ΜΕΡΟΣ Α’ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ Ν. 4173/2013   ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ   Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός του Μέρους Α’ είναι η ενδυνάμωση του δημόσιου χαρακτήρα της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμη Εταιρεία (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.)» και της θέσης της στο πλαίσιο μίας έντονα ανταγωνιστικής αγοράς και η ενίσχυση της εύρυθμης, διαφανούς και αποτελεσματικής λειτουργίας της δημόσιας ραδιοφωνίας και τηλεόρασης.

  • 2 Οκτωβρίου 2025, 08:48 | ΠΣΥΠΕΡΤ – ΠΑΣΥΜΗΤΕ

    Γενική τοποθέτηση προτάσεις στη Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός νομικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας της «Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης Ανώνυμης Εταιρείας (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.)» και ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα της και της ανταγωνιστικότητάς της στην αγορά των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης – Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1083 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, σχετικά με τη θέσπιση κοινού πλαισίου για τις υπηρεσίες μέσων ενημέρωσης στην εσωτερική αγορά και την τροποποίηση της οδηγίας 2010/13/ΕΕ (Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης – EUROPEAN MEDIA FREEDOM ACT)»

    Στα ενενήντα χρόνια της ύπαρξης του δημόσιου οργανισμού της Ραδιοφωνίας με τα εξήντα από αυτά χρόνια και Τηλεόρασης – του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα της χώρας μας – έχουν υπάρξει αρκετές θεσμικές και νομοθετικές μεταβολές. Είναι γνωστό ότι ο χώρος των ηλεκτρονικών ΜΜΕ αποτελεί ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο και ανταγωνιστικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο ο Δημόσιος Ραδιοτηλεοπτικό φορέας επιτελεί ένα ρόλο τελείως διαφορετικό από αυτό που στοχεύουν τα ιδιωτικά ΜΜΕ.
    Πέρα από τις εξειδικευμένες κατ’ άρθρο προτάσεις μας τα Σωματεία μας καταθέτουν μια γενική τοποθέτηση επί του συνόλου του παρόντος σχεδίου νόμου.
    Όπως αναφέρεται στο σκοπό του σχεδίου νόμου είναι αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός, η οργάνωση, η ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα και η ανταγωνιστικότητα της ΕΡΤ, με την προϋπόθεση οι διατάξεις να είναι ολοκληρωμένες και να εφαρμοστούν. Ο πιο σημαντικός παράγοντας για την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα είναι το ανθρώπινο δυναμικό, να καλύπτονται χωρίς ελλείψεις οι προβλεπόμενες θέσεις εργασίας και οι ειδικότητες με άρτια εκπαιδευμένους εργαζόμενους και δίκαια αμειβόμενους. Στην ΕΡΤ υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε όλες ειδικότητες, με εργαζόμενους υποαμοιβόμενους. Η ΕΡΤ παρ’ όλο που αποτελεί νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, δεν έχει χαρακτηριστικά κρατικού φορέα δημοσίου δικαίου και δεν επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, ανήκει στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Στους εργαζόμενους εφαρμόζεται το ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου.
    Όμως έχει διαμορφωθεί πλήθος μισθολογικών ανισοτήτων μεταξύ των ειδικοτήτων των εργαζομένων και μισθολογική απόσταση από τα στελέχη της εταιρίας που αμείβονται με ειδικές προνομιακές διατάξεις. Αυτή η κατάσταση απειλεί το κλίμα συναδελφικότητας και της καλής συνεργασίας. Δέκα χρόνια μετά την επαναλειτουργία της ΕΡΤ, από το αιφνίδιο κλείσιμο του 2013, πρέπει να τεθεί ως προτεραιότητα σε αυτό το σχέδιο νόμου η επαναφορά των ΣΣΕ για τους μισθούς των εργαζομένων. Αυτή είναι η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τη χώρα μας, αλλά και η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της EBU για τους Δημόσιους Ραδιοτηλεοπτικούς Οργανισμούς μέλη της, όπως η ΕΡΤ. Γι’ αυτούς τους λόγους το θέμα της δίκαιης μισθολογικής προστασίας των εργαζομένων με αυξήσεις, χωρίς ανισότητες αποτελεί ένα διαχρονικό πρώτης γραμμής αίτημα των εργαζομένων και βασική διεκδίκηση των Σωματείων μας.

