Στην παρ. 4 του άρθρου 133 του ν. 4472/2017 (Α΄ 74), περί χρόνου και τρόπου μισθολογικής εξέλιξης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, μετά τις λέξεις «του ν. 4354/2015» διαγράφονται οι λέξεις «όπως κάθε φορά ισχύει», β) στο δεύτερο εδάφιο, βα) μετά τις λέξεις «Για τους ερευνητές» προστίθενται οι λέξεις «και τους ειδικούς λειτουργικούς επιστήμονες του παρόντος Κεφαλαίου», ββ) οι λέξεις «Πανεπιστημίων και των Α.Τ.Ε.Ι.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων», βγ) μετά τις λέξεις «καθώς και το» προστίθενται οι λέξεις «διδακτικό ή», βδ) οι λέξεις «δημόσια ερευνητικά κέντρα ή ινστιτούτα» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς», βε) μετά τις λέξεις «του ν. 4310/2014 (Α΄ 258)» προστίθενται οι λέξεις «, ανεξαρτήτως του είδους της συμβατικής τους σχέσης με αυτά» και η παρ. 4, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:«4. Ως υπηρεσία για τη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη υπολογίζεται η αναφερόμενη στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 4354/2015 (Α’ 176). Για τους ερευνητές και τους ειδικούς λειτουργικούς επιστήμονες του παρόντος Κεφαλαίου αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε δημόσια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού, εφόσον οι τίτλοι σπουδών που αυτά παρέχουν, αναγνωρίζονται από το αρμόδιο για το σκοπό αυτόν όργανο ως ακαδημαϊκά ισότιμοι με αυτούς των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της ημεδαπής, καθώς και το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α΄ 258), ανεξαρτήτως του είδους της συμβατικής τους σχέσης με αυτά. Η αναγνώριση των ανωτέρω υπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.».
Αρχική Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομίαΆρθρο 43 Αναγνώριση προϋπηρεσίας ερευνητών – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 133 ν. 4472/2017
Άρθρο 43 Αναγνώριση προϋπηρεσίας ερευνητών – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 133 ν. 4472/2017
- 10 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 2 ΑντικείμενοΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 23 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Β΄ ΜΕΙΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΜΕΙΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ Άρθρο 3 Μείωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων – Τροποποίηση άρθρων 15, 29 και 60 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 4 Παράταση ισχύος κινήτρων για πραγματοποίηση συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών – Τροποποίηση περ. δ) παρ. 6 και περ. α) παρ. 7 άρθρου 15 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 5 Απαλλαγή από το ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος για νέες μητέρες – Τροποποίηση περ. δ) παρ. 3 και προσθήκη περ. ζ) στην παρ. 6 του άρθρου 28Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 6 Μείωση του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος για επιχειρήσεις σε δημοτικές κοινότητες ή οικισμούς έως χίλιους πεντακόσιους (1.500) κατοίκους και για εκμεταλλευτές σχολικών κυλικείων – Τροποποίηση άρθρου 28Γ Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 7 Μείωση της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για κατοικίες, αυτοκίνητα και σκάφη, κατάργηση της ελάχιστης αντικειμενικής δαπάνης εξαρτώμενων τέκνων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 31 και περ. θ) άρθρου 33 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 8 Αναμόρφωση της κλίμακας φόρου εισοδήματος από ακίνητη περιουσία – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 40 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 9 Επέκταση και βελτίωση των όρων απαλλαγής από τον φόρο εισοδήματος ακινήτων που μισθώνονται με μακροχρόνια μίσθωση – Τροποποίηση παρ. 91 άρθρου 72 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 10 Σταδιακή κατάργηση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. φυσικών προσώπων για κύριες κατοικίες στους οικισμούς με πληθυσμό έως χίλιους πεντακόσιους (1.500) κατοίκους και σε οικισμούς της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου – Προσθήκη περ. ια) στην παρ. 1 του άρθρου 10 και προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 17 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 11 Μείωση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας κατά τριάντα τοις εκατό (30%) σε νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου και των Δωδεκανήσων, με πληθυσμό έως είκοσι χιλιάδες (20.000) κατοίκους – Τροποποίηση άρθρου 26 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (παρ. 13 άρθρου 1 Οδηγίας (ΕΕ) 2022/542)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 12 Παράταση της αναστολής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ακινήτων για το 2026 – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 70 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ Άρθρο 13 Καθεστώς ενίσχυσης με τη μορφή υπερέκπτωσης δαπανών για επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς της άμυνας και της κατασκευής οχημάτων και αεροσκαφώνΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ Άρθρο 13 Καθεστώς ενίσχυσης με τη μορφή υπερέκπτωσης δαπανών για επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς της άμυνας και της κατασκευής οχημάτων και αεροσκαφών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ, ΤΕΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΜΕΡΟΥΣ Β΄ Άρθρο 14 Εξουσιοδοτική διάταξηΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ, ΤΕΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΜΕΡΟΥΣ Β΄ Άρθρο 14 Εξουσιοδοτική διάταξη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15 Τελική διάταξηΆρθρο 15 Τελική διάταξη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 Καταργούμενη διάταξηΆρθρο 16 Καταργούμενη διάταξη
- 189 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ’ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ, ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Άρθρο 17 Πεδίο εφαρμογής
- 106 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ Άρθρο 18 Κατηγορίες μισθολογικής κατάταξης
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 19 Μισθολογικά κλιμάκια και κατάταξη
- 124 ΣχόλιαΆρθρο 20 Χρόνος και τρόπος μισθολογικής εξέλιξης
