Στον ν. 4173/2013 (Α’ 169) προστίθεται άρθρο 6Α, ως εξής:
«Άρθρο 6Α
Ανταποδοτικό τέλος
- Ως αντιστάθμισμα για την εκπλήρωση της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας του άρθρου 2 επιβάλλεται και εισπράττεται υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. ανταποδοτικό τέλος, ύψους τριών (3) ευρώ, μηνιαίως, ανά παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Το ανταποδοτικό τέλος υπολογίζεται και χρεώνεται μέσω των λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που εκδίδουν οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ανάλογα με την περίοδο κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στην οποία αναφέρεται ο λογαριασμός.
- Υποχρέωση για την καταβολή του ανταποδοτικού τέλους έχει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο για κάθε παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα για την οποία υπάρχει σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας («υπόχρεο πρόσωπο»).
- Από την υποχρέωση καταβολής του ανταποδοτικού τέλους απαλλάσσονται:
α) το Ελληνικό Δημόσιο,
β) τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου,
γ) οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ και β’ βαθμού, καθώς και οι αμιγείς επιχειρήσεις, τα αμιγή ιδρύματα και οι ενώσεις των Ο.Τ.Α.,
δ) οι κάτοχοι μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για την κατανάλωση ρεύματος που χρησιμοποιείται σε αρδευτικές, κτηνοτροφικές και πτηνοτροφικές μονάδες,
ε) οι κάτοχοι μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για όσο χρονικό διάστημα καταναλώνουν ηλεκτρική ενέργεια αξίας μέχρι και δέκα (10) ευρώ μηνιαίως,
στ) οι πάσης φύσης ναοί και χώροι λατρείας των κατά την παρ. 2 του άρθρου 13 του Συντάγματος γνωστών θρησκειών, καθώς και τα νεκροταφεία και
ζ) οι παροχές από τις οποίες ηλεκτροδοτούνται αποκλειστικά οι κοινόχρηστοι χώροι των πολυκατοικιών, ανεξάρτητα από τη χρήση τους.
Δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του ανταποδοτικού τέλους νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που ανήκουν στο Κράτος ή που έχουν τα προνόμια του Δημοσίου ή εξομοιώνονται με το Δημόσιο.
- Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας υπολογίζουν το ανταποδοτικό τέλος υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., το ενσωματώνουν στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας που εκδίδουν, το εισπράττουν από τα υπόχρεα πρόσωπα και το αποδίδουν στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., σύμφωνα με το παρόν. Από το ποσό που αποδίδεται στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., αφαιρείται ποσοστό ένα τοις εκατό (1%), το οποίο παρακρατούν οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ως αντάλλαγμα για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους σύμφωνα με την παρούσα. Το ανταποδοτικό τέλος εισπράττεται από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας αποκλειστικά σύμφωνα με την παρούσα και την παρ. 9. Η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. δεν προβαίνει σε απευθείας είσπραξη του ανταποδοτικού τέλους από τα υπόχρεα πρόσωπα της παρ. 2.
- Εντός δύο (2) μηνών από τη λήξη του μήνα εντός του οποίου εκδίδεται ο λογαριασμός ηλεκτρικής ενέργειας στον οποίο ενσωματώνεται το ανταποδοτικό τέλος («μήνας αναφοράς»), οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας αποστέλλουν στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. μηνιαία εκκαθάριση, η οποία περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
α) τα ποσά ανταποδοτικού τέλους τα οποία ενσωματώνονται στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας που εκδίδονται κατά τον μήνα αναφοράς,
β) το συνολικό ποσό ανταποδοτικού τέλους, το οποίο εισπράττει ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας από τα υπόχρεα πρόσωπα εντός του μήνα αναφοράς, ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο αυτό ενσωματώθηκε στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των υπόχρεων προσώπων και
γ) το συνολικό ποσό προμήθειας, το οποίο ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας παρακρατεί και τον αριθμό παροχών και λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας στις οποίες αντιστοιχεί το ποσό αυτό.
Εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της μηνιαίας εκκαθάρισης, οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας αποδίδουν στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. το ποσό ανταποδοτικού τέλους, το οποίο εισπράττουν εντός του μήνα αναφοράς, αφού αφαιρέσουν από αυτό και παρακρατήσουν την προμήθεια του δεύτερου εδαφίου της παρ. 4.