    Επιπλέον θέλουμε να τονίσουμε και να επισημάνουμε στον νομοθέτη ότι ζητήματα που σε όλους τους όμορους φορείς του Δημοσίου έχουν επιλυθεί, για τους εργαζόμενους της ΕΡΤ αποτελούν ανεκπλήρωτες υποσχέσεις χωρίς ποτέ να υλοποιούνται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι δεν αποδίδεται το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε τεχνικούς διαφόρων ειδικοτήτων αλλά κυρίως σε Συντηρητές Ιστών μεγάλου ύψους 100 μέτρων και πλέον ή Ηλεκτρολόγους που εργάζονται σε εγκαταστάσεις υπό τάση ή σε πεδία μέσης τάσης 25.000 Volt, εκθέτοντας σε καθημερινό κίνδυνο την υγεία τους, τη σωματική τους ακεραιότητα και την ίδια τη ζωή τους. Συγκεκριμένες προτάσεις διατύπωσης έχουν υποβληθεί στο άρθρο 17 του παρόντος σχεδίου.
    Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στην προστασία και στην αναβάθμιση των κτιρίων και των ακινήτων της ΕΡΤ. Η ΕΡΤ διαθέτει και οφείλει να λειτουργεί σε περίπου 1.000 σημεία εκπομπής ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού σήματος για την πλήρη κάλυψη κάθε γωνίας της χώρας, ιδιαίτερα των δυσπρόσιτων και απομακρυσμένων περιοχών. Στα οικόπεδα που υπάρχει εγκαταστημένος εξοπλισμός εκπομπής, να υπάρξει πρόβλεψη για μόνιμη χρήση της ΕΡΤ από το Δημόσιο. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το γήπεδο του Κέντρου Εκπομπής Βραχέων Αυλίδας, που ενώ είναι διαρκής η ανάγκη εκπομπής στα Βραχέα Κύματα, όπως ζητούν οι απόδημοι και οι ναυτικοί μας, διακόπηκε η λειτουργία των Βραχέων και το γήπεδο με το Ν.5036/23 αρθ.59 περιήλθε στο Υπ. Οικονομικών χωρίς ποτέ να αξιοποιηθεί, ενώ ο εξοπλισμός της ΕΡΤ έχει εγκαταλειφθεί. Η υπηρεσιακή μονάδα παραμένει ενεργή στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, χωρίς εγκαταστάσεις και προσωπικό. Όπως ζητούν οι Ενώσεις Ναυτικών, ομογενειακοί φορείς και προτρέπουν οι διεθνείς οργανισμοί, ειδικά σε συνθήκες εμπόλεμων κρίσεων και φυσικών καταστροφών οι εγκαταστάσεις του Κέντρου Εκπομπής Βραχέων Αυλίδας πρέπει άμεσα να λειτουργήσουν. Το ίδιο πρέπει γίνει σύντομα με τους πομπούς Μεσαίων Κυμάτων στα αντίστοιχα γήπεδα, και να γίνει ρύθμιση για την αποκλειστική τους χρήση και αξιοποίηση από την ΕΡΤ.
    Η πρόταση της ΕΕΤΕΠ για την ρύθμιση της λειτουργίας της ΕΡΤ και ως πάροχος δικτύου Περιφερειακών Σταθμών είναι τεκμηριωμένη και διαμορφώνει καλύτερες συνθήκες στη λειτουργία των περιφερειακών ΜΜΕ.
    Η πρόβλεψη για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας, ενώ υπήρχε στην παρουσίαση του παρόντος σχεδίου από τον Υπουργό και αποτελεί συμφωνημένη διάταξη στις δύο τελευταίες Επιχειρησιακές ΣΣΕ, εντούτοις δεν συμπεριλαμβάνεται στο παρόν σχέδιο και θεωρούμε ότι έχει γίνει εκ παραδρομής. Παράλληλα στο σχόλιο του άρθρου έχουμε υποβάλλει πρόταση διατύπωσης.

    Στα εδάφια των συνεργασιών πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένες διατυπώσεις για τις συνέργειες με τους δημιουργούς, τους καλλιτέχνες, τους ηθοποιούς, τους ποιητές, τους συγγραφείς για να προβάλλεται στους πολίτες η τέχνη, το θέατρο, το βιβλίο κλπ ως προσφορά της ΕΡΤ στην κοινωνία.

  • 1 Οκτωβρίου 2025, 18:41 | ΠΟΕΣΥ

    ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
    ΕΝΩΣΙΣ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
    ΕΝΩΣΗ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ
    ΕΝΩΣΗ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ – ΗΠΕΙΡΟΥ – ΝΗΣΩΝ
    ΕΝΩΣΗ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ-ΣΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ & ΕΥΒΟΙΑΣ
    ΕΝΩΣΗ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ

    Ι. Γενικές παρατηρήσεις.
    Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο περιλαμβάνει μία σειρά ρυθμίσεων για την Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση, ενώ περιέχει ρυθμίσεις για την εφαρμογή του Κανονισμού ΕΕ 2024/1083 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την θέσπιση κοινού πλαισίου για τις υπηρεσίες μέσων ενημέρωσης στην εσωτερική αγορά και την τροποποίηση της οδηγίας 2010/13/ΕΕ (EuropeanFreedomACT).
    Εισαγωγικά, πρέπει να γίνει αναφορά στο Κανονισμό για την Ελευθερία των Μέσων Ενημέρωσης, ο οποίος θεσπίστηκε στις 11 Απριλίου 2024 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η σημασία του εν λόγω Κανονισμού συνίσταται, στο γεγονός, ότι αναγνωρίζει ευθέως την αξία της Ελευθερίας των Μέσων Ενημέρωσης ως πυλώνα της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου (σκ. 2 του Προοιμίου) και περιέχει σειρά ρυθμίσεων για την διασφάλιση της συντακτικής ελευθερίας των δημοσιογράφων αλλά και την δημοκρατική και διαφανή λειτουργία των Μέσων Ενημέρωσης.
    Ο εν λόγω Κανονισμός περιέχει γενικές ρυθμίσεις, τα δε Κράτη Μέλη δύνανται στο πλαίσιο αυτών να εξειδικεύσουν και να προσαρμόσουν την εφαρμογή του Κανονισμού στην εθνική έννομη τάξη. Στο πλαίσιο αυτό, το προτεινόμενο νομοσχέδιο εξειδικεύει τις ρυθμίσεις του Κανονισμού, αν και η χρήση αόριστων νομικών εννοιών σε ορισμένα ζητήματα, όπως είναι η συντακτική ελευθερία καταλείπει περιθώρια διαφορετικών ερμηνειών. Είναι απολύτως αληθές, ότι σύμφυτη με την έννοια της ελευθερίας σε οποιονδήποτε τομέα είναι η αποφυγή περιοριστικών κρατικών ρυθμίσεων, πλην όμως, δεν μπορεί να παραβλεφθεί το γεγονός, ότι οι δημοσιογράφοι, που απασχολούνται σε παρόχους υπηρεσιών Μέσων Ενημέρωσης τελούν σε σχέση εξάρτησης προς τον εργοδότη τους, σχέση, η οποία δύναται να θέσει σε κίνδυνο την αναγνωριζόμενη από το παρόν νομοσχέδιο αλλά και τον Κανονισμό συντακτική τους ελευθερία. Άποψη μας, συνεπώς, είναι να αποσαφηνιστούν οι κανόνες, που θα διασφαλίζουν την ελευθερία των δημοσιογράφων να ασκούν το λειτούργημα τους, χωρίς να υφίστανται πιέσεις ή διώξεις όχι μόνο από κρατικούς ή ιδιωτικούς φορείς αλλά και έναντι των ιδίων των παρόχων, στους οποίους αυτοί απασχολούνται.
    Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο κινείται κατ’ αρχήν στην ορθή κατεύθυνση, καθώς αφενός εξειδικεύει τις προβλέψεις του Κανονισμού για την Ελευθερία των Μέσων Ενημέρωσης ενώ γίνεται ιδιαίτερη αναφορά και μνεία στην Συντακτική Ελευθερία, η οποία αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την Δημοκρατία και την ελευθερία λόγου. Επιπρόσθετα, με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, προβλέπεται ως όργανο αυτορρύθμισης η δημιουργία του Συμβουλίου Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ενώ εισάγονται ρυθμίσεις για το Παρατηρητήριο Slapps της ΠΟΕΣΥ, ο ρόλος του οποίου ενισχύεται και αναγνωρίζεται ευθέως.
    ΙΙ. Επί των επιμέρους άρθρων του Νομοσχεδίου.
    Άρθρο 3
    Εκσυχρονισμός νομικού πλαισίου της ΕΡΤ ΑΕ- Αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 1 του ν. 4173/2013
    Στο άρθρο 1 του ν.4173/2013 προτείνουμε να προστεθεί με αριθμό (5) η εξής παράγραφος για τη διασφάλιση της αυτοτέλειας της ΕΡΤ3 : «5. Ειδικά η Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση 3 (ΕΡΤ3), με έδρα τη Θεσσαλονίκη, λειτουργεί στο πλαίσιο της ΕΡΤ Α.Ε. με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και με σκοπό την παραγωγή και μετάδοση προγραμμάτων μέσω τηλεοπτικού και ραδιοφωνικών σταθμών, καθώς επίσης του διαδικτύου και Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης. Τα θέματα οργάνωσης, διοίκησης και λειτουργίας της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης 3 καθορίζονται με Υπουργική Απόφαση, μετά από πρόταση του Δ.Σ. της ΕΡΤ Α.Ε».

    Άρθρο 15 παρ. 7
    Κίνητρο απόδοσης
    Σταθερή θέση των Ενώσεων Συντακτών της χώρας είναι οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες της ΕΡΤ σε δημοσιογράφους και λοιπές κατηγορίες προσωπικού να καλύπτονται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου ώστε οι εργαζόμενοι να απασχολούνται με σταθερές και ισότιμες σχέσεις εργασίας. Δυστυχώς σήμερα το ισοζύγιο μεταξύ αποχωρήσεων και προσλήψεων είναι συντριπτικό. Πάνω από 500 αποχωρήσεις τα τελευταία δέκα χρόνια και μηδενικές προσλήψεις αορίστου χρόνου, ιδιαίτερα για δημοσιογράφους. Ειδικότερα στον τομέα της ενημέρωσης απασχολούνται εκατοντάδες δημοσιογράφοι με συμβάσεις έργου, ενώ συνολικά στην ΕΡΤ απασχολούνται πάνω από 750 εργαζόμενοι, κάθε ειδικότητας, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες. Οι αριθμοί καταδεικνύουν την αναγκαιότητα πρόσληψης προσωπικού αορίστου χρόνου στην ΕΡΤ, μέσω έγκρισης επαρκών θέσεων στον ετήσιο προγραμματισμό θέσεων ανθρωπίνου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης και προκήρυξής τους με διαφανή κριτήρια και διαδικασίες από την ΕΡΤ. Mόνον έτσι θα σταματήσει η ομηρεία εκατοντάδων εργαζομένων και θα καλυφθούν οι ανάγκες της ΕΡΤ μακροπρόθεσμα και με ισοτιμία ως προς το εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων της.

