[Οδηγός Εφαρμογής] – Επιστημονικοί & Τεχνολογικοί Τομείς Προτεραιότητας

* Για τον σχολιασμό του παρόντος παρακαλούμε διαβάστε σε μορφή *.pdf τον Οδηγό Εφαρμογής

  • 21 Μαρτίου 2011, 21:27 | Ευτύχιος Σαρτζετάκης, Αν. Καθηγητής, Παν. Μακεδονίας

    Θα ήθελα να θέσω υπόψη σας δύο στοιχεία που θεωρώ ότι απουσιάζουν από τον προσδιορισμό των τομέων προτεραιότητας.

    Το πρώτο είναι η σαφής και διακριτή αναφορά στην ανάπτυξη στρατηγικού σχεδιασμού και εφαρμογών στον τομέα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγής. Για παράδειγμα, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στους τομείς Γεωργία/Αλιεία, Κτηνοτροφία, Τρόφιμα/Ποτά και Τουρισμός αναμένεται να είναι πολύ σημαντικές και επομένως σημαντικό είναι να αναπτυχθούν συγκεκριμένες στρατηγικές και σαφείς εφαρμογές προσαρμογής.

    Το δεύτερο είναι να γίνει σαφής αναφορά ότι όχι μόνο επιτρέπεται αλλά και πριμοδοτείται ο συνδυασμός τομέων προτεραιότητας. Παράδειγμα αποτελεί ο συνδυασμός των τομέων (1) Τουρισμού με (2) Βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία και (3) Παρακολούθηση, διαχείριση και αποτίμηση των περιβαλλοντικών συστημάτων για την επίτευξη του στόχου της βιώσιμης ανάπτυξης και της εκτίμησης του περιβαλλοντικού κινδύνου.
    Ο συνδυασμός αυτός στόχο έχει την δημιουργία μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης για τουριστικές μονάδες που εφαρμόζουν συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και προάγουν τα τοπικά βιολογικά προϊόντα.
    Προφανώς, μπορούν να δημιουργηθούν και άλλοι τέτοιοι συνδυασμοί.

    Ευτύχιος Σαρτζετάκης
    Αν. καθηγητής Οικονομικών του Περιβάλλοντος

  • 21 Μαρτίου 2011, 19:33 | Νίκος Β. Πρόνιος, PhD

    Αναφορικά με την ενότητα 4. Επιστημονικοί και Τεχνολογικοί Τομείς Προτεραιότητας (σελ. 7) του Οδηγού Εφαρμογής της νέας δράσης «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ 2010 – Συμπράξεις Παραγωγικών και Ερευνητικών Φορέων σε Εστιασμένους Ερευνητικούς & Τεχνολογικούς Τομείς», σημειώνονται/παρατηρούνται τα κάτωθι:

    – Δεν είναι γνωστή η διαδικασία με την οποία αναγνωρίστηκαν οι τομείς «προτεραιότητας» και τα ποσοστά εκπροσώπησης στις αντίστοιχες επιτροπές(;) από την Βιομηχανία και την Ακαδημία (Πανεπιστήμια/Ερευνητικά κέντρα) αντίστοιχα.

    – Αν και η εισαγωγή καινούργιων τομέων στη νέα Δράση «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ 2010 Συμπράξεις Παραγωγικών και Ερευνητικών Φορέων σε Εστιασμένους Ερευνητικούς & Τεχνολογικούς Τομείς» (σε σχέση με την προηγούμενη Δράση «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ») είναι κατανοητή και αναμενόμενη, η αλλαγή του τρόπου περιγραφής των υπο-τομέων δεν είναι κατανοητή. Συγκεκριμένα, στη νέα Δράση οι υπο-τομείς σε πολλές περιπτώσεις περιγράφονται είτε μέσω συγκεκριμένων προτύπων (standards) ή μέσω ασαφών και μη ρεαλιστικών στόχων. Θα μπορούσε για παράδειγμα να υιοθετηθεί μια δομή/τρόπος περιγραφής με βάση την Ευρωπαϊκή πρακτική (FP7 Work Programmes, Challenges/Objectives, Target Outcomes, Expected impact).

    – Δεν είναι καθαρό γιατί ο τομέας των «Αυτοματισμών» εμφανίζεται ως αναπόσπαστο κομμάτι του γενικότερου τομέα “Πληροφορική-Τηλεπικοινωνίες” σαν «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες, και Αυτοματισμοί».

    Δεν θα μπορούσαν παραδείγματος χάριν οι «Αυτοματισμοί» να ενταχθούν στον τομέα «Χημικές διεργασίες στη βιομηχανία» ή με την ίδια λογική και σε άλλους τομείς;

    Προτείνεται να υπάρχουν δύο ξεχωριστές κατηγορίες, μία «Πληροφορική- Τηλεπικοινωνίες» και μία άλλη «Αυτοματισμοί/Συστήματα Ελέγχου».

    – Απέχει από το να είναι προφανές γιατί ο υπο-τομέας «Mικροκυματικά ζευκτικά συστήματα οπισθόδρομης (backhauling) σύνδεσης σε υπερ-υψηλές ταχύτητες στην E Band» αποτελεί προτεραιότητα για την Ελλάδα.

    Πόσες είναι οι εταιρίες που ασχολούνται με ανάπτυξη σε τέτοια συστήματα και στη συγκεκριμένη περιοχή συχνοτήτων;

    Πώς δικαιολογείται τόσο σαφής καθορισμός του αντικειμένου και όχι ενός γενικότερου αντικειμένου που αναφέρεται σε ασύρματα συστήματα οπισθόδρομης σύνδεσης (wireless backhauling) ή/και σε ασύρματα συστήματα πρόσβασης (wireless access) ανεξαρτήτως συχνοτήτων;

    Αντίστοιχα παραδείγματα «προβληματικών», με την παραπάνω έννοια, αντικειμένων υπάρχουν και σε άλλες κατηγορίες όπως «Ασύρματα ευρυζωνικά συστήματα σύμφωνα με το πρότυπο LTE (Long Τerm Evolution)» κ.λπ.

  • 21 Μαρτίου 2011, 18:09 | Γρηγόρης Σταϊνχάουερ

    Θα πρότεινα να προστεθούν στον τομέα «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες και Αυτοματισμοί» τα παρακάτω αντικείμενα έρευνας:
    -Ανάπτυξη εργαλείων για την περιγραφή, οργάνωση, αναζήτηση, αποθήκευση και επιμέλεια ψηφιακών δεδομένων
    -Ανάπτυξη και εφαρμογή τεχνικών και συστημάτων διαχείρισης γνώσης για τη δημόσια διοίκηση
    -Εφαρμογές και τεχνολογίες υποστήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων με στόχο την ελαχιστοποίηση των εμποδίων και την αύξηση της προσβασιμότητας σε υπάρχουσες δομές και υπηρεσίες.

    Με εκτίμηση
    Δρ. Γρηγόριος Σταϊνχάουερ
    Ερευνητής
    ΙΕΛ/Ε.Κ. «Αθηνά»

  • Στην παράγραφο 4, στον τομέα έρευνας «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες και Αυτοματισμοί» προτείνουμε να προστεθεί το αντικείμενο:
    «Ανάπτυξη λογισμικού παρακολούθησης και τηλεχειρισμού μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας διαφορετικών τεχνολογιών με σκοπό τη βέλτιστη ρύθμιση για την προώθηση των ΑΠΕ έναντι των άλλων συμβατικών μορφών παραγωγής ενέργειας». Το εν λόγω ερευνητικό αντικείμενο είναι αναπτυσσόμενο και βαρύνουσας σημασίας σε πολλές ευρωπαικές χώρες (π.χ. Γερμανία) με σκοπό την μέγιστη διείσδυση ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα, όχι μόνο σε μικρά αυτόνομα δίκτυα, αλλά και σε μεγάλης κλίμακας ηλεκτρικά δίκτυα της ενδοχώρας.

    Αντίστοιχα, στον τομέα έρευνας «Ασφάλεια» θα ήταν σκόπιμο να προστεθεί το αντικείμενο: «Η μελέτη και εγκατάσταση αυτοματισμών, συστημάτων ελέγχου και λογισμικού για ΑΠΕ με σκοπό τη βελτιστοποίηση της ασφάλειας λειτουργίας τους». Π.χ. η έρευνα και ανάπτυξη αισθητήρων σε ανεμογεννήτριες για τον εντοπισμό και την έγκαιρη αντιμετώπιση κραδασμών θα μειώσει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των ανεμογεννητριών και θα βελτιώσει την απόδοση τους.

  • 21 Μαρτίου 2011, 17:41 | Εθνική Τεχνολογική Πλατφόρμα «Food for Life»

    Επικροτούμε το γεγονός ότι τα «ΤΡΟΦΙΜΑ» στον Οδηγό Εφαρμογής αποτελούν ξεχωριστό Τομέα Προτεραιότητας και ότι οι ερευνητικές προτεραιότητες της Εθνικής Τεχνολογικής Πλατφόρμας «Food for Life» για την περιοχή «ΤΡΟΦΙΜΑ», που αποτελούν προϊόν διαβούλευσης της Βιομηχανίας με τους εθνικούς ερευνητικούς φορείς, έχουν συμπεριληφθεί στον Οδηγό Εφαρμογής (Παράγραφος 4).

