ΜΕΡΟΣ Α’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΤΗΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)

Άρθρο 1

Σκοπός

 

Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της ταχύτητας της πειθαρχικής δικαιοσύνης, καθώς και διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου που διέπει τη δημόσια διοίκηση και την πειθαρχική διαδικασία.

 

Άρθρο 2

Αντικείμενο

 

Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι, ιδίως, α) η τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26) και ειδικότερα: αα) η σύσταση ενός νέου πειθαρχικού οργάνου με τη συμμετοχή λειτουργών από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, αβ) η αξιοποίηση ψηφιακών τεχνολογιών στην πειθαρχική διαδικασία, αγ) η προσθήκη της δυνατότητας πειθαρχικής συνδιαλλαγής στο πλαίσιο της πειθαρχικής διαδικασίας και αδ) ειδικότερες ρυθμίσεις που αφορούν στην υπηρεσιακή κατάσταση των δημοσίων υπαλλήλων και των υπαλλήλων των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, καθώς και β) η τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (ν. 3584/2007, Α’ 143), που αφορούν στην υπηρεσιακή κατάσταση των δημοτικών και κοινοτικών υπαλλήλων.

  • 21 Ιουλίου 2025, 08:34 | ΔΑΣ ΑΔΕΔΥ

    Προς
    Υπουργό Εσωτερικών
    κ. Θεόδωρο Λιβάνιο

    Θέμα: Η τοποθέτησή μας για το σχέδιο νόμου περί αναμόρφωσης του πειθαρχικού δικαίου
    των δημοσίων υπαλλήλων.
    κ. Υπουργέ
    Σε συνέχεια και της αρχικής τοποθέτησης, που σας καταθέσαμε στην πρώτη συνάντησή μας για το
    ζήτημα της αναμόρφωσης του πειθαρχικού δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων και μετά την ανάγνωση
    του σχεδίου νόμου που αναρτήθηκε για διαβούλευση σημειώνουμε τα παρακάτω, τονίζοντας ότι η
    διαφωνία μας δεν αφορά την αντιμετώπιση των αδικημάτων του «κοινού ποινικού δικαίου», για τα
    οποία θα συμφωνούσαμε σε γρήγορη και αυστηρή αντιμετώπισή τους, με σεβασμό βέβαια στη
    τήρηση βασικών αρχών της ποινικής δικονομίας, αλλά την παραπέρα ποινικοποίηση της
    συνδικαλιστικής, κοινωνικής και πολιτικής δράσης των δημοσίων υπαλλήλων.
    Με το σχέδιο που μας αποστείλατε προσπαθείτε να επιβάλλεται «σιωπητήριο» στους
    χώρους δουλειάς και συγκεκριμένα:
    1. Ποινικοποιείται την συνδικαλιστική και πολιτική δράση των δημοσίων υπαλλήλων,
    εντάσσοντας στα πειθαρχικά παραπτώματα ενέργειες και δράσεις που συνδέονται με αυτές,
    βάζοντας τες στο ίδιο καζάνι των πειθαρχικών παραπτωμάτων και των πειθαρχικών ποινών με
    τα αδικήματα του κοινού ποινικού δικαίου. Μετατρέπεται σε πειθαρχικά παραπτώματα κάθε
    έκφραση διαφωνίας με την κυβερνητική πολιτική.
    Οι γενικόλογες εκφράσεις μιας σειράς πειθαρχικών παραπτωμάτων, όπως «η αναξιοπρεπής ή
    ανάρμοστη ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας», «η απλή
    απείθεια», «η κακόβουλη άσκηση κριτικής των πράξεων της προϊσταμένης αρχής που γίνεται
    δημοσίως, γραπτώς ή προφορικώς», «η παραβίαση της υποχρέωσης εχεμύθειας» κλπ
    αξιοποιούνται ήδη για διώξεις συνδικαλιστών, απεργών και γενικά υπαλλήλων που διεκδικούν
    καλύτερους όρους εργασίας, καλύτερες υπηρεσίες για τους πολίτες, που δημοσιοποιούν τα
    κακώς κείμενα των υπηρεσιών τους κλπ.
    2. Αυστηροποιούνται οι πειθαρχικές ποινές των δημοσίων υπαλλήλων για το σύνολο
    των αδικημάτων φτιάχνοντας ένα απαράδεκτο και αντεργατικό σχέδιο, που στόχο έχει να

    2
    ενισχύσει το κλίμα φόβου, αυταρχισμού και τρομοκρατίας μέσα στους χώρους δουλειάς, με
    στόχο να προχωράει χωρίς αντιρρήσεις η αντιλαϊκή πολιτική.
    Ενισχύονται αρκετές αντιδραστικές πλευρές του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα σε μια
    προσπάθεια μεγαλύτερης διασφάλισης ενός αντιδραστικού και εχθρικού κράτους για τις
    ανάγκες και τις εργασιακές συνθήκες των εργαζομένων, ώστε να είναι πιο «αποτελεσματικό»,
    για να προωθεί τις στρατηγικές επιλογές των κυβερνήσεων και των μεγάλων επιχειρηματικών
    ομίλων.
    3. Καταργείται η συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων στα
    Πειθαρχικά συμβούλια και προβλέπεται η αποκλειστική σύνθεσή τους με μέλη του Νομικού
    Συμβουλίου του Κράτους, δηλαδή διορισμένους συμβούλους του Δημοσίου, σε μια προσπάθεια
    να εξαλειφθούν και τα τελευταία ψήγματα εκπροσώπησης των εργαζομένων, οι οποίοι ούτως ή
    άλλως ήταν μειοψηφία και δεν καθόριζαν την λειτουργία και τις αποφάσεις του Πειθαρχικού
    Συμβουλίου.
    Έτσι, οι Νομικοί Σύμβουλοι, δηλ. οι δικηγόροι του κράτους που έχουν αποστολή να
    υπερασπίζονται το Δημόσιο ως εργοδότη θα έχουν την αποκλειστική δικαιοδοσία να εκδικάζουν
    τις πειθαρχικές διώξεις του Δημοσίου εναντίον των δημοσίων υπαλλήλων!!!
    Επιπλέον, αποκλείονται από τη σύνθεση και οι δικαστές, από τους οποίους μέχρι τώρα
    προέρχονταν οι Πρόεδροι των Πειθαρχικών Συμβουλίων.
    Αποτελεί πρόκληση και κοροϊδία η πρόβλεψη στο νομοσχέδιο ως εκπροσώπηση των
    εργαζομένων, η δυνατότητα να παραστεί, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπρόσωπος τριτοβάθμιας
    ή δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης, προκειμένου να τοποθετηθεί ενώπιον τον
    Πειθαρχικού Συμβουλίου, ύστερα από αίτηση του διωκόμενου υπαλλήλου.
    Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δεν μπορούσε να ανεχτεί να ξεσκεπάζονται οι
    στημένες διώξεις και οι αυθαιρεσίες από τους αιρετούς εκπροσώπους των εργαζομένων και γι
    αυτό τους έχει ήδη καταργήσει από τα Πειθαρχικά Συμβούλια σε μια σειρά από κλάδους, όπως
    στους εκπαιδευτικούς και στους εργαζόμενους στον ΕΦΚΑ.
    Ειδικότερα στο νέο νομοσχέδιο μεταξύ άλλων:
    – Eισάγεται ως ιδιώνυμο πειθαρχικό αδίκημα η «άρνηση υπαλλήλου να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή
    να προβεί στη διαδικασία αξιολόγησης»! Βέβαια, και με όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις υπήρχε το
    πειθαρχικό αδίκημα της «αδικαιολόγητα μη έγκαιρης σύνταξης έκθεσης αξιολόγησης». Ωστόσο, η
    κυβέρνηση, μπροστά στην αδυναμία της να επιβάλει την αντιδραστική αξιολόγηση, ομολογεί την
    αποτυχία της και προσθέτει το ίδιο αδίκημα με διαφορετική διατύπωση και κυρίως με αυστηρότερες
    ποινές. Αρχικά, με ποινή προστίμου αποδοχών τουλάχιστον 2 μηνών και στη συνέχεια με την ποινή
    της οριστικής παύσης – απόλυσης στην περίπτωση αποχής από την αξιολόγηση για δύο συνεχόμενες
    αξιολογικές περιόδους. Δηλώνουμε για ακόμη μία φορά. Η αποχή από την αξιολόγηση σε εφαρμογή
    των αποφάσεων των συνδικαλιστικών μας οργάνων δεν είναι παράβαση καθήκοντος – δεν είναι

    3
    πειθαρχικό παράπτωμα. Αποτελεί άσκηση του συνδικαλιστικού και συνταγματικού δικαιώματος στην
    απεργία.
    – Παράλληλα, προβλέπεται ένα διευρυμένο και αυστηρότερο πλαίσιο ποινών. Εισάγονται νέες ποινές,
    όπως η αφαίρεση έως 4 μισθολογικών κλιμακίων και η στέρηση μισθολογικής εξέλιξης έως και 5 έτη.
    Αυξάνονται τα πρόστιμα αποδοχών που μπορούν να επιβάλουν οι πειθαρχικά προϊστάμενοι (π.χ.
    αύξηση του προστίμου του υπουργού από αποδοχές 3 μηνών σε 5 μήνες, κλπ.).
    – Προστίθενται νέα αδικήματα για τα οποία μπορεί να επιβληθεί η ποινή της οριστικής παύσης –
    απόλυσης (π.χ. άσκηση εργασίας ή έργου με αμοιβή χωρίς προηγούμενη άδεια της υπηρεσίας!).
    Ταυτόχρονα, διατηρείται η «ανάξια» ή «αναξιοπρεπής» συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας, η
    «παράβαση υποχρέωσης εχεμύθειας», ως λόγοι οριστικής παύσης – απόλυσης, παραπτώματα που
    έχουν αξιοποιηθεί κατά κόρον για να ποινικοποιηθεί η συνδικαλιστική δράση. Ενισχύονται σημαντικά
    οι περιπτώσεις για τις οποίες μπορούν να επιβληθούν εξοντωτικά οικονομικά πρόστιμα που μπορούν
    να φτάσουν έως και 30.000 ευρώ ή ακόμη και 100.000 ευρώ!
    – Διευρύνονται οι περιπτώσεις για θέση υπάλληλου σε αυτοδίκαιη αργία από τη Διοίκηση χωρίς τη
    γνώμη του Πειθαρχικού Συμβουλίου (π.χ. σύλληψη, επιβολή περιοριστικών όρων αντί προσωρινής
    κράτησης, κλπ.). Είναι γνωστό ότι πολλοί συνάδελφοι αγωνιστές έχουν συλληφθεί στο πλαίσιο της
    ποινικοποίησης της συνδικαλιστικής δράσης!
    — Καταργείται η δυνατότητα άσκησης ένστασης κατά των αποφάσεων των Πειθαρχικών Συμβουλίων,
    δηλαδή ένα θεμελιώδες δικαίωμα νομικής προστασίας των δημοσίων υπαλλήλων. Έτσι, οι συνάδελφοι
    θα αναγκάζονται να στρέφονται στη δαπανηρή, ψυχοφθόρα και χρονοβόρα διαδικασία της δικαστικής
    προσφυγής. Παράλληλα, προβλέπονται περιπτώσεις που ο υπάλληλος δεν έχει ούτε δικαίωμα
    δικαστικής προσφυγής (επιβολή ποινής αποδοχών έως 1 μήνα), δηλαδή καταργείται κάθε δικαίωμα
    δικαστικής προστασίας!
    – Εισάγεται ο θεσμός της πειθαρχικής συνδιαλλαγής. Στη διαδικασία αυτή, ο διωκόμενος υπάλληλος
    καλείται να ομολογήσει την ενοχή του, δηλαδή να υπογράψει μία δήλωση μετανοίας, με αντάλλαγμα
    την επιβολή μικρότερης ποινής. Ασκείται δηλαδή ένας ανέντιμος εκβιασμός που προσβάλλει την
    αξιοπρέπεια των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι καλούνται σε μία ντροπιαστική δήλωση «αποδοχής
    της πειθαρχικής τους ευθύνης», προκειμένου να αποφύγουν τα χειρότερα, αφού δεν θα μπορούν να
    έχουν δικαιολογημένα καμία εμπιστοσύνη στην έκβαση της πειθαρχικής διαδικασίας, όπως αυτή
    διαμορφώνεται με το νομοσχέδιο.
    – Ακόμη, εισάγεται ο πρωτοφανής τρόπος επιδόσεων με e-mail, το οποίο θα θεωρείται ότι ο
    διωκόμενος υπάλληλος το έλαβε 3 εργάσιμες ημέρες από την αποστολή του, ανεξάρτητα από το εάν
    έχει απαντήσει ο ίδιος ότι έλαβε γνώση! Για την πιο απλή περίπτωση που ο υπάλληλος θα βρίσκεται
    σε νόμιμη άδεια, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη!! Με αυτόν τον τρόπο εισάγεται μία αδιανόητη
    υποχρέωση των υπαλλήλων να έχουν συνεχή πρόσβαση στα e-mail τους εκτός εργασίας τους, κατά
    παράβαση κάθε έννοιας εργασιακού δικαιώματος εργάσιμου χρόνου.
    Όλα τα παραπάνω συγκροτούν την διαφωνία μας επί του νομοσχεδίου, το οποίο επί της
    ουσίας δεν έχει καμία σχέση με όσα ισχυρίζονται οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης της ΝΔ

    4
    ότι με το νομοσχέδιο εκσυγχρονίζεται και επιταχύνεται η πειθαρχική δικαιοσύνη για τους
    δημοσίους υπαλλήλους για να επέλθει η κάθαρση από τα γνωστά φαινόμενα διαφθοράς,
    να «τιμωρηθούν οι επίορκοι», κλπ.
    Γνωρίζετε και εσείς ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Καταρχάς, σε κάθε μεγάλο κύκλωμα που
    αποκαλύπτεται, από πίσω κρύβονται οι συνήθεις ύποπτοι, ανώτατα διευθυντικά και υπηρεσιακά
    στελέχη που συνδέονται είτε με αυτή είτε με προηγούμενες κυβερνήσεις. Επιπλέον, το υπάρχον
    θεσμικό πλαίσιο τιμωρεί ήδη αρκετά σοβαρά τα πραγματικά σοβαρά αδικήματα – πλαστογραφίες,
    διαφθορά, εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας κ.ά. Και τώρα τα εγκλήματα αυτά μπορούν να
    τιμωρηθούν αυστηρά, ακόμη και με απόλυση. Δεν χρειάζεται νέος νόμος γι’ αυτά!
    Με το νομοσχέδιο αυτό, επομένως, η κυβέρνηση δεν στοχεύει στους επίορκους. Θέλει έναν
    πειθαρχικό μηχανισμό που θα λειτουργεί ως φόβητρο για όσους τολμούν να σηκώνουν κεφάλι, να
    διεκδικούν, να αντιστέκονται, να μη σιωπούν, έχοντας βέβαια κατά νου και τις επικίνδυνες πολεμικές
    εξελίξεις και τον κίνδυνο γενικευμένης ανάφλεξης.
    Δηλώνουμε λοιπόν, ότι δεν δεχόμαστε ένα πειθαρχικό δίκαιο που αντιμετωπίζει τη
    συνδικαλιστική δράση, το απεργιακό δικαίωμα, το δημοκρατικό δικαίωμα του κάθε
    συναδέλφου να ασκεί κριτική κλπ, ως εγκλήματα του κοινού ποινικού δικαίου.
    Σας καλούμε να το αποσύρετε και να περιοριστείτε στην αντιμετώπιση μόνο των
    αδικημάτων του κοινού ποινικού δικαίου.
    Για το δημοσιοϋπαλληλικό κίνημα αποτελεί αιτία πολέμου η προώθηση του
    συγκεκριμένου σχεδίου.
    Και σας υπενθυμίζουμε ότι απέτυχαν παταγωδώς κι άλλοι που προσπάθησαν να βάλουν
    φίμωτρο στους εργαζόμενους και να καταστείλουν τους αγώνες των Δημοσίων
    Υπαλλήλων και τη συνδικαλιστική τους δράση, με ιδιώνυμα, απειλές, διώξεις και ποινές.
    16-7-2025

    Οι εκλεγμένοι με την ΔΑΣ στην ΕΕ της ΑΔΕΔΥ
    Πανουτσάκου Βέτα
    Μαρίνης Σπύρος
    Ακτύπης Δημήτρης

  • 21 Ιουλίου 2025, 08:25 | Άννα Κοφινά

    Το νομοσχέδιο είναι αντιεργατικό και τιμωρητικό. Οι δε εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζονται απαράδεκτα από την κυβέρνηση μόνο και μόνο επειδή αντιστέκονται. Η απεργία είναι κεκτημένο δικαίωμα. Ντροπή και μόνο ντροπή.