Άρθρο 44 Συμπλήρωση αρμοδιοτήτων της Ε.Ε.Τ.Τ. για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών μέσω ΣμηΕΑ – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 5 ν. 4053/2012

Στην παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4053/2012 (Α’ 44), προστίθεται υποπερ. κη’, ως εξής:
«κη. Εγκρίνει, με απόφασή της, τη χρήση ΣμηΕΑ, για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών, για τις οποίες έχει χορηγηθεί γενική ή ειδική άδεια σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 12, αντίστοιχα.»

  • 14 Ιουλίου 2022, 19:33 | Μπάλλας, Πελεκάνος & Συνεργάτες Α.Ε.Δ.Ε.

    Με τα άρθρα 44 επ. παραχωρείται η αρμοδιότητα έγκρισης χρήσης ΣμηΕΑ για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών, στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), η οποία παρέχει την σχετική έγκριση κατά περίπτωση, εφόσον αυτό κριθεί πρόσφορο και αποτελεσματικό από τον φορέα που παρέχει την καθολική υπηρεσία ή άλλη ταχυδρομική υπηρεσία, κατόπιν αιτήσεως που υποβάλλεται στην ΕΕΤΤ. Στη συνέχεια, με απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κατόπιν εισήγησης της Ε.Ε.Τ.Τ., καθορίζονται τα ειδικότερα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι τεχνικές προδιαγραφές ασφαλείας των ΣμηΕΑ που χρησιμοποιούνται για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών, καθώς και κάθε άλλο συναφές θέμα.
    Ωστόσο, σύμφωνα με τις διατάξεις της Δ/ΥΠΑ/21860/1422/21.9.2016 Απόφασης του Διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) (Β’ 3152) με τίτλο Κανονισμός – Γενικό Πλαίσιο Πτήσεων Συστημάτων μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών- ΣμηΕΑ (Unmanned Aircraft Systems – UAS), τίθενται περιορισμοί, οι οποίοι εν δυνάμει παραβιάζονται από την χρήση ΣμηΕΑ για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών, χωρίς η συγκεκριμένη χρήση ΣμηΕΑ να υπόκειται στην ελεγκτική αρμοδιότητα της ΥΠΑ κατά το στάδιο της αδειοδότησης.
    Συγκεκριμένα, με την εν λόγω Απόφασή της, η ΥΠΑ θέτει όρους και κανόνες για τις πτήσεις ΣμηΕΑ, οι οποίοι φαίνεται να παρακάμπτονται από τις διατάξεις του Σχεδίου Νόμου και την αποκλειστική αρμοδιότητα αδειοδότησης από την ΕΕΤΤ. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 5 της εν λόγω Απόφασης, απαγορεύεται η πτήση ΣΜηΕΑ (UAS) ανοικτής (Open) κατηγορίας επάνω από συγκεντρώσεις προσώπων. Πλην όμως, στη συγκεκριμένη περίπτωση των ΣμηΕΑ ταχυδρομικών υπηρεσιών θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσδιοριστεί τι συνιστά συγκέντρωση προσώπων, τι συνιστά «επάνω» από συγκεντρώσεις προσώπων, και πώς θα μπορούσε να επιτευχθεί η τήρηση της πρόβλεψης αυτής.
    Κρίνεται, άλλωστε, απαραίτητη η γνωμοδότηση από την ΥΠΑ, σχετικά με την επιβάρυνση της εναέριας κυκλοφορίας εντός αστικού ιστού, σε μικρή απόσταση από κτίρια, κατοικίες, άλλα οχήματα και φυσικά πρόσωπα. Τέλος, δεν προκύπτει σαφώς από το Σχέδιο Νόμου ο τρόπος με τον οποίον θα ελέγχεται η εναέρια κυκλοφορία ΣμηΕΑ, όταν αυτά πρόκειται να αποκτήσουν ιδιαιτέρως εκτεταμένη χρήση για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών.