ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός

Σκοπός του παρόντος είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής προστασίας, της διαχείρισης κρίσεων, καθώς και του υφιστάμενου Εθνικού Μηχανισμού Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης «Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος».

  • 29 Νοεμβρίου 2023, 08:41 | ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΣΑΜΗΣ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    – Καταρχάς το σχέδιο Νόμου δεν λαμβάνει υπόψη του την Νησιωτικότητα πολλών Περιφερειών. Σε αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης το κάθε νησί είναι μόνο του, και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες θα λάβει συνδρομή δυνάμεων αν αυτό απαιτείται. Για το λόγο αυτό οι Περιφερειακές Ενότητες καθώς και οι Δήμοι των νησιωτικών Περιφερειών θα πρέπει να στελεχωθούν αρχικά από ανθρώπινο δυναμικό και μετά από υλικοτεχνικούς πόρους. Δεν νοείται Οργανική Μονάδα Πολιτικής Προστασίας να στελεχώνεται από ένα άτομο που τις περισσότερες φορές είναι ο Προϊστάμενος. Για να μπορεί να ανταποκριθεί σε όλες τις απαιτήσεις και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες θα πρέπει να είναι επαρκώς και κατάλληλα στελεχωμένη.
    – Για να υπάρχει διασύνδεση και ομαλή συνεργασία των Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π με τα Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π (αρθ. 11 και 12) θα πρέπει να προβλεφθεί η συμμετοχή των αρμοδίων της Πολιτικής Προστασίας των Δήμων και των Περιφερειακών Ενοτήτων αντίστοιχα σε αυτά. Επίσης στα Τ.Ε.Σ.Ο.Π.Π. να προστεθεί ιγ. Τους Προϊσταμένους Δ/νσεων ή Τμημάτων Οργανικών Μονάδων του οικείου Δήμου, ανά περίπτωση εμπλοκής και κατηγορία κινδύνου.
    -Το χρονικό διάστημα των 30 ημερών για την κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης Πολιτικής Προστασίας μιας περιοχής (αρθρ. 24) είναι πάρα πολύ λίγο.Τουλάχιστον 6 μήνες.
    -Όσο αφορά τους καθαρισμούς οικοπέδων (αρθρ. 31) δεν υπάρχει παντού οριστικό Κτηματολόγιο με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η εύρεση των ιδιοκτητών και οι Δήμοι αυτεπάγγελτα να πρέπει να προβούν σε καθαρισμούς. Πράγμα αδύνατο με την έλλειψη προσωπικού που υπάρχει και με την πληθώρα των ακαθάριστων οικοπέδων αλλά και των κοινοχρήστων χώρων. Ανεφάρμοστο αυτό που προβλέπεται για την Υ.Δ. στο Μητρώο του Υπουργείου. Μεγάλη μερίδα ιδιοκτητών αδυνατούν να υποβάλλουν Υ.Δ. (ηλικία, μη πρόσβαση σε Η/Υ κ.τ.λ.)
    -Τέλος η επικαιροποίηση των μέσων( άρθρ. 34) δεν μπορεί να γίνεται κάθε μήνα, τουλάχιστον κάθε εξάμηνο.

  • 29 Νοεμβρίου 2023, 08:12 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΑΔΗΣ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΝΑ ΠΩ, ΑΝΑΜΑΣΑΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΝΟΜΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΙΣΧΥΕΙ, ΑΣΕ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΑ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΛΥΣΕΙ ΤΑ ΠΑΛΙΑ.
    ΛΟΙΠΟΝ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ :
    1. ΟΛΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΟΡΕΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ, ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΕΧΕΙ, ΟΧΙ ΠΟΙΟΣ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΤΗΝ ΕΧΕΙ, ΕΔΩ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΕΜΠΛΟΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΙΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗΣ ΟΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΙΔΕΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ.
    2. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΙΕΡΑΡΧΕΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΟΝΤΑΙ ΟΛΕΣ ΕΚΕΙΝΕΣ ΟΙ ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΥΠΕΥΚΦΥΓΕΣ.
    3. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΛΛΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΣΑΦΗ ΚΑΙ ΑΠΛΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΟΛΟΙ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΡΙΣΗ ΟΡΓΑΝΩΝ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΙΔΕΑ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΜΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΜΑΣ, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΤΑΝ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΩΡΑ.
    4. Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΑΠΟΤΥΧΙΑ, ΕΧΟΥΜΕ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΝΩΝΤΑΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΘΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ. ΠΕΡΑΝ ΑΥΤΩΝ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΤΑ ΛΟΙΠΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ, ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ!!!!!
    5. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΤΕΙ ΜΕ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΕΚΤΕΛΟΥΝ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ. ΕΑΝ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΚΑΝΟΥΝΕ ΤΟΥΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΥΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥΣ ΘΕ ΜΕΙΩΘΟΥΝ ΚΑΤΑ 90% ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ. ΔΗΛΑΔΗ ΣΕ ΚΑΘΕ ΔΗΜΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ, ΔΑΣΑΡΧΕΙΟ, ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ, ΔΡΑΣΕΩΝ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ – ΚΛΑΔΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΜΕ ΜΙΑ ΑΠΛΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ Μ.Ε. ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΘΕΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟ.
    6. Η ΣΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΕΚΤΑΘΕΙ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΛΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΑΣΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΔΗΜΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ.
    7. Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΑΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΜΟΔΙΟ ΦΟΡΕΑ ΑΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ.
    8. ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΟΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΝΤΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ.
    9. ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕΜΟΝΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΜΕ ΕΠΙΚΑΛΥΨΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΠΟΥ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ.
    10. ΕΠΙ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΝΕΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΠΡΙΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΖΗΤΗΘΕΙ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ.
    11. ΟΛΕΣ ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΜΠΛΕΚΟΝΤΑΙ ΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΕΣ ΣΕ ΕΝΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ.
    12. Ο ΝΟΜΟΣ 3013/2003 ΕΙΝΑΙ ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΙ ΚΑΛΥΠΤΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΕΠΕΛΘΕΙ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ.
    13. Ο ΚΑΘΕ ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΒΓΑΙΝΕΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΔΟΘΟΥΝ ΟΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙ ΙΣΧΥΕΙ, ΠΕΡΙΠΛΕΚΕΙ ΠΟΛΥ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ.
    14. Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ 24ΩΡΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΝΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΕΠΙ 24ΩΡΟΥ ΒΑΣΗΣ, ΑΡΓΙΕΣ, ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΑ, ΚΛΠ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΜΟΙΒΟΝΤΑΙ ΑΝΑΛΟΓΑ.
    15. ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ Η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ Η ΟΠΟΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΝΔΕΤΙΚΟΣ ΚΡΙΚΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΛΗΨΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΣΚΕΔΙΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΟΤΑΝ ΑΠΑΙΤΕΙΘΟΥΝ.
    16. ΤΕΛΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕΦΘΕΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟ Η ΝΗΣΙΩΤΙΚΌΤΗΤΑ.