    Η Εθνική Τεχνολογική Πλατφόρμα «Food for Life» συγκροτήθηκε το Μάιο του 2009, με πρωτοβουλία του ΣΕΒΤ (Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων) και της ΕΤΑΤ Α.Ε. (Εταιρείας Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Βιομηχανίας Τροφίμων, εποπτευόμενης από την ΓΓΕΤ), στα πλαίσια της αντίστοιχης Ευρωπαϊκής Τεχνολογικής Πλατφόρμας.

    Η Εθνική Τεχνολογική Πλατφόρμα «Food for Life», όπως και η αντίστοιχη Ευρωπαϊκή, συγκεντρώνει τους κύριους «εταίρους» του κλάδου των τροφίμων, όπως μεγάλες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις του χώρου, επιχειρήσεις της πρωτογενούς παραγωγής, ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια, ελεγκτικούς φορείς, παράγοντες πολιτικού σχεδιασμού, ενώσεις καταναλωτών κ.λπ. Μέχρι σήμερα, στην Εθνική Πλατφόρμα συμμετέχουν πάνω από 20 Πανεπιστήμια, ερευνητικοί και λοιποί φορείς, που εμπλέκονται ενεργά με την έρευνα στο πεδίο των τροφίμων και της διατροφής, καθώς και μεγάλος αριθμός επιστημόνων από τις επιχειρήσεις του κλάδου (βλ. Παράρτημα ΙΙ).

    Κύριος στόχος είναι οι ερευνητικές προσπάθειες γύρω από τα τρόφιμα, να ενταχθούν σε μία ενιαία στρατηγική, που θα στοχεύει στη μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας για την ωφέλεια του καταναλωτή και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

    Με δεδομένο δε ότι η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων είναι ο πιο σημαντικός Κλάδος της Ελληνικής μεταποίησης θεωρούμε ότι ο προϋπολογισμός για τα «ΤΡΟΦΙΜΑ» θα έπρεπε να είναι σημαντικά μεγαλύτερος από τον προϋπολογισμό των άλλων τομέων προτεραιότητας.

    Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία της έρευνας του ΙΟΒΕ για την Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων για το 2010, προκύπτει ότι ο Κλάδος κατέχει εξέχουσα θέση στην ελληνική οικονομία συνεισφέροντας το 2,8% στο σύνολο της οικονομίας και παρουσιάζει την υψηλότερη συμβολή σε όλα τα βασικά μεγέθη της μεταποίησης, όπως οι πωλήσεις, η προστιθέμενη αξία, ο αριθμός επιχειρήσεων και η απασχόληση. Ορισμένα από τα μεγέθη, που τεκμηριώνουν την ιδιαίτερη σημασία της Βιομηχανίας Τροφίμων είναι τα ακόλουθα:
    • απασχολεί το 22% του εργατικού τομέα της μεταποίησης, που μεταφράζεται σε 350.000 άμεσα και έμμεσα εργαζομένους, κατέχοντας το υψηλότερο ποσοστό από κάθε άλλο μεταποιητικό κλάδο,
    • πραγματοποιεί τις υψηλότερες πωλήσεις, πάνω από 12,5 δισεκ. €, καλύπτοντας το 21% του συνόλου του μεταποιητικού τομέα,
    • περιλαμβάνει το 17% του συνόλου των βιομηχανικών επιχειρήσεων,
    • κατατάσσεται πρώτη στο μερίδιο του συνόλου της προστιθέμενης αξίας της μεταποίησης με ποσοστό 20%, και
    • αποτελεί έναν κλάδο ιδιαιτέρως δυναμικό, ανταγωνιστικό και εξωστρεφή, δεδομένου ότι:
     το 2008 η εγχώρια παραγωγή τροφίμων παρουσίασε αύξηση 1,2% όταν το σύνολο της μεταποίησης παρουσίασε πτώση 4,2%,
     καλύπτει το 15% των εξαγόμενων προϊόντων, και
     έχει έντονη επενδυτική και εμπορική δραστηριότητα στα Βαλκάνια και σε άλλες χώρες.

    ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ
    ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι

    Υγιεινή διατροφή

    Στόχος είναι η ανάπτυξη διαιτητικών στρατηγικών που βελτιώνουν την υγεία και μειώνουν τους κινδύνους από ασθένειες που σχετίζονται με τα διατροφικά πρότυπα.

    • Έρευνα για την κατανόηση της επίδρασης των συστατικών των τροφίμων ή των διατροφικών προτύπων στην πρόληψη των χρόνιων νοσημάτων.

    • Έρευνα και αξιολόγηση της διατροφικής αξίας προϊόντων εθνικής σημασίας και της επίδρασής τους στην υγεία του γενικού πληθυσμού και στην πρόληψη χρόνιων νοσημάτων (παχυσαρκία, καρκίνος, υπέρταση, διαβήτης). Μελέτη της επίδρασης της επεξεργασίας και της συντήρησης στη διατροφική τους αξία καθώς και των αλληλεπιδράσεων επιμέρους τροφίμων με άλλα τρόφιμα.

    Συμπεριφορά και προτιμήσεις καταναλωτών

    Στόχος είναι η κατανόηση της συμπεριφοράς και των προτιμήσεων των καταναλωτών και ιδιαίτερα σε σχέση με την υγεία.

    • Μελέτη των διαδικασιών και των προσδιοριστικών παραγόντων της συμπεριφοράς των καταναλωτών στην επιλογή υγιεινών τροφών και ιδιαίτερα των παραγόντων, που σχετίζονται με την επιλογή υγιεινών τροφών. Ανάπτυξη στρατηγικών για τη βελτίωση της ελκυστικότητας των υγιεινών τροφών.

    Ανάπτυξη τροφίμων υψηλής προστιθέμενης αξίας και νέων προϊόντων για την κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών και προτιμήσεων.

    Στόχος είναι η ανάπτυξη τροφίμων υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας, τα οποία βελτιώνουν την υγεία και ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής. Έμφαση θα δοθεί στα προϊόντα μεγάλης σημασίας για την εθνική οικονομία.

    • Ανάπτυξη δεικτών σήμανσης και μεθόδων μοριακού ελέγχου για την ταυτοποίηση και την ιχνηλασιμότητα τροφίμων, παραδοσιακών προϊόντων, προστατευόμενων προϊόντων (ΠΟΠ ή ΠΓΕ).

    • Νέες μέθοδοι και εφαρμογές για την αξιολόγηση των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών.

    • Ανάπτυξη και παραγωγή βιοδραστικών συστατικών και προϊόντων με έμφαση στη χρήση της βιοτεχνολογίας και της νανοτεχνολογίας.

    • Τροποποίηση φυσικών ιδιοτήτων βιοδραστικών συστατικών με στόχο τη βελτιωμένη ενσωμάτωσή τους σε τρόφιμα και ανάπτυξη βελτιωμένων πρώτων υλών ή / και νέων προϊόντων διατροφής, με χαρακτηριστικά, που να καλύπτουν τις ειδικές απαιτήσεις συγκεκριμένων ομάδων καταναλωτών

    • Ανάπτυξη τροφίμων και συστατικών για τη βιομηχανία τροφίμων με τη χρήση βιοτεχνολογικών μεθόδων όπως: εναρκτήριες καλλιέργειες, ένζυμα, βιοσυντηρητικά, βιοδραστικά συστατικά κ.λ.π.

    • Ανάπτυξη προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας για καλύτερο και υγιεινότερο τρόπο ζωής.

    • Νέες ή συνδυασμένες αναλυτικές μέθοδοι προσδιορισμού (NMR, IR-MS, NIR, ICP-MS, GC-MS, LC-MS/MS) της αυθεντικότητας τροφίμων (ΠΟΠ, ΠΓΕ).

    Βελτίωση των διεργασιών, της συσκευασίας και του ελέγχου για την παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης ποιότητας:

    • Νέες τεχνολογίες επεξεργασίας για τη βελτίωση της ποιότητας και την παράταση του χρόνου ζωής στο ράφι και της φρεσκάδας των προϊόντων.

    • Νέα υλικά συσκευασίας με βελτιωμένη λειτουργικότητα και ελεγχόμενη βιοδιασπασιμότητα, μέθοδοι συνδυασμού της συσκευασίας με τεχνολογίες συντήρησης, ανάπτυξη προσεγγίσεων για «ενεργές και έξυπνες» (active and intelligent) συσκευασίες.

    • Ανάπτυξη συσκευών, τεχνικών και συστημάτων, που επιτρέπουν την άμεση και in situ παρακολούθηση και αξιολόγηση της ποιότητας, της ασφάλειας και των ιδιοτήτων των τροφίμων.

    • Αποτίμηση και βελτίωση υφιστάμενων βασικών τεχνολογιών και διεργασιών παρασκευής τροφίμων (σε κλίμακα βιομηχανική, μαζικής εστίασης και οικιακής) σε σχέση με την ασφάλεια, και τη διατροφική αξία, λαμβάνοντας υπόψη και περιβαλλοντικές και οικονομικές πτυχές.

