ΜΕΡΟΣ Α’ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2021/2101 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 24ης ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2013/34 ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι η ενίσχυση της χρηματοοικονομικής και εταιρικής διαφάνειας μέσω της δημόσιας υποβολής δήλωσης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος των πολυεθνικών ομίλων και, κατά περίπτωση, ορισμένων αυτόνομων επιχειρήσεων, οι οποίες αναλαμβάνουν δραστηριότητες στη χώρα.

  • 31 Οκτωβρίου 2023, 20:27 | Φώτιος Μανδάνας

    Διαβάζοντας το σχέδιο νόμου, διαπιστώνω για μία ακόμη φορά ότι ο διαφαινόμενος στόχος της φορολογικής πολιτικής, είναι να γίνεται πολυπλοκότερος, για να δημιουργεί αντικείμενο διαφθοράς, για λογιστές και εφοριακούς, για μένα η λύση είναι απλή, προτείνω:

    – Μηδενική φορολογία των επιχειρήσεων.

    • Η φορολογία των επιχειρήσεων θα πρέπει να εξαντλείται επί των μερισμάτων, θα μπορούσε να είναι στο 15%.
    Το μέρισμα θα εντάσσεται στην γενικότερη ατομική φορολόγηση και θα συμψηφίζεται, η παρακράτηση, με το συνολικό φόρο εισοδήματος του μετόχου.
    • Απαλλάσσει τις επιχειρήσεις από γραφειοκρατικές διαδικασίες, κυρίως ως προς την επένδυση των κερδών και την ανάπτυξη των.
    • Αποτρέπει παράνομες συναλλαγές με τις φορολογικές Αρχές.
    • Επιφέρει μικρότερη απασχόληση για τις ΔΟΥ, και επιτρέπει στις φορολογικές αρχές να επικεντρωθούν σε ελέγχους εικονικών κοστολογήσεων.

  • 20 Οκτωβρίου 2023, 15:49 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

    Αυτό που πάτε να κάνετε είναι χονδροειδές λάθος. Ειδικότερα:

    Η Οδηγία 2021/2101 είναι λογιστικού περιεχομένου και τροποποιεί την βασική λογιστική Οδηγία 2013/34. Η Οδηγία 2013/34 έχει ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο με το ν. 4308/2014 για τα ελληνικά λογιστικά πρότυπα. Είναι γεγονός, ότι ορισμένες διατάξεις της Οδηγίας 2013/34 έχουν ενσωματωθεί στο ν. 4548/2018, όμως οι διατάξεις αυτές αφορούν ανώνυμες εταιρίες και ζητήματα που άπτονται και εταιρικού δικαίου (άρθρ. 19α, 20, 29α της Οδηγίας 2013/34), οπότε δικαιολογείται (ενδεχομένως) η ένταξή τους στο ν. 4548/2018. Οι διατάξεις της Οδηγίας 2021/2101 εκτός του ότι είναι αμιγώς φορολογικού περιεχομένου, δεν αφορούν μόνο τις ΑΕ, αλλά όλους τους εταιρικούς τύπους, όπως προκύπτει και από τις προτεινόμενες προσθήκες στα άρθρ. 34 (αφορά προσωπικές εταιρίες) και 35 (αφορά όλες τις κεφαλαιουχικές εταιρίες) ν. 4919/2022 περί ΓΕΜΗ. Πέραν αυτού οι διατάξεις της Οδηγίας 2021/2101 χρησιμοποιούν όρους, οι οποίοι εξειδικεύονται στο ν. 4308/2014. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό, ότι στο σχέδιο νόμου γίνεται λόγος για «επιχειρήσεις» και όχι για εταιρίες.

    Με βάση τα ανωτέρω η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2021/2101 δεν πρέπει να γίνει επ’ ουδενί στο θεσμικό ν. 4548/2018 περί ΑΕ, καθώς η Οδηγία 2021/2101 αφορά κάθε είδους εταιρία και όχι μόνο τις ΑΕ!!! Τυχόν ενσωμάτωση στο ν. 4548/2018 εκτός του ότι θα ήταν τεράστιο νομοτεχνικό λάθος, θα προκαλέσει σύγχυση ως προς το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων.

    Και στη Γερμανία οι σχετικές διατάξεις της Οδηγίας 2021/2101 δεν ενσωματώθηκαν βεβαίως στο νόμο περί ΑΕ (AktG), αλλά στον εμπορικό νόμο (§§ 342 επ. HGB), οπου και εμπεριέχονται και όλες οι διατάξεις λογιστικού δικαίου.

    Γεώργιος Σωτηρόπουλος
    Καθηγητής του Εμπορικού Δικαίου Νομικής Σχολής Αθηνών

  • 20 Οκτωβρίου 2023, 10:57 | Basiliy

    Congratulations