Στο άρθρο 70 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Κώδικας Φ.Π.Α., ν. 5144/2024, Α΄ 162), περί μεταβατικών διατάξεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1, οι λέξεις «μέχρι τις 31.12.2025» αντικαθίστανται από τις λέξεις «έως την 31η.12.2026», β) στην παρ. 2, οι λέξεις «και ίσχυαν έως τις 31.12.2024, παρατείνονται έως τις 31.12.2025» αντικαθίστανται από τις λέξεις «και ίσχυαν έως την 31η.12.2025, παρατείνονται έως την 31η.12.2026» και οι παρ. 1 και 2 διαμορφώνονται ως εξής:
«1. Με αίτηση του υποκειμένου στον φόρο κατασκευαστή οικοδομών προς πώληση, αναστέλλεται υποχρεωτικά έως την 31η.12.2026, η εφαρμογή του Φ.Π.Α. στα ακίνητα της παρ. 1 και της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 8 και επιβάλλεται φόρος μεταβίβασης ακινήτων. Η αναστολή αφορά στο σύνολο των αδιάθετων παραπάνω ακινήτων του υποκειμένου. Μαζί με την αίτηση ο υποκείμενος υποβάλλει κατάσταση με τα αδιάθετα ακίνητα και το ποσό του φόρου που αντιστοιχεί στο κάθε ακίνητο προς διακανονισμό. Σε περίπτωση αντιπαροχής, η εργολαβία του υποκειμένου στον φόρο κατασκευαστή οικοδομών προς πώληση προς τον οικοπεδούχο, δεν υπάγεται στον φόρο, όταν ο υποκείμενος κατασκευαστής έχει υπαχθεί σε καθεστώς αναστολής του φόρου κατά τα προηγούμενα εδάφια.
2. Αναστολές εφαρμογής του Φ.Π.Α. στα ακίνητα της παρ. 1 και της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 8, που είχαν χορηγηθεί και ίσχυαν έως την 31η.12.2025, παρατείνονται έως την 31η.12.2026.».
Αρχική Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομίαΆρθρο 12 Παράταση της αναστολής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ακινήτων για το 2026 – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 70 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας
Άρθρο 12 Παράταση της αναστολής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ακινήτων για το 2026 – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 70 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας
- 10 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 2 ΑντικείμενοΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 23 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Β΄ ΜΕΙΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΜΕΙΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ Άρθρο 3 Μείωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων – Τροποποίηση άρθρων 15, 29 και 60 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 4 Παράταση ισχύος κινήτρων για πραγματοποίηση συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών – Τροποποίηση περ. δ) παρ. 6 και περ. α) παρ. 7 άρθρου 15 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 5 Απαλλαγή από το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος για νέες μητέρες – Τροποποίηση περ. δ) παρ. 3 και προσθήκη περ. ζ) στην παρ. 6 του άρθρου 28Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 6 Μείωση του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος για επιχειρήσεις σε δημοτικές κοινότητες ή οικισμούς έως χίλιους πεντακόσιους (1.500) κατοίκους και για εκμεταλλευτές σχολικών κυλικείων – Τροποποίηση άρθρου 28Γ Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 7 Μείωση της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για κατοικίες, αυτοκίνητα και σκάφη, κατάργηση της ελάχιστης αντικειμενικής δαπάνης εξαρτώμενων τέκνων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 31 και περ. θ) άρθρου 33 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 8 Αναμόρφωση της κλίμακας φόρου εισοδήματος από ακίνητη περιουσία – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 40 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 9 Επέκταση και βελτίωση των όρων απαλλαγής από τον φόρο εισοδήματος ακινήτων που μισθώνονται με μακροχρόνια μίσθωση – Τροποποίηση παρ. 91 άρθρου 72 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 10 Σταδιακή κατάργηση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. φυσικών προσώπων για κύριες κατοικίες στους οικισμούς με πληθυσμό έως χίλιους πεντακόσιους (1.500) κατοίκους και σε οικισμούς της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου – Προσθήκη περ. ια) στην παρ. 1 του άρθρου 10 και προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 17 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 11 Μείωση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας κατά τριάντα τοις εκατό (30%) σε νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου και των Δωδεκανήσων, με πληθυσμό έως είκοσι χιλιάδες (20.000) κατοίκους – Τροποποίηση άρθρου 26 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (παρ. 13 άρθρου 1 Οδηγίας (ΕΕ) 2022/542)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 12 Παράταση της αναστολής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ακινήτων για το 2026 – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 70 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ Άρθρο 13 Καθεστώς ενίσχυσης με τη μορφή υπερέκπτωσης δαπανών για επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς της άμυνας και της κατασκευής οχημάτων και αεροσκαφώνΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ Άρθρο 13 Καθεστώς ενίσχυσης με τη μορφή υπερέκπτωσης δαπανών για επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς της άμυνας και της κατασκευής οχημάτων και αεροσκαφών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ, ΤΕΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΜΕΡΟΥΣ Β΄ Άρθρο 14 Εξουσιοδοτική διάταξηΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ, ΤΕΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΜΕΡΟΥΣ Β΄ Άρθρο 14 Εξουσιοδοτική διάταξη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15 Τελική διάταξηΆρθρο 15 Τελική διάταξη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 Καταργούμενη διάταξηΆρθρο 16 Καταργούμενη διάταξη
