ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ – ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 3 Πεδίο εφαρμογής

Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται για την εξασφάλιση: α) χρηματικών και μη απαιτήσεων, όπως ορίζεται στον παρόντα, β) απαιτήσεων από συμβάσεις που διέπονται από το ιδιωτικό δίκαιο, στις οποίες συμβαλλόμενο είναι το ελληνικό δημόσιο, φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που δεν εντάσσονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

  • 16 Μαΐου 2024, 22:18 | K&P Law Firm

    Να προστεθούν οι ορισμοί «χρηματικές απαιτήσεις» και «μη χρηματικές απαιτήσεις», στους οποίους παραπέμπει η διάταξη αλλά δεν υπάρχουν στο κείμενο.

    Επιπλέον, θα πρέπει να διευκρινιστεί το πεδίο εφαρμογής της περίπτωσης (β).

    Να διευκρινιστούν οι εφαρμοστέες διατάξεις σε περίπτωση σύστασης ενεχύρου επί απαιτήσεων κατά του Δημοσίου (π.χ. ΦΠΑ, απαιτήσεις από συμβάσεις παραχώρησης) και αν εξακολουθεί να ισχύει η διαδικασία του άρθρου 145 του Ν. 4072/2014 για τη σύσταση επί απαιτήσεων κατά του Δημοσίου.

    Τέλος, να προστεθεί το κάτωθι:

    Οι διατάξεις του κεφαλαίου Γ και Δ δεν εφαρμόζονται στην εμπράγματη χρηματοοικονομική ασφάλεια που συστήνεται επί μετρητών, πιστωτικών απαιτήσεων και χρηματοπιστωτικών μέσων με βάση το νόμο 3301/2004.

  • Δεν είναι νομοτεχνικά και δογματικά σωστή η υιοθέτηση ενός συστήματος δημοσιότητας μόνο για τα βάρη και όχι για τη μετάθεση της κυριότητας. Στα ακίνητα καταχωρούνται όλες οι μορφές εμπραγμάτων δικαιωμάτων. Στα κινητά θα έχουμε το οξύμωρο το μείζον να μην είναι αντικείμενο δημοσιότητας και το ελάσσον να είναι. Προφανώς δεν προτείνουμε να υπάρχει δημοσιότητα για όλα αλλά επισημαίνουμε την αστοχία της ρύθμισης. Πρόκειται για μια απολύτως πρόχειρη άσκηση με καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα αν αναλογιστεί κανείς τα αναλογικά τέλη που θα ζητούνται για ιδιωτικές συναλλαγές που μέχρι σήμερα δεν επιβαρύνονταν με κάποια τέλος πέρα του κόστους επίδοσης. Αναλυτικότερα σχόλια – ερωτήματα κατωτέρω σε κάθε ενότητα.

  • 15 Μαΐου 2024, 22:53 | Ιωάννης Κυμιωνής

    Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
    Δκηγόρος ΔΣΑ-ΔΥΠΑ, LL.M, LL.M., ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου, Νομικός Παραστάτης Διαμεσολαβήσεων, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής Υπουργείου Δικαιοσύνης

    Στο πεδίο εφαρμογής του Νόμου πρέπει να περιληφθεί και διάταξη για την ρύθμιση του ενεχύρου κινητών και δικαιωμάτων και αξιώσεων επί του (μεικτού) δικαιώματος επιφανείας μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου, αντισυμβαλλόμενου τρίτου και επιφανειούχου.

  • 15 Μαΐου 2024, 21:32 | Ιωάννης Κυμιωνής

    Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής, Δικηγόρος ΔΣΑ-ΔΥΠΑ, LL.M., LL.M., ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής, Νομικός Παραστάτης Διαμεσολαβήσεων

    Πρέπει να προστεθεί στο υποεδάφιο β’ [μετά το «(…) ιδιωτικό δίκαιο (…)»] και : «(…) το Δημόσιο Δίκαιο και ειδικώς αφορούν τις κρατικές προμήθειες, τις συμβάσεις δημοσίων έργων και τις λοιπές ομοιογενείς και ετερογενείς διοικητικές συμβάσεις κατά το Ελληνικό και το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Δίκαιο (…)».
    Εάν δεν συμπεριληφθούν στο ρυθμιστικό πεδίο του Νόμου όλες οι συμβάσεις του Ελληνικού Δημοσίου, η προωθούμενη διάταξη δεν έχει μέλλον και χρησιμότητα.