    • Ανάπτυξη νέων μεθόδων ή διεργασιών για τη βελτιστοποίηση της βιοδιαθεσιμότητας και της λειτουργικότητας των βιοδραστικών συστατικών των τροφίμων.

    • Ανάπτυξη γρήγορων και χαμηλού κόστους μεθόδων ελέγχου και ανίχνευσης μολυσματικών ή/και τοξικών παραγόντων, περιπτώσεων νοθείας ή περιπτώσεων γενετικών τροποποιήσεων στα τρόφιμα και στη διατροφική αλυσίδα.

    • Ανάπτυξη νέων τεχνικών και εφαρμογή ολοκληρωμένων συστημάτων ιχνηλασιμότητας κατά την πρωτογενή παραγωγή, τη μεταποίηση, τον έλεγχο, τη διακίνηση, τη διάθεση και την κατανάλωση των τροφίμων, με στόχο τον αποτελεσματικό εντοπισμό και την εξάλειψη των ενδεχόμενων κινδύνων για την υγεία των καταναλωτών και την αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων.

    Εφαρμογές των Πράσινων Τεχνολογιών στη Βιομηχανία Τροφίμων

    • Ανάπτυξη πρότυπων βιοδιυλιστηρίων για την ταυτόχρονη παραγωγή τροφίμων, βιοκαυσίμων, χημικών ουσιών, βιοϋλικών ή / και προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας.

    • Εκτίμηση τοξικότητας βιολογικά επεξεργασμένων αγροτο – βιομηχανικών υγρών αποβλήτων με βιοδείκτες.

    • Αξιοποίηση της «Λευκής Βιοτεχνολογίας» (White Biotechnology) για την παραγωγή προϊόντων Βιοτεχνολογικού ενδιαφέροντος από απόβλητα της Βιομηχανίας τροφίμων.

    • Νέες διεργασίες και τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον για την παραγωγή τροφίμων ή την αξιοποίηση παραπροϊόντων και υποπροϊόντων της βιομηχανίας τροφίμων.

    ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ

    ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑΣ

    ΣΕΒΤ
    ΕΤΑΤ ΑΕ
    ΕΚΠΑ (Ιατρική Σχολή, Τμήμα Χημείας & Τμήμα Φαρμακευτικής)
    ΓΠΑ (Τομέας Επιστήμης & Τεχνολογίας Τροφίμων & Μονάδα Διατροφής του Ανθρώπου)
    ΕΜΠ (Σχολή Χημικών Μηχανικών)
    Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο (Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας Διατροφής)
    ΑΠΘ (Γεωπονική Σχολή, Κτηνιατρική Σχολή & Τμήμα Χημείας)
    Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Τμήμα Χημείας)
    Πανεπιστήμιο Πάτρας (Τμήμα Χημείας)
    ΤΕΙ Αθήνας (Σχολή Τεχνολογίας Τροφίμων)
    ΤΕΙ Θεσσαλονίκης (Σχολή Τεχνολογίας Τροφίμων)
    Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Γεωπονίας, Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος)
    ΚΕΤΕΑΘ
    ΕΚΕΤΑ (Ινστιτούτο Αγροβιοτεχνολογίας)
    Πανεπιστήμιο Αιγαίου
    Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών
    ΕΘΙΑΓΕ
    Forum Ελληνικών Ερευνητικών Φορέων (Τρόφιμα)
    ΠΑΣΕΓΕΣ
    Εθνική Επιτροπή Διατροφικής Πολιτικής
    ΕΟΦ
    Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτή
    ΕΦΕΤ
    ΕΒΕΑ

  • Θεωρώ ότι το πρόβλημα της ρύπανσης του πόσιμου νερού σταδιακά αναδεικνύεται σε σημαντικό πρόβλημα όλο και περισσότερων περιοχών τόσο στην Ελληνική Επικράτεια, όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο. Υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον για την παραγωγή προϊόντων και τη βελτίωση μεθόδων που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην επίλυση τέτοιων προβλημάτων που έχουν μεγάλο αντίκτυπο στη βιώσιμη ανάπτυξη. Για παράδειγμα, στα πλαίσια του προγράμματος αυτού, βιομηχανίες παραγωγής χημικών και υλικών σε συνεργασία με εταιρίες του περιβαλλοντικού κλάδου είναι σε θέση να παράγουν και να προωθήσουν προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας και να αναπτύξουν τεχνογνωσία με δυνατότητα εξαγωγής προς άλλες χώρες.

    Προτείνω να συμπεριληφθεί στους Τομείς Προτεραιότητας και οι «ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΝΕΡΟΥ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΒΑΡΕΩΝ ΜΕΤΑΛΛΩΝ».

  • 21 Μαρτίου 2011, 15:35 | Σπύρος Παπαευθυμίου

    Στο κείμενο, που δόθηκε για διαβούλευση, στο 4ο κεφάλαιο με τίτλο «Επιστημονικοί & Τεχνολογικοί Τομείς Προτερεαιότητας» και συγκεκριμένα στη σελ. 9, υποκεφάλαιο «Προηγμένα Υλικά» δίνεται ετεροβαρής έμφαση στη νανο-τεχνολογία. Ας σημειωθεί ότι η νανο-τεχνολογία στη Φυσική Μεταλλουργία αξιοποιείται επί δεκαετίες. Η Ελλάδα διαθέτει Βιομηχανία Μετάλλων, που καλύπτει τις εγχώριες ανάγκες, αλλά, κυρίως, έχει εξαγωγικό χαρακτήρα.

    Γενικός στόχος όλων όσοι εργάζονται επιστημονικά στον τομέα αυτό είναι η παραγωγή νέων προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας και ποιότητας και η βιομηχανική παραγωγή με μηδενική παραγωγή καταλοίπων (“zero residual industrial production”).

    Προτείνεται λοιπόν να συμπεριληφθούν ως επιλέξιμοι και οι αντίστοιχοι τομείς έρευνας. Χαρακτηριστικά παρατίθενται κάποιοι τέτοιοι τομείς ενδιαφέροντος:

    1. Ανάπτυξη βιομηχανικής παραγωγής χαμηλο- και μικρο-κραματικών χαλύβων υψηλής καθαρότητας και υψηλής προστιθέμενης αξίας
    (χάλυβες συρματουργείας αποξειδωμένοι με Αλουμίνιο ή/και εξευγενισμένοι με χρήση τεχνολογίας κενού και μικρο-φυσαλιδικής επίπλευσης εγκλεισμάτων αποξείδωσης)
    2. Ανάπτυξη καινοτόμων τεχνικών βελτιστοποίησης ποιότητας κατά τη συνεχή χύτευση με στόχο τη βελτίωση της εσωτερικής μικροδομής πλατέων προϊόντων χάλυβα
    3. Αριστοποίηση μεταλλοτεχνικών διεργασιών (έλαση εξομάλυνσης ή/και θερμομηχανική έλαση)
    4. Ανάπτυξη βιομηχανικής παραγωγής νέων κραμάτων Χαλκού, Αλουμινίου, Ψευδαργύρου φιλικών προς το Περιβάλλον και την Υγεία
    5. Προσομοίωση χύτευσης και μορφοποίησης κραμάτων Χάλυβα, Αλουμινίου, Χαλκού, Ψευδαργύρου
    6. Συνδέσεις και συγκολλήσεις
    7. Ανάπτυξη μεθόδων επιβελτιώσεων, επικαλύψεων και αντιδιαβρωτικής προστασίας μεταλλικών υλικών

    Eπικοινωνία:

    Dr.-Ing. Σπύρος Παπαευθυμίου (Dr.-Ing. Spyros Papaefthymiou)
    ΕΛΚΕΜΕ Α.Ε. (Ελληνικό Κέντρο Ερεύνης Μετάλλων) / Ερευνητική εταιρεία της ΒΙΟΧΑΛΚΟ
    Πειραιώς 252, GR-177 78 Ταύρος, Αθήνα
    Tηλ.: +30 210 4898 260 / 274, Mobile: +30 697 440 2260
    Fax: +30 210 4898 268
    Email: spapaefthymiou@elkeme.vionet.gr

    Καθ. Δημήτρης Κ. Παπαμαντέλλος
    Email: dpapamantellos@elkeme.vionet.gr
    Τηλ.: 210 48 98 235

  • Με την ιδιότητα του μέλους με δικαίωμα ψήφου στις Επιτροπές Παρακολούθησης τόσο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα & Επιχειρηματικότητα» όσο και των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 από τα οποία θα συγχρηματοδοτηθεί η εν λόγω δράση, η Ε.Σ.Α.μεΑ. σας υποβάλλει τις προτάσεις της.

    Σύμφωνα με το άρθρο 16 «Ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών και μη διάκριση» του Γενικού Κανονισμού των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Κανονισμός (EK) αριθ. 1083/2006) επιβάλλεται:

    – η οριζόντια ένταξη της αρχής της μη διάκρισης σε όλα τα στάδια υλοποίησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007 – 2013,

    – η οριζόντια ένταξη του κριτηρίου της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία ως κριτηρίου επιλεξιμότητας σε όλες τις φάσεις υλοποίησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007 – 2013, και

    – η διευκόλυνση της πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στις χρηματοδοτήσεις των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 σε όλα τα στάδια υλοποίησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007 – 2013.

    Βάσει της συγκεκριμένης υποχρέωσης, και με δεδομένο ότι στα Επιχειρησιακά Προγράμματα που συγχρηματοδοτούν και την εν λόγω δράση έχει συμπεριληφθεί στα κριτήρια αξιολόγησης η προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία ως κριτήριο on/off, αιτούμαστε στον Οδηγό Εφαρμογής της δράσης «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ 2010 – Συμπράξεις Παραγωγικών και Ερευνητικών Φορέων σε Εστιασμένους Ερευνητικούς και Τεχνολογικούς Τομείς» τις ακόλουθες τροποποιήσεις/συμπληρώσεις, με τις οποίες διασφαλίζεται η οριζόντια ένταξη του κριτηρίου της προσβασιμότητας:

    1.Στην ενότητα «3. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ – ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ», η παράγραφος (βλ. σελίδα 7 Οδηγού Εφαρμογής): «Επιπλέον, στο πλαίσιο της διευκόλυνσης των ΑΜΕΑ και σύμφωνα και με τις απαιτήσεις του κανονιστικού πλαισίου της Ε.Ε. [Άρθρο 16 Κανονισμού (ΕΚ) 1083/2006], μια από τις προτεραιότητες του προγράμματος αποτελεί η λήψη μέτρων για την ελαχιστοποίηση των εμποδίων και την αύξηση της προσβασιμότητας σε δομές και υπηρεσίες ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Στο πλαίσιο αυτό προτεραιότητα του προγράμματος αποτελεί η λήψη μέτρων για την ελαχιστοποίηση των εμποδίων και την αύξηση της προσβασιμότητας σε δομές και υπηρεσίες ευπαθών κοινωνικών ομάδων», λόγω του είναι γενικόλογη, αόριστη και μη δεσμευτική – ήτοι εκ διαμέτρου αντίθετη σε σχέση με το προαναφερθέν κανονιστικό πλαίσιο, η εφαρμογή του οποίου δεν αφορά διευκολύνσεις με προαιρετικό χαρακτήρα, αλλά υποχρεωτική εφαρμογή,

    να τροποποιηθεί ως ακολούθως:

    «Επιπλέον, και σύμφωνα και με τις απαιτήσεις του κανονιστικού πλαισίου της Ε.Ε. [Άρθρο 16 Κανονισμού (ΕΚ) 1083/2006] βάσει του οποίου η λήψη μέτρων για την ελαχιστοποίηση των εμποδίων και την αύξηση της προσβασιμότητας σε δομές και υπηρεσίες ευπαθών κοινωνικών ομάδων και ιδιαίτερα των ατόμων με αναπηρία αποτελεί κριτήριο επιλεξιμότητας όλων των προγραμμάτων, εφόσον στο πλαίσιο υλοποίησης ενός έργου δεν προβλέπεται με συγκεκριμένη πρόβλεψη, η οποία θα ελεγχθεί προ της οριστικής παράδοσής του, τα αποτελέσματα να είναι προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία, το έργο απορρίπτεται. Ειδικά στην περίπτωση αποτελεσμάτων που αφορούν ηλεκτρονικές εφαρμογές ή υπηρεσίες, αυτές θα πρέπει να υιοθετούν την αρχή του «Σχεδιάζοντας για Όλους», εντάσσοντας προϋποθέσεις και όρους προσβασιμότητας ΤΠΕ για άτομα με αναπηρία βασιζόμενες σε διεθνώς αναγνωρισμένους κανόνες (όπως στην περίπτωση του διαδικτύου τις Οδηγίες για την Προσβασιμότητα του Περιεχομένου του Ιστού 2.0 σε επίπεδο συμμόρφωσης τουλάχιστον ‘ΑΑ’)».

    4. Στην ίδια ενότητα «3. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ – ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ», η σχετική με τις απαιτήσεις δημοσιότητας παράγραφος (βλ. σελίδα 7 Οδηγού Εφαρμογής): «Αναφορικά με τις απαιτήσεις δημοσιότητας, θα πρέπει να τηρούνται από τον ΕΔΦ και τους δικαιούχους …., όπως εξηγείται λεπτομερώς στην Ενότητα 15»,

    να συμπληρωθεί ως ακολούθως:

    «Αναφορικά με τις απαιτήσεις δημοσιότητας, θα πρέπει να τηρούνται από τον ΕΔΦ και τους δικαιούχους …., όπως εξηγείται λεπτομερώς στην Ενότητα 15. Σημειώνεται ότι οι δράσεις δημοσιότητας όταν υλοποιούνται θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη (ανά περίπτωση εφαρμογής) σύγχρονες προδιαγραφές φυσικής και ηλεκτρονικής προσβασιμότητας.»

  • 21 Μαρτίου 2011, 12:39 | Μάρκος Κούτρας, Καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιώς

    Θα πρότεινα να προστεθούν στους τομείς προτεραιότητας που αφορούν την υγεία και οι εξής οι οποίοι έχουν και ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον:

    ·Νέα προιόντα υψηλής καινοτομίας με άμεσα οφέλη σε μεγάλες κοινωνικές ομάδες.

    ·Προηγμένα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στο χώρο της υγείας

    ·Προηγμένα συστήματα αξιολόγησης των παρεχόμενων υπηρεσιών στο χώρο της υγείας με χρήση διεπιστημονικών εργαλείων

  • 21 Μαρτίου 2011, 10:34 | Γιάννης Τερροβίτης

    Σχετικά με τους επιστημονικούς και τεχνολογικούς τομείς προτεραιότητας, θα θέλαμε να προτείνουμε την ένταξη στον τομέα Φαρμακευτικά/ Καλλυντικά προϊόντα και την κατηγορία: ‘Βιοϊατρική Τεχνολογία-Ανάπτυξη συσκευών για την αντιμετώπιση χρονίων νοσημάτων’. Η διατύπωση στον Οδηγό εφαρμογής συνδέει τις συσκευές με τη διευκόλυνση χορήγησης φαρμάκων. Αυτό αποτελεί σημαντικό περιορισμό του συγκεκριμένου ερευνητικού πεδίου, καθώς συσκευές βιοϊατρικής τεχνολογίας χρησιμοποιούνται στην καθημέρα ιατρική πράξη σε πολλές ειδικότητες (καρδιολογία, χειρουργική, ορθοπαιδική, ωτορινολαρυγγολογία, οφθαλμολογία) για την αντιμετώπιση σοβαρών νοσημάτων, ανεξάρτητα από τη χρήση φαρμακευτικών σκευασμάτων. Στην πατρίδα μας υπάρχει σημαντική βασική γνώση στον ακαδημαϊκό χώρο αλλά και αξιόλογες υποδομές στον ιδιωτικό τομέα, σχετικές με αυτό το πεδίο, που μπορούν να αξιοποιηθούν στα πλαίσια του προγράμματος. Η έρευνα στο συγκεκριμένο τομέα μπορεί να οδηγήσει σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα σε ανάπτυξη συγκεκριμένων προϊόντων (με σημαντικές δυνατότητες εξαγωγών), καθώς ένας μεγάλος αριθμός χρονίων πασχόντων αποτελούν δυνητικούς χρήστες αυτών των τεχνολογιών.
    Γ. Τερροβίτης
    Ιατρική Σχολή Παν. Αθηνών

  • 21 Μαρτίου 2011, 02:18 | Θανασης Καραλης

    ΜΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΜΕ ΤΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΑ ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΒΑΣΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΥΤΑ
    1. Τα επεξεργασμενα ορυκτα και η άμεσα συνδεδεμενη με αυτά βασικη μεταλλουργια καθως και ο κατασκευαστικός τομεας αποτελουν έναν κλαδο της ελληνικής βιομηχανιας, ο οποιος μεσα σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικο διεθνες περιβαλλον εχει ετησιο κυκλο εργασιων 2,5 δις ευρω, το 65% του οποιου ειναι εξαγωγες. Απασχολουνται στον κλαδο των ορυκτων περιπου 22,000 εργαζομενοι και εμμεσως άλλες 90,000 εργαζομενοι (υπεργολαβιες, μηχανολογικες εργασιες, κ.λπ)
    2. Ειδικοτερα ορισμενα βιομηχανικα ορυκτα που παραγονται στην Ελάδα ειναι παγκοσμιας «κλασης» (π.χ. μπεντονίτης, περλίτης, λευκολιθος, χουντίτης)
    3. Η Ελλάδα ως κρατος-μελος της ΕΕ και ταυτοχρονα σημαντικος παραγωγος ορυκτών α΄υλών πρέπει να εναρμονισει ολες τις κρατικες δρασεις (αρα και την χρηματοδοτηση ερευνας) με την προσφατη Πρωτοβουλία Συνεργασιων στον Τομεα των α’ Υλών, που στοχευει στην διασφαλιση και στην περαιτερω βελτιωση της προσβασης της Ευρωπαϊκης βιομηχανίας στις α’ ύλες
    http://www.mineralsday.eu/fileadmin/Downloads/Press_Release_EU_Minerals_Forum_261108.pdf

    Τομεις στους οποιους θεωρω απαραίτητη την εντατικοποιηση / χρηματοδότηση της σχετικής ερευνας είναι οι εξης εξι (6):
    1.Μειωση εως και Μηδενισμος των μεταλλευτικων απορριψεων όχι μεσω της ασφαλεστερης αποθεσης τους αλλα μεσω της μετατροπης τους σε εμπορευσιμα προιοντα (με προορισμο την κατασκευαστικη βιομηχανια, την βιομηχανια χρωματων και πολυμερων / πλαστικών, βιομηχανικών μονωτικών, κ.λ.π.)
    2.Αναπτυξη μονωτικων βιομηχανικών προϊοντων χαμηλου ενεργειακου αποτυπωματος και πολύ χαμηλής θερμικης αγωγιμοτητας με στοχευση την ευρωπαικη και την αμερικανικη αγορα. Τα προϊοντα αυτά θα προερχονται από καινοτομες τεχνολογίες επεξεργασιας ορυκτων
    3.Αναπτυξη ακαυστων ανοργανων δομικων προϊοντων χαμηλου ενεργειακου αποτυπωματος που θα υποκαταστησουν ευφλεκτα οργανικα / πολυμερη (και εξαρτημενα από το πετρελαιο) με στοχευση την ευρωπαικη και την αμερικανικη αγορα. Τα προϊοντα αυτά θα προερχονται από καινοτομες τεχνολογίες επεξεργασιας ορυκτων
    4.Βελτιωση υφισταμενων τεχνολογιών ή αναπτυξη νεων που θα μειωνουν: 1)το κοστος φυσικής ή χημικής επεξεργασιας ορυκτων, 2)το ενεργειακο αποτυπωμά τους, και 3)το συνολικο περιβαλλοντικο αποτύπωμά τους
    5.Νεες τεχνολογίες που θα μετατρεπουν ορυκτα σε: 1)φορεις (carriers) δραστικων χημικών, φαρμακευτικων, κ.λπ ουσιων, 2)προσθετα για βελτιωση ζωικων τροφών
    6.Νεες Τεχνικες αποκαταστασης και αναμορφωσης εγκαταλειπομενων μεταλλευτικών εκμεταλλευσεων, κατά προτιμηση μεσω της αναπαραγωγης σπανιας ενδημικής βλαστησης

    Θανασης Καραλης
    S&B Βιομηχανικα Ορυκτα

  • 20 Μαρτίου 2011, 23:01 | Βασίλειος Διαμαντής

    Πολύ επιτυχής η θεματική περιοχή στον Τομέα «Περιβάλλον», με τίτλο «Ανάπτυξη περιβαλλοντικών τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον και μεθόδων διαχείρισης/ αξιοποίησης γεωργικών, βιομηχανικών και αστικών στερεών/ υγρών αποβλήτων με στόχο την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος ή/και την παραγωγή νέων προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας».

    Λαμβάνοντας δε υπόψη την πρόσφατα εκδοθείσα ΚΥΑ (354Β/3-3-2011) «Μέτρα, όροι και περιορισμοί για την επαναχρησιμοποίηση αστικών και βιομηχανικών υγρών αποβλήτων», η συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων και ερευνητικών φορέων αναμένεται να συμβάλλει πολλαπλά στην προώθηση της καινοτομίας και την ανάπτυξη βελτιωμένων τεχνολογιών για τον καθαρισμό του νερού, και την ανάκτηση προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας.

    Με εκτίμηση
    Δρ.Β.Διαμαντής
    Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος ΔΠΘ

  • 20 Μαρτίου 2011, 11:38 | Κατερίνα Μανιά

    Ένας από τους σημαντικούς τομείς προτεραιότητας είναι ο τομέας των διαδραστικών τεχνολογιών με επίκεντρο τον άνθρωπο και βελτιστοποιημένων με βάση την ανθρώπινη αντίληψη. Έρευνα από ανθρωποκεντρικές επιστήμες όπως η πειραματική ψυχολογία, οι νευροεπιστήμες, η ιατρική κτλ θα μπορέσει να βοηθήσει τις διαδραστικές τεχνολογίες να επικεντρωθούν με βάση τις ανάγκες του χρήστη. Τέτοιες σημαντικές τεχνολογίες είναι και αυτές των τρισδιάστατων παιχνιδιών για ψυχαγωγικούς αλλά και για εκπαιδευτικούς σκοπούς, της ανάπτυξης των τεχνολογιών εξομοιώσεων και γραφικής.

  • 19 Μαρτίου 2011, 13:57 | Ευγενίδης Δημήτριος

    Θα ήθελα και εγώ με την σειρά μου, να προτείνω την ένταξη των Ηλεκτρονικών Παιχνιδιών (Video Games) στον τομέα «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες και Αυτοματισμοί». Εκτός από τον ψυχαγωγικό τους χαρακτήρα, τα video games έχουν μια ευρεία γκάμα εφαρμογών στην εκπαίδευση, τον στρατό, την ιατρική, την διαφήμιση και την εκπαίδευση προσωπικού σε επιχειρήσεις.

    Το πλήθος εφαρμογών των ηλεκτρονικών παιχνιδιών έχει ως αποτέλεσμα την απασχόληση πολλών ειδικοτήτων όπως προγραμματιστών, σχεδιαστών (2D και 3D), μουσικών, σκηνοθετών, σκιτσογράφων, ηθοποιών (voice actors), χορευτών (motion capture), συγγραφέων, δικηγόρων (Copywriting), διαφημιστών, εκπαιδευτικών (Serious Games) και άλλων. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας στη χώρα μας και σταδιακή μείωση της ανεργίας.

    Επιπλέον ο εξαγώγιμος χαρακτήρας των video games, δίνει την δυνατότητα προώθησης και πώλησης του προϊόντος σε κάθε γωνιά της γης. Η διανομή του λογισμικού μέσω του διαδικτύου γίνεται σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, σε αντίθεση με ένα παραδοσιακό προϊόν που περιλαμβάνει έξοδα αποστολής και ο χρόνος που απαιτείται για να φτάσει στον επιλεγμένο προορισμό είναι κατά πολύ μεγαλύτερος.

    Η χώρα μας κατέχει την τεχνογνωσία που χρειάζεται για την δημιουργία των video games, αλλά χρειάζεται περισσότερη υποστήριξη για την ανάπτυξη του κλάδου ώστε να φανούν τα οφέλη σε οικονομικό, κοινωνικό και ερευνητικό επίπεδο.

  • Σχετικά με τους επιστημονικούς και τεχνολογικούς τομείς προτεραιότητας, θα ήταν δέον να προστεθεί και αυτός των ηλιοθερμοχημικών τεχνολογιών για την παραγωγή ανανεώσιμων, «ηλιακών» καυσίμων (π.χ. υδρογόνου) στον τομέα Ενέργεια, δεδομένου ότι έχει αναπτυχθεί σημαντική τεχνογνωσία στον τομέα αυτό εντός της χώρας η οποία προσφέρεται για την πράσινη ανάπτυξη και την κάλυψη εγχώριων ενεργειακών αναγκών στο μέλλον. Επιπλέον, με δεδομένο πως σε παγκόσμιο επίπεδο οι τεχνολογίες ηλιακών καυσίμων δεν έχουν τεθεί ακόμα σε εμπορική εφαρμογή (αλλά πλησιάζουν), υπάρχει χρονικό περιθώριο για την ανάπτυξη σχετικών τεχνολογικών προϊόντων με εξαγωγική δυνατότητα από ελληνικές εταιρείες. Τέλος, οι ηλιοθερμοχημικές τεχνολογίες είχαν συμπεριλφθεί στους επιστημονικούς και τεχνολογικούς τομείς προτεραιότητας στην δράση Συνεργασία του 2009.

    Ευχαριστώ,

    Γιώργος Πατριανάκος

    Μηχανικός Έρευνας
    ΕΚΕΤΑ/ΙΤΧΗΔ/ΕΤΕΣΑ

  • Γενικά, θα θέλαμε να προτείνουμε να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στον τομέα «Περιβάλλον» απ’ό,τι αυτή που δίνεται στον παρόν Οδηγό Εφαρμογής, και περισσότερο από την πλευρά της προστασίας-μελέτης-ανάδειξης-διαχείρισης της βιοποικιλότητας.
    Η χώρα μας ως γνωστό ξεχωρίζει για τον πλούτο της βιοποικιλότητάς της (φυτική και ζωική) και αυτό καθιστά αναγκαία τόσο τη δημιουργία καινοτόμων ‘εργαλείων’ για τη μελέτη-διαχείρισή της (π.χ. λογισμικών ειδικών εφαρμογών) από τη μια, όσο και την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων για την ανάδειξή της μέσω πληροφόρησης του κοινού, από την άλλη.
    Για την υλοποίηση σχετικών δράσεων απαιτείται η σύμπραξη σχετικών με τη βιοποικιλότητα ‘ερευνητικών φορέων’ (πανεπιστήμια, ινστιτούτα, κ.α.) και ‘παραγωγικών φορέων’, όπως μελετητικά γραφεία, εταιρείες κλπ. που ασχολούνται με μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μελέτες διαχείρισης προστατευόμενων φυσικών περιοχών, μελέτες καταγραφής – παρακολούθησης τύπων οικοτόπων και ειδών χλωρίδας και πανίδας, μελέτες που έχουν σχέση με το σχεδιασμό ήπιων δραστηριοτήτων αναψυχής και οικοτουρισμού, αναπτυξιακές μελέτες, οικονομοτεχνικές μελέτες, καθώς και με εκδόσεις και υλικό ενημέρωσης / ευαισθητοποίησης και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Άλλοι ‘παραγωγικοί φορείς’ που ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τη βιοποικιλότητα είναι ή θα μπορούσαν να είναι: τουριστικά γραφεία-ξενοδοχειακές μονάδες κ.α. που εστιάζουν στο φυσιολατρικό τουρισμό, εταιρείες που αναλαμβάνουν την αποκατάσταση φυσικών τοπίων, εταιρείες που ασχολούνται με την παραγωγή/καλλιέργεια καλλωπιστικών φυτών (π.χ. φυτωριούχοι, κ.α.).
    Προτείνουμε στις προτεραιότητες κάτω από τον τίτλο «Περιβάλλον» (στις δράσεις μεταποίησης) να διευκρινιστεί καλύτερα ο όρος «περιβαλλοντικά συστήματα» και «περιβαλλοντικός κίνδυνος» ή η ίδια παραγραφος να αλλάξει ως εξής: «Παρακολούθηση, διαχείριση και αποτίμηση των περιβαλλοντικών συστημάτων και της βιοποικιλότητας για την επίτευξη του στόχου της βιώσιμης ανάπτυξης…», καθώς επίσης στην ίδια ενότητα «Περιβάλλον» να προστεθεί μια παράγραφος για «Αποκατάσταση περιβάλλοντος (π.χ. από λατομεία, κατασκευές, κ.α.)». Στις ‘Υπηρεσίες’, η ενότητα «Τουρισμός / Πολιτισμός» μπορεί να μετονομαστεί σε ‘Τουρισμός/Πολιτισμός/Φυσική κληρονομιά’ και να περιλαμβάνει μια παράγραφο για δράσεις που αφορούν Μουσεία Φυσικής Ιστορίας και σχετικούς φορείς, Πληροφόρηση-Διαχείριση επισκεπτών φυσικών προστατευόμενων περιοχών (π.χ. εθνικών δρυμών, φυσικών πάρκων, κ.α.), δράσεις για την ανάδειξη της φυσικής μας κληρονομιάς (που πλέον αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης για τους επισκέπτες-τουρίστες διαφόρων περιοχών της χώρας μας). Επισημαίνεται ότι στις ‘Υπηρεσίες’ υπάρχει το θέμα ‘Περιβάλλον’ αλλά μόνο ως ‘Περιβάλλον και πόλεις’.
    Ευχαριστούμε για τη δυνατότητα παρέμβασης που μας δίνεται.

    Φουρναράκη Χριστίνη & Γώτσιου Παναγιώτα, βιολόγοι
    ΜΑΙΧ

  • 18 Μαρτίου 2011, 13:40 | Άννα Σάτσιου

    Υπάρχει επιστημονικός/τεχνολογικό τομέας προτεραιότητας που αναφέρεται σε δίκτυα «Πράσινης» Τεχνολογίας (Green Wireless). Τεχνολογίες ανάπτυξης ασύρματων συστημάτων χαμηλής κατανάλωσης ισχύος, εξυπηρετούμενων από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.». Ωστόσο, η περιοχή αυτή είναι πολύ περιορισμένη και δεν αναφέρεται σε μία ευρύτερη περιοχή τεχνικών για «πράσινες» τηλεπικοινωνίες. Κάνει εντύπωση το γεγονός ότι απευθύνεται σε εξοικονόμηση ενέργειας σε σταθμούς βάσης και δεν κάνει λόγο για data centers που αφενός αποτελούν το πιο ενεργό στοιχείο μιας τηλεπικοινωνιακής υποδομής και αφετέρου καταναλώνουν τεράστια ποσά ενέργειας περί τα 40,000,000,000 kW/h κάθε χρόνο, ενώ μεγάλο κομμάτι αυτής της κατανάλωσης οφείλεται σε μη βέλτιστους σχεδιασμούς. Προτείνεται λοιπόν να συμπεριληφθεί είτε σαν ξεχωριστή θεματική ενότητα “Τεχνικές εξοικονόμησης ενέργειας σε datacenters” είτε σε μια γενικότερη που να αφορά ενεργειακά αποδοτικές τηλεπικοινωνίες.

  • Είμαι μέλος του HGDA (Πανελλήνιος Σύλλογος Δημιουργών Λογισμικού Ψυχαγωγίας) και ο διευθύνων σύμβουλος της Total Eclipse.

    Η βιομηχανία των ηλεκτρονικών παιχνιδιών είναι από τις πιο ανερχόμενες σε ολόκληρο τον κόσμο, με δυναμική παρουσία στην οικονομία. Ακόμα και κατά την διάρκεια οικονομικών κρίσεων ο κλάδος δεν έχασε την ορμή του. Ενδεικτικά, στο διάστημα 2005-2009 όπου η οικονομία της Αμερικής συνολικά αυξήθηκε μόνο 2%, η οικονομία του κλάδου αυξήθηκε κατά 10%. Στο ίδιο διάστημα, οι εργαζόμενοί του αυξήθηκαν κατά 5.9% (Πηγή ESA).

    Η ενσωμάτωση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στον τομέα «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες και Αυτοματισμοί» θα βοηθήσει την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου στην Ελλάδα και ταυτόχρονα θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας για διάφορες ειδικότητες.

    Η ενδυνάμωση του κλάδου θα οδηγήσει στην δημιουργία της αντίστοιχης βιομηχανίας και στην Ελλάδα, όπως έγινε πρόσφατα με χώρες της Ανατολικής Ευρώπης (Ρωσία, Ουκρανία, Βουλγαρία, Τσεχία), οι οποίες γνωρίζουν ιδιαίτερα μεγάλη άνθηση στον τομέα αυτό.

    Σίγουρα είμαστε ακόμα στην αρχή, αλλά υπάρχουν πολλοί ικανοί άνθρωποι στην χώρα με γνώσεις, χρόνια εμπειρίας και ιδέες. Είμαστε ανοιχτοί σε συνεργασίες με ερευνητικά ιδρύματα – άλλωστε ένας πολύ σημαντικός κλάδος των βιντεοπαιχνιδιών είναι η εφαρμογή τους στην έρευνα και μάθηση (serious games), σε πάρα πολλούς τομείς, από ιατρική, ψυχολογία, πράσινη ανάπτυξη μέχρι και στρατιωτική εκπαίδευση.

    Υπήρχε μια γενικευμένη άποψη ότι τα παιχνίδια είναι σχεδιασμένα για έφηβους άντρες και έχουν να κάνουν συχνά με βία. Αν και αυτό ήταν αλήθεια εν μέρει 10 χρόνια πριν, η έντονη ανταγωνιστικότητα και οι νέες τεχνολογίες άλλαξαν τελείως το πεδίο. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια σήμερα καταναλώνονται από ανθρώπους όλων των ηλικιών, σε διαφορετικές συσκευές (π.χ. iPhone, iPad, Wii, Xbox με Kinect) και έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.

    Ενδεικτικά, στην Total Eclipse από το 2004 έχουμε εστιάσει σε τέτοια παιχνίδια, χωρίς βία, και κατάλληλα για όλη την οικογένεια – τα λεγόμενα casual games. Το μεγαλύτερο ποσοστό των πελατών μας (98%) είναι από το εξωτερικό και αποτελείται από γυναίκες 30-65 ετών. Τα παιχνίδια μας έχουν κάνει εκατοντάδες χιλιάδες πωλήσεις και έχουν αποδοθεί σε 10 γλώσσες.
    Η συγκεκριμένη αγορά των casual games που απευθύνεται σε όλους παρουσιάζει δραματική αύξηση. Ενδεικτικά, στην Αμερική το 2010 οι αγορές σε παιχνίδια για κονσόλες παρουσίασαν πτώση 29% ενώ η αγορά των casual παρουσίασε αύξηση από 34% εως 66% (Πηγή: newzoo research).

    Χρειαζόμαστε περισσότερα καινοτόμα προιόντα που θα βοηθήσουν την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Η ανάπτυξη βιντεοπαιχνιδιών είναι ένας τομέας που προωθεί την καινοτομία, την βιομηχανική έρευνα και ανάπτυξη, την ανταγωνιστικότητα και την παραγωγή εξαγώγιμων προϊόντων. Θα πρέπει να υποστηριχθεί όσο χρειάζεται και να συμπεριληφθεί στους τομείς δραστηριοτήτων ή ακόμα καλύτερα να αποτελέσει ξεχωριστός τομέας από μόνος του.

  • 18 Μαρτίου 2011, 01:23 | Βασίλειος-Μάριος Αναστασίου

    Είναι σαφές από τη πληθώρα των εφαρμογών τους πως οι τεχνολογίες πληροφορικής είναι μεγάλης σημασίας. Μικροηλεκτρονική, Ρομποτική και Ανάπτυξη Ψυχαγωγικού Λογισμικού (και φυσικά Serious Gaming), αναλύθηκαν σε μεγάλο βάθος νωρίτερα οπότε δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω!

  • 17 Μαρτίου 2011, 16:03 | Αθανάσιος Βουτσίνος

    Θα πρέπει να λάβετε υπ’ όψιν ότι ο κλάδος των βιντεοπαιχνιδιών είναι καθαρά καλλιτεχνικός. Καλλιτεχνικός εννοώ μουσικός, σκηνοθετικός, σκιτσογράφος 2D και 3D animations(Όπως είναι οι ταινίες της Pixar, της Dreamworks, της Warner Bros κ.α.), συγγραφέας, σεναριογράφος, ηθοποιός κ.α.. Ο κλάδος αυτός συμπεριλαμβάνει όλα τα παραπάνω επαγγέλματα σε επαγγελματικά ομαδικό σύνολο. Τα βιντεοπαιχνίδια είναι καθαρά δημιούργημα φαντασίας κάποιων μοναδικών και έξυπνων δημιουργών.

    Αν το τάδε παιχνίδι δημιουργηθεί στην Ελλάδα και αρέσει στο κοινό από το εξωτερικό, θα υπάρξει μεγάλη εξαγωγή και άρα μεγάλο κέρδος τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τους δημιουργούς του.

    Σε σχέση με το εξωτερικό είμαστε 10 χρόνια πίσω, εξαιτίας της απαγόρευσης που έγινε στην Ελλάδα, αλλά πρόσφατα καταργήθηκε η απαγόρευση. Δυστυχώς για μας, είμαστε ακόμα στα παιδικά βήματα, δηλαδή στα βήματα των πρώτων παιχνιδιών που δημιουργήθηκαν στην τότε δεκαετία του 80′ και του 90′. Με λίγο επιμονή και λίγο ψάξιμο, θα εξελιχθούμε κι εμείς.

    Δυστυχώς και πάλι, ο εκπαιδευτικός τομέας όσον αφορά τα παιχνίδια είναι ελλειπής και δεν υπάρχει το κατάλληλο τμήμα και ο κατάλληλος εξοπλισμος για να εκπαιδευτεί κανείς σε νέες μηχανές γραφικών κ.α.

    Πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι στα βιντεοπαιχνίδια δεν επιτρέπουμε τον τζογό.

    Ελπίζω να τα λάβετε υπόψιν αυτά, γιατί στους υπόλοιπους τομείς τεχνολογίας είναι όλα ήδη επαρκή.

    Σας ευχαριστώ που μ’ ακούσατε.

  • Επειδή «λεφτά υπάρχουν»….καλό είναι να κάνετε μια γρήγορη έρευνα από μόνοι σας, στην Βιομηχανία ανάπτυξης ηλεκτρονικών παιχνιδιών, ώστε να δείτε ότι ο συνολικός τζίρος ξεπερνάει πλέον άλλες επιτυχημένες βιομηχανίες διασκέδασης και ψυχαγωγίας, όπως είναι η μουσική και ο κινηματογράφος. Είναι ο μοναδικός ίσως τομέας, όπου μπορεί με λίγα σχετικά (σε σχέση με άλλες βιομηχανίες) χρήματα και υποστήριξη, να αποφέρει στην χώρα και την κοινωνία εισροές χρημάτων από το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό. Αντί λοιπόν να παράγουμε ψευτοκουλτούρα, ελλείμματα, αναξιοπιστία και πολλά ακόμα, δεν θα ήταν καλό για όλους να στηριχθεί η βιομηχανία video παιχνιδιών στην Ελλάδα;;; Αλλάζουμε ή Βουλιάζουμε;; και όρθος πρέπει να ειναι αυτό… και προσοχή σε περίπτωση βουλιάγματος το χρέος θα το χρεωθεί ΟΛΟ το μεταπολιτευτικό σύστημα, για την χρεοκοπία της χώρας σε περίοδο μακράς ειρήνης. Κάντε το καλύτερο δυνατό για την χώρα και την κοινωνία.

  • 17 Μαρτίου 2011, 16:01 | Σπανουδάκης Πολυχρόνης

    Η ανάπτυξη τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον αποτελεί σύγχρονο στόχο για την καλυτέρευση των συνθηκών ζωής των ανθρώπων και την αειφόρο ανάπτυξη. Στις μεταφορές, η τάση αυτή αποτελεί ανάγκη, μιας και καλύπτει μεγάλο ποσοστό της ρύπανσης και όχλησης, ειδικά σε αστικά κέντρα. Για το λόγο αυτό, αυτοκινητοβιομηχανίες και ερευνητικά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο ασχολούνται με την ανάπτυξη οχημάτων (υβριδικών ή/και ηλεκτρικών) με σκοπό τον μηδενισμό της ρύπανσης του περιβάλλοντος (κυρίως μέσω εκπομπών CO2) και την αύξηση της αυτονομίας τους.
    Γι’ αυτό θα ήταν σημαντική η προσθήκη των παρακάτων τομέων ενδιαφέροντος:
    Για τον τομέα του περιβάλλοντος:
    1)Σχεδίαση και κατασκευή συστημάτων μεταφοράς-οχημάτων μηδενικών ρύπων
    Για τον τομέα της ενέργειας:
    1)Πράσινοι σταθμοί ανεφοδιασμού

  • Είμαι Διδάσκων στο Τμήμα Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου με αντικείμενο τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (Videogames) και με ερευνητικό ενδιαφέρον πάνω στις εφαρμογές τους στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Τα βιντεοπαιχνίδια γνωρίζουν ήδη ευρύτατη εφαρμογή στο εξωτερικό στην εκπαίδευση σε σχολικά περιβάλλοντα, στις επιχειρήσεις για εκπαίδευση υπαλλήλων, στη διαφήμιση προϊόντων. Στην χώρα μας, ενώ σε Ακαδημαϊκό επίπεδο υπάρχει ερευνητική δραστηριότητα στο αντικείμενο αυτό, αυτή περιορίζεται σημαντικά, σε κυρίως προσωπικές προσπάθειες, από έλλειψη υποστήριξης από δράσεις ενίσχυσης. Η ένταξη των Ηλεκτρονικών Παιχνιδιών στο τομέα «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες και Αυτοματισμοί» θα έδινε μια νέα ώθηση στο κλάδο, θα ενίσχυε την εξωστρέφεια των Ιδρυμάτων με Διαπανεπιστημιακές συνεργασίες αλλά και μέσω συνεργασιών με Ελληνικές Εταιρίες του χώρου. Επιπλέον θα δρούσε και ως μια αναγνώριση της σημασίας τους στην οικονομική ανάπτυξη και θα είχε ως αποτέλεσμα την παραγωγή νέων καινοτομικών προϊόντων από πιθανές συνέργιες Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων και Ελληνικών Εταιριών ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών τα οποία θα στοχεύουν την Ελληνική και Παγκόσμια Αγορά.

  • 17 Μαρτίου 2011, 12:27 | Wendy Timmons

    Είμαι διευθύντρια μεταπτυχιακού προγράμματος «Επιστήμη και παιδαγωγική του χορού» στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Παρακάτω αναφέρθηκε να συμπεριληφθεί στα αντικείμενα έρευνας του τομέα «Πολιτισμός» η ανάπτυξη τεχνολογικού εξοπλισμού για τη χρήση του σε πολιτιστικά αγαθά όπως για παράδειγμα στο χορό. Συμφωνώ απόλυτα με την πρόταση αυτή γιατί υστερεί ο χώρος αυτός ( ειδικά στην Ελλάδα) από τεχνολογικό εξοπλισμό που θα βελτιώσει την ποιότητα της διδασκαλίας και συνεπώς να προλαμβάνει από τραυματισμούς.

  • 17 Μαρτίου 2011, 10:11 | Διομήδης

    Θα πρότεινα επίσης να προστεθεί στους τομείς προτεραιότητας και η αναπτυξη αμυντικών συστημάτων είτε αφορά συστήματα ανίχνευσης είτε προστασίας είτε ότιδηποτε άλλο σχετιίζεται με την αμυντική μας βιομηχανία.

  • Προτείνω να συμπεριληφθεί στα αντικείμενα έρευνας του τομέα «Πολιτισμός» η ανάπτυξη τεχνολογικού εξοπλισμού για την χρήση του σε πολιτιστικά αγαθά (πχ. χορός), όπου θα μπορεί να καλύψει ανάγκες διδασκαλίας, αποκατάστασης τραυματισμένων χορευτών κλπ.
    Η τεχνολογία των υπαρχόντων συσκευών του κλάδου είναι περιορισμένη αλλά υπάρχει δυνατότητα συνεργειών από την συνεργασία ανάμεσα σε επαγγελματίες και επιστημονικά ιδρύματα για την ανάπτυξη πρωτοποριακών εφαρμογών.

  • Εκπροσωπώ τον Σύλλογο Δημιουργών Λογισμικού Ψυχαγωγίας, ως Πρόεδρος του Συλλόγου. Προτείνω να συμπεριληφθούν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στον τομέα «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες και Αυτοματισμοί». Τα videogames συνδυάζουν την έρευνα, την τέχνη και την τεχνολογία κατά τη δημιουργική διαδικασία.

    Τα videogames είναι ένας σημαντικός τομέας των νέων μέσων και εκτός από τον διαδραστικό ψυχαγωγικό τους χαρακτήρα, έχουν και μεγάλη πολιτιστική, εκπαιδευτική και ερευνητική αξία. Η σημαντικότητά τους στον πολιτισμό είναι προφανής αν γνωρίζουμε ότι το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού χρησιμοποιεί videogames και το ποσοστό αυξάνεται διαρκώς.

    Η σημαντικότητα του κλάδου ων videogames για την παγκόσμια οικονομία είναι μεγάλη: η αγορά ανέρχεται στα $105 δις (πηγή: ΜCV) και έχει ξεπεράσει τους κλάδους μουσικής και κινηματογράφου.

    Ο κλάδος των videogames στην Ελλάδα είναι ένας ταχύτατα αναπτυσσόμενος και καινοτόμος κλάδος της οικονομίας μας με καθαρά εξαγωγικό προσανατολισμό. Στην χώρα μας ο κλάδος βρίσκεται στα πρώτα του βήματα αλλά υπάρχει έντονο επιχειρηματικό, επενδυτικό και ερευνητικό ενδιαφέρον από την Ελλάδα και από το εξωτερικό .

    Ο κλάδος ανάπτυξης ηλεκτρονικών παιχνιδιών λοιπον δεν θα πρέπει να λείπει από καμία δράση στοχευόμενη σε ερευνητικές, επιστημονικές, η σε αναπτυξιακές δράσεις.

  • Η αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (Video Games) είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος κλάδος της πληροφορικής σε σύνολο 14 κυρίων κλάδων του χώρου, και έχει την δυναμική να γίνει ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος καταναλωτικός κλάδος ξεπερνώντας την αγορά παροχής υπηρεσιών και πρόσβασης Internet, η οποία αυτή την στιγμή βρίσκεται στην πρώτη θέση. Η αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών χαρακτηρίζεται από τον έντονο ανταγωνισμό, και από τους εκρηκτικούς και απρόβλεπτους ρυθμούς ανάπτυξης. Η επίδραση της διεθνούς οικονομικής κρίσης στην αγορά ηλεκτρονικών παιχνιδιών είναι περιορισμένη. Πρόσφατες έρευνες από την NPD δείχνουν ότι η πλειονότητα των καταναλωτών σκοπεύει να διατηρήσει τα έξοδα διασκέδασης στα ίδια επίπεδα κατά την διάρκεια της κρίσης. Παράλληλα οι τεχνολογικές εξελίξεις στον κλάδο έχουν επιτρέψει την διανομή και πώληση ολοένα και αυξανόμενου όγκου ηλεκτρονικών παιχνιδιών μέσω του Internet.Στο Ηνωμένο Βασίλειο η παραγωγή ηλεκτρονικών παιχνιδιών αυξήθηκε κατά 67,9% από το 2006 έως το 2012 και είναι η γρηγορότερα αναπτυσσόμενη βιομηχανία στην χώρα, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. (πηγή: UK Bureau of Labor).

    Τα VideoGames αποτελούν προϊόντα έρευνας και ανάπτυξης εταιρειών Πληροφορικής-και ως τέτοια- προτείνω ότι θα πρέπει να ενταχθούν στον τομέα «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες και Αυτοματισμοί», ή ακόμη πιο σωστά λαμβάνοντας υπόψη τον έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα και την υψηλή προστιθέμενη άξια τους, θα μπορουσαν να αποτελέσουν από μόνα τους έναν νέο ξεχωριστό τομέα. Για να γίνει κατανοητή η δυναμική του κλάδου θα ήθελα να αναφερθώ στο Videogame (Darkfall Online) που εξέλιξε η εταιρεία στην οποία εργάζομαι, το οποίο μέσα στα δύο τελευταία χρόνια πούλησε εκατοντάδες χιλιάδες συνδρομές σε περισσότερες από 175 χώρες, ενώ το 99.7% των πωλήσεων μας προέρχεται από χώρες του εξωτερικού. Σε ότι αφορά τον σημαντικό αυτό κλάδο μπορεί επιχειρηματικά η Ελλάδα να βρίσκεται ακόμα σε εμβρυακή κατάσταση, όμως το ταλέντο και η άρτια επιστημονική κατάρτιση των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται σε αυτόν εγγυώνται την προοπτική ανάπτυξης σε μια ολοένα αυξανομένη σε μέγεθος αγορά.

  • Προτεινω στα Αντικειμενα Ερευνας να συμπεριληφθει και ο τομέας ΙΑΤΡΙΚΑ & ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ. Υπάρχουν επιχειρησεις που θα ενδιαφέρονταν να συνεργαστούν μεταξύ τους και με ΑΕΙ για την αναπτυξη ή και βελτιωση τετοιων προιοντων με σκοπο την κατοχυρωση, πιστοποιηση, τελικη παραγωγη και εμπορικη διαθεση.

  • 15 Μαρτίου 2011, 15:42 | Δρ. Γεώργιος Πασσαλής

    Σχετικά με τους επιστημονικούς και τεχνολογικούς τομείς προτεραιότητας, θεωρώ ότι πρέπει να καθοριστούν με τέτοιο τρόπο ώστε η δράση να στοχεύει κυρίως στην παραγωγή νέων καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών με σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό. Σε αυτά τα πλαίσια, προτείνω να συμπεριληφθούν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είτε στον τομέα «Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες και Αυτοματισμοί» είτε στον τομέα «Υπηρεσίες». Πρόκειται για έναν τομέα των ΤΠΕ που γνωρίζει τεράστια άνθιση στην υπόλοιπη Ευρώπη καθώς τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν εγγενή εξαγωγικά χαρακτηριστικά και απευθύνονται στην παγκόσμια αγορά. Επειδή υπάρχουν ήδη καινοτόμες επιχειρήσεις στην Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στον χώρο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, μια στοχευμένη ενίσχυση της έρευνας θα επιτρέψει την δημιουργία εξαγώγιμων προϊόντων με σημαντική υπεραξία. Επιπλέον, ιδιαίτερη μνεία στους τομείς προτεραιότητας θα πρέπει να γίνει και στα εκπαιδευτικά ηλεκτρονικά παιχνίδια (serious games). Προωθούν την μάθηση μέσα από την διάδραση και την ψυχαγωγία και είναι αξιοποιήσιμα και στην τυπική και στην άτυπη εκπαίδευση. Να σημειωθεί ότι τα εκπαιδευτικά ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν μια δυναμική και διαρκώς ανερχόμενη αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο.

    Δρ. Γ. Πασσαλής

  • Οι τεχνολογικοί τομείς προτεραιότητας εστιάζονται κυρίως στα νανοϋλικά καιστην μικροηλεκτρονική. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι τομείς αυτοί είναι σημαντικοί. Όμως υπάρχουν εξίσου σημαντικοί τομείς των προηγμένων υλικών για την εθνική οικονομία. Αναφέρομαι στον τομέα του μετάλλου και ειδικότερα στην παραγωγή κραμάτων. Για παράδειγμα τα κράματα αλουμινίου με τα οποία είναι δυνατόν να κατασκευαστούν ελαφρές κατασκευές, που στον τομέα των μεταφορών οδηγούν σε εξοικονόμηση ενέργειας και μεγιστοποίηση του περιβαλλοντικού οφέλους. Υπάρχει σημαντική βιομηχανική δραστηριότητα στον τομέα αυτόν στην χώρα μας (π.χ οι αναρτήσεις της BMW κατασκευάζονται στην Ελλάδα) που με την κατάλληλη ενίσχυση της έρευνας μπορεί να διευρυνθεί και να αποφέρει στη χώρα μας νέα μερίδια αγοράς. Η έρευνα πρέπει να αφορά στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη νέων ελαφρών κράμάτων (π.χ. κράματα αλουμινίου, μαγνησίου, μεταλλικούς αφρούς) χρησιμοποιώντας σύγχρονα υπολογιστικά εργαλεία και προσομοιώσεις σε συνεργασία με τη βιομηχανία.
    Προτείνω λοιπόν να συμπερληφθεί η ανάπτυξη νέων ελαφρών μεταλλικών κραμάτων για τις μεταφορές στους τεχνολογικούς τομείς προτεραιότητας.

    Γ. Χαϊδεμενόπουλος