Στο άρθρο 3 του ν. 3730/2008 (Α΄ 262), περί απαγόρευσης χρήσης προϊόντων καπνού, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 3 προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στην παρ. 4 βα) μετά τη λέξη «Εσωτερικών» προστίθενται οι λέξεις «και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ύστερα από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας», ββ) μετά τις λέξεις «διαδικασία ελέγχου» προστίθενται οι λέξεις «και τον συντονισμό των αντίστοιχων μικτών κλιμακίων», και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις οι παρ. 3 και 4 διαμορφώνονται ως εξής:
«3. Αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής του νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου σχετικά με την ολική απαγόρευση του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους και σε όλους τους χώρους παροχής εργασίας, μέσω της διαπίστωσης των παραβάσεων και της επιβολής κυρώσεων, είναι οι υγειονομικές υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού, η δημοτική αστυνομία, οι λιμενικές αρχές στην περιοχή της ευθύνης τους, καθώς και το ένστολο προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ.. Οι έλεγχοι διενεργούνται κατά περίπτωση και κατά λόγο αρμοδιότητας από τις ανωτέρω αρμόδιες αρχές, είτε μεμονωμένα είτε από μικτά κλιμάκια.
- Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας, Εσωτερικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ύστερα από γνώμη του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι σχετικά με τη διαδικασία ελέγχου και τον συντονισμό των αντίστοιχων μικτών κλιμακίων, διαπίστωσης των παραβάσεων, βεβαίωσης και είσπραξης των σχετικών προστίμων, το ύψος των επιβαλλόμενων προστίμων, η διάθεση των εσόδων από τα επιβληθέντα πρόστιμα, και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων, εκτός εάν προβλέπεται σχετικώς ειδικότερη εξουσιοδοτική διάταξη.».
Όλα καλογραμμένα, αλλά ο υποστελεχωμένος ελεγκτικός μηχανισμός, δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στο εύρος και τον μεγάλο αριθμό των ελέγχων που απαιτείται. Ιδιαιτέρως για τους βραδινούς ελέγχους, θα πρέπει να γίνει πιο εύκολη η γραφειοκρατική διαδικασία αμοιβής τους, ώστε να πραγματοποιούνται έλεγχοι.
Τέλος, ουσιώδες είναι να ακολουθήσει άμεσα η Υπουργική Απόφαση, διαφορετικά θα είναι χωρίς νόημα ο νόμος.
Όπως έχει αποδειχτεί στην πράξη σε ανάλογες περιπτώσεις αυτεπάγγελτου ελέγχου ή έστω μετά από καταγγελία, θα αποτύχει το μέτρο επιβολής προστίμου. Για παράδειγμα, στα δεσποζόμενα ζώα απέτυχε παταγωδώς ο έλεγχος της περισυλλογής περιττωμάτων των, αφού είτε δεν είναι παρών ο ελεγκτικός μηχανισμός (και πώς θα ήταν αυτό δυνατό?) είτε και μετά από καταγγελία η παράβαση είναι σχεδόν αδύνατο να αποδειχτεί. Κάτι τέτοιο θα συμβεί και στην τρέχουσα περίπτωση. Θα πρέπει ο νόμος να αναθεωρηθεί και να γίνονται δεκτές φωτογραφικές αποδείξεις για την υποστήριξη καταγγελιών σε συνδυασμό με την ύπαρξη σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής τους.