Άρθρο 1 Σκοπός – Φορείς Εθνικού Στατιστικού Συστήματος

1. Σκοπός του νόμου αυτού, είναι η τροποποίηση και η θεσμική ενίσχυση του συστήματος παραγωγής των επίσημων στατιστικών της χώρας.

Φορείς του εθνικού στατιστικού συστήματος είναι η Ελληνική Στατιστική Αρχή (Ε.ΣΤ.Α.), που συνιστάται με το επόμενο άρθρο, καθώς και οι κρατικές υπηρεσίες και οι φορείς του δημόσιου τομέα, που εκτελούν στατιστικές εργασίες με σκοπό την παραγωγή επίσημων στατιστικών, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού.

2. Ως επίσημες στατιστικές νοούνται οι στατιστικές που παράγονται από την Ε.ΣΤ.Α., καθώς και οι στατιστικές που παράγονται από κρατικές υπηρεσίες και φορείς του δημοσίου τομέα και πιστοποιούνται από την Ε.ΣΤ.Α. σύμφωνα με το άρθρο 2.
3. Οι στατιστικές εργασίες διέπονται από τις αρχές της αμεροληψίας, της αξιοπιστίας, της διαφάνειας, της εμπιστευτικότητας, της αποτελεσματικότητας και της καταλληλότητας.
4. Για την παραγωγή των στατιστικών αποτελεσμάτων εφαρμόζεται ενιαίο σύστημα εννοιών, ορισμών, στατιστικών ενοτήτων, ονοματολογίας και κωδικών, σύμφωνα με τις γενικά αποδεκτές επιστημονικές μεθόδους και τις πρακτικές του Ευρωπαϊκού Στατιστικού Συστήματος.

  • 9 Δεκεμβρίου 2009, 11:37 | GIANNIS

    ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΣΩΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΚΑΙ ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΑΥΤΗ. ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΙΩΘΟΥΝ ΟΙ ΜΙΣΘΟΙ ΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΗΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ (ΔΙΒΒΕΤ, ΔΕΧΕ,ΔΕΤΕ) ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΜΙΑ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΜΙΣΘΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΑΝΩ ΩΣΤΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΕΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΚΛΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΝΑ ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΔΙΚΙΕΣ.
    ΜΠΡΑΒΟ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΑΥΤΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ.

  • 8 Δεκεμβρίου 2009, 21:54 | ΝΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΦΩΤΗΣ

    Πιστεύω ότι πρωταρχικός σκοπός της κυβέρνησης είναι να ανατρέψει το κλίμα δυσπιστίας που επικρατεί σήμερα σε σχέση με συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία που παράγονται από την ΕΣΥΕ (1) και αποδίδονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και γενικότερα την διεθνή κοινότητα.

    Το σχέδιο νόμου για την «ανεξαρτητοποίηση» της ΕΣΥΕ σίγουρα είναι μια κίνηση που αποβλέπει στην εξυπηρετήσει αυτού του στόχου αυτού.

    Θα μπορούσε ο νόμος αυτός να περιορισθεί σ’ αυτόν και μόνο τον στόχο χωρίς να θίγει λειτουργικά θέματα, να ανοίξει όμως τον δρόμο για την εκπόνηση ενός νέου νόμου «περί στατιστικής» στην Ελλάδα.

    Ο στατιστικός νόμος στην Ελλάδα είναι αυτός του 1956. Η χώρας μας χρειάζεται να προβεί στον εκσυγχρονισμό του όλου Εθνικού Στατιστικού Συστήματος, καθ εικόνα των πλέον προηγμένων Εθνικών Στατιστικών Συστημάτων των Κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

  • Στο πλαίσιο της Δημόσιας Διαβούλευσης για τη σύσταση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (Ε.ΣΤ.Α), ο ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) αντιμετωπίζει θετικά κάθε προσπάθεια για έγκυρη και έγκαιρη διάχυση στατιστικής πληροφόρησης, ως αναγκαία στο σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων, όχι μόνο για τον τομέα του τουρισμού, αλλά και για το σύνολο της οικονομίας. Παράλληλα, κρίνεται χρήσιμη η πρωτοβουλία για τη σύσταση μονάδας ερευνών και μελετών εντός της Ε.ΣΤ.Α, αφού ειδικά για τον τουριστικό τομέα υπάρχει έλλειμμα επιστημονικής υποστήριξης.