- 32 ΣχόλιαΆρθρο 21 Βασικός μισθός
- 38 ΣχόλιαΆρθρο 22 Συντελεστής προσαύξησης βασικού μισθού
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 23 Αποδοχές ειδικών κατηγοριών
- 111 ΣχόλιαΆρθρο 24 Επιδόματα και αποζημιώσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 25 Αποδοχές αποσπασμένων ή μετακινούμενων στελεχώνΆρθρο 25 Αποδοχές αποσπασμένων ή μετακινούμενων στελεχών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 26 Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντωνΆρθρο 26 Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 Αμοιβές συλλογικών οργάνωνΆρθρο 27 Αμοιβές συλλογικών οργάνων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 Γενικές ρυθμίσεις για θέματα αποδοχώνΆρθρο 28 Γενικές ρυθμίσεις για θέματα αποδοχών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 29 Ορισμός τακτικών αποδοχών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 Ελάχιστα όρια αποδοχώνΆρθρο 30 Ελάχιστα όρια αποδοχών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 31 Ανώτατο όριο αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών ή απολαβών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Έλεγχος μισθοδοσίαςΆρθρο 32 Έλεγχος μισθοδοσίας
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΤΕΛΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Γ΄ Άρθρο 33 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 34 Τελικές διατάξεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 35 Μεταβατικές διατάξεις
- 2 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Δ΄ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΩΝ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ Άρθρο 36 Αναπροσαρμογή επιδόματος ειδικών καθηκόντων – Τροποποίηση περ. Α παρ. 1 άρθρου 144 ν. 4472/2017
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 37 Καταβολή επιδόματος ειδικών καθηκόντων σε κλάδους προσωπικού του Υπουργείου Εξωτερικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Αποζημίωση υπηρεσίας στην αλλοδαπή υπαλλήλων Υπουργείου Εξωτερικών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 429 ν. 4781/2021Άρθρο 38 Αποζημίωση υπηρεσίας στην αλλοδαπή υπαλλήλων Υπουργείου Εξωτερικών – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 429 ν. 4781/2021
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 39 Κάλυψη δαπανών για δίδακτρα φοίτησης τέκνων υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 437 ν. 4781/2021
- 125 ΣχόλιαΆρθρο 40 Επίδομα ιδιαίτερων καθηκόντων στο προσωπικό των Σωφρονιστικών Καταστημάτων και των Ιδρυμάτων Αγωγής Ανηλίκων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 41 Αποδοχές προϊσταμένων της Προεδρίας της Κυβέρνησης – Αντικατάσταση παρ. 7 άρθρου 9 ν. 4354/2015 και τροποποίηση άρθρου 33 ν. 4622/2019
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 42 Ρυθμίσεις για υπαλλήλους Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 105 ν.4622/2019
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 43 Αναγνώριση προϋπηρεσίας ερευνητών – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 133 ν. 4472/2017
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 44 Εξαίρεση από τον φόρο εισοδήματος του ειδικού επιδόματος βιβλιοθήκης – Τροποποίηση υποπαρ. Ε΄ παρ. 1 άρθρου 135 ν. 4472/2017, παρ. 2 άρθρου 32 και παρ. 2 άρθρου 38 ν. 5045/2023
- 321 ΣχόλιαΆρθρο 45 Μισθολογική προώθηση κατόχων του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 9 ν. 4354/2015
- 29 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Ε’ ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΑΦΕΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 46 Ρυθμίσεις για το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας Α.Ε.» – Τροποποίηση περ. ζ) άρθρου 14 ν. 5105/2024
- 115 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΣΤ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 47 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
7 Οκτωβρίου 2025, 23:25
Ανοικτή σε Σχόλια έως
22 Οκτωβρίου 2025, 10:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
14 Σχόλια 1395 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 41281 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- "ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ, ΙΔΡΥΜΑΤΑ, ΣΧΟΛΑΖΟΥΣΕΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΕΣ ΚΑΙ ΔΩΡΕΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ – ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΕ ΚΩΔΙΚΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ...
- Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία
- 4η Αναθεώρηση Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
- Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις
- ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΤΗΣ
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2021/2118 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΣΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2022/858
- ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου, της 15ης Δεκεμβρίου 2022...
- ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
- Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ
- Διαχείριση των δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχεμένων, και των δημευμένων περιουσιακών στοιχείων τα οποία προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες...
- Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας
- Άσκηση τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου
- Ολοκληρωμένο πλαίσιο για την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την εκ νέου λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά...
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους»
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
- Ενσωμάτωση Οδηγιών
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία ορισμένων άρθρων των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/2455, (ΕΕ) 2019/1995 και (ΕΕ) 2018/1910...
- Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2026-2030
- Ενίσχυση των υπηρεσιών των Αναπτυξιακών Προγραμμάτων και συναφή οργανωτικά και διοικητικά ζητήματα
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
- Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας: Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Τροποποίηση ν. 4270/2014 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265...
- Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς
- 3η Αναθεώρηση Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
- ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις
- Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
- Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας
- Ρυθμίσεις για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου και άλλες διατάξεις
- Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 και της Οδηγίας 2008/118/ΕΚ-Τροποποιήσεις του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα
- Ενσωμάτωση των Οδηγιών (ΕΕ) 2020/262, 2017/952, τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση και λειτουργία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1151 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1159
- Δημόσια Διαβούλευση για το νομοσχέδιο «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων»
- Δημόσια διαβούλευση: Οι επιλεξιμότητες των δανείων του «Ελλάδα 2.0»




Η προτεινόμενη στο άρθρο 43 του παρόντος νομοσχεδίου αναγνώριση προϋπηρεσίας των ερευνητών σε ερευνητικούς φορείς του άρθρου 13Α του Ν. 4310/2014, σε συνέχεια της αντίστοιχης αναγνώρισης στα μέλη ΔΕΠ με άρθρο 288 του ν. 4957/2022, συνιστά διαχρονικό αίτημα και κρίσιμο βήμα για την ενίσχυση της κινητικότητας και της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού της έρευνας στη χώρα. Συμβάλλει δε στην επίτευξη με όρους ισότητας κι αντιστοιχίας, κατά το άρθρο 16§1 του Συντάγματος, στην αναγνώριση και την υλοποίηση του ενιαίου χώρου έρευνας, μεταξύ ερευνητών και μελών ΔΕΠ.
Επαναλαμβάνεται, όμως, το συχνό, δυστυχώς, στη νομοθέτηση, σφάλμα, όπως και στο ανωτέρω άρθρο 288 του ν. 4957/2022, εκ παραδρομής ελπίζουμε, παράλειψης των Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων (Ε.Π.Ι.), ως προς τους φορείς εντός των οποίων η προϋπηρεσία αναγνωρίζεται.
Κι αυτό παρότι τα Ε.Π.Ι διανύουν 35 χρόνια αδιάλειπτης ερευνητικής παρουσίας, με το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, να συνιστά, κατ’ αντικειμενική κρίση, το επιτυχέστερο όλων.
Τα Ε.Π.Ι. ερευνητικούς φορείς κατά την έννοια του άρθρου 267 του Ν. 4957/2022, αποτελούν οργανικά τμήματα των Α.Ε.Ι. με τα οποία τυγχάνουν συνδεδεμένα, στηρίζουν τη βασική και εφαρμοσμένη έρευνα, συνιστώντας τον ερευνητικό βραχίονα και το σημείο επαφής με την αγορά και το υπόλοιπο ερευνητικό ιστό.
Το ΕΠΙΣΕΥ ΕΜΠ, ιδρυθέν δυνάμει του Π.Δ. 13/1998, καταλέγεται μεταξύ των 5 ισχυρότερων σε εθνικό επίπεδο ερευνητικών φορέων, όμως, η αποκτώμενη εντός αυτού ερευνητική προϋπηρεσία ΔΕΝ αναγνωρίζεται μισθολογικά, καθώς τα Ε.Π.Ι. εξαιρέθηκαν από τους φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014.
Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρξει αντίστοιχη πρόβλεψη και για τα μέλη ΔΕΠ που έχουν υπηρετήσει σε Ε.Π.Ι., δεδομένου ότι το άρθρο 43 δεν τα καλύπτει. Για τον σκοπό αυτό προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 30 του ν. 5045/2023, ώστε να προστεθεί η φράση:
«… καθώς και στα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.), ανεξαρτήτως του είδους της συμβατικής σχέσης σε αυτά.»
Η προσθήκη αυτή θα αποκαταστήσει την αδικία και τη διαμόρφωση 2 ταχυτήτων στο θεσμικό πλαίσιο, ενώ θα διασφαλίσει ίση μεταχείριση όλων των ερευνητών και μελών ΔΕΠ του πανεπιστημιακού και ερευνητικού οικοσυστήματος.
Η προϋπηρεσία των μελών ΔΕΠ στα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ), όπως το ΕΠΙΣΕΥ του ΕΜΠ, δεν αναγνωρίζεται μισθολογικά, παρότι τα ΕΠΙ αποτελούν θεσμοθετημένους φορείς έρευνας των ΑΕΙ και η προϋπηρεσία αυτή λαμβάνεται υπόψη κατά την εκλογή. Αυτό συμβαίνει επειδή τα ΕΠΙ δεν περιλαμβάνονται ρητά στους φορείς του άρθρου 13α του ν. 4310/2014, δημιουργώντας άνιση μεταχείριση. Προτείνεται η ρητή προσθήκη των «Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων» στη συγκεκριμένη ρύθμιση, ώστε η προϋπηρεσία αυτή να αναγνωρίζεται ισότιμα με την αντίστοιχη σε ΑΕΙ και ερευνητικά κέντρα.
