Το άρθρο 9 του ν. 4173/2013 (Α΄ 169), περί Διοικητικού Συμβουλίου, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 9
Διοικητικό Συμβούλιο – Σύνθεση, επιλογή και θητεία μελών Δ.Σ..
- Η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. διοικείται από εννεαμελές Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.), το οποίο αποτελείται από:
α) τον Πρόεδρο,
β) τον Διευθύνοντα Σύμβουλο,
γ) πέντε (5) μέλη, τα οποία, λόγω των ειδικών γνώσεων, της πείρας και των προσόντων τους, μπορούν να συμβάλλουν στην εκπλήρωση του σκοπού της Εταιρείας και
δ) δύο (2) μέλη, τα οποία εκπροσωπούν τους εργαζομένους της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., από τα οποία το ένα (1) έχει δημοσιογραφική ιδιότητα.
- α) Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. και ο Διευθύνων Σύμβουλος επιλέγονται σύμφωνα με τη διαδικασία του ν. 5062/2023 (Α΄ 183), περί διαδικασίας επιλογής. Ο Υπουργός στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης γνωστοποιεί στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής την πρόθεσή του να εισηγηθεί στη Γενική Συνέλευση της εταιρείας την επιλογή και τον διορισμό συγκεκριμένου προσώπου ως Προέδρου ή Διευθύνοντος Συμβούλου από τον πίνακα του τρίτου εδαφίου της περ. θ) της παρ. 7 του άρθρου 4 του ν. 5062/2023 με τους τρεις (3) επικρατέστερους υποψήφιους. Η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας διατυπώνει γνώμη, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό της Βουλής.
β) Ως μέλη του Δ.Σ. της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. της περ. γ) της παρ. 1 επιλέγονται πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις και έχουν τα προσόντα διορισμού που προβλέπονται στο άρθρο 8 του ν. 4972/2022 (Α΄ 181), περί πολιτικής καταλληλότητας μελών Διοικητικού Συμβουλίου, προσόντων και προϋποθέσεων διορισμού. Τα εν λόγω μέλη του Δ.Σ. εκλέγονται από τη Γενική Συνέλευση, κατόπιν εισήγησης του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης. Από τα μέλη αυτά, τουλάχιστον ένα (1) έχει αποδεδειγμένα επαρκή γνώση στην ελεγκτική ή λογιστική ή σε άλλον τομέα των οικονομικών επιστημών. Eπιπλέον, ένα (1) από τα μέλη προέρχεται από το Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) της ημεδαπής ή αναγνωρισμένων της αλλοδαπής με γνωστικό αντικείμενο τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, κατόπιν εισήγησης του Υπουργού και εκλογής του από τη Γενική Συνέλευση.
γ) Τα μέλη της περ. δ) της παρ. 1 εκλέγονται με άμεση, μυστική και καθολική ψηφοφορία από τους εργαζόμενους της Εταιρείας. Έως τον ορισμό των εκπροσώπων των εργαζομένων, το Δ.Σ. συγκροτείται και λειτουργεί νόμιμα.
- Εκτός των κωλυμάτων διορισμού και των ασυμβιβάστων του άρθρου 8 του ν. 4972/2022 και, όσον αφορά στον Πρόεδρο του Δ.Σ. και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, και των ασυμβιβάστων του άρθρου 70 του ν. 4622/2019 (Α 133), η ιδιότητα του μέλους του Δ.Σ. της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., συμπεριλαμβανομένων του Προέδρου του Δ.Σ. και του Διευθύνοντος Συμβούλου, είναι ασυμβίβαστη και:
α) με την ιδιότητα του προμηθευτή ή του εν γένει αντισυμβαλλόμενου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. με σύμβαση έργου ή παροχής υπηρεσιών,
β) με τη συμμετοχή με οποιονδήποτε τρόπο σε άλλη εταιρεία σχετική με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης,
γ) με την ιδιότητα του μέλους του Δ.Σ. σε συνδικαλιστικά σωματεία και ενώσεις των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και
δ) με την ιδιότητα του μέλους του Υπουργικού Συμβουλίου, του Υφυπουργού, του Γενικού ή Ειδικού Γραμματέα Υπουργείου ή Γενικής Γραμματείας, του Βουλευτή, του Δημάρχου, του Περιφερειάρχη, του Αντιπεριφερειάρχη, του περιφερειακού και δημοτικού συμβούλου, του πολιτικού διοικητικού υπαλλήλου του Κράτους ή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου και του προσώπου που κατέχει θέση σε όργανο πολιτικού κόμματος.
