- Ο Διαχειριστής της Υποδομής και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις εγκαθιστούν, κατά τον λόγο της αρμοδιότητάς τους, συστήματα κλειστού κυκλώματος βιντεοεπιτήρησης κατ’ ελάχιστον:
α) σε σταθμαρχεία, περιλαμβανομένων των χώρων άσκησης καθηκόντων που σχετίζονται με τη ρύθμιση κυκλοφορίας,
β) στα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας,
γ) στα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων,
δ) στους θαλάμους τοπικού χειρισμού και
ε) στους θαλάμους οδήγησης των αμαξοστοιχιών.
- Επιπλέον της παρ. 1, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις εγκαθιστούν συστήματα οπτικής καταγραφής δεδομένων (κάμερες) στο πρόσθιο μέρος κάθε αμαξοστοιχίας, για την καταγραφή δεδομένων κατά την κίνηση της αμαξοστοιχίας σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2019/773 της Επιτροπής της 16ης Μαΐου 2019 σχετικά με την τεχνική προδιαγραφή διαλειτουργικότητας για το υποσύστημα «διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας» του σιδηροδρομικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με την κατάργηση της απόφασης 2012/757/ΕΕ (L 139). Τα συστήματα του πρώτου εδαφίου διαλειτουργούν με το Ε.Κ.Ε. και μεταφέρουν σε αυτό τα καταγραφόμενα δεδομένα κίνησης των αμαξοστοιχιών με τρόπο που διασφαλίζει τη συνεχή εποπτεία του σιδηροδρομικού δικτύου.
- Τα δεδομένα που συλλέγονται από τα συστήματα του παρόντος άρθρου τηρούνται για τρία (3) τουλάχιστον έτη από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και τον Διαχειριστή της Υποδομής. Σε περίπτωση σιδηροδρομικού ατυχήματος, το σύνολο των σχετικών στοιχείων τηρείται για δέκα (10) έτη.
Παρ.3
Αν και αποτελεί ειδικότερο τεχνικό ζήτημα που μπορεί να τεθεί σε επόμενο χρόνο, θεμιτό θα ήταν να γίνει αναφορά σε αποθήκευση σε νέφος για τα δεδομένα αυτά, λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες NIS 2 και Cyber Resiliency Act.
Η πρόθεση εγκατάστασης συστημάτων βιντεοεπιτήρησης εντός των θαλάμων μηχανοδήγησης στους ελληνικούς σιδηροδρόμους δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα συνταγματικής νομιμότητας, εργασιακής δεοντολογίας και συμμόρφωσης με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR).
1. Παραβίαση της αρχής της ιδιωτικότητας στον χώρο εργασίας
Ο θάλαμος μηχανοδήγησης αποτελεί τον χώρο εργασίας του μηχανοδηγού και όχι έναν δημόσιο χώρο. Η συνεχής και χωρίς εξαίρεση βιντεοσκόπηση στον συγκεκριμένο χώρο αντιβαίνει στην πάγια αρχή που προβλέπει ότι ο εργαζόμενος δεν μπορεί να παρακολουθείται με συνεχή οπτική επιτήρηση κατά την άσκηση των καθηκόντων του, εφόσον αυτό δεν συνδέεται άμεσα με λόγους ζωτικής ασφάλειας ή αποτροπής εγκληματικών ενεργειών. Η ΕΛ.Δ.Π.Π.Δ. (Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα) έχει αποφανθεί σε πλήθος περιπτώσεων υπέρ του εργαζομένου σε ανάλογες περιπτώσεις.
2. Αντίθεση με το εργατικό και συνταγματικό πλαίσιο
Το άρθρο 9Α του Συντάγματος κατοχυρώνει το δικαίωμα προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Παράλληλα, το άρθρο 5 του Γενικού Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 (GDPR) επιβάλλει την αρχή της ελαχιστοποίησης της επεξεργασίας, καθώς και της αναλογικότητας. Η εγκατάσταση κάμερας που καταγράφει διαρκώς τις κινήσεις, τα λόγια και τις αντιδράσεις του μηχανοδηγού, χωρίς σαφές και αποδεδειγμένο όφελος υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, είναι δυσανάλογη και παράνομη, ακόμα και υπό το πρίσμα της πρόληψης ατυχημάτων.
3. Η συνεχής επιτήρηση υπονομεύει την εργασιακή ψυχολογία και την επαγγελματική αυτονομία
Η παρουσία κάμερας δημιουργεί καθεστώς ψυχολογικής πίεσης και τεχνητού φόβου λάθους, που πλήττει την αυτοσυγκέντρωση και την απόδοση του εργαζομένου, ειδικά σε κρίσιμες θέσεις όπως αυτή του μηχανοδηγού. Αντί να προάγει την ασφάλεια, η συνεχιζόμενη παρακολούθηση ενδέχεται να προκαλέσει το αντίθετο αποτέλεσμα: μείωση της επιχειρησιακής ετοιμότητας λόγω πίεσης και αίσθησης έλλειψης εμπιστοσύνης.
Συμπέρασμα
Η εγκατάσταση κάμερας εντός του θαλάμου μηχανοδήγησης, ως μόνιμο μέτρο παρακολούθησης εργαζομένου στον χώρο ευθύνης του, αντίκειται στο ισχύον νομικό πλαίσιο και δημιουργεί επικίνδυνο προηγούμενο για την παρακολούθηση κάθε μορφής εργασίας. Αν η ασφάλεια είναι ζητούμενο, πρέπει να επιτευχθεί με τεχνικές και επιχειρησιακές λύσεις που σέβονται τόσο τη ζωή όσο και την αξιοπρέπεια των εργαζομένων.
Επίσης η εγκατάσταση των όποιων συστημάτων βιντεοσκόπησης και αποστολής της λήψης σε πραγματικό χρόνο ή όχι, δεν είναι δυνατόν να ζητηθεί από τις ΣΕ, διότι το τροχαίο υλικό ενοικιάζεται από την ΓΑΙΑΟΣΕ!
Μπράβο θα μπορούσε να έχουν τεχνητή νοημοσύνη και το power bi
Bravo well done bravo well done bravo