ΜΕΡΟΣ Β’ ΣΥΣΤΑΣΗ ΝΟΜΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΩΝΥΜΙΑ «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ – REFORM GREECE» ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 68-69)

Άρθρο 68

Σκοπός

 

Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι η παροχή εμπειρογνωμοσύνης στην ημεδαπή και η εξαγωγή εθνικής τεχνογνωσίας στην αλλοδαπή, στο πλαίσιο της εκτέλεσης ή συμμετοχής στην υλοποίηση έργων μεταρρυθμιστικού χαρακτήρα στον τομέα της δημόσιας διοίκησης.

 

Άρθρο 69

Αντικείμενο

 

Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι η ίδρυση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κέντρο Εμπειρογνωμοσύνης Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων – Reform Greece» και η θέσπιση του πλαισίου για την οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία του.

  • 21 Ιουλίου 2025, 08:32 | ΕΝΑΠ ΕΣΔΔΑ

    Ήδη από τα δύο πρώτα άρθρα γεννιέται η απορία που χαρακτηρίζει τον τίτλο το σύνολο του προτεινόμενου νομοθετήματος: Γιατί χρειάζεται να ιδρυθεί μία νέα Υπηρεσία και μάλιστα με τη μορφή Νομικού Προσώπου, έστω και ιδιωτικού Δικαίου, όταν ήδη υφίσταται Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΕΚΔΔΑ) με αντίστοιχες αρμοδιότητες και το οποίο μπορεί κάλλιστα και με πλήρη στρατηγική, επιχειρησιακή και διοικητική επάρκεια να ασκήσει τις περιγραφόμενες αρμοδιότητες; Η πρόβλεψη ότι «οι ενταγμένοι στο Μητρώο εμπειρογνώμονες, εντός τριών (3) μηνών από την εγγραφή τους, παρακολουθούν σεμινάρια στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης με αντικείμενο τη μεθοδολογία υλοποίησης των έργων ή προγραμμάτων που αναλαμβάνει το Κέντρο» (άρθρο 86 παρ.6) αποτελεί ειρωνεία και παραδοχή της υποσκέλισης του ΕΚΔΔΑ από την νέα Υπηρεσία.

    Ειδικά για το άρθρο 69, δημιουργούνται άμεσα εννοιολογικές και ορολογικές απορίες και συγχύσεις. Τι σημαίνει «η παροχή εμπειρογνωμοσύνης στην ημεδαπή»; Ποιο είναι αυτό το Νομικό Πρόσωπο που ιδρύεται εκ του μη όντος, μπορεί να έχει Γενικό Διευθυντή ένα πρόσωπο που, όπως θα δούμε παρακάτω, θα είναι ο αρεστός της κυβέρνησης αλλά δεν θα έχει ιδέα από Δημόσια Διοίκηση αλλά θα παρέχει «εμπειρογνωμοσύνη»; Επίσης, σε τι συνίσταται η «εμπειρογνωμοσύνη»; Πρόκειται για διοικητικό όρο, για αόριστη νομική έννοια, για συγκεκριμένο τύπο διαδικασίας που περιγράφεται και ορίζεται ρητά σε διάταξη νόμου; Αν ναι, ποια είναι αυτή η διάταξη και γιατί λείπει από τις προτεινόμενες διατάξεις;

    Τα ίδια περίπου ισχύουν και για την «εξαγωγή εθνικής τεχνογνωσίας στην αλλοδαπή». Γιατί όχι «εμπειρογνωμοσύνης» όπως αναγράφεται παρακάτω, στο άρθρο 71 παρ.1 περ. β; Και πώς θα εξάγεται, θα λαμβάνει τον τύπο εξαγόμενου προϊόντος; Και αν καλόπιστα δεχθούμε κάποια ερμηνεία ορθολογική, πώς θα προΐσταται όλων αυτών ο Γενικός Διευθυντής που μόνο του προσόν θα είναι ότι τον επέλεξε η Κυβέρνηση αλλά ενδεχομένως δεν έχει ιδέα από τη Δημόσια Διοίκηση; Τέλος, ποιο είναι το «πλαίσιο της εκτέλεσης ή συμμετοχής στην υλοποίηση έργων μεταρρυθμιστικού χαρακτήρα στον τομέα της δημόσιας διοίκησης»; Έργων συγχρηματοδοτούμενων; Δημοσίων έργων; Και ποιο μπορεί να λογίζεται ως έργο; Πού ανατίθεται και ποιος το εκτελεί; Ιδιώτης ή δημόσια Υπηρεσία;

    Άρθρο 70: «Το Κέντρο εδρεύει στην Περιφέρεια Αττικής. Υπηρεσίες και γραφεία του Κέντρου δύνανται να λειτουργούν και σε άλλες πόλεις της ελληνικής επικράτειας ή του εξωτερικού, σε συνεργασία με τις κατά τόπους Ελληνικές Πρεσβευτικές ή Προξενικές Αρχές, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 90». Όταν το ΕΚΔΔΑ με πολλαπλάσιο όγκο δραστηριότητας δεν διαθέτει πλέον Υπηρεσίες σε άλλες πόλεις πλην Αθήνας και Θεσσαλονίκης, γιατί θα χρειαστεί να έχει Υπηρεσίες το νέο Νομικό Πρόσωπο; Τι είδους δραστηριότητες θα ασκεί ώστε να χρειάζεται και σε άλλες πόλεις δομές και κατά πόσο θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, όταν το ΕΚΔΔΑ συρρικνώθηκε για λόγους εξοικονόμησης πόρων;

    Άρθρο 71: Ισχύει ό,τι αναφέρθηκε και στο άρθρο 69. Όλες οι αρμοδιότητες μπορούν να ασκηθούν από το ΕΚΔΔΑ και ουδείς λόγος υφίσταται να συσταθεί νέο Νομικό Πρόσωπο το οποίο εξ ορισμού έχει ανταγωνιστικό χαρακτήρα.