- Μέλος του Δ.Σ., του οποίου ο διορισμός έγινε κατά παράβαση των παρ. 1 έως 3, παύεται, αζημίως για την Εταιρεία, αμέσως μόλις η παράβαση γίνει αντιληπτή.
- Για την επιλογή και τον διορισμό των μελών του Δ.Σ. τηρείται η επαρκής εκπροσώπηση ανά φύλο σε ποσοστό ίσο τουλάχιστον με το ένα τρίτο (1/3) του συνόλου των μελών του Δ.Σ. Σε περίπτωση κλάσματος, το ποσοστό αυτό στρογγυλοποιείται στο προηγούμενο ακέραιο.
- 6. Η ιδιότητα των μελών ως εκτελεστικών ή μη εκτελεστικών ορίζεται από το Δ.Σ. κατά τη συγκρότησή του σε σώμα. Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. δεν μπορεί να έχει εκτελεστικές αρμοδιότητες. Μετά από τη συγκρότηση του Δ.Σ. σε σώμα, η Γενική Συνέλευση ορίζει τα ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη. Για τις προϋποθέσεις εκλογής, τον αριθμό των ανεξάρτητων μη εκτελεστικών μελών στο Δ.Σ. και τις αρμοδιότητες αυτών εφαρμόζεται το άρθρο 7 του ν. 4972/2022.
- Η θητεία των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.), συμπεριλαμβανομένων του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου, είναι για τέσσερα (4) έτη και μπορεί να ανανεώνεται για μία (1) φορά, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης. Για την ανανέωση της θητείας του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου εφαρμόζεται η παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 5062/2023, περί ανανέωσης της θητείας του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου.
- Εάν κατά τη λήξη της θητείας του Προέδρου του Δ.Σ. ή του Διευθύνοντος Συμβούλου δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής νέου προσώπου, μπορεί, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, να παρατείνεται προσωρινά η θητεία του ή να πληρούται προσωρινά η θέση, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 5062/2023, περί προσωρινής παράτασης θητείας ή αναπλήρωσης. Σε περίπτωση πρόωρης λήξης, με οποιονδήποτε τρόπο, της θητείας του Προέδρου του Δ.Σ. ή του Διευθύνοντος Συμβούλου, η θέση πληρούται σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 10 του ίδιου νόμου, περί πρόωρης λήξης θητείας. Μέχρι την έκδοση απόφασης για την προσωρινή πλήρωση της θέσης, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. και ο Διευθύνων Σύμβουλος αναπληρώνονται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 9Β, περί λειτουργίας του Διοικητικού Συμβουλίου.
- Η θητεία των λοιπών μελών του Δ.Σ. μπορεί να παρατείνεται μέχρι τη σύγκληση της επόμενης τακτικής Γενικής Συνέλευσης και την επιλογή και τον διορισμό από αυτήν των μελών του νέου Διοικητικού Συμβουλίου. Σε περίπτωση πρόωρης λήξης με οποιονδήποτε τρόπο της θητείας ενός ή περισσότερων μελών του Δ.Σ., πλην του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου, η αντικατάστασή τους γίνεται με την ίδια διαδικασία διορισμού τους με θητεία το υπόλοιπο της θητείας του μέλους που αντικαθίσταται. Μέχρι την αντικατάσταση των μελών που εξέλιπαν, πλην των εκπροσώπων των εργαζομένων, το Δ.Σ. εξακολουθεί να λειτουργεί νόμιμα, εφόσον ο αριθμός των λοιπών μελών του είναι τουλάχιστον τρία (3).
Σε περίπτωση πρόωρης απώλειας της ιδιότητας των εκπροσώπων των εργαζομένων, η αντικατάστασή τους γίνεται με την ίδια διαδικασία διορισμού τους σύμφωνα με την περ. γ) της παρ. 2. Μέχρι τον ορισμό αντικαταστάτη, το Διοικητικό Συμβούλιο συγκροτείται και λειτουργεί νόμιμα χωρίς τη συμμετοχή των απολιπόμενων εκπροσώπων των εργαζομένων.
- Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, καθορίζονται:
α) η αμοιβή του Προέδρου του Δ.Σ. και του Διευθύνοντος Συμβούλου, εντός των ορίων της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) και
β) οι αμοιβές των λοιπών μελών του Διοικητικού Συμβουλίου εντός των ορίων της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015.
