Το άρθρο 15 του ν. 4173/2013 (Α΄169), περί ρύθμισης θεμάτων προσωπικού, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 15
Προσωπικό Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.
- Η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. προσλαμβάνει το προσωπικό της με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή, εφόσον πρόκειται για την κάλυψη εποχικών και περιοδικών ή άλλων πρόσκαιρων ή παροδικών αναγκών της Εταιρείας, με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, λαμβάνοντας υπόψη αντίστοιχη εμπειρία σε δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα, μετά από δημοσίευση προκήρυξης και τήρηση των αρχών της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ισότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4765/2021 (Α’ 6), των παρ. 6, 7 και 8 του άρθρου 14 και του άρθρου 28 του ν. 2190/1994 (Α’ 28). Οι προσλήψεις της παρούσας προβλέπονται στον ετήσιο προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
- Οι όροι και οι συνθήκες εργασίας του προσωπικού της Εταιρείας, το οποίο προσλαμβάνεται με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αόριστου ή ορισμένου χρόνου, αποκλειστικής απασχόλησης, καθορίζονται με συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία συνάπτεται μεταξύ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., όπως εκπροσωπείται από το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.), και των αρμοδίων κατά τον νόμο εκπροσώπων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων, με την επιφύλαξη της παρ. 4 του άρθρου 4.
- Τα μέλη των μουσικών συνόλων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. δύνανται, κατ’ εξαίρεση, να συμμετέχουν σε καλλιτεχνικές παραστάσεις και να παρέχουν διδακτικό έργο, κατόπιν υποβολής αίτησης του μέλους του μουσικού συνόλου για χορήγηση άδειας προς το Δ.Σ. της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. Η άδεια χορηγείται με απόφαση του Δ.Σ., η οποία εκδίδεται εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή αίτησης του μέλους του μουσικού συνόλου και μέχρι την έκδοση της απόφασης θεωρείται ότι δεν έχει χορηγηθεί. Το Δ.Σ. δύναται να εξουσιοδοτεί άλλο όργανο της Εταιρείας για τη χορήγηση της ανωτέρω άδειας. Με την ίδια διαδικασία και τους ίδιους όρους, είναι δυνατόν να επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η παροχή διδακτικού έργου και στο πάσης φύσης προσωπικό του παρόντος άρθρου.
- Η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. μπορεί να προσλαμβάνει δικηγόρους με συμβάσεις έμμισθης εντολής, μετά από δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208) και το άρθρο 51 του ν. 4622/2019, περί ετήσιου προγραμματισμού ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα.
Το μισθολογικό καθεστώς των δικηγόρων καθορίζεται σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α’ 176). Στη νομική υπηρεσία της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., όπως αυτή προβλέπεται στον Κανονισμό Λειτουργίας της Εταιρείας, προσλαμβάνονται έως τρεις (3) ασκούμενοι δικηγόροι, οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στο τακτικό προσωπικό της Εταιρείας. Η αμοιβή των ασκούμενων δικηγόρων καθορίζεται κατ’ ανάλογη εφαρμογή της περ. γ) της παρ. 4 του άρθρου 13 του Κώδικα Δικηγόρων.
- Επιτρέπεται, με απόφαση του Δ.Σ., ύστερα από εισήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου, και μετά από δημόσια προκήρυξη στον ιστότοπο της Εταιρείας, η ανάθεση έργου ή παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, για την παραγωγή ή την επεξεργασία ή την παρουσίαση ή την προβολή ή τη μετάδοση ή την εκμετάλλευση ραδιοφωνικού, τηλεοπτικού ή διαδικτυακού προϊόντος για την εκπλήρωση των σκοπών και της αποστολής της Εταιρείας, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και του καταστατικού της. Οι αναθέσεις έργου και παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών γίνονται με όρους χρηστής διαχείρισης, διαφάνειας και αξιοκρατίας, στο πλαίσιο τήρησης των εγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων και του ισοζυγίου της Εταιρείας, και εφόσον συνάδουν με τα όρια και το πλαίσιο του εκάστοτε ισχύοντος Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού και του προϋπολογισμού της, αφορούν δε σε πρόγραμμα που ενισχύει το παραγόμενο και παρεχόμενο πρόγραμμα από το προσωπικό της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και στοχεύουν στην ενδυνάμωση της εγχώριας παραγωγής και των συντελεστών της. Στις συμβάσεις της παρούσας, δεν εφαρμόζονται το πρώτο εδάφιο της παρ. 1, η περ. β) της παρ. 2 και οι παρ. 3 και 6 του άρθρου 6 του ν. 2527/1997 (Α’ 206), περί συμβάσεων μίσθωσης έργου.