    Άρθρο 30
    Διασφάλιση Συντακτικής Ανεξαρτησίας
    Το επίμαχο νομοσχέδιο, επικαλείται, ότι θεσπίζει κανόνες για την εφαρμογή του Κανονισμού, ο οποίος ούτως ή άλλως εκ της φύσεως του τυγχάνει αμέσου εφαρμογής σε όλα τα Κράτη Μέλη. Ωστόσο, οι κανόνες, που περιέχει το προτεινόμενο νομοσχέδιο, δεν είναι αρκούντως σαφείς και ορισμένοι, με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζουν την αναγκαία προστασία της συντακτικής ελευθερίας των δημοσιογράφων. Η διατύπωση του άρθρου 30 είναι εξαιρετικά γενικόλογη και μολονότι θεσπίζει την υποχρέωση των παρόχων υπηρεσιών Μέσων Ενημέρωσης να διασφαλίσουν την συντακτική ελευθερία, εν συνεχεία αρκείται στην παρ. 2 να αναφερθεί με τρόπο γενικό και πάλι στα μέτρα, που πρέπει να ληφθούν. Ουδεμία συγκεκριμένη διαδικασία καθορίζεται, ουδένα πλαίσιο διασφάλισης της εν λόγω διαδικασίας και των οργάνων, που καλούνται να επιληφθούν σε περιπτώσεις παραβιάσεως προβλέπεται, με αποτέλεσμα η εν λόγω ρύθμιση, να κινδυνεύει να παραμείνει ευχολόγιο. Σε ένα πεδίο τόσο σημαντικό, όπως η συντακτική ελευθερία δεν μπορεί να επαφίεται στην διάθεση του παρόχου Μέσων Ενημέρωσης, ενώ καμία ουσιαστική διασφάλιση δεν μπορεί να υπάρξει, εάν δεν προβλεφθούν συγκεκριμένοι μηχανισμοί προστασίας των δημοσιογράφων κατά την άσκηση του λειτουργήματος τους.
    Για την συγκεκριμενοποίηση των μέτρων, φρονούμε, ότι πρέπει να προβλεφθεί η υποχρέωση των παρόχων υπηρεσιών Μέσων Ενημέρωσης να θεσπίζουν Εσωτερικό Κανονισμό, δυνάμει του οποίου θα προβλέπονται οι διαδικασίες, τα μέσα και τα όργανα για την επίλυση θεμάτων, που άπτονται της συντακτικής ελευθερίας και τον τρόπο διασφάλισης αυτής, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 30 του προτεινόμενου νομοσχεδίου. Επιπροσθέτως, επιβάλλεται κατά την άποψη μας να προβλεφθεί προθεσμία εντός της οποίας, οι πάροχοι θα προβούν στην σύνταξη των εν λόγω Κανονισμών, όπως προβλέπεται σε άλλες περιπτώσεις Εσωτερικών Κανονισμών (πχ για την Βία και την Παρενόχληση στην εργασία) ενώ τα όργανα, που θα καλούνται να επιληφθούν των θεμάτων αυτών, πρέπει να διασφαλίζουν κατά το δυνατόν ότι θα εκφράζεται αμερόληπτη κρίση.
