Τα ηλεκτρικά θερμαινόμενα προϊόντα χωρίς καπνό, τα προϊόντα νικοτίνης και τα προϊόντα κάνναβης τοποθετούνται προς πώληση σε προθήκες οι οποίες βρίσκονται εντός του καταστήματος, μετά τον χώρο των ταμείων, και στις οποίες παρέχεται πρόσβαση με τη μεσολάβηση προσωπικού του καταστήματος.
Εξαιρούνται τα καταστήματα αφορολόγητων ειδών, τα περίπτερα και τα καταστήματα που πωλούν αποκλειστικά τα προϊόντα του πρώτου εδαφίου.
Είμαστε δίκτυο FRANCHISE με 50 καταστήματα πανελλαδικά ξαφνικά βρεθήκαμε με παράνομα προϊόντα στα μαγαζιά και στις αποθήκες σε μια νύχτα στα οποία εκτός ότι έχουν τεράστιο κόστος δεν έχουμε και οδηγίες τι θα τα κάνουμε, αν θα τα καταστρέψουμε, δεν έχουμε πρωτόκολλο καταστροφής ή αποζημίωσης για τη τεράστια ζημιά που υπέστη όλος ο κλάδος μας.
Νομοθετήθηκε αυθαίρετα χωρίς να υπολογιστούν 200 οικογένειες καταστήματα, υπάλληλοι κτλ.
Ο Φορέας Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας «Επίκουρος Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση Συλλογικής και Κοινωνικής Ωφέλειας» στοχεύει στη στήριξη, τη γεφύρωση και τη συνοχή παιδιών, νοημόνων και σοφών γερόντων απ’ όπου κι αν προέρχονται. Δραστηριοποιείται σε υπηρεσίες υποστήριξης για τη βελτίωση της ζωής των πολιτών και την αναβάθμιση των γενικών συνθηκών διαβίωσης, με ένα μέρος αυτών να αφορά σε κοινωνικές δράσεις «φορολογικής ευσυνειδησίας έναντι του αμίμητου φαινομένου του μαύρου χρήματος», διότι μόνο τότε υπάρχει ποιότητα και ασφάλεια στην κοινωνία και σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, δίχως να κινδυνεύουν οι πολίτες και πρωτίστως τα παιδιά.
Σε αυτό το πλαίσιο, γίνονται προσπάθειες στήριξης ασθενέστερων, στοχοποιημένων και περιθωριοποιημένων ομάδων πληθυσμού, όπως μεταξύ άλλων οι ενήλικες ήδη χρήστες κάνναβης και οι μικροκαλλιεργητές χρήστες κάνναβης, οι οποίοι είτε έχουν, είτε δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα αγοράς από το εμπόριο.
Ένα μεγάλο μειονέκτημα της υπάρχουσας κατάστασης, είναι ο βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αρνητικός κοινωνικός αντίκτυπος της συνεχούς δίωξης και του εκφοβισμού εις βάρος των χρηστών κάνναβης, των μικροκαλλιεργητών χρηστών κάνναβης και των υποστηρικτών τους, συλλαμβάνοντας και διασύροντας μεταξύ άλλων ακόμα και τα φορολογημένα προϊόντα. Αυτό σημαίνει ότι άπαξ και ανοίξει κάποιος μία φορολογημένη συσκευασία ή αγοράσει φορολογημένα αντικείμενα, όπως τρίφτες, ζυγαριές κλπ, κινδυνεύει να κριθεί ένοχος για κάτι που κάθε νοήμον νους δε μπορεί να αντιληφθεί, δεδομένου ότι είναι φορολογημένα και επιπλέον οι ειδικοί επιστήμονες και ιατροί συνιστούν έλεγχο της δοσολογίας.
Αυτές οι πρακτικές προκαλούν στην κοινωνία εν συνόλω σοβαρά ηθικά, ψυχολογικά, κοινωνικά, οικονομικά και δημοκρατικά προβλήματα, εντείνοντας το πρόβλημα αντί να το επιλύουν.