- Οι μισθολογικές παροχές και τα επιδόματα των μουσικών του καλλιτεχνικού προσωπικού της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 3 της υπό στοιχεία Ε430/2021/15.12.2021 κοινής απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό (Β’ 5889), περί καθορισμού αποδοχών του καλλιτεχνικού προσωπικού, μουσικών και χορωδών που ανήκουν και υπηρετούν στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, εξομοιώνονται προς τα προβλεπόμενα στο Κεφάλαιο Η’ του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 (Α’ 74), περί αποδοχών των μουσικών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και της Ορχήστρας της Λυρικής Σκηνής. Η εξομοίωση επέρχεται σε δύο (2) στάδια, ως εξής:
α) εντός ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος, οι αποδοχές των μουσικών αυξάνονται κατά το πενήντα τοις εκατό (50%) της διαφοράς με τις αποδοχές του προσωπικού του Κεφαλαίου Η’ του Μέρους ΣΤ’ του ν. 4472/2017 και
β) με τη συμπλήρωση δώδεκα (12) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, οι αποδοχές των μουσικών αυξάνονται κατά το λοιπό πενήντα τοις εκατό (50%).
- α) Στο εν γένει προσωπικό της Εταιρείας, το οποίο απασχολείται στην Εταιρεία και μισθοδοτείται από αυτή στο πλαίσιο συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου ή ορισμένου χρόνου ή έμμισθης εντολής, δύναται να καταβάλλεται ως κίνητρο απόδοσης ανά έτος μέρος του ποσού της υπέρβασης του στόχου του θετικού ετήσιου αποτελέσματος του προηγούμενου έτους, κατά ανώτατο όριο μέχρι του ποσού των έξι εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων (6.500.000) ευρώ συνολικά. Η καταβολή του κινήτρου απόδοσης δύναται να λαμβάνει χώρα κάθε φορά, εφάπαξ ή τμηματικά, υπό τον όρο ότι η Εταιρεία παρουσιάζει κερδοφόρο ισολογισμό, επιτυγχάνει το εγκεκριμένο δημοσιονομικό ισοζύγιο του εκάστοτε παρελθόντος οικονομικού έτους και είναι πλεονασματική κατά το ποσό τουλάχιστον των εγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων, προσαυξημένων κατά το ποσό του κινήτρου απόδοσης και του μερίσματος που αποδίδεται ετησίως στο Ελληνικό Δημόσιο. Εφόσον υφίσταται εγκεκριμένο στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο της Εταιρείας, προϋπόθεση για την καταβολή του κινήτρου απόδοσης αποτελεί η επίτευξη των στόχων που τίθενται σε αυτό. Σε κάθε περίπτωση, το κίνητρο απόδοσης εκάστου έτους δεν υπερβαίνει τα λοιπά, πλην του ανταποδοτικού τέλους, έσοδα της Εταιρείας του προηγούμενου έτους και χορηγείται σύμφωνα με την παρούσα παράγραφο, μετά από την έγκριση των οριστικών απολογιστικών στοιχείων από το Δ.Σ. και την απόδοση του μερίσματος στο Ελληνικό Δημόσιο. Το κίνητρο απόδοσης υπολογίζεται σε ενιαίο για όλους τους δικαιούχους ποσοστό που δεν υπερβαίνει το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) των ετήσιων τακτικών αποδοχών κάθε δικαιούχου κατά το έτος αναφοράς και υπόκειται στις ασφαλιστικές εισφορές και λοιπές κρατήσεις των πρόσθετων αποδοχών.
β) Στην Εταιρεία συστήνεται Ειδική Επιτροπή, η οποία αποτελείται από τρία (3) μη εκτελεστικά ανεξάρτητα μέλη του Δ.Σ. και είναι αρμόδια να εισηγείται στο Δ.Σ. για το κίνητρο απόδοσης. Τα μέλη ορίζονται με απόφαση του Δ.Σ. και δεν λαμβάνουν αμοιβή για τη συμμετοχή τους στην Ειδική Επιτροπή.
γ) Με απόφαση του Δ.Σ., η οποία λαμβάνεται εντός ενός (1) μηνός από την έγκριση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων κάθε έτους και μετά από εισήγηση της Ειδικής Επιτροπής της περ. β), καθορίζονται το ύψος του συνολικού ποσού του κινήτρου απόδοσης, το ποσοστό επί των αποδοχών των δικαιούχων με βάση το οποίο αυτό προσδιορίζεται, οι ειδικότεροι όροι και οι προϋποθέσεις, όπως, ενδεικτικά, η δυνατότητα σύνδεσής του με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων ανά οργανική μονάδα, ο χρόνος και ο τρόπος χορήγησής του. Η απόφαση του Δ.Σ. για τη χορήγηση του κινήτρου απόδοσης υπόκειται στην έγκριση της Γενικής Συνέλευσης της Εταιρείας εντός του ιδίου έτους.
