ΜΕΡΟΣ Α΄ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΔΙΑΘΗΚΩΝ – ΣΥΣΤΑΣΗ ΜΗΤΡΩΟΥ ΔΙΑΘΗΚΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι’ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ (Άρθρα 123-124)

Άρθρο 123

Μεταβατικές διατάξεις

1. Σε περίπτωση θανάτου διαθέτη μετά την 1η.10.2025, η δημοσίευση διαθήκης και η έκδοση πιστοποιητικών γίνονται σύμφωνα με τα άρθρα 87, 88, 89, 119, 120, 121 και 122 του παρόντος.

2. Σε περίπτωση θανάτου διαθέτη πριν από την 1η.10.2025, η δημοσίευση και η έκδοση πιστοποιητικών συνεχίζονται να γίνονται από τα Πρωτοδικεία.

3. Από τη 16η.9.2026, ημέρα πλήρους λειτουργίας της βάσης δεδομένων (μεταδεδομένα και έγγραφα) εντός του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης όλες οι δημοσιεύσεις και εκδόσεις πιστοποιητικών, ανεξάρτητα από τον χρόνο θανάτου, γίνονται από τους συμβολαιογράφους.

4. Οι διατάξεις για τα ένδικα μέσα και τις ειδικές διαδικασίες των άρθρων 591 έως 645 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (π.δ. 503/1985, Α’ 182) εφαρμόζονται για τα κατατιθέμενα από την 16η.9.2025 ένδικα μέσα και αγωγές. Ως προς τις δημοσιευόμενες έως τις 15.9.2025 αποφάσεις, που είχαν εκδοθεί κατ’ αντιμωλία των διαδίκων και δεν είχαν επιδοθεί και καταστεί τελεσίδικες ή αμετάκλητες, εξακολουθεί να ισχύει η διετής καταχρηστική προθεσμία προσβολής τους με αναίρεση.

Άρθρο 124

Καταργούμενες διατάξεις

Από τη δημοσίευση του παρόντος καταργούνται:

α) το άρθρο 136 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (π.δ. 503/1985, Α’ 182), περί του πότε συντελείται η επίδοση,

β) η περ. γ) της παρ. 3 του άρθρου 241 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, περί αναβολής της συζήτησης για σπουδαίο λόγο,

γ) το άρθρο 381 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, περί των αποφάσεων του δικαστηρίου για οδηγίες και διευκρινίσεις πραγματογνωμόνων,

δ) η περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 568 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, περί του προσδιορισμού δικασίμου,

ε) το άρθρο 732Α του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, περί της προθεσμίας άσκησης αγωγής για την κύρια υπόθεση σε περίπτωση προσωρινής ρύθμισης κατάστασης,

στ) το άρθρο 809 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, περί της τήρησης των βιβλίων διαθηκών από τους γραμματείς δικαστηρίου,

ζ) το άρθρο 912 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, περί της αναστολής της προσωρινής εκτελεστότητας σε περίπτωση άσκησης ανακοπής ή έφεσης.

η) η παρ. 4 του άρθρου 998 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, περί του πλειστηριασμού ακινήτου, και

θ) τα άρθρα 1770, περί της δημοσίευσης μυστικής διαθήκης, 1771, περί του πρακτικού δημοσίευσης διαθήκης, 1772, περί αποστολής αντιγράφου πρακτικού δημοσίευσης διαθήκης, και 1774, περί της δημοσίευσης ιδιόγραφης διαθήκης, του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α’ 164).

  • 9 Ιουλίου 2025, 21:18 | Κατερίνα Κατσαφλιάνη

    Η Αναγκαστική εκτέλεση διέπεται από συνταγματικές διατάξεις που προστατεύουν την ιδιοκτησία και την έννομη τάξη, όπως το δικαίωμα του οφειλέτη σε δικαστική προστασία (άρθρο 20 του Συντάγματος) και την αρχή της αναλογικότητας.
    Με το αρθρο αυτό και την κατάργηση της τοπικης αρμοδιότητας του Συμβολαιογράφου -υπαλληλου του πλειστηριασμού , παραβιάζονται οι ανωτερω κανόνες, οι πλειοδότες , συνήθως κάτοικοι του πλειστηριαζόμενου ακινήτου θα αντιμετωπίσουν ενα δυσχερές και με πολλά έξοδα περιβάλλον αλλα και ο ίδιος ο οφειλέτης δε θα μπορει να λάβει γνώση, εύκολα του φακέλου και να ασκήσει τα ενδικα μέσα που ο Νόμος του δίδει.
    Να αποσυρθεί άμεσα.

  • 3 Ιουλίου 2025, 09:02 | Αναστάσης Καρδαμάκης, Δικηγόρος

    Σχόλια επί του Κεφαλαίου Ι’ του Α’ Μέρους του Σχεδίου Νόμου

    Α) Επί του άρθρου 123 του Σχεδίου: στην παρ. 4 πρέπει να περιληφθεί εκτενέστερη και περιπτωσιολογική ρύθμιση μεταβατικού δικαίου, στα πρότυπα του άρθρ. 116 του Ν. 4842/2021. Ενδεικτικά, πρέπει να προβλεφθούν διατάξεις για το κύρος υφιστάμενων συμφωνιών παρέκτασης, την αύξηση της υλικής αρμοδιότητας των Πολυμελών Πρωτοδικείων όταν δικάζουν εφέσεις, τα νέα άρθρ. 67 και 227, τη τακτική διαδικασία (πλέον έχουμε εκείνη των Ν. 2915/2001, 4335/2015, 4842/2021 και την προτεινόμενη) κ.α. Προς αποφυγή προβλημάτων στη δικαστηριακή εφαρμογή των νέων διατάξεων, τα σχετικά ανακύπτοντα ζητήματα δεν μπορούν να αφεθούν προς επίλυση με τη καταφυγή -και μόνο- στις γενικές αρχές διαχρονικού δικαίου του ΕισΝΚΠολΔ.

    Β) Επί του άρθρου 124 του Σχεδίου: επειδή η ανάλυση συνεπειών ρύθμισης σιωπά επί του περιεχομένου της διάταξης, ποιος ακριβώς είναι ο λόγος κατάργησης του άρθρ. 732Α ΚΠολΔ, αφής στιγμής η εισαγωγή της είχε κριθεί επιτακτική ανάγκη με το Ν. 4842/2021; Κατά την άποψη μου, η σχετική υποχρέωση του αιτούντος πρέπει να διατηρηθεί. Ακόμα, ποιος ο λόγος κατάργησης του άρθρ. 912 ΚΠολΔ; Ούτε αυτή η επιλογή αιτιολογείται στην ανάλυση συνεπειών. Και αυτή η κατάργηση είναι, πιστεύω, αδικαιολόγητη.