Δεδομένου ότι, μεγάλο μέρος της επιστημονικής κοινότητας παρατηρεί, μελετάει, αναλύει, αιτιολογεί και αποδεικνύει τα οφέλη της κάνναβης, τόσο σε διατροφικό και φαρμακευτικό επίπεδο, όσο και σε ψυχαγωγικό επίπεδο, θα ήταν σοβαρό βήμα η φορολογική ευσυνειδησία μέσω της δημιουργίας λεσχών κάνναβης, όπως εφαρμόζεται ήδη και σε άλλα πολιτισμένα κράτη.
Δεν είναι λογικό, εν έτη 2025, να ταυτίζονται οι χρήστες κάνναβης, οι μικροκαλλιεργητές χρήστες κάνναβης και οι υποστηρικτές τους με την τρομοκρατία και το οργανωμένο έγκλημα, αποπροσανατολίζοντας και κινδυνεύοντας να κουκουλωθεί με αυτόν τον τρόπο το πραγματικό οργανωμένο έγκλημα.
Από ιστορικές αναφορές προκύπτει ότι, επί περίπου σαράντα χρόνια οι χρήστες και μικροκαλλιεργητές χρήστες ταυτίζονταν με την αριστερά και τα επόμενα περίπου σαράντα χρόνια ταυτίζονταν με την τρομοκρατία. Εντούτοις, είναι γνωστό τοις πάση ότι, χρήστες κάνναβης, μικροκαλλιεργητές χρήστες κάνναβης και υποστηρικτές τους υπάρχουν σε όλο τον κοινωνικό ιστό και διερωτώμεθα εάν υπάρχει πρόθεση να συνεχιστεί για ακόμα σαράντα χρόνια να ταυτίζονται επιλεκτικά και με το οργανωμένο έγκλημα, προκειμένου να προωθείται μόνο ως φάρμακο αρρώστιας για να απομυζούν οι φαρμακευτικές εταιρείας.
Αντιθέτως, με τη δημιουργία εξειδικευμένων καταστημάτων με προϊόντα για ενήλικες και λεσχών κάνναβης, καθώς και με την έκδοση κάρτας μέλους ενήλικων ήδη χρηστών κάνναβης και μικροκαλλιεργητών χρηστών κάνναβης, θα περιοριστεί σημαντικά η πρόσβαση από ανήλικους και θα στηριχθούν ουσιαστικά οι χρήστες κάνναβης και οι μικροκαλλιεργητές χρήστες κάνναβης, δίχως να συντηρείται το διαίρει και βασίλευε και τα πισώπλατα μαχαιρώματα μεταξύ των συμπολιτών. Οι μικρής κλίμακας καλλιέργειες και οι ποικιλίες που καταναλώνουν θα μπορούσαν να ελέγχονται και να πιστοποιούνται από τους Δήμους για την ορθότερη γνώση και ενημέρωση πριν την κατανάλωση και την εσωτερική αυτοδιάθεση μεταξύ των μελών.
Ζητάμε λοιπόν τη φορολογική ευσυνειδησία έναντι του αμίμητου φαινομένου του μαύρου χρήματος και στον τομέα της κάνναβης, ούτως ώστε να ελέγχεται το κοινό στο οποίο απευθύνεται, να μην κλονίζεται η ψυχολογία των χρηστών και μικροκαλλιεργητών κάνναβης και να μην κινδυνεύουν τα παιδιά.
Για μία κοινωνία που οδεύει προς την Ισότητα στην Πράξη! Δίχως ταμπού, προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες!
