Σχέδιο Δράσης OGP OGP

Άρθρο 18:

Το άρθρο 10 ν. 3448/2006 αντικαθίσταται ως ακολούθως (άρθρο 9 παρ. 1 οδηγίας 37/2013):

Πρακτικές Ρυθμίσεις
1. Στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης τηρείται “Μητρώο Ανοικτών Δεδομένων του Δημοσίου” το οποίο είναι διαθέσιμο στο διαδικτυακό τόπο www.data.gov.gr. Στο “Μητρώο Ανοικτών Δεδομένων του Δημοσίου” αναρτώνται τα σύνολα των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του δημοσίου που είναι διαθέσιμα σε ανοικτό και μηχαναγνώσιμο μορφότυπο, ταξινομημένα σε “Διαρθρωμένα Σύνολα Δεδομένων” (datasets) ή σύνδεσμοι προς τους δικτυακούς τόπους των φορέων, όπου αυτά τηρούνται. Στις περιπτώσεις που τα έγγραφα, οι πληροφορίες και τα δεδομένα δεν είναι διαθέσιμα σε ανοικτό και μηχαναγνώσιμο μορφότυπο ή όταν ο φορέας διαθέτει τα δεδομένα με όρους ή άδειες σύμφωνα με τα άρθρα 7 έως 9 του παρόντος, στο “Μητρώο Ανοικτών Δεδομένων του Δημοσίου” γίνεται σχετική καταχώριση.
2. Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, κάθε φορέας του δημόσιου τομέα που υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος προβαίνει στην καταγραφή και αξιολόγηση των συνόλων εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που βρίσκονται στην κατοχή του, ανά κατηγορίες, προς το σκοπό ανοικτής τους διάθεσης.
3. Σε αποκλειστική προθεσμία τριών μηνών από την ολοκλήρωση της καταγραφής της προηγούμενης παραγράφου κάθε φορέας εκδίδει απόφαση, στην οποία περιγράφονται: α) τα σύνολα εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που κατέχει ο φορέας, β) τα σύνολα εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που θα διατεθούν σε ανοικτό και μηχαναγνώσιμο μορφότυπο, εφαρμόζοντας την αρχή της εξ ορισμού ανοικτής διάθεσης της δημόσιας πληροφορίας, γ) τα σύνολα εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που θα διατεθούν με επιβολή όρων μέσω αδειοδότησης ή τελών σύμφωνα με τα άρθρα 7 έως 9 του παρόντος, δ) τα σύνολα εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που υπόκεινται στους περιορισμούς που τίθενται στην παράγραφο 1 του άρθρου 3 του παρόντος και δεν διατίθενται για περαιτέρω αξιοποίηση και χρήση. Η απόφαση αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο του Προγράμματος Διαύγεια κατά τον ν. 3861/2010, στον διαδικτυακό τόπο www.data.gov.gr. και στην ιστοσελίδα του φορέα, και κοινοποιείται στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

4. Εφόσον η προθεσμία των παραγράφων 2 και 3 παρέλθει άπρακτη, τα σύνολα εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου, διατίθενται ελεύθερα προς περαιτέρω χρήση και αξιοποίηση, με την επιφύλαξη των διατάξεων για την προστασία προσωπικών δεδομένων.

5. Οι φορείς του δημόσιου τομέα επικαιροποιούν, τα σύνολα εγγράφων πληροφοριών και δεδομένων που έχουν στην κατοχή τους όποτε είναι αναγκαίο και σε κάθε περίπτωση σε ετήσια βάση. Η έκδοση της απόφασης της παραγράφου 3 επαναλαμβάνεται τουλάχιστον ετησίως με επικαιροποιημένα στοιχεία.
6. Το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης ελέγχει την τήρηση των υποχρεώσεων του παρόντος άρθρου από τους δημόσιους φορείς, που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του.

7. Για την καταγραφή και αξιολόγηση των συνόλων εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που βρίσκονται στην κατοχή των φορέων του δημοσίου τομέα, σύμφωνα με την παράγραφο 2, την τεχνική, διαδικαστική και οργανωτική υποστήριξη της ανοικτής διάθεσης των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του δημοσίου τομέα, καθώς και την επικοινωνία με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης αρμόδιες είναι οι ομάδες διοίκησης έργου του Προγράμματος Διαύγεια, οι οποίες συγκροτήθηκαν δυνάμει της παραγράφου 1 του άρθρου 6 ν. 3861/2010 (Α΄ 112).

  • 20 Ιουνίου 2014, 10:57 | Δίκτυο Ευρωπαϊκών Οργανισμών Μουσείων (ΝΕΜΟ)

    Οι επιφυλάξεις του ΟΠΙ σχετικά με την επιβολή, καταρχήν, αλλά και τη διάρκεια χρονικών προθεσμιών για την καταγραφή, αξιολόγηση και ανάρτηση του συνόλου των δεδομένων των δημοσίων φορέων, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και η πλειονότητα των μουσείων, μας βρίσκει σύμφωνους.

  • 20 Ιουνίου 2014, 10:33 | ΕΕΛ/ΛΑΚ

    Στην παράγραφο 4 να προστεθεί η λέξη «και ανοικτά» μετά τη λέξη «ελεύθερα». Στην παράγραφο 7 να προστεθεί στο τέλος η φράση «Για την επίτευξη των στόχων του προηγούμενου εδαφίου, οι ΟΔΕ του προγράμματος Διαύγεια συνεργάζονται με τα Κομβικά Σημεία Επαφής (ΚΟΣΕ) του Ν. 3882/2010, όταν πρόκειται για γεωχωρικά δεδομένα.»

