Άρθρο 23 Κίνητρο επίτευξης στόχων και αποδοχές προσωπικού

  1. Στο προσωπικό της Αρχής, συμπεριλαμβανομένων και των Ελεγκτών, εφαρμόζονται αναλογικά όσα προβλέπονται στο άρθρο 59 του ν. 5043/2023 (Α’ 91), περί συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής.
  2. Σο προσωπικό της Αρχής, πλην των Ελεγκτών, για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου, καθώς και για την αποζημίωση για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου, εφαρμόζονται η παρ. Α΄ και το πρώτο εδάφιο της περ. α) της παρ. Α2 του άρθρου 20 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176), περί αποζημίωσης για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου και αποζημίωσης για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου, υπό τις εκεί τιθέμενες προϋπόθεσες.
  3. Στους Ελεγκτές της Αρχής, για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου, για την αποζημίωση για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου και για εργασία και υπερωριακή εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, εφαρμόζονται το πρώτο εδάφιο της περ. β) της παρ. Α2 και η παρ. Β του άρθρου 20 του ν. 4354/2015, υπό τις εκεί τιθέμενες προϋπόθεσες..
  4. Το ωρομίσθιο της υπερωριακής εργασίας για τους υπαλλήλους των παρ. 2 και 3 καθορίζεται σύμφωνα με την παρ. A3 του άρθρου 20 του ν. 4354/2015. Στους Ελεγκτές εφαρμόζεται και η παρ. Β του άρθρου 20 του ν. 4354/2015.
  • (α) Θα πρέπει να αρθεί η δυσμενής διάκριση που προβλέπεται στο άρθρο 23 με το οποίο δημιουργείται προσωπικό δύο ταχυτήτων εντός της Αρχής και δημιουργείται ανισορροπία στην υπηρεσιακή μεταχείριση και παραβίαση της αρχής της ίσης αμοιβής για ίση εργασία, καθώς το σύνολο του προσωπικού (διοικητικό, επιστημονικό, οικονομικό, κλπ) δύναται να συμμετέχει άμεσα στη λειτουργική υποστήριξη του έργου της. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται οι παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου 23 να ισχύσουν για το πάσης φύσης προσωπικό της Αρχής, ήτοι να διαγραφεί από την παράγραφο 2 η φράση “πλην των ελεγκτών” και στην παράγραφο 3 να γίνει αντικατάσταση της πρώτης φράσης “Στους Ελεγκτές της Αρχής” με τη φράση “Στο προσωπικό της Αρχής”.

    (β) Είναι επιβεβλημένη για λόγους ίσης μισθολογικής μεταχείρισης η προσθήκη παραγράφου 5 με την εξής διατύπωση: “Η παρ. 1 του άρθρου 64 του ν. 5042/2023 (Α’88) και του άρθρου 91 ν. 5043/2023 περί επέκτασης προσωπικής διαφοράς σε υπαλλήλους ανεξαρτήτων αρχών, έχει αναλογική εφαρμογή στο πάσης φύσεως προσωπικό του Συνηγόρου Καταναλωτή το οποίο υπηρετεί εκεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.”

    (γ) Προτείνεται η προσθήκη παραγράφου 6 ως εξής: “α) Με απόφαση του Διοικητή της Αρχής, δύναται να καθορίζεται, εντός των ορίων του προϋπολογισμού της Αρχής, ειδικό μισθολογικό καθεστώς του προσωπικού της Αρχής. β) Ο Διοικητής, με απόφασή του, ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου Διοίκησης, δύναται να αναπτύσσει και εφαρμόζει μεθοδολογίες και ειδικότερο σύστημα επιπλέον ανταμοιβής (bonus) του προσωπικού της Αρχής, στο πλαίσιο της αξιολόγησής του, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της θέσης και τον βαθμό ευθύνης τους και εφόσον ο βαθμός επίτευξης των τεθέντων στόχων της Αρχής υπερβαίνει το 100%.».