- 189 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ’ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ, ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Άρθρο 17 Πεδίο εφαρμογής
- 106 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ Άρθρο 18 Κατηγορίες μισθολογικής κατάταξης
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 19 Μισθολογικά κλιμάκια και κατάταξη
- 124 ΣχόλιαΆρθρο 20 Χρόνος και τρόπος μισθολογικής εξέλιξης
- 32 ΣχόλιαΆρθρο 21 Βασικός μισθός
- 38 ΣχόλιαΆρθρο 22 Συντελεστής προσαύξησης βασικού μισθού
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 23 Αποδοχές ειδικών κατηγοριών
- 111 ΣχόλιαΆρθρο 24 Επιδόματα και αποζημιώσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 25 Αποδοχές αποσπασμένων ή μετακινούμενων στελεχώνΆρθρο 25 Αποδοχές αποσπασμένων ή μετακινούμενων στελεχών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 26 Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντωνΆρθρο 26 Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 Αμοιβές συλλογικών οργάνωνΆρθρο 27 Αμοιβές συλλογικών οργάνων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 Γενικές ρυθμίσεις για θέματα αποδοχώνΆρθρο 28 Γενικές ρυθμίσεις για θέματα αποδοχών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 29 Ορισμός τακτικών αποδοχών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 Ελάχιστα όρια αποδοχώνΆρθρο 30 Ελάχιστα όρια αποδοχών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 31 Ανώτατο όριο αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών ή απολαβών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Έλεγχος μισθοδοσίαςΆρθρο 32 Έλεγχος μισθοδοσίας
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΤΕΛΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Γ΄ Άρθρο 33 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 34 Τελικές διατάξεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 35 Μεταβατικές διατάξεις
- 2 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Δ΄ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΩΝ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ Άρθρο 36 Αναπροσαρμογή επιδόματος ειδικών καθηκόντων – Τροποποίηση περ. Α παρ. 1 άρθρου 144 ν. 4472/2017
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 37 Καταβολή επιδόματος ειδικών καθηκόντων σε κλάδους προσωπικού του Υπουργείου Εξωτερικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Αποζημίωση υπηρεσίας στην αλλοδαπή υπαλλήλων Υπουργείου Εξωτερικών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 429 ν. 4781/2021Άρθρο 38 Αποζημίωση υπηρεσίας στην αλλοδαπή υπαλλήλων Υπουργείου Εξωτερικών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 429 ν. 4781/2021
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 39 Κάλυψη δαπανών για δίδακτρα φοίτησης τέκνων υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 437 ν. 4781/2021
- 125 ΣχόλιαΆρθρο 40 Επίδομα ιδιαίτερων καθηκόντων στο προσωπικό των Σωφρονιστικών Καταστημάτων και των Ιδρυμάτων Αγωγής Ανηλίκων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 41 Αποδοχές προϊσταμένων της Προεδρίας της Κυβέρνησης – Αντικατάσταση παρ. 7 άρθρου 9 ν. 4354/2015 και τροποποίηση άρθρου 33 ν. 4622/2019
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 42 Ρυθμίσεις για υπαλλήλους Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 105 ν.4622/2019
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 43 Αναγνώριση προϋπηρεσίας ερευνητών – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 133 ν. 4472/2017
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 44 Εξαίρεση από τον φόρο εισοδήματος του ειδικού επιδόματος βιβλιοθήκης – Τροποποίηση υποπαρ. Ε΄ παρ. 1 άρθρου 135 ν. 4472/2017, παρ. 2 άρθρου 32 και παρ. 2 άρθρου 38 ν. 5045/2023
- 321 ΣχόλιαΆρθρο 45 Μισθολογική προώθηση κατόχων του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 9 ν. 4354/2015
- 29 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Ε’ ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΑΦΕΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 46 Ρυθμίσεις για το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας Α.Ε.» – Τροποποίηση περ. ζ) άρθρου 14 ν. 5105/2024
- 115 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΣΤ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 47 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
7 Οκτωβρίου 2025, 23:25
Ανοικτή σε Σχόλια έως
22 Οκτωβρίου 2025, 10:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
1 Σχόλιο επι του Άρθρου 1395 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 41281 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- "ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ, ΙΔΡΥΜΑΤΑ, ΣΧΟΛΑΖΟΥΣΕΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΕΣ ΚΑΙ ΔΩΡΕΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ – ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΕ ΚΩΔΙΚΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ...
- Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία
- 4η Αναθεώρηση Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
- Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις
- ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΤΗΣ
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2021/2118 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΣΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2022/858
- ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου, της 15ης Δεκεμβρίου 2022...
- ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
- Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ
- Διαχείριση των δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχεμένων, και των δημευμένων περιουσιακών στοιχείων τα οποία προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες...
- Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας
- Άσκηση τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου
- Ολοκληρωμένο πλαίσιο για την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την εκ νέου λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά...
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους»
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
- Ενσωμάτωση Οδηγιών
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία ορισμένων άρθρων των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/2455, (ΕΕ) 2019/1995 και (ΕΕ) 2018/1910...
- Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2026-2030
- Ενίσχυση των υπηρεσιών των Αναπτυξιακών Προγραμμάτων και συναφή οργανωτικά και διοικητικά ζητήματα
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
- Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας: Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Τροποποίηση ν. 4270/2014 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265...
- Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς
- 3η Αναθεώρηση Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
- ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις
- Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
- Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας
- Ρυθμίσεις για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου και άλλες διατάξεις
- Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 και της Οδηγίας 2008/118/ΕΚ-Τροποποιήσεις του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα
- Ενσωμάτωση των Οδηγιών (ΕΕ) 2020/262, 2017/952, τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση και λειτουργία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1151 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1159
- Δημόσια Διαβούλευση για το νομοσχέδιο «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων»
- Δημόσια διαβούλευση: Οι επιλεξιμότητες των δανείων του «Ελλάδα 2.0»




Διατυπώνω ριζική διαφωνία με την προτεινόμενη συνέχιση της αναστολής του ΦΠΑ στα ακίνητα και προτείνω μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στις κατοικίες στο 13% με εφαρμογή μηχανισμού αντίστροφης επιβάρυνσης (reverse charge) αντί της απλής παράτασης της αναστολής, για τους παρακάτω φορολογικούς, οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους:
1. Επιβάρυνση όλων των αγοραστών με ενσωματωμένο ΦΠΑ εισροών
