Άρθρο 5 Απαγόρευση πώλησης, προσφοράς και διάθεσης αλκοολούχων ποτών σε ανηλίκους και από ανηλίκους – Απαγόρευση εισόδου, παραμονής και απασχόλησης ανηλίκων σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ– Αντικατάσταση άρθρου 4 ν. 3730/2008

Ο τίτλος και το άρθρο 4 του ν. 3730/2008 (Α΄262), περί ρύθμισης για τα αλκοολούχα ποτά, αντικαθίστανται ως εξής:

«Άρθρο 4

Απαγόρευση πώλησης, προσφοράς και διάθεσης αλκοολούχων ποτών σε ανηλίκους -Απαγόρευση εισόδου, παραμονής και απασχόλησης ανηλίκων σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ

«1. Απαγορεύονται, σε κάθε περίπτωση, η πώληση, προσφορά καθώς και η με οποιονδήποτε τρόπο διάθεση αλκοολούχων ποτών σε ανηλίκους και από ανηλίκους.

  1. Απαγορεύεται η πώληση αλκοολούχων ποτών μέσω αυτόματου πωλητή.
  2. Απαγορεύονται σε ανηλίκους η είσοδος, η παραμονή και η οποιασδήποτε μορφής απασχόληση σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ.

Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η είσοδος και παραμονή ανηλίκων στα κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ, εφόσον πρόκειται για ιδιωτική εκδήλωση, με προκαθορισμένο αριθμό συμμετεχόντων που τελείται εκτός της συνήθους λειτουργίας τους, για συγκεκριμένο λόγο και σε οριοθετημένο χώρο που διατίθεται αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό. Στην περίπτωση αυτή, ο υπεύθυνος του κέντρου διασκέδασης οφείλει να αναγγείλει, μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας της παρ. 4, τουλάχιστον σαράντα οκτώ (48) ώρες πριν από την εκδήλωση, την ημέρα και την ώρα που αυτή θα διεξαχθεί στο κατά τόπον αρμόδιο Αστυνομικό Τμήμα ή Λιμενική Αρχή.

  1. Η ιδιωτική εκδήλωση της παρ. 3 αναγγέλλεται σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα, προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (ΕΨΠ – gov.gr). Πρόσβαση στα στοιχεία που υποβάλλονται ψηφιακά μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας του προηγούμενου εδαφίου έχουν οι εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι του αρμόδιου Αστυνομικού Τμήματος ή Λιμενικής Αρχής.
  2. Σε εμφανές σημείο των εισόδων των κέντρων της παρ. 3 τοποθετούνται πινακίδες, στις οποίες αναγράφεται η ένδειξη: «ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 18 ΕΤΩΝ». Σε εμφανές σημείο των λοιπών καταστημάτων και σημείων πώλησης τοποθετούνται πινακίδες, στις οποίες αναγράφεται η ένδειξη: «ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΠΩΛΗΣΗ ΑΛΚΟΟΛ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 18 ΕΤΩΝ».
  3. Τα φυσικά πρόσωπα που υποχρεούνται στην τήρηση των παρ. 1, 3 και 4 ελέγχουν και εξακριβώνουν την ενηλικότητα του προσώπου, με την επίδειξη έγχαρτου ή ψηφιακού δημόσιου εγγράφου που αποδεικνύει την ηλικία του ή με τη χρήση λειτουργικότητας επαλήθευσης της ηλικίας σύμφωνα με την παρ. 11 του άρθρου 80 και την παρ. 5 του άρθρου 80Α του ν. 4954/2022 (Α’ 136). Αν υπάρχει οποιαδήποτε αμφιβολία ως προς την ταυτοπροσωπία ή δεν αποδεικνύεται η ενηλικότητα του προσώπου, ο υπόχρεος οφείλει να μην προχωρήσει στην πώληση, προσφορά ή διάθεση του προϊόντος ή να μην επιτρέψει την είσοδο, παραμονή ή απασχόληση του ανηλίκου στο κέντρο διασκέδασης ή στο μπαρ.
  4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται οι αναγκαίες τεχνικές λεπτομέρειες για τη λειτουργία της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποβολή αναγγελιών ιδιωτικής εκδήλωσης σύμφωνα με τις παρ. 3 και 4, και ιδίως σχετικά με α) τη λειτουργία της πλατφόρμας, βάσει των ειδικότερων σκοπών της, β) τη συλλογή, τήρηση και κάθε περαιτέρω επεξεργασία στοιχείων και δεδομένων που καταχωρίζονται σε αυτή και την ασφάλεια της επεξεργασίας τους, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης τεχνικών ανωνυμοποίησης, ψευδωνυμοποίησης και κρυπτογράφησης, γ) την άσκηση των δικαιωμάτων των υποκειμένων των δεδομένων και τον τρόπο επεξεργασίας αυτών από τους αποδέκτες, δ) τους ακριβείς όρους της διάθεσης συγκεντρωτικών στοιχείων στατιστικής φύσης, και ε) τις απαιτούμενες διαλειτουργικότητες, τη διαδικασία της αυθεντικοποίησης και τα πρόσθετα στοιχεία που περιέχονται στην αναγγελία ιδιωτικής εκδήλωσης.».
  • 2 Ιουνίου 2025, 11:45 | Μιχαήλ Μαρινάκης

