Άρθρο 3 Πεδίο εφαρμογής

 

1. Στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος εμπίπτουν οι δημόσιες τακτικές αστικές και υπεραστικές οδικές επιβατικές μεταφορές.

2. Από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος εξαιρούνται οι δημόσιες τακτικές αστικές οδικές μεταφορές επιβατών εντός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής, πλην της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων, περιοχής ευθύνης της «Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (Ο.Α.Σ.Α.) Α.Ε.», σύμφωνα με τον ν. 3920/2011 (Α’33), και εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, περιοχής ευθύνης της «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (Ο.Σ.Ε.Θ.) Α.Ε.», σύμφωνα με τον ν. 4482/2017 (Α΄ 102).

 

  • 8 Σεπτεμβρίου 2022, 09:30 | ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ «ΡΟΔΑ»

    Παρατηρήσεις επί του άρθρου 3 «πεδίο εφαρμογής» – της νομοθετικής πρωτοβουλίας του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών υπό τον τίτλο «Δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών» που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση – την – 27η /08/2022.

    Όπως αναφέρεται στο Πεδίο Εφαρμογής της ανωτέρω νομοθετικής πρωτοβουλίας (άρθρο 3) και ειδικότερα στην παράγραφο 2 «εξαιρούνται από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου οι δημόσιες τακτικές αστικές οδικές μεταφορές επιβατών εντός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής, πλην της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων, περιοχής ευθύνης της «Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (Ο.Α.Σ.Α.) Α.Ε.», και εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, περιοχής ευθύνης της «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (Ο.Σ.Ε.Θ.) Α.Ε.», σύμφωνα με τον ν. 4482/2017 (Α΄ 102).
    Περαιτέρω, με την περ. (α) της παρ. 1 του άρθρου 32 «Καταργούμενες διατάξεις» καταργείται η περ. ε΄ της παρ. 2 του άρθρο 33 Πεδίο εφαρμογής του Ν. 4568/2018 (ΦΕΚ Α΄178) όπου προβλέπονταν σαφώς ότι δεν είχαν εφαρμογή οι διατάξεις του ανωτέρω νόμου στις δημόσιες αστικές οδικές μεταφορές επιβατών που εκτελούνται μέσα στα όρια των Περιφερειακών Ενοτήτων Θεσσαλονίκης, Ρόδου και Κω.
    Επισημαίνουμε ωστόσο ότι οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες που εκτελούνται στις ΠΕ Ρόδου και Κω από δημοτικές επιχειρήσεις συγκοινωνιών είναι της ιδίας φύσης και χρήζουν της ιδίας αντιμετώπισης στο υπό διαβούλευσης σχέδιο νόμου, με αυτές της Περιφέρειας Αττικής (περιοχή ευθύνης Ο.Α.Σ.Α) και της ΠΕ Θεσσαλονίκης (περιοχή ευθύνης ΟΣΕΘ).
    Σύντομη αναφορά
    Η Δημοτική Επιχείρηση Συγκοινωνιών ΡΟΔΑ λειτουργεί από το 1951 σαν Δημοτικός Οργανισμός Ροδιακών Αυτοκινήτων, αφού μετά την απελευθέρωση από τους Ιταλούς ο τότε Δήμος Ροδίων εξαγόρασε την Ιταλική EMSA, και από το 1955 σαν Δημοτική Επιχείρηση Συγκοινωνιών – μοναδική τότε- λόγω ιδιαίτερων συνθηκών προγενέστερα και από τα κοινά Ταμεία Εκμετάλλευσης Λεωφορείων (ΚΤΕΛ). Μοναδικός μέτοχος της Δημοτικής Επιχείρησης παραμένει 100% ο Δήμος Ρόδου. Η Δημοτική Επιχείρηση λειτουργεί σήμερα – σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 254-263 του Ν. 3463/2006 (Κώδικας Δήμων & Κοινοτήτων), τις διατάξεις του Ν. 3852/2010 και το ΦΕΚ 992/ Β΄/26-05-2011 όπου
    στο άρθρο 3ο ΣΚΟΠΟΣ της κοινωφελούς επιχείρησης είναι: Α) Η δια κατάλληλων λεωφορείων εξυπηρέτηση των συγκοινωνιών των αστικών και υπεραστικών γραμμών του τμήματος της Νήσου Ρόδου και συγκεκριμένα: Την Πόλη της Ρόδου με τους οικισμούς Ασγούρου, Κρητικά την Ιαλυσό, Κρεμαστή − Παραδείσι − Παστίδα − Μαριτσά, Κοσκινού, Ιξιά, τη διαδρομή Ρόδος − Καλλιθέα − Καστρί, χαρακτηρισμένες οι ανωτέρω περιοχές ως αστική ζώνη, με την αριθμ. Σ.Σ−3181/25.7.1983 απόφαση Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ν. Δωδ/σου. Τη Δαματριά, την περιοχή Πεταλούδες, Θεολόγο, Σορωνή, Φάνες, Καλαβάρδα, Σάλακος, Έμπωνα, Άγιος Ισίδωρος, Σιάννα, Μονόλιθος, Κρητηνία, Μανδρικό, τις περιοχές Αρχαία Κάμειρο και Κάμειρο Σκάλα, Διμυλιά, Ελεούσα, Αρχίπολη, Πλατάνια και Απόλλωνα, χαρακτηρισμένη ως υπεραστική περιοχή. − Την αστική περιοχή της Δημοτικής Κοινότητας Άφαντου και της Τοπικής Κοινότητας Αρχίπολης, τον οικισμό Κολυμπίων την παραλιακή οδό Αφάντου−Κολύμπια, την Εθνική οδό Αφάντου−Κολύμπια, την επαρχιακή οδό Κολύμπια − Αρχίπολη, τις περιοχής «Επτά Πηγές» και «Άγιος Νεκτάριος». − Όποιες άλλες γραμμές ήθελε παραχωρηθούν στο μέλλον ή μπορούν να επεκταθούν. Β) Η μεταφορά δια λεωφορείων μαθητών μελών συλλόγων, ιδρυμάτων, και διαφόρων φορέων του Δήμου Ρόδου, παιδιών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών του Δήμου Ρόδου, εντός και εκτός αστικής περιοχής της νήσου Ρόδου και γενικά η παροχή υπηρεσιών συγκοινωνίας στο Δήμο Ρόδου για κοινωνικούς σκοπούς και έκτακτες ανάγκες. Γ) Η ανάπτυξη δράσεων προώθησης του πολιτιστικού τουρισμού εφόσον δεν έχει εμπορικό χαρακτήρα (φυλλάδια ενημέρωσης, διαφημιστικές καταχωρήσεις, περίπτερα πληροφοριών). Δ) Η λειτουργία τουριστικών τρένων δίχως εμπορικό χαρακτήρα, με στόχο την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του Δήμου Ρόδου με την παράλληλη ενίσχυση της τοπικής επιχειρηματικότητας μέσω της προβολής του νησιού. Ε) Η ανάληψη και η εκτέλεση «κοινωνικών προγραμμάτων» όπως «Βοήθεια στο Σπίτι», «Μονάδες Κοινωνικής Μέριμνας», «Ενέργειες Στήριξης Ηλικιωμένων κ.λπ.

