Άρθρο 6 Προσωπικό πεδίο εφαρμογής (άρθρο 4 της Οδηγίας)

1. Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται,
α) σε όσους αναφέρουν παραβιάσεις οι οποίοι απασχολούνται στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα και έχουν αποκτήσει, στο πλαίσιο της εργασίας τους, πληροφορίες σχετικά με παραβιάσεις και ιδίως:
αα) στους εργαζομένους, δηλαδή σε όσους παρέχουν σε άλλο πρόσωπο και υπό τις οδηγίες του υπηρεσίες για τις οποίες λαμβάνουν αμοιβή, ανεξάρτητα από το αν η απασχόλησή τους είναι πλήρης ή μερική, μόνιμη ή εποχιακή, ή αν είναι αποσπασμένοι από άλλον φορέα. Στην έννοια του «εργαζομένου» περιλαμβάνονται και οι δημόσιοι υπάλληλοι καθώς και οι εργαζόμενοι στον δημόσιο τομέα με οποιουδήποτε είδους σχέση εργασίας ή απασχόληση,
αβ) στους μη μισθωτούς, στους αυτοαπασχολουμένους ή συμβούλους ή στους εργαζομένους κατ’ οίκον,
αγ) στους μετόχους και τα πρόσωπα που ανήκουν στο διοικητικό, διαχειριστικό ή εποπτικό όργανο μιας επιχείρησης, περιλαμβανομένων μη εκτελεστικών μελών, καθώς και εθελοντών και αμειβόμενων ή μη αμειβόμενων ασκουμένων,
αδ) σε οποιαδήποτε πρόσωπα εργάζονται υπό την εποπτεία και τις οδηγίες αναδόχων, υπεργολάβων και προμηθευτών,
β) σε πρόσωπα που αναφέρουν ή αποκαλύπτουν δημόσια πληροφορίες σχετικά με παραβιάσεις που έχουν αποκτηθεί στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης, η οποία έχει λήξει για οποιονδήποτε λόγο, συμπεριλαμβανομένης της συνταξιοδότησης, καθώς και σε αναφέροντες των οποίων η εργασιακή σχέση δεν έχει ακόμη ξεκινήσει, σε περιπτώσεις που πληροφορίες σχετικά με παραβιάσεις έχουν αποκτηθεί κατά τη διάρκεια της διαδικασίας πρόσληψης ή σε άλλο στάδιο διαπραγμάτευσης πριν από τη σύναψη σύμβασης.
2. Τα μέτρα για την προστασία των αναφερόντων που προβλέπονται στο Κεφάλαιο Ε΄ εφαρμόζονται, επίσης, κατά περίπτωση, σε:
α) διαμεσολαβητές,
β) τρίτα πρόσωπα που συνδέονται με τους αναφέροντες και μπορεί να υποστούν αντίποινα σε εργασιακό πλαίσιο, όπως συνάδελφοι ή συγγενείς των αναφερόντων, και
γ) προσωπικές επιχειρήσεις ή νομικά πρόσωπα συμφερόντων των αναφερόντων, ή για τις οποίες εργάζονται, ή με τις οποίες συνδέονται με άλλο τρόπο με εργασιακή σχέση.

  • 13 Οκτωβρίου 2022, 21:24 | Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς

    Υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που χρήζουν διευκρίνισης, στην παρ. 13 του άρ. 9 του ΣχΝ. Ειδικότερα: α. δεν προκύπτει ποιο είναι το ακριβές ποσό του προστίμου που απειλείται αν δεν οριστεί Υπεύθυνος Παραλαβής Αναφορών (ΥΠΠΑ), ποια είναι η διαδικασία με την οποία επιβάλλεται, δεν προσδιορίζεται αν υπάρχει δυνατότητα προσφυγής, ή το πώς τυχόν επιδρά η εκ των υστέρων πρόσληψη του ΥΠΠΑ. Επίσης, θα ήταν πιθανότατα ορθό να υπάρξει πρόβλεψη επιμόρφωσής και πιστοποίησης των ΥΠΠΑ, κατ’ αντιστοιχία με τις προβλέψεις που τίθενται για τους ΥΠΠΑ του Δημοσίου τομέα.

  • 13 Οκτωβρίου 2022, 21:42 | Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς

    Η αναγνώριση ότι οι ανώνυμες αναφορές περιλαμβάνονται στο πεδίο εφαρμογής του ΣχΝ είναι θετική.

  • 11 Οκτωβρίου 2022, 14:28 | ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΣΑΛΑΚΗ

    Στο παράδειγμα που ένας ιδιώτης εργαζόμενος πχ σε ιδιωτική εταιρεία-υποψήφιο ανάδοχο σε διαγωνισμό που προκήρυξε δημόσιος φορέας , θέλει να καταγγείλει παραβίαση του ενωσιακού δικαίου πχ των δημοσίων συμβάσεων , θα απευθυνθεί στον ΥΠΠΕ του δημόσιου φορέα ή στον ΥΠΠΕ του ιδιωτικού φορέα ; Ή όπου επιθυμεί από τους δυο; Στο άρθρο 6 του νομοσχεδίου δε γίνεται σαφές αν ο ΥΠΠΕ ενός δημόσιου φορέα θα είναι αρμόδιος μόνο για καταγγελίες από δικούς του υπαλλήλους ή αν θα δέχεται και καταγγελίες από εξωτερικούς συνεργάτες του για θέματα που αφορούν διαδικασίες του φορέα (πχ εκτέλεση προμηθειών , έργων κλπ )