    Πρέπει, ομοίως, να επισημανθεί ότι οι στρατηγικές αγωγές, που σκοπό έχουν να φιμώσουν τους δημοσιογράφους (Slapps) αποτελούν έναν ακόμα κίνδυνο στην συντακτική ελευθερία των δημοσιογράφων, καθώς αυτοί συχνά καλούνται να αναλάβουν τον κίνδυνο μίας στρατηγικής αγωγής σε βάρος τους. Κατά την άποψή μας, επιβάλλεται να προβλεφθούν οι στρατηγικές αγωγές ως ένας σημαντικός κίνδυνος για τη συντακτική ελευθερία των δημοσιογράφων και να προβλεφθούν, ομοίως, μέτρα για την αποτροπή και την αντιμετώπισή τους. Σε αυτή την κατεύθυνση αναμένουμε να υλοποιηθούν το συντομότερο οι δεσμεύσεις που έχουμε λάβει για την προώθηση σχετικής νομοθεσίας για την ενσωμάτωση της αντι-slapps ευρωπαϊκής Οδηγίας με διευρυμένο πεδίο εφαρμογής τις υποθέσεις εντός συνόρων.
    Περαιτέρω, στην παρ. 3 του ιδίου άρθρου προβλέπεται, ότι τα μέτρα της παρ. 1 «β) δεν θίγουν την εδραιωμένη συντακτική γραμμή του οικείου παρόχουυπηρεσιών μέσων ενημέρωσης, καθώς και το δικαίωμα των ιδιοκτητών των ιδιωτικών παρόχων υπηρεσιών μέσων ενημέρωσης να θέτουν στρατηγικούς ή γενικούς στόχους ή να προωθούν την ανάπτυξη και την οικονομική βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους».
    Η πρόβλεψη αυτή, είναι ομοίως εξαιρετικά γενική και καταλείπει μεγάλο βαθμό ελευθερίας στον πάροχο υπηρεσιών Μέσων Ενημέρωσης, να παρεμβαίνει στην συντακτική ελευθερία των δημοσιογράφων. Προτείνεται στην φράση «δεν θίγουν την εδραιωμένη συντακτική γραμμή του παρόχου υπηρεσιών μέσων ενημέρωσης», να προστεθεί η φράση «λαμβανομένης υπόψη της δημοσιογραφικής δεοντολογίας».

    Άρθρο 42
    Ελληνικό Συμβούλιο Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
    Ο θεσμός των Συμβουλίων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, αποτελεί έναν σημαντικό θεσμό αυτορρύθμισης των Μέσων Ενημέρωσης, που μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην διαμόρφωση ενός νέου τοπίου σε πληθώρα ζητημάτων, όπως η προστασία του δημοσίου διαλόγου, η προστασία της πολυφωνίας και της συντακτικής ανεξαρτησίας, η ελευθερία του Τύπου και των Μέσων Ενημέρωσης. Κατ’ αρχάς, πρέπει να επισημανθεί, ότι η συμπερίληψη θεμάτων στο πεδίο λειτουργίας του Συμβουλίου, όπως οι στρατηγικές αγωγές νοθεύει το πραγματικό περιεχόμενο της λειτουργίας του και κινδυνεύει να θέσει το ζήτημα αυτό, σε μία διαφορετική βάση από αυτή, που επεδίωκε ο κοινοτικός νομοθέτης, καθιερώνοντας την σχετική Οδηγία. Προτείνεται συνεπώς, η απαλοιφή του θέματος των στρατηγικών αγωγών από το πεδίο αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου.
    Θεωρούμε ότι για την διασφάλιση του ρόλου του Συμβουλίου και της αποστολής του να προβλεφθεί, ότι μόνο ένα Συμβούλιο μπορεί να συσταθεί καθώς η απουσία αυτής της πρόβλεψης εξ αρχής ναρκοθετεί την αξιοπιστία του εν λόγω φορέα, που τόσο σημαντικό ρόλο μπορεί να επιτελέσει για τον χώρο των Μέσων Ενημέρωσης στην χώρα μας, όπως και σε δεκάδες άλλες χώρες στην Ευρώπη.

    Άρθρο 44
    Εθνική Στρατηγική για την Παιδεία στα Μέσα
    Με το επίμαχο άρθρο καθιερώνεται Εθνική Στρατηγική για την Παιδεία στα Μέσα. Δεδομένου του σημαντικού ρόλου, που δύνανται να διαδραματίσουν οι δημοσιογραφικές οργανώσεις στην διαμόρφωση μίας τέτοιας στρατηγικής, προτείνονται δύο παρεμβάσεις στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.