Η αναστολή του ΦΠΑ δημιουργεί την πλάνη ότι οι αγοραστές νεόδμητων ακινήτων δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ. Εντούτοις, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, το μη συμψηφισμένο τμήμα του ΦΠΑ αντιστοιχεί στο 14,8% της τελικής τιμής πώλησης, καθώς ο κατασκευαστής δεν έχει δυνατότητα να συμψηφίσει τον ΦΠΑ των εισροών (υλικών, υπηρεσιών, εργασιών) όταν η πώληση απαλλάσσεται του φόρου.[1][2][3][4]
Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι αγοραστές, συμπεριλαμβανομένων των δικαιούχων απαλλαγής πρώτης κατοικίας, επιβαρύνονται έμμεσα με σημαντικό ποσοστό ενσωματωμένου ΦΠΑ εισροών. Το ποσοστό αυτό ενσωματώνεται στο κόστος κατασκευής και μεταφέρεται αναπόφευκτα στην τιμή πώλησης, καταργώντας ουσιαστικά μέρος του οφέλους της απαλλαγής.[2][3][4][1]
2. Ενίσχυση της παραοικονομίας και φοροδιαφυγής
Η αναστολή του ΦΠΑ παράγει ισχυρό αντικίνητρο για φορολογική συμμόρφωση στους κατασκευαστές. Δεδομένου ότι δεν μπορούν να συμψηφίσουν τον ΦΠΑ εισροών, δεν έχουν κανένα οικονομικό λόγο να ζητούν νόμιμα τιμολόγια για τις αγορές τους. Αντίθετα, αναζητούν πηγές προμήθειας υλικών χωρίς τιμολόγιο ή από ευρωπαϊκές χώρες με ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, προβαίνουν σε συναλλαγές στην «γκρίζα ζώνη».[5][6][7][8]
Η παραοικονομία στην Ελλάδα εκτιμάται σε 16-18% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 40-45 δισ. ευρώ ετησίως. Το «κενό ΦΠΑ» (VAT gap) στη χώρα μας ανέρχεται στο 13,7-30%, ενώ στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες κυμαίνεται σε 4-15%. Η αναστολή του ΦΠΑ στις κατασκευές συμβάλλει άμεσα στη διόγκωση αυτού του κενού, καθώς εξαφανίζει το κίνητρο νόμιμων συναλλαγών στην αλυσίδα εφοδιασμού.[6][7][8][9][10][11][5]
3. Κατάργηση του ευεργετήματος της απαλλαγής πρώτης κατοικίας
Η αναστολή δημιουργεί ελάχιστη πραγματική διαφορά μεταξύ αγοραστή πρώτης κατοικίας και επενδυτή/αγοραστή δεύτερης κατοικίας. Υπενθυμίζεται ότι ο αγοραστής πρώτης κατοικίας δεν πληρώνει φόρο μεταβίβασης εφόσον η αξία της κατοικίας είναι εντός των ορίων (200.000€ για άγαμους, 250.000€ για έγγαμους, με προσαυξήσεις για τέκνα). Οι υπόλοιποι αγοραστές πληρώνουν φόρο μεταβίβασης 3%.[4][12][13][14][15][16][17][18]
Με την τρέχουσα αναστολή:
– Αγοραστής πρώτης κατοικίας: 0% φόρος μεταβίβασης + ~14,8% ενσωματωμένος ΦΠΑ εισροών = ~14,8% συνολική επιβάρυνση[3][1]
– Επενδυτής/αγοραστής δεύτερης κατοικίας: 3% φόρος μεταβίβασης + ~14,8% ενσωματωμένος ΦΠΑ = ~17,8% συνολική επιβάρυνση
Διαφορά μόλις 3 ποσοστιαίων μονάδων – ασήμαντη για τον επενδυτή που συχνά έχει ισχυρότερη διαπραγματευτική θέση και αποσβένει αυτή τη διαφορά στην τελική τιμή.[19][20][21]
Με εφαρμογή ΦΠΑ 13% και reverse charge:
– Αγοραστής πρώτης κατοικίας: 0% ΦΠΑ (λόγω απαλλαγής) + 0% φόρος μεταβίβασης = 0% συνολική επιβάρυνση[14][15]
– Επενδυτής: 13% ΦΠΑ + 3% φόρος μεταβίβασης = 16% συνολική επιβάρυνση
Διαφορά 16 ποσοστιαίων μονάδων – ουσιαστικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και κίνητρο για τους νέους αγοραστές πρώτης κατοικίας.[22][2]
4. Ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές: Μηχανισμός Αντίστροφης Επιβάρυνσης (Reverse Charge)
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της ΕΕ που δεν εφαρμόζει μηχανισμό αντίστροφης επιβάρυνσης (reverse charge) στις κατασκευές. Ο μηχανισμός αυτός, που προβλέπεται από το Άρθρο 199 της Οδηγίας ΦΠΑ της ΕΕ, μεταφέρει την ευθύνη καταβολής του ΦΠΑ από τον προμηθευτή στον αγοραστή και εφαρμόζεται ευρέως στην Ευρώπη:[23][24][25][26]
