Αντικείμενο του Μέρους Α’ είναι:
α) η πρόβλεψη συγκρότησης ομάδας εργασίας για την καινοτομία και τις σύγχρονες τεχνολογίες στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., της συνεργασίας της ομάδας με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς με συναφείς σκοπούς και με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) και της συμμετοχής της σε διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς,
β) η πρόβλεψη οργανωτικών αλλαγών στη διοίκηση της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., όπως η αύξηση του αριθμού των μελών του Διοικητικού της Συμβουλίου και η συμμετοχή σε αυτό ενός (1) μέλους Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού Α.Ε.Ι. και ενός (1) μέλους με επαρκή εμπειρία στην ελεγκτική ή λογιστική ή σε άλλον τομέα των οικονομικών επιστημών,
γ) η εισαγωγή διατάξεων για τη βελτίωση της εισπραξιμότητας του ανταποδοτικού τέλους, που αφορούν στη συμπλήρωση της διαδικασίας είσπραξης του τέλους και στην ανάθεση της ταμειακής βεβαίωσης και της αναγκαστικής είσπραξης των απαιτήσεων που δεν εισπράττονται κατ’ έτος από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων,
δ) η ενσωμάτωση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στο θεσμικό πλαίσιο της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.,
ε) η καθιέρωση της συνεργασίας της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την εκπαιδευτική τηλεόραση και την αξιοποίηση του ραδιοτηλεοπτικού περιεχομένου,
στ) η παροχή κινήτρου απόδοσης στο προσωπικό της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.,
ζ) η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στο προσωπικό της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., με έμφαση στον εξορθολογισμό των ανισοτήτων,
η) η πρακτική άσκηση και μαθητεία στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. από καταρτιζόμενους δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,
θ) η εναρμόνιση:
θα) με τον ν. 4972/2022 (Α’ 181), περί εταιρικής διακυβέρνησης των ανώνυμων εταιρειών του Δημοσίου και ειδικότερα ως προς:
i) την κατάρτιση του στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου,
ii) τη λειτουργία της Γενικής Συνέλευσης,
iii) την αύξηση του αριθμού των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου καθώς και τη λειτουργία του,
iv) τη σύνταξη και το περιεχόμενο του Κανονισμού Λειτουργίας, και
v) την επιλογή των Γενικών Διευθυντών και
θβ) με τον ν. 5062/2023 (A’ 183), περί συστήματος επιλογής διοικήσεων φορέων του δημόσιου τομέα, και ειδικότερα ως προς την επιλογή και τον διορισμό του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου και του Διευθύνοντος Συμβούλου,
ι) η θέσπιση πλαισίου για τις διεθνείς σχέσεις και συνεργασίες της Ε.Ρ.Τ Α.Ε. και την εξωστρέφειά της και
ια) ο έλεγχος της ανταπόκρισης του κοινού στην επιτέλεση της δημόσιας υπηρεσίας η οποία έχει ανατεθεί στην Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., με τη χρήση σύγχρονων τεχνικών μεθόδων και μέσων.




Ο παρών σχολιασμός του προωθούμενου Σ/Ν «Εκσυγχρονισμός νομικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας της ‘Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης Ανώνυμης Εταιρείας (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.)’» τελείται υπό την ιδιότητα του γράφοντος ως πληρεξουσίου δικηγόρου και νομικού εκπροσώπου ομάδας ενδιαφερομένων εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ, με σχέση εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου.
Οι εν λόγω εργαζόμενοι έχουν προσληφθεί στην ΕΡΤ ΑΕ από ετών, κατόπιν επιτυχούς συμμετοχής τους σε δημόσια διαγωνιστική διαδικασία, βάσει των προκηρύξεων ΑΣΕΠ 1Κ/2014 και Α2/2014. Στο πλαίσιο της διεξαχθείσης διαγωνιστικής διαδικασίας, για την επιλογή προσωπικού, η ΕΡΤ ΑΕ ζήτησε την απόδειξη χρόνου εμπειρίας μετά την απόκτηση του τίτλου σπουδών.
Οι ενδιαφερόμενοι, συμμετέχοντας στη διαγωνιστική διαδικασία, δήλωσαν και απέδειξαν τον εν λόγω χρόνο εμπειρίας τους, η οποία αποδεικνύεται με επίσημα στοιχεία και δεν αμφισβητείται.
