Άρθρο 5 Χρηματικές επιχορηγήσεις σε αθλητικά σωματεία από Ο.Τ.Α. α’ βαθμού – Τροποποίηση υποπερ. vi) περ. Α’ παρ. 1 άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων

 

Στην υποπερ. vi) της περ. Α’ της παρ. 1 του άρθρου 202 του Κώδικα δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στο τρίτο εδάφιο οι λέξεις «έως τις 31.3.2023» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για τα αθλητικά σωματεία, τους αθλητές και τις αθλητικές ομάδες των ορεινών δήμων του άρθρου 2Β του ν. 3852/2010 (Α’ 87) και των νησιωτικών δήμων της χώρας», β) προστίθεται τέταρτο εδάφιο και η περ. Α` της παρ. 1 του άρθρου 202 διαμορφώνεται ως εξής:

«1Α. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι δυνατή η παροχή χρηματικών επιχορηγήσεων:
i. σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, περιλαμβανομένων των εκκλησιαστικών, καθώς και σε πολιτιστικούς συλλόγους και αστικές εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που αναπτύσσουν πολιτιστικού χαρακτήρα δραστηριότητες και που έχουν την έδρα τους εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου,
ii. σε τοπικά παραρτήματα οργανώσεων πανελλήνιας δράσης, που αναπτύσσουν κοινωνική και πολιτιστική δραστηριότητα,
iii. σε συλλόγους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με πανελλήνια δράση, οι οποίοι έχουν ως σκοπό την παροχή βοήθειας και υποστήριξης κάθε μορφής, σε παιδιά που είναι, ιδίως, θύματα εξάρτησης, κακοποίησης, παραμέλησης, οικονομικής εκμετάλλευσης και παράνομης διακίνησης, ανεξαρτήτως υπηκοότητας. Πρόσθετη προϋπόθεση για την επιχορήγηση αυτήν αποτελεί η κατάρτιση σχετικού προγράμματος δράσης του συλλόγου, για τον αντίστοιχο Δήμο και η έγκρισή του από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης,
iv. σε πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις εργαζομένων στον οικείο Δήμο για την πραγματοποίηση κοινωνικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων,
ν. σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου του Δήμου, περιλαμβανομένων και των σχολικών επιτροπών, επιπροσθέτως της τακτικής επιχορήγησης που λαμβάνουν,
vi. σε αθλητικά σωματεία για την προαγωγή του οικείου αθλήματος, καθώς και για την κάλυψη εξόδων μετακίνησης αθλητών και αθλητικών ομάδων, που εδρεύουν στην περιοχή τους και συμμετέχουν σε εθνικά πρωταθλήματα ολυμπιακών αθλημάτων. Από τις διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου, εξαιρούνται οι αθλητικές ανώνυμες εταιρείες. Η παρούσα ισχύει για τα αθλητικά σωματεία, τους αθλητές και τις αθλητικές ομάδες των ορεινών δήμων του άρθρου 2Β του ν. 3852/2010 (Α’ 87) και των νησιωτικών δήμων της χώρας. Για τα αθλητικά σωματεία, τους αθλητές και τις αθλητικές ομάδες των λοιπών δήμων της χώρας η παρούσα ισχύει έως την 31η.12.2023.
vii. σε φιλοζωικά σωματεία ή φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που εδρεύουν στον οικείο δήμο και είναι εγγεγραμμένα στο ΥποΜητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Οργανώσεων του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς (ΕΜΖΣ), που τηρείται στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πρόσθετη προϋπόθεση για την επιχορήγηση αυτή αποτελεί η κατάρτιση σχετικού προγράμματος δράσης του σωματείου ή της οργάνωσης, για τον αντίστοιχο δήμο και η έγκρισή του από την πενταμελή Επιτροπή Παρακολούθησης του επιχειρησιακού προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς και πρόληψης δημιουργίας νέων αδέσποτων ζώων του οικείου δήμου. Με τις ίδιες προϋποθέσεις τα ανωτέρω σωματεία και οργανώσεις μπορούν να λαμβάνουν επιχορήγηση και από την οικεία περιφέρεια, εφόσον δραστηριοποιούνται εντός των ορίων της.».

