ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ Άρθρο 8 Υποχρέωση καθιέρωσης εσωτερικών διαύλων αναφοράς στον δημόσιο τομέα (άρθρο 7, παρ. 1, 2, 5 και 9 άρθρου 8 και άρθρο 10 της Οδηγίας)

1. Οι φορείς του δημόσιου τομέα που απασχολούν από πενήντα (50) υπαλλήλους και άνω υποχρεούνται να ορίσουν Υπεύθυνο Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (Υ.Π.Π.Α.) σχετικά με παραβιάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος.
2. Στους φορείς του δημόσιου τομέα που απασχολούν έως σαράντα εννέα (49) υπαλλήλους αρμοδιότητες Υ.Π.Π.Α. ασκεί ο Υ.Π.Π.Α. του εποπτεύοντος Υπουργείου ή ο Σύμβουλος Ακεραιότητας του άρθρου 23 του ν. 4795/2021 (Α’ 62), εφόσον υπάρχει. Για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού με πληθυσμό κάτω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων ή έως σαράντα εννέα (49) υπαλλήλους, καθώς και για εποπτευόμενα από αυτούς νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, οι αρμοδιότητες του Υ.Π.Π.Α. ασκούνται από τον Υ.Π.Α.Α. του Ο.Τ.Α. β’ βαθμού, στη χωρική αρμοδιότητα του οποίου ανήκει ο Ο.Τ.Α. α’ βαθμού. Για την εφαρμογή της παρούσας, ο αριθμός των υπαλλήλων κάθε φορέα του δημοσίου τομέα προσδιορίζεται είτε με βάση τις προβλεπόμενες στον οικείο οργανισμό ή κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας οργανικές θέσεις, καθώς και τις προσωποπαγείς θέσεις εφόσον υπάρχουν, είτε με τον αριθμό των πραγματικά υπηρετούντων σε έναν φορέα, εφόσον υπερβαίνει τον αριθμό των προβλεπόμενων θέσεων.
3. Η υποχρέωση ορισμού Υ.Π.Π.Α. διατηρείται για δύο (2) ημερολογιακά έτη μετά από το έτος κατά το οποίο ο φορέας συμπλήρωσε τον αριθμό των πενήντα (50) υπηρετούντων.
4. Σε όλες τις περιπτώσεις ισχύουν για τους Υ.Π.Π.Α. οι υποχρεώσεις του άρθρου 25 και τα κωλύματα διορισμού της παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 4795/2021. Κατά την άσκηση των καθηκόντων του, ο Υ.Π.Π.Α. αναφέρεται απευθείας στο ανώτατο ιεραρχικά όργανο του δημόσιου φορέα.
5. Καθήκοντα Υ.Π.Π.Α. αναλαμβάνει ο Σύμβουλος Ακεραιότητας στους φορείς που έχει συσταθεί και πληρωθεί η σχετική θέση. Στους φορείς όπου δεν προβλέπεται θέση Συμβούλου Ακεραιότητας, ή προβλέπεται αλλά δεν έχει ακόμη πληρωθεί, οι αρμοδιότητες του Υ.Π.Π.Α. ασκούνται από υπάλληλο της οργανικής μονάδας που είναι αρμόδια για θέματα προσωπικού, παράλληλα με την άσκηση των κύριων καθηκόντων του, με την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου 10 και συμφώνα με τις ειδικότερες προβλέψεις της παρ. 2.
6. Ο ορισμός Υ.Π.Π.Α. στους φορείς του δημοσίου τομέα σύμφωνα με το παρόν δεν εμποδίζει την απευθείας αναφορά στην Ε.Α.Δ., σύμφωνα με το άρθρο 11, όταν ο αναφέρων εύλογα θεωρεί ότι δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά η αναφορά του από τον Υ.Π.Π.Α., ή υπάρχει κίνδυνος αντιποίνων.

  • 11 Οκτωβρίου 2022, 15:44 | ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΣΑΛΑΚΗ

    Εφόσον δεν υπάρχει Σύμβουλος Ακεραιότητας , μου φαίνεται δύσκολο να μπορεί να αντεπεξέλθει στα καθήκοντα του ΥΠΠΑ ένας απλός υπάλληλος της Διεύθυνσης Προσωπικού , όταν μάλιστα ,βάσει του άρθρο 10 , θα χρειαστεί να κάνει αξιολογήσεις για τη στοιχειοθέτηση ή μη της παραβίασης του ενωσιακού Δικαίου , δηλ. των Οδηγιών του Μέρους Ι του Παραρτήματος , και να αποφαίνεται για την έρευνα ή την αρχειοθέτηση των καταγγελιών που αφορούν σε τομείς συμβάσεων , υγείας , μεταφορών, προστασίας καταναλωτών , πυρηνικής ασφάλειας, χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, κρατικών ενισχύσεων,οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ κλπ … Ίσως είναι πιο κατάλληλη η προσωρινή ανάθεση των καθηκόντων ΥΠΠΑ στον προϊστάμενο της Μονάδας Εσωτερικού ελέγχου , ο οποίος κατά τεκμήριο έχει σφαιρικότερη γνώση των αντικειμένων της Υπηρεσίας και απολαμβάνει ανεξαρτησίας,
    αφού αναφέρεται μόνο στον Επικεφαλής του φορέα .

    Αν και κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε πρωτίστως να υποχρεωθεί το Δημόσιο να εφαρμόσει το Ν. 4795/2021 και να ορίσει τους Συμβούλους Ακεραιότητας, στις περιπτώσεις που είναι υποχρεωτική η τοποθέτησή τους , οι οποίοι μάλιστα, λ΄ιγο ως πολύ έχουν εκπαιδευτεί/πιστοποιηθεί για την αντιμετώπιση των ανωτέρω θεμάτων.

    Επίσης : Θεωρώ ότι από την πειθαρχική ευθύνη του άρθρου 25 παρ. 3 ν. 4795/2021 που αναλαμβάνει ο ΥΠΠΑ/Σύμβουλος Ακεραιότητας και βάσει του άρθρου 8 παρ. 4 του παρόντος νομοσχεδίου , θα έπρεπε ΕΞΑΙΡΕΘΕΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΕ ΕΛΑΦΡΑ ΑΜΕΛΕΙΑ, γιατί είναι πολύ πιθανό να γίνει κάποιο ακούσιο λάθος λόγω του πολισχιδούς της νομοθεσίας που χρειάζεται να χειρίζεται ο ΥΠΠΑ/Σύμβουλος Ακεραιότητας (πχ.διατάξεις των Οδηγιών του Μέρους Ι του Παραρτήματος, διατάξεις ΟΤΑ α΄βαθμού ενώ ανήκει σε ΟΤΑ β΄βαθμού ο ίδιος κατά το άρθρο 8 παρ. 2 , διατάξεις για την προστασία προσωπικών δεδομένων που είναι ιδαίτερα περίπλοκες , διατάξεις ΚΠΔ και περί απορρήτων κατά το άρθ. 5 παρ. 1 και 2 του παρόντος νομοσχεδίου κλπ ).

  • 6 Οκτωβρίου 2022, 13:11 | Λάμπρος Καφίδας

    Μητρώο ΥΠΠΑ
    ———–
    Προτείνεται να θεσπιστεί σχετικό δημόσιο Μητρώο Υπευθύνων Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (ΥΠΠΑ) με διαδικασία ανάλογη που τηρείται για την ανακοίνωση των στοιχείων των ΥΠΔ/DPO, το οποίο θα αφορά όλους τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
    Το Μητρώο ΥΠΠΑ μπορεί να τηρείται στην ΕΑΔ ως εποπτική αρχή ή στο Υπουργείο Δικαιοσύνης (το οποίο επισπεύδει το παρόν σ/ν).

  • 6 Οκτωβρίου 2022, 12:02 | Λάμπρος Καφίδας

    Παρ. 5, εδάφιο β’:

    Προτείνεται ειδικά ως προς τα Υπουργεία όπου λειτουργούν τα «Τμήματα Εσωτερικών Ερευνών και Διερεύνησης Καταγγελιών» του άρθρου 39 του ν.4622/2019, οι αρμοδιότητες του ΥΠΠΑ να ασκούνται από τον Προϊστάμενο του εν λόγω τμήματος της ΜΕΕ, εφόσον δεν έχει πληρωθεί η θέση του Συμβούλου Ακεραιότητας.

    Οι αρμοδιότητες του τμήματος αυτού προσιδιάζουν περισσότερο σε αυτές του ΥΠΠΑ, οι οποίες θα εξυπηρετηθούν καλλίτερα όντας μέσω των ΜΕΕ των υπουργείων στο πλαίσιο των επιχειρησιακών στόχων τους.
    Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 22 του ν.4795/2021, η λειτουργία και η δράση των ΜΕΕ ήδη αποτελεί αντικείμενο εποπτείας, αξιολόγησης και συντονισμού από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ), στην οποία αποδίδεται κεντρικός ρόλος στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.