Ωστόσο, μετά την πρόσληψή τους από την ΕΡΤ ΑΕ, ο εν λόγω χρόνος εμπειρίας δεν τούς έχει αναγνωρισθεί, μέχρι και σήμερα – παρότι δηλαδή υπήρξε προϋπόθεση για την πρόσληψή τους, αλλά και παρότι αναγνωρίζεται αντίστοιχη προϋπηρεσία σε υπηρετούντες συναδέλφους τους:
Συγκεκριμένα, στην περίπτωση άλλων εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ, επίσης με συμβάσεις εργασίας ι.δ.α.χ. και για τις αντίστοιχες ειδικότητες, έχει αναγνωρισθεί η εν λόγω προϋπηρεσία, κατ’ εφαρμογή της ειδικής διάταξης του άρθρου 14 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α’ 44 /29.04.2015) που δεν αφορά στο σύνολο των εργαζομένων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα αλλά ειδικώς και μόνο στους εργαζομένους της ΕΡΤ ΑΕ, που επανήλθαν σε αυτή το έτος 2015, με αναβίωση των συμβάσεων εργασίας τους μετά την κατάργησή της το έτος 2013. Ειδικότερα, ως γνωστόν το έτος 2013 καταργήθηκε η ΕΡΤ ΑΕ που είχε συσταθεί με τον Ν. 1730/1987. Το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού της ΕΡΤ ΑΕ ρυθμιζόταν τότε από τον Κανονισμό Προσωπικού ΕΡΤ (Νοεμβρίου 2007), που είχε κυρωθεί με Υπουργική Απόφαση και είχε ισχύ νόμου, και ο οποίος μεταξύ άλλων αναγνώριζε σε όλο το προσωπικό της ΕΡΤ ΑΕ μέχρι και δεκαετή προϋπηρεσία.
Όταν νομοθετήθηκε η αναβίωση των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού αυτού (που απολύθηκε με την κατάργηση της ΕΡΤ ΑΕ το έτος 2013), η σχετική διάταξη του Ν. 4324/2015 (άρθρο 14) προέβλεψε διατήρηση της αναγνωρισμένης προϋπηρεσίας.
Συνεπώς, η αναγνωρισθείσα (μέχρι και δεκαετής) προϋπηρεσία των εν λόγω εργαζομένων, που προήλθαν από την αναβίωση των συμβάσεων εργασίας τους, παραμένει μέχρι και σήμερα αναγνωριζόμενη από τη σημερινή ΕΡΤ ΑΕ, για κάθε συνέπεια, όπως ιδίως μισθολογική.
Η αναγνώριση αυτή όμως δεν επιτρέπεται να λειτουργεί μόνο υπέρ ορισμένων εργαζομένων ι.δ.α.χ. της ΕΡΤ ΑΕ (εκείνων που προήλθαν από την αναβίωση των συμβάσεων εργασίας τους) αλλά όχι υπέρ άλλων, αντιστοίχων εργαζομένων ι.δ.α.χ. της ιδίας δημόσιας επιχείρησης (εκείνων που προήλθαν από τους διαγωνισμούς 1Κ/2014 και Α2/2014)!
Ο συνταγματικής ισχύος κανόνας της ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων επιβάλλει να αναγνωρίζεται και στους εργαζομένους που έχουν προσληφθεί με συμβάσεις εργασίας ι.δ.α.χ. βάσει των προκηρύξεων 1Κ/2014 και Α2/2014 η προϋπηρεσία, όπως και στους εργαζομένους της με συμβάσεις ι.δ.α.χ. που προέρχονται από την αναβίωση των συμβάσεων εργασίας τους δυνάμει του Ν.4324/2015. Πράγματι, διαφορετική μεταχείριση των δύο ομάδων εργαζομένων (προσληφθέντων βάσει του Ν. 4324/2015 και προσληφθέντων βάσει των προκυρύξεων 1Κ/2014 και Α2/2014) όχι μόνο δεν δικαιολογείται εργασιακά και ηθικά αλλά και δεν είναι συμβατή με τον κανόνα της ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων, που επιβάλλεται από το Σύνταγμα (ιδίως, άρθρα 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 5 παρ. 1, 22 παρ. 1 και 25 παρ. 1 Συντάγματος) και από τη νομολογία των ανωτάτων Δικαστηρίων.
