Άρθρο 01:

Η παράγραφος 3 του άρθρου 64 του ν. 3852/10 αντικαθίσταται ως εξής :
«3. Αν, για οποιονδήποτε λόγο, το συμβούλιο δεν συγκληθεί, όπως ορίζει η παράγραφος 1, συνέρχεται χωρίς πρόσκληση, για την πρώτη θητεία του προέδρου δημοτικού συμβουλίου, την πρώτη Κυριακή του Σεπτεμβρίου της έναρξης της δημοτικής περιόδου στις 10.00 πμ στη αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου και, για τη δεύτερη θητεία του προέδρου δημοτικού συμβουλίου, την πρώτη Κυριακή του μηνός Μαρτίου του τρίτου έτους αυτής, στις 10.00 πμ στη αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου. Αν ο σύμβουλος του επιτυχόντος συνδυασμού που πλειοψήφησε απουσιάζει, τον αντικαθιστά ένας σύμβουλος του ίδιου συνδυασμού, κατά τη σειρά της επιτυχίας που προκύπτει από την απόφαση του δικαστηρίου.»

  • Α.ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΦΟΔΣΑ
    Οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α) έχουν την ευθύνη των έργων και εγκαταστάσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων στην χώρα μας.
    Καθημερινά κατασκευάζονται έργα αυτής της κατηγορίας και παραδίδονται προς χρήση, ενώ έχουν δρομολογηθεί έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων μέσω ΣΔΙΤ.
    Η παρακολούθηση κατασκευής και λειτουργίας αυτών των έργων απαιτεί εξειδικευμένο προσωπικό, αφού τυχόν αστοχία θα έχει ολέθριες συνέπειες στην δημόσια υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος.
    Σήμερα οι Φο.Δ.Σ.Α υπολειτουργούν, αφού δεν διαθέτουν το απαιτούμενο προσωπικό.
    Σε όλη την χώρα, πλην Αττικής για τους 77 ΧΥΤΑ απασχολούνται 459 άτομα ως μόνιμο προσωπικό, ενώ σύμφωνα με τον Οδηγό Ελέγχου & Λειτουργίας των ΧΥΤΑ, απαιτείται πολλαπλάσιος αριθμός.
    Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι ολόκληρες Περιφέρειες δεν διαθέτουν ούτε ένα άτομο ως προσωπικό.
    Με την έναρξη των απαγορεύσεων στις προσλήψεις προσωπικού οι Φο.Δ.Σ.Α στερούνται της δυνατότητας στελέχωσής των, με αποτέλεσμα την απαξίωση των έργων και εγκαταστάσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων.
    Αυτή η απαξίωση είναι που συμβάλλει στην δυσπιστία των πολιτών και στην μη αποδοχή των έργων & εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων.
    Οι κατά καιρούς προσκλήσεις προγραμματισμού προσλήψεων εποχιακού προσωπικού, μέσω των ετήσιων συμβάσεων έργου ή συμβάσεων ορισμένου χρόνου δεν λύνει το πρόβλημα, αφού αφορά προσωπικό που να μην καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες αλλά και στην περίπτωση που εγκριθούν εμπίπτουν στις διαρκείς ετήσιες μειώσεις με αποτέλεσμα το εναπομείναν προσωπικό να μην καλύπτει τις στοιχειώδης ανάγκες λειτουργίας των Φο.Δ.Σ.Α και κατ’ επέκταση των έργων.
    Ζητούμε να συμπεριληφθεί στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο διάταξη, σύμφωνα με την οποία να επιτρέπονται οι προσλήψεις τακτικού προσωπικού.
    Να σημειωθεί ότι το κόστος του προσωπικού των Φο.Δ.Σ.Α καλύπτεται από τα ανταποδοτικά τέλη και δεν επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
    Σε διαφορετική περίπτωση να επιτρέπονται οι συμβάσεις μίσθωσης έργου ετήσιας διάρκειας χωρίς ποσοτικούς περιορισμούς με την προϋπόθεση ότι θα λαμβάνεται υπόψη η εμπειρία, η οποία αναγράφεται στους Οργανισμούς των Φο.Δ.Σ.Α.
    Σε διαφορετική περίπτωση και εφόσον δεν ληφθεί υπόψη η εμπειρία οι Φο.Δ.Σ.Α θα πρέπει κάθε έτος να αλλάζουν το προσωπικό τους με ότι αυτό συνεπάγεται στο κόστος λειτουργίας (μέσα προστασίας, εμβολιασμοί κ.α) αλλά και στην αποτελεσματικότητα λειτουργίας των έργων.
    Φανταστείτε έναν Οργανισμό π.χ ένα Υπουργείο, το οποίο δεν διαθέτει προσωπικό, ξαφνικά να προσλάβει έναν αριθμό προσωπικού και κάθε έτος να το αλλάζει.
    Ελπίζουμε να έγινε κατανοητό το μείζον και διαχρονικό ζήτημα της στελέχωσης των Φο.Δ.Σ.Α και εφόσον και η Πολιτεία πιστεύει τις αλλεπάλληλες διακηρύξεις για την προστασία του περιβάλλοντος, την αποφυγή των επικείμενων προστίμων από την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και την απορρόφηση πόρων να ανταποκριθεί στο δίκαιο και λογικό αίτημα των Φο.Δ.Σ.Α.