    α) Να διευκρινιστεί στην παρ. 6 του άρθρου 44, η λέξη «δημοσιογραφικούς» και η παράγραφος να διατυπωθεί ως εξής: «6. Για την υποστήριξη της κατάρτισης της ετήσιας έκθεσης συστήνεται Γνωμοδοτική Επιτροπή για την Παιδεία στα Μέσα, η οποία απαρτίζεται από εμπειρογνώμονες, εκπροσώπους ανεξάρτητων αρχών, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, εκπροσώπους μη Κυβερνητικών οργανώσεων, εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ) και των Ενώσεων Συντακτών μελών της που αναπτύσσουν συναφείς δραστηριότητες, καθώς και διεθνείς φορείς».
    β) στην παρ. 7 προτείνεται να υπάρξει σαφής αναφορά στην παρ. ζ πέραν των λοιπών θεσμικών εταίρων και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών και των Ενώσεων Συντακτών μελών της καθώς και φορέων, που λειτουργούν υπό την εποπτεία αυτών, κατά τρόπο, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία, ότι η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας δύναται να συνάψει μνημόνια συνεργασίας και με τους φορείς αυτούς για την προώθηση της στρατηγικής για την Παιδεία στα Μέσα Ενημέρωσης.

  • Θέμα: Επαναφορά της δυνατότητας της ΕΡΤ να λειτουργεί ως πάροχος δικτύου για τα περιφερειακά τηλεοπτικά κανάλια
    Η Ένωση Ενημερωτικών Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας (ΕΕΤΕΠ), εκπροσωπώντας τα περιφερειακά τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης της χώρας, συμμετέχει στη δημόσια διαβούλευση του εν λόγω Νομοσχεδίου με την παρακάτω τεκμηριωμένη και απολύτως δικαιολογημένη πρόταση:
    Από το 2014, η DΙGEA λειτουργεί ως ο μοναδικός πάροχος δικτύου για τη μετάδοση του ψηφιακού σήματος των τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας. Η εξέλιξη αυτή προέκυψε στο πλαίσιο μίας αποικιοκρατικού χαρακτήρα σύμβασης που επιβλήθηκε στα περιφερειακά κανάλια χωρίς διαπραγμάτευση, υπό καθεστώς πλήρους έλλειψης εναλλακτικής επιλογής και υπό την απειλή της άμεσης διακοπής του σήματος!
    Η σύμβαση αυτή στην οποία εκόντες – άκοντες παραμένουμε δεσμευμένοι, δημιούργησε ένα de facto ιδιωτικό μονοπώλιο στη μετάδοση ψηφιακού τηλεοπτικού σήματος, με δυσμενείς οικονομικές και λειτουργικές συνέπειες για τα περιφερειακά κανάλια οι οποίες έχουν τεθεί πολλές φορές υπόψη της Πολιτείας από την Ένωσή μας.
    Νομοθετικό Ιστορικό:
    Το άρθρο 2 παρ. 11 του ν. 4324/2015 με το οποίο αντικαταστάθηκε το άρθρο 2 του ν4173/13, προέβλεπε ρητά ότι η ΕΡΤ δύναται να λειτουργεί ως πάροχος δικτύου και για τρίτους τηλεοπτικούς παρόχους, προσφέροντας μια θεσμική βάση για πλουραλισμό στην αγορά δικτύου και αποσυμφόρηση του κόστους για τα μικρότερα ΜΜΕ, ιδίως της περιφέρειας.