- Μέχρι το τέλος Μαΐου κάθε έτους, οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας υποβάλλουν στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. ετήσια εκκαθαριστική κατάσταση που αφορά στην είσπραξη ανταποδοτικού τέλους του προηγούμενου έτους («ετήσια εκκαθαριστική κατάσταση»).
Η ετήσια εκκαθαριστική κατάσταση περιλαμβάνει, κατ’ ελάχιστο, τις ακόλουθες πληροφορίες:
α) τα ονοματεπώνυμα ή τις επωνυμίες των πελατών τους και υπόχρεων προσώπων, με τους αντίστοιχους Αριθμούς Φορολογικού Μητρώου, τις αρμόδιες για τα υπόχρεα πρόσωπα υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης και τις διευθύνσεις κατοικίας ή έδρας των προσώπων αυτών,
β) τον αριθμό παροχής, τον αριθμό του λογαριασμού συμβολαίου μεταξύ του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας και του υπόχρεου προσώπου, τον αύξοντα αριθμό και την ημερομηνία έκδοσης κάθε λογαριασμού,
γ) τις ημερομηνίες περιόδου κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, το χρεωθέν ποσό ανταποδοτικού τέλους, την ημερομηνία που το ποσό ανταποδοτικού τέλους κατέστη ληξιπρόθεσμο, καθώς και τυχόν ποσά που τελούν σε ρύθμιση εντός του έτους.
Στην ετήσια εκκαθαριστική κατάσταση περιλαμβάνεται, επίσης, ειδικότερη εκκαθαριστική κατάσταση, ως υποσύνολο της πρώτης («ετήσια ειδική εκκαθαριστική κατάσταση») με τα στοιχεία των περ. α) έως γ), η οποία περιλαμβάνει αποκλειστικά τα ληξιπρόθεσμα ποσά ανταποδοτικού τέλους που δεν έχουν εισπραχθεί και για τα οποία δεν έχει επέλθει ρύθμιση μεταξύ των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και των υπόχρεων προσώπων ή η σχετική ρύθμιση έχει απολεσθεί με ευθύνη του υπόχρεου προσώπου, ανεξαρτήτως της διακοπής ή μη από τον προμηθευτή της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.
Η επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα φυσικών προσώπων, τα οποία περιέχονται στις ετήσιες εκκαθαριστικές καταστάσεις, γίνεται σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, L 119), και τον ν. 4624/2019 (Α΄ 137), περί προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
- Η ετήσια εκκαθαριστική κατάσταση, η ετήσια ειδική εκκαθαριστική κατάσταση της παρ. 6 καθώς και οι ετήσιες εκκαθαριστικές καταστάσεις της περ. β) της παρ. 14 συνοδεύονται από αντίστοιχες εκθέσεις ορκωτών ελεγκτών λογιστών των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας περί της ορθότητας και της πληρότητας των υποβαλλόμενων στοιχείων και της ύπαρξης και τήρησης κατάλληλων διαδικασιών για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με την παρ. 1. Το κόστος της διενέργειας ελέγχου και σύνταξης της σχετικής έκθεσης βαρύνει την Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. με διαδικασία που καθορίζεται με την κοινή απόφαση της παρ. 18
Μετά από την αποστολή της ετήσιας ειδικής εκκαθαριστικής κατάστασης της παρ. 6 στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας διαγράφουν από τις απαιτήσεις τους τις ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις από το ανταποδοτικό τέλος που συμπεριλήφθηκαν στην ετήσια ειδική εκκαθαριστική κατάσταση και εφεξής οι απαιτήσεις που έχουν διαγραφεί δεν εμφανίζονται στους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ενημερώνουν τα υπόχρεα πρόσωπα ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ανταποδοτικού τέλους βεβαιώνονται και εισπράττονται μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α΄ 190).
- Τυχόν χρεωστικές διαφορές υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. ή πιστωτικές διαφορές υπέρ του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως αυτές προκύπτουν από την έκθεση Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή της παρ. 7, περιλαμβάνονται σε χωριστή στήλη της εκκαθάρισης της τελευταίας περιόδου αναφοράς και αποδίδονται ή παρακρατούνται στην πρώτη μετά από την έκθεση Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή μηνιαία εκκαθάριση της παρ. 5.
