνοντος Συμβούλου και των Αναπληρωτών Διευθυνόντων Συμβούλων καθορίζεται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, κατόπιν εισήγησης του Διοικητικού Συμβουλίου, και δεν υπερβαίνει το όριο της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), περί ανώτατου ορίου αποδοχών.».
Στα όργανα διοίκησης δέον όπως προβλέπεται ρητά η εκπροσώπηση εργαζομένων με εκλεγμένο εκπρόσωπο.
Είναι αυτονόητο ότι ο ανεξάρτητος τεχνικός σύμβουλος θα πρέπει να είναι άριστος γνώστης του σιδηροδρόμου και να μπορεί να αξιολογεί το ΔΣ στα πλαίσια των ελληνικών συνθηκών που καθορίζουν τη λειτουργία του σιδηροδρόμου. Είναι αυτό δυνατό;
Τον Απρίλιο του 2024 με είχε εντυπωσιάσει η σύνθεση του Δ.Σ. του ΟΣΕ. Τρεις δικηγόροι και δύο οικονομολόγοι. είχαν επιλεγεί, που μαζί με τον μεταβατικό διευθύνοντα Σύμβουλο και τον εκπρόσωπο των εργαζομένων ολοκλήρωναν τη σύνθεσή του. Τρεις δικηγόροι και δύο οικονομολόγοι; Ίσως να είναι οι καλύτεροι στον τομέα τους αλλά δεν έγινε αντιληπτό ότι ο σιδηρόδρομος πισωγύρισε στη χώρα μας ώστε θα πρέπει να αναδομηθεί από το μηδέν θάλεγα στις δύσκολες συνθήκες που διαμορφώθηκαν, και τα μέλη του ΔΣ θα πρέπει να γνωρίζουν το αντικείμενο; Θυμάμαι, το 2007, όταν κρίθηκε αναγκαία για την ασφαλή και ποιοτική κυκλοφορία των συρμών ο καθαρισμός του έρματος (σκύρων) της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Πολυσίτου Ξάνθης και Αλεξανδρούπολης, μήκους 100 km περίπου. Οργανώθηκε το εργοτάξιο στο οποίο συμμετείχε ικανός αριθμός προσωπικού και πλειάδα σιδηροδρομικών μηχανημάτων και ξεκίνησε τις εργασίες με τα αποθέματα σκύρων που είχε το αρμόδιο Τμήμα Γραμμής. Ταυτόχρονα ζητήθηκε η δημοπράτηση για την προμήθεια 60 χιλιάδων τόνων σκύρων που επαρκούσαν για τον καθαρισμό 40 km της γραμμής. Το αίτημα απορρίφθηκε, θεωρήθηκε από το ΔΣ υπερβολικό. Επανήλθε το Τμήμα αιτούμενο 20 χιλιάδες τόνους σκύρων που επαρκούσαν για 13 μόλις χιλιόμετρα γραμμής ώστε να μπορεί να συνεχίσει τις εργασίες. Και πάλι απορρίφθηκε. Μα αφού τα μέλη του ΔΣ του ΟΣΕ δεν γνώριζαν το αντικείμενο του σιδηροδρόμου. Και να σκεφθείτε ότι η εργασία εκτελείτο δι’ αυτεπιστασίας, προσωπικό, μηχανήματα γραμμής, αμαξοστοιχίες έργων, όλα ήταν του ΟΣΕ. Η παρουσία ενός νομικού, καίτοι ο ΟΣΕ διαθέτει έμπειρη Νομική Υπηρεσία, και ενός οικονομολόγου, είναι κατανοητή αλλά πέραν αυτού; Τα μέλη του ΔΣ πρέπει να είναι γνώστες του σιδηροδρόμου, ιδιαίτερα ο πρόεδρος και καλόν είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος να είναι και πρόεδρος του ΔΣ
Για την επιλογή Διευθύνοντος Συμβούλου σας παραπέμπω στο σχόλιό μου στο άρθρο 28 όπου είχα αναφερθεί αναλυτικά μαζί με τη στελέχωση του Οργανισμού με Γενικούς Διευθυντές, διευθυντές, υποδιευθυντές
παραγρ.1 – Διαφωνούμε πλήρως με την παρέκκλιση του Ν.5062/2023, ο οποίος εισφέρει στην διαφάνεια και αξιοκρατία κατά την επιλογή οργάνων διοίκησης
Παραγρ. 2 – Να προβλεφθεί ρητά η συμμετοχή εκπρόσωπου εργαζομένων στο Δ.Σ.
Αναφορικά με το παρακάτω:
«Διαδικασία επιλογής οργάνων διοίκησης της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. – Πλαίσιο αμοιβών
Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, ο Διευθύνων Σύμβουλος και οι Αναπληρωτές Διευθύνοντες Σύμβουλοι ορίζονται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, κατά παρέκκλιση του ν. 5062/2023 (Α΄ 183)»,
ποιά πρόσωπα-στελέχη αποτελούν την «Γενική Συνέλευση» και με ποιά κριτήρια
θα επιλέγουν Όργανα Διοίκησης της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.-
ΟΣΕ Α.Ε.;;
Καταργείται ,στην προκειμένη περίπτωση, η Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής, και ο Νόμος Κεραμέως «Ν.5062/2023(Α’183) περί «Επιλογής Διοικήσεων των Φορέων του
Δημοσίου και Ενίσχυσης της Αποτελεσματικότητάς τους»;;