    Ειδικότερα:

    Στην περίπτωση της παρ. 2 περ. αδ), αναφέρεται ότι έχει αρμοδιότητες «της πολιτικής διαχείρισης διοικητικών διαδικασιών». Το να διαθέτει ένα ΝΠΙΔ αρμοδιότητα για την πολιτική διαχείρισης των διοικητικών διαδικασιών είναι βαρύτατο θεσμικό ατόπημα. Η συγκεκριμένη «πολιτική», παρά την ασάφεια και τη γενικότητα που δημιουργεί ο όρος αποτελεί μέρος της δημόσιας πολιτικής για τις διοικητικές διαδικασίες και ως τέτοια αποτελεί αρμοδιότητα του αντίστοιχου Υπουργείου.

    στην περίπτωση της παρ.2 περ. αε), εκτός του ΕΚΔΔΑ υπάρχει σύγχυση αρμοδιοτήτων και με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

    Άρθρο 73

    Η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου δεν σχετίζεται με κανέναν τρόπο με τις φιλοδοξίες που εκφράζουν οι σχετικές διατάξεις και το αντικείμενο του νέου ΝΠΙΔ. Αποτελείται από Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων, δηλαδή πολιτικά πρόσωπα που δεν είναι γνωστό τι εμπειρογνωμοσύνη και τεχνογνωσία διαθέτουν οι ίδιοι που καλούνται να αποφασίζουν για αυτές. Η παρουσία του Προέδρου του ΕΚΔΔΑ προφανώς αποσκοπεί στο να «χρυσώσει το χάπι» για την υποβάθμιση του Εθνικού Κέντρου, όμως, χωρίς να το αντιληφθούν οι συντάκτες του νόμου, εισάγει και επίσημα το θέμα της σύγχυσης αρμοδιοτήτων των νέων Νομικών Προσώπων.

    Άρθρο 76, 83, 91 παρ.2

    Οι αρμοδιότητες του Γενικού Διευθυντή φωτογραφίζουν ένα παντοδύναμο πρόσωπο που, αμειβόμενο ως Γενικός Γραμματέας, ρυθμίζει και εξουσιάζει τα πάντα στο νέο Νομικό Πρόσωπο, πέραν κάθε επιστημονικής, οργανωτικής και λειτουργικής αρχής. Ο τρόπος επιλογής του ολοκληρώνει την εντύπωση ενός ολοκληρωτικού οργάνου που επιλέγεται χωρίς απολύτως κανένα τεκμήριο αντικειμενικότητας, αξιοκρατίας, διαφάνειας. Συγκεκριμένα, η εναπόθεση του πιο ευαίσθητου σημείου, δηλαδή της εξειδίκευσης διαδικασίας επιλογής, στον Κανονισμό Λειτουργίας και όχι στο νόμο, η δυνατότητα του Δ.Σ. να καθορίζει κατά το δοκούν πρόσθετα, δηλαδή φωτογραφικά, προσόντα, τα ίδια τα τυπικά προσόντα για τα οποία, μεταξύ άλλων, απουσιάζει η αποφοίτηση από την Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης αλλά απαιτείται η δεκαπενταετής προϋπηρεσία στον δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα και η πενταετής εμπειρία σε ζητήματα που σχετίζονται με την αποστολή του Κέντρου (αλήθεια, ποιος στον ιδιωτικό τομέα διαθέτει εμπειρία στο αντικείμενο του νέου ΝΠΙΔ;), η αντισυνταγματική απουσία του ΑΣΕΠ από τη διαδικασία, η ανέλεγκτη και απόλυτα ελεύθερη επιλογή του προσώπου, και, τέλος, η απευθείας επιλογή από τον Υπουργό Εσωτερικών στις μεταβατικές διατάξεις (που βέβαια λίγο διαφέρει ως προς το αποτέλεσμα και από την πάγια διαδικασία επιλογής) δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για οποιονδήποτε καλόπιστο τρίτο να πιστέψει ότι δεν πρόκειται για θέση για την οποία ήδη έχει βρεθεί ο πλέον κατάλληλος, ή, ακόμη χειρότερα, ότι δεν πρόκειται για προσαρμογή της θέσης στον πλέον κατάλληλο. Τέλος, η πρόβλεψη για πρόσωπο που μπορεί να προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα θεωρείται απολύτως απαράδεκτη, πέραν του ότι προσκρούει στον τύπο και την ουσία του άρθρου 103 του Συντάγματος. Είναι αυτονόητο το ερώτημα, τι σχέση μπορεί να έχει ένας ιδιώτης με τη δημόσια διοίκηση και μάλιστα τόσο πολύ ώστε να προΐσταται των διαδικασιών παροχής και εξαγωγής εμπειρογνωμοσύνης και τεχνογνωσίας. Αν όμως κριθεί ότι κάποιο πρόσωπο τη διαθέτει, τότε θα πρόκειται για κλασικό ορισμό του φαινομένου των «περιστρεφομένων θυρών» (revolving doors). Το ίδιο ερώτημα φυσικά τίθεται και για τα μέλη του Μητρώου του άρθρου 86.

    Άρθρα 81, 82

    Ενδεικτικό προχειρότητας ή άγνοιας αποτελεί η παράγραφος 1 του άρθρου 81: «Στο Κέντρο συστήνονται τριάντα πέντε (35) θέσεις προσωπικού, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου» σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 82: «επιπροσθέτως, για τη στελέχωση του Κέντρου δύναται να διενεργούνται αποσπάσεις προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή μόνιμου προσωπικού που υπηρετεί στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης». Πώς θα αποσπάται μόνιμο προσωπικό σε θέσεις ΙΔΑΧ; Και γιατί προβλέπονται μόνο θέσεις ΙΔΑΧ; Εντός του συγκεκριμένου πλαισίου δεν έχει προφανώς κανένα νόημα να αναφερθούμε καν στην απουσία οποιασδήποτε αναφοράς στους αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ.

    Άρθρο 84

    Το όλο άρθρο αποτελεί τον ορισμό της απόλυτης έλλειψης αξιοκρατίας, διαφάνειας, αντικειμενικότητας και ταυτόχρονα την απόλυτη περιγραφή του κομματικού κράτους, της ευνοιοκρατίας, των πελατειακών σχέσεων. Εισάγοντας επικίνδυνη παρέκκλιση από τον Υπαλληλικό Κώδικα διαμορφώνει ένα απόλυτα ελεγχόμενο περιβάλλον χωρίς καμία ένδειξη επιλογής με βάση αξιοκρατικά κριτήρια. Ουσιαστικά επιλέγονται ως προϊστάμενοι όχι οι καταλληλότεροι που θα λειτουργούν ως θεματοφύλακες του δημοσίου συμφέροντος αλλά όποιοι επιθυμεί η ηγεσία. Οι διάλογοι του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ που αποκαλύπτονται καθημερινά μας δείχνουν σε τι μπορεί να μετατραπεί μια Υπηρεσία όταν δεν υπάρχουν οι εγγυήσεις των στελεχών της δημόσιας διοίκησης που επιτελούν το καθήκον τους χωρίς να εξαρτώνται από πάτρωνες.

    Άρθρο 86
    Ο τρόπος ανάθεσης έργου σε εμπειρογνώμονες αποτελεί άλλη μια περίπτωση αδιαφάνειας καθώς δεν υπάρχει καμία αναφορά σε συγκεκριμένη διαδικασία ανάθεσης έργων ή προγραμμάτων καθώς αρκεί απόφαση του Γενικού Διευθυντή, ύστερα από εισήγηση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Διεθνούς Συνεργασίας και Μεταρρυθμίσεων του Κέντρου.

  • 17 Ιουλίου 2025, 11:46 | ΔΣ

    Θέμα: Διαμαρτυρία για την εξαγγελθείσα Ίδρυση ΝΠΙΔ, Ελληνικό Κέντρο Εμπειρογνωμοσύνης Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων – Reform Greece, (ΕΛ.Κ.Ε.ΔΙ.Μ. – Reform Greece)

    Η Κυβέρνηση – το Υπουργείο Εσωτερικών (ΥΠ.ΕΣ), με το Σχέδιο Νόμου (ΣΝ), που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση «Αναμόρφωση του πειθαρχικού δικαίου των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, σύσταση Ελληνικού Κέντρου Εμπειρογνωμοσύνης Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων και λοιπές διατάξεις», επιχειρεί να ιδρύσει, χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, με την επωνυμία «Ελληνικό Κέντρο Εμπειρογνωμοσύνης Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων – Reform Greece».
    Όπως παρουσιάζεται στο 1ο επισυναπτόμενο κείμενο, το εν λόγω ΣΝ προκαλεί κατάπληξη, καθώς το υπό ίδρυση ΕΛ.Κ.Ε.ΔΙ.Μ. – Reform Greece, θα υπάγεται στο ίδιο Υπουργείο – ΥΠ.ΕΣ και προβλέπεται να έχει αποστολή και αρμοδιότητες που ταυτίζονται με αυτές του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.), Οργανισμού που λειτουργεί με επιτυχία, υπό την εποπτεία του ΥΠ.ΕΣ, εδώ και 40 Χρόνια. Επισυνάπτεται συγκριτική επισκόπηση των σχετικών αρμοδιοτήτων τόσο του Ε.Κ.Δ.Δ.Α., όσο και του υπό ίδρυση φορέα.
    Ενδεικτικά – και όχι περιοριστικά, καθώς οι αρμοδιότητες του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. είναι ακόμα πιο εκτεταμένες, το Ε.Κ.Δ.Δ.Α.:
    • Λειτουργεί ως ο Εθνικός στρατηγικός φορέας εκπαίδευσης & επιμόρφωσης των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημόσιου Τομέα, συμπεριλαμβανομένων των βουλευτών.
    • Αποτελεί τον βασικό σύμβουλο του κράτους για τη βελτίωση της οργάνωσης, της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας της δημόσιας διοίκησης.
    • Παρέχει εκπαίδευση επιτελικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα υπαλλήλων, λειτουργών και στελεχών της δημόσιας διοίκησης.
    • Είναι αρμόδιο για την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού μέσα από τη διαρκή εκπαίδευση και την παροχή πιστοποιημένης επιμόρφωσης, τον εκσυγχρονισμό του δημοσίου τομέα και των φορέων του, μέσω της έρευνας, της τεκμηρίωσης και της

    διάχυσης καινοτομιών, καλών πρακτικών και τεχνογνωσίας και τη συνδιαμόρφωση και αποτελεσματική και αποδοτική υλοποίηση δημόσιων πολιτικών.
    • Είναι αρμόδιο να συμβάλει στο διαρκή εκσυγχρονισμό της οργάνωσης και λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης μέσω της έρευνας των διαδικασιών και της δομής των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, της εκπόνησης μελετών και μεταρρυθμιστικών σχεδίων και της συμβουλευτικής υποστήριξης της εφαρμογής τους.
    • Για την εκπλήρωση της αποστολής του μπορεί να α) εκπονεί μελέτες και διεξάγει έρευνες, β) παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες,
    Μάλιστα, στο υπό διαβούλευση ΣΝ, κατά την περιγραφή της αποστολής και των αρμοδιοτήτων του ΕΛ.Κ.Ε.ΔΙ.Μ. – Reform Greece, χρησιμοποιούνται οι ίδιες εκφράσεις και διατυπώσεις που αναφέρονται στον ισχύοντα Οργανισμό του Ε.Κ.Δ.Δ.Α, ενώ και η δομή του υπό ίδρυση φορέα αντιγράφει, εν πολλοίς, τη δομή του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.. Πέραν αυτού, ο νέος φορέας προβλέπεται, στο, μεγάλο, αρχικό διάστημα λειτουργίας του, να λειτουργήσει με αποσπασμένους υπαλλήλους του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.. Στο ΕΛ.Κ.Ε.ΔΙ.Μ. – Reform Greece, δεν ανατίθεται καμία νέα αρμοδιότητα που δεν προβλέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για το Ε.Κ.Δ.Δ.Α. και δεν την ασκεί, ήδη, με επιτυχία το Ε.Κ.Δ.Δ.Α. στην υπερτεσσαρακονταετή περίοδο λειτουργίας του, είτε οι αρμοδιότητες αυτές αναφέρονται σε δράσεις εντός της χώρας, είτε εκτός, είτε στο δημόσιο, είτε στον ιδιωτικό τομέα.
    Εγείρονται λοιπόν, τουλάχιστον, οι εξής προβληματισμοί:
    – Ποια η ανάγκη λειτουργίας στο ίδιο Υπουργείο (ΥΠ.ΕΣ) δύο φορέων με ταυτόσημη αποστολή και και αρμοδιότητες.
    – Είναι βέβαιο, ότι με κινήσεις που θα ακολουθήσουν και για να αποφευχθεί η επικάλυψη αρμοδιοτήτων, οι κοινές (και κατεξοχήν αποτελεσματικώς ασκηθείσες από το Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) αρμοδιότητες, θα του αφαιρεθούν, προκειμένου να εκχωρηθούν και να ασκούνται αποκλειστικά, από τον νέο φορέα ιδιωτικού δικαίου – συνέπεια που θα οδηγήσει , αναπόφευκτα, στην υποβάθμιση του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.
    – Για την στελέχωση του νέου φορέα προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν έμπειρα και υψηλών προσόντων στελέχη του Ε.Κ.Δ.Δ.Α., γεγονός που θα έχει άμεσες επιπτώσεις στη λειτουργία του και θα οδηγήσει στην αποδυνάμωσή του.
    – Αιτιάσεις περί δυσκολιών στη χρηματοδότηση του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. από διάφορες πηγές πόρων είναι προσχηματικές, καθώς το θεσμικό του πλαίσιο είναι υπερπλήρες και προβλέπει όλες τις πιθανές πηγές χρηματοδότησης (δημόσιες και ιδιωτικές) από τις οποίες έχουν αντληθεί, μέχρι σήμερα, και συνεχίζουν να αντλούνται οι πόροι για την υλοποίηση του έργου του, την εκτέλεση των πολυσχιδών αρμοδιοτήτων του και την εκπλήρωση της αποστολής του.
    – Προσχηματικός, απολύτως, είναι και ο υπερτονισμός των δυνατοτήτων για διεθνείς συνεργασίες του υπό ίδρυση φορέα, με φορείς και οργανισμούς της αλλοδαπής, καθώς τέτοιες δυνατότητες, αλλά και καταγεγραμμένη και αποδεδειγμένη ιστορία επιτυχημένων συνεργασιών έχει να επιδείξει το Ε.Κ.Δ.Δ.Α. με πολυάριθμες δράσεις, πολλαπλάσιες των ετών λειτουργίας του, είτε παραγωγής και διάχυσης τεχνογνωσίας, είτε υλοποίησης κοινών επιστημονικών δράσεων με όλους τους ομολόγους του φορείς, τόσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και με φορείς εκτός ΕΕ. Ενδεικτικά, αναφέρονται συνεργασίες με:

    • Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης, ΕΙPA
    • Εθνική Δημόσια Σχολή Διοίκησης Γαλλίας, ΕΝΑ
    • Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης Ολλανδίας
    • Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης Φιλανδίας
    • Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης Τσεχίας
    • Κίνα (δύο φορές επίσκεψη Αντιπροέδρων της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας),
    • Βουλγαρία (πριν την είσοδο στην Ε.Ε.- Ινστιτούτο Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης),
    • Κύπρος (πριν την είσοδο στην Ε.Ε.- Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης),
    • Μολδαβία,
    • Λίβανος,
    • Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Harvard,
    • Συνεργασία με τη Microsoft και τη Google για θέματα Νέφους (cloud) Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ)
    • Προγράμματα σε θέματα Ηγεσίας και Ψηφιακού Μετασχηματισμού σε συνεργασία με το Harvard University και την Insead Business School.
    • Συνεργασίες με ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα (Ε.Κ.Π.Α., Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, κ.ά.).
    • Συνεργασία με τον ΟΗΕ για την ίδρυση και λειτουργία του Διεθνούς Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (Παρατηρητήριο Δημόσιας Διοίκησης για τις πρώην Ανατολικές Χώρες),
    • Ίδρυση με πρωτοβουλία του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. του Μεσογειακού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (ιδρυτικές χώρες, Ιταλία, Σερβία, Βουλγαρία, Τυνησία, Ισπανία κ.λπ.).
    Στο μητρώο συνεργατών του ΕΚΔΔΑ, είτε ως διδακτικό προσωπικό, είτε ως εμπειρογνώμονες για εξειδικευμένες δράσεις και έργα, συμμετέχουν επιστήμονες από την ελληνική δημόσια διοίκηση, τον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο αλλά και από χώρες της Ε.Ε. και εκτός Ε.Ε.
    Η 40ετής λειτουργία του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. και το έργο του, αλλά και όλες οι παραπάνω συνεργασίες εντός και εκτός Ε.Ε., έχουν συνεισφέρει στο να αναδειχθεί , εκτός των άλλων, το υψηλό επίπεδο της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, ενώ έχουν αποδείξει το αντίστοιχο υψηλό επίπεδο του έργου του φορέα μας, αλλά και των συνεργατών μελών του μητρώου του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.
    Επιπλέον, μας δημιουργεί σοβαρούς και εύλογους προβληματισμούς ότι ο φορέας που εξαγγέλλεται και η ίδρυσή του στοχεύει στην διαχείριση σημαντικών δημόσιων εθνικών και κοινοτικών πόρων, προβλέπεται να είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, χωρίς μόνιμους υπαλλήλους, αλλά με προσωπικό με σχέση αποκλειστικά Ιδιωτικού Δικαίου, όπως και το γεγονός ότι οι οργανικές θέσεις του νέου φορέα θα είναι μόλις 35. Το Ε.Κ.Δ.Δ.Α., το οποίο είναι Ν.Π.Δ.Δ. με πάνω από 40 χρόνια λειτουργίας, είναι αυτονόητο ότι είναι σε θέση

    να παρέχει πλήρεις θεσμικές εγγυήσεις για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων που σχεδιάζεται να μεταφερθούν στον υπό ίδρυση φορέα και για την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος. Επιπλέον, στο ΣΝ προβλέπεται, σε αντίθεση με τα ισχύοντα στον Υπαλληλικό Κώδικα, η δυνατότητα πλήρωσης όλων των θέσεων ευθύνης στο υπό συγκρότηση ΝΠΙΔ από υπαλλήλους και εκτός του νέου φορέα, κάτι που, προφανώς, θα δημιουργήσει αρνητικό προηγούμενο, με ευρύτερο αντίκτυπο. Περαιτέρω, δεν υπήρξε καμία ενημέρωση ή διαβούλευση με το προσωπικό του Ε.Κ.Δ.Δ.Α., το οποίο διαθέτει εμπειρία και τεχνογνωσία δεκαετιών στα αντικείμενα που αφορούν τον υπό ίδρυση φορέα.
    Για όλα τα ανωτέρω, ζητάμε την απόσυρση του τμήματος του ΣΝ που αναφέρεται στην ίδρυση του ΕΛ.Κ.Ε.ΔΙ.Μ. – Reform Greece, την αξιοποίηση του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. ως προς το πλήρες εύρος των ήδη υφιστάμενων αρμοδιοτήτων του, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, και τη στελέχωση του με εξειδικευμένο προσωπικό, έτσι ώστε να εκπληρώνει την αποστολή του με τη μέγιστη δυνατή επάρκεια, αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα, όπως, αποδεδειγμένα, το έχει κάνει στα υπερτεσσαράκοντα έτη της λειτουργίας του.

  • 17 Ιουλίου 2025, 11:02 | ΔΣ

    Σύγκριση Αποστολής και Αρμοδιοτήτων ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ (υπό ίδρυση) και
    ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ και ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ίδρυση 1983)

    Αποστολή και αρμοδιότητες του Ελληνικού Κέντρου Εμπειρογνωμοσύνης Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων – Reform Greece (από Διαβούλευση), ΝΠΙΔ Αποστολή και αρμοδιότητες ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ και ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΕΚΔΔΑ), ΝΠΔΔ
    Άρθρο 71 ΠΔ 57/2007

    Αποστολή του Κέντρου είναι:
    α) η υλοποίηση έργων τεχνικής βοήθειας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά την παρ. 2,
    β) η παροχή τεχνογνωσίας και εμπειρογνωμοσύνης σε φορείς και οργανισμούς στην Ελλάδα, καθώς και η εξαγωγή εθνικής τεχνογνωσίας και εμπειρογνωμοσύνης στο εξωτερικό,
    γ) η οικοδόμηση στρατηγικών σχέσεων με άλλες χώρες και οργανισμούς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα για θέματα αρμοδιότητάς του και
    δ) η παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών υποστήριξης για τα ζητήματα των υποπερ. αα) έως αστ) της περ. α) της παρ. 2. 2.

    Στο πλαίσιο της ως άνω αποστολής το Κέντρο έχει τις εξής αρμοδιότητες:
    α) σχεδιάζει και υλοποιεί έργα που αφορούν στους τομείς:
    αα) της διοικητικής μεταρρύθμισης,
    αβ) της διοίκησης και ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα,
    αγ) του εξορθολογισμού και της βελτίωσης δομών του δημοσίου τομέα,
    αδ) της πολιτικής διαχείρισης διοικητικών διαδικασιών,
    αε) της λογοδοσίας, διαφάνειας, καταπολέμησης της διαφθοράς και
    αστ) της υποστήριξης της αξιοποίησης σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών,
    β) συνεργάζεται με ελληνικούς, δημόσιους ή ιδιωτικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς και οργανισμούς, για την ανάληψη, εκπόνηση και υλοποίηση έργων και προγραμμάτων, στους τομείς των υποπερ. αα) έως αστ) της περ. α),
    γ) υπογράφει μνημόνια συνεργασίας και προγραμματικές συμβάσεις με φορείς του δημοσίου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), για την εκτέλεση, στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό, έργων ή προγραμμάτων που εμπίπτουν στους τομείς των υποπερ. αα) έως και αστ) της περ. α) της παρ. 2 και συνάπτει κάθε είδους συμβάσεις και συμφωνίες με φυσικά και νομικά, ημεδαπά και αλλοδαπά πρόσωπα, για την υλοποίηση του σκοπού του,
    δ) παρακολουθεί και αξιολογεί τις εγχώριες, ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις και συμμετέχει σε όργανα εθνικών και διεθνών οργανισμών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του,
    ε) αναπτύσσει συνεργασίες και δράσεις επιστημονικής δικτύωσης σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο με αντίστοιχους οργανισμούς και υπηρεσίες, ερευνητικά και εκπαιδευτικά κέντρα, ιδρύματα, δημόσιους και ιδιωτικούς κοινωνικούς, επιστημονικούς και παραγωγικούς φορείς, καθώς και με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και
    στ) αξιοποιεί πόρους από διεθνή, ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία, καθώς και από τον ιδιωτικό τομέα. Άρθρο 1
    Παρ. 3
    δ) Η παροχή πορισμάτων ερευνών και συμπερασμάτων μελετών στον Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης για τη χάραξη στρατηγικής, για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης και την εισαγωγή οργανωτικών αλλαγών σε αυτήν.
    ε) Η συμβολή στο διαρκή εκσυγχρονισμό της οργάνωσης και λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης μέσω της έρευνας των διαδικασιών και της δομής των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, της εκπόνησης μελετών και μεταρρυθμιστικών σχεδίων και της συμβουλευτικής υποστήριξης της εφαρμογής τους.
    στ) Η υποστήριξη, ύστερα από αίτημα της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, των διαδικασιών για την εφαρμογή των μεταρρυθμιστικών δράσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και των διαγωνισμών ποιότητας μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών που διεξάγει το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.
    Παρ. 4
    4. Στο πλαίσιο της αποστολής του, το Ε.Κ.Δ.Δ.Α. μπορεί να συμβάλλεται, ύστερα από εισήγηση της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης ή και δική του πρωτοβουλία, με ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης (πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα) της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, με φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και με φορείς που παρέχουν εκπαίδευση, εκπονούν μελέτες, διενεργούν έρευνες και ανήκουν στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή με άλλους φορείς εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή με κοινωνικούς ή συλλογικούς φορείς ή με διεθνείς και υπερεθνικούς οργανισμούς ή με πρόσωπα εγνωσμένου επιστημονικού κύρους.
    Παρ.7
    7. Το Ε.Κ.∆.∆.Α. για την εκπλήρωση της αποστολής του μπορεί να:
    α) εκπονεί μελέτες και διεξάγει έρευνες,
    β) παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες,
    γ) συμμετέχει σε διαγωνισμούς για την ανάληψη των δραστηριοτήτων που αναφέρονται στις προηγούμενες παραγράφους,