    Β. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ ΕΚΤΑΣΕΩΝ
    Τα περισσότερα έργα που διαχειρίζονται οι Φο.Δ.Σ.Α. δεν ανήκουν στην κυριότητά τους αλλά παραμένουν στην κυριότητα τρίτων (Δήμων, πρώην Νομαρχιών ή των Περιφερειών κ.α.) οι οποίοι τις περισσότερες φορές αποτέλεσαν τους φορείς υλοποίησης της κατασκευής των έργων.
    Αυτό προέκυψε κυρίως λόγω λάθους χειρισμού και αποτύπωσης της κυριότητας κατά την κατασκευή και ολοκλήρωση του έργου (τιμολογήσεις και συμβολαιογραφικές πράξεις στο όνομα του φορέα υλοποίησης).
    Αποτέλεσμα αυτού είναι οι Φο.Δ.Σ.Α. να έχουν την ευθύνη της λειτουργίας και διαχείρισης των έργων αλλά πρακτικά τα έργα να μην μπορούν να τα διαχειριστούν, ως περιουσιακό τους στοιχείο, αφού η κυριότητά τους ανήκει σε τρίτους.
    Επίσης το πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι ότι λόγω επιβάρυνσης με τη φορολογία μεταβίβασης στους Φο.Δ.Σ.Α. με νομική μορφή ΝΠΙΔ οι μεταβιβάσεις των έργων δεν υλοποιούνται λόγω της μεγάλης φορολογικής επιβάρυνσης που θα έχει ο Φο.Δ.Σ.Α. (ΝΠΙΔ).
    Ακόμα στους Φο.Δ.Σ.Α. (ΝΠΙΔ) βάσει νόμου δεν είναι δυνατή η παραχώρηση δημόσιας περιουσίας για την κατασκευή έργων διαχείρισης απορριμμάτων.
    Να αναφέρουμε πως υφίσταται αντίστοιχη νομοθεσία για παραχώρηση δημόσιων εκτάσεων για λόγους δημόσιου συμφέροντος σε ΝΠΙΔ όπως π.χ. για την κατασκευή ανεμογεννητριών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
    Τέλος είναι επιτακτικό για λόγους δημοσίου συμφέροντος να δίνεται η δυνατότητα στον ΦοΔΣΑ για απαλλοτρίωση ιδιωτικής περιουσίας για κατασκευή έργων διαχείρισης απορριμμάτων.
    Σύμφωνα με τα παραπάνω πρέπει να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο ρύθμιση με την οποία να γίνει η παραχώρηση της κυριότητας όλων των έργων διαχείρισης απορριμμάτων στους ΦοΔΣΑ που έχουν την ευθύνη λειτουργίας τους, με ταυτόχρονη απαλλαγή του φόρου μεταβίβασης και ακίνητης περιουσίας για τους Φο.Δ.Σ.Α. με μορφή ΝΠΙΔ.
    Επίσης να δοθεί η δυνατότητα παραχώρησης δημόσιας έκτασης σε όλους τους ΦοΔΣΑ (ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ) καθώς και η δυνατότητα να προβαίνουν σε απαλλοτρίωση ιδιωτικής έκτασης για κατασκευή έργων διαχείρισης απορριμμάτων (ΧΥΤΑ, ΣΜΑ, ΜΕΑ, κτλ) για λόγους δημόσιου συμφέροντος.

    Γ. ΧΡΗΣΗ ΚΙΝΗΤΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ – ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΦΟΔΣΑ ΑΠΟ ΤΡΙΤΟΥΣ
    Σύμφωνα με το Ν. 1959/1991, αρθ. 3 και του Ν.3446/2006, αρθ.4, παρ.1 περ.30, δεν είναι επιτρεπτή η οδήγηση από υπαλλήλους αναδόχου εταιρείας του κινητού εξοπλισμού – οχημάτων που διαθέτει ο ΦοΔΣΑ στα πλαίσια σύμβασης υποστήριξής του.
    Η παραπάνω αδυναμία οδήγησης του κινητού εξοπλισμού-οχημάτων των ΦοΔΣΑ από υπαλλήλους αναδόχου εταιρείας καθώς και η ελλειπή στελέχωση και η απαγόρευση των προσλήψεων από τους ΦοΔΣΑ για την λειτουργία τους από τους ίδιους τους ΦοΔΣΑ, δημιουργεί πρόβλημα και επιπλέον κόστη στη λειτουργία των ΦοΔΣΑ αφού όλος ο υφιστάμενος κινητός εξοπλισμός των ΦοΔΣΑ μένει ανεκμετάλλευτος.

  • 1 Μαρτίου 2014, 19:10 | Γιώργος Καρακατσάνης

    Δυστυχώς, με το νομοσχέδιο αυτό δεν αντιμετωπίζεται ένα φαινόμενο που αποτελεί πραγματική κοινωνική πρόκληση. Αναφέρομαι στο άρθρο 15 του Ν. 3852/2010 που αφορά τα κωλύματα εκλογιμότητας. Με βάση την διάταξη που ισχύει σήμερα, κώλυμα εκλογιμότητας υπάρχει μόνο όταν κάποιος που εξελέγη δήμαρχος ή δημοτικός σύμβουλος χρωστά στον Δήμο, σε δημοτικό ΝΠΔΔ ή σε δημοτική επιχείρηση. Εάν όμως χρωστά στο Ελληνικό Δημόσιο δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα! Έτσι, μεγαλοοφειλέτες του Δημοσίου, από αυτούς που περιλαμβάνονται στη λίστα που είχε ανακοινωθεί από το Υπουργείο Οικονομικών, κατέχουν δημοτικά αξιώματα! Σε άλλη περίπτωση, φορτώνουν τα χρέη που έχουν στον Δήμο στις συζύγους ή τα παιδιά τους, ώστε οι ίδιοι να εκλέγονται κανονικά.
    Γι’ αυτό προτείνω όπως το άρθρο 15 του Ν. 3852/2010 τροποποιηθεί ως εξής: «1. Δεν μπορούν να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικής ή τοπικής κοινότητας και εκπρόσωποι των τοπικών κοινοτήτων εκείνοι που είναι είτε οι ίδιοι, είτε οι σύζυγοι ή ανήλικο τέκνο τους, από οποιαδήποτε αιτία, οφειλέτες του Ελληνικού Δημοσίου, του δήμου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου του δήμου, καθώς και της δημοτικής επιχείρησης ύδρευσης και αποχέτευσής του (Δ.Ε.Υ.Α.) και των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεών του.
    2. Αν πρόσωπο που είτε το ίδιο, είτε ο/η σύζυγος ή ανήλικο τέκνο του είναι οφειλέτες του Ελληνικού Δημοσίου, του δήμου ή των νομικών προσώπων της προηγούμενης παραγράφου εκλεγεί δήμαρχος, δημοτικός σύμβουλος, σύμβουλος δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωπος της τοπικής κοινότητας, οφείλει να εξοφλήσει την οφειλή του έως την ημέρα της εγκατάστασης των νέων δημοτικών αρχών. Σε αντίθετη περίπτωση εκπίπτει αυτοδικαίως του αξιώματός του».
    Αυτή είναι μια κατά την άποψή μου απαραίτητη ρύθμιση που θα αποκαταστήσει το κοινό περί δικαίου αίσθημα.