    Σχόλιο επί του άρθρου 5 (Αντικατάσταση άρθρου 4 ν. 3730/2008)

    Η παρούσα διάταξη κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση ενίσχυσης της προστασίας των ανηλίκων από την έκθεση στο αλκοόλ και σε χώρους όπου είναι υψηλός ο κίνδυνος σχετικών επιβλαβών επιρροών. Ωστόσο, διατυπώνονται οι εξής παρατηρήσεις και προτάσεις βελτίωσης:

    -Αναγκαία αυστηροποίηση των εξαιρέσεων της παραγράφου 3
    Η δυνατότητα εισόδου και παραμονής ανηλίκων σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ στο πλαίσιο ιδιωτικής εκδήλωσης ενέχει τον κίνδυνο κατάχρησης και καταστρατήγησης του κανόνα. Προτείνεται η προσθήκη περιορισμού ως προς:
    Τη σαφή απαγόρευση διάθεσης ή κατανάλωσης αλκοόλ καθ’ οιονδήποτε τρόπο εντός της εκδήλωσης, όταν παρίστανται ανήλικοι,
    Τη συγκατάθεση κηδεμόνα ή ενήλικα υπεύθυνου ανά ανήλικο, όπου αυτό είναι εφαρμόσιμο.

    -Έλλειψη ρητής πρόβλεψης κυρώσεων για παραβίαση της διάταξης
    Δεν περιλαμβάνεται ρητή πρόβλεψη για διοικητικές ή ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης των όρων της παραγράφου 3 (ιδιωτικές εκδηλώσεις). Προτείνεται η προσθήκη παραγράφου που να παραπέμπει σε αντίστοιχες κυρώσεις ή να προβλέπει ειδικές κυρώσεις για τη συγκεκριμένη περίπτωση.

    -Διαλειτουργικότητα με gov.gr Wallet / Kids Wallet και μηχανισμούς ηλεκτρονικής ταυτοποίησης
    Η διάταξη προβλέπει τη χρήση έγχαρτων ή ψηφιακών εγγράφων για την επαλήθευση της ηλικίας. Προτείνεται η προσθήκη παραπομπής στη χρήση του gov.gr Wallet και API ελέγχου ηλικίας, ώστε να είναι δυνατός ο ηλεκτρονικός έλεγχος σε πραγματικό χρόνο, μέσω τεχνικού μέσου, εφόσον το επιτρέπει η τεχνολογία.

    -Τήρηση ημερολογίου εκδηλώσεων από τις Αρχές
    Η αναγγελία εκδήλωσης μέσω πλατφόρμας δεν αρκεί χωρίς έλεγχο της συχνότητας. Προτείνεται η υποχρεωτική τήρηση ηλεκτρονικού μητρώου/ημερολογίου ανά κατάστημα από την Αρμόδια Αρχή, προσβάσιμο από τις αστυνομικές και δημοτικές υπηρεσίες.

    -Ευκρίνεια στις υποχρεώσεις ανάρτησης σήμανσης (παρ. 5)
    Προτείνεται η ρητή πρόβλεψη για μέγεθος, γλώσσα και ορατότητα των πινακίδων που αναφέρονται στην παρ. 5, κατά τα πρότυπα της νομοθεσίας περί καπνίσματος.