- Στον διακανονισμό ή τη ρύθμιση των οφειλών από λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος που συμφωνούν οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας με τους πελάτες τους συμπεριλαμβάνονται υποχρεωτικά και οι οφειλές από ανταποδοτικό τέλος. Στο πλαίσιο αυτό, οι οφειλές από ανταποδοτικό τέλος ρυθμίζονται με τον ίδιο τρόπο που ρυθμίζονται οι οφειλές από την κατανάλωση ρεύματος, κατ’ αναλογικό υπολογισμό με αυτές των ποσών που καταβάλλονται και του αριθμού των δόσεων.
- Οι διαφορές που ανακύπτουν από τις παρ. 1 έως και 9 μεταξύ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, αποτελούν διαφορές ιδιωτικού δικαίου.
- Αν ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας δεν υποβάλλει:
α) εμπρόθεσμα τη μηνιαία εκκαθάριση, κατά παράβαση της παρ. 5, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης,
β) έκθεση ορκωτού ελεγκτή λογιστή, κατά παράβαση της παρ. 7, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ και
γ) δεν υποβάλλει την ετήσια εκκαθαριστική κατάσταση ή την ετήσια ειδική εκκαθαριστική κατάσταση κατά παράβαση της παρ. 6, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, με απόφαση της αρμόδιας διοικητική αρχής, με τη διαδικασία της παρ. 13.
Εάν ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας δεν αποδώσει στην Ε.Ρ.Τ. A.E. εντός της προθεσμίας της παρ. 5 το οφειλόμενο ποσό ανταποδοτικού τέλους, πέραν των αστικών και ποινικών κυρώσεων, επιβάλλεται σε βάρος του, με τη διαδικασία της παρ. 13, πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού ποσού ανταποδοτικού τέλους το οποίο καθυστέρησε ή παρέλειψε να αποδώσει. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο του προηγούμενου εδαφίου διπλασιάζεται.
- Αν ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας παραλείπει τη νόμιμη χρέωση του ανταποδοτικού τέλους στα υπόχρεα πρόσωπα κατά παράβαση των παρ. 1 έως 3 ή παραλείπει την είσπραξη του ανταποδοτικού τέλους κατά παράβαση των παρ. 4 και 9, επιβάλλεται σε βάρος αυτού πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) του ποσού του ανταποδοτικού τέλους το οποίο δεν χρέωσε στο υπόχρεο πρόσωπο ή δεν εισέπραξε από το υπόχρεο πρόσωπο, με τη διαδικασία της παρ. 13.
- Για την επιβολή των προστίμων των παρ. 11 και 12 το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. με απόφασή του, γνωστοποιεί την παράβαση στην αρμόδια διοικητική αρχή. Το Δ.Σ. μπορεί να μεταβιβάσει τη σχετική αρμοδιότητά του σε ένα ή περισσότερα από τα μέλη του. Η αρμόδια διοικητική αρχή καλεί τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας για την παροχή των απόψεών του εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν της σχετικής κλήσης. Η απόφαση της αρμόδιας διοικητικής αρχής κοινοποιείται στον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.
Η επιβολή προστίμου και η εξόφλησή του δεν απαλλάσσουν τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας από τις υποχρεώσεις των παρ. 1 έως και 9 έναντι της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. Τα πρόστιμα των παρ. 11 και 12 αποτελούν έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού.
- α) Oι απαιτήσεις για είσπραξη του ανταποδοτικού τέλους από την Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. δεν παραγράφονται πριν βεβαιωθούν πράγματι προς είσπραξη. Οι απαιτήσεις που έχουν βεβαιωθεί παραγράφονται μετά από την παρέλευση πενταετίας από τη λήξη του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο βεβαιώθηκαν ταμειακά.
Σε περίπτωση παραβίασης της υποχρέωσης αυτής, εφαρμόζονται οι παρ. 9 και 11.
- Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές από το ανταποδοτικό τέλος που δεν καταβάλλονται από τα υπόχρεα πρόσωπα προς τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, πλην των οφειλών για τις οποίες έχει επέλθει ρύθμιση μεταξύ των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και των υπόχρεων προσώπων, όπως αυτές προκύπτουν από τις ετήσιες εκκαθαριστικές καταστάσεις, εισπράττονται από την Α.Α.Δ.Ε., σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. Εκτελεστό τίτλο για την είσπραξη αποτελεί η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας. Η διαδικασία της βεβαίωσης για την είσπραξη των οφειλόμενων ποσών διενεργείται από την Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., μέσω των υπηρεσιών διαλειτουργικότητας, κατ’ εφαρμογή της υπό στοιχεία Α.1209/2.9.2021 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (Β΄ 4053), περί διαδικασίας βεβαίωσης εσόδων υπέρ Δημοσίου και τρίτων και διαδικασίας μείωσης εσόδων με ηλεκτρονικά μέσα, μέσω των υπηρεσιών της διαλειτουργικότητας, κατ’ εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 2 του ν.δ. 356/1974. Από το ποσό που εισπράττεται υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. παρακρατείται, ως δαπάνη βεβαίωσης και είσπραξης, ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%).
- Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, ύστερα από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., μπορεί να αναπροσαρμόζεται το ποσό του ανταποδοτικού τέλους της παρ. 1, αφού ληφθούν υπόψη το καθαρό κόστος και η προϋπολογιζόμενη δαπάνη για την παροχή της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας, όπως τα μεγέθη αυτά αποτυπώνονται στα επίσημα οικονομικά στοιχεία της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., και με την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση. Σε κάθε περίπτωση, το ποσό του ανταποδοτικού τέλους δεν δύναται να είναι μικρότερο του ποσού των τριών (3,00) ευρώ.
- Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, μπορεί να εξαιρούνται από την καταβολή του ανταποδοτικού τέλους ή από την αναπροσαρμογή αυτού καταναλωτές οι οποίοι ανήκουν σε ευάλωτες ή ειδικές ομάδες του πληθυσμού και να καθορίζονται τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια για την εξαίρεση αυτών από την καταβολή ή αναπροσαρμογή του ανταποδοτικού τέλους.
- Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, ορίζονται:
α) ο τύπος και το περιεχόμενο της μηνιαίας εκκαθάρισης της παρ. 5,
β) ο τύπος και το περιεχόμενο των εκκαθαριστικών καταστάσεων της παρ. 6 και
γ) κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με τον τύπο και το ειδικότερο περιεχόμενο της έκθεσης της παρ. 7.
Με την ίδια απόφαση καθορίζεται η διαδικασία για την ανάληψη από την Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. της δαπάνης για τη διενέργεια ελέγχου και σύνταξης των εκθέσεων του παρόντος από τους ορκωτούς ελεγκτές της παρ. 7, χωρίς να απαιτείται, για τα ζητήματα αυτά, προηγούμενη γνώμη της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων.
- Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης ορίζεται η διοικητική αρχή η οποία είναι αρμόδια για την επιβολή διοικητικού προστίμου σύμφωνα με την παρ. 15, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παρ. 13, 14 και 15.».




Η πρόβλεψη του άρθρου 8 για την επιβολή προστίμων στους προμηθευτές ενέργειας που δεν αποδίδουν το ειδικό τέλος υπέρ ΕΡΤ είναι κατ’ αρχήν θετική, καθώς ενισχύει την τήρηση των υποχρεώσεων τους. Ωστόσο, η ταυτόχρονη αύξηση της προμήθειας που λαμβάνουν οι ίδιοι προμηθευτές λειτουργεί ως αντιστάθμισμα – στην πράξη ως «δώρο» – που ακυρώνει τον αποτρεπτικό χαρακτήρα του προστίμου και δημιουργεί εύλογα ερωτήματα διαφάνειας.
Επιπλέον, η κατεύθυνση των προστίμων στο γενικό κρατικό ταμείο αντί απευθείας στην ΕΡΤ, η οποία είναι ο πραγματικός δικαιούχος του τέλους, στερεί από την Εταιρεία κρίσιμους πόρους που οφείλουν να επιστρέφουν σε αυτήν, για την κάλυψη λειτουργικών και επενδυτικών της αναγκών.
Πρόταση:
Η προμήθεια των προμηθευτών ενέργειας να παραμείνει σταθερά στο 0,5%.
Η διοικητική αμοιβή της ΑΑΔΕ για τη διαχείριση του τέλους να περιοριστεί από 10% σε 5%.
Τα πρόστιμα που επιβάλλονται για μη απόδοση του τέλους να καταβάλλονται απευθείας στην ΕΡΤ Α.Ε. και να αποτελούν έσοδό της.