  • 3 Απριλίου 2023, 09:58 | ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ

    Δεδομένης της νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με τις επιλέξιμες δαπάνες επιχορήγησης σε αθλητικά σωματεία, πρέπει να προσδιοριστεί με σαφήνεια ποιές δαπάνες είναι επιλέξιμες γιατί η έννοια της προαγωγής του αθλήματος η οποία υπήρχε ως διατύπωση , (άρθρο 66 ν 4735/2020, άρθρο 70 ν 4954/22 )είναι γενική και αόριστη και για το λόγο αυτό υπάρχει άρνηση από τις υπηρεσίες των Δήμων για πληρωμή σχετικών χρηματικών ενταλμάτων, προκειμένου να μην υπάρξουν καταλογισμοί σε βάρος υπαλλήλων λογιστηρίων και ταμειακών υπηρεσιών.
    Για παράδειγμα η προαγωγή του αθλήματος μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικά δαπάνες ιατρικών εξετάσεων αθλητών, ιατροφαρμακευτικού υλικού, έξοδα προβολής επικοινωνίας, δαπάνες μισθοδοσίας προπονητών, δαπάνες προς αθλητικές ενώσεις ,αθλητικό υλικό ,έξοδα δελτίων αθλητών, δαπάνες διαιτησίας για τη πραγματοποίηση αγώνων, πολιτιστικές εκδηλώσεις ,συμμετοχή σε τουρνουά κλπ. Αν δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια οι επιλέξιμες δαπάνες για τη προαγωγή του αθλήματος καθίσταται άκαιρη η διάταξη και απαγορευτική η εφαρμογή της .Επίσης πρέπει να προσδιοριστεί εάν οι δαπάνες που αναρτώνται στο διαύγεια από τα αθλητικά σωματεία με την έναρξη κάθε έτους πρέπει να αντιστοιχούν με τις δράσεις που αναφέρονται στο αίτημα επιχορήγησης του προηγούμενου οικονομικού έτους προς τον Δήμο, προκειμένου να εγκριθεί επιχορήγηση και στο επόμενο έτος.

    Επίσης επειδή η δυνατότητα επιχορηγήσεων αποτελεί δικαίωμα των Δημοτικών Συμβουλίων εφόσον το επιτρέπουν τα οικονομικά των Δήμων, δεν πρέπει να γίνεται διαχωρισμός των αθλητικών σωματείων με βάση τη γεωγραφική θέση των δήμων ούτε να μπαίνουν προθεσμίες πχ 31/12/2023 γιατί οι αθλητικές περίοδοι ξεκινούν Σεπτέμβριο και τελειώνουν Ιούνιο. Άλλωστε στο άρθρο 202 του κώδικα δεν έμπαιναν προθεσμίες. Η νέα διάταξη πρέπει να λύνει το ζήτημα με ευρύτητα και κυρίως με σαφήνεια.

  • 31 Μαρτίου 2023, 22:45 | ΜΑΝΩΛΗΣ

    Δεδομένης της νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με τις επιλέξιμες δαπάνες επιχορήγησης σε αθλητικά σωματεία, πρέπει να προσδιοριστεί με σαφήνεια ποιές δαπάνες είναι επιλέξιμες γιατί η έννοια της προαγωγής του αθλήματος η οποία υπήρχε ως διατύπωση , (άρθρο 66 ν 4735/2020, άρθρο 70 ν 4954/22 )είναι γενική και αόριστη και για το λόγο αυτό υπάρχει άρνηση από τις υπηρεσίες των Δήμων για πληρωμή σχετικών χρηματικών ενταλμάτων, προκειμένου να μην υπάρξουν καταλογισμοί σε βάρος υπαλλήλων λογιστηρίων και ταμειακών υπηρεσιών.
    Για παράδειγμα η προαγωγή του αθλήματος μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικά δαπάνες ιατρικών εξετάσεων αθλητών, ιατροφαρμακευτικού υλικού, έξοδα προβολής επικοινωνίας, δαπάνες μισθοδοσίας προπονητών, δαπάνες προς αθλητικές ενώσεις ,αθλητικό υλικό ,έξοδα δελτίων αθλητών, δαπάνες διαιτησίας για τη πραγματοποίηση αγώνων, πολιτιστικές εκδηλώσεις ,συμμετοχή σε τουρνουά κλπ. Αν δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια οι επιλέξιμες δαπάνες για τη προαγωγή του αθλήματος καθίσταται άκαιρη η διάταξη και απαγορευτική η εφαρμογή της .Επίσης πρέπει να προσδιοριστεί εάν οι δαπάνες που αναρτώνται στο διαύγεια από τα αθλητικά σωματεία με την έναρξη κάθε έτους πρέπει να αντιστοιχούν με τις δράσεις που αναφέρονται στο αίτημα επιχορήγησης του προηγούμενου οικονομικού έτους προς τον Δήμο, προκειμένου να εγκριθεί επιχορήγηση και στο επόμενο έτος.

    Επίσης επειδή η δυνατότητα επιχορηγήσεων αποτελεί δικαίωμα των Δημοτικών Συμβουλίων εφόσον το επιτρέπουν τα οικονομικά των Δήμων, δεν πρέπει να γίνεται διαχωρισμός των αθλητικών σωματείων με βάση τη γεωγραφική θέση των δήμων ούτε να μπαίνουν προθεσμίες πχ 31/12/2023 γιατί οι αθλητικές περίοδοι ξεκινούν Σεπτέμβριο και τελειώνουν Ιούνιο. Άλλωστε στο άρθρο 202 του κώδικα δεν έμπαιναν προθεσμίες. Η νέα διάταξη πρέπει να λύνει το ζήτημα με ευρύτητα και κυρίως με σαφήνεια.