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 10:33 | ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΟΥ ΔΩΡΑ

    Η παρ. 3 θα πρέπει να τροποποιηθεί και να προστεθεί και η περ. α), η οποία αφορά την απογευματινή απασχόληση των ελεγκτών

  • 6 Νοεμβρίου 2025, 16:23 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟΝ ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ

    Στο άρθρο 23 προστίθεται παράγραφος 5 με την εξής διατύπωση: “Η παρ. 1 του άρθρου 64 του ν. 5042/2023 (Α’88) και του άρθρου 91 ν. 5043/2023 περί επέκτασης προσωπικής διαφοράς σε υπαλλήλους ανεξαρτήτων αρχών, έχει αναλογική εφαρμογή στο πάσης φύσεως προσωπικό του Συνηγόρου Καταναλωτή το οποίο υπηρετεί εκεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.”

    Στο άρθρο 23 προστίθεται παράγραφος 6 ως εξής: “1. Με απόφαση του Διοικητή της Αρχής, δύναται να καθορίζεται, εντός των ορίων του προϋπολογισμού της Αρχής, ειδικό μισθολογικό καθεστώς του προσωπικού της Αρχής. 2. Ο Διοικητής, με απόφασή του, ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου Διοίκησης, δύναται να αναπτύσσει και εφαρμόζει μεθοδολογίες και ειδικότερο σύστημα επιπλέον ανταμοιβής (bonus) του προσωπικού της Αρχής, στο πλαίσιο της αξιολόγησής του, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της θέσης και το βαθμό ευθύνης τους και εφόσον ο βαθμός επίτευξης των τεθέντων στόχων της Αρχής υπερβαίνει το 100%».

  • 4 Νοεμβρίου 2025, 11:12 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΜΠΕΤΣΟΣ

    Η παρ. 3 θα πρέπει να τροποποιηθεί και να προστεθεί και η περ. α), η οποία αφορά την απογευματινή απασχόληση των ελεγκτών

    3. Στους Ελεγκτές της Αρχής, για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου, για την αποζημίωση για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου και για εργασία και υπερωριακή εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, εφαρμόζονται το πρώτο εδάφιο των περ. α) και β) της παρ. Α2 και η παρ. Β του άρθρου 20 του ν. 4354/2015, υπό τις εκεί τιθέμενες προϋπόθεσες.

  • 4 Νοεμβρίου 2025, 09:55 | Αφροδίτη Νάκου

    Επειδή πρόκειται για εικοσιτετράωρη υπηρεσία στην οποία υπάρχει ανάγκη απασχόλησης του προσωπικού υπερωριακά αλλά και κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες καθώς και νυχτερινή απασχόληση, το προσωπικό που δεν ανήκει στους ελεγκτές επικουρεί το έργο αυτών καθ΄όλη τη διάρκεια διενέργειας των ελέγχων. Για το λόγο αυτό προτείνεται η εφαρμογή ενιαίων προϋποθέσεων για όλο το προσωπικό της Αρχής που αφορά στην υπερωριακή αποζημίωση κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες και τη νυχτερινή απασχόληση. Επομένως το σχετικό άρθρο 23 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής:
    «1. Στο προσωπικό της Αρχής, συμπεριλαμβανομένων και των Ελεγκτών, εφαρμόζονται αναλογικά όσα προβλέπονται στο άρθρο 59 του ν. 5043/2023 (Α’ 91), περί συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής.
    2. Στο προσωπικό της Αρχής, για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου, για την αποζημίωση για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου και για εργασία και υπερωριακή εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, εφαρμόζονται οι παρ. Α2 και Β του άρθρου 20 του ν. 4354/2015, υπό τις εκεί τιθέμενες προϋπόθεσες.
    3. Το ωρομίσθιο της υπερωριακής εργασίας για τους υπαλλήλους της παρ. 2 καθορίζεται σύμφωνα με τις παρ. A3 και Β του άρθρου 20 του ν. 4354/2015.»