    Προτεινόμενη ρύθμιση και διατάξεις

    Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε όπως επεκταθεί το σκεπτικό εξαίρεσης – από το πεδίο εφαρμογής του άρθρου 3 του σχεδίου Νόμου – και στην περίπτωση της Δημοτικής Επιχείρησης Συγκοινωνιών Δήμου Ρόδου, ή άλλως των Επιχειρήσεων των Περιφερειακών Ενοτήτων Ρόδου και Κω.
    Εξάλλου, αφενός η παρ. 2 του άρθρου 5 του Κανονισμού (ΕΚ) 1370/2007 μεταξύ άλλων προβλέπει ..εφόσον το εθνικό δίκαιο δεν το απαγορεύει, κάθε αρμόδια τοπική αρχή, είτε είναι μεμονωμένη αρχή είτε ομάδα αρχών που παρέχουν ολοκληρωμένες δημόσιες υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών, μπορεί να αποφασίζει να παρέχει η ίδια δημόσιες υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών ή να αναθέτει συμβάσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας απευθείας σε νομικώς ανεξάρτητη οντότητα..
    Αφετέρου, το προοίμιο του Κανονισμού στοιχείο 18 αναφέρει ότι .. με την επιφύλαξη των σχετικών διατάξεων του εθνικού δικαίου, κάθε τοπική αρχή ή, ελλείψει αυτής, κάθε εθνική αρχή, μπορεί να επιλέγει να παρέχει η ίδια δημόσιες υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών στην περιοχή της δικαιοδοσίας της ή να τις αναθέτει, χωρίς διαγωνισμό, σε εγχώριο φορέα.
    Παρακαλούμε για τους ανωτέρω λόγους να διατηρηθεί σε ισχύ η περ. (ε) της παρ. 2, του άρθρου 33 του Ν. 4568/2018 ειδικότερα στο σκέλος που αφορά τις δημόσιες αστικές οδικές μεταφορές επιβατών που εκτελούνται μέσα στα όρια των περιφερειακών ενοτήτων Ρόδου και Κω, λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους (Δημοτικές Επιχειρήσεις).

    ΓΙΑ ΤΗ Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ ΔΗΜΟΥ ΡΟΔΟΥ

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ.
    ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΗΣ