Άρθρο 7 Μείωση της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για κατοικίες, αυτοκίνητα και σκάφη, κατάργηση της ελάχιστης αντικειμενικής δαπάνης εξαρτώμενων τέκνων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 31 και περ. θ) άρθρου 33 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

 

  1. Στην παρ. 1 του άρθρου 31 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί των αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α), αα) στο πρώτο εδάφιο, i) οι λέξεις «με σαράντα (40) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με είκοσι οκτώ (28) ευρώ», ii) οι λέξεις «με εξήντα πέντε (65) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με σαράντα πέντε (45) ευρώ», iii) οι λέξεις «με εκατόν δέκα (110) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με εβδομήντα επτά (77) ευρώ», iv) οι λέξεις «με διακόσια (200) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με εκατό σαράντα (140) ευρώ» και v) οι λέξεις «με τετρακόσια (400) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «με διακόσια ογδόντα (280) ευρώ», αβ) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «σαράντα (40) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «είκοσι οκτώ (28) ευρώ», αγ) στο τρίτο εδάφιο, i) οι λέξεις «σαράντα τοις εκατό (40%)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τριάντα τοις εκατό (30%)» και ii) οι λέξεις «εβδομήντα τοις εκατό (70%)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πενήντα οκτώ τοις εκατό (58%)», β) στην περ. γ), βα) στο εισαγωγικό εδάφιο, οι λέξεις «ορίζεται ως εξής» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για επιβατικά αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.), έως την 31η.10.2010, ορίζεται με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα τους ως εξής», ββ) στο πρώτο εδάφιο, i) στην υποπερ. αα), οι λέξεις «τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ», ii) στην υποπερ. ββ), οι λέξεις «εξακόσια (600) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τριακόσια (300) ευρώ», iii) στην υποπερ. γγ), οι λέξεις «εννιακόσια (900) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τετρακόσια πενήντα (450) ευρώ», iv) στην υποπερ. δδ), οι λέξεις «χίλια διακόσια (1.200) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εξακόσια (600) ευρώ», v) προστίθεται υποπερ. εε), βγ) το δεύτερο εδάφιο καταργείται, βδ) στο νέο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «κινητικά αναπήρους» αντικαθίστανται από τις λέξεις «άτομα με κινητική αναπηρία», βε) στο νέο τρίτο εδάφιο, οι λέξεις «κινητικά αναπήρους» αντικαθίστανται από τις λέξεις «άτομα με κινητική αναπηρία», γ) στο δεύτερο εδάφιο της περ. ε), οι λέξεις «διανοητική καθυστέρηση» αντικαθίστανται από τις λέξεις «νοητική υστέρηση», δ) στην περ. στ), δα) στην υποπερ. αα) του πρώτου εδαφίου, i) οι λέξεις «τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δύο χιλιάδων οκτακοσίων (2.800) ευρώ» και ii) οι λέξεις «πάνω από πέντε (5) μέτρα το πόσο αυτό αυξάνεται κατά δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ το» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σκάφη με μήκος μεγαλύτερο από πέντε (5) μέτρα το ποσό αυτό αυξάνεται κατά χίλια τετρακόσια (1.400) ευρώ ανά», δβ) στην υποπερ. ββ) του πρώτου εδαφίου, i) οι λέξεις «δώδεκα χιλιάδες (12.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «οκτώ χιλιάδες τετρακόσια (8.400) ευρώ», ii) οι λέξεις «τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δύο χιλιάδες εκατό (2.100) ευρώ», iii) οι λέξεις «επτά χιλιάδες πεντακόσια (7.500) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πέντε χιλιάδες διακόσια πενήντα (5.250) ευρώ», iv) οι λέξεις «δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «προστίθενται δέκα χιλιάδες πεντακόσια (10.500) ευρώ», v) οι λέξεις «είκοσι δύο χιλιάδες πεντακόσια (22.500) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «προστίθενται δεκαπέντε χιλιάδες επτακόσια πενήντα (15.750) ευρώ», vi) οι λέξεις «τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «προστίθενται είκοσι μία χιλιάδες (21.000) ευρώ» και vii) οι λέξεις «πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τριάντα πέντε χιλιάδες (35.000) ευρώ», δγ) το τέταρτο εδάφιο καταργείται, δδ) στο τελευταίο εδάφιο, μετά τη λέξη «περ. γ)», οι λέξεις «, εκτός αυτών που αναφέρονται στην παλαιότητα των αυτοκινήτων,» διαγράφονται, ε) στην περ. ζ), στο δεύτερο εδάφιο της υποπερ. γγ), μετά τη λέξη «ακινησίας», οι λέξεις «και παλαιότητας» διαγράφονται, στ) στο δεύτερο εδάφιο της περ. η), οι λέξεις «τα παραπάνω ποσά» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τα ποσά της παρούσας περίπτωσης», ζ) στην περ. θ), προστίθεται δεύτερο εδάφιο, και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 31 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 31

Αντικειμενικές δαπάνες και υπηρεσίες

  1. Για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού εισοδήματος του φορολογουμένου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα:

α) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη, με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της ιδιοκατοικούμενης ή μισθωμένης ή της δωρεάν παραχωρούμενης κύριας κατοικίας ορίζεται κλιμακωτά, για τα ογδόντα (80) πρώτα τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με είκοσι οκτώ (28) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα επόμενα από ογδόντα ένα (81) μέχρι και εκατόν είκοσι (120) τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με σαράντα πέντε (45) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα επόμενα από εκατόν είκοσι ένα (121) μέχρι και διακόσια (200) τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με εβδομήντα επτά (77) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, για τα διακόσια ένα (201) έως τριακόσια (300) τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων αυτής, με εκατό σαράντα (140) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο και για τα πλέον των τριακοσίων (300) τετραγωνικών μέτρων κύριων χώρων αυτής, με διακόσια ογδόντα (280) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Για τον υπολογισμό της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης των βοηθητικών χώρων της κύριας κατοικίας ορίζεται ποσό είκοσι οκτώ (28) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Τα παραπάνω ποσά προσαυξάνονται, προκειμένου για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης, σύμφωνα με τον αντικειμενικό προσδιορισμό των ακινήτων, από δύο χιλιάδες οκτακόσια (2.800) ευρώ έως τέσσερις χιλιάδες εννιακόσια ενενήντα εννέα (4.999) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) και για περιοχές με τιμή ζώνης από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ και άνω το τετραγωνικό μέτρο, κατά ποσοστό πενήντα οκτώ τοις εκατό (58%). Όλα τα παραπάνω ποσά προσαυξάνονται, προκειμένου για μονοκατοικίες, κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%).

β) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη, που εκτιμάται με βάση τα τετραγωνικά μέτρα μίας (1) ή περισσοτέρων ιδιοκατοικούμενων ή μισθωμένων δευτερευουσών κατοικιών, καθώς και των βοηθητικών χώρων αυτών, ορίζεται στο ένα δεύτερο (1/2) της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης όπως αυτή ορίζεται στην περ. α).