    Επισημαίνουμε ότι για την απρόσκοπτη και έγκαιρη συλλογή των στοιχείων, επιβάλλεται να αποκτήσει η Ε.ΣΤ.Α ως ανεξάρτητη αρχή την απαραίτητη εξουσία, ώστε να καθίσταται υποχρεωτική η εντός προθεσμίας δήλωση των απαιτούμενων στοιχείων από τους εμπλεκόμενους.

    Επιμένουμε ότι η χρονική αμεσότητα της πληροφόρησης είναι εξίσου σημαντική με το περιεχόμενο της, προκειμένου η τουριστική αγορά να είναι σε θέση να προβαίνει άμεσα σε διορθωτικές κινήσεις και να λαμβάνει βραχυπρόθεσμες αποφάσεις. Προς αυτή την κατεύθυνση, θεωρούμε σκόπιμη την επιλογή αντιπροσωπευτικού δείγματος και τη συνακόλουθη πραγματοποίηση δειγματοληπτικής έρευνας, ώστε η Ε.ΣΤ.Α να δημοσιεύει έγκαιρα στοιχεία άμεσου ενδιαφέροντος.

    Είναι απαράδεκτο να μην υπάρχουν πρόσφατα στοιχεία καταγραφής της τουριστικής κίνησης σε μια χώρα που ο τουρισμός αποτελεί τόσο σημαντικό τομέα για την οικονομία της και ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων εξαρτώνται από τον τουρισμό. Για παράδειγμα, σήμερα, Δεκέμβριο του 2009, που έχει ήδη τελειώσει η τουριστική σεζόν του 2009 και καλούμαστε να πάρουμε αποφάσεις για την τουριστική σεζόν του 2010, δεν έχουν ακόμη δημοσιευτεί στοιχεία αφίξεων για το 2008! Είναι σαφώς παράλογο επίσης να μην υπάρχουν πρόσφατα στοιχεία για τον ελληνικό τουρισμό στις διεθνείς τουριστικές εκδόσεις, τη στιγμή που πλήθος χωρών –μεταξύ των οποίων και οι ανταγωνιστές μας- έχουν δημοσιεύσει αντίστοιχα στοιχεία.

    Θεωρούμε ότι η τουριστική κίνηση στις πύλες εισόδου θα πρέπει να ανακοινώνεται από τη στατιστική αρχή εντός 5 ημερών από το τέλος κάθε μήνα και όχι να προσπαθούν οι ενδιαφερόμενοι να συλλέξουν στοιχεία από τα επιμέρους αεροδρόμια, την ΥΠΑ κ.α.

    Επιπλέον, είναι σημαντικό τα στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύονται να καλύπτουν και την προσφορά και τη ζήτηση του τουριστικού προϊόντος. Πολύ χρήσιμα αποδεικνύονται επίσης σε επίπεδο σχεδιασμού, εκτός από τα ποσοτικά και τα ποιοτικά στοιχεία, στα οποία θα πρέπει να δοθεί ανάλογη βαρύτητα, όπως για παράδειγμα στοιχεία για τα οργανωμένα ταξίδια.

    Όλα τα στοιχεία θα πρέπει να είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο για κάθε ενδιαφερόμενο. Σε κάθε περίπτωση η Ε.ΣΤ.Α επιβάλλεται να απαντά σε αιτήματα και να παρέχει τις υπάρχουσες στατιστικές πληροφορίες.

    Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ως ΣΕΤΕ θα είμαστε στη διάθεση της νέας στατιστικής αρχής προκειμένου να συνεργαστούμε στο σχεδιασμό και τη διενέργεια ερευνών με τουριστικό ενδιαφέρον.

    Τέλος, είναι αναγκαία για τον ελληνικό τουρισμό η διάθεση από την Ε.ΣΤ.Α αξιόπιστων, αναλυτικών, εύχρηστων και πρόσφατων στατιστικών, κατ’ ελάχιστον αυτών που αναφέρονται κατωτέρω.

    Α. ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

    •ΑΦΙΞΕΙΣ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΚΑΤΑ ΜΗΝΑ, ΜΕΣΟ ΤΑΞΙΔΙΟΥ, ΣΤΑΘΜΟ ΕΙΣΟΔΟΥ, ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑ
    •ΤΑΞΙΔΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΕΙΣ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΑ ΚΑΤΑ ΜΗΝΑ, ΜΕΣΟ ΤΑΞΙΔΙΟΥ, ΣΤΑΘΜΟ ΕΙΣΟΔΟΥ, ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑ
    •ΑΦΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΕΙΣ (ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ/ ΗΜΕΔΑΠΩΝ) ΣΤΑ ΠΑΣΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ (ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ, ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ ΔΩΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ, ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΞΕΝΩΝΕΣ) ΚΑΙ ΚΑΜΠΙΝΓΚ ΚΑΤΑ ΕΙΔΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΟΣ, ΝΟΜΟ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ, ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ ΚΛΙΝΩΝ
    •ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΑΝΑ ΛΟΓΟ ΤΑΞΙΔΙΟΥ, ΜΗΝΑ, ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ, ΤΡΟΠΟ ΚΡΑΤΗΣΗΣ, ΚΑΤΑΛΥΜΑ
    •ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΑΠΟ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΟΥΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΑΝΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ, ΜΗΝΑ
    •ΔΑΠΑΝΗ ΑΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΚΑΙ ΑΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΚΑΤΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ
    •ΜΕΣΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΑΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΚΑΤΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ

    Β. ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΕΞΕΡΧΟΜΕΝΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

    •ΑΡΙΘΜΟΣ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΕΩΝ ΤΑΞΙΔΙΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΤΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ, ΜΗΝΑ, ΗΛΙΚΙΑΚΗ ΟΜΑΔΑ, ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΑΞΙΔΙΟΥ, ΜΕΣΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ, ΤΡΟΠΟ ΚΡΑΤΗΣΗΣ, ΚΑΤΑΛΥΜΑ
    •ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΤΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ, ΜΗΝΑ, ΗΛΙΚΙΑΚΗ ΟΜΑΔΑ, ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΑΞΙΔΙΟΥ, ΜΕΣΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ, ΤΡΟΠΟ ΚΡΑΤΗΣΗΣ, ΚΑΤΑΛΥΜΑ
    •ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΑΝΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ, ΑΝΑ ΛΟΓΟ ΤΑΞΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑ ΜΗΝΑ
    •ΔΑΠΑΝΗ ΑΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΚΑΤΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ
    •ΔΑΠΑΝΗ ΑΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΣΗ ΚΑΤΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ
    •ΔΑΠΑΝΗ ΣΕ ΠΑΚΕΤΑ ΔΙΑΚΟΠΩΝ, ΗΛΙΚΙΑΚΗ ΟΜΑΔΑ, ΚΑΤΑΛΥΜΑ, ΜΕΣΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΑΞΙΔΙΟΥ
    •ΜΕΣΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΑΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΤΑ ΧΩΡΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ

    Γ. ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

    •ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ, ΑΞΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ, ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ, ΚΟΣΤΟΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ ΑΤΟΜΩΝ, ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΛΑΔΟΥΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

