Άρθρο 2 Πεδίο εφαρμογής και αρμοδιότητες της Αρχής

1.  Για την εφαρμογή του παρόντος νόμου, ως δημόσιες συμβάσεις νοούνται οι συμβάσεις, ανεξαρτήτως οικονομικής αξίας, οι οποίες έχουν ως αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών, την προμήθεια αγαθών ή την εκτέλεση έργων, κατά την έννοια των Οδηγιών 2004/17/ΕΚ (L 134) και 2004/18/ΕΚ (L 134) και των διατάξεων, με τις οποίες οι εν λόγω Οδηγίες μεταφέρονται στην εσωτερική έννομη τάξη.

2. Η Αρχή έχει τις αρμοδιότητες που περιγράφονται στην παρούσα παράγραφο  και εξειδικεύονται στον Κανονισμό της. Ειδικότερα:

α) Παρακολουθεί την εθνική στρατηγική στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων και την τήρηση των κανόνων και αρχών της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων και διατυπώνει προτάσεις προς τα αρμόδια εθνικά όργανα για την προσήκουσα εναρμόνιση της εθνικής έννομης τάξης προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς και για την απλούστευση, συμπλήρωση, αναμόρφωση, κωδικοποίηση και ενοποίηση των σχετικών νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων. Τα αρμόδια όργανα οφείλουν να απαντούν γραπτώς  επί των προτάσεων της Αρχής εντός τριάντα (30) ημερών.

β) Γνωμοδοτεί υποχρεωτικά επί σχεδίων διατάξεων που αφορούν το νομοθετικό ή κανονιστικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων και ειδικότερα:

      αα) Γνωμοδοτεί επί των σχεδίων νομοθετικών ρυθμίσεων πριν από την κατάθεσή τους στη Βουλή.  Στη γνώμη της Αρχής προσαρτάται έκθεση του υπουργού στην οποία περιλαμβάνεται και ειδική αιτιολόγηση κάθε τυχόν απόκλισης από το περιεχόμενο της γνώμης. Τα εν λόγω έγγραφα συνοδεύουν τα σχέδια νομοθετικών ρυθμίσεων κατά την κατάθεσή τους στη Βουλή.

      ββ) Γνωμοδοτεί επί των σχεδίων προεδρικών διαταγμάτων πριν από την αποστολή τους για επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Στη γνώμη της Αρχής προσαρτάται έκθεση του υπουργού στην οποία περιλαμβάνεται και ειδική αιτιολόγηση κάθε τυχόν απόκλισης από το περιεχόμενο της γνώμης. Τα εν λόγω έγγραφα συνοδεύουν τα σχέδια προεδρικών διαταγμάτων κατά την αποστολή τους προς επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

      γγ) Διατυπώνει σύμφωνη γνώμη επί της νομιμότητας των λοιπών κανονιστικών πράξεων, που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση νόμου, εξαιρουμένων των προκηρύξεων, καθώς και επί των κανονισμών άλλων αναθετουσών αρχών, κατά το μέρος που οι εν λόγω πράξεις και κανονισμοί ρυθμίζουν θέματα δημοσίων συμβάσεων.

Η προβλεπόμενη στις υπό αα), ββ) και γγ) περιπτώσεις γνωμοδοτική αρμοδιότητα ασκείται εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την περιέλευση των ως άνω σχεδίων διατάξεων στην Αρχή, με μέριμνα του οικείου οργάνου. Η άπρακτη παρέλευση της εν λόγω προθεσμίας εκ μέρους της Αρχής δεν κωλύει τη συνέχιση της κατά περίπτωση προβλεπόμενης στις κείμενες διατάξεις διαδικασίας.

      δδ) Διατυπώνει σύμφωνη γνώμη επί των αποφάσεων των αναθετουσών αρχών που αφορούν προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης για την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 παρ. 3 της Οδηγίας 2004/17/ΕΚ και των άρθρων 30 και 31 της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ, όπως αυτές μεταφέρονται και εκάστοτε ισχύουν στην εσωτερική έννομη τάξη, εξαιρουμένων των περιπτώσεων  ανωτέρας βίας. Η εν λόγω αρμοδιότητα ασκείται εντός  προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την περιέλευση του σχεδίου απόφασης στην Αρχή, συνοδευόμενου από όλα τα στοιχεία στα οποία θεμελιώνεται, κατά περίπτωση, η προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, με μέριμνα της αναθέτουσας αρχής. Η άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας εκ μέρους της Αρχής δεν κωλύει τη συνέχιση της προβλεπόμενης στις κείμενες διατάξεις διαδικασίας.

γ) Εκδίδει κατευθυντήριες οδηγίες προς τους αρμόδιους δημόσιους φορείς και τις αναθέτουσες αρχές για θέματα δημοσίων συμβάσεων και διατυπώνει προτάσεις στους αρμόδιους υπουργούς για την έκδοση σχετικών εγκυκλίων. Οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς υποχρεούνται να διαβουλεύονται με την Αρχή πριν την έκδοση οποιασδήποτε εγκυκλίου ή κατευθυντήριας οδηγίας. Σε περίπτωση διαφωνίας, οι εν λόγω φορείς οφείλουν να αιτιολογούν  εγγράφως τις θέσεις τους.