Χώρες που εφαρμόζουν Reverse Charge στις κατασκευές:
– Ολλανδία: Υποχρεωτικός για όλες τις B2B κατασκευαστικές συναλλαγές[27][28]
– Βέλγιο: Εφαρμόζεται σε όλους τους εγγεγραμμένους στο ΦΠΑ από το 2023[29][30]
– Γερμανία: Εφαρμόζεται όταν δεν υπάρχει μόνιμη εγκατάσταση (§13b UStG)[31]
– Αυστρία: Εφαρμόζεται από υπεργολάβο σε κύριο ανάδοχο[32][33]
– Γαλλία: Υποχρεωτική autoliquidation από το 2022[34]
– Ηνωμένο Βασίλειο: Υποχρεωτικός domestic reverse charge για κατασκευές[28][35][36][37][38]
– Ισπανία: Εφαρμόζεται σε ανάπτυξη γης και κτιριακές συμβάσεις[39][40]
Πλεονεκτήματα του Reverse Charge:[41][35][23][28]
1. Απλοποίηση: Ο προμηθευτής δεν χρειάζεται να εγγραφεί για ΦΠΑ στη χώρα του έργου
2. Καταπολέμηση φοροδιαφυγής: Εξαλείφει το «carousel fraud» (απάτη εξαφανισμένου εμπόρου)
3. Ουδέτερη ταμειακή ροή: Ο αγοραστής δηλώνει και εκπίπτει το ΦΠΑ ταυτόχρονα
4. Διαφάνεια: Οι φορολογικές αρχές έχουν πλήρη ορατότητα των συναλλαγών
5. Κίνητρο νόμιμων συναλλαγών: Οι κατασκευαστές ωφελούνται από έκπτωση ΦΠΑ εισροών
5. Συνδυασμός μειωμένου συντελεστή με κοινωνική πολιτική
Η Οδηγία ΦΠΑ της ΕΕ επιτρέπει την εφαρμογή μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στην παροχή κατοικιών «ως μέρος κοινωνικής πολιτικής». Πρόσφατα επιτυχημένα παραδείγματα:[42][43][44][45]
– Ιρλανδία: Εφάρμοσε συντελεστή 9% για διαμερίσματα από τον Οκτώβριο 2025, με στόχο τη μείωση του κόστους κατασκευής κατά 50.000-80.000 ευρώ ανά μονάδα και την ενίσχυση της προσφοράς[46][47][48][49][22]
– Ιταλία: Εφαρμόζει 10% για κοινωνική στέγαση (έναντι 22% κανονικού)[50][51]
– Γαλλία: 5,5% για ανακαινίσεις και κοινωνική στέγαση[50][34]
– Βέλγιο: 6% για ανακαινίσεις κατοικιών άνω των 10 ετών[52][50]
Η Ελλάδα έχει πλήρη ευελιξία από το 2022 να εφαρμόσει μειωμένο συντελεστή 13% ή και χαμηλότερο για κατοικίες.[43][45][53][42]
6. Δημοσιονομικά οφέλη από τη μείωση ΦΠΑ στο 13%
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, η μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 13%:[1][2][3]
– Θα αύξανε τις επενδύσεις σε νέες κατοικίες κατά 22-27%[2]
– Θα δημιουργούσε 8.500-10.400 νέες θέσεις εργασίας[1][2]
– Θα αύξανε τα φορολογικά έσοδα παρά τη μείωση του συντελεστή, λόγω της αύξησης της φορολογικής βάσης και της μείωσης της φοροδιαφυγής[11][2][1]
– Θα προσέλκυε εισροές κεφαλαίων από το εξωτερικό άνω των 800 εκατ. ευρώ[2]
7. Οικονομική αποτελεσματικότητα και πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα
Κάθε 1 ευρώ επένδυσης στις κατασκευές επιστρέφει 0,40 ευρώ στα δημόσια ταμεία. Κάθε θέση εργασίας στον πυρήνα του κλάδου δημιουργεί άλλες 2 θέσεις στο σύνολο της οικονομίας. Η αναστολή του ΦΠΑ νεκρώνει τον κλάδο και την καινοτομία, ενώ η μείωσή του με reverse charge τον τονώνει και δημιουργεί θετικό κύκλο ανάπτυξης.[54][4][1][2]
Η αξία παραγωγής του κλάδου των κατασκευών έφτασε τα 15,7 δισ. ευρώ το 2024, αλλά οι επενδύσεις σε κατασκευές ως ποσοστό του ΑΕΠ παραμένουν στο 6% – το χαμηλότερο της ΕΕ28 (μέσος όρος 10,9%). Υπάρχει τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης που η σωστή φορολογική πολιτική μπορεί να απελευθερώσει.[55][56][54]
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Άμεσες ενέργειες:
1. Αντικατάσταση της αναστολής με μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13% για όλες τις νέες κατοικίες
