Άρθρο 46 Αντικείμενο Εθνικού Μηχανισμού Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών -Τροποποίηση άρθρου 2 ν. 4989/2022

Ο τίτλος του άρθρου 2 του ν. 4989/2022 (Α’ 208), περί αντικειμένου, επικαιροποιείται, η παρ. 1 αντικαθίσταται, και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 2
Αντικείμενο Εθνικού Μηχανισμού Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών
1α. Αντικείμενο του Κεφαλαίου Β΄ είναι η θέσπιση του Εθνικού Μηχανισμού Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών «Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος» (ΕΜΕΔΑ), ο οποίος λειτουργεί σύμφωνα με τον μηχανισμό «Helicopter Emergency Medical Services (HEMS)» του Κανονισμού 965/2012 της Επιτροπής, της 5ης Οκτωβρίου 2012, «για καθορισμό τεχνικών απαιτήσεων και διοικητικών διαδικασιών όσον αφορά τις πτητικές λειτουργίες δυνάμει του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 216/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου» (L 296). Ο ΕΜΕΔΑ ενεργοποιείται: αα) για την υποστήριξη και ενίσχυση του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος, με υλικοτεχνικό εξοπλισμό, υποδομές και προσωπικό, σε συμβάντα και επιχειρήσεις εναέριας διάσωσης και αεροδιακομιδών που υπάγονται στην αρμοδιότητά του, εντός του χερσαίου χώρου της ελληνικής επικράτειας και αβ) για την παροχή συνδρομής και την ενίσχυση της αποστολής του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας, στη διενέργεια επιχειρήσεων αεροδιακομιδών του άρθρου 3.
β. Στο Κεφάλαιο Β’ δεν εμπίπτει η διεξαγωγή επιχειρήσεων ναυτικής και αεροπορικής έρευνας και διάσωσης (Ε – Δ) στην περιοχή ευθύνης της Ελλάδας, εκτός αν υποβληθεί σχετικό αίτημα συνδρομής από τον αρμόδιο φορέα, υπό τον συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης.
2. Με το Κεφάλαιο Γ` επικαιροποιείται ο ν. 1349/1983 (Α` 52) για τον Οργανισμό Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, προκειμένου να ρυθμιστούν ζητήματα που άπτονται της λειτουργίας του.
3. Με το Κεφάλαιο Δ` αντιμετωπίζονται άμεσα επιμέρους ζητήματα της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, καθώς και άλλα επείγοντα ζητήματα.».

  • 23 Νοεμβρίου 2023, 10:19 | Ιωάννης Βαμβάκος Υποπτέραρχος (Ι) ε.α.
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Τροποποίηση του υφιστάμενου λεκτικού «ο οποίος λειτουργεί σύμφωνα με τον μηχανισμό «Helicopter Emergency Medical Services (HEMS)» του Κανονισμού 965/2012 της Επιτροπής, της 5ης Οκτωβρίου 2012,», σε «ο οποίος λειτουργεί σύμφωνα με τον τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες «Helicopter Emergency Medical Services (HEMS)» του Κανονισμού 965/2012 της Επιτροπής, της 5ης Οκτωβρίου 2012, όπως τροποποιήθηκε με τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2023/1020 της Επιτροπής της 24ης Μαΐου 2023 και αναλυτικά περιγράφεται στο κείμενο Easy Access Rules for Air Operations, Σεπτεμβρίου 2023, της EASA».

    Αιτιολογικό Σχολίου: Πληρότητα νομοσχεδίου. Ο Κανονισμός 965/2012, τροποποιήθηκε στις 24 Μάϊου 2023. Επίσης, το έγγραφο Easy Access Rules for Air Operations της EASA, αναλυτικά αναφέρει τις διαδικασίες, απαιτήσεις και προϋποθέσεις για εκτέλεση επιχειρήσεων αεροδιακομιδών, στις σελίδες 1535-1585, συμπεριλαμβάνοντας και τη χρήση συρματόσχοινου και βαρούλκου ανάσυρσης (σελ. 1530-1534).

  • 22 Νοεμβρίου 2023, 17:26 | Ιωάννης Βαμβάκος Υποπτέραρχος (Ι) ε.α.
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    1. Τροποποίηση του υφιστάμενου λεκτικού «ο οποίος λειτουργεί σύμφωνα με τον μηχανισμό «Helicopter Emergency Medical Services (HEMS)» του Κανονισμού 965/2012 της Επιτροπής, της 5ης Οκτωβρίου 2012,», σε «ο οποίος λειτουργεί σύμφωνα με τον τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες «Helicopter Emergency Medical Services (HEMS)» του Κανονισμού 965/2012 της Επιτροπής, της 5ης Οκτωβρίου 2012,»
    Αιτιολογικό σχολίου: Ο ανωτέρω κανονισμός στις σελίδες 145-148 που αφορούν στις «ΠΤΗΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ (HEMS)», περιγράφει απαιτήσεις και διαδικασίες και όχι μηχανισμό (αδόκιμος όρος).
    2. Θα πρέπει να είναι σαφές αν η ενεργοποίηση του ΕΜΕΔΑ αφορά στο σύνολο του 24ώρου, οπότε οι επιχειρήσεις εκτελούνται και κατά τη διάρκεια της νύκτας, ή αν οι επιχειρήσεις εναέριας διάσωσης και αεροδιακομιδών λαμβάνουν χώρα μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας (πρώτο-τελευταίο φως.
    3. Η παράγραφος «Στο Κεφάλαιο Β’ δεν εμπίπτει η διεξαγωγή επιχειρήσεων ναυτικής και αεροπορικής έρευνας και διάσωσης (Ε – Δ) στην περιοχή ευθύνης της Ελλάδας, εκτός αν υποβληθεί σχετικό αίτημα συνδρομής από τον αρμόδιο φορέα, υπό τον συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης.» δημιουργεί ερωτηματικά, καθώς δεν φαίνεται καθαρά σε ποια άρθρα του Κεφαλαίου Β’ αναφέρεται (Άρθρα 9-22). Επίσης, ως περιοχή ευθύνης της Ελλάδας για αεροπορική έρευνα και διάσωση Search and Rescue Region), έχει ορισθεί ολόκληρο το FIR Αθηνών, το οποίο περιλαμβάνει και τον ηπειρωτικό χώρο, εκτός του θαλασσίου/νησιωτικού. Αν λάβει χώρα αεροπορικό ατύχημα σε ηπειρωτικό χώρο, υπεύθυνο είναι το ΕΚΣΕΔ. Καθώς είναι πιθανό να υπάρξει σύγχυση μεταξύ της «εναέριας διάσωσης» και της «αεροπορικής διάσωσης¨, προτείνεται το λεκτικό να τροποποιηθεί ως εξής: «Στο Κεφάλαιο Β’ δεν εμπίπτει η διεξαγωγή επιχειρήσεων ναυτικής και αεροπορικής έρευνας και διάσωσης (Ε – Δ) στην περιοχή ευθύνης της Ελλάδας (Hellenic Search and Region Area, η οποία συμπίπτει με το FIR Αθηνών), εκτός αν υποβληθεί σχετικό αίτημα συνδρομής από τον αρμόδιο φορέα, υπό τον συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης.»