Άρθρο 48 Παράταση ισχύος μέτρων για την ομαλή λειτουργία της αγοράς – Τροποποίηση παρ. 7 άρθρου 15, παρ. 5 άρθρου 17 ν. 5055/2023, και παρ. 9 άρθρου 38 ν. 5082/2024

1. Στην παρ. 7 του άρθρου 15 του ν. 5055/2023 (Α` 161), περί της υποχρέωσης ανακοίνωσης ανατιμήσεων προϊόντων, η ημερομηνία «31η Οκτωβρίου 2025» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «30ή Ιουνίου 2026» και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«7. Το παρόν ισχύει μέχρι την 30ή Ιουνίου 2026.»
2. Στην παρ. 5 του άρθρου 17 του ν. 5055/2023, περί της ανακοίνωσης ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων, η ημερομηνία «31η Οκτωβρίου 2025» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «30ή Ιουνίου 2026», και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:
«5. Το παρόν ισχύει μέχρι την 30ή Ιουνίου 2026.».
3. Στην παρ. 9 του άρθρου 38 του ν. 5082/2024 (Α` 9), περί του εξορθολογισμού και της διαφάνειας των τιμών, η ημερομηνία «31η Οκτωβρίου 2025» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «30ή Ιουνίου 2026», και η παρ. 9 διαμορφώνεται ως εξής:
«9. Η παρ. 1 ισχύει μέχρι και την 30ή Ιουνίου 2026.».

  • 4 Νοεμβρίου 2025, 15:54 | Ειρήνη Κόκκορη

    Οι κρατικές παρεμβάσεις στην αγορά, ιδίως σε τομείς που επηρεάζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό και την τιμολογιακή πολιτική, πρέπει να είναι απόλυτα επιβεβλημένες για την προστασία σημαντικού δημοσίου συμφέροντος, συμπεριλαμβανομένης της διασφάλισης της προσβασιμότητας του καταναλωτικού κοινού σε προϊόντα απαραίτητα για τη διατροφή και την αξιοπρεπή διαβίωση σε συνθήκες σοβαρής οικονομικής κρίσης. Για τον λόγο αυτό, οφείλουν να έχουν έκτακτο χαρακτήρα, να είναι χρονικά περιορισμένες στις περιόδους που είναι απολύτως απαραίτητες και να είναι αναλογικές προς τον σκοπό για τον οποίο θεσπίζονται.
    Ειδικότερα, ως προς το μέτρο της 3μηνης απαγόρευσης πραγματοποίησης προωθητικών ενεργειών για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων που σημειώνουν αύξηση τιμής, σημειώνεται ότι αυτό ισχύει ήδη από την 10/1/2024. H περαιτέρω παράταση ισχύος του εν λόγω μέτρου μέχρι την 30/6/2026 δεν δικαιολογείται πλέον από την έκτακτη ανάγκη που οδήγησε στη λήψη του. Επίσης, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα σε πολλές επιχειρήσεις που λόγω της ισχύος του μέτρου έχουν προσαρμόσει την τιμολογιακή πολιτική τους και δεν έχουν προβεί στην παραμικρή ανατίμηση εδώ και δύο χρόνια, επωμιζόμενες το σοβαρό οικονομικό κόστος που αυτό συνεπάγεται, αναμένοντας ότι το μέτρο θα λήξει την εκάστοτε προβλεπόμενη εκ του νόμου ημερομηνία (μετά την τελευταία παράταση: 31/10/2025). Τέλος, η διατήρηση του μέτρου αυτού επιτείνει στρεβλώσεις που έχουν ήδη δημιουργηθεί στον ανταγωνισμό, εξαιτίας του μέτρου: ως ένα από τα πολλά παραδείγματα αναφέρω ότι στις ανωτέρω διατάξεις υπάγονται οι σοκολάτες και τα ροφήματα σοκολάτας, τα κρουασάν και τα μπισκότα, αλλά όχι τα τσιπς, τα γαριδάκια, οι ξηροί καρποί και το παγωτό.