ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός του παρόντος είναι η δημιουργία ενός συνεκτικού και σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου γύρω από την εμπράγματη ασφάλεια του ενεχύρου, ώστε να προσαρμοστεί στα νέα τεχνολογικά και οικονομικά δεδομένα βάσει των ευρωπαϊκών και διεθνών καλών πρακτικών, προκειμένου να αντιμετωπιστούν προβλήματα που εντοπίζονται στον τομέα της παροχής πίστωσης και χρηματοδότησης μέσω της παροχής εξασφαλίσεων σε κινητά.

  • 16 Μαΐου 2024, 23:12 | Σπύρος Μπαζίνας

    Άρθρο 1
    Το άρθρο 1 δεν αναφέρει ποιες είναι οι ευρωπαϊκές η διεθνείς καλές πρακτικές που το νομοσχέδιο υιοθετεί. Γενικά γίνεται δεκτό ότι οι διεθνείς καλές πρακτικές περιλαμβάνουν τον Πρότυπο Νόμο για τις ασφαλισμένες πιστώσεις της Επιτροπής του ΟΗΕ για το διεθνές εμπορικό δίκαιο (ο «Πρότυπος Νόμος»). Αλλά το νομοσχέδιο δεν υιοθετεί παρά μόνο κάποιες από αυτές τις διεθνείς καλές πρακτικές.
    Άρθρο 5.1.
    Σύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, η συμφωνία είναι επαρκής για την σύσταση του ενεχύρου. Η εγγραφή στο Μητρώο απαιτείται μόνο για την ισχύ του ενεχύρου έναντι τρίτων.
    Άρθρο 5.2
    Σύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, η εγγραφή απαιτείται και για ενέχυρο τραπεζικών καταθέσεων. Αλλά η συμφωνία ελέγχου μεταξύ της Τραπέζης, του καταθέτη και του ενεχύρου που δανειστή δημιουργεί ενέχυρο με υψηλότερη προτεραιότητα.
    Άρθρα 6 και 7
    Σύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, η γνωστοποίηση στον οφειλέτη δεν είναι απαραίτητη παρά μόνο για να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ο οφειλέτης μπορεί να εκπληρώσει την υποχρέωση του και να απαλλαγεί.
    Άρθρο 8
    Σύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, ο οφειλέτης απαλλάσσεται όταν εκπληρώσει πλήρως όλες τις απαιτήσεις, χωρίς να χρειάζεται για αυτό απόσβεση της εγγραφής. Ο ενεχυρούχος δανειστής έχει υποχρέωση να αποσβέσει την εγγραφή και, αν δεν το κάνει, ο οφειλέτης μπορεί να τον υποχρεώσει να το κάνει.
    Άρθρο 9
    Σσύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, για να εισπράξει ο ενεχυρούχος δανειστής την ενέχυρασθείσα τραπεζική κατάθεση, απαιτείται τριμερής συμφωνία ελέγχου μεταξύ της Τραπέζης, του καταθέτη και του ενεχυρούχου δανειστή.
    Άρθρο 11
    Σύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, η εγγραφή στο Μητρώο απαιτείται για την ισχύ έναντι τρίτων, όχι την σύσταση. Και η εγγραφή στο βιβλίο μετοχών είναι εναλλακτικός τρόπος για τα αποτελέσματα έναντι τρίτων. Δεν απαιτούνται δύο εγγραφές.
    Άρθρο 13
    Σύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, παράδοση της κατοχής και η εγγραφή στα Μητρώα ενέχυρων είναι εναλλακτικοί τρόποι για να ισχύει το ενέχυρο έναντι τρίτων, όχι για να συσταθεί, και οι τρόποι αυτοί δεν είναι σωρευτικοί.
    Άρθρα 15-22
    Τα άρθρα αυτά μόνο εν μέρει εκφράζουν τις καλές διεθνείς πρακτικές για τα μητρώα ενέχυρων που περιέχονται στον Πρότυπο Νόμο.
    Πρώτα, η εγγραφή σύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, είναι προαιρετική και χρειάζεται μόνο αν ο ενεχυρούχος δανειστής χρειάζεται την ισχύ και την πρότεραιοτητα έναντι τρίτων.
    Έπειτα, σύμφωνα με τον Πρότυπο Νόμο, τα Μητρώα δεν ελέγχουν τίποτα. Μόνο αυτόματα αν έχουν συμπληρωθεί όλα τα απαραίτητα στην ηλεκτρονική φόρμα. Αν η εγγραφή είναι άκυρη. Απλά δεν παράγει ισχύ και προτεραιότητα έναντι τρίτων.
    Και τέλος, η εγγραφή έχει συμβολικό κόστος. Διαφορετικά επιβαρύνει τις συναλλαγές και τον δανεισμό και κάνει τον νόμο αντιπαραγωγικό.

  • 16 Μαΐου 2024, 22:40 | K&P

    Προτείνεται η κάτωθι προσθήκη:

    […] παροχής εξασφαλίσεων σε κινητά, απαιτήσεις, και άλλα δικαιώματα.

  • 16 Μαΐου 2024, 22:47 | K&P Law Firm

    Να γίνει η κάτωθι προσθηκη:
    […] παροχής εξασφαλίσεων σε κινητά, απαιτήσεις, και άλλα δικαιώματα.

