Άρθρο 2 Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος είναι:

α) Η δημιουργία νέων δομών ασφάλειας για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, με προσθήκη δικλείδων ασφαλείας μέσω:

αα) της ίδρυσης και λειτουργίας του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας των ελληνικών σιδηροδρόμων,

αβ) της δημιουργίας ενιαίας εφαρμογής «Railway.gov.gr» με επιμέρους εφαρμογές:

  1. i) το Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων,
  2. ii) το Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών,

iii) την Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων,

β) η αποτελεσματικότερη εκπαίδευση και αξιολόγηση του προσωπικού των σιδηροδρόμων, καθώς και η αυστηροποίηση του κυρωτικού πλαισίου μέσω:

βα) της εισαγωγής δοκιμασιών, τόσο πριν όσο και μετά την πρόσληψη των στελεχών, για την αξιολόγηση της ικανότητάς τους να επιτελούν κρίσιμα καθήκοντα,

ββ) της ανάπτυξης συνεργασιών με τις Ένοπλες Δυνάμεις για την αξιολόγηση της καταλληλότητας του προσωπικού ασφαλείας,

βγ) του ορισμού Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας,

βδ) της ίδρυσης Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου,

βε) της αυστηροποίησης του κυρωτικού πλαισίου που αφορά στις παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κίνησης,

βστ) της διεύρυνσης της πρόσβασης σε εγκαταστάσεις και υπηρεσίες κατάρτισης του προσωπικού των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και του Διαχειριστή της Υποδομής,

βζ) της διεύρυνσης της δυνατότητας πιστοποίησης υπεύθυνων για τη συντήρηση φορέων, από οργανισμούς πιστοποίησης,

γ) η οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) και του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.), ως κρίσιμων φορέων για την ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρόμων, την πρόληψη ατυχημάτων και τη διερεύνησή τους, και η θέσπιση αποτελεσματικών διαδικασιών για την ταχεία στελέχωσή τους,

δ) η θεσμική κατοχύρωση της ανεξαρτησίας του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. ως προς τη διαχείριση των πόρων του και

ε) ο εκσυγχρονισμός της δομής, της μορφής και της εσωτερικής λειτουργίας της εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.».

  • 26 Ιουνίου 2025, 01:17 | Μακροδημόπουλος Δημήτρης

    Η εντύπωση που δημιουργεί το συγκεκριμένο άρθρο είναι ότι από όσα αναφέρει, όλα τίθενται για πρώτη φορά και τίποτα δεν υφίστατο. Στα 33 χρόνια που εργάστηκα διαπίστωσα ότι η μεγάλη πλειοψηφία του προσωπικού διακρίνονταν για το υψηλό αίσθημα ευθύνης που το χαρακτήριζε και την αυστηρή και απαρέγκλιτη τήρηση των Κανονισμών, ασχέτως τυπικών προσόντων (Δημοτικό, Γυμνάσιο, ΤΕΙ, ΑΕΙ). Στα Τμήματα Γραμμής όπου βίωσα τον σιδηρόδρομο ήταν έκδηλη η αγωνία για την ασφάλεια της κυκλοφορίας κάτω από δυσμενέστατες συνθήκες. Τότε πώς φθάσαμε έως εδώ; Αν η κυβέρνηση θέλει να υλοποιήσει με επιτυχία όσα ευαγγελίζεται στο παρόν άρθρο, όπως και η κάθε κυβέρνηση, θα πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσει ριζικά τις παθογένειες που οδήγησαν τον σιδηρόδρομο σε συνθήκες διάλυσης
    Η βασική αιτία εστιάζεται στον λαϊκισμό και στο πελατειακό χαρακτήρα της λειτουργίας του σιδηροδρόμου σε όλα τα επίπεδα. Προαγωγές, χαριστικές προαγωγές εκτός υπηρεσιακών αναγκών ως επί το πλείστον με ΑΚΑΒ που διασφάλιζαν υψηλότερες αποδοχές και συντάξεις, μεταθέσεις, ευνοϊκές τοποθετήσεις και ιδιαίτερα οι χιλιάδες μετατάξεις αντί νέων προσλήψεων, τα πάντα δηλαδή, εντάσσονταν στη ρουσφετολογική λογική. Αν το συνδικαλιστικό κίνημα ήταν υγιές οπωσδήποτε θα τροχοπεδούσε την πορεία του σιδηροδρόμου προς τη διάλυση αλλά η πλειοψηφία εκφυλίστηκε μέσα από όλα αυτά και διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο στο παρελθόν που βίωσα. Αποτελούσε μάλιστα απήχηση των κομμάτων μέσα στον σιδηρόδρομο και τελούσε υπό την προστασία τους. Ποιά είναι σήμερα η κατάσταση; Το μπαράζ των αυθαίρετων και ρουσφετολογικών μαζικών προσλήψεων με μπλοκάκι στον ΟΣΕ ή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Hellenic Train) που προκήρυσσε θέσεις αλλά ποτέ δεν ανακοίνωνε τα αποτελέσματα της αξιολόγησης εμπαίζοντας χιλιάδες υποψήφιους κάθε φορά, ποτέ δεν έχει ξανασυμβεί σε αυτόν τον βαθμό. Χάνοντας έτσι ο σιδηρόδρομος τη δυνατότητα να στελεχωθεί με άριστο προσωπικό με αξιοκρατικά κριτήρια μέσω του ΑΣΕΠ. Δεν έχει γίνει αντιληπτό ότι η τραγωδία στα Τέμπη είναι αποτέλεσμα αυτής της πελατειακής λειτουργίας του σιδηροδρόμου που οδήγησε στη διάλυσή του;
    Αν πράγματι ο πολιτικός κόσμος της χώρας προσβλέπει σε έναν σιδηρόδρομο ασφαλή και σύγχρονο θα πρέπει πρώτα να αποβάλλει τη νοοτροπία και τις παθογένειες που τον χαρακτηρίζουν: Τον λαϊκισμό και το ρουσφέτι ως μέσον στελέχωσης και :λειτουργίας του κράτους. Διαφορετικά απλά θα συνεχίσουμε να νομοθετούμε.

  • 25 Ιουνίου 2025, 13:42 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

    Στην παράγραφο β) ή σε νέα παράγραφο, να προστεθεί ρητή αναφορά στην προώθηση και υλοποίηση της διαλειτουργικότητας ως βασικό αντικείμενο, ιδιαίτερα όσον αφορά την εφαρμογή των Ευρωπαϊκών Τεχνικών Προδιαγραφών Διαλειτουργικότητας (TSI) και του ERTMS σε όλο το δίκτυο.

  • 14 Ιουνίου 2025, 15:28 | Γιάννος Γραμματίδης

    ββ) της ανάπτυξης συνεργασιών με τις Ένοπλες ΔυνάμειςΚΑΙ ΤΑ ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ για την αξιολόγηση της καταλληλότητας του προσωπικού ασφαλείας,