Έγιναν πολλές απαγορεύσεις στο χώρο της κάνναβης τα τελευταία δύο χρόνια. Ποτέ δεν μας έχετε δώσει παράταση για τα προϊόντα μας ούτε μία μέρα. Το πρωί βλέπουμε την απόφαση και ξαφνικά είμαστε με παράνομα προϊόντα στα ράφια μας. Τώρα μετά από τουλάχιστον δύο χρόνια κυκλοφορίας προϊόντων μας βάλατε πάλι απαγόρευση ουσιών. Αυτά τα προϊόντα που έχουμε τι θα τα κάνουμε? Τα θεωρείτε πλέον ναρκωτικά. Τι τα κάνουμε λοιπόν? Θα τα πάρετε εσείς για καταστροφή? Θα μας δώσετε αποζημίωση? Γιατί δεν μας δώσατε έναν εύλογο χρόνο να τα κάνουμε κάτι, έστω επιστροφή. Η ανικανότητα να βγάλετε ένα σωστό νομοσχέδιο μας έχει εγκλωβίσει με ναρκωτικά, όπως τα χαρακτηρίσατε εσείς! Από την άλλη η Tikun καλά πάει.Πουλάει ψυχαγωγική κάνναβη με την άδεια σάς!
Ο σχολιάζων τυγχάνω επαγγελματίας στον τομέα του τουρισμού, λειτουργών νόμιμοτουριστικό κατάλυμα, το οποίο ευρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με κατάστημα τοοποίο δραστηριοποιείται στη λιανική πώληση προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης (με περιεκτικότητα σε THC κάτω του 0,3%). Κατόπιν συνεχών περιστατικών καπνικής χρήσης των εν λόγω προϊόντων τόσο εντός όσο και εκτός του καταστήματος, και της ιδιαίτερα έντονης οσμής που αυτή προκαλεί, ανέκυψε σοβαρό ζήτημα που επηρεάζει τη λειτουργία του καταλύματός μου, την άνεση των πελατών μου, καθώς και την επαγγελματική φήμη της επιχείρησής μου.
Ενόψει της απουσίας σαφούς και ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου που να καθορίζει
ρητώς εάν επιτρέπεται ή όχι η χρήση των προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης υπό
μορφή καπνίσματος, απευθύνθηκα σε σειρά αρμόδιων ή δυνητικώς αρμοδίων αρχών,
αιτούμενος διευκρινίσεις ως προς το θεσμικό και νομικό καθεστώς που διέπει τα προϊόντα αυτά.
Η πρώτη αίτησή μου απεστάλη στις 13-09-2024 στο Υπουργείο Υγείας, το οποίο δια της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων και του Τμήματος Λοιπών Εξαρτήσεων,διευκρίνισε ότι τα εν λόγω προϊόντα (THC < 0,3%) δεν συνιστούν καπνικά προϊόντα ούτε ναρκωτικές ουσίες, εφόσον τηρούνται τα όρια της περιεκτικότητας, κι ως εκ τούτου δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υγείας.
Εν συνεχεία απέστειλα ερώτημα προς το Υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο
αυθημερόν παρέπεμψε (εσωτερικά) το ερώτημά μου στο Τμήμα Οργανωμένου
Εμπορίου. Από την απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης, (Διεύθυνση Εμπορικής
Επιχειρηματικότητας – Τμήμα Οργανωμένου Εμπορίου), προκύπτει ότι η εν λόγω
Υπηρεσία, αν και αναγνωρίζει την ισχύ της ΥΑ 91354/2017 περί Κωδικοποίησης των Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων (Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.),
επικαλέστηκε έλλειψη ειδικής αρμοδιότητας ως προς τον χαρακτηρισμό των
προϊόντων αυτών, ενώ με παρέπεμψε στις διατάξεις του ν. 4801/2021 και στην ΥΑ Δ3(γ)20849/2023, οι οποίες ωστόσο αναφέρονται ρητώς στη φαρμακευτική και όχι στη βιομηχανική κάνναβη. Περαιτέρω, δε, με παρέπεμψε ως αρμόδιους φορείς επί του θέματος α/ στο Υπουργείο Υγείας (το οποίο ήδη είχε κρίνει εαυτόν αναρμόδιο)και β/ στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας (υπηρεσία υπαγόμενη στο Υπουργείο Ανάπτυξης).