    Δ. ΔΕΙΚΤΗΣ ΚΥΚΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

    Ε. ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

    •ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ (ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, ΔΩΜΑΤΙΑ, ΚΛΙΝΕΣ) ΚΑΤΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ, ΝΟΜΟ ΚΑΙ ΕΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
    •ΔΥΝΑΜΙΚΟ (ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, ΔΩΜΑΤΙΑ, ΚΛΙΝΕΣ) ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΩΜΑΤΙΩΝ & ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑ ΝΟΜΟ ΚΑΙ ΕΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
    •ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ ΚΛΙΝΩΝ ΚΑΤΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΟΣ, ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΝΟΜΟ
    •ΔΩΜΑΤΙΑ /ΚΛΙΝΕΣ ΥΠΟ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΚΑΙ ΔΩΜΑΤΙΑ/ΚΛΙΝΕΣ ΑΝΑ ΕΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
    •ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΚΑΙ ΗΛΙΚΙΑ ΣΤΟΛΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ, ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ, ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ, ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ, YACHTS ΚΑΙ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ

    Ζ. ΚΙΝΗΣΗ ΜΟΥΣΕΙΩΝ & ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

    •ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΑΝΑ ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ/ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΩΡΟ

    Η. ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΗ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ

    Θ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    Ι. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ

  • 8 Δεκεμβρίου 2009, 14:02 | lypon

    Η διαβούλευση φτάνει στο τέλος της.

    Κατατέθηκαν απόψεις σοβαρές, απόψεις αστείες, απόψεις θυμωμένες, απόψεις ζηλόφθονες, απόψεις εκ του πονηρού. Και αν θελήσουμε να τις συνοψίσουμε κάπως, θα δούμε πως οι περισσότερες συμφωνούν στο ότι η ανεξαρτησία της ΕΣΥΕ από το μαγείρεμα της κάθε κυβέρνησης ΔΕΝ εξασφαλίζεται με το νομοσχέδιο αυτό.

    Πολλοί εξέτασαν το νομοσχέδιο επί της ουσίας, άρθρο προς άρθρο. Και είχαν ουσιαστικές επίσης παρατηρήσεις, με συνισταμένη την προσπάθεια να θωρακιστούν οι δημόσιες στατιστικές.

    Η μπάλλα, από εδώ και πέρα, είναι στο γήπεδο των κυβερνώντων. Και αυτοί είναι που θα αποδείξουν αν εννοούν τη δημόσια διαβούλευση μέσω του Internet σαν κάτι ουσιαστικό, σα μια σύγχρονη μορφή δημοκρατίας ή σαν ακόμα ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα.

    Γιατί αυτοί είναι που θα ενσωματώσουν στο τελικό κείμενο τις παρατηρήσεις, τις απόψεις των πολλών ή θα το αφήσουν όπως είναι, κλείνοντας τα αυτιά τους στη φωνή της λογικής και του δημοσίου αισθήματος.

  • Θα ήταν πλεονασμός να επαναλάβω εύστοχα σχόλια και παρατηρήσεις άλλων, που συμμετέχουν σε αυτό το διάλογο και που αναγνωρίζουν τη σημασία των στατιστικών στοιχείων για τη χώρα μας και τις εγγενείς αδυναμίες παραγωγής τους.
    Είναι προφανές ότι το σχέδιο νόμου επικεντρώνεται στην μεταφορά του συστήματος παραγωγής στατιστικών στοιχείων σε μια νέα διοικητική Αρχή και όχι στο ίδιο το σύστημα που παράγει τα στοιχεία.
    Το πώς αυτό θα λειτουργήσει και το πόσο ανεξάρτητη θα είναι η νέα Αρχή, θα το δούμε στο μέλλον (διότι ούτως ή άλλως και η ΕΣΥΕ, ανεξάρτητη θεωρείται).