δ) Εκδίδει δεσμευτικού ή μη χαρακτήρα πρότυπα τεύχη δημοπράτησης και σχέδια συμβάσεων σε συνεργασία με τους κατά περίπτωση αρμόδιους δημόσιους φορείς. Διατάξεις νόμων που εξουσιοδοτούν άλλα όργανα για την έκδοση πρότυπων τευχών παύουν να ισχύουν από τον χρόνο που θα ορισθεί με τον Κανονισμό του άρθρου 7 του παρόντος νόμου. Πρότυπα τεύχη δεσμευτικού χαρακτήρα που τυχόν έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων του προηγούμενου εδαφίου, εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την έκδοση νέων προτύπων από την Αρχή.

ε) Αναζητά αυτεπαγγέλτως πληροφορίες και στοιχεία σχετικά με τις εν εξελίξει διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων από τις αναθέτουσες αρχές και τους εμπλεκόμενους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς και καλεί σε ακρόαση τους εκπροσώπους τους για την παροχή πληροφοριών και στοιχείων. Η Αρχή, κατά την κρίση της, ιδίως σε περίπτωση διενέργειας έρευνας εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για πιθανή παραβίαση του ευρωπαϊκού δικαίου, ενημερώνει άμεσα τα αρμόδια όργανα εποπτείας και ελέγχου, προκειμένου αυτά να επιληφθούν για την άσκηση των κατά τον νόμο αρμοδιοτήτων τους και συντάσσει ειδική έκθεση, η οποία διαβιβάζεται στον Πρόεδρο της Βουλής και κοινοποιείται στα ως άνω αρμόδια όργανα.

στ)  Δύναται να παρεμβαίνει σε δίκες ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων επί διαφορών που γεννώνται κατά τη σύναψη των δημοσίων συμβάσεων. Με την παρέμβαση μπορεί να διατυπωθούν μόνον απόψεις και επιχειρήματα σχετικά με τιθέμενα στο πλαίσιο της διαφοράς ζητήματα. Η παρέμβαση ασκείται με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων που ισχύουν στην αντιστοίχη δίκη. Η παρέμβαση ασκείται ατελώς και δεν εφαρμόζονται στην περίπτωση αυτή οι διατάξεις για τη δικαστική δαπάνη.

ζ) Τηρεί Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων κατά τα  ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό Λειτουργίας της. Ιδίως:

  αα) συλλέγει και δημοσιεύει πληροφορίες σχετικά με το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων και τη συναφή νομολογία των ευρωπαϊκών και εθνικών δικαστηρίων,

  ββ) συντονίζει και μεριμνά για τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσίευση στοιχείων εκ μέρους των αναθετουσών αρχών και των αρμοδίων δημοσίων φορέων σχετικά με τις εν εξελίξει διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, όπως ιδίως, αποφάσεων προκήρυξης, ανακοινώσεων κατακύρωσης, συμπληρωματικών συμβάσεων, ετήσιων απολογιστικών στοιχείων για τις συμβάσεις που προκηρύχθηκαν, ανατέθηκαν και εκτελούνται από τις αναθέτουσες αρχές, καθώς και όσα ειδικότερα στοιχεία προβλέπονται στον Κανονισμό του άρθρου 7 του παρόντος νόμου και παρέχονται υποχρεωτικά από τις αναθέτουσες αρχές και τους αρμόδιους δημόσιους φορείς, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και του εν λόγω Κανονισμού.

η) Παρέχει συμβουλές προς τις αναθέτουσες αρχές για τη νόμιμη διεξαγωγή των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων και την ομοιόμορφη εφαρμογή της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων.

θ) Συμμετέχει στην εκπροσώπηση της χώρας σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς και συναντήσεις στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων και συνεργάζεται με τα αρμόδια ευρωπαϊκά και εθνικά όργανα για την ανταλλαγή απόψεων, πληροφοριών και στοιχείων σχετικά με την εθνική στρατηγική, το νομικό πλαίσιο και τις διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων.

ι) Συντάσσει και υποβάλλει στον Πρόεδρο της Βουλής, εντός του πρώτου τριμήνου κάθε ημερολογιακού έτους, ετήσια έκθεση η οποία δημοσιεύεται στο διαδίκτυο και περιλαμβάνει αποτίμηση των πεπραγμένων της Αρχής σύμφωνα με τον σκοπό και τις αρμοδιότητές της, τις προτάσεις βελτίωσης του νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου και των διαδικασιών προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων που έχουν διατυπωθεί προς τους αρμόδιους φορείς και όργανα, καθώς και την πρόοδο της συμμόρφωσης των αρμοδίων φορέων και οργάνων με τις εν λόγω προτάσεις. 

 

3. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών, Οικονομάς, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού δύναται να ανατεθούν στην Αρχή και περαιτέρω αρμοδιότητες για την εκπλήρωση του σκοπού της.