Ενδεικτική διατύπωση είναι η ακόλουθη: «…καθώς και το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα, ή ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α΄ 258)»
«Η ΠΟΣΕΕΙΙΔ στηρίζει απόλυτα το δίκαιο αίτημα αναγνώρισης προϋπηρεσίας του ΙΔΑΧ προσωπικού στα ερευνητικά κέντρα σε αντιστοιχία με την αντίστοιχη αναγνώριση της προϋπηρεσίας του ΙΔΟΧ προσωπικού, όπως αποτυπώνεται στο σχόλιο που αναρτήθηκε από τον Σύλλογο Προσωπικού στο ΙΙΒΕΑΑ. Ταυτόχρονα, δηλώνει σε κάθε κατεύθυνση ότι αποτελεί πάγια θέση και διεκδίκηση της ΠΟΣΕΕΙΙΔ η αναγνώριση του συνόλου της αποδεικνυόμενης με ένσημα προϋπηρεσίας, τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, στις περιπτώσεις που υπάρχει συνάφεια του αντικειμένου απασχόλησης των εργαζομένων.
Υπενθυμίζουμε ότι μετά τη ψήφιση του Ν.4521/2018, αναγνωρίζονται ως προϋπηρεσία στις συμβάσεις έργου και ορισμένου χρόνου τα έως επτά χρόνια και μόνο στο δημόσιο και τους φορείς του δημοσίου, αποκλειόμενης οποιασδήποτε άλλης προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα, ακόμα και στις περιπτώσεις όπου υπάρχει πλήρης συνάφεια του αντικειμένου απασχόλησης που έχει υλοποιηθεί στις προηγούμενες συμβάσεις . Κατά συνέπεια, μετά τη ψήφιση του Ν.4521/2018 αναγνωρίζεται μόνο η 7ετια και μόνο στο δημόσιο, εξαιρείται τελείως ο ιδιωτικός τομέας στις συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου και στις συμβάσεις έργου, όπου υπάγεται η συντριπτική πλειοψηφία των απασχολουμένων στα Ερευνητικά Κέντρα- Ινστιτούτα, σημαντικό μερίδιο των οποίων καταλαμβάνουν οι νέοι μεταδιδάκτορες.»
Το άρθρο 43 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, που προβλέπει την αναγνώριση της προϋπηρεσίας των ερευνητών, αποτελεί μια θετική και αναγκαία ρύθμιση, ενισχύοντας τη συνέχεια της ερευνητικής δραστηριότητας και τη διασύνδεση μεταξύ ερευνητικών φορέων και της ανώτατης εκπαίδευσης.
Ωστόσο, απουσιάζει αντίστοιχη πρόβλεψη για την αναγνώριση της ερευνητικής προϋπηρεσίας των μελών ΔΕΠ που έχουν υπηρετήσει σε Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.), όπως το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνίας και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ.
Το ΕΠΙΣΕΥ, αν και αποτελεί οργανικό μέρος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Π.Δ. 13/1998), εξαιρέθηκε από τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 λόγω μεταγενέστερων νομοθετικών τροποποιήσεων (ν. 4386/2016). Ως αποτέλεσμα, η ερευνητική προϋπηρεσία που έχει αποκτηθεί εκεί δεν αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη, σε αντίθεση με την αντίστοιχη εμπειρία σε άλλους ερευνητικούς φορείς της χώρας ή σε πανεπιστημιακά ινστιτούτα του εξωτερικού.
Το γεγονός αυτό είναι παράδοξο, καθώς η ερευνητική προϋπηρεσία στα Ε.Π.Ι. αναγνωρίζεται πλήρως για την εκλογή και εξέλιξη των μελών ΔΕΠ, αλλά όχι για τη μισθολογική τους εξέλιξη, δημιουργώντας αδικαιολόγητα άνιση μεταχείριση στο ίδιο θεσμικό πλαίσιο.
Για την αποκατάσταση αυτής της ασυμμετρίας, προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 30 του ν. 5045/2023, ώστε να διατυπωθεί ως εξής:
«Αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε Α.Ε.Ι., ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 και Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.), ανεξαρτήτως της συμβατικής σχέσης σε αυτά.»
Η προσθήκη αυτή διασφαλίζει ίση μεταχείριση όλων των ερευνητών και ακαδημαϊκών που υπηρετούν στο πανεπιστημιακό και ερευνητικό οικοσύστημα της χώρας.
Το άρθρο 43 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, που προβλέπει την αναγνώριση της προϋπηρεσίας των ερευνητών, αποτελεί μια θετική και αναγκαία ρύθμιση, ενισχύοντας τη συνέχεια της ερευνητικής δραστηριότητας και τη διασύνδεση μεταξύ ερευνητικών φορέων και της ανώτατης εκπαίδευσης.
Ωστόσο, απουσιάζει αντίστοιχη πρόβλεψη για την αναγνώριση της ερευνητικής προϋπηρεσίας των μελών ΔΕΠ που έχουν υπηρετήσει σε Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.), όπως το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνίας και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ.
Το ΕΠΙΣΕΥ, αν και αποτελεί οργανικό μέρος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Π.Δ. 13/1998), εξαιρέθηκε από τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 λόγω μεταγενέστερων νομοθετικών τροποποιήσεων (ν. 4386/2016). Ως αποτέλεσμα, η ερευνητική προϋπηρεσία που έχει αποκτηθεί εκεί δεν αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη, σε αντίθεση με την αντίστοιχη εμπειρία σε άλλους ερευνητικούς φορείς της χώρας ή σε πανεπιστημιακά ινστιτούτα του εξωτερικού.