Προτεινόμενη διατύπωση:
«Η προμήθεια των προμηθευτών ενέργειας για την είσπραξη και απόδοση του ειδικού τέλους υπέρ ΕΡΤ ορίζεται σε ποσοστό 0,5%.»
«Το ποσοστό διοικητικής αμοιβής της ΑΑΔΕ για τη διαχείριση του τέλους ορίζεται σε 5%.»
«Τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους προμηθευτές ενέργειας για μη απόδοση του ειδικού τέλους υπέρ ΕΡΤ καταβάλλονται απευθείας στην ΕΡΤ Α.Ε. και αποτελούν έσοδό της.»
Η πρόβλεψη για πρόστιμα στους προμηθευτές που δεν αποδίδουν το τέλος είναι θετική.
Όμως η ταυτόχρονη αύξηση της προμήθειάς τους λειτουργεί σαν «δώρο» στους προμηθευτές ενέργειας, χωρίς καμία διαφάνεια ως προς το γιατί.
Επιπλέον, δεν υπάρχει καμία λογική τα πρόστιμα να πηγαίνουν στο ταμείο του κράτους και όχι στην ίδια την ΕΡΤ.
Επί του άρθρου 8 με τίτλο «Εξορθολογισμός διαδικασίας είσπραξης ανταποδοτικού τέλους για την παροχή δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας – Προσθήκη άρθρου 6Α στον ν. 4173/2013:
α) Επί της παρ. 4 του άρθρου 6Α: Διαφωνούμε με την αύξηση του ποσοστού παρακράτησης εκ μέρους των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας από το 0,5 % στο 1 %, όπως αυτή προβλέπεται στην παρ. 4 του άρθρου 6 Α. Θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη νομοθετική μεταβολή είναι καταπλεονεκτική εις βάρος της ΕΡΤ Α.Ε., πολύ περισσότερο από τη στιγμή που δεν υφίσταται αντικειμενικός λόγος για την αύξηση του ποσοστού παρακράτησης.
β) Επί της παρ. 7 του άρθρου 6Α: Διαφωνούμε με την πρόβλεψη του τελευταίου εδαφίου της παρ. 7 του άρθρου 6Α, σύμφωνα με το οποίο: «Το κόστος της διενέργειας ελέγχου και σύνταξης της σχετικής έκθεσης βαρύνει την Ε.Ρ.Τ. ΑΕ με διαδικασία που καθορίζεται με την κοινή απόφαση της παρ. 18» και ζητούμε την απάλειψη της συγκεκριμένης ρύθμισης, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο κόστος υπερκαλύπτεται ούτως ή άλλως από το υφιστάμενο κατά το χρόνο αυτό ποσοστό παρακράτησης (0,5 %) από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.
γ) Επί της παρ. 15 του άρθρου 6Α: Διαφωνούμε με την πρόβλεψη της παρ. 15 του άρθρου 6Α σύμφωνα με την οποία: «Από το ποσό που εισπράττεται υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. παρακρατείται, ως δαπάνη βεβαίωσης και είσπραξης, ποσοστό δέκα τοις εκατό (10 %)» και ζητούμε την απάλειψη της συγκεκριμένης πρόβλεψης, δεδομένου ότι πρόκειται για αντικειμενικά αδικαιολόγητο μέτρο, κατά το βαθμό που η ΑΑΔΕ είναι Ανεξάρτητη Αρχή, η οποία ασκεί δημόσια εξουσία.
δ) Επί της παρ. 18: Για τους ίδιους λόγους διαφωνούμε με την πρόβλεψη του τελευταίου εδαφίου της παρ. 18 ότι με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, ορίζεται μεταξύ άλλων «η διαδικασία για την ανάληψη από την Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. της δαπάνης για τη διενέργεια ελέγχου και σύνταξης των εκθέσεων του παρόντος από τους ορκωτούς ελεγκτές της παρ. 7, χωρίς να απαιτείται, για τα ζητήματα αυτά, προηγούμενη γνώμη της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων» και ζητούμε την απάλειψή της, αφού το κόστος διενέργειας του ελέγχου εξ αντικειμένου θα πρέπει να βαρύνει τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.