  • 12 Φεβρουαρίου 2011, 10:15 | ΠΑΝΟΤΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    Εργάζομαι σε οικονομικές υπηρεσίες ΟΤΑ τα τελευταία έξι χρόνια.Το μόνο που θα έλεγα δημόσια και χωρίς δισταγμό , είναι ότι ο κυκεώνας των διατάξεων που διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις , οδηγεί σε ανομία , παράνομο πλουτισμό και τελικά ένα καταστροφικό όπως αποδείχτηκε βάρος για το Ελλήνικό κράτος.Περίμενα ανοίγοντας τα άρθρα αυτού του νομοσχεδίου , να βρω ένα σφουγγάρι για ότι προϋπήρχε και ένα οδηγό για τον εξορθολογισμό και την απλούστευση των διαδικασιών.Αντίθετα , το πράγμα μοιάζει να γίνεται πιο υποκειμενικά ελεγχόμενο.Αυτό βεβαίως σημαίνει περισσότεροι Έλληνες στην νομή των αποφάσεων.Περισσότερα πρόσωπα και νόμοι πάνω από το σκοτεινό και απύθμενο πηγάδι των δημοσίων συμβάσεων.Τα πράγματα κύριε Υπουργέ , είναι πολύ απλά.Πρώτα πρέπει να αναλογιστούμε τι θέλουμε να φτιάξουμε.Θέλουμε το Δημόσιο να αγοράζει φθηνότερα από όλους τους ιδιώτες σάυτή τη χώρα? Θέλουμε να ενισχύσουμε τις τοπικές κοινωνίες ακόμα κι αν ξοδέψουμε κάτι παραπάνω? Θέλουμε αυτό να το κάνουμε με αντικειμενικό και διαφανή τρόπο , ή θέλουμε να δώσουμε την δυνατότητα σε κάποιους να συνεχίζουν να τα τρώνε , μαζί μας βεβαίως? Απλά πράγματα κ.Μιχάλη μου. Θέλω να προχωρήσω με τους ενάρετους και ικανούς Δημόσιους λειτουργούς που ονειρεύτηκε κάποτε ο Αναστάσης ο Πεπονής για να πράξω ορθά για το μέλλον των παιδιών μας αναφορικά με τα παραπάνω ή με τους άξεστους της φυλής που τάφαγε μαζί με μιά ψυχή , να μη λέμε τώρα ονόματα και θίγουμε υπολήψεις? Γιατί κύριε Υπουργέ μου , τουλάχιστον στον χώρο μας , οι εποπτευόμενοι από τον κ.Γιάννη το Ραγκούση , πορεύονται με τους δεύτερους ακόμα. Τους ρίχνεις λοιπόν τώρα εσύ και μία ακόμα επιτροπή , χωρίς να καταργείς ότι σάπιο βρήκες , και ο θεός των φτωχών ας μας ελεήσει γιατί θα το χρειαστούμε σύντομα όπως ακούγεται ότι το πάνε τα κλεφτόπουλα (με την επαναστατική έννοια του όρου , πάντα).

  • 11 Φεβρουαρίου 2011, 12:29 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

    Σημείο δ)
    Τα σχέδια συμβάσεων που εκδίδει η Αρχή θα καθορίζονται λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές και τη δομή των συμβάσεων τύπου FIDIC (Federation Internationale Des Ingenieures Conseils), ώστε να καλύπτονται τόσο η αλληλουχία εκτέλεσης του εκάστοτε δημόσιου έργου, όσο και οι ρόλοι των εμπλεκομένων.
    Στα πρότυπα τεύχη δημοπράτησης που εκδίδει η Αρχή θα πρέπει να γίνεται σαφής αναφορά στα εθνικά, ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα (ΕΛΟΤ, ΕΝ, ISO κλπ.) που θα απαιτηθούν για την απρόσκοπτη υλοποίηση της σύμβασης, καθώς και η σειρά ισχύος αυτών, όπως κάθε φορά ισχύουν.

  • 9 Φεβρουαρίου 2011, 11:51 | ΝΙΚΟΣ ΔΕΠΟΥΝΤΗΣ

    Έχω δύο παρατηρήσεις στο δ)

    Η Αρχή αναθέτει στον Ελληνικό Οργανισμό Τυποποίησης (ΕΛΟΤ) την εκπόνηση των πρότυπων τευχών συμμετέχοντας δια εκπροσώπων της στις σχετικές επιτροπές που θα δημιουργηθούν από τον ΕΛΟΤ.
    Η τυποποίηση με τη σύνταξη πρότυπων τευχών θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σε όλα τα στάδια των διαδικασιών των συμβάσεων. (προκήρυξη, ανάθεση, εκτέλεση)

  • Θέση της Ε.Σ.Α.μεΑ. είναι ότι εφόσον το εν λόγω «….προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρεί να υιοθετήσει τις περισσότερες από τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη σύσταση μιας ανεξάρτητης αρχής δημοσίων συμβάσεων, η οποία θα είναι σε θέση να επιτελέσει αποτελεσματικά τον ρόλο της με την ελάχιστη δυνατή δημοσιονομική επιβάρυνση….», τότε δεν θα πρέπει να αγνοήσει ό, τι τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπαγορεύουν για τις δημόσιες συμβάσεις/προμήθειες και τα άτομα με αναπηρία.

    Πιο συγκεκριμένα:

    – Στην πρόσφατη «Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Αναπηρία 2010 – 2020», αναφέρεται το εξής: «EU action will support and supplement national efforts to improve accessibility and combat discrimination through mainstream funding, proper application of Article 16 of the Structural Funds General Regulation [20], and by maximising requirements regarding accessibility in public procurement. All measures should be implemented in accordance with European competition law, in particular State aid rules».