  • 31 Μαρτίου 2023, 22:42 | ΜΑΝΩΛΗΣ

    Δεδομένης της νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με τις επιλέξιμες δαπάνες επιχορήγησης σε αθλητικά σωματεία, πρέπει να προσδιοριστεί με σαφήνεια ποιές δαπάνες είναι επιλέξιμες γιατί η έννοια της προαγωγής του αθλήματος η οποία υπήρχε ως διατύπωση , (άρθρο 66 ν 4735/2020, άρθρο 70 ν 4954/22 )είναι γενική και αόριστη και για το λόγο αυτό υπάρχει άρνηση από τις υπηρεσίες των Δήμων για πληρωμή σχετικών χρηματικών ενταλμάτων, προκειμένου να μην υπάρξουν καταλογισμοί σε βάρος υπαλλήλων λογιστηρίων και ταμειακών υπηρεσιών.
    Για παράδειγμα η προαγωγή του αθλήματος μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικά δαπάνες ιατρικών εξετάσεων αθλητών, ιατροφαρμακευτικού υλικού, έξοδα προβολής επικοινωνίας, δαπάνες μισθοδοσίας προπονητών, δαπάνες προς αθλητικές ενώσεις ,αθλητικό υλικό ,έξοδα δελτίων αθλητών, δαπάνες διαιτησίας για τη πραγματοποίηση αγώνων, πολιτιστικές εκδηλώσεις ,συμμετοχή σε τουρνουά κλπ. Αν δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια οι επιλέξιμες δαπάνες για τη προαγωγή του αθλήματος καθίσταται άκαιρη η διάταξη και απαγορευτική η εφαρμογή της .Επίσης πρέπει να προσδιοριστεί εάν οι δαπάνες που αναρτώνται στο διαύγεια από τα αθλητικά σωματεία με την έναρξη κάθε έτους πρέπει να αντιστοιχούν με τις δράσεις που αναφέρονται στο αίτημα επιχορήγησης του προηγούμενου οικονομικού έτους προς τον Δήμο, προκειμένου να εγκριθεί επιχορήγηση και στο επόμενο έτος.

    Επίσης επειδή η δυνατότητα επιχορηγήσεων αποτελεί δικαίωμα των Δημοτικών Συμβουλίων εφόσον το επιτρέπουν τα οικονομικά των Δήμων, δεν πρέπει να γίνεται διαχωρισμός των αθλητικών σωματείων με βάση τη γεωγραφική θέση των δήμων ούτε να μπαίνουν προθεσμίες πχ 31/12/2023 γιατί οι αθλητικές περίοδοι ξεκινούν Σεπτέμβριο και τελειώνουν Ιούνιο. Άλλωστε στο άρθρο 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων δεν έμπαιναν προθεσμίες. Η νέα διάταξη πρέπει να λύνει το ζήτημα με ευρύτητα και κυρίως με σαφήνεια.

  • 31 Μαρτίου 2023, 11:50 | Φωτεινή

    Περίπτωση «vi. σε αθλητικά σωματεία…»: Πρέπει να διευκρινιστεί η λέξη «παρούσα» σε ποιο εδάφιο αναφέρεται. Έτσι όπως έχει γραφτεί, μπορεί να ερμηνευτεί και ως ότι αφορά όλη την παράγραφο.
    «…για την προαγωγή του οικείου αθλήματος»: Ασαφέσαστη διατύπωση το «προαγωγή του οικείου αθλήματος».
    Πρέπει, επιπλέον, να (περι)οριστούν κάπως οι επιχορηγούμενες δαπάνες. Ειδάλλως η διακριτική ευχέρεια της διοίκησης είναι σχεδόν απεριόριστη, αφήνοντας το πεδίο παντελώς ελεύθερο για αυθαιρεσίες είτε υπέρ είτε κατά των συλλόγων, για πιέσεις προς του αιρετούς και τις υπηρεσίες κ.λπ. Για παράδειγμα, υπάρχουν σύλλογοι που ζητούν επιχορήγηση για τις λειτουργικές τους δαπάνες, ισχυριζόμενοι ότι έμμεσα προάγουν το άθλημα.
    Σημειώνεται ότι νομολογία μετά την προηγούμενη τροποποίηση του άρθρου (προβλεπόταν η επιχορήγηση για εκδηλώσεις και άλλαξε στο γενικό «προαγωγή του αθλήματος»), δεν υπάρχει για να κατευθύνει τις οικονομικές υπηρεσίες.
    Τέλος, ο έλεγχος των επιχορηγήσεων καθίσταται ανέφικτος με τόση αοριστία.
    Ευχαριστώ