γ) Πρώτη περίοδος εφαρμογής για το κίνητρο απόδοσης ορίζεται το έτος 2025, με έτος αναφοράς το έτος 2024, υπό την προϋπόθεση της αναμόρφωσης του εγκεκριμένου προϋπολογισμού και μετά από την απόδοση του μερίσματος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου για το έτος αναφοράς.
- Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, μετά από εισήγηση του Δ.Σ., καθορίζονται οι αποδοχές των Γενικών Διευθυντών και των αναπληρωτών τους, των Διευθυντών και των Υποδιευθυντών, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 22 του ν. 4354/2015, περί καθορισμού αποδοχών ειδικών κατηγοριών.».




Η ΕΡΤ οφείλει να διασφαλίζει την ίση μεταχείριση, την αξιοκρατία και την ίση αμοιβή για εργασία ίσης αξίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του Συντάγματος.
Στους υπαλλήλους που εντάχθηκαν με το Π.Δ. 164/2004 (νόμος Παυλόπουλου), έχει αναγνωριστεί τόσο η ιδιωτική προϋπηρεσία όσο και η περίοδος απασχόλησης με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Αντίστοιχα, στους αναβιώσαντες υπαλλήλους της πρώην ΕΡΤ, που συνεχίζουν να εργάζονται στη σημερινή ΕΡΤ Α.Ε., έχει αναγνωριστεί έως και 10 έτη προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα.
Αντίθετα, για τους υπαλλήλους που προσλήφθηκαν από το 2014 και μετά, μέσω ΑΣΕΠ, δεν ισχύει το ίδιο, παρότι διαθέτουν τα ίδια προσόντα, την ίδια εργασιακή σχέση και εκτελούν τα ίδια καθήκοντα.
Αυτή η αναιτιολόγητη διαφοροποίηση παραβιάζει θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές:
– της ίσης μεταχείρισης,
– της αξιοκρατίας,
– της ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίας (άρθρα 4 και 22 Συντάγματος),
και συγκρούεται με τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.
Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία δύο ταχυτήτων υπαλλήλων στην ίδια δημόσια εταιρεία: με ίσα καθήκοντα, αλλά άνισα δικαιώματα και αποδοχές.
Για όλους αυτούς τους λόγους, πρέπει να ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΔΙΑΤΑΞΗ που να αναγνωρίζει συναφή προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα στους υπαλλήλους της ΕΡΤ Α.Ε. που προσλήφθηκαν από το 2014 και μετά.
Τυχόν ενστάσεις περί ενδεχόμενης σύγκρουσης με το ενιαίο μισθολόγιο (Ν. 4354/2015) δεν ευσταθούν, καθώς το συνταγματικό δικαίωμα των εργαζομένων στην ίση μεταχείριση υπερισχύει. Επιπλέον, η ιδιοτυπία της ΕΡΤ Α.Ε. –ως Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με ειδικούς κανονισμούς, ποικίλα μισθολογικά καθεστώτα και πολλά προηγούμενα αναγνώρισης προϋπηρεσίας για επιμέρους ομάδες εργαζομένων– καθιστά απολύτως θεσμικά επιτρεπτή και διοικητικά οριοθετημένη μια τέτοια ρύθμιση.
Ο παρών σχολιασμός του προωθούμενου Σ/Ν «Εκσυγχρονισμός νομικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας της ‘Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης Ανώνυμης Εταιρείας (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.)’» τελείται υπό την ιδιότητα του γράφοντος ως πληρεξουσίου δικηγόρου και νομικού εκπροσώπου ομάδας ενδιαφερομένων εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ, με σχέση εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου.
Οι εν λόγω εργαζόμενοι έχουν προσληφθεί στην ΕΡΤ ΑΕ από ετών, κατόπιν επιτυχούς συμμετοχής τους σε δημόσια διαγωνιστική διαδικασία, βάσει των προκηρύξεων ΑΣΕΠ 1Κ/2014 και Α2/2014. Στο πλαίσιο της διεξαχθείσης διαγωνιστικής διαδικασίας, για την επιλογή προσωπικού, η ΕΡΤ ΑΕ ζήτησε την απόδειξη χρόνου εμπειρίας μετά την απόκτηση του τίτλου σπουδών.
