Άρθρο 7 Δημοσίευση και διάδοση στατιστικών στοιχείων Διάθεση προϊόντων Ε.ΣΤ.Α.

6. Τα προϊόντα της εκτέλεσης στατιστικών εργασιών, ερευνών, μελετών, προγραμμάτων ή άλλων εργασιών που διενεργούνται από την Ε.ΣΤ.Α. ανήκουν αποκλειστικά σε αυτή.

Τα στατιστικά στοιχεία που συλλέγονται και επεξεργάζονται, δημοσιεύονται ή διαδίδονται αποκλειστικά από τα αρμόδια όργανά της. Η δημοσίευση ή η διάδοση γίνεται μόνο αν δεν προκύπτει άμεσα ή έμμεσα η ταυτότητα εκείνων που παρέχουν ή εκείνων τους οποίους αφορούν τα στοιχεία αυτά.

Η Ε.ΣΤ.Α. έχει υποχρέωση να παρέχει χωρίς τίμημα, τα κυριότερα οικονομικά και κοινωνικά στατιστικά στοιχεία τα οποία συλλέγει και επεξεργάζεται και να δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά στο Διαδίκτυο.

Η διάθεση, σε μεμονωμένα πρόσωπα ή φορείς, προϊόντων ερευνών ή μελετών ή στοιχείων για τα οποία απαιτείται ειδική διαδικασία παραγωγής ή επεξεργασίας ,ανήκει στη διακριτική ευχέρεια της Ε.ΣΤ.Α. και μπορεί να γίνεται έναντι τιμήματος επί τη βάσει συστημάτων και διαδικασιών διάθεσης και τιμολόγησης, που ορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.ΣΤ.Α.

  • 8 Δεκεμβρίου 2009, 13:45 | Γιάννης Μαρούτσος

    Συμφωνώντας με προηγούμενο σχολιαστή, πιστεύω πως θα πρέπει να είναι σαφές, σύμφωνα και με το άρθρο 5Α του Συντάγματος για την ελευθερία της πληροφόρησης, ότι τα κυριότερα στατιστικά στοιχεία (όχι φυσικά όλα, για τα οποία ε π ι β ά λ λ ε τ α ι η ΕΣΥΕ να χρεώνει) είναι ελεύθερα προσβάσιμα στον οποιονδήποτε.

    Κατά συνέπεια, θεωρώ ότι η τρίτη παράγραφος πρέπει να αναδιατυπωθεί κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να αναφέρεται ότι η Αρχή πρέπει «να δίνει τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε αυτά στο Διαδίκτυο.»

  • 8 Δεκεμβρίου 2009, 12:49 | Ελευθερία

    Η διάθεση, σε μεμονωμένα πρόσωπα ή φορείς, προϊόντων ερευνών ή μελετών ή στοιχείων για τα οποία απαιτείται ειδική διαδικασία παραγωγής ή επεξεργασίας ,ανήκει στη διακριτική ευχέρεια της Ε.ΣΤ.Α. και μπορεί να γίνεται έναντι τιμήματος επί τη βάσει συστημάτων και διαδικασιών διάθεσης και τιμολόγησης, που ορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.ΣΤ.Α.

    Θεωρώ ότι αυτή η παράγραφος θα πρέπει να είναι περισσότερο συγκεκριμένη. Να συμπεριληφθούν επίσης και οι Ερευνες που αφορούν καθαρά δημόσιους φορείς π,χ ασφαλιστικούς φορείς,υπουργεία, Ελτα κλπ, (όχι βέβαια μεμονωμένα πρόσωπα) θα πρέπει να είναι υποχρέωση της Ε.ΣΤ.Α χωρίς τίμημα.

  • 7 Δεκεμβρίου 2009, 13:07 | Ε.ΣΙΔ.

    Εφόσον ο λόγος που συστήνεται η αρχή είναι η βελτίωση της διαφάνειας και της αξιοπιστίας των αποτελεσμάτων, η τρίτη παράγραφος πρέπει να γίνει:
    «Η Ε.ΣΤ.Α. έχει υποχρέωση να παρέχει χωρίς τίμημα, συνοπτικές και κατανοητές αναφορές των οικονομικών και κοινωνικών στατιστικών στοιχειων τα οποία συλλέγει και επεξεργάζεται και να τις δημοσιεύει στο Διαδίκτυο με ελεύθερη πρόσβαση.»