  • 16 Μαΐου 2024, 20:35 | Tereza Anagnostopoulou

    Πως πραγματοποιείται εκσυγχρονισμός ενώ η διαδικασία για τις κινητές αξίες αντί να είναι σε ένα (το φυσικό δηλαδή Μητρώο) ΓΕΜΗ πάει στο άσχετο (πραγματικά άσχετο) Μητρώο του Κτηματολογίου. Δύο Μητρώα δύο διαδικασίες One Stop Shop δηλαδή.

  • 16 Μαΐου 2024, 20:16 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΟΥΤΟΥΤΖΗΣ

    Στο ΠΔ 5/2022 στο άρθρο 38 παρ.1 σημείο (στ) προβλέπεται ότι στην αρμοδιότητα της Δ/νσης Εταιρειών που τηρεί το ΓΕΜΗ «στ) Η τήρηση και η παρακολούθηση της λειτουργίας του Μητρώου Πλασματικών Ενεχύρων και Απαιτήσεων».
    Πριν 2 έτη προφανώς υπήρξε κυβερνητική πρόνοια να μεταφερθούν τα ενέχυρα επί τίτλων (μετοχών, ομολογιών, μεριδίων πάσης φύσεων ΝΠ) στο ΓΕΜΗ. Ο προγραμματισμός λοιπόν για την δημιουργία του εν λόγω Μητρώου εκ πρώτης άποψης φαινόταν ορθός καθώς όλες οι εταιρικές πράξεις θα καταχωρίζονται στο φυσικό τους Μητρώο που είναι το ΓΕΜΗ. Τώρα επειδή μάλλον τα έσοδα του Κτηματολογίου δεν επαρκούν μεταφέρεται η εν λόγω διαδικασία στο Κτηματολόγιο που δεν έχει φυσικά καμμία λογική. Τι δουλεία λοιπόν έχουν τα χωράφια τα κτήματα και τα κτηματολογικά διαγράμματα με τα εταιρικά γεγόνοτα; Καμμία απολύτως αλλά δεν πειράζει ας πηγαίνουν οι ενδιαφερόμενοι σε δύο Υπηρεσίες είναι πιο καλά. Η διάταξη λοιπόν είναι λάθος οι κινητές αξίες εφόσον συσταθεί το ηλεκτρονικό Μητρώο Ενεχύρων πρέπει να πάνε στο ΓΕΜΗ. Είναι σαν να υποβάλλεις αίτημα για έκδοση οικοδομικής άδειας στην ΥΔΟΜ και να κάνεις αναθεώρηση άδεια στην Πυροσβεστική.

  • 16 Μαΐου 2024, 11:44 | NIKOLAOS KATSAROS

    Σκοπός του νομοσχεδίου θα έπρεπε να είναι αποκλειστικά:

    1) η ηλεκτρονικοποίηση/αυτοματοποίηση/απλοποίηση της διαδικασίας καταχώρισης και έρευνας του μητρώου πλασματικών ενεχύρων, κυμαινόμενων ασφαλειών και απαιτήσεων (ήτοι αυτών του νόμου 2844/2000) καθώς και της καταχώρισης και έρευνας των τιτλοποιήσεων του Ν.3156/2003 και της μεταβίβασης απαιτήσεων του Ν. 5072/2023 (πρώην 4354/2015)

    2) η πρόβλεψη ότι η επίδοση/γνωστοποίηση, όπου τυχόν προβλέπεται ή απαιτείται κατά τα λοιπά, της σύστασης ενεχύρου (οποιασδήποτε φύσεως) να δύναται να γίνεται και μέσω email, και όχι αποκλειστικά δια δικαστικού επιμελητή, και ότι τέτοια γνωστοποίηση με email να συνιστά έγγραφο βέβαιης χρονολογίας

    3) η ενεχυριάση μετοχών/εταιρικών συμμετοχών μη εισηγμένων εταιριών να καταχωρίζεται στο ΓΕΜΗ (και όχι στο κτηματολόγιο), όχι όμως ως συστατική δημοσιότητα (στις εισηγμένες/αποϋλοποιημένες μετοχές καταχωρίζεται στο Σύστημα Άυλων Τίτλων)

    4) Ότι επιτρέπεται η καταπιστευτική μεταβίβαση κινητών και απαιτήσεων ως εξασφάλιση χρηματικών απαιτήσεων (πιθανώς με παρεμβάσεις/τροποποίησης στα σχετικά άρθρα του Αστικού Κώδικα).

    Δεν θα πρέπει το νομοσχέδιο να θίξει κατά τα λοιπά τις διαδικασίες σύστασης, ουσιαστικού περιεχομένου/συμφωνιών και εκτέλεσης ενεχύρων όπως ήδη προβλέπονται στον Αστικό Κώδικα, τον ΚΠολΔ, τον Ν.4548/2018 και λοιπών εταιρικών νόμων καθώς και σε τυχόν ειδικά νομοθετήματα (π.χ. Ν.Δ. 1923).

    Θα μπορούσαν πιθανώς να επικαιροποιηθούν κάποιες διατάξεις του Ν.Δ. 1923.

  • 3 Μαΐου 2024, 10:25 | Vasily Psarommatis

    Bravoo