Οι ενδιαφερόμενοι, συμμετέχοντας στη διαγωνιστική διαδικασία, δήλωσαν και απέδειξαν τον εν λόγω χρόνο εμπειρίας τους, η οποία αποδεικνύεται με επίσημα στοιχεία και δεν αμφισβητείται.
Ωστόσο, μετά την πρόσληψή τους από την ΕΡΤ ΑΕ, ο εν λόγω χρόνος εμπειρίας δεν τούς έχει αναγνωρισθεί, μέχρι και σήμερα – παρότι δηλαδή υπήρξε προϋπόθεση για την πρόσληψή τους, αλλά και παρότι αναγνωρίζεται αντίστοιχη προϋπηρεσία σε υπηρετούντες συναδέλφους τους:
Συγκεκριμένα, στην περίπτωση άλλων εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ, επίσης με συμβάσεις εργασίας ι.δ.α.χ. και για τις αντίστοιχες ειδικότητες, έχει αναγνωρισθεί η εν λόγω προϋπηρεσία, κατ’ εφαρμογή της ειδικής διάταξης του άρθρου 14 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α’ 44 /29.04.2015) που δεν αφορά στο σύνολο των εργαζομένων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα αλλά ειδικώς και μόνο στους εργαζομένους της ΕΡΤ ΑΕ, που επανήλθαν σε αυτή το έτος 2015, με αναβίωση των συμβάσεων εργασίας τους μετά την κατάργησή της το έτος 2013. Ειδικότερα, ως γνωστόν το έτος 2013 καταργήθηκε η ΕΡΤ ΑΕ που είχε συσταθεί με τον Ν. 1730/1987. Το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού της ΕΡΤ ΑΕ ρυθμιζόταν τότε από τον Κανονισμό Προσωπικού ΕΡΤ (Νοεμβρίου 2007), που είχε κυρωθεί με Υπουργική Απόφαση και είχε ισχύ νόμου, και ο οποίος μεταξύ άλλων αναγνώριζε σε όλο το προσωπικό της ΕΡΤ ΑΕ μέχρι και δεκαετή προϋπηρεσία.
Όταν νομοθετήθηκε η αναβίωση των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού αυτού (που απολύθηκε με την κατάργηση της ΕΡΤ ΑΕ το έτος 2013), η σχετική διάταξη του Ν. 4324/2015 (άρθρο 14) προέβλεψε διατήρηση της αναγνωρισμένης προϋπηρεσίας.
Συνεπώς, η αναγνωρισθείσα (μέχρι και δεκαετής) προϋπηρεσία των εν λόγω εργαζομένων, που προήλθαν από την αναβίωση των συμβάσεων εργασίας τους, παραμένει μέχρι και σήμερα αναγνωριζόμενη από τη σημερινή ΕΡΤ ΑΕ, για κάθε συνέπεια, όπως ιδίως μισθολογική.
Η αναγνώριση αυτή όμως δεν επιτρέπεται να λειτουργεί μόνο υπέρ ορισμένων εργαζομένων ι.δ.α.χ. της ΕΡΤ ΑΕ (εκείνων που προήλθαν από την αναβίωση των συμβάσεων εργασίας τους) αλλά όχι υπέρ άλλων, αντιστοίχων εργαζομένων ι.δ.α.χ. της ιδίας δημόσιας επιχείρησης (εκείνων που προήλθαν από τους διαγωνισμούς 1Κ/2014 και Α2/2014)!
Ο συνταγματικής ισχύος κανόνας της ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων επιβάλλει να αναγνωρίζεται και στους εργαζομένους που έχουν προσληφθεί με συμβάσεις εργασίας ι.δ.α.χ. βάσει των προκηρύξεων 1Κ/2014 και Α2/2014 η προϋπηρεσία, όπως και στους εργαζομένους της με συμβάσεις ι.δ.α.χ. που προέρχονται από την αναβίωση των συμβάσεων εργασίας τους δυνάμει του Ν.4324/2015. Πράγματι, διαφορετική μεταχείριση των δύο ομάδων εργαζομένων (προσληφθέντων βάσει του Ν. 4324/2015 και προσληφθέντων βάσει των προκυρύξεων 1Κ/2014 και Α2/2014) όχι μόνο δεν δικαιολογείται εργασιακά και ηθικά αλλά και δεν είναι συμβατή με τον κανόνα της ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων, που επιβάλλεται από το Σύνταγμα (ιδίως, άρθρα 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 5 παρ. 1, 22 παρ. 1 και 25 παρ. 1 Συντάγματος) και από τη νομολογία των ανωτάτων Δικαστηρίων.
Προς επίλυση συνεπώς του ζητήματος, είναι σκόπιμη η ένταξη σχετικής νομοθετικής ρύθμισης στο προωθούμενο Σ/Ν.