    Άρθρο 7
    Παρ.1
    Το Δ.Σ. του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. μπορεί να αναθέτει, με απόφασή του, σε ελληνικούς και ξένους εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς φορείς ή σε πρόσωπα εγνωσμένου επιστημονικού κύρους προγράμματα της αρμοδιότητας του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. και να εγκρίνει τη συνεργασία υπηρεσιακών του μονάδων με αυτούς για την εκτέλεση, στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό, προγραμμάτων εκπαιδευτικού ή ερευνητικού κοινού ενδιαφέροντος, συνεδρίων και ανταλλαγών επιστημονικού ή εκπαιδευτικού προσωπικού.
    Παρ. 3
    Ως εκπαιδευτικοί ή ερευνητικοί φορείς για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, νοούνται οι φορείς που παρέχουν εκπαίδευση ή εκτελούν μελέτες και έρευνες, ανεξάρτητα αν ανήκουν στο δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα.
    Παρ. 6
    Το Ε.Κ.∆.∆.Α. μπορεί να αναλαμβάνει με απόφαση του ∆.Σ. την εκτέλεση προγραμμάτων και συνεδρίων εκπαιδευτικού ή ερευνητικού ενδιαφέροντος για λογαριασμό κυβερνητικών, εκπαιδευτικών και ερευνητικών φορέων και οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης των Βαλκανικών κρατών, της Κύπρου, των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών με τα οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναπτύξει εξωτερικές σχέσεις. Η δυνατότητα αυτή διεθνούς συνεργασίας μπορεί να επεκταθεί και σε φορείς ή οργανισμούς άλλων χωρών με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, ∆ημόσιας ∆ιοίκησης και Αποκέντρωσης και Εξωτερικών.
    Παρ. 7
    Στα πλαίσια της προηγούμενης παραγράφου, το Δ.Σ. του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. εξουσιοδοτεί σε ετήσια βάση τους διευθυντές των μονάδων του να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς για την ανάληψη εκτέλεσης προγραμμάτων εκπαιδευτικού ή ερευνητικού ενδιαφέροντος και συνεδρίων.
    Παρ. 8
    Οι όροι εκτέλεσης από το Ε.Κ.Δ.Δ.Α. των προγραμμάτων και συνεδρίων της παρ. 6 του παρόντος άρθρου, ορίζονται με σύμβαση μεταξύ του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. και του ενδιαφερόμενου φορέα της οικείας χώρας.
    Άρθρο 10
    Παρ 1
    Στο Κέντρο λειτουργούν ομάδες μελετών, τεκμηρίωσης και ενημέρωσης, με προορισμό τη διαρκή εξυπηρέτηση των υπηρεσιακών μονάδων του Κέντρου και την πραγματοποίηση ερευνών για το συνεχή εκσυγχρονισμό της οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών στο δημόσιο τομέα, την αύξηση τις παραγωγικότητας και της αποδοτικότητάς του και την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας.
    Παρ. 3
    Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ∆ημόσιας ∆ιοίκησης και Αποκέντρωσης μετά γνώμη του ∆.Σ. του Ε.Κ.∆.∆.Α., μπορεί να συγκροτούνται επιτροπές ή ομάδες εργασίας από δημόσιους λειτουργούς ή υπαλλήλους του δημόσιου τομέα ή ιδιώτες, οι οποίοι, λόγω ειδικών γνώσεων, επιστημονικής ή τεχνικής κατάρτισης και πείρας, μπορούν να συμβάλουν στην αποδοτικότερη διεξαγωγή του έργου του Ε.Κ.∆.∆.Α. με την κατάρτιση μελετών ή διεξαγωγή ερευνών για τις ανάγκες των υπηρεσιακών μονάδων του Κέντρου ή προγραμμάτων, που επιδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

    Οργανισμός ΕΚΔΔΑ ΠΔ 105/2018
    Άρθρο 1
    Αποστολή του ΕΚΔΔΑ είναι:
    Παρ. 2
    ε) Η συμβουλευτική υποστήριξη του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης για τη χάραξη στρατηγικής ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού και την εφαρμογή μεταρρυθμιστικών δράσεων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Η συμβουλευτική υποστήριξη των φορέων του δημόσιου τομέα σε θέματα ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού τους και οργανωτικής ανασυγκρότησής τους.
    στ) Η συμβολή στο διαρκή εκσυγχρονισμό της οργάνωσης και λειτουργίας του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
    Παρ.3
    Για την εκπλήρωση της αποστολής του το Ε.Κ.Δ.Δ.Α.:
    γ) Εκπονεί μελέτες, διενεργεί έρευνες και παρέχει τα πορίσματα και συμπεράσματα αυτών στον/στην Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης ή στον/στην καθ’ ύλην αρμόδιο/α Υπουργό ή στον/στην επικεφαλής του ενδιαφερόμενου φορέα.
    δ) Συμμετέχει σε διαγωνισμούς για την ανάληψη δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στην αποστολή του.
    ε) Καταγράφει, αναπτύσσει και τεκμηριώνει καινοτόμες μεθόδους, καλές πρακτικές και τεχνογνωσία σε θέματα εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού και διοικητικής μεταρρύθμισης, ανασυνθέτει σε προτάσεις πολιτικής το σύνολο αυτών και ανατροφοδοτεί το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης με τα σχετικά στοιχεία.
    στ) Συμβάλλεται με ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης (πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα) της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, με εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς φορείς που ανήκουν στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, με διεθνείς και υπερεθνικούς οργανισμούς, καθώς και με πρόσωπα εγνωσμένου επιστημονικού κύρους.