Ο Πρόεδρος, ο Διευθύνων Σύμβουλος και τα λοιπά μέλη του Δ.Σ. δεν δικαιούνται καμία άλλη χρηματική απολαβή, αμοιβή ή προνόμιο.».




Η προβλεπόμενη αύξηση του αριθμού των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΤ Α.Ε. δεν δικαιολογείται από καμία πραγματική λειτουργική ανάγκη. Αντιθέτως, οδηγεί απλώς στη δημιουργία νέων αμειβόμενων θέσεων, χωρίς να συνεισφέρει ουσιαστικά στη βελτίωση της διοίκησης.
Σε περίπτωση που κρίνεται αναγκαία η ενίσχυση του Διοικητικού Συμβουλίου με εξειδικευμένες γνώσεις ή εμπειρία, αυτό μπορεί να καλυφθεί μέσα από τα ήδη προβλεπόμενα μη εκτελεστικά μέλη, τα οποία έχουν ακριβώς αυτό τον ρόλο: να προσφέρουν ανεξάρτητη κρίση και συμβολή με τα προσόντα τους, χωρίς να επιβαρύνεται περαιτέρω η εταιρεία με νέες αμοιβές και αυξημένη γραφειοκρατία.
Πρόταση:
Να μην αυξηθεί ο αριθμός των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου.
Να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που παρέχουν τα υφιστάμενα μη εκτελεστικά μέλη για την κάλυψη τυχόν αναγκών σε εξειδικευμένα προσόντα.
Η αύξηση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου δεν δικαιολογείται. Δημιουργεί μόνο νέες αμειβόμενες θέσεις. Αν υπάρχει ανάγκη για εξειδικευμένα προσόντα, μπορούν να αξιοποιηθούν από τα ήδη μη εκτελεστικά μέλη.
Επί του άρθρου 10 με τίτλο: «Αναμόρφωση της σύνθεσης του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. – Αντικατάσταση άρθρου 9 ν. 4173/2013:
α) Επί της παρ. 1: Διατήρηση της υφιστάμενης ρύθμισης, σύμφωνα με την οποία η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. διοικείται από επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο. Απάλειψη της ρύθμισης σύμφωνα με την οποία το ένα από τα δύο μέλη που εκπροσωπούν τους εργαζομένους στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ Α.Ε. πρέπει να έχει υποχρεωτικά δημοσιογραφική ιδιότητα. Απάλειψη της ρύθμισης της παρ. 3 σύμφωνα με την οποία ορίζεται ως ασυμβίβαστο διορισμού στο Διοικητικό Συμβούλιο η ιδιότητα του μέλους του Δ.Σ. σε συνδικαλιστικά σωματεία και ενώσεις των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.. Θεσμοθέτησης διαδικασίας επιλογής των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. κατόπιν εισήγησης της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής.
– Διαφωνούμε με την αύξηση του αριθμού των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου από επτά σε εννέα. Όπως συναφώς εκθέσαμε και παραπάνω, η αύξηση του αριθμού των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΤ Α.Ε. είναι αντικειμενικά αδικαιολόγητη, προκαλεί περαιτέρω επιβάρυνση του προϋπολογισμού της, απομειώνει τη δύναμη εκπροσώπησης των εργαζομένων στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ Α.Ε. και κυρίως δυσχεραίνει τη λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου.
– Περαιτέρω, δε, επανερχόμαστε στο πάγιο αίτημά μας για την απάλειψη της νομοθετικής ρύθμισης, σύμφωνα με την οποία από τα δύο (2) μέλη που εκπροσωπούν τους εργαζομένους της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. στο Διοικητικό της Συμβούλιο, το ένα πρέπει να (1) έχει δημοσιογραφική ιδιότητα. Εν προκειμένω, η διάταξη του εδ. δ’, παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4172/2013, όπως αυτή επαναλαμβάνεται και με το υπό κρίση σχέδιο νόμου, η οποία εξαρτά την άσκηση του δικαιώματος εκλέγεσθαι από την δημοσιογραφική ιδιότητα για τον ένα εκ των δύο εκπροσώπων των εργαζομένων στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. αντίκειται στη συνταγματική αρχή της ισότητας του άρθρου 4 παρ. 1 του Συντάγματος, η οποία επιτάσσει την ομοιόμορφη μεταχείριση προσώπων που τελούν κάτω από τις ίδιες συνθήκες, πολύ περισσότερο δε αλλοιώνει τη βούληση του εκλογικού σώματος δοθέντος ότι δύναται να οδηγήσει στο άτοπο αποτέλεσμα να εκπροσωπούνται άπαντες οι εργαζόμενοι της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. από μία συγκεκριμένη μόνο ειδικότητα εργαζομένων, στη συγκεκριμένη περίπτωση από τους δημοσιογράφους, η οποία εκτός των άλλων αντιπροσωπεύει μόνο το ¼ του συνόλου των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.. Εξάλλου, από την συνταγματική αρχή της ισότητας απορρέει η δημοκρατική αρχή της σταδιοδρομίας εκάστου κατά το λόγο της προσωπικής του αξίας (ΣτΕ 2476/1991). Η αρχή της αξιοκρατίας, η οποία απορρέει από το άρθρο 5 του Συντάγματος, υπαγορεύει όπως η πρόσβαση σε δημόσιες θέσεις και αξιώματα γίνεται με κριτήρια που συνάπτονται με την προσωπική αξία και ικανότητα των ενδιαφερομένων για την κατάληψή τους (ΣτΕολ. 2397/2004). Σε κάθε περίπτωση, τόσο η νομολογία όσο και η θεωρία αναγνωρίζουν παγίως αυξημένη συνταγματική ισχύ στην αρχή της αξιοκρατίας υπό την ειδικότερη έκφανση του δικαιώματος σταδιοδρομίας του υπαλλήλου με βάση κριτήρια αντικειμενικά, πρόσφορα και συναπτόμενα προς την ικανότητα του. Αναγνωρίζεται δηλαδή ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο ατομικό δικαίωμα και σκοπός είναι η εξυπηρέτηση όχι μόνο του ατομικού συμφέροντος του υπαλλήλου αλλά και η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος υπό την έννοια της επιλογής των αξιότερων και καταλληλότερων για τη στελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών. Ως εκ τούτου, προσβάλλεται με την επίμαχη ρύθμιση του εδ. δ’, παρ. 1 όχι μόνο η συνταγματική αρχή της ισότητας, αλλά και η αρχή της αντιπροσωπευτικότητας των εργαζομένων στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. ως έκφανση της δημοκρατικής αρχής.
β) Επί της παρ. 3: Επανερχόμαστε στο πάγιο αίτημά μας για την απάλειψη της νομοθετικής ρύθμισης, σύμφωνα με την οποία ορίζεται ως ασυμβίβαστο για την ιδιότητα μέλους Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και εν προκειμένω για τους δυο εκπροσώπους των εργαζομένων στο Διοικητικό της Συμβούλιο η ιδιότητα του μέλους του Δ.Σ. σε συνδικαλιστικά σωματεία και ενώσεις των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. Εν προκειμένω, η ως άνω ρύθμιση σύμφωνα με την οποία: «η ιδιότητα του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου σε συνδικαλιστικά σωματεία και ενώσεις των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.», είναι ευθέως αντισυνταγματική δεδομένου ότι εισάγει ανεπίτρεπτο και δυσανάλογο περιορισμό του συνδικαλιστικού δικαιώματος, πόσο μάλλον από τη στιγμή που το δικαίωμα συμμετοχής των εργαζομένων στις επιχειρήσεις αποτελεί «συναφές» με τη συνδικαλιστική ελευθερία δικαίωμα.
– Επανερχόμαστε στο πάγιο αίτημά μας για τη θεσμοθέτηση διαδικασίας σύμφωνα με την οποία η επιλογή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. θα λαμβάνει χώρα κατόπιν εισήγησης της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής.
BRAVO
Θα πρέπει η σύσταση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΤ να είναι τελείως ανεξάρτητη από την κυβέρνηση έτσι ώστε να μην επηρεάζεται πολιτικά. Θεωρώ ότι για την σωστή λειτουργία της Δημοκρατίας θα πρέπει στη ΕΡΤ να συμμετέχουν και μέλη της αντιπολίτευσης, δηλαδή από τα κυβερνητικά μέλη μερικές θέσεις να πληρώνονται από τα μη κυβερνώντα κόμματα σε αναλογία ψήφου τους. Και να γίνεται επιλογή των μελών με καθαρά μη πολιτικά κριτήρια.
Επίσης πρέπει να καταργηθεί αυτο το ασυμβίβαστο: «την ιδιότητα του μέλους του Δ.Σ. σε συνδικαλιστικά σωματεία και ενώσεις των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.»
Τέλος, ο πολίτης, σαν ο μεγαλύτερος χρηματοδότης της ΕΡΤ, θα έπρεπε να μπορεί να ψηφίσει για ένα μέλος του Συμβουλιου της ΕΡΤ τουλάχιστον.