Τούτο θα διευκολύνει τη διοίκηση της ΕΡΤ ΑΕ στην αποκατάσταση των δικαιωμάτων των εργαζομένων που έχουν προσληφθεί με τις προκηρύξεις 1Κ/2014 και Α2/2014. Η νομοθετική ρύθμιση είναι απαραίτητη, για την οριστική επίλυση του ζητήματος της αναγνώρισης της προϋπηρεσίας των εργαζομένων αυτών με τον τρόπο που επιβάλλει το Σύνταγμα, με έμπρακτη δηλαδή εφαρμογή του κανόνα της ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων.
Σημειώνεται, εξάλλου, ότι μία τέτοια νομοθετική ρύθμιση θα είναι ειδική (δεν θα αφορά σε όλο το δημόσιο τομέα), καθώς η περίπτωση που ρυθμίζεται είναι επίσης ειδική και αφορά μόνο στην ΕΡΤ ΑΕ, λόγω ακριβώς του ιδιαίτερου ιστορικού νομικού της πλαισίου – σε καμία άλλη δημόσια επιχείρηση δεν υπάρχει το ειδικό καθεστώς που προέκυψε από την αναβίωση των συμβάσεων εργασίας βάσει του άρθρου 14 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α’ 44 /29.04.2015).
Συμπερασματικά, δεδομένου ότι στην προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση, στο υπό επεξεργασία Σ/Ν, εντάσσεται και η «ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στο προσωπικό της [ΕΡΤ ΑΕ]» (άρθρο 2 περίπτωση ζ’ Σ/Ν), η οποία αφορά στον επιδιωκόμενο σκοπό της ενίσχυσης της εύρυθμης, διαφανούς και αποτελεσματικής λειτουργίας της (άρθρο 1 Σ/Ν), και στο πλαίσιο αυτό και των αντίστοιχων ειδικότερων εργασιακών και μισθολογικών θεμάτων (άρθρο 17 Σ/Ν), είναι αναγκαία και επίκαιρη η ρύθμιση και του συγκεκριμένου θέματος, της αναγνώρισης της προϋπηρεσίας των εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ που έχουν προέλθει από τους διαγωνισμούς 1Κ/2014 και Α2/2014.
Μία τέτοια ρύθμιση θα μπορούσε να προβλέπει ότι «Στο προσωπικό της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης Α.Ε. (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.), που έχει προσληφθεί από αυτή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου βάσει των προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 1Κ/2014 και Α2/2014, η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. αναγνωρίζει για κάθε νόμιμη συνέπεια την προϋπηρεσία του, περιλαμβανομένης της προϋπηρεσίας του στον ιδιωτικό τομέα, που ελήφθη υπόψη ως τυπικό προσόν, για την επιλογή και εν συνεχεία πρόσληψή του, βάσει των εν λόγω διαγωνιστικών διαδικασιών.».
1) Άμεσα προσλήψεις μόνιμου προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ με μοριοδότηση των συναδέλφων συμβασιούχων ορισμένου χρόνου , ούτως ώστε να στελεχωθεί η εταιρεία που αποδεκατίζεται από τις συνεχόμενες αποχωρήσεις του μόνιμου προσωπικού και να σταματήσουν οι συμβασιούχοι να είναι δέσμιοι της εκάστοτε διοίκησης. Η ΕΡΤ έχει ανάγκη άμεσα από μόνιμο προσωπικό και όχι από στρατιές συμβασιούχων που προσλαμβάνονται χωρίς αξιοκρατικά κριτήρια.
2) Αναγνώριση της προϋπηρεσίας των συναδέλφων που προσλήφθηκαν με τον διαγωνισμό της ΝΕΡΙΤ.
3) Απόδοση τώρα στους τεχνικούς του επιδόματος των βαρέων και ανθυγιεινών (δεσμεύτηκε ο ίδιος ο υπουργός στην Βουλή για την απόδοση του πριν αρκετούς μήνες χωρίς να έχει γίνει απολύτως τίποτα) .
4) Έξοδος από το ενιαίο μισθολόγιο άμεσα!! Δεν γίνεται να υπάρχουν εργαζόμενοι διαφορετικών ταχυτήτων. Οι δημοσιογράφοι ως γνωστόν έχουν εξαιρεθεί όπως και οι μουσικοί και τα στελέχη της εταιρείας. Για ποιο λόγο οι τεχνικοί και οι διοικητικοί να υφίστανται τέτοια αδικία!!
5) Δικαίωμα σε παράλληλη απασχόληση όλων των εργαζομένων και όχι μόνο των δημοσιογράφων και των μουσικών.