    – Στην Οδηγία 2004/18/ΕΚ «περί συντονισμού των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών», όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2005/51/ΕΚ της Επιτροπής και την Οδηγία 2005/75/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2005, που ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία με το ΠΔ 60/2007 (ΦΕΚ 64/Α/16.3.2007), στο άρθρο 53 αναφέρεται το εξής: «….Οι τεχνικές προδιαγραφές, όπως ορίζονται στο σημείο 1) του Παραρτήματος VI, αναφέρονται στην προκήρυξη του διαγωνισμού, στη συγγραφή υποχρεώσεων καθώς και στα συμβατικά τεύχη ή τα λοιπά συμπληρωματικά έγγραφα. Όταν αυτό είναι δυνατό, οι τεχνικές προδιαγραφές θα πρέπει να ορίζονται έτσι ώστε να εξασφαλίζεται προσβασιμότητα των ατόμων με ειδικές ανάγκες…».

    Επιπρόσθετα:

    – Σύμφωνα με το Άρθρο 16 «Ισότητα μεταξύ Ανδρών και Γυναικών και μη Διάκριση» του Γενικού Κανονισμού των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης («Κανονισμός (EK) αριθ. 1083/2006 του Συμβουλίου της 11ης Ιουλίου 2006 περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ταμείο Συνοχής και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1260/1999»), η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλλει την οριζόντια ένταξη της αρχής της μη διάκριση λόγω αναπηρίας και του κριτηρίου της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία μεταξύ των κριτηρίων επιλεξιμότητας για τη συγχρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία κατά τη διάρκεια της προγραμματικής περιόδου 2007 – 2013 (ΕΣΠΑ) και επίσης υπαγορεύει και την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στις χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Βάσει των προαναφερθέντων, η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει στο άρθρο 2 «Πεδίο Εφαρμογής και Αρμοδιότητες της Αρχής» να προστεθεί παράγραφος 3 μετά την παράγραφο 2 ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):

    «3. Η Αρχή παρακολουθεί, γνωμοδοτεί, εκδίδει κατευθυντήριες οδηγίες προς τους αρμόδιους δημόσιους φορείς και τις αναθέτουσες αρχές για θέματα δημοσίων συμβάσεων και διατυπώνει προτάσεις στους αρμόδιους υπουργούς και φορείς, αναζητά αυτεπαγγέλτως πληροφορίες και στοιχεία σχετικά με τις εν εξελίξει διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, παρέχει συμβουλές προς τις αναθέτουσες αρχές, παρακολουθεί την πρόοδο της συμμόρφωσης των αρμοδίων φορέων και οργάνων με τις εν λόγω προτάσεις και εν γένει μεριμνά και παρεμβαίνει για την οριζόντια διάχυση σε όλες τις φάσεις προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων και συμπερίληψης στα τεύχη δημοπράτησης και τα σχέδια συμβάσεων της διάστασης της αναπηρίας και του κριτηρίου της προσβασιμότητας των υποδομών, υπηρεσιών και αγαθών στα άτομα με αναπηρία. Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) δύναται να υποστηρίζει την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων ως τεχνικός σύμβουλος σε θέματα αναπηρίας και προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία».

  • 7 Φεβρουαρίου 2011, 19:28 | Γιάννης Γκίνης

    Σύμφωνα με το παρόν νομοσχέδιο ως δημόσιες συμβάσεις νοούνται οι συμβάσεις, ανεξαρτήτως οικονομικής αξίας, οι οποίες έχουν ως αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών, την προμήθεια αγαθών ή την εκτέλεση έργων, κατά την έννοια των Οδηγιών 2004/17/ΕΚ (L 134) και 2004/18/ΕΚ (L 134) και των διατάξεων, με τις οποίες οι εν λόγω Οδηγίες μεταφέρονται στην εσωτερική έννομη τάξη.
    Σύμφωνα με τα άρθρα 18 και 25 των Οδηγιών 2004/18/ΕΚ (L 134) και 2004/17/ΕΚ (L 134) αντίστοιχα, δεν εφαρμόζονται οι οδηγίες αυτές στις δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών που ανατίθενται από μια αναθέτουσα αρχή σε άλλη αναθέτουσα αρχή, δηλαδή στις συμβάσεις μεταξύ αναθετουσών αρχών.
    Σύμφωνα με την εθνική μας νομοθεσία οι προγραμματικές συμβάσεις είναι συμβάσεις που συνάπτονται μεταξύ των αναθετουσών αρχών.
    Κατόπιν αυτού εκτιμώ ότι δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στον έλεγχο της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων οι προγραμματικές συμβάσεις.

