Άρθρο 26 Διοικητικές κυρώσεις (άρθρο 30 Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882)

1. Στους παραβάτες του παρόντος, επιβάλλονται κυρώσεις, με βάση την αρχή της αναλογικότητας.
2. Για την επιβολή κυρώσεων λαμβάνονται ιδίως υπόψη η έκταση της μη συμμόρφωσης, η ιδιότητα του οικονομικού φορέα (κατασκευαστής, εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος, εισαγωγέας, διανομέας) και το μέγεθος της επιχείρησης, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες τελέσθηκε ή εξακολουθεί να τελείται η παράβαση, ο όγκος των διατιθεμένων στην αγορά προϊόντων ή το εύρος παροχής των υπηρεσιών, οι ιδιαιτερότητες των ευρημάτων και οι επιπτώσεις αυτών, οι τυχόν διορθωτικές ενέργειες και η εκ των υστέρων συμμόρφωση του οικονομικού φορέα, καθώς και ο βαθμός της συνεργασίας του ελεγχόμενου με τα κλιμάκια ελέγχου και την αρμόδια υπηρεσία.
3. Εάν διαπιστωθεί ότι το ελεγχόμενο προϊόν δεν συμμορφώνεται προς τις απαιτήσεις του παρόντος, η αρχή εποπτείας της αγοράς δύναται να λαμβάνει, μεταξύ άλλων, αναλόγως τα ακόλουθα διοικητικά μέτρα:
α) σύσταση για διορθωτικές ενέργειες,
β) προσωρινή δέσμευση,
γ) απαγόρευση κυκλοφορίας και διαθεσιμότητας.
4. Για την επιβολή κυρώσεων στο πλαίσιο των υπηρεσιών στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 138 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), αρμόδια αρχή είναι η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, σύμφωνα με το άρθρο 113 του ν. 4727/2020.
5. Σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων του παρόντος εκ μέρους των παρόχων υπηρεσιών μέσων επικοινωνίας, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης επιβάλλει στον πάροχο της υπηρεσίας τις προβλεπόμενες στην παρ. 3 του άρθρου 36 του ν. 4779/2021 (Α΄ 27) ή στο άρθρο 4 του ν. 2328/1995 (Α΄ 159) κυρώσεις.
6. Σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων ως προς το δομημένο περιβάλλον κατά την παρ. 3 του άρθρου 5, εφαρμόζονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στην κείμενη πολεοδομική νομοθεσία.
6. Το παρόν άρθρο δεν εφαρμόζεται σε διαδικασίες σύναψης συμβάσεων του ν. 4412/2016 (Α΄ 147).

  • Η Ε,Σ.Α.μεΑ. προτείνει να συμπληρωθεί/τροποποιηθεί ως εξής:
    «1. Στους παραβάτες του παρόντος, επιβάλλονται κυρώσεις, με βάση την αρχή της αναλογικότητας.
    2. Για την επιβολή κυρώσεων λαμβάνονται ιδίως υπόψη η έκταση της μη συμμόρφωσης, η ιδιότητα του οικονομικού φορέα (κατασκευαστής, εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος, εισαγωγέας, διανομέας) και το μέγεθος της επιχείρησης, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες τελέσθηκε ή εξακολουθεί να τελείται η παράβαση (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: προτείνεται να διαγραφεί το εξής: «ο όγκος των διατιθεμένων στην αγορά προϊόντων ή το εύρος παροχής των υπηρεσιών»), οι ιδιαιτερότητες των ευρημάτων και οι επιπτώσεις αυτών, οι τυχόν διορθωτικές ενέργειες και η εκ των υστέρων συμμόρφωση του οικονομικού φορέα, καθώς και ο βαθμός της συνεργασίας του ελεγχόμενου με τα κλιμάκια ελέγχου και την αρμόδια υπηρεσία.[…]».
    ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ
    Σύμφωνα με το γενικό σχόλιο Νο. 2 (2014) της Επιτροπής των ΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες που αφορά στο άρθρο 9-Προσβασιμότητα της Σύμβασης, «η υποχρέωση εφαρμογής προσβασιμότητας είναι άνευ όρων», η δε Επιτροπή διαφωνεί ακόμη και με την έννοια της δυσανάλογης επιβάρυνσης που σχετίζεται με την προσβασιμότητα. Βάσει αυτού του σκεπτικού ακόμη και αν ο όγκος των διατιθέμενων προϊόντων ή το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι πολύ μικρός δε θα πρέπει να αποκλειστεί η χρήση/απόλαυση αυτών από κανένα πολίτη, από κανένα άτομο με αναπηρία. Κατ’ ελάχιστον λοιπόν το εδάφιο «ο όγκος των διατιθεμένων στην αγορά προϊόντων ή το εύρος παροχής των υπηρεσιών» προτείνεται να διαγραφεί ιδιαίτερα δε όταν η επιχείρηση έχει λάβει επιδότηση, ενίσχυση από ευρωπαϊκούς ή εθνικούς πόρους, απαλλαγή από άλλες υποχρεώσεις (φορολογικές εκπτώσεις κ.λπ.).