    Ωστόσο, η θετική αυτή πρόβλεψη καταργήθηκε με το άρθρο 55 παρ. 6 του ν. 4472/2017, περιορίζοντας τη δυνατότητα της ΕΡΤ να μεταφέρει σήμα τρίτων παρόχων μόνο όσον αφορά φορείς δημοσίου συμφέροντος (π.χ. Βουλή, Εκπαιδευτική τηλεόραση κλπ), εξαιρώντας τα περιφερειακά ΜΜΕ και αποκαθιστώντας το μονοπώλιο της Digea.
    Πάγιο Αίτημα της ΕΕΤΕΠ:
    Η ΕΕΤΕΠ ζητά επίμονα εδώ και καιρό την επαναφορά της πρόβλεψης που επιτρέπει στην ΕΡΤ να λειτουργεί ως εναλλακτικός – δεύτερος πάροχος δικτύου, με δυνατότητα παροχής υπηρεσιών μετάδοσης ψηφιακού σήματος στα περιφερειακά τηλεοπτικά κανάλια.
    Η δυνατότητα αυτή θα έχει τα εξής θετικά αποτελέσματα:
    Θα αποκαταστήσει συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά παρόχων δικτύου και θα ενισχύσει την διαπραγματευτική τους θέση απέναντι στο μονοπώλιο της DIGEA.
    Θα μειώσει τα λειτουργικά κόστη για τα περιφερειακά κανάλια δυνητικά, θα απαλλαγούν από τα δυσβάστακτα, αδικαιολόγητα υψηλά και συνεχώς αυξανόμενα «ενοίκια» της DIGEA.
    Θα ενισχύσει τον πλουραλισμό και τνς πολυφωνία στον τηλεοπτικό χάρτη της χώρας.
    Θα στηρίξει την τοπική ενημέρωση και εν τέλει τη δημοκρατία, μέσω βιώσιμων περιφερειακών μέσων.
    Θα συμβάλει αποφασιστικά αλλά και θα διευκολύνει την απολύτως αναγκαία και ελεγχόμενη μετάβαση στις νέες τεχνολογίες εκπομπής (D-VT2) που αποτελεί πάγιο αίτημα της ΕΕΤΕΠ
    Η μονόπλευρη εξάρτηση των περιφερειακών καναλιών από έναν ιδιωτικό πάροχο που ελέγχεται από τα πανελλαδικά κανάλια, κατά τεκμήριων ανταγωνιστές της περιφερειακής τηλεόρασης, θέτει ζήτημα σύγκρουσης συμφερόντων, αλλά και δίκαιης πρόσβασης στην ψηφιακή μετάδοση.
    Πρόταση Τροποποίησης:
    Προτείνουμε και ζητάμε να επανενταχθεί στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, διάταξη αντίστοιχη με εκείνη του άρθρου 2 παρ. 11 του ν. 4324/2015, με διατύπωση που να επιτρέπει ρητά στην ΕΡΤ να παρέχει υπηρεσίες παρόχου δικτύου και σε ιδιωτικούς, αδειοδοτημένους, περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς.
    Η αναμόρφωση του ρόλου της ΕΡΤ και η ευκαιρία αναθεώρησης του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για την τηλεοπτική μετάδοση αποτελούν μια ιστορική ευκαιρία για την αποκατάσταση της ισορροπίας στην αγορά, την ενίσχυση της περιφερειακής ενημέρωσης και τη θωράκιση της δημοκρατίας στον δημόσιο διάλογο.
    Η ΕΕΤΕΠ καλεί τους συντάκτες του νομοσχεδίου και την Πολιτεία να ανταποκριθούν με θάρρος, δικαιοσύνη και διορατικότητα στο αίτημα αυτό, που υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και την ανάγκη ισότιμης μεταχείρισης των περιφερειακών μέσων.
    Η παρέμβασή μας αυτή στη δημόσια διαβούλευση, γίνεται στο άρθρο 1 καθώς στο Νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνεται άρθρο με το οποίο να τροποποιείται το άρθρο 2 του ν4173/13, στο οποίο υπάρχει η επίμαχη διάταξη.