Σχετικά με το άρθρο 17 όπως διατυπώνεται είναι ξεκάθαρο ότι δημιουργούνται πολύ μεγάλες ανισότητες μεταξύ των εργαζομένων. Οι μουσικοί αυξάνουν το εισόδημα τους σε μεγάλο ποσοστό ( δικαίως ) , το πλεόνασμα της ΕΡΤ ενώ θα έπρεπε να δίνεται οριζόντια σε όλους (όπως το επίδομα τέκνων) μοιράζεται άνισα ανάλογα με τις ετήσιες τακτικές αποδοχές του καθενός (κερδισμένοι είναι οι υψηλόμισθοι και οι δημοσιογράφοι που κάνουν 2 και 3 δουλειές και χαμένοι για ακόμα μια φορά οι χαμηλόμισθοι), δικαιούχοι είναι και οι έμμισθοι οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με την ΕΡΤ καθώς και όσοι κατέχουν θέσεις ευθύνης για την οποία αμείβονται πλουσιοπάροχα!!
Σαν να μην έφθαναν όλα τα παραπάνω , υπάρχει και πρόβλεψη για σύσταση 3μελής επιτροπής που θα καθορίζει το ποιός και το πόσο θα παίρνει ο καθένας. Η αναξιοκρατία στο μεγαλείο της!!!
Στην τελευταία του επίσκεψη στην ΕΡΤ ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι θέλει να αρθούν οι ανισότητες !! Στο χέρι σας είναι να το κάνετε αν και από το επίμαχο νομοσχέδιο δεν φαίνεται κάτι τέτοιο!!
Η ΕΡΤ είναι ο κόσμος της και όχι οι περαστικές διοικήσεις που καταστρώνουν στρατηγικά πλάνα χωρίς να συμβουλεύονται τους εργαζόμενους και που λόγω αυτών κάθε φορά γλυτώνουν το κάζο!!!
Είναι ανήθικο, αντιδεοντολογικό και αντιεπαγγελματικό να εργάζονται στην ίδια Εταιρεία εργαζόμενοι πολλών ταχυτήτων. Οι Δημοσιογράφοι, οι καλλιτέχνες, οι μουσικοί αμοίβονται με ειδικό μισθολόγιο, οι συμβασιούχοι έργου αμοίβονται πλουσιοπάροχα και οι ταπεινοί διοικητικοί υπάλληλοι συνεχίζουν να αμοίβονται με ενιαίο μισθολόγιο, βγάζοντας κοινώς τη «λάντζα» χωρίς καν να αναγνωρίζεται η προυπηρεσία τους στον ιδιωτικό τομέα είτε/και η εργασία ως ελεύθεροι επαγγελματίες.
Κατά την τοποθέτηση ατόμων σε θέση ευθύνης χρησιμοποιείται ως εργαλείο μόνο η συνέντευξη μη λαμβάνοντας υπόψη άλλους παράγοντες όπως τις managerial ικανότητες, την προυπηρεσία σε θέση ευθύνης, τις δεξιότητες αλλά και τα λεγόμενα τυπικά προσόντα.
Πρόταση προσθήκης – Ταμείο Αλληλοβοηθείας Προσωπικού ΕΡΤ
Παρά τις σχετικές εξαγγελίες, στο παρόν νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνεται καμία διάταξη για τη δημιουργία Ταμείου Αλληλοβοηθείας του προσωπικού της ΕΡΤ. Θεωρούμε αναγκαία την ενσωμάτωση σχετικής πρόβλεψης, με σκοπό τη στήριξη των εργαζομένων σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, ασθένειας ή άλλων κρίσιμων περιστάσεων.
Η δημιουργία του Ταμείου, με σαφείς κανόνες διαφάνειας και κοινωνικό χαρακτήρα, θα αποδείξει έμπρακτα τη βούληση της πολιτείας να σταθεί στο πλευρό των εργαζομένων της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης και να ενισχύσει την κοινωνική συνοχή εντός του Οργανισμού.
Προτεινόμενη διατύπωση:
«Συστήνεται Ταμείο Αλληλοβοηθείας Προσωπικού ΕΡΤ Α.Ε., με σκοπό την παροχή κοινωνικής και οικονομικής στήριξης στους εργαζόμενους σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Το Ταμείο λειτουργεί με πλήρη διαφάνεια, υπό την εποπτεία του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΤ Α.Ε. και με τη συμμετοχή εκπροσώπων των εργαζομένων. Η λειτουργία του Ταμείου τίθεται σε ισχύ το αργότερο έως την 1η Ιανουαρίου 2027.»