    Άρθρο 5
    Παρ. 4
    Στο πεδίο του επιμορφωτικού – ερευνητικού έργου του ΙΝ.ΕΠ. εμπίπτουν:
    στ. Η αποδελτίωση δημόσιων πολιτικών, η καταγραφή και η διάχυση καλών πρακτικών, καινοτόμων μεθόδων και τεχνογνωσίας, η εκπόνηση μελετών και η διεξαγωγή ερευνών σε θέματα ανίχνευσης εκπαιδευτικών αναγκών και ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τεκμηρίωσης, Έρευνας και Καινοτομιών (Ι.Τ.Ε.Κ.).

    Άρθρο 7
    Παρ.1
    Το Ινστιτούτο Τεκμηρίωσης, Έρευνας και Καινοτομιών (Ι.Τ.Ε.Κ.) αποτελεί την ερευνητική μονάδα του Ε.Κ.Δ.Δ.Α., που λειτουργεί σε επίπεδο Διεύθυνσης, με αποστολή την εμπέδωση της αρχής της ανοικτής διακυβέρνησης, την υποστήριξη των πολιτικών ανοικτών δεδομένων και τη συμβουλευτική υποστήριξη του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης και των φορέων του
    δημόσιου τομέα, μέσω της διενέργειας ερευνών και της εκπόνησης μελετών επί θεμάτων που άπτονται της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού και του εκσυγχρονισμού της οργάνωσης και της λειτουργίας του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και μέσω της τεκμηρίωσης, της μεταφοράς και της διάχυσης τεχνογνωσίας, καινοτομίας και καλών πρακτικών επί συναφών θεμάτων.
    Παρ.3
    Στο πεδίο αρμοδιοτήτων του Τμήματος Έρευνας και
    Καινοτομίας εμπίπτουν:
    α. Η παρακολούθηση, η καταγραφή και η μελέτη καινοτόμων μεθόδων, διαδικασιών και προσεγγίσεων τόσο σε διεθνές επίπεδο, όσο και στην εθνική δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση.
    β. Η μελέτη, η έρευνα και η πιλοτική εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων για την αντιμετώπιση φαινομένων δυσλειτουργίας σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ιδιαίτερα σε τομείς που διαπιστώνεται χαμηλός βαθμός ικανοποίησης των πολιτών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
    γ. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση εργαστηρίων ανοικτής συμμετοχικής διακυβέρνησης και καινοτόμων εργαστηρίων.
    δ. Η διενέργεια και η πραγματοποίηση ερευνών, μελετών και εκδόσεων, σχετικών με την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, την εισαγωγή οργανωτικών και λειτουργικών αλλαγών, τις καινοτόμες μεθόδους, διαδικασίες και προσεγγίσεις στη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση και άλλα θέματα ενδιαφέροντος της δημόσιας διοίκησης, σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικές μονάδες του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.
    ε. Η ανάθεση, ύστερα από έγκριση των αρμοδίων οργάνων, των ανωτέρω δραστηριοτήτων σε άλλους φορείς, δημόσιους ή ιδιωτικούς, εσωτερικού ή εξωτερικού, αυτοτελώς ή σε συνεργασία με αυτούς.
    στ. Η ανάληψη, αυτοτελώς ή σε συνεργασία με άλλους φορείς, της διενέργειας των παραπάνω μελετών και εκδόσεων, κατόπιν εντολής τρίτων και έναντι αμοιβής.
    Παρ. 4
    Στο πεδίο αρμοδιοτήτων του Τμήματος Διαχείρισης και Παρακολούθησης της Πληροφορίας στη Δημόσια Διοίκηση εμπίπτουν:
    β. Η συγκέντρωση, η επεξεργασία και η διάχυση στοιχείων, πληροφοριών και μεταδεδομένων σε θέματα ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, εισαγωγής οργανωτικών και λειτουργικών αλλαγών, καινοτόμων μεθόδων, διαδικασιών και προσεγγίσεων στη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση και άλλα θέματα ενδιαφέροντος της δημόσιας διοίκησης.
    γ. Η υποβολή προτάσεων για την αντιμετώπιση φαινομένων δυσλειτουργίας σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ιδιαίτερα σε τομείς που διαπιστώνεται χαμηλός βαθμός ικανοποίησης των πολιτών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
    στ. Η υποστήριξη του κοινωνικού ελέγχου της δημόσιας διοίκησης, καθώς και της λειτουργίας του Παρατηρητηρίου της Δημόσιας Διοίκησης, όπως προβλέπεται στο άρθρο 24 του ν. 4369/2016 (ΦΕΚ 33 Α΄).
    ζ. Η επεξεργασία των πρωτογενών δεδομένων και των κάθε μορφής ετήσιων εκθέσεων της δημόσιας διοίκησης που εκπονούνται στο πλαίσιο του συστήματος κοινωνικής λογοδοσίας της δημόσιας διοίκησης με στόχο την ανάδειξη συμπερασμάτων.

  • 8 Ιουλίου 2025, 11:02 | Tom Simon

    Αυτός ο τρόλακας – χειροκροτητής, που όλο λέει «bravo well” και ζητάει fast track καταδικες και απολύσεις , μπορεί να μας πει από ποιο κρατικό κορβανά τρώει και καλοτρώει, ώστε να προκαλεί έτσι, αβαντάροντας το καθεστώς του εργασιακού μεσαίωνα και της πλήρους κομματικής εξάρτησης και στο δημόσιο τομέα;

  • 8 Ιουλίου 2025, 09:36 | Vasilieios Psaromatis

    Bravo well done bravo well