2. Εφαρμογή μηχανισμού αντίστροφης επιβάρυνσης (domestic reverse charge) για κατασκευαστικές υπηρεσίες σε B2B συναλλαγές, σύμφωνα με το Άρθρο 199 της Οδηγίας ΦΠΑ:[25][23]
– Ο κατασκευαστής/προμηθευτής εκδίδει τιμολόγιο χωρίς ΦΠΑ
– Ο αγοραστής (εφόσον είναι εγγεγραμμένος στο ΦΠΑ) δηλώνει το ΦΠΑ στην περιοδική δήλωσή του
– Ταυτόχρονα εκπίπτει το ΦΠΑ εισροών – μηδενική καθαρή επιβάρυνση[35][28][41]
– Πλήρης διαφάνεια και ιχνηλασιμότητα των συναλλαγών[23][28]
3. Διατήρηση και ενδυνάμωση της απαλλαγής για πρώτη κατοικία από τον ΦΠΑ, δημιουργώντας ουσιαστική διαφοροποίηση 16 ποσοστιαίων μονάδων έναντι των επενδυτών
4. Πλήρης συμψηφισμός ΦΠΑ εισροών για τους κατασκευαστές μέσω του reverse charge, εξαλείφοντας το ενσωματωμένο κόστος 14,8%[3][1]
Αναμενόμενα αποτελέσματα:
– Ριζική μείωση παραοικονομίας από 30% σε επίπεδα κάτω του 10% και αύξηση φορολογικών εσόδων[8][5][6][11][23]
– Πραγματική και ουσιαστική στήριξη αγοραστών πρώτης κατοικίας με οικονομία 16 ποσοστιαίων μονάδων[14][22][2]
– Τόνωση οικοδομικής δραστηριότητας και δημιουργία 8.500-10.400 θέσεων εργασίας[54][1][2]
– Ενίσχυση φορολογικής συμμόρφωσης και διαφάνειας μέσω του reverse charge[7][28][6][8][23]
– Σύγκλιση με ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές – η Ελλάδα θα είναι η τελευταία χώρα της ΕΕ που εφαρμόζει reverse charge[24][26][23]
– Ανάπτυξη του κλάδου των κατασκευών προς το ευρωπαϊκό μέσο όρο (από 6% σε 10,9% του ΑΕΠ)[56][54]
– Απλοποίηση διοικητικών διαδικασιών για κατασκευαστές και αγοραστές[28][41][35]
– Καθαρή ταμειακή ροή για τις επιχειρήσεις (το ΦΠΑ δηλώνεται και εκπίπτεται ταυτόχρονα)[41][35][28]
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Η εφαρμογή του reverse charge είναι απλή και έχει αποδειχθεί αποτελεσματική σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες:[23][28][41]
Βήμα 1: Ο κατασκευαστής εκδίδει τιμολόγιο με την ένδειξη «Αντίστροφη επιβάρυνση – Άρθρο 199 Οδηγίας ΦΠΑ»[36][28][41]
Βήμα 2: Ο αγοραστής (εγγεγραμμένος στο ΦΠΑ) καταχωρεί στην περιοδική δήλωση:
– Το ΦΠΑ ως εκροή (output tax)
– Το ίδιο ποσό ως εισροή (input tax)
– Καθαρό αποτέλεσμα: μηδέν[35][28][41]
Βήμα 3: Οι φορολογικές αρχές έχουν πλήρη ορατότητα χωρίς ταμειακές κινήσεις[28][23]
Εξαίρεση: Για πωλήσεις προς τελικούς καταναλωτές (B2C), εφαρμόζεται κανονικά ο ΦΠΑ 13% ή απαλλαγή για πρώτη κατοικία[31][34]
Η προτεινόμενη πολιτική συνιστά οριστική και βιώσιμη λύση αντί προσωρινής ανακούφισης, με επιστημονικά τεκμηριωμένα οφέλη για την οικονομία, την κοινωνική συνοχή, τα δημόσια οικονομικά και την καταπολέμηση της παραοικονομίας. Η Ελλάδα θα συγκλίνει τέλος με τις ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές και θα υιοθετήσει ένα απλό, διαφανές και αποτελεσματικό σύστημα που λειτουργεί επιτυχώς σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
—
Υποβάλλων:
[Όνομα]
Πιστοποιημένος Εκτιμητής Ακινήτων
Μεσίτης Ακινήτων με 25ετή εμπειρία
Ημερομηνία: 21 Οκτωβρίου 2025
[1](https://iobe.gr/docs/research/RES_04_12112018_REP_GR.pdf)
[2](https://www.enikonomia.gr/economy/nea-erevna-tou-iove-apokalyptei-pos-i-meiosi-tou-fpa-sta-akinita-/)
[3](https://www.protothema.gr/files/2018-11-12/iove_meleti_akinita.pdf)
[4](https://buildexpogreece.com/paratasi-stin-anastoli-fpa/)
[5](https://www.eea.gr/arthra-eea/pano-apo-45-dis-i-paraoikonomia-stin-ellada-poioi-paragontes-tin-trofodotoyn/)