Θέμα: Άρθρο 17 – Ρυθμίσεις προσωπικού ΕΡΤ
Το άρθρο 17 ρυθμίζει επιμέρους ζητήματα προσωπικού της ΕΡΤ, ωστόσο αφήνει σημαντικά κενά που συντηρούν τις ανισότητες μεταξύ κατηγοριών εργαζομένων. Σήμερα, ενώ προβλέπονται ειδικά μισθολόγια για δημοσιογράφους, καλλιτεχνικό προσωπικό και στελέχη, το τεχνικό και διοικητικό προσωπικό παραμένει εκτός, παρά τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει στην καθημερινή λειτουργία της Εταιρείας.
Η μη ένταξη των τεχνικών και διοικητικών σε ειδικό μισθολόγιο οδηγεί σε άνιση μεταχείριση, υπονομεύει την εσωτερική συνοχή και στερεί την ΕΡΤ από το κίνητρο να διατηρήσει εξειδικευμένα στελέχη που στηρίζουν την παραγωγή, την τεχνική επάρκεια και την οργάνωση του Οργανισμού.
Πρόταση:
Να προβλεφθεί η ένταξη του τεχνικού και διοικητικού προσωπικού σε ειδικό μισθολόγιο, αντίστοιχο με αυτό που ήδη ισχύει για άλλες κατηγορίες εργαζομένων.
Η ρύθμιση αυτή θα αποκαταστήσει την ισότητα, θα ενισχύσει την αξιοκρατία και θα διασφαλίσει την παραμονή ικανού ανθρώπινου δυναμικού στην ΕΡΤ.
Θέμα: Άρθρο 17 – Προσωπικό ΕΡΤ
Η διάταξη, όπως κατατέθηκε, αφήνει σοβαρά κενά σε δύο κρίσιμα ζητήματα:
Κριτήριο εμπειρίας:
Η πρόβλεψη περιορίζει το κριτήριο εμπειρίας αποκλειστικά σε απασχόληση σε δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα. Αυτό αποκλείει εργαζόμενους με πολυετή εμπειρία σε ιδιωτικά ΜΜΕ, σε άλλους δημόσιους φορείς ή σε συναφείς θέσεις στον ιδιωτικό τομέα, παρά το γεγονός ότι η εμπειρία αυτή είναι απολύτως συναφής και αξιοποιήσιμη για τη λειτουργία της ΕΡΤ.
Συμβάσεις – Εργολαβίες:
Συνεχίζεται η εξάρτηση από εργολάβους, εταιρείες παροχής προσωπικού και συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, κάτι που δημιουργεί αδιαφάνεια, υπονομεύει τις εργασιακές σχέσεις και μειώνει την αποτελεσματικότητα του Οργανισμού. Η ΕΡΤ χρειάζεται μόνιμες και καθαρές σχέσεις εργασίας, με προσωπικό που προσλαμβάνεται απευθείας με συμβάσεις αορίστου ή ορισμένου χρόνου, μέσω διαφανών και αξιοκρατικών διαδικασιών.
Πρόταση:
Αντικατάσταση του κριτηρίου εμπειρίας με τη φράση: «συναφής επαγγελματική εμπειρία σε δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα».
Ρητή πρόβλεψη ότι η ΕΡΤ Α.Ε. δεν καλύπτει πάγιες ή διαρκείς ανάγκες μέσω εργολάβων ή εταιρειών παροχής προσωπικού, αλλά αποκλειστικά με απευθείας προσλήψεις.
Προτεινόμενη διατύπωση:
*«Η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. προσλαμβάνει το προσωπικό της με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή, εφόσον πρόκειται για την κάλυψη εποχικών, περιοδικών ή άλλων πρόσκαιρων ή παροδικών αναγκών της Εταιρείας, με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, λαμβάνοντας υπόψη συναφή επαγγελματική εμπειρία σε δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα, μετά από δημοσίευση προκήρυξης και τήρηση των αρχών της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ισότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4765/2021 (Α’ 6), των παρ. 6, 7 και 8 του άρθρου 14 και του άρθρου 28 του ν. 2190/1994 (Α’ 28). Οι προσλήψεις της παρούσας προβλέπονται στον ετήσιο προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
Η ΕΡΤ Α.Ε. δεν επιτρέπεται να καλύπτει πάγιες ή διαρκείς ανάγκες μέσω εργολάβων, εταιρειών παροχής προσωπικού ή συμβάσεων παροχής υπηρεσιών. Όλες οι ανάγκες στελέχωσης καλύπτονται αποκλειστικά με άμεσες προσλήψεις προσωπικού αορίστου ή ορισμένου χρόνου, με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες.»*
Θέμα: Άρθρο 17 – Βαρέα και Ανθυγιεινά (ΒΑΕ)
Η διάταξη του άρθρου 17 δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας ορισμένων τεχνικών ειδικοτήτων της ΕΡΤ, οι οποίες απασχολούνται σε περιβάλλον επικίνδυνο ή ανθυγιεινό (π.χ. εγκαταστάσεις υψηλής τάσης, κεραίες, μεταδόσεις υπαίθρου, χειρισμός βαρέος εξοπλισμού, συνεχής έκθεση σε θορύβους και ακτινοβολία).
