Άρθρο 4 Ορισμοί (άρθρο 3 Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882)

Για τους σκοπούς του παρόντος ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
1) «Άτομα με αναπηρία»: τα άτομα με μακροχρόνιες σωματικές, ψυχικές, νοητικές ή αισθητηριακές διαταραχές, οι οποίες, σε αλληλεπίδραση με διάφορα εμπόδια, δύνανται να παρεμποδίσουν την πλήρη και αποτελεσματική συμμετοχή τους στην κοινωνία σε ίση βάση με τους άλλους.
2) «Προϊόν»: η ουσία, παρασκεύασμα ή αγαθό που παράγεται μέσω μεταποιητικής διεργασίας, εκτός από τα τρόφιμα, τις ζωοτροφές, τα ζώντα φυτά και ζώα, τα προϊόντα ανθρώπινης προέλευσης και τα προϊόντα φυτών και ζώων που σχετίζονται άμεσα με τη μελλοντική αναπαραγωγή τους.
3) «Υπηρεσία»: η υπηρεσία κατά την περ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3844/2010 (Α΄ 63).
4) «Πάροχος υπηρεσιών»: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που παρέχει μια υπηρεσία ή προβαίνει σε προσφορές για την παροχή τέτοιας υπηρεσίας στους καταναλωτές.
5) «Υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων»: οι υπηρεσίες της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4779/2021 (Α΄ 27).
6) «Υπηρεσίες που παρέχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων»: οι υπηρεσίες που μεταδίδονται μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών, οι οποίες χρησιμοποιούνται για την ταυτοποίηση, την επιλογή, τη λήψη πληροφοριών και την παρακολούθηση υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων και όλων των παρεχόμενων χαρακτηριστικών, όπως η εμφάνιση υποτίτλων για τα κωφά και βαρήκοα άτομα, η ακουστική περιγραφή, οι εκφωνούμενοι υπότιτλοι και η διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4779/2021 και τον παρόντα και περιλαμβάνουν ηλεκτρονικούς οδηγούς προγραμμάτων («EPG»).
7) «Καταναλωτικός τερματικός εξοπλισμός με διαδραστική υπολογιστική ικανότητα που χρησιμοποιείται για την παροχή πρόσβασης σε υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων»: κάθε είδους εξοπλισμός του οποίου κύριος σκοπός είναι να παρέχει πρόσβαση σε υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων.
8) «Υπηρεσία ηλεκτρονικών επικοινωνιών»: η υπηρεσία ηλεκτρονικών επικοινωνιών της περ. 39 της παρ. Α του άρθρου 110 του ν. 4727/2020 (Α΄ 184).
9) «Υπηρεσίες πλήρους συνομιλίας»: οι υπηρεσίες πλήρους συνομιλίας της περ. 40 της παρ. Α του άρθρου 110 του ν. 4727/2020.
10) «Κέντρο λήψης κλήσεων έκτακτης ανάγκης»: το κέντρο λήψης κλήσεων έκτακτης ανάγκης ή «PSAP» της περ. 16 της παρ. Α του άρθρου 110 του ν. 4727/2020.
11) «Πλέον κατάλληλο PSAP»: το πλέον κατάλληλο «PSAP» της περ. 21 της παρ. Α του άρθρου 110 του ν. 4727/2020.
12) «Επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης»: οι επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης της περ. 13 της παρ. Α του άρθρου 110 του ν. 4727/2020.
13) «Υπηρεσία έκτακτης ανάγκης»: η υπηρεσία έκτακτης ανάγκης της περ. 35 της παρ. Α του άρθρου 110 του ν. 4727/2020.
14) «Κείμενο σε πραγματικό χρόνο»: η συνομιλία μέσω κειμένου από ένα σημείο σε άλλο ή τηλεδιασκέψεις πολλαπλών σημείων όπου το κείμενο που εισάγεται αποστέλλεται το ένα στοιχείο μετά το άλλο κατά τέτοιον τρόπο ώστε η επικοινωνία να γίνεται αντιληπτή από τον χρήστη ως συνεχής διεργασία.
15) «Διαθεσιμότητα στην αγορά»: κάθε προσφορά προϊόντος για διανομή, κατανάλωση ή χρήση στην ενωσιακή αγορά στο πλαίσιο εμπορικής δραστηριότητας, έναντι αντιτίμου ή δωρεάν.
16) «Διάθεση στην αγορά»: η πρώτη φορά κατά την οποία προϊόν καθίσταται διαθέσιμο στην ενωσιακή αγορά.
17) «Κατασκευαστής»: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που κατασκευάζει ένα προϊόν ή αναθέτει σε άλλους τον σχεδιασμό ή την κατασκευή ενός προϊόντος και το προωθεί στην αγορά υπό την επωνυμία ή το εμπορικό σήμα του.
18) «Εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος»: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, εγκατεστημένο στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), που έχει λάβει γραπτή εντολή από κατασκευαστή να ενεργεί εξ ονόματός του για την εκτέλεση συγκεκριμένων καθηκόντων.
19) «Εισαγωγέας»: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο εγκατεστημένο στην Ε.Ε. που διαθέτει προϊόν τρίτης χώρας στην αγορά της Ε.Ε..
20) «Διανομέας»: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο στην αλυσίδα εφοδιασμού, άλλο από τον κατασκευαστή ή τον εισαγωγέα, το οποίο καθιστά ένα προϊόν διαθέσιμο στην αγορά.
21) «Οικονομικός φορέας»: ο κατασκευαστής, ο εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος, ο εισαγωγέας, ο διανομέας ή ο πάροχος υπηρεσιών.