γ) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης, για αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.), έως την 31η.10.2010, ορίζεται με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα τους ως εξής:

αα) για αυτοκίνητα μέχρι χίλια διακόσια (1.200) κυβικά εκατοστά σε δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,

ββ) για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των χιλίων διακοσίων (1.200) κυβικών εκατοστών προστίθενται τριακόσια (300) ευρώ ανά εκατό (100) κυβικά εκατοστά μέχρι τα δύο χιλιάδες (2.000) κυβικά εκατοστά,

γγ) για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των δύο χιλιάδων (2.000) κυβικών εκατοστών προστίθενται τετρακόσια πενήντα (450) ευρώ ανά εκατό (100) κυβικά εκατοστά και μέχρι τρεις χιλιάδες (3.000) κυβικά εκατοστά και

δδ) για αυτοκίνητα μεγαλύτερα από τρεις χιλιάδες (3.000) κυβικά εκατοστά προστίθενται εξακόσια (600) ευρώ ανά εκατό (100) κυβικά εκατοστά.

εε) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. από την 1η.11.2010 και μετά, ορίζεται αποκλειστικά με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα, CO2) ανά χιλιόμετρο, όπως αυτές προσδιορίζονται για την επιβολή των τελών κυκλοφορίας σύμφωνα με τις υποπερ. βα) και ββ) της περ. β) του άρθρου 55 του Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων (ν. 5177/2025, Α΄ 21) και ως εξής:

  1. i) για αυτοκίνητα που εκπέμπουν μέχρι εκατόν είκοσι δύο (122) γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο σε δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ,
  2. ii) για αυτοκίνητα που εκπέμπουν περισσότερα από εκατόν είκοσι δύο (122) γραμμάρια CO2ανά χιλιόμετρο έως εκατόν τριάντα εννέα (139) γραμμάρια CO2, προστίθενται τριάντα (30) ευρώ ανά γραμμάριο CO2που υπερβαίνει τα εκατόν είκοσι δύο (122) γραμμάρια,

iii) για αυτοκίνητα που εκπέμπουν περισσότερα από εκατόν τριάντα εννέα (139) έως εκατόν εξήντα έξι (166) γραμμάρια CO2, προστίθενται σαράντα πέντε (45) ευρώ ανά γραμμάριο CO2που υπερβαίνει τα εκατόν τριάντα εννέα (139) γραμμάρια και

  1. iv) για αυτοκίνητα που εκπέμπουν περισσότερα από εκατόν εξήντα έξι (166) γραμμάρια CO2, προστίθενται εξήντα (60) ευρώ ανά γραμμάριο CO2που υπερβαίνει τα εκατόν εξήντα έξι (166) γραμμάρια.

Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη δεν εφαρμόζεται για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας το οποίο εκδίδεται από διεθνή ή ημεδαπό φορέα που έχει αρμοδιότητα να εκδίδει τέτοιο πιστοποιητικό, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης τα οποία είναι ειδικά διασκευασμένα για άτομα με κινητική αναπηρία.

Ως επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης ειδικά διασκευασμένα για άτομα με κινητική αναπηρία θεωρούνται εκείνα που διασκευάσθηκαν ύστερα από άδεια της αρμόδιας αρχής, για να οδηγούνται από πρόσωπα που παρουσιάζουν κινητική αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%) ή για να μεταφέρουν αυτά τα πρόσωπα μαζί με τα αντικείμενα που είναι απαραίτητα για τη μετακίνηση τους. Στις περιπτώσεις εταιρειών ομόρρυθμων ή ετερόρρυθμων ή περιορισμένης ευθύνης ή ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών ή ανωνύμων ή αστικών, καθώς και των κοινωνιών και κοινοπραξιών που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, οι οποίες έχουν στην κυριότητα ή στην κατοχή τους επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί σε αυτά λογίζεται ως αντικειμενική δαπάνη των:

  1. i) ομόρρυθμων ή απλών, εκτός των ετερόρρυθμων, εταίρων ή κοινωνών ή μελών της κοινοπραξίας φυσικών προσώπων, επιμεριζόμενη μεταξύ αυτών κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρεία, προκειμένου περί ομόρρυθμων ή ετερόρρυθμων ή αστικών εταιρειών ή στην κοινωνία ή στην κοινοπραξία,
  2. ii) των φυσικών προσώπων, μελών της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης, επιμεριζόμενη μεταξύ αυτών, κατά το ποσοστό συμμετοχής του καθενός στην εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, όταν οι διαχειριστές αυτής δεν είναι εταίροι της,

iii) των διαχειριστών της εταιρίας περιορισμένης ευθύνης που είναι και εταίροι της, επιμεριζόμενη μεταξύ αυτών κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρία περιορισμένης ευθύνης και

  1. iv) των διευθυνόντων και εντεταλμένων συμβούλων, διοικητών ανωνύμων εταιριών και προέδρων των διοικητικών συμβουλίων τους, επιμεριζόμενη ισομερώς μεταξύ τους.

Αν στις πιο πάνω περιπτώσεις οι εταίροι των ομόρρυθμων ή ετερόρρυθμων ή περιορισμένης ευθύνης ή αστικών εταιριών, καθώς και των κοινωνιών ή κοινοπραξιών είναι νομικά πρόσωπα, η αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει με βάση τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που έχουν στην κυριότητα ή την κατοχή τους λογίζεται ως αντικειμενική δαπάνη των φυσικών προσώπων, που μετέχουν σε αυτά τα νομικά πρόσωπα, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο προηγούμενο εδάφιο.

Για τα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα που δεν έχουν εγκατάσταση στην Ελλάδα, αλλά υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης, καθώς και για τις αλλοδαπές επιχειρήσεις, το ποσό της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης που προκύπτει με βάση αυτοκίνητα αυτής της περίπτωσης, ιδιοκτησίας του αλλοδαπού νομικού προσώπου ή ιδιοκτησίας ή κατοχής γραφείου, υποκαταστήματος ή πρακτορείου της αλλοδαπής επιχείρησης εγκατεστημένου στην Ελλάδα, βαρύνει το πρόσωπο που εκπροσωπεί στην Ελλάδα το αλλοδαπό νομικό πρόσωπο ή την αλλοδαπή επιχείρηση ή προΐσταται του γραφείου ή υποκαταστήματος ή πρακτορείου.

Η αντικειμενική αυτή δαπάνη βαρύνει καθένα από τα φυσικά πρόσωπα που ορίζονται από τις διατάξεις αυτής της παραγράφου ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής ή κατοικίας τους και δεν μπορεί για καθένα από αυτά τα πρόσωπα και για κάθε εταιρία να είναι ανώτερη από τη μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρίας.

Αν ο φορολογούμενος και τα εξαρτώμενα μέλη του είναι κύριοι ή κάτοχοι και άλλων επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, η αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει για τα αυτοκίνητα αυτά λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της συνολικής αντικειμενικής δαπάνης.

Η αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει βάσει επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης, του οποίου κύριος ή κάτοχος είναι ανήλικο τέκνο, λογίζεται ως αντικειμενική δαπάνη του γονέα που έχει το μεγαλύτερο εισόδημα και αν αυτός έχασε τη γονική μέριμνα, του άλλου γονέα. Αν αποκτηθεί ή μεταβιβασθεί με οποιονδήποτε τρόπο επιβατικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης κατά τη διάρκεια του έτους, η αντικειμενική δαπάνη περιορίζεται σε τόσα δωδέκατα όσοι και οι μήνες κυριότητας ή κατοχής του αυτοκινήτου. Διάστημα μεγαλύτερο από δεκαπέντε (15) ημέρες λογίζεται ως ολόκληρος μήνας. Τα ίδια εφαρμόζονται και σε περίπτωση ακινησίας ή ολοκληρωτικής καταστροφής του αυτοκινήτου από οποιαδήποτε αιτία.

Αν μεταβιβασθεί ή αποκτηθεί εικονικά αυτοκίνητο από περισσότερα πρόσωπα, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη του ισχύει αυτοτελώς στο σύνολο της για καθέναν από τους συμβαλλομένους. Εικονική θεωρείται η μεταβίβαση ή η κτήση που πραγματοποιείται ιδίως μεταξύ συγγενών εξ αίματος ή εξ αγχιστείας κατ` ευθεία γραμμή ή εκ πλαγίου μέχρι και τον τρίτο βαθμό, επιτρέπεται όμως η ανταπόδειξη. Όταν η συγκυριότητα είναι πραγματική, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη επιμερίζεται κατά το λόγο των ιδανικών μεριδίων καθενός συγκυρίου.

Προκειμένου για εκπαιδευτές οδηγών αυτοκινήτων, καθώς και για τις επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, που χρησιμοποιούν για το σκοπό αυτόν περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, για τον υπολογισμό της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης λαμβάνεται υπόψη το αυτοκίνητο που δίνει τη μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη. Στις περιπτώσεις ενοικίασης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης αυτοκινήτων επιβατικών ιδιωτικής ή μικτής χρήσης, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη, που αντιστοιχεί στο χρόνο χρησιμοποίησης αυτών, βαρύνει τον μισθωτή τους.

Η περ. γ) εφαρμόζονται ανάλογα και για τον προσδιορισμό της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης των αυτοκινήτων μικτής χρήσης και των αυτοκινήτων τύπου JEEP.

δ) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη που καταβάλλεται για ιδιωτικά σχολεία στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης, με εξαίρεση τα εσπερινά γυμνάσια και λύκεια, καθώς και τα ειδικά σχολεία ατόμων με ειδικές ανάγκες, όπως προκύπτει από τις σχετικές αποδείξεις παροχής υπηρεσιών.

ε) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη που καταβάλλεται για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, η οποία ορίζεται στο εκάστοτε κατώτατο όριο αμοιβών όπως αυτό προσδιορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις για την αντίστοιχη κατηγορία εργαζομένων. Η διάταξη αυτή δεν εφαρμόζεται όταν ο φορολογούμενος απασχολεί έναν (1) μόνο οικιακό βοηθό ή όταν ο ίδιος ή πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει έχει αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό και πάνω (67%) από νοητική υστέρηση ή φυσική αναπηρία ή είναι ηλικίας άνω των εξήντα πέντε (65) ετών και απασχολεί έναν νοσοκόμο.

στ) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη με βάση σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, κυριότητας ή κατοχής του φορολογουμένου, της συζύγου του ή των προσώπων που τους βαρύνουν εκτιμάται με βάση το κόστος τελών ελλιμενισμού, ασφαλίστρων, καυσίμων, συντήρησης και πρακτόρευσης και ορίζεται, ανάλογα με τα μέτρα ολικού μήκους του σκάφους, ως εξής:

αα) Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου, ταχύπλοα και μη, ολικού μήκους μέχρι πέντε (5) μέτρα, στο ποσό των δύο χιλιάδων οκτακοσίων (2.800) ευρώ, ενώ για τα σκάφη με μήκος μεγαλύτερο από πέντε (5) μέτρα το ποσό αυτό αυξάνεται κατά χίλια τετρακόσια (1.400) ευρώ ανά μέτρο.

ββ) Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρο ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και επτά (7) μέτρα, οκτώ χιλιάδες τετρακόσια (8.400) ευρώ, πάνω από επτά (7) μέτρα και μέχρι δέκα (10) μέτρα προστίθενται δύο χιλιάδες εκατό (2.100) ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δέκα (10) μέτρα και μέχρι δώδεκα (12) μέτρα προστίθενται πέντε χιλιάδες διακόσια πενήντα (5.250) ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δώδεκα (12) μέτρα και μέχρι δεκαπέντε (15) μέτρα προστίθενται δέκα χιλιάδες πεντακόσια (10.500) ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δεκαπέντε (15) μέτρα και μέχρι δεκαοκτώ (18) μέτρα προστίθενται δεκαπέντε χιλιάδες επτακόσια πενήντα (15.750) ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δεκαοκτώ (18) μέτρα και μέχρι είκοσι δύο (22) μέτρα προστίθενται είκοσι μία χιλιάδες (21.000) ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους και πάνω από είκοσι δύο (22) μέτρα προστίθενται τριάντα πέντε χιλιάδες (35.000) ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους.

Τα ποσά της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης αυτής της υποπερίπτωσης μειώνονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) προκειμένου για ιστιοφόρα σκάφη. Κατά το ίδιο ποσοστό μειώνονται και για πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευασθεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση. Για σκάφη με μόνιμο πλήρωμα ναυτολογημένο για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος. Τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την αντικειμενική δαπάνη. Η περ. γ) εφαρμόζεται ανάλογα και στην περίπτωση αυτή.

ζ) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη για αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα κυριότητας ή κατοχής του φορολογουμένου και των εξαρτώμενων μελών του και τους βαρύνουν, η οποία ορίζεται ως εξής:

αα) Για ανεμόπτερα στο ποσό των οκτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ.

ββ) Για αεροσκάφη με κινητήρα κοινό, εσωτερικής καύσης και στροβιλοελικοφόρα, καθώς και ελικόπτερα, στο ποσό των εξήντα πέντε χιλιάδων (65.000) ευρώ για τους εκατόν πενήντα (150) πρώτους ίππους ισχύος του κινητήρα τους που προσαυξάνεται με το ποσό των πεντακοσίων (500) ευρώ για κάθε ίππο πάνω από τους εκατόν πενήντα (150) ίππους.

γγ) Για αεροσκάφη αεριοπροωθούμενα (JET) στο ποσό των διακοσίων (200) ευρώ για κάθε λίμπρα ώθησης. Η περ. γ), εκτός της ακινησίας, εφαρμόζεται αναλόγως και στην περίπτωση αυτή.

δδ) Για τις υπερελαφρές πτητικές αθλητικές μηχανές (Υ.Π.Α.Μ.) που υπάγονται στην παρ. 1 του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Δ2/26314/8802/27.7.2010 απόφασης του Διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας «Κανονισμός Υπερελαφρών Πτητικών Αθλητικών Μηχανών» (Β’ 1360), στο ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ.

Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου ισχύει από την 1η.1.2011.

η) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη, εξωτερικής δεξαμενής κολύμβησης που προκύπτει για τον κύριο ή κάτοχο αυτής, ορίζεται, ανάλογα με την επιφάνεια της, ανά κλίμακα, σε εκατόν εξήντα (160) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο μέχρι τα εξήντα (60) τετραγωνικά μέτρα και σε τριακόσια είκοσι (320) ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για επιφάνεια άνω των εξήντα (60) τετραγωνικών μέτρων.

Προκειμένου για εσωτερική δεξαμενή κολύμβησης τα ποσά της παρούσας περίπτωσης διπλασιάζονται.

θ) Η ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη του φορολογούμενου ορίζεται σε τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ προκειμένου για τον άγαμο και σε πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για τους συζύγους που υποβάλλουν κοινή δήλωση, εφόσον δηλώνεται πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα. Η παρούσα περίπτωση δεν εφαρμόζεται στα εξαρτώμενα τέκνα της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 11 που αποκτούν εισόδημα και έχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

  1. Το ετήσιο συνολικό ποσό της αντικειμενικής δαπάνης, που προσδιορίζεται σύμφωνα με την παρ. 1, μπορεί να αμφισβητηθεί από τον φορολογούμενο όταν είναι μεγαλύτερο από την πραγματική δαπάνη του φορολογουμένου και των εξαρτώμενων μελών που τον βαρύνουν, εφόσον αποδεικνύεται από τον υπόχρεο με βάση πραγματικά περιστατικά ή στοιχεία. Τέτοια περιστατικά συντρέχουν ιδίως στο πρόσωπο των υπόχρεων, οι οποίοι:

α) υπηρετούν τη στρατιωτική θητεία τους στις Ένοπλες Δυνάμεις,

β) είναι φυλακισμένοι,

γ) νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κλινική,

δ) είναι άνεργοι και δικαιούνται βοήθημα ανεργίας,

ε) συγκατοικούν με συγγενείς πρώτου βαθμού και έχουν μειωμένες δαπάνες διαβίωσης, λόγω αποδεδειγμένης συμβολής στις δαπάνες αυτές των συγγενών τους με την προϋπόθεση ότι οι τελευταίοι αυτοί έχουν εισόδημα από εμφανείς πηγές,

στ) είναι ορφανοί ανήλικοι, οι οποίοι έχουν στην κυριότητα τους επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης από κληρονομιά του πατέρα ή της μητέρας τους και

ζ) προσκομίζουν στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι για λόγους ανώτερης βίας πραγματοποίησαν δαπάνη μικρότερη από την αντικειμενική.

Όταν συντρέχει μία ή περισσότερες από τις περ. α) έως ζ) του δεύτερου εδαφίου, ο φορολογούμενος υποχρεούται να υποβάλει τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών του. Η Φορολογική Διοίκηση ελέγχει την αλήθεια των ισχυρισμών και την ακρίβεια των αποδεικτικών στοιχείων του φορολογουμένου και μειώνει ανάλογα την ετήσια αντικειμενική δαπάνη, στην οποία αναφέρονται οι ισχυρισμοί και τα αποδεικτικά στοιχεία.

Στις περ. α) και ε), η διαφορά μεταξύ της αντικειμενικής δαπάνης και της πραγματικής δαπάνης λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της συνολικής αντικειμενικής δαπάνης του γονέα ή του τέκνου που συμβάλλει στις δαπάνες διαβίωσης του υπόχρεου.

Αν πρόκειται για τους γονείς, η διαφορά αντικειμενικής δαπάνης καταλογίζεται σε εκείνον που έχει το μεγαλύτερο εισόδημα.».

  1. Στο δεύτερο εδάφιο της περ. θ) του άρθρου 33 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, περί της μη εφαρμογής αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών, οι λέξεις «τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ» και η περ. θ) διαμορφώνεται ως εξής:

«θ) Προκειμένου για αγορά επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης, οχήματος τύπου L, μοτοποδηλάτου, μοτοσυκλέτας, καθώς και οχήματος παντός εδάφους ή άλλου μικρού οχήματος με τρεις ή τέσσερεις τροχούς, μηδενικών ρύπων με Λ.Τ.Π.Φ. έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ. Για τα αυτοκίνητα του προηγούμενου εδαφίου ορίζεται μηδενική ετήσια αντικειμενική δαπάνη, ενώ για τα άνω του ορίου αυτού η ετήσια αντικειμενική δαπάνη ορίζεται σε δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ.».

 

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 16:15 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΤΖΩΡΟΣ

    ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΕ ΠΟΙΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΜΕΙΩΝΕΤΕ ΤΟ ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΠΟΛΥΤΕΛΗ ΣΠΙΤΙΑ ΠΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΣΚΑΦΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΠΙΣΙΝΕΣ? ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΒΑΣΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΑΛΛΑ Ο ΦΟΡΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ ΠΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΒΑΣΕΙ ΑΥΤΟΥ ΚΑΙ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΜΙΑ ΠΙΣΙΝΑ ΑΞΙΑΣ ΛΙΓΩΝ ΧΙΛΑΙΑΔΩΝ ΕΥΡΩ ( 10 -15 ΧΙΛΑΙΔΕΣ ΕΥΡΩ) ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ ΔΙΠΛΗ ΣΕ ΛΙΓΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΤΗΣΙΟ ΦΟΡΟ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ.ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΩΝ ΝΟΜΟΤΑΓΩΝ ΠΟΥ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΤΗ ΠΙΣΙΝΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΧΟΥΝ ΒΑΦΤΙΣΕΙ ΔΕΞΑΜΕΝΗ Η ΤΗΝ ΑΓΝΟΟΥΝ ΠΑΝΤΕΛΩΣ.ΚΑΙ ΤΟΛΕΩ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΕΝΑ ΜΕΣΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΝΑ ΤΗΝ ΕΧΕΙΣ ΕΙΔΙΚΑ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ ΟΠΟΥ Η ΓΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΙΒΗ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΩΡΟΣ.ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΙΟΡΘΩΣΕΤΕ ΑΡΚΕΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΛΗΡΩΣΑΜΕ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΒΛΑΚΕΣ ΝΟΜΟΤΑΓΕΙ ΠΟΥ ΤΙΣ ΕΧΟΥΜΕ ΔΗΛΩΣΕΙ ΑΠΟ ΤΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ ΞΕΡΕΤΕ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑ.

  • 19 Οκτωβρίου 2025, 21:15 | Nikos

    Όταν το ΠΑΣΟΚ εισήγαγε τα τεκμήρια διαβίωσης για τις κατοικίες το 2010 δημιούργησε μείζονες στρεβλώσεις καθώς αυτά αυξάνονταν εκθετικά ανάλογα με το εμβαδόν των οικιών, ενώ προσαυξάνονταν και ανάλογα με την τιμή ζώνης. Το αποτέλεσμα αυτής της κοντόφθαλμης κίνησης, ήταν συγκεκριμένες περιοχές να χάσουν την αξία τους καθώς πολλά σπίτια έκλεισαν και δεν νοικιάζονταν. Αυτό φυσικά κόστισε και στις τράπεζες που έχασαν μέρος της αξίας του ενεχύρου για δάνεια που είχαν δώσει με αποτέλεσμα να πρέπει να ανακεφαλαιοποιηθούν (εν μέρει και λόγω των προβλέψεων που έπρεπε να σχηματίσουν) με χρήματα του φορολογουμένου.

    Με ποιο σκεπτικό ένα σπίτι 80 τετραγωνικών έχει τεκμήριο 3200 ευρώ κι ένα σπίτι 400 μέτρων έχει τεκμήριο διαβίωσης 74600 ευρώ (23 φορές μεγαλύτερο ή εάν πρόκειται για μονοκατοικία σε «ακριβή» περιοχή να είναι ακόμη και 40 φορές υψηλότερο!)

    Επίσης, με ποιο σκεπτικό και ποια λογική ένα σπίτι που βρίσκεται στη μια πλευρά μιας οδού μπορεί να έχει τεκμήριο 40% (ή 30% με την νυν πρόταση) υψηλότερο από το εάν ευρίσκετο στην άλλη πλευρά του ίδιου δρόμου που έχει χαμηλοτερη τιμή ζώνης;

    Η Νέα Δημοκρατία υποσχέθηκε το 2019 την πλήρη κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης έως το 2022. Είναι καιρός πλέον να το κάνει – την ψηφίσαμε γι αυτό. Η ΑΑΔΕ έχει κάνει πρόοδο μεγάλη και διαθέτει πια την τεχνολογία για να πιάνει τη φοροδιαφυγή – κι εν πάσει περιπτώσει ένας ηλεκτρολόγος που μένει σε ένα μικρό διαμέρισμα μπορεί κάλλιστα να ξεφεύγει των τεκμηρίων και να φοροδιαφεύγει κατά βούληση. Ίσως με τον εξορθολογισμό των τεκμηρίων να αυξηθεί και η ζήτηση για κατοικίες σε «απαγορευτικές» περιοχές και να αυξηθεί το απόθεμα των κατοικιών προς ενοικίαση (ένα πρόβλημα που απασχολεί ήδη αρκετά την κοινωνία).

  • 19 Οκτωβρίου 2025, 21:14 | Νίκος

    Όταν το ΠΑΣΟΚ εισήγαγε τα τεκμήρια διαβίωσης για τις κατοικίες το 2010 δημιούργησε μείζονες στρεβλώσεις καθώς αυτά αυξάνονταν εκθετικά ανάλογα με το εμβαδόν των οικιών, ενώ προσαυξάνονταν και ανάλογα με την τιμή ζώνης. Το αποτέλεσμα αυτής της κοντόφθαλμης κίνησης, ήταν συγκεκριμένες περιοχές να χάσουν την αξία τους καθώς πολλά σπίτια έκλεισαν και δεν νοικιάζονταν. Αυτό φυσικά κόστισε και στις τράπεζες που έχασαν μέρος της αξίας του ενεχύρου για δάνεια που είχαν δώσει με αποτέλεσμα να πρέπει να ανακεφαλαιοποιηθούν (εν μέρει και λόγω των προβλέψεων που έπρεπε να σχηματίσουν) με χρήματα του φορολογουμένου.

    Με ποιο σκεπτικό ένα σπίτι 80 τετραγωνικών έχει τεκμήριο 3200 ευρώ κι ένα σπίτι 400 μέτρων έχει τεκμήριο διαβίωσης 74600 ευρώ (23 φορές μεγαλύτερο ή εάν πρόκειται για μονοκατοικία σε «ακριβή» περιοχή να είναι ακόμη και 40 φορές υψηλότερο!)

    Επίσης, με ποιο σκεπτικό και ποια λογική ένα σπίτι που βρίσκεται στη μια πλευρά μιας οδού μπορεί να έχει τεκμήριο 40% (ή 30% με την νυν πρόταση) υψηλότερο από το εάν ευρίσκετο στην άλλη πλευρά του ίδιου δρόμου που έχει χαμηλοτερη τιμή ζώνης;

    Η Νέα Δημοκρατία υποσχέθηκε το 2019 την πλήρη κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης έως το 2022. Είναι καιρός πλέον να το κάνει – την ψηφίσαμε γι αυτό. Η ΑΑΔΕ έχει κάνει πρόοδο μεγάλη και διαθέτει πια την τεχνολογία για να πιάνει τη φοροδιαφυγή – κι εν πάσει περιπτώσει ένας ηλεκτρολόγος που μένει σε ένα μικρό διαμέρισμα μπορεί κάλλιστα να ξεφεύγει των τεκμηρίων και να φοροδιαφεύγει κατά βούληση. Ίσως με τον εξορθολογισμό των τεκμηρίων να αυξηθεί και η ζήτηση για κατοικίες σε «απαγορευτικές» περιοχές και να αυξηθεί το απόθεμα των κατοικιών προς ενοικίαση (ένα πρόβλημα που απασχολεί ήδη αρκετά την κοινωνία).

  • 18 Οκτωβρίου 2025, 02:59 | Κ. Οικονομου

    Η προσαύξηση κατά 20% της αντικειμενικής δαπάνης των μονοκατοικιών (και των βοηθητικών τους χώρων) είναι αυθαίρετη, διότι
    α) Η μονοκατοικίες δεν βαρύνονται με κοινόχρηστες δαπάνες
    β) Οι μονοκατοικίες δεν έχουν ασανσέρ ούτε κεντρική θέρμανση και συνεπώς ούτε υπάρχει η δαπάνη αμοιβής συντηρητών και βλαβών
    γ) Η θέρμανση των περισσοτέρων (ιδίως όσων βρίσκονται σε οικισμούς) είναι ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΤΕΡΗ, διότι γίνεται με καυσόξυλα και όχι με το ακριβότερο πετρέλαιο των κεντρικών θερμάνσεων ούτε το επίσης ακριβότερο φυσικό αέριο.

    Μήπως στην αιτιολογική έκθεση (που συνοδεύει το νομοσχέδιο) θα μπορούσατε να προσθέσετε (εφόσον βέβαια διατηρήσετε τελικά την προσαύξηση) το πως οικονομοτεχνικά αιτιολογείται αυτή την προσαύξηση του 20%;

    Ευχαριστώ.