Το γεγονός αυτό είναι παράδοξο, καθώς η ερευνητική προϋπηρεσία στα Ε.Π.Ι. αναγνωρίζεται πλήρως για την εκλογή και εξέλιξη των μελών ΔΕΠ, αλλά όχι για τη μισθολογική τους εξέλιξη, δημιουργώντας αδικαιολόγητα άνιση μεταχείριση στο ίδιο θεσμικό πλαίσιο.
Για την αποκατάσταση αυτής της ασυμμετρίας, προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 30 του ν. 5045/2023, ώστε να διατυπωθεί ως εξής:
«Αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε Α.Ε.Ι., ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 και Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.), ανεξαρτήτως της συμβατικής σχέσης σε αυτά.»
Η προσθήκη αυτή διασφαλίζει ίση μεταχείριση όλων των ερευνητών και ακαδημαϊκών που υπηρετούν στο πανεπιστημιακό και ερευνητικό οικοσύστημα της χώρας.
Παναγιώτης Τσανάκας
Κοσμήτορας Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Το άρθρο 43 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, που προβλέπει την αναγνώριση της προϋπηρεσίας των ερευνητών, αποτελεί μια θετική και αναγκαία ρύθμιση, ενισχύοντας τη συνέχεια της ερευνητικής δραστηριότητας και τη διασύνδεση μεταξύ ερευνητικών φορέων και της ανώτατης εκπαίδευσης.
Ωστόσο, απουσιάζει αντίστοιχη πρόβλεψη για την αναγνώριση της ερευνητικής προϋπηρεσίας των μελών ΔΕΠ που έχουν υπηρετήσει σε Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.), όπως το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνίας και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ.
Το ΕΠΙΣΕΥ, αν και αποτελεί οργανικό μέρος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Π.Δ. 13/1998), εξαιρέθηκε από τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 λόγω μεταγενέστερων νομοθετικών τροποποιήσεων (ν. 4386/2016). Ως αποτέλεσμα, η ερευνητική προϋπηρεσία που έχει αποκτηθεί εκεί δεν αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη, σε αντίθεση με την αντίστοιχη εμπειρία σε άλλους ερευνητικούς φορείς της χώρας ή σε πανεπιστημιακά ινστιτούτα του εξωτερικού.
Το γεγονός αυτό είναι παράδοξο, καθώς η ερευνητική προϋπηρεσία στα Ε.Π.Ι. αναγνωρίζεται πλήρως για την εκλογή και εξέλιξη των μελών ΔΕΠ, αλλά όχι για τη μισθολογική τους εξέλιξη, δημιουργώντας αδικαιολόγητα άνιση μεταχείριση στο ίδιο θεσμικό πλαίσιο.
Για την αποκατάσταση αυτής της ασυμμετρίας, προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 30 του ν. 5045/2023, ώστε να διατυπωθεί ως εξής:
«Αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε Α.Ε.Ι., ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 και Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.), ανεξαρτήτως της συμβατικής σχέσης σε αυτά.»
Η προσθήκη αυτή διασφαλίζει ίση μεταχείριση όλων των ερευνητών και ακαδημαϊκών που υπηρετούν στο πανεπιστημιακό και ερευνητικό οικοσύστημα της χώρας.
Η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται ορθή και επιβεβλημένη, αφού θεραπεύει ένα σημαντικό ζήτημα του ερευνητικού προσωπικού (Ερευνητές και Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες) των ερευνητικών κέντρων, στο οποίο δεν αναγνωρίζονταν μισθολογικά οποιαδήποτε άλλη προϋπηρεσία είχε προσφερθεί σε ΑΕΙ και ερευνητικά κέντρα της ημεδαπής και σε αναγνωρισμένα ΑΕΙ της αλλοδαπής, εκτός αυτής υπό τη μορφή συμβάσεων εργασίας. Επιπλέον, η ρύθμιση αυτή είναι σε εναρμόνιση με τις διατάξεις των άρθρων 288 του N.4957/2022 και του άρθρου 30 του Ν.5045/2023, βάσει των οποίων αναγνωρίστηκε η αντίστοιχη -και ανεξαρτήτως του είδους της συμβατικής σχέσης- προϋπηρεσία στα μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού των ΑΕΙ.
Ως Ένωση Ειδικών Λειτουργικών Επιστημόνων (ΕΕΛΕ) επιθυμούμε να υποβάλουμε τα εξής δύο σχόλια επί αυτού του υπό διαβούλευση άρθρου:
1) Δεδομένου του περιεχομένου του, προτείνουμε, για λόγους ακρίβειας, το πρώτο μέρος του τίτλου του άρθρου 43, που είναι «Αναγνώριση προϋπηρεσίας Ερευνητών», να αντικατασταθεί από τη φράση: «Αναγνώριση προϋπηρεσίας Ερευνητών και Ειδικών Λειτουργικών Επιστημόνων».
2) Θεωρούμε δίκαιο και εύλογο να αναγνωριστεί ως προϋπηρεσία του ερευνητικού προσωπικού και το ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε εγνωσμένου κύρους ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού.
Για την ΕΕΛΕ
Ο Πρόεδρος, Μάριος Ζουριδάκης
Ο Γενικός Γραμματέας, Αριστείδης Προσπαθόπουλος
Το άρθρο είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Αντιμετωπίζει ένα χρόνιο αίτημα των νέων Ερευνητών και ΕΛΕ ώστε να αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία τους, με συμβάσεις έργου («μπλοκάκι»), σε δημόσια ΑΕΙ και ερευνητικούς φορείς. Γίνεται κατ’ αναλογία με την αντίστοιχη αναγνώριση προϋπηρεσίας για τα μέλη ΔΕΠ που ισχύει εδώ και 2 χρόνια.
Το άρθρο κινείται στη σωστή κατεύθυνση.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να διευκρινίζεται ότι η ερευνητική εμπειρία και συμμετοχή σε ερευνητικά συγχρηματοδοτούμενα έργα, ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας (μισθωτής ή με σύμβαση έργου), θα πρέπει να εξετάζεται από τα αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια ΟΛΩΝ των φορέων του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα που προσλαμβάνουν τακτικό προσωπικό μέσω ΑΣΕΠ, και να αναγνωρίζεται για τη μισθολογική εξέλιξη του ενδιαφερόμενου, όταν υπάρχει συνάφεια με την ειδικότητα και τα καθήκοντά του.
Με την επιχειρούμενη τροποποίηση της παρ 4 του άρθρου 133 του ν. 4472/2017, αναγνωρίζεται για τους Ερευνητές και τους Ειδικούς Λειτουργικούς Επιστήμονες, το σύνολο του πρότερου διδακτικού ή ερευνητικού έργου στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς, ανεξαρτήτως του είδους της συμβατικής τους σχέσης με αυτά. Έτσι ικανοποιείται ένα δίκαιο και πάγιο αίτημα της ερευνητικής κοινότητας της χώρας, κατ΄ αντιστοιχία των εφαρμοζόμενων με το άρθρο 288 του N.4957_2022 για το διδακτικό προσωπικό των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας. Θεωρούμε όμως ότι ανάλογη αναγνώριση της προϋπηρεσίας θα πρέπει να έχει εφαρμογή, όχι μόνο για τους ερευνητές και Ειδικούς Λειτουργικούς Επιστήμονες, αλλά και για το σύνολο του τακτικού προσωπικού των ερευνητικών ιδρυμάτων της χώρας. Μεγάλο ποσοστό του προσωπικού αυτού, παρόλο που είναι υψηλής εξειδίκευσης, συνάπτει επί πολλά έτη συμβάσεις έργου με τους ερευνητικούς φορείς ή τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, η οποία δεν αναγνωρίζεται σε περίπτωση πρόσληψης σε οργανική θέση ακόμα και στον ίδιο φορέα.
Προτείνουμε λοιπόν το παρόν άρθρο να τροποποιηθεί ως εξής:
«4. Ως υπηρεσία για τη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη υπολογίζεται η αναφερόμενη στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 4354/2015 (Α’176). Για το ερευνητικό (Ερευνητές και Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες) και το λοιπό τακτικό προσωπικό των ερευνητικών και τεχνολογικών φορέων του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α΄ 258), αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία το διδακτικό ή ερευνητικό ή κάθε συναφές προ τη θέση τους έργο που έχει προσφερθεί σε δημόσια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού, εφόσον οι τίτλοι σπουδών που αυτά παρέχουν, αναγνωρίζονται από το αρμόδιο για το σκοπό αυτόν όργανο ως ακαδημαϊκά ισότιμοι με αυτούς των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της ημεδαπής, καθώς και το ερευνητικό ή διδακτικό ή κάθε συναφές προς τη θέση τους έργο που έχει προσφερθεί σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α΄ 258), ανεξαρτήτως του είδους της συμβατικής σχέσης με αυτά. Η αναγνώριση των ανωτέρω υπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.»
Έτσι θεραπεύεται επίσης μια στρέβλωση, να αναγνωρίζεται δηλαδή ορθώς η προηγούμενη προϋπηρεσία με συμβάσεις έργου (μπλοκάκι) για το προσωπικό που απασχολείται με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ), αλλά όχι για το αντίστοιχο προσωπικό που απασχολείται με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ).
Επισημαίνουμε ότι για τους ΙΔΟΧ σήμερα ισχύει το εξής:
Κατά τη σύναψη των συμβάσεων εργασίας των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 21 του ν. 4452/2017 αναγνωρίζεται μισθολογικά ως προϋπηρεσία, κατόπιν αίτησης του εργαζομένου, η προηγούμενη απασχόλησή του βάσει σύμβασης έργου, σε υπηρεσίες και φορείς της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4354/ 2015 (Α’ 176) στα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στους επίσημους θεσμούς και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά παρέκκλιση του άρθρου 11 του ν. 4354/2015. Το έργο που έχει υλοποιήσει ο αιτούμενος την αναγνώριση, σύμφωνα με τις συμβάσεις έργου που επικαλείται, πρέπει να είναι συναφές με τα καθήκοντα που αναλαμβάνει. Η προϋπηρεσία που αναγνωρίζεται δεν μπορεί να υπερβεί τα επτά (7) έτη. Αρμόδιο όργανο για να εξετάσει τη συνδρομή των προϋποθέσεων για την αναγνώριση της αιτούμενης προϋπηρεσίας ορίζεται η Επιτροπή Ερευνών του οικείου Α.Ε.Ι. ή το Διοικητικό Συμβούλιο του οικείου ερευνητικού φορέα.»
Αυτό αφορά:
1) Την αρχική πρόσληψη και τις ανανεώσεις συμβάσεων του προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου που απασχολείται κατά τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 38 του Ν.4765/21 στο πλαίσιο της υλοποίησης προγραμμάτων ή έργων που χρηματοδοτούνται ή επιδοτούνται από διεθνείς οργανισμούς ή ερευνητικών προγραμμάτων ή προγραμμάτων τεχνικής βοήθειας ή για την εκπλήρωση υποχρεώσεων από συμβάσεις με διεθνείς οργανισμούς ή για την εκτέλεση αναπτυξιακών προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από ίδιους πόρους ή από ιδιωτικούς φορείς. (άρθρο 4 παρ.1 περ. κστ της ΠΥΣ 33/06)
2) Τις συμβάσεις μίσθωσης έργου που συγχρηματοδοτούνται στο πλαίσιο προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του ΕΟΧ ή στο πλαίσιο άλλων ενωσιακών ή διεθνών προγραμμάτων ή στο πλαίσιο αυτοχρηματοδοτούμενων ερευνητικών ή αναπτυξιακών προγραμμάτων, καθώς και οι συμβάσεις εργασίας ή απασχόλησης του προσωπικού ιδιωτικού δικαίου που προσλαμβάνεται για ορισμένο χρόνο ή για ωριαία απασχόληση για την εκτέλεση των ως άνω συγχρηματοδοτούμενων πράξεων ή των αυτοχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ή των προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από ίδιους πόρους ή από ιδιωτικούς φορείς και οι ανανεώσεις και οι παρατάσεις αυτών.
Να προστεθούν και οι λέξεις «και τους ειδικούς τεχνικούς επιστήμονες» μετά τις λέξεις ..»και τους ειδικούς λειτουργικούς επιστήμονες του παρόντος Κεφαλαίου».
Έτσι θα αρθεί η αδικία απέναντι σε όσους παρέχουν επι σειρά ετών υπηρεσίες σε εξειδικευμένα αντικείμενα με καθεστώς σύμβασης έργου (μπλοκάκι) αλλά δεν κατέχουν διδακτορικό.
Η προτεινόμενη τροποποίηση της παρ 4 του άρθρου 133 ν. 4472/2017 φαίνεται να διατηρεί το άδικο καθεστώς κατά το οποίο δεν καλύπτεται η προϋπηρεσία που έχει αποκτηθεί σε Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ), όπως π.χ. το ΕΠΙΣΕΥ του ΕΜΠ. Τα ΕΠΙ αποτελούν θεσμοθετημένα ερευνητικά νομικά πρόσωπα (ν. 4957/2022, ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΘ’) συνδεδεμένα με τα ΑΕΙ και έχουν αποστολή την προαγωγή της έρευνας, την υλοποίηση ανταγωνιστικών έργων και την εκπαίδευση νέων ερευνητών. Παρ’ όλα αυτά, επειδή δεν περιλαμβάνονται ρητά στον κατάλογο του άρθρου 13α ν. 4310/2014, η απασχόληση εκεί δεν αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία μελών ΔΕΠ, γεγονός που δημιουργεί αδικία σε βάρος συναδέλφων που έχουν σημαντική ερευνητική συνεισφορά και για την οποία αξιολογήθηκαν κατά την εκλογή τους.
Κατά συνέπεια προτείνεται να προστεθεί ρητή αναφορά στα «Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα» στη διάταξη του άρθρου, ώστε η προϋπηρεσία που έχει αποκτηθεί σε αυτά να αναγνωρίζεται κανονικά, όπως συμβαίνει με τα ΑΕΙ και τους ερευνητικούς φορείς του άρθρου 13α.
Ενδεικτική διατύπωση:
«… καθώς και το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, σε Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα ή ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α΄ 258), ανεξαρτήτως ανεξαρτήτως του είδους της συμβατικής τους σχέσης με αυτά.»
Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται και η ακόλουθη συναφής/συγγενής ρύθμιση:
Η παρ. 3 του άρθρου 21 Ν. 4452/2017 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«3. Κατά τη σύναψη των συμβάσεων εργασίας των παραγράφων 1 και 2 καθώς και των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού ιδιωτικού δικαίου που προσλαμβάνεται για ορισμένο χρόνο ή για ωριαία απασχόληση για την εκτέλεση έργων που χρηματοδοτούνται από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας αναγνωρίζεται μισθολογικά ως προϋπηρεσία, κατόπιν αίτησης του εργαζομένου, η προηγούμενη απασχόλησή του βάσει σύμβασης έργου, σε υπηρεσίες και φορείς της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4354/ 2015 (Α’ 176) στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στους επίσημους θεσμούς και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά παρέκκλιση του άρθρου 11 του ν. 4354/2015. Το έργο που έχει υλοποιήσει ο αιτούμενος την αναγνώριση, σύμφωνα με τις συμβάσεις έργου που επικαλείται, πρέπει να είναι συναφές με τα καθήκοντα που αναλαμβάνει. Η προϋπηρεσία που αναγνωρίζεται δεν μπορεί να υπερβεί τα επτά (7) έτη. Αρμόδιο όργανο για να εξετάσει τη συνδρομή των προϋποθέσεων για την αναγνώριση της αιτούμενης προϋπηρεσίας ορίζεται η Επιτροπή Ερευνών του οικείου Α.Ε.Ι. ή το Διοικητικό Συμβούλιο του οικείου ερευνητικού φορέα.»