Κατόπιν αυτού, αποτάθηκα στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
(Γενική Διεύθυνση Γεωργίας – Δ/νση Συστημάτων Καλλιέργειας), στο οποίο ζήτησα διευκρίνιση σχετικά με την επιτρεπόμενη χρήση των προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης, καθώς και εάν είναι επιβεβλημένη η αναγραφή περιορισμού καπνικής χρήσης στις συσκευασίες. Επί των ανωτέρω έλαβα μία ακόμα φορά την απάντηση ότι τα προϊόντα αυτά (με εξαίρεση παιδικές τροφές) δεν περιλαμβάνονται στο Ν.4139/2013 (Νόμος για τα Ναρκωτικά) ούτε ως τρόφιμα, καλλυντικά ή διατροφικά συμπληρώματα, όταν τηρούνται τα προβλεπόμενα όρια THC κι ότι το εν λόγω Υπουργείο τυγχάνει αναρμόδιο για θέματα επισήμανσης προϊόντων, περιοριζόμενο στην καλλιεργητική εποπτεία, μέσω της ΚΥΑ 628/195184/2023. Τέλος, με παρέπεμψε στο Υπουργείο Ανάπτυξης (Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας – Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και ΕΠ). Παράλληλα υπέβαλα στο ανωτέρω Υπουργείο νέο αίτημα δια πληρεξουσίου δικηγόρου, με το οποίο τελικώς η Προϊσταμένη αρχή της Δ/νσης Συστημάτων Καλλιέργειας με παρέπεμψε αυτή τη φορά στο Υπουργεϊο Υγείας.
Ούτως, εκ νέου επανέφερα στο Υπουργείο Ανάπτυξης το ερώτημά μου υπό την
οπτική της εμπορικής διάθεσης των εν λόγω προϊόντων και των επισημάνσεων που
θα έπρεπε αυτά να φέρουν. Η νέα απάντηση, που ήλθε από τη Διεύθυνσης
Εμπορικής Επιχειρηματικότητας κατέτεινε στο ότι δεν έχει αρμοδιότητα να
ερμηνεύσει τον χαρακτήρα των προϊόντων, και διαβίβασε το αίτημα στη Γενική
Γραμματεία Βιομηχανίας (Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων), ως καθ’ ύλην
αρμόδια για ζητήματα που αφορούν την εμπορική κυκλοφορία και τη σήμανση
προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης. Την 7η Μαίου 2025, η Γενική Γραμματεία
Βιομηχανίας – Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων (Υπηρεσία που υπάγεται στο
ίδιο Υπουργείο, ήτοι το Υπουργείο Ανάπτυξης) απήντησε πως ΟΥΔΕΜΙΑ
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ διαθέτει επί θεμάτων σχετιζόμενων με τη βιομηχανική κάνναβη.
Από την ανωτέρω αλληλογραφία και τις απαντήσεις των συναρμόδιων Υπουργείων,
διαφαίνεται με απόλυτη σαφήνεια α/ η ύπαρξη ενός θεσμικού και νομικού κενού ως προς τη χρήση και την καπνική ή μη κατανάλωση προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης,καθώς και ως προς την επισήμανσή τους (υπενθυμίζεται πως σε ολόκληρη την Ε.Ε. είναι υποχρεωτική η επισήμανση απάντων των προϊόντων τα οποία τίθενται σε πώληση είτε λιανικώς είτε χονδρικώς καθώς και η προτεινόμενη ή αποκλειστική χρήση τους με συγκεκριμένο τρόπο) και β/ η μετάθεση ευθυνών από το ένα Υπουργείο στο άλλο, δίχως να δίνεται ουδεμία σαφής απάντηση και δίχως καν να γίνεται η παραμικρή προς τούτο προσπάθεια.
Τουτέστιν, ουδόλως προκύπτει καθοιονδήποτε τρόπο, από Νόμο, Υπουργική
Απόφαση, Ερμηνευτική Εγκύκλιο :
– Αν επιτρέπεται η χρήση προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης (THC ≤ 0,3%) μέσω
καπνικής κατανάλωσης
– Σε περίπτωση αρνητικής απάντησης, αν υπάρχει υποχρέωση επισήμανσης περί
απαγόρευσης καπνικής χρήσης στις συσκευασίες
– Αν τα προϊόντα αυτά εμπίπτουν ή όχι στην εφαρμογή της αντικαπνιστικής
νομοθεσίας (ν. 3730/2008, ΚΥΑ 80727/2019 κ.λπ.)