  • Συμφωνούμε απόλυτα με το σχόλιο του ΟΠΙ, ιδίως σχετικά με τα οριζόμενα για τις διαδικασίες και τα χρονικά περιθώρια που προβλέπονται, ειδικότερα δε υπό το πρίσμα των οριζομένων στη παράγραφο 4 του άρθρου αυτού (πόσο δε μάλλον όταν αυτά δεν προβλέπονται από την Οδηγία 2013/37).
    Επίσης, θεωρούμε ότι κάποιες από τις προβλεπόμενες διαδικασίες (π.χ. παρ. 2 & 3) ενδεχομένως θα έπρεπε να προηγηθούν της σύνταξης της παρούσας τροποποίησης προκειμένου να διαμορφωθεί πληρέστερη εικόνα για το υλικό που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του νομοσχεδίου, αλλά και των ρεαλιστικών δυνατοτήτων διαφόρων φορέων του δημοσίου να ανταπεξέλθουν στις διατάξεις του.

  • Παρ. 2 και 3:
    Το εν λόγω νομοσχέδιο προβαίνει σε μια λεπτομερή ρύθμιση – εκτός των διατάξεων της Οδηγίας – για τον τρόπο με τον οποίο όλα τα υπάρχοντα έγγραφα της Διοίκησης θα καλυφθούν από τις διατάξεις του κείμενου νομοσχεδίου. Εφόσον ξεπεράσουμε τις πρώτες αντιρρήσεις μας για το κατά πόσο είναι αυτό απαραίτητο, το χρονικό διάστημα των 6 και 3 μηνών αντίστοιχα για την καταγραφή και αξιολόγηση των συνόλων πληροφοριών, εγγράφων και δεδομένων και για τη διαδικτυακή ανάρτηση των συνόλων των δεδομένων που κατέχουν οι δημόσιοι φορείς και διαθέτουν ανοικτά με όρους -ή όχι- είναι εξαιρετικά μικρό. Δεδομένου κιόλας του γεγονότος ότι το έργο αυτό θα το αναλάβουν οι Ομάδες Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) του Διαύγεια, τίθεται το ερώτημα κατά πόσο οι ΟΔΕ είναι αντίστοιχα στελεχωμένες για την ανάληψη και διεκπεραίωση ενός τέτοιου έργου. Επίσης, η πρόβλεψη ότι σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της τρίμηνης προθεσμίας, τα δεδομένα διατίθενται ελεύθερα προς περαιτέρω χρήση και αξιοποίηση, με μόνο περιορισμό την επιφύλαξη της τήρησης της νομοθεσίας των προσωπικών δεδομένων, δεν επαναλαμβάνει και τις λοιπές εξαιρέσεις που προβλέπει ο νόμος.

  • Στο σημείο 5 αναφέρετε ότι διενεργείται τουλάχιστον ετήσια ενημέρωση των datasets. Θα αναφέρω το εξής παράδειγμα: γιατί ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών ΟΑΣΑ έχει αφήσει το dataset των δρομολογίων στο (http://geodata.gov.gr/geodata/index.php?option=com_sobi2&sobi2Task=sobi2Details&catid=29&sobi2Id=190&Itemid= ) με τελευταία ενημέρωση στις 2013-12-18.

    Το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης πως θα ελέγχει την εφαρμογή του νόμου; Στην προκειμένη περίπτωση οπου για τα δρομολόγια των ΜΜΜ ο ΟΑΣΑ συνεργάζεται με την GOOGLE – η google ενημερώνεται ανά μήνα. Το geodata.gov.gr γιατί δεν ενημερώνεται και αυτό με την ίδια συχνότητα; Γιατί υπάρχει διακριτική μεταχείριση μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών και δημόσιου αποθετηρίου;

    Στην προκειμένη περίπτωση ποιος ελέγχει ότι το dataset του αποθετηρίου είναι ελλιπές και δεν εμπεριέχει τους χρόνους διέλευσης των ΜΜΜ από τις στάσεις; Το συγκεκριμένο dataset δεν πληροί τις προδιαγραφές του προτύπου GTFS με το να μην περιέχει τους χρόνους διελέυσεων. Αντίθετα η google προφανώς διαθέτει τους χρόνους γιατί στην ιστοσελίδα maps.google.com υπάρχει η αναφορά χρόνων διέλευσης. Υπάρχει κατάφωρη διακριτική μεταχείριση στο συγκεκριμένο σημείο. Ο ΟΑΣΑ προφανώς παράγει το πλήρες αρχείο μηνιαίως για την Google αλλά η εκδοχή που ανάρτησε πριν 1 χρόνο είχε διαγραμμένα τα πεδία του χρόνου.

    Η αντιπαράθεση σχετικά με το τι δημοσιοποιείται και τι όχι και με ποιο τρόπο, δεν είναι ξεκάθαρο σε εμένα απο ποιόν θα γινεται. Όταν τα dataset είναι τόσο εξειδικευμένα που ελάχιστοι μπορούν να κατανοήσουν αν κάτι αναρτάται για να καλυφθεί ένας οργανισμός ως προς το νομότυπο, αλλά επί της ουσίας να μην εξυπηρετεί τις ανάγκες της κοινωνίας, που προσπαθεί να προασπίσει ο νόμος.

    Πρέπει να υπάρχει διαφάνεια και ισονομία στην παροχή των δεδομένων. Σε τι διαφέρει η GOOGLE από το geodata.gov.gr. Σε ποιον λογοδοτεί ο ΟΑΣΑ στην GOOGLE ή στον ελληνικό λαό;

    Ευχαριστώ