Αιτιολογία
Κατά κανόνα η προηγούμενη απασχόληση με σύμβαση έργου δεν αναγνωρίζεται μισθολογικά κατά τη σύναψη σύμβασης εργασίας με φορείς του Δημοσίου. Εξαίρεση σε αυτό εισάγει η ρύθμιση της παρ. 3 του άρθρου 21 Ν. 4452/2017, δυνάμει της οποίας η προϋπηρεσία βάσει συμβάσεων έργου σε δημόσιο φορέα (κατά την έννοια του άρθρου 7 παρ. 1 Ν. 4354/2015) αναγνωρίζεται κατά τη σύναψη σύμβασης εργασίας για την εκτέλεση έργου στο πλαίσιο προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του ΕΟΧ ή στο πλαίσιο άλλων ενωσιακών ή διεθνών προγραμμάτων ή στο πλαίσιο αυτοχρηματοδοτούμενων ερευνητικών ή αναπτυξιακών προγραμμάτων ή προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από ίδιους πόρους ή από ιδιωτικούς φορείς, εφόσον υπάρχει συνάφεια μεταξύ των αντικειμένων αφενός των συμβάσεων έργου αφετέρου της σύμβασης εργασίας. Η ευνοϊκή και δίκαιη αυτή ρύθμιση δεν περιλαμβάνει όμως και τις συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου που συνάπτονται στο πλαίσιο έργων που χρηματοδοτεί το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.).
Με την προτεινόμενη τροποποίηση επεκτείνεται αυτό το εξαιρετικό καθεστώς και στις συμβάσεις εργασίας που συνάπτονται στο πλαίσιο έργων χρηματοδοτούμενων από το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για τους ίδιους λόγους που θεσπίστηκε η τροποποιούμενη διάταξη και προκειμένου να επιτευχθεί η ισότιμη αντιμετώπιση ερευνητών που απασχολούνται με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στην υλοποίηση ερευνητικών προγραμμάτων ως προς το καθεστώς αναγνώρισης της αντίστοιχης προϋπηρεσίας τους δυνάμει συμβάσεων έργου. Ειδικότερα, στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 21 Ν. 4452/2017 αναφέρεται ότι «με το προτεινόµενο άρθρο επεκτείνεται το πεδίο εφαρµογής των περιπτώσεων κστ΄ και κζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 4 της υπ’ αριθµ. 33/28.12.2006 Πράξης Υπουργικού Συµβουλίου, στα αυτοχρηµατοδοτούµενα ή χρηµατοδοτούµενα από ίδιους πόρους προγράµµατα για τους ίδιους λόγους για του οποίους θεσπίσθηκαν οι τροποποιούµενες διατάξεις». Στην αιτιολογική έκθεση της περίπτωσης κζ΄ αναφέρεται ότι µε τη διάταξη αυτή «εξαιρούνται στο σύνολό τους όλες οι συµβάσεις που αφορούν στο ανθρώπινο δυναµικό που απασχολείται σε συγχρηµατοδοτούµενα έργα του ΕΣΠΑ, ΕΟΧ ή άλλων κοινοτικών ή διεθνών προγραµµάτων χρηµατοδότησης από την αναστολή προσλήψεων που προβλέπεται στην ΠΥΣ 33/2006. Η εξαίρεση καλύπτει όλες τις πιθανές συµβατικές µορφές µε τις οποίες δύναται να συµβληθεί το ανθρώπινο δυναµικό σε αυτές τις χρηµατοδοτούµενες δοµές. Αφορά σε συµβάσεις που από την φύση τους έχουν συγκεκριµένο χρονικό διάστηµα εκτέλεσης, ανάλογο της διάρκειας εκτέλεσης της συγχρηµατοδοτούµενης πράξης, µε την ανάγκη υλοποίησης της οποίας συνδέονται. Με την παρούσα ρύθµιση δίνεται η δυνατότητα να υπογράφονται άµεσα και χωρίς διαδικασίες χρονοβόρων εγκρίσεων από κεντρικούς φορείς, συµβάσεις που εξυπηρετούν τις ανάγκες προγραµµάτων που εντάσσονται µέσα σε διεθνή και κοινοτικά πλαίσια χρηµατοδότησης και είναι ορισµένα σε είδος, δράσεις και χρονική διάρκεια.».
Το άρθρο 43 για άλλη μια φορά δημιουργεί δύο ταχυτήτων μισθολόγια.σε όλους τους εργαζόμενους να αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία και στον ιδιωτικό τομέα μισθολογικά.