Η παράλειψη αυτή δημιουργεί άνιση μεταχείριση σε σχέση με άλλους εργαζόμενους του Δημοσίου που εντάσσονται σε ΒΑΕ, ενώ στην πράξη οι τεχνικοί της ΕΡΤ εκτελούν έργο που εμπεριέχει υψηλότερους επαγγελματικούς κινδύνους. Η πολιτεία οφείλει να αναγνωρίσει το πραγματικό εργασιακό περιβάλλον και να κατοχυρώσει θεσμικά την προστασία τους.
Πρόταση:
Να προστεθεί ειδική πρόβλεψη ότι οι τεχνικές ειδικότητες που εργάζονται σε συνθήκες επικίνδυνες ή ανθυγιεινές εντάσσονται στα Βαρέα και Ανθυγιεινά (ΒΑΕ).
Η ένταξη αυτή θα εξασφαλίσει ίση και δίκαιη αντιμετώπιση, καθώς και την εναρμόνιση με την εργατική νομοθεσία και την πραγματικότητα της εργασίας.
Προτεινόμενη διατύπωση:
«Οι τεχνικές ειδικότητες της ΕΡΤ Α.Ε. που απασχολούνται σε συνθήκες επικίνδυνες ή ανθυγιεινές εντάσσονται στο καθεστώς Βαρέων και Ανθυγιεινών (ΒΑΕ), σύμφωνα με την ισχύουσα εργατική νομοθεσία. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας καθορίζονται οι ειδικότητες και οι όροι εφαρμογής.»
Αν θέλετε να διορθώσετε κάτι με το παρόν νομοσχέδιο, διορθώστε την 1.Μισθολογική ανισότητα μεταξύ των δημοσιογράφων και… των άλλων Διοικητικών και Τεχνικών.. 2 ΙΣΑ δικαιώματα ΜΕ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΆΦΟΥΣ σε μετεκπαίδευση και εκπαίδευση όλου του προσωπικού δυνατότητες και διευκολύνσεις για πτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα κ.α
2 Περαιτέρω διευκολύνσεις στους εργαζόμενους γονείς Διοικητικούς & τεχνικούς ΙΣΑ δικαιώματα με τις άλλες ειδικότητες πχ δημοσιογράφων για τα παιδιά (θα συμβάλει μακροπρόθεσμα αλλά και στη διακράτηση – εισαγωγή νέου προσωπικού αλλά και στα μέτρα στο δημογραφικό πρόβλημα της χώρας..)
Χρόνια τώρα ζούμε με τις αδικίες μέσα στην ΕΡΤ. Χρόνια έρχονται διευθυντές, προϊστάμενοι, αρχισυντάκτες και μας λένε ότι θα μας νοικοκυρέψουν, ότι όλα θα λειτουργούν ρολόι. Κι εμείς τραβάμε το κουπί, δουλεύουμε καθημερινά στο ωράριό μας σαν διοικητικοί, όταν άλλοι – οι γνωστές ειδικότητες δεν πατάνε το πόδι τους ή έρχονται για να κάνουν μόνο την εκπομπή τους ή να πιούνε ένα καφεδάκι και να μάθουν τα νέα μας, άντε να μας χτυπήσουν και στην πλάτη. Πέρασα από πολλα πόστα στην δουλειά κι αυτά που είδα είναι να μη τα πω πουθενά γιατί δεν θα μας ξεπλένει ούτε ο Νιαγάρας. Κι άντε αυτοί δεν έχουν συνείδηση οι διευθυντές δεν τα βλέπουν αυτά; Μονο μεγάλα λόγια και εξαγγελίες! πού αλλού γίνονται τέτοιοι διαχωρισμοί των εργαζόμενων; Εσύ ο διοικητικός κι ο τεχνικός δουλεύεις φουλ ωράριο και πληρώνεσαι με το χ ποσό κι εγώ έρχομαι μια φορά την εβδομάδα που έχω εκπομπή ή δεν έρχομαι και καθόλου και πληρώνομαι αδρά. Τα μισθολογικά άλλο ζήτημα….ντροπή και μόνο ντροπή.