    Προτεινόμενη προσθήκη στο τέλος του άρθρου:

    «7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εσωτερικών και Προστασίας του Πολίτη δύνανται να προβλέπονται διαδικασίες εποπτείας και ελέγχου της τήρησης των όρων της παραγράφου 3, καθώς και κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης, συμπεριλαμβανομένης της προσωρινής ανάκλησης άδειας λειτουργίας ή χρηματικού προστίμου.»

  • 1 Ιουνίου 2025, 15:25 | Nikos Papoutsis

    Η εφαρμογή αυστηρών απαγορεύσεων, όπως η απαγόρευση πώλησης αλκοόλ και η απαγόρευση εισόδου των ανηλίκων σε κέντρα διασκέδασης, αν και φαίνεται να ενισχύει την προσπάθεια περιορισμού του αλκοολισμού και άλλων εξαρτήσεων, δεν έχει αποδείξει ότι επιτυγχάνει τα επιθυμητά αποτελέσματα σε πολλές δυτικές χώρες. Αντιθέτως, υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι τέτοιες πρακτικές μπορεί να αυξήσουν την περιέργεια και την παραβατικότητα στους νέους, καθώς το αλκοόλ και το κάπνισμα αποκτούν «απαγορευμένη» γοητεία. Η εμπειρία από χώρες με ισχυρές απαγορεύσεις, όπως οι ΗΠΑ και η Μεγάλη Βρετανία, δείχνει ότι η αυστηρή νομοθεσία μπορεί να μην αποτρέπει την κατανάλωση αλκοόλ, αλλά να προάγει μια κουλτούρα παρανομίας ή να ενισχύει το φαινόμενο του «κολλήματος» (binge drinking).

    Αντίθετα, χώρες όπως η Ιαπωνία, όπου η παιδεία και η κοινωνική στάση απέναντι στο αλκοόλ είναι διαφορετικές, καταφέρνουν να διατηρούν χαμηλά τα ποσοστά κατανάλωσης αλκοόλ στους νέους, χωρίς να επιβάλλουν αυστηρές απαγορεύσεις. Εκεί, οι νέοι εκπαιδεύονται από μικρή ηλικία για τη σημασία της μέτριας κατανάλωσης και του σεβασμού των κοινωνικών κανόνων. Η σωστή παιδεία και η ενθάρρυνση ενός υγιούς τρόπου ζωής μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικές από τη δικαιολογία της αυστηρής απαγόρευσης.

    Η πρόληψη της κατάχρησης αλκοόλ και άλλων ναρκωτικών δεν εξαρτάται μόνο από την επιβολή αυστηρών απαγορεύσεων, αλλά κυρίως από την εκπαίδευση, τη δημιουργία υποστηρικτικών δομών και τη διαμόρφωση ενός κοινωνικού και πολιτιστικού πλαισίου που ενθαρρύνει τη συνειδητοποίηση, τη μέτρηση και την υπευθυνότητα.

  • 1 Ιουνίου 2025, 15:53 | Δημήτριος

    Θα μπορούσε να εξεταστεί το ενδεχόμενο να δίνεται η δυνατότητα σε μεγάλα κέντρα διασκέδασης βλ. «μπουζούκια» και μεγάλα κλαμπς να καθορίζουν το κατάλληλο ενήλικο όριο ηλικίας για την είσοδο και παραμονή νεαρών ενηλίκων 18-21. Χρειάζεται να γίνεται σταδιακή έκθεση του ατόμου στη νυχτερινή ζωή, παρά να υπάρχει ένα fixed (σταθερό) όριο ηλικίας.
    Στο ίδιο πλαίσιο, θα είναι δόκιμο να δίνεται η δυνατότητα για σταδιακή έκθεση στο αλκόολ στις ηλικίες 16-18 πχ δυνατότητας διάθεσης μπύρας σε καφετέρειες και αγοράς από περίπετερα και αγορές τροφίμων «σουπερμάρκετ».
    Το αλκόολ, σε αντίθεση με το τσιγάρο, χρειάζεται κατάλληλη αγωγή και διαπαιδαγώγηση για την υπεύθυνη κατανάλωσή του ως μέρος της κοινωνικής ζωής.

  • 31 Μαΐου 2025, 20:36 | Vasilieios Psaromatis

    Bravo well done bravo well

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».