  • 30 Οκτωβρίου 2025, 11:59 | Ανώνης Δεσύπρης

    Η διάκριση μεταξύ Ελεγκτών και λοιπού προσωπικού δημιουργεί ανισορροπία στην υπηρεσιακή μεταχείριση, για τους εξής λόγους:
    1) Το λοιπό προσωπικό (διοικητικοί, επιστημονικοί, οικονομικοί, τεχνικοί υπάλληλοι και οδηγοί) συμμετέχει άμεσα στη λειτουργική υποστήριξη του ελεγκτικού έργου.
    Συγκεκριμένα, εκτελούν καθήκοντα νομικής τεκμηρίωσης, διοικητικής επεξεργασίας, οικονομικής καταγραφής, τεχνικής υποστήριξης και διοικητικής εποπτείας των ελέγχων. Η εργασία τους είναι ουσιωδώς συνδεδεμένη με τη δραστηριότητα των Ελεγκτών και συχνά απαιτεί απασχόληση εκτός του κανονικού ωραρίου, Σαββατοκύριακα και αργίες προκειμένου να ολοκληρωθούν έγκαιρα τα αποτελέσματα των ελέγχων, οι αναφορές και οι αποφάσεις επιβολής κυρώσεων.
    2) Οι οδηγοί της Αρχής, αν και δεν φέρουν τον τίτλο «Ελεγκτής», συνοδεύουν τα ελεγκτικά κλιμάκια καθ’ όλη τη διάρκεια των επιχειρησιακών αποστολών, ακολουθώντας το ωράριο των ελέγχων, το οποίο συχνά επεκτείνεται σε νυχτερινές ώρες, Σαββατοκύριακα και εξαιρέσιμες ημέρες. Επιπλέον, συμμετέχουν σε μετακινήσεις εκτός έδρας και σε πολυήμερα ταξίδια ελέγχου ανά την επικράτεια, συμβάλλοντας καθοριστικά στην εκτέλεση των καθηκόντων των Ελεγκτών. Η μη πρόβλεψη αποζημίωσης για αυτούς σε περιπτώσεις τέτοιας υπερωριακής απασχόλησης δημιουργεί πραγματική υπηρεσιακή αδικία και παραβίαση της αρχής της ίσης αμοιβής για ίση εργασία.
    3) Όλο το διοικητικό προσωπικό εκτελεί καθήκοντα επιχειρησιακής υποστήριξης που δεν διαφέρουν ως προς τον χρόνο απασχόλησης και τις συνθήκες εργασίας από εκείνα των Ελεγκτών, άρα η μη αποζημίωση της υπερωριακής, νυχτερινής ή Κυριακάτικης εργασίας είναι αντίθετη με την αρχή της αναλογικότητας και της ισότητας των διοικητικών βαρών.
    4) Επιπλέον, η φύση και αποστολή της Αρχής είναι επιχειρησιακή και όχι απλώς διοικητική. Οι δράσεις ελέγχου, εποπτείας και προστασίας του καταναλωτή πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια των εμπορικών δραστηριοτήτων της αγοράς, δηλαδή και σε ώρες και ημέρες εκτός του κοινού δημοσιοϋπαλληλικού ωραρίου, κάτι που αφορά το σύνολο του προσωπικού που συμμετέχει στις επιχειρήσεις ή στη διοικητική τους υποστήριξη.

    Περαιτέρω, ο ν. 4354/2015 αποσκοπεί στην ορθολογική ρύθμιση της υπερωριακής απασχόλησης και στην ανταμοιβή της πραγματικής υπέρβασης υπηρεσιακών υποχρεώσεων.
    Δεν απαγορεύει την υπαγωγή κατηγοριών προσωπικού πέραν των επιχειρησιακών ελεγκτών, εφόσον η φύση των καθηκόντων τους επιβάλλει αντικειμενικά την απασχόληση εκτός ωραρίου σε νυχτερινές ώρες, Σαββατοκύριακα και εξαιρέσιμες ημέρες. Επομένως, η επέκταση των σχετικών ρυθμίσεων και στο λοιπό προσωπικό είναι νομικά επιτρεπτή και συμβατή με τον σκοπό του νόμου.

    Για την αποκατάσταση της ισότητας και την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της Αρχής, προτείνεται η εξής προσθήκη στο άρθρο που ρυθμίζει τις αποδοχές:
    «Στο λοιπό προσωπικό της Αρχής, πλην των Ελεγκτών, δύναται να εγκρίνεται, με απόφαση του Προέδρου της Αρχής και εντός των ορίων του εγκεκριμένου προϋπολογισμού, αποζημίωση για εργασία και υπερωριακή εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες, τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες, σύμφωνα με την παράγραφο Β του άρθρου 20 του ν. 4354/2015, υπό τις εκεί τιθέμενες προϋποθέσεις.
    Η αποζημίωση αυτή καταβάλλεται για απασχόληση που επιβάλλεται από τη φύση των καθηκόντων ή από έκτακτες υπηρεσιακές ανάγκες, κατόπιν αιτιολογημένης πράξης του Προέδρου.»