22) «Καταναλωτής»: κάθε φυσικό πρόσωπο που αγοράζει το σχετικό προϊόν ή είναι αποδέκτης της σχετικής υπηρεσίας για σκοπούς άσχετους με τις εμπορικές, επιχειρηματικές, βιοτεχνικές δραστηριότητές του ή το επάγγελμά του.
23) «Πολύ μικρή επιχείρηση»: η επιχείρηση η οποία απασχολεί λιγότερους από δέκα (10) εργαζομένους και της οποίας ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα δύο εκατομμύρια (2.000.000) ευρώ ή με συνολικό ετήσιο ισολογισμό που δεν υπερβαίνει τα δύο εκατομμύρια (2.000.000) ευρώ.
24) «Μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ)»: οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από διακόσιους πενήντα (250) εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα σαράντα τρία εκατομμύρια (43.000.000) ευρώ, εξαιρουμένων των πολύ μικρών επιχειρήσεων.
25) «Εναρμονισμένο πρότυπο»: εναρμονισμένο πρότυπο της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 1025/2012 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2012 «σχετικά με την ευρωπαϊκή τυποποίηση, την τροποποίηση των οδηγιών του Συμβουλίου 89/686/ΕΟΚ και 93/15/ΕΟΚ και των οδηγιών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 94/9/ΕΚ, 94/25/ΕΚ, 95/16/ΕΚ, 97/23/ΕΚ, 98/34/ΕΚ, 2004/22/ΕΚ, 2007/23/ΕΚ, 2009/23/ΕΚ και 2009/105/ΕΚ και την κατάργηση της απόφασης 87/95/ΕΟΚ του Συμβουλίου και της απόφασης αριθ. 1673/2006/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου» (L 316).
26) «Κοινή τεχνική προδιαγραφή»: τεχνική προδιαγραφή της παρ. 4 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 1025/2012, το οποίο παρέχει ένα μέσο συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας που ισχύουν για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία.
27) «Απόσυρση»: κάθε μέτρο που αποσκοπεί να αποτρέψει τη διαθεσιμότητα στην αγορά προϊόντος από την αλυσίδα εφοδιασμού.
28) «Τραπεζικές υπηρεσίες για καταναλωτές»: η παροχή στους καταναλωτές των ακόλουθων τραπεζικών και χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών:
α) συμβάσεις πίστωσης που ρυθμίζονται στην υπό στοιχεία Ζ1-699/23.6.2010 κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Β΄ 917) ή στον ν. 4438/2016 (Α΄ 220),
β) υπηρεσίες των παρ. 1, 2, 4 και 5 του τμήματος Α και των παρ. 1, 2, 4 και 5 του τμήματος Β του Παραρτήματος I του ν. 4514/2018 (Α΄ 14),
γ) υπηρεσίες πληρωμών της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 4537/2018 (Α΄ 84),
δ) υπηρεσίες που συνδέονται με λογαριασμούς πληρωμών της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4465/2017 (Α΄ 47),
ε) ηλεκτρονικό χρήμα της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4021/2011 (Α΄ 218).
29) «Τερματικό πληρωμών»: η συσκευή της οποίας κύριος σκοπός είναι να επιτρέπει τη διενέργεια πληρωμών με τη χρήση μέσων πληρωμών της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 4537/2018 σε υλικό σημείο πώλησης, αλλά όχι σε εικονικό περιβάλλον.
30) «Υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου»: οι υπηρεσίες που παρέχονται εξ αποστάσεως μέσω δικτυακών τόπων και υπηρεσιών που βασίζονται σε φορητές συσκευές, με ηλεκτρονικά μέσα και κατόπιν ατομικού αιτήματος καταναλωτή, με σκοπό τη σύναψη συμβάσεως καταναλωτών.
31) «Υπηρεσίες αεροπορικών μεταφορών επιβατών»: οι εμπορικές υπηρεσίες αεροπορικών μεταφορών επιβατών της περ. ιβ) του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΚ) 1107/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Ιουλίου 2006 «σχετικά με τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όταν ταξιδεύουν αεροπορικώς» (L 204), σε περίπτωση αναχώρησης ή διέλευσης ή άφιξης σε αερολιμένα ευρισκόμενο στην Επικράτεια κράτους μέλους, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται πτήσεις που αναχωρούν από αερολιμένα ευρισκόμενο σε τρίτη χώρα προς αερολιμένα ευρισκόμενο στην Επικράτεια κράτους μέλους, όταν οι υπηρεσίες παρέχονται από ενωσιακούς αερομεταφορείς.
32) «Υπηρεσίες μεταφορών επιβατών με λεωφορεία»: οι υπηρεσίες που καλύπτονται από τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 181/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Φεβρουαρίου 2011 «για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2006/2004» (L 55).
33) «Υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών»: όλες οι υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών της παρ. 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΚ) 1371/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2007 «σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών» (L 315), εξαιρουμένων των υπηρεσιών που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 2 του ίδιου Κανονισμού.
