Άρθρο 18 Μέτρα για την προστασία έναντι αντιποίνων (παρ. 2, 3, 4 και 7 άρθρου 21 της Οδηγίας)

1. Με την επιφύλαξη του άρθρου 5 τα πρόσωπα που αναφέρονται στο άρθρο 6 δεν υπέχουν καμία ευθύνη:
α) σε σχέση με την απόκτηση πληροφοριών ή την πρόσβαση στις πληροφορίες που αναφέρονται ή αποκαλύπτονται δημόσια, υπό την προϋπόθεση ότι η εν λόγω απόκτηση ή πρόσβαση δεν συνιστά αυτοτελώς ποινικό αδίκημα, μεταξύ άλλων για δυσφήμιση, προσβολή των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, παραβίαση της υποχρέωσης τήρησης του απορρήτου, παραβίαση των κανόνων για την προστασία δεδομένων, αποκάλυψη εμπορικού απορρήτου, ούτε υποχρέωση αποζημίωσης βάσει του ιδιωτικού, δημόσιου ή συλλογικού εργατικού δικαίου, και γενικώς δεν υπέχουν καμία ευθύνη σε σχέση με την αποκάλυψη πληροφοριών, εφόσον είχαν βάσιμους λόγους να πιστεύουν ότι η αναφορά ή η δημόσια αποκάλυψη ήταν αναγκαία για να αποκαλυφθεί η παραβίαση,
β) σε περίπτωση αναφοράς ή δημόσιας αποκάλυψης πληροφοριών που περιλαμβάνουν εμπορικά απόρρητα, σχετικά με παραβιάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου, εφόσον η αναφορά ή η δημοσιοποίηση θεωρείται νόμιμη υπό τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 1 του ν. 4605/2019 (Α’ 52).
2. Κάθε άλλη πιθανή ευθύνη των αναφερόντων που προκύπτει από πράξεις ή παραλείψεις που δεν σχετίζονται με την αναφορά ή τη δημόσια αποκάλυψη, ή δεν είναι απαραίτητες για την αποκάλυψη παραβίασης διέπεται από τις κείμενες διατάξεις.
3. Αν η αναφορά ή η δημόσια αποκάλυψη αποτελεί για τον αναφέροντα ποινική, πειθαρχική, διοικητική παράβαση ή αδικοπρακτική συμπεριφορά, κάθε ποινική, πειθαρχική, διοικητική ή αστική διαδικασία που έχει κινηθεί εναντίον του αναφέροντος για την αναφερόμενη παραβίαση αναστέλλεται μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Για όσο χρόνο διαρκεί η αναστολή αυτή, αναστέλλεται η παραγραφή ή αποσβεστική προθεσμία των αντιστοίχων δικαιωμάτων των προσώπων που πλήττονται από την αναφορά. Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 113 Π.Κ. εφαρμόζεται αναλόγως ως προς την ποινική, πειθαρχική και διοικητική ευθύνη του αναφέροντος.
4. Αναφέρων, ο οποίος είναι συμμέτοχος σε παραβίαση που συνιστά ποινικό αδίκημα των άρθρων 235 έως 260, 390 και 396 Π.Κ., απαλλάσσεται από κάθε πειθαρχική και διοικητική κύρωση, αν συντρέχουν στο πρόσωπό του οι όροι των παρ. 2 και 3 του άρθρου 263Α Π.Κ..

  • 3 Οκτωβρίου 2022, 22:24 | ΑΘΗΝΑ ΜΠΙΡΜΠΑΚΟΥ

    Μέτρα ανταπόδοσης :
    Οικονομικά κίνητρα για την αποκάλυψη πληροφοριών με επίκεντρο το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.
    Διαλαμβανομένου του γεγονότος ότι υπάρχουν μάρτυρες που διακατέχονται από φόβο, ανασφάλεια, για μελλοντικά αντίποινα, σε ενδεχόμενη αποκάλυψη ευαίσθητων απορρήτων πληροφοριών, για απάτες που λαμβάνουν χώρα στην εταιρία τους ή την υπηρεσία τους, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία προστασία για τον πληροφοριοδότη σε περίπτωση αποκαλύψεις της ταυτότητας του
    • Δημιουργία Ταμείου για την στήριξη μέτρων διαβίωσης για όσους παρέχουν στοιχεία για παράνομες δραστηριότητες . Οι μάρτυρες θα λαμβάνουν ποσοστό χρήματων επι της αξίας των αποκτηθεντων προϊόντων ( διαδικασίας μέσω της δήμευσης)
    • Δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής προστασίας Δημοσιογράφων και προσώπων όπου θέλουν να προσφέρουν υπηρεσίες κατά της Διαφθοράς. (Πλήθος ανεξιχνίαστων δολοφονημένων δημοσιογράφων ΚαραΪβάζ (οργανωμένο έγκλημα ξέπλυμα μαύρου χρήματος, σχέσεις με αστυνομικούς και πολιτικούς αξιωματούχους του Λευκού Κολλάρου, Γκόλιας Τρομακτικό)
    • Η αποκάλυψη περιπτώσεων διαφθοράς στον Δημόσιο Τομέα, οι υπάλληλοι οι οποίοι αποκαλύπτουν οποιαδήποτε πληροφορία η οποία τίθενται ως εμπιστευτική, έτσι ώστε να μην αποκαλυφθούν συμπεριφορές διαφθοράς να επιβραβεύονται διότι με την αποσιώπηση δύναται να επιβληθούν κυρώσεις που περιλαμβάνουν τον υποβιβασμό και τον τερματισμό της απασχόλησης με συγκεκριμένα έργα.