[6](https://www.businessdaily.gr/oikonomia/164808_pano-apo-20-toy-aep-i-paraoikonomia-stin-ellada-symfona-me-meleti-toy-kepe)
[7](https://www.epixeiro.gr/article/553998)
[8](https://www.ot.gr/2025/10/20/forologia/forologia-eidiseis/forodiafygi-paramenei-se-ypsilotera-epipeda-stin-ellada-se-sygkrisi-me-alles-xores-tis-ee/)
[9](https://www.fortunegreece.com/article/paraoikonomia-ano-ton-40-dis-evro-stin-ellada-forologikes-allages-kai-meiosi-kenou-fpa-sto-epikentro/)
[10](https://www.in.gr/2025/10/20/economy/makroimereyei-forodiafygi-stin-ellada/)
[11](https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/oikonomia/iobe-stin-ellada-xanetai-to-30-apo-tis-eisprakseis-fpa/)
[12](https://www.ot.gr/2025/10/13/forologia/forologia-eidiseis/akinita-ta-mystika-tis-anastolis-epivolis-fpa-2/)
[13](https://www.investa.com.gr/id/paratasi-tou-midenikou-fpa-stis-nees-oikodomes-ws-/article.html)
[14](https://www.gov.gr/sdg/residence/purchasing-and-selling-of-immovable-property/real-estate-transfer-tax/requirements-and-documents-for-exemption-of-primary-residence)
[15](https://www.gov.gr/sdg/residence/purchasing-and-selling-of-immovable-property/real-estate-transfer-tax/exemption-from-real-estate-transfer-tax-for-purchase-of-primary-residence)
[16](https://protio.gr/resources/symboules-odigoi/apallagi-forou-metavivasis/)
[17](https://www.e-forosimv.gr/details.asp?id=791&cat=4)
[18](http://www.aade.gr/exypiretisi-enimerosi/hristikoi-odigoi/hristikos-odigos-gia-ta-basika-forologika-dikaiomata-ton-amea/foros-metabibasis-akinitoy)
[19](https://landandfloors.com/golden-visa-oria-proipotheseis/)
[20](https://www.powergame.gr/akinita/934595/akinita-1-sta-5-polithikan-apo-angelies-to-2024/)
[21](https://lekkakou.gr/b/deyterogenhs-agora-akinhton-kai-allagh-pistoth-proklhseis-kai-eykairies-gia-ton-ksenodoxo)
[22](https://mylittlehome.ie/budget-2026-9-percent-apartment-vat-rate-ireland/)
[23](https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2016-09/kp_07_14_060_en.pdf)
[24](https://vatdesk.eu/en/construction-services/)
[25](https://taxation-customs.ec.europa.eu/archives/taxable-persons/persons-liable-vat-payment_en)
[26](https://marosavat.com/manual/vat/greece/reverse-charge/)
[27](https://www.crowe-peak.nl/en/domestic-reverse-charge-vat-for-construction-services-in-the-netherlands/)
[28](https://www.taxually.com/blog/reverse-charge-vat-everything-you-need-to-know)
[29](https://www.easytax.co/en/tax-mag/info/belgium-extension-of-mechanism-deregistration-for-building-and-construction-sector/)
[30](https://marosavat.com/manual/vat/belgium/reverse-charge/)
[31](https://www.vat-germany.com/blog/vat-on-construction-services-in-germany-for-foreign-companies/)
[32](https://www.lexisnexis.co.uk/tolley/tax/commentary/eu-and-global-vat/2-austria/domestic-reverse-charge-austria-01)
[33](https://vatdesk.eu/en/countries-en/austria-local-reverse-charge-on-specific-goods-and-services/)
[34](https://stripe.com/resources/more/self-liquidation-vat)
[35](https://www.getsphere.com/blog/reverse-charge-vat)
[36](https://creative.accountants/business-tax/what-is-a-reverse-charge-and-when-should-i-apply-it/)
[37](https://www.crunch.co.uk/knowledge/article/what-is-vat-reverse-charge-in-the-construction-sector)
[38](https://www.bdo.co.uk/en-gb/insights/tax/vat-and-indirect-taxes/domestic-reverse-charge-vat-for-construction-services)