34) «Υπηρεσίες πλωτών μεταφορών επιβατών»: οι επιβατικές υπηρεσίες που καλύπτονται από την παρ. 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 1177/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2010 «για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες και εσωτερικές πλωτές μεταφορές και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2006/2004» (L 334), με εξαίρεση τις υπηρεσίες που ρυθμίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 2 του εν λόγω Κανονισμού.
35) «Υπηρεσίες αστικών και προαστιακών μεταφορών»: οι αστικές και προαστιακές υπηρεσίες της παρ. 6 του άρθρου 3 του ν. 4408/2016 (Α΄ 135), οι οποίες, για τους σκοπούς του παρόντος, περιλαμβάνουν μόνο: τρένο, λεωφορείο και πούλμαν, μετρό, τραμ και τρόλεϊ.
36) «Υπηρεσίες περιφερειακών μεταφορών»: οι περιφερειακές υπηρεσίες της παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 4408/2016, οι οποίες, για τους σκοπούς του παρόντος, περιλαμβάνουν μόνο: τρένο, λεωφορείο και πούλμαν, μετρό, τραμ και τρόλεϊ.
37) «Υποστηρικτική τεχνολογία»: κάθε στοιχείο, τμήμα εξοπλισμού, υπηρεσία ή προϊόν συστήματος που περιλαμβάνει λογισμικό το οποίο χρησιμοποιείται για να αυξηθούν, να διατηρηθούν, να υποκατασταθούν ή να βελτιωθούν οι λειτουργικές δυνατότητες των ατόμων με αναπηρία ή για την ανακούφιση και αντιστάθμιση της αναπηρίας και των περιορισμών δραστηριότητας ή συμμετοχής.
38) «Λειτουργικό σύστημα»: το λογισμικό, το οποίο, μεταξύ άλλων, υποστηρίζει τη διασύνδεση του περιφερειακού υλικού εξοπλισμού, προγραμματίζει καθήκοντα, κατανέμει αποθήκευση, και παρουσιάζει στον χρήστη μια προεπιλεγμένη διεπαφή, όταν δεν βρίσκεται σε λειτουργία κανένα πρόγραμμα εφαρμογής, συμπεριλαμβανομένων των διεπαφών γραφικών των χρηστών, είτε το εν λόγω λογισμικό αποτελεί αναπόσπαστο μέρος υλικού συστήματος πληροφορικής γενικής χρήσης από τους καταναλωτές, είτε αποτελεί άλλου είδους αυτοτελές λογισμικό που προορίζεται να λειτουργεί σε υλικό σύστημα πληροφορικής γενικής χρήσης από τους καταναλωτές. Εξαιρούνται οι φορτωτές λειτουργικού συστήματος, τα βασικά συστήματα εισροής/εκροής ή το λοιπό υλικό λογισμικού που απαιτείται κατά την εκκίνηση ή την εγκατάσταση του λειτουργικού συστήματος.
39) «Υλικό σύστημα πληροφορικής για γενική χρήση από τους καταναλωτές»: ο συνδυασμός υλικού εξοπλισμού που συνιστά έναν πλήρη υπολογιστή και χαρακτηρίζεται από την πολυλειτουργική του φύση, την ικανότητά του να εκτελεί, με το κατάλληλο λογισμικό, τις περισσότερες κοινές υπολογιστικές εργασίες που ζητούν οι καταναλωτές και προορίζεται για χρήση από αυτούς, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται οι προσωπικοί υπολογιστές, ιδίως οι επιτραπέζιοι υπολογιστές, οι φορητοί υπολογιστές, τα έξυπνα τηλέφωνα και οι ταμπλέτες.
40) «Διαδραστική υπολογιστική ικανότητα»: η λειτουργία που υποστηρίζει την αλληλεπίδραση ανθρώπου – συσκευής και επιτρέπει την επεξεργασία και τη μετάδοση δεδομένων, φωνής ή βίντεο ή οποιονδήποτε συνδυασμό των ανωτέρω.
41) «Ηλεκτρονικό βιβλίο και ειδικό λογισμικό»: η υπηρεσία, που συνίσταται στην παροχή ψηφιακών αρχείων που φέρουν ηλεκτρονική εκδοχή αρχείου βιβλίου, η οποία προσφέρει δυνατότητες πρόσβασης, πλοήγησης, ανάγνωσης και χρήσης και το λογισμικό στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι υπηρεσίες και οι εφαρμογές για φορητές συσκευές, που προορίζονται ειδικά για την πρόσβαση, πλοήγηση, ανάγνωση και χρήση αυτών των ψηφιακών αρχείων και δεν περιλαμβάνει λογισμικό που καλύπτεται από τον ορισμό της περ. 42.
42) «Συσκευή ανάγνωσης ηλεκτρονικών βιβλίων»: ο ειδικός εξοπλισμός, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται τόσο ο υλικός εξοπλισμός, όσο και το λογισμικό που χρησιμοποιείται για πρόσβαση, πλοήγηση, ανάγνωση και χρήση αρχείων ηλεκτρονικών βιβλίων.
43) «Ηλεκτρονικά εισιτήρια»: κάθε σύστημα στο οποίο αποθηκεύεται ηλεκτρονικά σε υλική κάρτα μετακινήσεων ή σε άλλη συσκευή, αντί να εκτυπώνεται σε έντυπο εισιτήριο, το δικαίωμα ταξιδίου, υπό μορφή μεμονωμένων ή πολλαπλών εισιτηρίων ταξιδίου, ταξιδιωτικών συνδρομών, ή ταξιδιωτικής πίστωσης.
44) «Υπηρεσίες ηλεκτρονικής έκδοσης εισιτηρίων»: κάθε σύστημα στο οποίο αγοράζονται, μεταξύ άλλων σε επιγραμμικό (on line) περιβάλλον, εισιτήρια επιβατικών μεταφορών με τη χρήση συσκευής με διαδραστική υπολογιστική ικανότητα, και παραδίδονται στον αγοραστή σε ηλεκτρονική μορφή, προκειμένου να μπορούν να τυπωθούν σε χαρτί ή να εμφανιστούν με τη χρήση φορητής συσκευής με διαδραστική υπολογιστική ικανότητα στη διάρκεια του ταξιδιού.

  • Τα σχόλια του Ομίλου ΟΤΕ για τον ορισμό 6 του άρθρου 4 έχουν ως εξής:

    Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 10 παρ. 1 Ν.4779/21, η υποχρέωση προσβασιμότητας αφορά τους παρόχους υπηρεσιών μέσων επικοινωνίας, δηλαδή τους παρόχους που έχουν συντακτική ευθύνη για την επιλογή του οπτικοακουστικού περιεχομένου τους. Επομένως η άνω υποχρέωση αφορά αποκλειστικά και μόνο τα τηλεοπτικά προγράμματα, για τα οποία ο πάροχος έχει συντακτική ευθύνη.

    Αναφορικά με τα τηλεοπτικά προγράμματα τρίτων ημεδαπών δικαιούχων, που αδειοδοτούνται σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο της χώρας μας, η υποχρέωση προσβασιμότητας αφορά πάντα και πρέπει να εξασφαλίζεται από τον ημεδαπό πάροχο υπηρεσιών μέσων επικοινωνίας, που έχει τη συντακτική ευθύνη του προγράμματος, και όχι τον συνδρομητικό πάροχο που το μεταδίδει.

    Αναφορικά με τα τηλεοπτικά προγράμματα που εμπίπτουν στη συντακτική ευθύνη τρίτων αλλοδαπών παρόχων, τα οποία αδειοδοτούνται σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υπάγονται στην αρμοδιότητα των ρυθμιστικών αρχών των κρατών αυτών, σε αυτά δεν μπορεί να επιβληθεί υποχρέωση προσβασιμότητας, καθώς θα αποτελούσε παραβίαση του άρθρου 4 παρ. 1 Ν.4779/21.

    Στο άνω πλαίσιο προτείνουμε ο ορισμός 6 του άρθρου 4 να διαμορφωθεί ως εξής:
    «Υπηρεσίες που παρέχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων για τις οποίες ο πάροχος έχει την συντακτική ευθύνη»: οι υπηρεσίες … κλπ.

    Αντίστοιχα, προτείνουμε στο Παράρτημα I, Τμήμα ΙV, το σημείο (β) να διαμορφωθεί ως εξής:
    (β) «υπηρεσίες που παρέχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, για τις οποίες ο πάροχος έχει την συντακτική ευθύνη».