  • Ως Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, το άρθρο 7 «Δημοσίευση και διάδοση στατιστικών στοιχείων – Διάθεση προϊόντων Ε.ΣΤ.Α.» προτείνουμε να συμπληρωθεί ως εξής:

    «1.Τα προϊόντα της εκτέλεσης στατιστικών εργασιών, ερευνών, μελετών, προγραμμάτων ή άλλων εργασιών που διενεργούνται από την Ε.ΣΤ.Α. ανήκουν αποκλειστικά σε αυτή.
    Τα στατιστικά στοιχεία που συλλέγονται και επεξεργάζονται, δημοσιεύονται ή διαδίδονται αποκλειστικά από τα αρμόδια όργανά της. Η δημοσίευση ή η διάδοση γίνεται μόνο αν δεν προκύπτει άμεσα ή έμμεσα η ταυτότητα εκείνων που παρέχουν ή εκείνων τους οποίους αφορούν τα στοιχεία αυτά.
    Η Ε.ΣΤ.Α. έχει υποχρέωση να παρέχει χωρίς τίμημα όχι μόνο σε συμβατικές αλλά και σε προσβάσιμες στα άτομα με αναπηρία μορφές, τα κυριότερα οικονομικά και κοινωνικά στατιστικά στοιχεία τα οποία συλλέγει και επεξεργάζεται και να δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά στο Διαδίκτυο σε όλους τους πολίτες συμπεριλαμβανομένων των πολιτών με αναπηρία.
    Η διάθεση, σε μεμονωμένα πρόσωπα ή φορείς, προϊόντων ερευνών ή μελετών ή στοιχείων για τα οποία απαιτείται ειδική διαδικασία παραγωγής ή επεξεργασίας, ανήκει στη διακριτική ευχέρεια της Ε.ΣΤ.Α. και μπορεί να γίνεται έναντι τιμήματος επί τη βάσει συστημάτων και διαδικασιών διάθεσης και τιμολόγησης, που ορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.ΣΤ.Α.»

  • Παρ. 1 Δεν ορίζεται η έννοια των αναφερομένων «προϊόντων» της εκτέλεσης των στατιστικών εργασιών κ.λπ. Ορισμός απαραίτητος.
    Παρ. 2 Ελλείπει το υποκείμενο στην πρώτη και δεύτερη περίοδο. Δυσνόητη παράγραφος.
    Παρ. 3 Ελλείπει ο προσδιορισμός των προσώπων προς τα οποία ορίζεται η υποχρέωση της αρχής να παρέχει τα κυριότερα οικονομικά και κοινωνικά στατιστικά στοιχεία. Ελλείπει προσδιορισμός της έννοιας των οικονομικών και κοινωνικών στατιστικών στοιχείων, καθώς και το κριτήριο προσδιορισμού των κυριοτέρων εξ αυτών. Ελλείπει συναρμογή προς την υποχρέωση τήρησης του στατιστικού απορρήτου.
    Παρ. 4 Ελλείπει προσδιορισμός της αναφερόμενης «ειδικής διαδικασίας», καθώς και των κριτηρίων άσκησης της αναφερόμενης διακριτικής ευχέρειας.

    Σημείωση: Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων της ΓΓ ΕΣΥΕ ενδιαφέρεται για την διασφάλιση της ανεξάρτητης λειτουργίας της ΓΓ ΕΣΥΕ και την αξιοπιστία των δημοσίων στατιστικών στοιχείων. Διαφωνεί επί της αρχής με το σχολιαζόμενο προσχέδιο νόμου, διότι θεωρεί ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επιτυγχάνεται ο επιδιωκόμενος σκοπός. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων της ΓΓ ΕΣΥΕ προκρίνει την ενίσχυση του ήδη υφισταμένου Εθνικού Συμβουλίου Στατιστικής με εποπτικές αρμοδιότητες και τη διασφάλιση της ανεξάρτητης λειτουργίας του, σύμφωνα και με τις σχετικές συστάσεις της E.E. (βλ. αναλυτικά υπόμνημα Πανελληνίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΓΓ ΕΣΥΕ στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.esye.webs.com). Ο παρών σχολιασμός κατ’ άρθρο του προσχεδίου δεν αίρει την επί της αρχής επιφύλαξη του Πανελληνίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΓΓ ΕΣΥΕ ως προς την όλη προτεινόμενη ρύθμιση.

  • 6 Δεκεμβρίου 2009, 20:34 | ΖΑΧΑΡΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ

    Άρθρο 7, παράγραφος 1. «Τα προϊόντα της εκτέλεσης στατιστικών εργασιών, ερευνών, μελετών, προγραμμάτων ή άλλων εργασιών που διενεργούνται από την Ε.ΣΤ.Α. ανήκουν αποκλειστικά σε αυτή» . Πρέπει να επισημάνουμε ότι βάσει κανονισμών, το πρωτογενές υλικό πολλών στατιστικών ερευνών (για παράδειγμα, Έρευνα Εργατικού Δυναμικού) αποστέλλεται αυτούσιο στη Eurostat, η οποία έχει δικαίωμα ανάλυσης, παρουσίασης, και παροχής του σε χρήστες (μετά από κατάλληλη επεξεργασία για να μην παραβιάζεται η ιδιωτικότητα). Με άλλα λόγια, η αρχή που διατυπώνεται σε αυτό το άρθρο (αποκλειστική ιδιοκτησία) έρχεται σε αντίθεση με ανειλημμένες υποχρεώσεις και δεσμεύσεις της χώρας.

  • 5 Δεκεμβρίου 2009, 17:34 | Κώστας

    Συγκεκριμένη διαδικασία επεξεργασίας των επιλεγμένων στοιχείων που απαρτίζουν την στατιστική εργασία.
    Συγκεκριμένες ημερομηνίες δημοσίευσης των αποτελεσμάτων ώστε όλοι να ξέρουμε πότε θα περιμένουμε αποτελέσματα ( ιδιαίτερη ευαισθησία σε μετρήσεις πληθωρισμού, ανεργίας , δεικτών ΑΕΠ και όλων των οικονομικών στοιχείων ) αποκλείοντας παρεμβάσεις .

  • 4 Δεκεμβρίου 2009, 17:55 | Dimitris

    Να να προβλεφθεί ότι τα πρωτογενή στοιχεία (raw data), ακολουθώντας τις διαδικασίες «εμπιστευτικότητας» που υπάρχουν ώστε να μην μπορούν να παραβιάσουν θέματα προσωπικών δεδομένων θα πρέπει να είναι διαθέσιμα για ερευνητικούς σκοπούς σε Πανεπιστήμια, ερευνητικούς φορείς κλπ (μπορεί να υπογράφετε μια σύμβαση με σαφή μνεία από που προέρχονται τα δεδομένα αλλά και σαφείς περιορισμούς χρήσης). Για τέτοιους σκοπούς πινακοποιήσεις και γενικά aggregated δεδομένα δεν βοηθούν ιδιαίτερα. Είναι κρίμα και ουσιαστικά «πεταμένα λεφτά» να μαζεύονται δεδομένα τα οποία συνήθως δεν αναλύονται ποτέ γιατί δεν είναι διαθέσιμα.

    Αυτό δεν δημιουργεί απαραιτητα κόστος στην ΕΣΤΑ κάθως η προστιθέμενη αξία ειναι εξίσου σημαντική.

    Ακόμα και η διευθυνση μελετών προφανώς δνε θα προλαβαίνεινα αναλύσει όλα τα δεδόμένα αλλά πιθανοτατα κάποια λίγα.