  • 4 Φεβρουαρίου 2011, 17:33 | Παναγιώτης Αγραπίδης

    Να συμπληρωθεί:
    «ββ) συντονίζει και μεριμνά για τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσίευση στοιχείων εκ μέρους των αναθετουσών αρχών και των αρμοδίων δημοσίων φορέων σχετικά με τις εν εξελίξει διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων»

    ως εξής:
    «ββ) συντονίζει και μεριμνά για τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσίευση στοιχείων εκ μέρους των αναθετουσών αρχών και των αρμοδίων δημοσίων φορέων σχετικά με τις εν εξελίξει διαδικασίες προκήρυξης, ανάθεσης και εκτέλεσης _του συνόλου_ των δημοσίων συμβάσεων»

  • 3 Φεβρουαρίου 2011, 20:20 | ΠΤ

    2α) Θα ειναι μια τεραστια συνεισφορα στην Εθνικη εννομη ταξη να πραγματοποιηθει μια ενοποιηση ή/και κωδικοποιηση ολων αυτων των νομοθετηματων που διεπουν τις διαδικασιες συναψης συμβασεων. Τον κανονιστικο «μπουσουλα» μας τον παρεχει η οδηγια 18/2004/ΕΚ, αξιζει να προσπαθησουμε.
    Προφανως,θα πρεπει να υπαρξει μεριμνα κ για την εκδοση (ή την ενσωματωση του στο ανωτερω κωδικοποιητικο-ενοποιητικο νομοθετημα)καποιου νομοθετηματος για τον τομεα των δημοσιων συμβασεων υπηρεσιων που απουσιαζει απο το κανονιστικο μας πλαισιο

    2β.γγ) Ορθη προβλεψη η παροχη συμφωνης γνωμης για την νομιμοτητα κανονισμων αναθετουσων αρχων. θα πρεπει να ελεγχεται ο πιθανος βαθμος παρεκκλισης των διαταξεων τους
    απο τα κυρια νομοθετηματα.
    Γιατι δεν προβλεπεται η δυνατοτητα «αρνητικης» γνωμης,η οποια θα καταγραφει παρατηρησεις οι οποιες θα πρεπει να ενσωματωθουν στους σχετικους κανονισμους απο τις αναθετουσες αρχες για να ληφθει η σχετικη συμφωνη γνωμη της Αρχης?

    2β.δδ) Ενδιαφερουσα κ αυτη η προβλεψη. Η εξαιρεση ομως διαδικασιας ελεγχου στις περιπτωσεις της ανωτερας βιας?Η ενδεχομενη καταχρηστικη επικληση της ανωτερας βιας κ ελλειψη καταγραφης των περιστατικων που την συνιστουν,δεν θα επρεπε να ηταν αντικειμενο καποιου ελεγχου?Εστω μεσω της προβλεψης διεγματοληπτικου ελεγχου μετα την συναψη των συμβασεων?

    2ε) Μια προσεγγιση «πραγματικου χρονου» για την εξελιξη της διαγωνιστικης διαδικασιας. Η αυτεπαγγελτη αναζητηση των σχετικων στοιχειων,με ποια κριτηρια και σε ποιους φορεις θα πραγματοποιειται? Στη συνεχεια του αρθρου,προβλεπετε την 2.ζ.ββ) διαδικασια συλλογης και επεξεργασιας στοιχειων μεσω σχετικης Εθνικης βασης δεδομενων κατα την εξελιξη των διαδικασιων.
    Δεν θα ηταν δυνατη η καταχωρηση μεσω ενος καταλληλου πληροφοριακου συστηματος στοιχειων «οροσημων» (αφοτου θεσπιζοταν η υποχρεωση καταχωρησης και καθοριζοντουσαν οι σχετικες τεχνικες λεπτομερειες) απο τις αναθετουσες αρχες κατα την εξελιξη των διαδικασιων συναψης συμβασης? Στοιχεια «οροσημα» (τα οποια θα μπορουν να παρεχουν βασικες ενδειξεις για ενδεχομενες παρατυπιες κ μεσω της αξιολογησης τους να προβει η Αρχη σε αναζητηση στοιχειων) μπορουν να θεωρηθουν ολες εκεινες οι ημερομηνιες ενεργειων που αποτυπωνουν την τηρηση των α) κανονων δημοσιοτητας (αποστολη στην ΕΕΕΕ,δημοσιευση σε ΦΕΚ τυπο/ημερομηνια διενεργειας διαγωνισμου) β) τηρηση προθεσμιων ασκησης προβλεπομενων προσφυγων (ημερομηνιες εκδοσης διοικητικων πραξεων π.χ δικαιολογητικα,τεχνικη,αναδειξη προσωρινου αναδοχου,κατακυρωση)κ.α.

    υγ. αρκετα χρησιμη η (2.ζ.αα)αναπτυξη νομοθετικης βασης,ωστε να εξασφαλιζεται η μεγιστη διασπορα σε ολους τους φορεις-δυνητικες αναθετουσες αρχες. αρκετα ενδιαφερον το να περιεχει νομολογιες κ να υπαρχει ελευθερη προσβαση στην ερμηνεια του νομου.

  • 2 Φεβρουαρίου 2011, 10:44 | ΒΑΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ

    «δ) Εκδίδει δεσμευτικού ή μη χαρακτήρα πρότυπα τεύχη δημοπράτησης και σχέδια συμβάσεων σε συνεργασία με τους κατά περίπτωση αρμόδιους δημόσιους φορείς. Διατάξεις »