– Ποια Αρχή είναι είναι επιφορτισμένη με τον έλεγχο της τήρησης των ανωτέρω.
Η αδυναμία σαφούς καθορισμού του νομικού καθεστώτος των εν λόγω προϊόντων
έχει ως συνέπεια την έλλειψη ελεγκτικής εποπτείας επί των σημείων λιανικής
πώλησης και χρήσης τους, την αδυναμία εφαρμογής ή μη των διατάξεων της
αντικαπνιστικής νομοθεσίας αλλά και την ανεπίλυτη σύγκρουση συμφερόντων
μεταξύ όμορων επιχειρήσεων.
Θα πρέπει, δε, πέραν των υπολοίπων, να διευκρινιστούν και τα εξής θέματα:
– Για ποιο λόγο τα ανωτέρω προϊόντα πωλούνται ως προϊόντα σουβενίρ και ποια είναι η ακριβής χρήση ενός προϊόντος σουβενίρ;
– Ανήκουν τα προϊόντα βιομηχανικής κάνναβης στις διατάξεις των φυτικών
προϊόντων;
– Δεδομένου ότι στην αγορά υφίσταται επί κάποιων προϊόντων η επισήμανση “για
κάθε νόμιμη χρήση σύμφωνα με τη Νομοθεσία”, ΠΟΙΑ θεωρείται νόμιμη χρήση και
σε ΠΟΙΑ Νομοθεσία αναφέρεται;
Μετά από όλα αυτά, λοιπόν, η κρίση μου ως επαγγελματίας αλλά και ως πολίτης
είναι πως τυγχάνει αναγκαία η νομοθετική ρύθμιση από τα συναρμόδια Υπουργεία
προκειμένου να λάβει χώρα αποσαφήνιση του πλαισίου διάθεσης και κατανάλωσης
προϊόντων βιομηχανικής κάνναβης, ώστε να αποτραπούν παρερμηνείες και βλαπτικές συμπεριφορές.
H χωροθέτηση που αναφέρεται δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε μικρά μίνι μάρκετ γιατί θα σημάνει ολική απαγόρευση.
Παρακαλώ λάβετε μέριμνα για ισομεταχείριση και ισονομία.
Επίσης αν με μια απλη καταγγελία πέφτουν πρόστιμα να ενημερώσετε τα καταστήματα να σταματήσουν να πουλάνε εντελώς.
Ελάτε στη θέση του ταμια.
Ποιους θα ελέγχει .όλους?
Βεβαίως να υπάρχουν αυστηρά πρόστιμα σε παραβάτες όμως
Κατόπιν πραγματικού ελέγχου και όχι καταγγελίας μόνο.
Ευχαριστώ.
Αυτό που αναφέρεται ότι τοποθετούνται μετά το χώρο των ταμείων και πρόσβαση με τη μεσολάβηση του προσωπικού είναι πολύ γενικό και αόριστο.
Μάλλον σαν πρότυπο έχει μεγάλα σούπερ μάρκετ που έχουν το χώρο για αυτό.
Στα μίνι μάρκετ αυτά τα προϊόντα αναγκαστικά τοποθετούνται σε δικές τους βάσεις πάνω στο ταμείο (πάγκο ταμείου) και πέριξ του ταμείου αριστερά δεξιά και πίσω με πρόσβαση του ταμεία.(Για παρακολούθηση και να μην υπάρχουν κλοπές)
Παρακαλώ να ξεκαθαρίσει αυτό γιατί δημιουργεί πρόβλημα και επιβάλλει στην ουσία απαγόρευση και όχι ίση μεταχείριση και ισονομία με τα σημεία πώλησης που εξαιρούνται όπως τα σημεία αποκλειστικής πώλησης καπνικων που θα έπρεπε να υπάρχει απαγόρευση εισόδου ανηλίκων.
Παρακαλώ κάντε μια έρευνα για διακρίβωση των λεγομένων μου.
Ευχαριστώ.