Προς επίλυση συνεπώς του ζητήματος, είναι σκόπιμη η ένταξη σχετικής νομοθετικής ρύθμισης στο προωθούμενο Σ/Ν.
Τούτο θα διευκολύνει τη διοίκηση της ΕΡΤ ΑΕ στην αποκατάσταση των δικαιωμάτων των εργαζομένων που έχουν προσληφθεί με τις προκηρύξεις 1Κ/2014 και Α2/2014. Η νομοθετική ρύθμιση είναι απαραίτητη, για την οριστική επίλυση του ζητήματος της αναγνώρισης της προϋπηρεσίας των εργαζομένων αυτών με τον τρόπο που επιβάλλει το Σύνταγμα, με έμπρακτη δηλαδή εφαρμογή του κανόνα της ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων.
Σημειώνεται, εξάλλου, ότι μία τέτοια νομοθετική ρύθμιση θα είναι ειδική (δεν θα αφορά σε όλο το δημόσιο τομέα), καθώς η περίπτωση που ρυθμίζεται είναι επίσης ειδική και αφορά μόνο στην ΕΡΤ ΑΕ, λόγω ακριβώς του ιδιαίτερου ιστορικού νομικού της πλαισίου – σε καμία άλλη δημόσια επιχείρηση δεν υπάρχει το ειδικό καθεστώς που προέκυψε από την αναβίωση των συμβάσεων εργασίας βάσει του άρθρου 14 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α’ 44 /29.04.2015).
Συμπερασματικά, δεδομένου ότι στην προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση, στο υπό επεξεργασία Σ/Ν, εντάσσεται και η «ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στο προσωπικό της [ΕΡΤ ΑΕ]» (άρθρο 2 περίπτωση ζ’ Σ/Ν), η οποία αφορά στον επιδιωκόμενο σκοπό της ενίσχυσης της εύρυθμης, διαφανούς και αποτελεσματικής λειτουργίας της (άρθρο 1 Σ/Ν), και στο πλαίσιο αυτό και των αντίστοιχων ειδικότερων εργασιακών και μισθολογικών θεμάτων (άρθρο 17 Σ/Ν), είναι αναγκαία και επίκαιρη η ρύθμιση και του συγκεκριμένου θέματος, της αναγνώρισης της προϋπηρεσίας των εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ που έχουν προέλθει από τους διαγωνισμούς 1Κ/2014 και Α2/2014.
Μία τέτοια ρύθμιση θα μπορούσε να προβλέπει ότι «Στο προσωπικό της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης Α.Ε. (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.), που έχει προσληφθεί από αυτή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου βάσει των προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 1Κ/2014 και Α2/2014, η Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. αναγνωρίζει για κάθε νόμιμη συνέπεια την προϋπηρεσία του, περιλαμβανομένης της προϋπηρεσίας του στον ιδιωτικό τομέα, που ελήφθη υπόψη ως τυπικό προσόν, για την επιλογή και εν συνεχεία πρόσληψή του, βάσει των εν λόγω διαγωνιστικών διαδικασιών.».
1. Επί του άρθρου 2 με τίτλο: «Αντικείμενο» περ. β’: Προτείνουμε την απάλειψη της ρύθμισης, η οποία αφορά την αύξηση των μελών του Δ.Σ. της ΕΡΤ Α.Ε. κατά δύο μέλη και τη συμμετοχή σε αυτό ενός (1) μέλους Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού Α.Ε.Ι. και ενός (1) μέλους με επαρκή εμπειρία στην ελεγκτική ή λογιστική ή σε άλλον τομέα των οικονομικών επιστημών. Η συγκεκριμένη οργανωτική αλλαγή μας βρίσκει αντίθετους, δεδομένου ότι: α) απομειώνεται η δύναμη εκπροσώπησης των εργαζομένων της ΕΡΤ Α.Ε. στο Διοικητικό Συμβούλιο αυτής, β) δυσχεραίνεται η εύρυθμη λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου και γ) συνεπάγεται περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση, η οποία είναι παντελώς άσκοπη κατά το βαθμό που η πανεπιστημιακή ιδιότητα ή η επαρκής εμπειρία στην ελεγκτική ή λογιστική ή σε άλλον τομέα των οικονομικών επιστημών μπορούν να οριστούν ως προϋποθέσεις – τυπικά προσόντα για τα ήδη υπάρχοντα μη εκτελεστικά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΤ Α.Ε.