    Στο σημείο αυτό ή σε άλλο, σκόπιμο είναι να προβλεφθεί η έκδοση πινάκων με τις ανώτερες τιμές (πλαφόν) ανάθεσης έργων και προμηθειών υλικών. Για την προκοστολόγηση ενός έργου (σύνταξη προϋπολογισμού δαπανών) υπάρχουν βέβαια τα Νέα Ενιαία Τιμολόγια του ΥΠΕΧΩΔΕ, (που θε πρέπει να επικαιροποιούνται συνεχώς), αλλά σημαντικό είναι μετά από διερεύνσηη της αγοράς και τη συνδρομή τεχνικών επιστημόνων να τεθούν τιμές πλαφόν στις αναθέσεις έργων και στις προμήθειες υλικών. Οι τιμές αυτές (που για μεγάλες και ειδικές προμήθειες μπορούν να ελέγχονται κατα περίπτωση)να είναι απόλυτα δεσμευτικές και να αποτελούν πλαφόν για την κατακύρωση των διαγωνισμών. Άν οι τιμές αυτές δωθούν στις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (Πάρεδρο Ελεγκτικού Συμβουλίου) θα είναι το κριτήριο για το άν πρέπει ή όχι να ισχύσει μια Δημόσια Σύμβαση και κυρίως για το άν πρέπει ή όχι να πληρωθεί ο ανάδοχος εργολάβος ή προμηθευτής. Εννοείται βέβαια πως θα πρέπει να υπαχθούν στον έλεγχο του Παρέδρου και όσοι φορείς του Δημοσίου δεν ανήκουν στην αρμοδιότητά του.
    Κατ΄αυτόν τον τρόπο πιστεύω ίσως εκλείψουν φαινόμενα προμηθειών του δημοσίου που κρίνονται ακριβά σε σχέση με τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους.

  • 31 Ιανουαρίου 2011, 15:22 | ΜΙΧΑΛΗΣ

    ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΈΛΟς ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΙ Ο ΒΟΣΚΌΣ ΚΑΙ Ο ΕΜΠΟΡΟΣ ΚΙ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ
    ΟΙ ΒΙΟΠΑΛΑΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΑΙΜΟΔΟΤΟΥΝ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    ΝΑ ΠΑΘΟΥΝ ΠΛΑΚΑ ΟΙ ΝΤΑΒΑΤΖΗΔΕΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΠΟΥ ΕΤΡΩΓΑΝ ΜΕ ΧΡΥΣΑ ΚΟΥΤΑΛΙΑ
    ΠΟΥ ΧΡΕΩΚΟΠΗΣΑΝ ΤΗ ΧΩΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΛΑΟ ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΠΙΟΡΚΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑΝΤΗΔΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΠΟΧΡΩΣΕΩΝ

  • 31 Ιανουαρίου 2011, 15:22 | ΜΙΧΑΛΗΣ

    Στις επιτροπές διαγωνισμών προμηθειών και έργων ολοι οι ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΝΑ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΜΕΛΗ με αμοιβή.
    Στις εφορευτικές των γενικών εκλογών σας κάνουν με κληρωση ολοι!!
    Γιατί να μην κάνουν στις επιτροπές διαγωνισμών όλοι με κλήρωση λοιπόν;;
    Βαλτε ψηλά τον πύχη
    Διαφορετικά μια απ τα ίδια κ χειρότερα…

  • 30 Ιανουαρίου 2011, 18:20 | Παναγιώτης Γκιώνης

    Αναφορικά με την αρμοδιότητα της Αρχής για δημιουργία και τήρηση εθνικής βάσης δεδομένων δημοσίων συμβάσεων (Άρθρο 2 παρ. 2 ζ)), πιστεύω ότι η αυτή η εθνική βάση δεδομένων θα πρέπει να ανήκει στην κατηγορία των «ανοιχτών δημόσιων δεδομένων» (βλ. σχετικό σχόλιο στο http://www.opengov.gr/consultations/?c=256).

    Επίσης θα πρέπει να επιδιωχθεί, λαμβάνοντας υπόψη και την σε εξέλιξη διαβούλευση για το Νόμο περί «Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης», η «συλλογή» των υπόψη στοιχείων από την Αρχή, να γίνεται αυτόματα με ευθύνη του κάθε δημόσιου φορέα που θα προκηρύσσει/υλοποιεί μια δημόσια σύμβαση(π.χ. μέσω της ανάπτυξης κατάλληλων διεπαφών, υπηρεσιών ιστού, τήρησης των προτύπων διαλειτουργικότητας αλλά και της πλήρους εκμετάλλευσης των υπό ανάπτυξη ΕΣΗΔΠ και agora.gov, κ.ο.κ).

  • 30 Ιανουαρίου 2011, 13:43 | ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΑΡΗΠΑΝΙΔΗΣ

    Υπάρχει πολύ «λίπος» ακόμη να κοπεί από τις προμήθειες Ιατρικών Μηχανημάτων, Νοσοκομειακών Υλικών, Φαρμάκων, κτλ

    Για αυτό προτείνω στην Νέα αυτή Αρχή να συμμετέχουν περισσότερα άτομα σχετικά με το αντικείμενο των Προμηθειών στο χώρο της Υγείας!

    Δικηγόροι, δικαστικοί και οικονομολόγοι, όσο ηθικοί κι εργατικοί κι αν είναι, δε θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν.

    Μετά τιμής,

    Σαρηπανίδης Σταύρος
    Ειδικός Μαιευτήρας-Γυναικολόγος

  • Προτείνουμε την προσθήκη επίσης στις αρμοδιότητες της Επιτροπής, της δημιουργίας ηλεκτρονικής βάσης διεξαγωγής διαγωνισμών ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι που θα ήθελαν να πραγματοποιήσουν οποιοδήποτε διαγωνισμό, να πρέπει να τον πραγματοποιήσουν μέσω αυτής της βάσης.

