Σχέδιο Δράσης OGP OGP

Άρθρο 12 Δομές της Καλής Νομοθέτησης

1. Οργανωτικές μονάδες της καλής νομοθέτησης είναι το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης, όπως μετονομάζεται το γραφείο υποστήριξης της καλής νομοθέτησης που λειτουργεί στην Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης,  και τα αυτοτελή Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας των Υπουργείων, τα οποία υπάγονται απευθείας στον οικείο Υπουργό.

2. Με διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Πρωθυπουργού, μέσα σε  τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, ρυθμίζονται τα θέματα που αναφέρονται στην οργάνωση, στελέχωση και λειτουργία του Γραφείου Καλής Νομοθέτησης, συνιστώνται οι αναγκαίες για την επιτέλεση του έργου του θέσεις επιστημονικού προσωπικού και ορίζονται οι ειδικότητες και τα απαιτούμενα προσόντα του.

Με το ίδιο διάταγμα μπορεί να συγχωνεύονται σε αυτήν οργανικές μονάδες που επιτελούν όμοιο ή παρεμφερές έργο ή να μεταφέρονται σε αυτήν συναφείς με το έργο της αρμοδιότητες άλλων οργανικών μονάδων.

3. Με διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και του αρμόδιου κατά περίπτωση Υπουργού, μέσα σε τέσσερις (4) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, ρυθμίζονται τα θέματα τα σχετικά με την οργάνωση, στελέχωση και λειτουργία των Γραφείων Νομοθετικής Πρωτοβουλίας σε κάθε Υπουργείο.

Με το ίδιο διάταγμα μπορεί να συγχωνεύονται σε αυτήν οργανικές μονάδες που επιτελούν όμοιο ή παρεμφερές έργο ή να μεταφέρονται σε αυτήν συναφείς με το έργο της αρμοδιότητες άλλων οργανικών μονάδων.

  • 1 Σεπτεμβρίου 2011, 09:50 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ

    α) Τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας, από τα οποία θα κινείται και η διαδικασία θέσπισης του μεγαλύτερου μέρους των ρυθμίσεων, πρέπει να στελεχώνονται από άτομα ικανά να ανταποκριθούν στο δύσκολο αυτό εγχείρημα της καλής νομοθέτησης και να επιλέγονται αξιοκρατικά με βάση τυπικά και ουσιαστικά κριτήρια σαφώς προσδιορισμένα στα Προεδρικά Διατάγματα που θα εκδοθούν κατ’ εξουσιοδότηση του εν λόγω σχεδίου νόμου, ώστε να αποφευχθούν αυθαίρετες επιλογές, βάσει προσωπικών γνωριμιών και συμφερόντων. Είναι εκ των ων ουκ άνευ να έχουν απόλυτη προτεραιότητα στη στελέχωση των γραφείων τα άτομα με πτυχίο τμήματος Νομικής των Πανεπιστημίων και είναι αναγκαίο να αξιοποιηθεί το υπηρετούν προσωπικό σε αντίστοιχες οργανικές μονάδες των Υπουργείων (νομικού, νομοπαρασκευαστικού έργου, νομοθετικής πρωτοβουλίας κ.λπ.), καθώς το εν λόγω προσωπικό στη μεγάλη του πλειοψηφία θα έχει την απαιτούμενη εμπειρία και τεχνογνωσία που σχετίζεται με το σχεδιασμό και την ερμηνεία νομοθετικών και κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται από τα Υπουργεία. Ζούμε στην εποχή της εξειδίκευσης και η πράξη έχει αποδείξει ότι όσο καλός επιστήμονας και αν είναι κάποιος, αν δεν έχει ασχοληθεί με τη δημόσια διοίκηση και τους τομείς εκάστου Υπουργείου, δεν μπορεί να συνεισφέρει στο επιθυμητό βαθμό και χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο για να μελετήσει τα θέματα που προκύπτουν
    β) Κρίνεται εν προκειμένω ιδιαίτερα εύστοχη η διάταξη του άρθρου παρ. 2β του σχεδίου νόμου, δηλαδή τα σχέδια νόμου να συνοδεύονται από τα προσχέδια των Προεδρικών Διαταγμάτων. που θα εκδοθούν κατ’ εξουσιοδότησή τους εντός αποκλειστικής προθεσμίας Θεωρώ ορθότερο τα σχέδια των Προεδρικών Διαταγμάτων που ρυθμίζουν τα περί στελέχωσης των ανωτέρω Γραφείων, να ήταν ήδη προσαρτημένα στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, ώστε να τεθούν υπό διαβούλευση
    γ) Η αναφορά της λέξης «μπορεί», όσον αφορά τη συγχώνευση στα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας οργανικών μονάδων που επιτελούν όμοιο ή παρεμφερές έργο, της προσδίδει δυνητικό χαρακτήρα. Εάν δε συγχωνευθούν οργανικές μονάδες που επιτελούν το ίδιο έργο με τα Γραφεία Νομοθετικής Πρωτοβουλίας, ποια θα είναι η τύχη τους; Ποια η τύχη υπαλλήλων που ασχολούνται επισταμένως στα πλαίσια των δραστηριοτήτων τους, κάποιοι εξ αυτών επί ολόκληρα έτη, με το σχεδιασμό και την ερμηνεία νομικών διατάξεων; Επίσης, θεωρώ αναγκαίο να προβλεφθεί στο άρθρο 13 περί αρμοδιοτήτων των Γραφείων ότι στα Γραφεία αυτά μπορεί να μεταφέρονται συναφείς αρμοδιότητες οργανικών μονάδων που επιτελούν παρεμφερές έργο και συγχωνεύονται με τα Γραφεία αυτά.
    δ) Τέλος, θα ήταν ορθότερο να αναφερθούν οι εξουσιοδοτικές διατάξεις στο τέλος του σχεδίου νόμου, πριν τις μεταβατικές διατάξεις, σύμφωνα άλλωστε και με την επιταγή του άρθρου 3 παρ. 2α του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου.

  • 24 Αυγούστου 2011, 15:15 | Κ. Βρεττός

    Φαίνεται ότι οι παράγραφοι 2 και 3 του παρόντος άρθρου δεν εφαρμόζουν την αρχή του άρθρου 3 παρ. 2.α του ίδιου νομοσχεδίου! Είναι πάντα εφικτή και νομοτεχνικά λειτουργικότερη η καταχώριση των εξουσιοδοτικών διατάξεων σε αυτοτελές άρθρο;