Επί του άρθρου 8 με τίτλο «Εξορθολογισμός διαδικασίας είσπραξης ανταποδοτικού τέλους για την παροχή δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας – Προσθήκη άρθρου 6Α στον ν. 4173/2013:
α) Επί της παρ. 4 του άρθρου 6Α: Διαφωνούμε με την αύξηση του ποσοστού παρακράτησης εκ μέρους των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας από το 0,5 % στο 1 %, όπως αυτή προβλέπεται στην παρ. 4 του άρθρου 6 Α. Θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη νομοθετική μεταβολή είναι καταπλεονεκτική εις βάρος της ΕΡΤ Α.Ε., πολύ περισσότερο από τη στιγμή που δεν υφίσταται αντικειμενικός λόγος για την αύξηση του ποσοστού παρακράτησης.
β) Επί της παρ. 7 του άρθρου 6Α: Διαφωνούμε με την πρόβλεψη του τελευταίου εδαφίου της παρ. 7 του άρθρου 6Α, σύμφωνα με το οποίο: «Το κόστος της διενέργειας ελέγχου και σύνταξης της σχετικής έκθεσης βαρύνει την Ε.Ρ.Τ. ΑΕ με διαδικασία που καθορίζεται με την κοινή απόφαση της παρ. 18» και ζητούμε την απάλειψη της συγκεκριμένης ρύθμισης, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο κόστος υπερκαλύπτεται ούτως ή άλλως από το υφιστάμενο κατά το χρόνο αυτό ποσοστό παρακράτησης (0,5 %) από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.
Πρόστιμα σε παρόχους ενέργειας η ΡΑΑΕΥ θα πρέπει να επιβάλλει που είναι και αρμόδια ανεξάρτητη αρχή, ποιος άλλος;
Η ρύθμιση του άρθρου 8 προβλέπει την καθολική υποχρέωση καταβολής ανταποδοτικού τέλους ύψους τριών (3) ευρώ μηνιαίως, ανά παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, από κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Παρά τις προβλεπόμενες εξαιρέσεις, η εφαρμογή της διάταξης αυτής ενδέχεται να οδηγήσει σε δυσανάλογη επιβάρυνση φορέων της κεντρικής κυβέρνησης και δημοσίων επιχειρήσεων/ΔΕΚΟ, οι οποίοι, λόγω της φύσης και του αντικειμένου της δραστηριότητάς τους, διαθέτουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες παροχές ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη την επικράτεια (ενδεικτικά: τεχνικές και επιχειρησιακές εγκαταστάσεις, σταθμοί, αποθήκες, κτίρια γραφείων, υποστηρικτικές υποδομές).
Η συγκέντρωση τόσο μεγάλου αριθμού παροχών υπό έναν ενιαίο ΑΦΜ συνεπάγεται ότι οι φορείς αυτοί θα καταβάλλουν σωρευτικά υπέρογκα ποσά, τα οποία δεν αντανακλούν την πραγματική αρχή της ισότιμης συμμετοχής, αλλά αντιθέτως δημιουργούν άνιση μεταχείριση έναντι άλλων νομικών προσώπων με μικρότερο αριθμό παροχών.
Για τον λόγο αυτό, προτείνεται να προβλεφθεί ρητά στο άρθρο 6Α η δυνατότητα θέσπισης ανώτατου ορίου (πλαφόν) επί του συνολικού ποσού ανταποδοτικού τέλους που καταβάλλει κάθε ΑΦΜ φορέα της κεντρικής κυβέρνησης ή ΔΕΚΟ, ανεξαρτήτως του αριθμού παροχών που αυτός διαθέτει.
Ένα τέτοιο μέτρο θα:
εξασφαλίσει την αναλογικότητα της συνεισφοράς, αποτρέψει την υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση φορέων που παρέχουν κρίσιμες δημόσιες υπηρεσίες με ήδη αυξημένο λειτουργικό κόστος, διατηρήσει την καθολικότητα και δίκαιη κατανομή της υποχρέωσης, με ισόρροπο τρόπο.
Η θέσπιση πλαφόν ανά ΑΦΜ θα μπορούσε να καθορίζεται με κοινή υπουργική απόφαση (κατά το πρότυπο της παρ. 16 του άρθρου 6Α για την αναπροσαρμογή του τέλους), λαμβάνοντας υπόψη το καθαρό κόστος της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας, τα επίσημα οικονομικά στοιχεία της ΕΡΤ Α.Ε. και τις ιδιαιτερότητες λειτουργίας των εν λόγω φορέων.