    Έτσι αποφεύγουμε την δυνατότητα «λαδώματος» στελεχών επιτροπών μιας και η διαδικασία δύναται να γίνεται αυτοματοποιημένα χωρίς στοιχεία των εκτιμητών και προσθέτοντας δυνατότητες παρακολούθησης του έργου των αξιολογητών και ελέγχου της «συμπεριφοράς» τους.

    Με εκτίμηση,

    Παναγιώτης Ντάβος
    Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής

    Γραφείο Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή
    Ντάβου Παναγιώτη

    info@pdavos.gr
    http://www.pdavos.gr

  • 28 Ιανουαρίου 2011, 22:30 | ΒΑΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ

    «γγ) Διατυπώνει σύμφωνη γνώμη επί της νομιμότητας των λοιπών κανονιστικών πράξεων, που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση νόμου, εξαιρουμένων των προκηρύξεων, καθώς και επί των κανονισμών άλλων αναθετουσών αρχών, κατά το μέρος που οι εν λόγω πράξεις και κανονισμοί ρυθμίζουν θέματα δημοσίων συμβάσεων.
    Η προβλεπόμενη στις υπό αα), ββ) και γγ) περιπτώσεις γνωμοδοτική αρμοδιότητα ασκείται εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την περιέλευση των ως άνω σχεδίων διατάξεων στην Αρχή, με μέριμνα του οικείου οργάνου. »

    Μήπως θα ήταν χρήσιμη μια μεγαλύτερη ανάλυση και διευκρίνηση των λοιπών κανονιστικών πράξεων και γενικά των αρμοδιοτήτων της Αρχής;
    Ποιές συμβάσεις θα εγκρίνονται και με ποιό τρόπο? Θα αποστέλονται όλα τα δικαιολογητικά των διαγωνισμών για να ληφθούν οι σχετικές εγκρίσεις? (Μιλάμε για μεγάλο όγκο εγγράφων…)Και πώς θα στέλνονται αυτά? Ελπίζω τουλάχιστον με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο… Και όταν θα λαμβάνοναι τα αιτήματα αυτά από τους 7 μόνο προβλεπόμενους διοικητικούς υπαλλήλους, αυτοί θα ολοκληρώνουν όλες τις ελεγκτικές διαδικασίες σε 1 μήνα?
    Η προθεσμία των 30 ημερών είναι μικρή και μπορεί (εσκεμμένα ή όχι) να παρέλθει και τότε… θα θεωρηθεί εγκεκριμμένη η σύμβαση?

    Μήπως κάποιος άλλος ελεγκτικός μηχανισμός που ήδη υπάρχει όπως το Ελεγκτικό Συμβούλιο της Υπηρεσίας Παρέδρου είναι πιο χρήσιμο για αυτή τη δουλειά? Εξάλλου οι υπηρεσίες Παρέδρου και νομικούς συμβούλους έχουν και αυτούς τους έλεγχους τους κάνουν εδώ και πολλά χρόνια στις δημόσιες υπηρεσίες, στους ΟΤΑ και στα ΝΠΔΔ. Ας αναλάβουν λοιπόν και άλλους φορείς που δεν επίπτουν στις αρμοδιότητές της (ΝΠΙΔ Δημόσιες Επιχειρήσεις κ.α.)

  • 28 Ιανουαρίου 2011, 19:11 | Αναστάσιος

    Το νομοσχέδιο είναι στην σωστή κατεύθυνση όμως εκτιμώ ότι:
    α. Θα αποτελέσει άλλον ένα μοχλό στην υπάρχουσα γραφειοκρατία
    β. Θα απαλλάξει τους υπευθύνους των συμβάσεων από μέρος των ευθυνών των (σε περίπτωση θετικής γνωμοδότησης).
    Προτείνω τη σύσταση της αρχής με αντίστοιχη κατάργηση άλλων επιμέρους οργανισμών ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία και η κεντρική σύναψη συμβάσεων που είναι κοινές για όλα τα υπουργεία (πχ γραφικής ύλης), αλλιώς οι εκτελούντες τις δαπάνες θα μάθουν να ξεγελούν την αρχή όπως με διχοτόμηση του ποσού των 100000 σε 4 επί 25000 που δεν θέλει διαγωνισμό.

  • 28 Ιανουαρίου 2011, 15:34 | Αριστέα Καψάλα

    Δεδομένης της διαφορετικής έννοιας της «υποχρεωτικής γνωμοδότησης» (στάδιο σύνθετης διοικητικής ενέργειας), της «απλής γνώμης» (τεκμήριο της οποίας υφίσταται έναντι της σύμφωνης γνώμης όταν οι σχετικές διατάξεις σιωπούν) και της «σύμφωνης γνώμης» πως αντιμετωπίζονται οι υποπεριπτώσεις των αα), ββ), γγ)και δδ) του εδάφιου Β)της παραγράφου 2 όταν εκεί γίνεται λόγος για υποχρεωτική γνωμοδότηση;

  • 28 Ιανουαρίου 2011, 15:13 | ΑΝΔΡΕΑΣ

    Καλή θα είναι η αρχή και όλα τα σσχετικά που αναφέρετε, αλλά θα προτιμούσα νωρίτερα να ασχοληθείτε με τα εντελώς απαραίτητα: Θα μπορούσατε για παράδειγμα να φτιάξετε ένα ενιαίο λειτουργικό πρόγραμμα (Η/Υ) προκειμένου να παρακολουθούνται μέσω αυτού όλα τα έργα και υποέργα από τους εμπλεκόμενους φορείς: Υπουργείο Οικονομικών – Περιφέρειες – ΠΤΑ κτλ προκειμένου να αντικατασταθούν τα τεφτέρια που θυμίζουν μπακάλη της δεκαετίας του ’50 με μόνη τη διαφορά της οθόνης.
    Ευχαριστώ.