  • 3 Δεκεμβρίου 2009, 16:52 | ΒΟΪΤ ΗΛΙΑΣ

    Καλησπέρα,
    Ο λόγος που συμμετέχω στη παρούσα συζήτηση είναι ότι θεωρώ πώς η Στατιστική Υπηρεσία, με τη δημοσίευση συγκεκριμένων πληροφοριών, θα μπορούσε να βοηθήσει στη σταθερότητα της οικονομίας σε πολύ μεγάλο βαθμό. Ήδη, διάφοροι φορείς του κράτους συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με πάρα πολλά θέματα όπως, τιμές προϊόντων, οικονομική δραστηριότητα εταιριών κλπ. Εάν όλα αυτά τα στοιχεία συγκεντρωνόντουσαν και δημοσιευόντουσαν με σωστό τρόπο θα μπορούσαν να πληροφορήσουν τα άτομα σε σχέση με πολλά θέματα. Για παράδειγμα, αντί να δημοσιεύει το Υπ. Ανάπτυξης την μέση τιμή της βενζίνης, θα μπορούσε να το κάνει η Στατιστική Υπηρεσία, όμως δίνοντας τη μέση τιμή ανά εταιρία και περιοχή. Μια τέτοια πληροφορία θα βοηθούσε τον καταναλωτή να καταλάβει γρήγορα αν αγοράζει από ένα ακριβό ή όχι (σε σχέση με τον μέσο όρο της περιοχής του) πρατήριο. Το αποτέλεσμα θα ήταν οι τιμές να είναι πιο χαμηλές όχι μόνο επειδή το άτομο βλέποντας μια υψηλή τιμή θα πάει αλλού, αλλά και οι επαγγελματίες θα αναγκαστούν να κοστολογήσουν επιπλέον μόνο λόγω υψηλότερης ποιότητας αφού θα ξέρουν ότι οι καταναλωτές, όντας πληροφορημένοι δεν θα δεχθούν μια μη ορθή τιμή. Σημειώνω επίσης ότι τέτοιες πληροφορίες δεν εμποδίζουν τον ανταγωνισμό αφού δεν είναι εμπιστευτικές, το κράτος βοηθώντας μόνο στη διάδοσή τους.
    Παρόμοια θα μπορούσαν να δοθούν πληροφορίες και για τιμές άλλων αγαθών αλλά και σχετικά με εταιρίες.
    Σκεφτείτε πόσο πιο σταθερές θα ήταν οι τιμές στο χρηματιστήριο αν οι πληροφορίες που δημοσιεύουν οι επιχειρήσεις θα χρησιμοποιούνταν με τρόπο τέτοιο ώστε το κάθε άτομο που θα ήθελε να αγοράσει μια μετοχή θα μπορούσε να έχει άμεση πληροφόρηση σχετικά με τις επιδόσεις της επιχείρησης στη πραγματική οικονομία. Τότε τα άτομα θα επένδυαν σε εταιρίες που έχουν πραγματική ανάπτυξη προσδίδοντας φοβερή σταθερότητα στο σύστημα ως σύνολο.
    Ευχαριστώ.

  • 2 Δεκεμβρίου 2009, 22:02 | Φ. ΖΩΡΖΟΥ

    Τα στοιχεία να δημοσιοποιούνται στο διαδίκτυο, από όπου θα είναι δωρεάν πηγή πληροφόρησης για το κοινό. Οποιαδήποτε άλλη μορφή πληροφόρησης, προκειμένου να αποφευχθεί κόστος και επιπλέον απασχόληση των υπηρεσιών, να παρέχεται με τίμημα.

  • «Τα στατιστικά στοιχεία που συλλέγονται και επεξεργάζονται, δημοσιεύονται ή διαδίδονται αποκλειστικά από τα αρμόδια όργανά της.»

    To ρήμα «επεξεργάζομαι» είναι αποθετικό. Επομένως όχι «τα στοιχεία που συλλέγονται και επεξεργάζονται», αλλά «τα στοιχεία που συλλέγονται και ΥΠΟΚΕΙΝΤΑΙ ΣΕ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ.

  • 1 Δεκεμβρίου 2009, 12:07 | Μπάμπης Παπ

    Στην ακόλουθη παράγραφο

    Η Ε.ΣΤ.Α. έχει υποχρέωση να παρέχει χωρίς τίμημα, τα κυριότερα οικονομικά και κοινωνικά στατιστικά στοιχεία τα οποία συλλέγει και επεξεργάζεται και να δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά στο Διαδίκτυο.

    Το «κυριότερα» να απαλειφθεί.

    Αφού κάποιο στοιχείο συλλέγεται, οφείλει και να αποκαλύπτεται. Το βάθος αναζήτησης μπορεί να απαιτήσει περαιτέρω γνωστοποίηση των στοιχείων εκείνου που το αναζητεί, δεν μπορεί όμως να αποκρύπτεται.

    Σε κάθε περίπτωση, η ΕΣΤΑ οφείλει να δημοσιοποιεί το όνομα και τα στοιχεία επαφής εκείνου που έχει την ευθύνη επεξεργασίας και ο οποίος πρέπει να είναι διαθέσιμος για όσες εξηγήσεις απαιτεί η καλύτερη ενημέρωση το πολίτη χρήστη.

  • 1 Δεκεμβρίου 2009, 11:40 | lypon

    Στη δεύτερη παράγραφο, η φράση ‘δημοσιεύονται ή διαδίδονται αποκλειστικά’ να γίνει ‘δημοσιεύονται ή διαδίδονται αρχικά, αποκλειστικά’

    Όπως είναι συνταγμένο, αποκλείει τη δευτερογενή διάδοση της στατιστικής πληροφορίας της ΕΣΤΑ, πράγμα που αμφιβάλω αν περιλαμβάνεται στις προθέσεις του συντάξαντα…