Άρθρο 15 – Αποστολή – Αρμοδιότητες

1. Το Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. έχει ως αποστολή την οργάνωση, διενέργεια και λειτουργία της οικονομικής επιθεώρησης και του εσωτερικού ελέγχου, καθώς επίσης και την πρόληψη, έρευνα και καταστολή οικονομικών εγκλημάτων σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων του Δημοσίου, στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων και των εποπτευομένων νομικών προσώπων, φορέων, Υπηρεσιών και Διαχειρίσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
2. Το Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ., εκτός από τις αρμοδιότητες που καθορίζονται από τις δια-τάξεις του ν.3492/2006 (Α’ 210) για τις μονάδες εσωτερικού ελέγχου, όπως ισχύει κάθε φορά, έχει και τις ακόλουθες:
α) Την διενέργεια οικονομικής επιθεώρησης και ελέγχου κατά το προσυμβατικό στάδιο, την σύναψη και εκτέλεση των συμβάσεων με αντισυμβαλλόμενο το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ή τα νομικά πρόσωπα, φορείς, Υπηρεσίες, Οργανισμούς και Διαχειρίσεις που υπάγονται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ή εποπτεύονται από αυτό.
β) Την διενέργεια οικονομικής επιθεώρησης και ελέγχου επί των πάσης φύσεως Οικονομικών Υπηρεσιών, δημοσίων υπολόγων και Διαχειρίσεων των Ενόπλων Δυνάμεων καθώς και επί των πάσης φύσεως νομικών προσώπων, Διευθύνσεων και Οργανισμών που υπάγονται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ή εποπτεύονται από αυτό, και δια-χειρίζονται δημόσιο χρήμα με την ευρεία έννοια.
γ) Την επιτόπια επίβλεψη της αποκατάστασης των παρεκκλίσεων από τις ισχύουσες διατάξεις νόμου, που διαπιστώνονται κατά την διάρκεια της επιθεώρησης- ελέγχου.
δ) Την παροχή βεβαίωσης – πιστοποίησης για τη νόμιμη διαχείριση και σύνταξη των οικονομικών αναφορών και καταστάσεων καθώς και για την επάρκεια των συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου των Μονάδων, φορέων, Υπηρεσιών, Οργανισμών, Διαχειρίσεων και νομικών προσώπων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, και την υποβολή προ-τάσεων για τη λήψη μέτρων αποκατάστασης δυσλειτουργιών, για τροποποίηση και συμπλήρωση – βελτίωση μεθόδων, διαδικασιών και συστημάτων λογιστικού και εν γένει των συστημάτων αυτών, με σκοπό την αποτελεσματική λειτουργία τους. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, μετά από γνώμη του Αρχηγού του Γ.Ε.ΕΘ.Α., η ανωτέρω βεβαίωση – πιστοποίηση δύναται να αποστέλλεται και σε άλλους ημεδαπούς ή αλλοδαπούς φορείς και υπηρεσίες.
ε) Την ενημέρωση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, δια του Αρχηγού του Γ.Ε.ΕΘ.Α. και την αποστολή των σχετικών εκθέσεων με τα πορίσματα επί των διενεργούμενων οικονομικών ελέγχων, με συγκεκριμένες προτάσεις προς τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, των Γενικών Επιτελείων και των λοιπών επιθεωρούμενων- ελεγχόμενων φορέων, οι οποίες πρέπει να υλοποιηθούν.
στ) Στο πλαίσιο της αποστολής του και κατά την άσκηση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων του, το Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. έχει απρόσκοπτη πρόσβαση σε οποιοδήποτε αρχείο, έγγραφο και στοιχείο όλων των υπαγόμενων ή εποπτευόμενων από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας φορέων, Διαχειρίσεων, Υπηρεσιών, Διευθύνσεων και νομικών προσώπων, τα οποία αιτείται και λαμβάνει υποχρεωτικά, ενημερώνοντας την αρμόδια στρατιωτική εισαγγελική Αρχή. Αιτείται, επίσης, και λαμβάνει υποχρεωτικά οποιοδήποτε αρχείο, έγγραφο και στοιχείο άλλων ημεδαπών φυσικών και νομικών προσώπων και επιχειρήσεων, ενημερώνοντας σχετικά την αρμόδια εισαγγελική Αρχή. Τέλος, συνεργάζεται, αιτείται και λαμβάνει υποχρεωτικά στοιχεία από τους αρμόδιους φορείς άλλων οργάνων της Δημόσιας Διοίκησης.
3. Η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων του άρθρου 17, η οποία υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, είναι αρμόδια:
α) Για την παρακολούθηση, μελέτη, ανάλυση, αξιολόγηση και αξιοποίηση αναλόγως σημαντικών, ειδικών ή ιδιαιτέρου ενδιαφέροντος οικονομικών γεγονότων και κινήσεων, που άπτονται του ενδιαφέροντος και των οικονομικών συμφερόντων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των υπαγόμενων ή εποπτευόμενων από αυτό φορέων, Υπηρεσιών, Διαχειρίσεων, Διευθύνσεων και νομικών προσώπων, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
β) Για την πρόληψη και διερεύνηση οικονομικών εγκλημάτων, ιδίως της
απάτης, απιστίας και διαφθοράς που επηρεάζουν τα οικονομικά συμφέροντα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των υπαγόμενων ή εποπτευόμενων από αυτό φορέων, Υπηρεσιών, Διαχειρίσεων, Διευθύνσεων και νομικών προσώπων. Για τον σκοπό αυτό, συνεργάζεται σε πληροφοριακό επίπεδο, και επιχειρεί, κατά περίπτωση, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες, και τις εισαγγελικές και διωκτικές Αρχές, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Αιτείται και λαμβάνει άμεσα την συνδρομή της Αστυνομίας Ενόπλων Δυνάμεων, όταν κριθεί απαραίτητο για περιπτώσεις αρμοδιότητας της.
4. Στο πλαίσιο της αποστολής της και κατά την άσκηση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων της, η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων, εκτός των προβλεπόμενων στην περίπτ. ε’ της παρ. 2 του παρόντος άρθρου, αιτείται και λαμβάνει στοιχεία από εισαγγελικές Αρχές, στις περιπτώσεις που έχει ασκηθεί δίωξη σε βάρος στρατιωτικού ή πολιτικού προσωπικού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των υπαγόμενων ή εποπτευόμενων από αυτό φορέων, Υπηρεσιών, Διαχειρίσεων, Διευθύνσεων και νομικών προσώπων, για τέλεση ποινικών και πειθαρχικών αδικημάτων που προβλέπονται από τον Στρατιωτικό και Ποινικό Κώδικα καθώς και από ειδικούς ποινικούς νόμους, και η τέλεση ή συμμετοχή σε αυτά προκαλεί ή δύναται να προκαλέσει ζημία στα οικονομικά συμφέροντα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και γενικότερα στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι σχετικές εκθέσεις με τα αποτελέσματα των ερευνών που διενεργεί η ως άνω Υπηρεσία, υποβάλλονται δια του Υπουργου Εθνικής Άμυνας στις αρμόδιες κατά περίπτωση Αρχές για περαιτέρω ενέργειες αρμοδιότητάς τους.