  • 28 Ιανουαρίου 2011, 13:45 | ΜΙΧΑΛΗΣ

    OΙ ΔΗΜΌΣΙΕς ΣΥΜΒΆΣΕΙΣ ΗΣΑΝ ΠΕΔΙΟ ΛΑΜΠΡΟ ΤΩΝ ΔΙΑΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ ΠΑΝΤΟΤΕ
    ΤΟ ΜΕΛΙ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΝΤΑΒΑΤΖΗΔΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ kai
    για golden boys…
    ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
    ΤΡΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΘΑ ΚΑΝΕΤΕ
    1 ΜΙΑ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ Σ’ ΟΛΟ ΤΟΝ ΕΥΡΥ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ.
    2 ΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΦΟΡΕΑ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ.
    3.ΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΦΟΡΕΑ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΓΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΣΟΥ.
    Μέλη τυχαία ο κάθε ΕΛΛΗΝΑΣ πολίτης με »κλήρωση» και αμοιβή και οχι τα διαχρονικα Επιτροπάρια των καρεκλοκένταυρων.
    Στις Επιτροπές λοιπον κι ο βοσκός κι επιστήμων κι εμπορας κι γεωργός και ο δικηγόρος αλλα τυχαία οχι στα μουλωχτα…
    Πρόεδροι των επιτροπών δικαστικοί και οικονομολόγοι και μόνον.
    Αλοιώτικα αφήστε τα ως έχουν
    Η επί το προσφορότερο κλείστε το το μαγαζί!!!

  • 28 Ιανουαρίου 2011, 12:21 | Βασίλης Καραβίτης

    Η Αρχή θα πρέπει να είναι και σημείο αναφοράς παραπόνων συναλασσομένων με το δημόσιο ή την τοπική αυτοδιοίκηση σε θέματα διαγωνισμών, προδιαγραφών και, γενικότερα, διαφάνειας και θα πρέπει να μπορεί να επεμβαίνει ενεργώς σε τέτοιες περιπτώσεις. Δεν πρέπει να αφήνονται ασύδοτες οι υπηρεσίες και τα ΝΠΔΔ να αυθαιρετούν ασύστολα και ο συναλασόμενος να πρέπει να προσφύγει στη δικαιοσύνη, με δυσβάστακτο κόστος (αλλά και τρομερή επιβάρυσνη της δικαιοσύνης, καθυστέρηση της κατακύρωσης των διαγωνισμών, κ.α.), προκειμένου να αρθούν οι αυθαίρετες πράξεις και οι συνέπειές των, αν αρθούν ποτέ!

  • 28 Ιανουαρίου 2011, 12:43 | Βασίλης Καραβίτης

    Σε πολλά εδάφια αναφέρεται «Να διατυπώνει σύμφωνη γνώμη». Αυτό δεν ακούγεται και τόσο δημοκρατικό… «Να γνωμοδοτεί» θα ήταν καλλίτερο, μιά και δεν είναι απαραίτητο η Αρχή αυτή να έχει σύμφωνη γνώμη με την διοίκηση ή την Κυβέρνηση.

  • 28 Ιανουαρίου 2011, 11:05 | tsarouchas ilias

    Στις αρμοδιότητες της αρχής πρέπει να συμπεριλαμβάνεται και ο έλεγχος των διαδικασιών ανάθεσης α) συμβάσεων παραχώρησης εκμετάλλευσης, και β) προγραμματικών συμβάσεων δεδομένου ότι πρέπει να παρακολουθείται και η διαφάνεια στα έσοδα του δημοσίου από την ανάθεση των εν λόγω συμβάσεων.

    Ηλίας Τσαρουχάς

  • 27 Ιανουαρίου 2011, 11:15 | OYM ΟΣΜ

    Με αναπτυξιακούς όρους, υπάρχουν δύο ειδών συμβάσεις: αυτές που έχουν ως σκοπό
    (1) τη διασφάλιση της παροχής του υφιστάμενου επιπέδου των λειτουργιών, και
    (2) τη μετάβαση σε ένα διαφορετικό επίπεδο λειτουργιών, ως τμήμα της διαχείρισης αλλαγής.

    Η προσέγγιση του σχεδίου νόμου είναι αμιγώς διασφάλισης της νομιμότητας, συνεπώς δεν καλύπτει τις ανάγκες των συμβάσεων (2), για τις οποίες η προσέγγιση θα έπρεπε να είναι της διασφάλισης του επιθυμητού αναπτυξιακού αποτελέσματος υπό την προϋπόθεση της διασφάλισης της νομιμότητας.