    Η ουσία και εκείνο που προέχει είναι το πλαίσιο των διαδικασιών και ο διαρκής έλεγχός τους ώστε να έχουν αξία και νόημα τα παραγόμενα στοιχεία. Και αυτό είναι έργο τεράστιο, πολυδάπανο και μακροχρόνιο (και μόνο την κωδικοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας να σκεφθεί κανείς, καταλαβαίνει πόσοι μήνες χρειάζονται για έρθουν τα πράγματα σε μια μορφή εκκίνησης).

    Και δεν φθάνει μόνο το έργο που θα γίνει από την Αρχή και τις ίδιες τις υπηρεσίες για τη βελτίωση των μεθοδολογιών κλπ. Χρειάζεται και η διαμόρφωση της κοινής γνώμης για την αξία των στατιστικών του κράτους.
    Είμαστε και οι πολίτες συμμέτοχοι και συνένοχοι για αυτό που συμβαίνει επί δεκαετίες.
    Για παράδειγμα, πώς θα ήταν δυνατόν να μιλάει κανείς για 8.000 εικονικές εισαγωγές σε ένα χρόνο (όπως καταγγέλθηκε για το ΑΧΕΠΑ: http://www.makthes.gr/index.php?name=News&file=article&sid=46507 ) αν δεν εξασφαλιζόταν με «κάποιο τρόπο» η συνενοχή και συμμετοχή των όσων εισήχθησαν; Έχουν αυτοί οι 8.000 πολίτες δικαίωμα να διαμαρτύρονται ότι δεν έχουμε κράτος;
    Και αυτά δεν συμβαίνουν μόνο στο δημόσιο τομέα αλλά και στον ιδιωτικό.

    Τί μπορούν να κάνουν λοιπόν, οι οποιεσδήποτε ανεξάρτητες αρχές, όσο καλό θεσμικό πλαίσιο και όσο καλούς υπαλλήλους και αν έχουν;

    Και μια και μίλησα για κάποια (από τα απλούστερα) στατιστικά στοιχεία του τομέα της υγείας, εξερευνήστε τον πλούτο των στοιχείων της «αντίστοιχης» στατιστικής υπηρεσίας της Σκοτίας που αποτελεί άριστο υπόδειγμα (http://www.isdscotland.org/isd/CCC_FirstPage.jsp ).
    Αναμφίβολα, η εξέλιξη της στατιστικής αυτής υπηρεσίας, είχε δυσκολίες στην πορεία (δείτε την ιστορία των 45 χρόνων: http://www.isdscotland.org/isd/files/posterity_planting.pdf ).
    Όμως, αποκλείεται να είχε τις δικές μας παλινωδίες, που, για παράδειγμα, από το 1967 επιχειρούμε να μετρήσουμε πόσα περιστατικά καρκίνου έχουμε στη χώρα (χωρίς ωστόσο να το έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα -παρά τις 3 φορές που ιδρύσαμε αρχείο νεοπλασιών).

  • 8 Δεκεμβρίου 2009, 13:53 | Γιάννης Μαρούτσος

    Ειλικρινώ, αδυνατώ να κατανοήσω το λόγο της αλλαγής της επωνυμίας της ΕΣΥΕ!

    Ο τίτλος της είναι καθιερωμένος παντού: Και στους δημόσιους και στους ιδιωτικούς φορείς και στους πολίτες. Γιατί λοιπόν να τον αλλάξουμε; Επειδή τώρα (υποτίθεται ότι) καθίσταται ανεξαρτητη αρχή; Και λοιπόν; Απαγορεύεται μια «ανεξάρτητη αρχή» να φέρει τον όρο «Υπηρεσία» στην επωνυμία της; Όχι βέβαια!

    Όπως, άλλωστε, επισήμανε ορθότατα και έτερος σχολιαστής, ο τίτλος «ΕΣΤΑ» παραπέμπει στην «Εθνική Σχολή Τοπικής Αυτοδιοίκησης» και δημιουργεί σύγχυση χωρίς λόγο.

    Νομίζω, εντέλει, ότι δημιουργούμε προβλήματα εκ του μη όντος.