  • 14 Απριλίου 2017, 13:20 | makis

    Σε συνέχεια σχολίου που προηγείται παραπέμπω τους ενδειαφερόμενους στο ποσό που ξόδεψε ο ΕΣ για μία μόνο περίπτωση.

    ΑΔΑ 657Τ6-ΑΞ4 διαθέσιμη στο
    diavgeia.gov.gr/doc/657%CE%A46-%CE%91%CE%9E4?inline=true

    Ποσό € 20.700 για μια υπηρεσία που το νέο Σώμα οφείλει να έχει στην αρμοδιότητά του.
    Φανταστείτε την εξοικονόμηση χρημάτων….

  • 14 Απριλίου 2017, 11:58 | Makis

    Παρακαλώ να αξιοποιηθεί αναλόγως η πρόβλεψη του Ν. 3883/2010, άρθρο 56 για το ΝΟΜ, με τις απαραίτητες προσαρμογές, που παρατίθεται παρακάτω:

    …….γ. Συμμετέχουν με απόφαση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ σε επιχειρησιακές μονάδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που χρειάζονται οικονομική και ελεγκτική υποστήριξη, σύμφωνα με υφιστάμενες διατάξεις νόμων.

    δ. Γνωμοδοτούν επί αναφυόμενων οικονομικών ζητημάτων που αφορούν την υπηρεσία τους κατόπιν σχετικών γραπτών ερωτημάτων που υποβάλλονται αρμοδίως, χωρίς να υποκαθίστανται οι συνταγματικά προβλεπόμενες Αρμοδιότητες των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου του Κράτους και το Ελεγκτικό Συνέδριο.
    ε. Εισηγούνται την έκδοση εγκυκλίων και οδηγιών προς το προσωπικό της
    Υπηρεσίας στην οποία υπηρετούν σχετικά με το αντικείμενο τους.
    στ. Παρακολουθούν την εξέλιξη του ελληνικού, του ευρωπαϊκού και του διεθνούς οικονομικού δικαίου και τη νομολογία τους, σχετικά με τα θέματα της αρμοδιότητας τους και την εν γένει λειτουργία των ΕΔ.
    ζ. Συμμετέχουν με διαταγή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ ή του Αρχηγού του Κλάδου των ΕΔ στον οποίο υπηρετούν σε εθνικά και διεθνή επιστημονικά ή στρατιωτικά συνέδρια και σεμινάρια που διοργανώνονται στο πλαίσιο του ΟΗΕ, του NATO και των σχετικών θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλων διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει η χώρα, με αντικείμενο που άπτεται των καθηκόντων της θέσης τους, όπως αυτό περιγράφεται στις παραπάνω υποπαραγράφους.
    Επίσης, με ίδια διαταγή, κατόπιν όμως αιτιολογημένης πρότασης και αναλόγως των υπηρεσιακών δυνατοτήτων, συμμετέχουν σε εθνικά και διεθνή επιστημονικά
    συνέδρια και σεμινάρια ευρύτερου αντικειμένου, που σχετίζονται με την εν
    γένει οικονομική υποστήριξη και τις ελεγκτικές διαδικασίες των ΕΔ.»

    Οικοδομείται ένα όργανο καινοτόμο και πρωτοποριακό, οφείλει ο νομοθέτης να εξασφαλίσει τα εχέγγυα επιτυχίας του.

  • 14 Απριλίου 2017, 10:31 | Αθανάσιος Πάσχου, Πρωην Δντης Οικ. Επιθ. ΓΕΑ

    Είναι αναγκαία η δημιουργία του Σώματος πλην όμως πιστεύω ότι είναι πρόχειρη και βιαστική η νομοπαρασκευαστική προσπάθεια που γίνεται και κατά το πλείστον δεν είναι παρά η «συντεχνιακή» κατά την άποψη μου, μεταφορά δικαιοδοσίας και αρμοδιοτήτων του υφιστάμενου σήμερα Σώματος Οικ. επιθεωρήσεων του ΓΕΣ στο νέο φορέα.
    Θα πρέπει με την ίδρυση του το νέο Σώμα να εξασφαλίζει:
    1.Την ανεξαρτησία στην υπαγωγή
    2.Την αυτονομία
    3.Την άρτια επιστημονική κατάρτιση των Επιθεωρητών-Ελεγκτών τόσο από πλευράς Οικονομικής όσο και Νομικής
    4.Τη εξασφάλιση του δικαιωμάτος ίσης συμμετοχής στελεχών των ΕΔ που επιθυμούν να ενταχθούν στο νέο Σώμα εφόσον διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα.
    5.Να δοθεί η δυνατότητα να υποβάλουν αιτήματα σε όσους αξιωματικούς το επιθυμούν όχι πιεστικά σε 2 μήνες που προβλέπει σχετική διάταξη αλλά σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
    6.Να προβλεφθεί η εισαγωγή στο Σώμα Αξιωματικών από το βαθμό του Ανθυπολοχαγού και όχι μόνο από τον βαθμό του Λοχαγού οι οι οποίοι θα χρησιμοποιούνται ως «Βοηθοί Επιθεωρητών» και οιο οποίοι θα εκπαιδεύονται στην πράξη από παλαιοτέρους αφενός αλλά και με την παρακολούθηση ειδικών σχολείων και σεμιναρίων αφετέρου

  • 14 Απριλίου 2017, 10:43 | Makis

    Παρακαλώ να καθοριστεί στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2, περίπτωση δ, τι νομική ισχύ θα έχει η βεβαίωση. Θα είναι Έκθεση Ορκωτού Ελεγκτή με ισχυρή νομική ισχύ;
    Γνώμη μου είναι πως πρέπει να έχει νομική ισχύ και γι΄αυτό πρέπει οι ΟΕΕΕΛ να πιστοποιηθούν από αρμόδιο φορέα.
    Σας παραπέμπω στα χρηματικά ποσά που δαπανήθηκαν για να ελεγχθούν οι δαπάνες προσφυγικών – μεταναστευτικών ροών από ΟΕΛ και όσα δαπανούνται για να ελεγχθούν οι οικονομικές καταστάσεις των ΝΠΔΔ του ΥΠΕΘΑ από Ορκωτούς.
    Αυτά προφανώς με την παραπάνω ρύθμιση θα αποτελέσουν εσωτερική διαδικασία από το εξειδικευμένο προσωπικό του νέου Σώματος, με προφανή την εξοικονόμηση πόρων.

  • 9 Απριλίου 2017, 22:32 | Παναγιώτης

    Σε συνέχεια του σχολίου του κ.Θανάση θα ήθελα να γνωστοποιήσω ότι κανένας έλεγχος δεν γίνετσι δύμφωνα με τα διεθνή λογιστικά πρότυπα τα οποία αφορούν καθαρά λογιστική και τρόπο σύνταξης οικονομικών καταστάσεων. Πιθανώς εννοεί τα διεθνή ελεγκτικά πρότυπα το οποίο όμως είναι εντελώς άλλο αντικείμενο και ο νομοθέτης το έχει προβλέψει στο παρόν νομοσχέδιο.

  • 9 Απριλίου 2017, 19:00 | ΘΑΝΑΣΗΣ

    Πρέπει να γίνει επέκταση του είδους και του αντικειμένου ελέγχων, σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα επί των αρχών της οικονομίας, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας. Ο έλεγχος θα πρέπει να καλύπτει θέματα ανάλυσης κινδύνου και υπέρβασης του προϋπολογισθέντος κόστους Μονάδων και Υπηρεσιών.