[39](https://www.vatupdate.com/2025/09/24/spain-clarifies-vat-reverse-charge-for-construction-including-plumbing-and-demolition-activities/)
[40](https://marosavat.com/manual/vat/spain/reverse-charge/)
[41](https://www.avalara.com/vatlive/en/eu-vat-rules/eu-vat-returns/reverse-charge-on-eu-vat.html)
[42](https://accountancyeurope.eu/wp-content/uploads/2022/12/220214-VAT-rates-factsheet.pdf)
[43](https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/vat-rules-rates/index_el.htm)
[44](https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A62014CJ0161)
[45](https://www.vatcalc.com/eu/eu-reduced-vat-rate-freedoms-adopted-6-april-2022-in-force/)
[46](https://www.grantthornton.ie/insights/factsheets/9-percent-vat-apartments-housing-supply/)
[47](https://www.irishtimes.com/business/2025/10/16/vat-cut-on-apartments-will-have-inequitable-impact/)
[48](https://www.irishtimes.com/ireland/housing-planning/2025/10/11/housing-crisis-budget-2026-apartments-vat-corporation-tax/)
[49](https://www.thejournal.ie/minister-for-housing-says-tax-cut-is-because-developers-cant-break-even-on-apartments-6838322-Oct2025/)
[50](https://www.eurofiscalis.com/en/vat-rates-in-ue/)
[51](https://taxation-customs.ec.europa.eu/news/eu-vat-derogations-2025-10-14_en)
[52](https://www.accountable.eu/en-be/blog/vat-rates-construction/)
[53](https://espa.io/en/real-estate-the-suspension-of-24-vat-on-construction-is-extended-until-2024/)
[54](https://iobe.gr/docs/research/RES_05_F_24062025_REP_GR.pdf)
[55](https://www.forin.gr/articles/article/85475/iobe-sta-157-dis-h-aksia-paragwghs-tou-kladou-twn-kataskeuwn-sthn-ellada)
[56](https://ypodomes.com/kataskeyes-synechizei-na-kalpazei-o-klados-avevaiotita-logo-nok-alla-kai-10-dis-eyro-se-nea-erga-mechri-to-2030/)
[57](https://1stopvat.com/eu-guide-to-simplified-triangulation-method-for-vat-purposes/)
[58](https://marosavat.com/vat-triangulation-simplification/)
[59](https://www.pwc.nl/en/insights-and-publications/tax-news/vat/wider-application-of-simplified-procedure-for-triangulation-afte.html)
[60](https://360wedo.com/en/simplified-trilateral-trade-procedure/)
[61](https://www.loyensloeff.com/insights/news–events/news/ecj-rules-on-vat-simplified-triangulation-scheme/)
[62](https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2013/02/vat-construction-real-estate-201301-v2.pdf)
[63](https://www.thetaxcompany.eu/details-you+are+engaged+in+the+construction+of+a+building+in+an+eu+country+in+which+you+are+not+established-407)
[64](https://www.easytax.co/en/industries/vat-and-building-sites-renovation-construction/)
[65](https://www.grantthornton.nl/en/insights-en/topics/tax/vat/major-eu-reforms-for-customs-and-import-vat-in-the-pipeline/)
[66](https://www.asd-int.com/en/vat-rates-2025-in-europe/)
[67](https://www.thetaxcompany.eu/details-international+construction+firms+obtaining+vat+numbers+to+comply+with+vat+obligations+on+cross-border+projects+across+the+eu-568)
[68](https://www.globalvatcompliance.com/globalvatnews/vat-rates-in-europe-2021/)
[69](https://accace.com/vat-in-europe/)
[70](https://www.advantlaw.com/fileadmin/advantlaw/Brochures_ADVANT/The_VAT_Group_regime_in_France__Germany_and_Italy_ADVANT.pdf)
[71](https://www.vatcalc.com/global/global-2023-vat-gst-changes/)