Άρθρο 4 Δημιουργία Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων

  1. Στο Ε.Κ.Ε. αναπτύσσεται και λειτουργεί εφαρμογή συλλογής και αποτύπωσης δεδομένων σχετικών με τη σιδηροδρομική υποδομή και κυκλοφορία, με την ονομασία «Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων» (εφεξής: Μητρώο).
  2. Σκοπός του Μητρώου είναι η ενίσχυση της διαφάνειας και της επιχειρησιακής ετοιμότητας μέσω:

α) της άμεσης πρόσβασης του Ε.Κ.Ε. στα κρίσιμα για την εκπλήρωση του σκοπού του δεδομένα, όπως αυτός περιγράφεται στην παρ. 2 του άρθρου 3,

β) της παροχής δυνατότητας συνδυασμού και διαλειτουργικότητας των δεδομένων αυτών.

  1. Για την εκπλήρωση του σκοπού του Μητρώου, αποτυπώνονται σε αυτό τουλάχιστον τα εξής δεδομένα:

α) τα στοιχεία των αδειοδοτημένων σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και τα στοιχεία των νόμιμων εκπροσώπων τους. Τα στοιχεία παρέχονται από τη σιδηροδρομική επιχείρηση.

β) Η περιγραφή της θέσης, των καθηκόντων και της εργασιακής σχέσης, καθώς και τα στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας κάθε υπαλλήλου του Διαχειριστή της Υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, ο οποίος ασκεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας.

Τα στοιχεία των περ. α) και β) ενημερώνονται διαρκώς προκειμένου να αποτυπώνονται όλα τα μέλη του προσωπικού που εκτελούν κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο και ο ρόλος τους.

γ) Τα στοιχεία των σταθμών της λειτουργούσας σιδηροδρομικής γραμμής και του συνόλου του εγκατεστημένου εξοπλισμού τους, λειτουργούντος ή μη, με σήμανση της κατάστασης λειτουργίας του εξοπλισμού. Τα στοιχεία παρέχονται από τον υπεύθυνο φορέα για τη λειτουργία των σταθμών και του εξοπλισμού τους.

δ) Τα στοιχεία του συνόλου του ενεργού και ανενεργού τροχαίου υλικού, τα οποία παρέχονται από τον κύριο αυτών. Για την εφαρμογή της παρούσας, ενημερώνεται διαρκώς η κίνηση των στοιχείων του τροχαίου υλικού και των μηχανών έλξης που κινούνται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

ε) Τα στοιχεία συντήρησης του τροχαίου υλικού, το οποίο κινείται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τα οποία παρέχονται από τους διαπιστευμένους φορείς συντήρησης.

στ) Τα στοιχεία του συνόλου της σιδηροδρομικής υποδομής, ιδίως των ισόπεδων διαβάσεων, των σηράγγων και των γεφυρών, τα οποία παρέχονται από τον Διαχειριστή της Υποδομής, με σήμανση της κατάστασης λειτουργίας κάθε τμήματος της υποδομής.

ζ) Τα στοιχεία των εκτελούμενων έργων επί του σιδηροδρομικού δικτύου, τα οποία παρέχονται από τη διευθύνουσα ή επιβλέπουσα υπηρεσία.

  1. Οι φορείς και οι υπηρεσίες που είναι υπεύθυνοι για την παροχή στοιχείων στο Μητρώο:

α) παρέχουν το σύνολο των στοιχείων και δεδομένων της παρ. 3, όπως αυτά εξειδικεύονται και συμπληρώνονται με την απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 47, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, και

β) ενημερώνουν για κάθε μεταβολή των στοιχείων αυτών.

  • 26 Ιουνίου 2025, 03:21 | Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων

    Άρθρο 4, Παρ. 3
    Αναφορικά με την καταγραφή των στοιχείων της σιδηροδρομικής υποδομής στο Μητρώο, προτείνεται η δημιουργία γεωβάσης δεδομένων σε κατάλληλο Γεωγραφικό Πληροφοριακό Σύστημα (Γ.Π.Σ – GIS) και η καταχώρηση των στοιχείων αξιοποιώντας τις δυνατότητες του Γραμμικού Συστήματος Αναφοράς (LRS), το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες και ενδείκνυται σε σιδηροδρομικές γραμμές. Είναι σημαντική η ανάπτυξη ενός σύγχρονου και τυποποιημένου γεωπληροφοριακού συστήματος (GIS) με κεντρική διαχείριση, το οποίο προσφέρει προφανή πλεονεκτήματα στη λειτουργία, διαχείριση και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Για τη λειτουργία, διαχείριση και ενημέρωση του Μητρώου θα πρέπει επίσης να συσταθεί στο Ε.Κ.Ε. διακριτή επιχειρησιακή ομάδα η οποία θα συντονίζει την παροχή δεδομένων και πληροφοριών από τους αρμόδιους φορείς.

    (στ) Προτείνεται να συμπληρωθεί η σήμανση και στοιχείων που σχετίζονται με τη συντήρηση των υποδομών (εκτός από την κατάσταση λειτουργίας).

    Σε κάθε περίπτωση η Δημιουργία Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων θα πρέπει να συνδυαστεί και με τις απαιτήσεις / υποχρεώσεις καταχώρησης δεδομένων στα ευρωπαϊκά αντίστοιχα μητρώα.

  • 24 Ιουνίου 2025, 18:26 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ

    Το εν λόγω άρθρο προβλέπει την ανάπτυξη και λειτουργία νέας εφαρμογής που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και στοιχεία που θα έπρεπε σήμερα να είναι ήδη καταχωρημένα σε Ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων.
    Συγκεκριμένα:
    -στοιχεία των σταθερών εγκαταστάσεων του δικτύου μας, που αντιστοιχούν στα εδάφια γ) και στ) του άρθρου 4, θα έπρεπε να καταχωρούνται με ευθύνη του Διαχειριστή Υποδομής στο «Μητρώο Υποδομής» (RINF), σύμφωνα με το άρθρο 47 του Ν.4632/2019. Οι προδιαγραφές για την καταχώρηση στο RINF περιλαμβάνονται στον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2019/777, όπως έχει τροποποιηθεί με τον Εκτ. Καν. (ΕΕ) 2023/1694.
    Με το παρόν άρθρο του νομοσχεδίου, δημιουργείται μία νέα εθνική εφαρμογή με τα ίδια στοιχεία με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή, χωρίς να ξέρουμε αν τουλάχιστον θα υπάρχει τρόπος αυτόματης μετάβασης των στοιχείων στην ευρωπαϊκή εφαρμογή (που είναι υποχρεωτική για όλα τα κράτη-μέλη).
    -στοιχεία που αφορούν στα οχήματα, (εδάφιο δ και ε του άρθρου 4 του παρόντος νομοσχεδίου) πρέπει επίσης, να καταχωρούνται, σύμφωνα με το άρθρο 46 του Ν. 4632/2019 στο εθνικό μητρώο οχημάτων, μέχρι τη πλήρη λειτουργία του Ευρωπαϊκού μητρώου οχημάτων (ήτοι την 16-6-2024, σύμφωνα με τη παρ. 5 του άρθρου 8 της Εκτελεστικής Απόφασης (ΕΕ) 2018/1614).
    Από αυτή την ημερομηνία και μετά, η χρήση της ευρωπαϊκής εφαρμογής είναι υποχρεωτική!
    Επίσης υπάρχει το «Ευρωπαϊκό μητρώο εγκεκριμένων τύπων σιδ/κών οχημάτων», σύμφωνα με το άρθρο 24 του Ν.4632, που ενημερώνει και τηρεί ο ERA, οι προδιαγραφές του οποίου ορίζονται στην Εκτελεστική Απόφαση 2011/665/ΕΕ, όπως ισχύει σήμερα.
    Συνοψίζοντας, φαίνεται να μην έχει ληφθεί υπόψη ότι υπάρχουν ήδη παρόμοιες ευρωπαϊκές εφαρμογές, υποχρεωτικής εφαρμογής για τη χώρα μας και προστίθεται πολυπλοκότητα, ενώ απαιτούνται περισσότεροι πόροι για την τήρηση των υπαρχόντων ευρωπαϊκών και νεοσύστατων, με τον παρόντα νόμο, εθνικών εφαρμογών.