Με την προσθήκη αυτή θα αποφευχθεί η δημιουργία δυσανάλογων και μη ρεαλιστικών επιβαρύνσεων σε κρίσιμες δομές του δημόσιου τομέα, χωρίς να τίθεται εν αμφιβόλω η εύρυθμη χρηματοδότηση της ΕΡΤ Α.Ε. μέσω του ανταποδοτικού τέλους.
Το αρθρο 8 χρειάζεται αλλαγές.
1.Προβλέπεται διαδικασία υπό την οποία κάτοχος παροχής δεν θα πληρώνει το τέλος ΈΡΤ. Θα πρέπει να συνδεθεί με κατανάλωση σε κιλοβατώρες και όχι με ποσό λογαριασμού, γιατί το ποσό λογαριασμού εξαρτάται από τον τιμοκατάλογο κάθε παρόχου και διακυμαίνεται, ενώ επίσης δεν είναι σαφές αν σε αυτό το ποσό των 10 ευρώ συγκαταλέγονται και άλλες χρεώσεις που σχετίζονται με την ενέργεια, πχ χρεώσεις ΔΕΔΔΗΕ. Το ελάχιστο ποσό κατανάλωσης σε ρεύμα θα πρέπει να σχετίζεται με την ενέργεια που καταναλώνει ένα μη ενεργειακά αποδοτικό ψυγείο ανοικτό 24 ώρες τη μέρα, και να μην λαμβάνει υπ’όψιν net metering και αναπροσαρμογες λόγω παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά σε σπιτι.
2. Δεν νοείται η αναπροσαρμογή του τέλους των 3 ευρώ να εξαρτάται από τον προϋπολογισμό και τα έξοδα της ΕΡΤ. Πρέπει να σχετίζεται με ποσοστό κάποιου δείκτη τιμών (πχ 10% της αύξησης του δείκτη τιμων), και αν η αύξηση δεν γίνεται έναν χρόνο το δικαίωμα αυτό να μην μεταφέρεται σε επόμενες χρονιές.
3. Πρέπει τα πρόστιμα να σχετίζονται και με τον αριθμό καταναλωτών κάθε παρόχου, αλλά να διατηρηθεί το ελάχιστο πρόστιμο.
4. Πρέπει να υπάρχει μηχανισμός ελέγχου ανεξάρτητος, πχ μέσω του ΔΕΔΔΗΕ, δε νοείται τα στοιχεία να τα παρέχουν οι ιδιοι οι παροχοι ενέργειας μονο!
Σε σχέση με την πρόβλεψη του άρθρου 6Α3ε «Από την υποχρέωση καταβολής του ανταποδοτικού τέλους απαλλάσσονται: ε) οι κάτοχοι μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για όσο χρονικό διάστημα καταναλώνουν ηλεκτρική ενέργεια αξίας μέχρι και δέκα (10) ευρώ μηνιαίως».
Λόγω των αυξήσεων στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις (ΔΕΔΔΗΕ), ακόμα και οι λογαριασμοί με μηδενική μηνιαία κατανάλωση ρεύματος (0 kWh), επιβαρύνονται κανονικά με το ανταποδοτικό τέλος της ΕΡΤ. Αυτό συμβαίνει περίπου 2 χρόνια τώρα.
Μηδενική κατανάλωση ρεύματος σημαίνει ότι το ακίνητο δεν έχει κατοικηθεί, ωστόσο επιβαρύνεται κανονικά με ΕΡΤ.
Θα πρέπει να υπάρξει διαφορετική πρόβλεψη για τη συγκεκριμένη εξαίρεση, διότι η συγκεκριμένη εξαίρεση ουσιαστικά δεν ισχύει.
Είναι προφανές ότι τα πρόστιμα που προβλέπονται για παρόχους ενέργειας πρέπει να τα επιβάλλει η ΡΑΑΕΥ, για ποιον λόγο δεν το προβλέπετε ρητώς;
Δεν βλέπω καθόλου τηλεόραση, κι’ αν βλέπω είναι τα ιδιωτικά κανάλια. Όποιος θέλει να βλέπει τις ΕΡΤ 1,2,3,συν το κανάλι της βουλής, ας πληρώνει, όπως τα συνδρομητικά.Την ΕΡΤ, ούτε ο διευθυντής της δε βλέπει…