  • 17 Οκτωβρίου 2025, 09:03 | Μούλιας Ιωάννης

    Η διάκριση μεταξύ οχημάτων που ταξινομήθηκαν πριν και μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 έχει δημιουργήσει σημαντική αδικία και δυστυχώς συνεχίζεται. Οχήματα που καλύπτουν τα ίδια διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα, όπως Euro 5, αντιμετωπίζονται διαφορετικά μόνο λόγω της ημερομηνίας πρώτης ταξινόμησης.
    Παράδειγμα: ένα Audi Q5 2.0 TFSI, 2009, Euro 5 εκπέμπει ακριβώς τους ίδιους ρύπους με το ίδιο μοντέλο που ταξινομήθηκε το 2011. Παρόλα αυτά, το παλαιότερο όχημα υπολογίζεται με βάση κυβισμό και καταβάλλει σχεδόν διπλάσια τέλη κυκλοφορίας, ενώ το νεότερο υπολογίζεται με βάση εκπομπές CO₂, τιμωρώντας έτσι εκείνους που επέδειξαν οικολογική συνείδηση πριν την θέσπιση οποιουδήποτε κινήτρου.
    Η κατάσταση αυτή παραβιάζει βασικές αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας της φορολογίας, όπως προβλέπει το άρθρο 4 του Συντάγματος, και δημιουργεί αδικαιολόγητες διαφορές μεταξύ ιδιοκτητών οχημάτων με ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά.
    Πρόταση:
    Τα τέλη κυκλοφορίας και τα τεκμήρια να υπολογίζονται με βάση τις πραγματικές εκπομπές ρύπων (CO₂) και τα τεχνικά χαρακτηριστικά, ανεξαρτήτως της ημερομηνίας πρώτης ταξινόμησης, για όλα τα οχήματα που καλύπτουν διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα όπως Euro 5 και νεότερα.
    Με αυτή την προσέγγιση:
    • Αναγνωρίζεται η περιβαλλοντική επίδοση του οχήματος.
    • Εξαλείφεται η αδικία μεταξύ όμοιων οχημάτων.
    • Το φορολογικό σύστημα γίνεται πιο δίκαιο, διαφανές και σύμφωνο με τη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας.

  • 17 Οκτωβρίου 2025, 08:39 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΕΣΙΤΗΣ

    Με γνώμονα ότι το δημογραφικό έχει γίνει σημαία της κυβέρνησης και των λοιπόν κομμάτων, σε μια Ελλάδα που παραπαίει δημογραφικά και οι νέοι αναζητούν της τύχες τους στο εξωτερικό και αλλού θα έπρεπε το Κράτος να σταθεί αρωγό με γενναία κίνητρα προς αυτή την κατεύθυνση και να είναι συνεπής ώστε να νιώθει ο Έλληνας φορολογούμενος και ο εν δυνάμει που σκέφτεται να κάνει οικογένεια ότι το κράτος είναι δίπλα του από την αρχή ως το τέλος. Ενδεικτικά αναφέρω ότι τι νόημα έχει να υπάρχει ένα τεκμήριο ποσού 4400 εύρω σε ένα αυτοκίνητο έτους 2007 2000 κυβικών να πληρώνει 690 ευρώ τέλη κυκλοφορίας και ο κάτοχος του να είναι πολύτεκνος με έξι παιδιά όταν η αξία είναι ίσο με το τεκμήριο που βάζεται τολμώ να πω ότι δεν έχει καμία λογική. Επίσης επειδή είμαι γονέας έξι τέκνων (τρία από τα έξι φοιτητές) με έκπληξη διαπίστωσα ότι δεν είμαι δικαιούχος της παροχής του ΟΠΕΚΑ Α21 για το επίδομα τέκνων και μάλιστα καλούμαι να επιστρέψω την πρώτη δόση (για δυο μήνες 560 ευρώ)λόγω του ότι συνυπολογίσθηκε στο οικογενειακό εισόδημα το ποσό του γιου μου που εργάστηκε για 6 μήνες το προηγούμενο έτος μόνο και μόνο να συνεισφέρει στα ήδη αυξημένα έξοδα της οικογένειας, ειρησθω εν παροδω να σας αναφέρω ότι διαμένω σε ενοίκιο και τα έξοδα με φροντιστήρια σούπερ μαρκετ κ.α είναι αδύνατον να ανταπεξέλθουμε στις δύσκολες εποχές της ακρίβειας που ζούμε. Αν και ανήκω στην Γ εισοδηματική κατηγορία έμεινα εκτός επειδή έκανε το ‘’λάθος΄΄ο γιος μου να εργαστεί ώστε η οικογένεια μου να χάσει 280 ευρώ το μηνά συν το γεγονός ότι πρέπει να πληρώσω φόρο 500 ευρώ λόγο ότι βγήκε από φορολογικά εξαρτώμενος που ήταν.

    Αντιλαμβάνομαι πλήρως ότι πρέπει να υπάρχουν κάποια όρια όμως σε μια εποχή ακρίβειας και δημογραφικής κατάρρευσης ΟΦΕΙΛΕΙ και το κράτος ειδική φροντίδα για τις πολύτεκνες οικογένειες με βάση το άρθρο 21, παρ. 2 του Συντάγματος ,εφόσον το επίδομα παιδιού συνεχίζει να αποτελεί προνοιακό βοήθημα, και όχι δημογραφικό κίνητρο, δηλαδή στοχεύει στην μείωση της φτώχειας και στην στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών, πρέπει η Κυβέρνηση να αναπροσαρμόσει τα υφιστάμενα εισοδηματικά κριτήρια στα σημερινά επίπεδα κόστους ζωής, διότι τα εισοδηματικά όρια που ισχύουν ως σήμερα, είχαν ορισθεί το 2018, με εντελώς διαφορετικό κόστος ζωής. Καμία οικογένεια που φέρει την πολυτεκνική ιδιότητα ΔΕΝ πρέπει να χάσει το επίδομα παιδιού του ΟΠΕΚΑ. Καμία οικογένεια που έχει την πολυτεκνική ιδιότητα δεν έχει τόσο “υψηλή” περιουσιακή κατάσταση που να δικαιολογεί απώλεια του επιδόματος παιδιών του ΟΠΕΚΑ. ΟΛΕΣ οι οικογένειες που έχουν την πολυτεκνική ιδιότητα πρέπει να λαμβάνουν, χωρίς κριτήρια, το επίδομα παιδιού του ΟΠΕΚΑ, διότι στόχος του Κράτους είναι να αυξηθούν οι γεννήσεις (οι πολύτεκνοι διαχρονικά βοηθούν σε αυτό) και να αποτελέσουν οι πολύτεκνες οικογένειες πρότυπο-επιδίωξη και για τις άλλες οικογένειες της Ελλάδας, ώστε το ανθρώπινο κεφάλαιο αυτής της χώρας να μην μειωθεί άλλο

    απαιτείται μια συνολική στρατηγική με ουσιαστικά μέτρα στήριξης της οικογένειας και ειδικά των πολυτέκνων.

    Το παρελθόν μας διδάσκει ότι η πολύτεκνη οικογένεια αποτέλεσε τον θεμέλιο λίθο της ελληνικής κοινωνίας. Το παρόν δείχνει ότι, χωρίς στήριξη, η κατάσταση επιδεινώνεται, και το μέλλον απαιτεί άμεσες, τολμηρές παρεμβάσεις. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε στην Ελλάδα να γερνάει και να συρρικνώνεται πληθυσμιακά. Η λύση είναι η αναγνώριση της πολύτεκνης οικογένειας ως προτεραιότητα και η δημιουργία πολιτικών που θα την ενισχύσουν.

    Ελπίζοντας ότι θα σας βρω συμπαραστάτη στους ποιο πάνω προβληματισμούς μου μεταφέρετε και εσείς με την σειρά σας ποιο πάνω ώστε να αποτελέσει ένα κίνητρο το γεγονός ότι οι πολυτεκνία είναι ευλογία Παρόλου των δυσκολίων (εστί νιώθω) και από σας ως κράτος και ατομικά ως άνθρωποι να είστε δίπλα μας .

  • 16 Οκτωβρίου 2025, 17:50 | Βέρα Σαμαρά

    Εδώ και χρόνια ακούω για την κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης, ενός απόλυτα άδικου, και από όσο γνωρίζω (έχοντας ζήσει πολλά χρόνια στο εξωτερικό) αποκλειστικά Ελληνικού χαρατσιού. Ουδείς νοήμων άνθρωπος δεν μπορεί να κατανοήσει πώς ένα σπίτι ή ένα αυτοκίνητο που αγοράστηκε από κάποιον με τις οικονομίες του και όταν είχε τη σχετική οικονομική δυνατότητα, πρέπει να φορολογείται (επιπλέον, καθώς υπάρχει ο ΕΝΦΙΑ, τα τέλη κυκλοφορίας), όταν τα έσοδα αυτού του ανθρώπου έχουν μειωθεί.

    Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να ρωτήσω, πότε επιτέλους θα καταργηθούν πλήρως αυτά τα τεκμήρια, για να μην συζητάμε για τα ποσοστά της μείωσής τους αλλά για πραγματική φορολογική δικαιοσύνη.

    Με τιμή.

  • 16 Οκτωβρίου 2025, 10:34 | Τσιντσικλογλου Μάκης

    *Η πρόταση (οριζόντια 25%) αφορά τα >10 ετών οχήματα

    «Θα πρότεινα να μειωθούν οριζόντια κατά 25% ώστε να υπάρξει μια αναλογική μείωση τεκμηρίων για όλους.»

  • 15 Οκτωβρίου 2025, 10:31 | Τσιντσικλογλου Μάκης

    Θα ήθελα να ζητήσω να μειωθούν και τα τεκμήρια για τα παλαιότερα του 2010 αυτοκίνητα, επιβαρύνουν δυσανάλογα τον οικογενειακό προϋπολογισμό, και ο πρωθυπουργός είχε εξαγγείλει «Μειώνονται μεσοσταθμικά τα τεκμήρια διαβίωσης για κατοικίες και αυτοκίνητα κατά 30% για 500.000 φορολογούμενους».

    Θα πρότεινα να μειωθούν οριζόντια κατά 25% ώστε να υπάρξει μια αναλογική μείωση τεκμηρίων για όλους. Ευχαριστώ.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 19:54 | ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΕΣΥΠΡΗΣ

    Σχετικά με το τεκμαρτό εισόδημα από σκάφος, που το χρησιμοποιούμε 2 μήνες το καλοκαίρι, αναγκαζόμαστε να το δηλώνουμε σε ακινησία στο τοπικό λιμεναρχείο, να επισκεπτόμαστε το χειμώνα το τοπικό λιμεναρχείο και με κόστος €10 να παίρνουμε βεβαίωση ακινησίας και μετά το καλοκαίρι να κάνουμε πάλι άρση ακινησάς.
    Επίσης γιατί το τεκμήριο κατοικίας είναι συνάρτηση της τιμής ζώνης? Η αντικειμενική δαπάνη (κόστος ιδιοκατοίκησης) εξαρτάται από το που βρίσκεται το ακίνητο, δηλαδή ένα διαμέρισμα σε περιοχή με χαμηλή τιμή ζώνης έχει λιγότερο κόστος λειτουργίας και συντήρησης από ένα διαμέρισμα σε περιοχή με υψηλή τιμή ζώνης?

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 17:33 | Αλέξανδρος

    Στα σκάφη δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη ούτε η παλαιότητα αλλά ούτε και η ιδιότητα του ναυταθλητικού ως χαρακτηρισμός ιστιοφόρου σκάφους. Με βάση αυτό το νομοσχέδιο όχι μόνο αυξάνεται το τεκμήριο του σκάφους μου (όπως και πολλών άλλων), αλλά φαίνεται πως προκύπτει ένα «φανταστικό» σχεδόν «μυθικό» ποσό κατά τουλάχιστον 4- 5 φορές μεγαλύτερο από την πραγματικότητα.

  • Στο αρθρο αυτό δεν γίνεται κάποια πρόβλεψη για τα αυτοκινούμενα ( μηχανοκίνητα πλέον τροχόσπιτα ) και θα θέλαμε ως Σύλλογος Επαγγελματιών Τροχοσπίτων και αυτοκινουμένων Ελλάδος να θέσουμε και εμείς τις θέσεις μας.

    Τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα συμφωνα με τον Νόμο 4821/2021 αρθ83 παρ Γ ο υπολογισμός των τελών ταξινόμησης κατα τον εκτελωνισμό γίνεται χωρις να λαμβάνονται υπόψιν οι εκπομπές καυσαερίων των οχημάτων με μια μικρή διαφοροποίηση αν ειναι αντιρυπαντικής τεχνολογίας Euro 4, 5 ή 6 και τα τέλη κυκλοφορίας υπολγίζονται με τον κυβισμό.

    Επιπρόσθετα με τον Ν4758/2020 αρθ 121 παρ 6 τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα της Δασμολογικής Κλάσης Δ.Κ. 8703 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.Ο.), απαλλάσσονται από το εβδομήντα πέντε (75%) του προβλεπόμενου από τις διατάξεις του παρόντος τέλους ταξινόμησης.

    Καθώτι τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα δεν είναι οχήματα καθημερινής χρήσης, σημερα και λόγω των υψηλων τεκμηρίων διαβίωσης και καθώς ο κυβισμός τους στο 90 % είναι 2300 κυβικά, αναγκάζονται πολλοί κάτοχοι τους να δηλώνουν τα οχήματα σε ακινησία.

    Ζητούμε ο υπολογισμός των τεκμηρίων διαβίωσης να συνεχίσει να γίνεται με τον κυβισμό καθώς δεν υπάρχουν ρύποι στα οχήματα αυτά, και τα τεκμήρια να τυνχάνουν εκπτωσης αντίστοιχης του τέλους ταξινόμησης 75% καθώς σημερα κρίνονται ως ανασταλτικός παράγοντας για την απόκτηση ενος τέτοιου οχήματος και για την κατοχή τους αλλά και την θέση τους σε κίνηση όλο τον χρόνο.

    Με εκτίμηση
    ΣΕΑΡΤΕ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΡΥΜΟΥΛΚΟΥΜΕΝΩΝ ΤΡΟΧΟΣΠΊΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 17:47 | Michalis Mitsopoulos

    Καταλαβαίνω το άρθρο για «μείωση τεκμηρίων» εδώ προβλέπει και κατάργηση της εδώ και δεκαετίες υφιστάμενης έκπτωσης 30% και 50% αντίστοιχα σε ΙΧ που έχουν περάσει τα 5 και 10 χρόνια ηλικίας. Όμως, αυτό δεν είναι «μείωση» τεκμηρίων. Άρα για να υπάρχει συνέπεια με την εξαγγελεία της ΔΕΘ προτείνεται να μην καταργηθούν οι εν λόγω υφιστάμενες διατάξεις. Άλλωστε, σημασία στην ασφάλεια έχει καταρχήν η συντήρηση, ενώ ειδικά για ΙΧ που κινούνται λίγο μια αντικατάσταση δεν έχει ουσιαστικά θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα πριν περάσουν πολλά χρόνια. Καταρχήν, μάλλον είναι ένα μέτρο που τελικά έχει κερδισμένους μόνο μόνο εισαγωγείς και αλλοδαπούς κατασκευαστές ενώ θίγει την ελληνική βιοτεχνία συντήρησης ΙΧ και πλήττει όσους δεν μπορούν να δώσουν 30-50.000 ευρώ που πλέον κοστίζει ένα τυπικό νέο αυτοκίνητο, εκτός αν είναι πολύ μικρό.

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 09:38 | Δημήτρης Σιγανός

    Καλημέρα σας,

    Μετά την κατάθεση του φορολογικού νομοσχεδίου που αφορά τή μείωση στα τεκμήρια διαβίωσης κατοικιών καί αυτοκινήτων ήθελα να αναφέρω τα εξής:Είναι ΆΔΙΚΟ ΠΟΛΎ ΆΔΙΚΟ για εμάς που για οικονομικούς καθαρά λόγους έχουμε αυτοκίνητο εικοσαετίας σε άριστη κατάσταση περασμένο από ΚΤΕΟ και με κάρτα ελέγχου καυσαερίων με πληρωμένα τέλη κυκλοφορίας και ασφάλεια που σημαίνει ότι τηρεί όλες τις προδιαγραφές να κυκλοφορήσει νόμιμα και χωρίς να μολύνει το περιβάλλον στους δρόμους,( τελευταίο έτος ούτε χίλια χιλιόμετρα ) να τιμωρουμαστε με αυτό τον τρόπο επειδή δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα λόγω μακροχρόνια ανεργία να αγοράσουμε ένα πιο καινούργιο,ΝΑ ΜΗΝ ΈΧΟΥΜΕ ΜΕΊΩΣΗ ΣΤΟ ΤΕΚΜΉΡΙΟ ΔΙΑΒΊΩΣΗΣ όπως ένα καινούργιο αυτοκίνητο. Ήθελα να σας παρακαλέσω να το δείτε ξανά καί νά υπάρξει τροποποίηση πρίν την κατάθεση του νομοσχεδίου .
    Ευχαριστώ
    Με εκτίμηση.
    Σιγανός Δημήτρης

  • 9 Οκτωβρίου 2025, 18:37 | Γιαννακάκης

    Κάποια στιγμή θα πρέπει να κατανοήσουν οι έχοντες την ευθύνη αποφάσεων ότι είμαστε μια χώρα με πλήθος Νησιών και η κατοχή ενός σκάφους δεν είναι πολυτέλεια. Επιπλέον η συντριπτική πλειοψηφία των σκαφών που κυκλοφορούν στις ελληνικές θάλασσες είναι από ελληνικά ναυπηγεία!
    Επιπλέον πίσω από το σκάφος υπάρχει ένας ολόκληρος κατασκευαστικός και εμπορικός κόσμος που διακινεί υλικά, αναλώσιμα, κατασκευάζει, συντηρεί και παρέχει Υπηρεσίες. Ο Τζίρος όλων αυτών των επαγγελμάτων και δραστηριοτήτων είναι σοβαρός και συνεχώς αναπτυσσόμενος.
    Η εφαρμογή Τεκμηρίων γενικότερα είναι μια παλαιολιθική φοροεισπρακτική πολιτική. Στην θάλασσα δε, έχει εφαρμοστεί με έναν εντελώς παρανοϊκό τρόπο. Θεωρούνται ώς κριτήρια το μήκος του σκάφους , η παλαιότητα και η ύπαρξη ή μη χώρου ενδιαίτησης. Όσον αφορά το μήκος, τα κριτήρια δεν έχουν καμία λογική εν έτη 2025 αφού έχουν αποφασιστεί με την πραγματικότητα που ίσχυε το 1995! Όσον αφορά την παλαιότητα υπολογίζεται από την ηλικία του σκάφους και όχι του κινητήρα που είναι το ουσιαστικό δομικό στοιχείο και όσον αφορά τον χώρο ενδιαίτησης ο σχολιασμός περιττεύει…
    Έχουν αναλογιστεί ποτέ οι «αποφασίζοντες» τα πολλαπλά οφέλη για την Ελληνική οικονομία αν καταργούνταν εντελώς τα τεκμήρια για οποιοδήποτε σκάφος κάτω των 10 μέτρων για ιδιωτική χρήση που προέρχονται από τα Ελληνικά Ναυπηγεία. Έχουν αναλογιστεί την ώθηση όλων των επαγγελμάτων του κλάδου. Έχουν αναλογιστεί την οικονομική ανάπτυξη και τις θέσεις εργασίας. Έχουν αναλογιστεί τα πολλαπλά οφέλη του να οργώνουν το Αιγαίο χιλιάδες Ελληνικά σκάφη. Έχουν επίγνωση της Νησιωτικότητας και την ώθηση για τα μικρά ελληνικά νησιά μας.
    Είμαστε στο 2025 και νομοθετούμε για το μέλλον. Οι «αποφασίζοντες» κρίνονται για την ικανότητα τους να κατανοήσουν το σήμερα και το αύριο ή αν εν έτη 2025 θα ανακυκλώσουν αναχρονιστικούς κανονισμούς και αγκυλώσεις του 1995 χωρίς καμία γνώση, χωρίς όραμα και χωρίς καμία σχέση με τον χώρο που καλούνται να καθορίσουν.
    Με εκτίμηση

  • 9 Οκτωβρίου 2025, 17:02 | ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

    Προσθήκη στο άρθρο 33 ΚΦΕ νέας περίπτωσης κ με περιεχόμενο…..
    Εισφορά χρηματικού ποσού για κάλυψη συμμετοχής φυσικού προσώπου σε ίδρυση ή αύξηση κεφαλαίου νομικού προσώπου με διπλογραφικά βιβλία.

  • 9 Οκτωβρίου 2025, 10:37 | ΓΑΒΡΗΛΟΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ

    αρθρο 31. : Για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού εισοδήματος του φορολογουμένου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του να λαμβάνονται υπόψη και οι ετησιες αυξησεις των ποσων των τραπεζικων τους καταθεσεων στο εσωτερικο τουλαχιστο της Ελλαδας, αφου πρωτα αφαιρεθουν, βέβαια, ποσα απο πωλησεις περιουσιακων στοιχειων τους.

  • 8 Οκτωβρίου 2025, 07:11 | Vasilieios Psaromatis

    Well Bravo