  • 29 Νοεμβρίου 2023, 08:47 | WWF Ελλάς
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Γενικά σχόλια

    Η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία πραγματοποιείται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά, όπου η χώρα μας δοκιμάστηκε σκληρά από φυσικές καταστροφές. Οι καταστροφές αυτές θα έπρεπε να αποτελέσουν την αφορμή ώστε να αλλάξει η κουλτούρα του εκ του αποτελέσματος αποτυχημένου συστήματος διαχείρισης φυσικών καταστροφών και να υπάρξει ριζική στροφή προς την πρόληψη και την αναζήτηση λύσεων που να συμβαδίζουν με την αειφόρο διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, τη συνεργασία των αρμόδιων αρχών, της επιστημονικής κοινότητας και φορέων της κοινωνίας των πολιτών. Τετοιες καταστροφές, σε άλλα κράτη, αποτελούν αφορμή για γενναίες πολιτικές αποφάσεις και αλλαγές σε κομβικές λειτουργίες του κράτους που έχουν φέρει αποτελέσματα στην πραξη όσον αφορα την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των κοινωνιών. Δυστυχώς, το εν λόγω σχέδιο νόμου δεν κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως περιγράφεται στο άρθρο 1 «Σκοπός του παρόντος είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής προστασίας, της διαχείρισης κρίσεων». Ωστόσο, πέρα από ελάχιστες περιπτώσεις το εν λόγω σχέδιο νόμου φέρνει σημειακές αλλαγές (βελτιώσεις ή μη) σε ζητήματα που ήδη αναφέρονται στον ν. 4662/2020 (Α΄ 27), δίχως να προκύπτει ευκρινώς ποια είναι η σκοπιμότητα των προβλεπόμενων τροποποιήσεων, και σε καμία περίπτωση δεν φέρνει κάποια ριζική αλλαγή στην κουλτούρα του συστήματος πολιτικής προστασίας, το οποίο εξακολουθεί να έχει προβληματικό χαρακτήρα στηριζόμενο στην καταστολή και στη μη-εξειδίκευση ανά κινδυνο (και ειδικά για τις δασικές πυρκαγιές).

    Σε ό,τι αφορά την καταστολή των δασικών πυρκαγιών, όπως αποδεικνύεται στην πράξη από τις πυρκαγιές των τελευταίων ετών, το υφιστάμενο σύστημα δασοπυρόσβεσης χαρακτηρίζεται από εμφανή αδυναμία διαχείρισης δασικών πυρκαγιών που εκδηλώνουν μεγάλη ένταση και εξαπλώνονται σε μεγάλη έκταση. Ακόμη και λίγες μέσης έντασης πυρκαγιές (δηλαδή οι αναμενόμενες πυρκαγιές του καλοκαιριού), όταν εξαπλώνονται τις ίδιες χρονικές περιόδους σε διαφορετικές περιοχές της χώρας αναδεικνύουν ανάγλυφα τα χρόνια δομικά προβλήματα και την περιορισμένη αποτελεσματικότητα του Π.Σ., η οποία οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στην απουσία εξειδίκευσης στις δασικές πυρκαγιές, στην ελλιπή αξιοποίηση της επιστήμης κατά τη λήψη αποφάσεων στο πεδίο (για τη συμπεριφορά της πυρκαγιάς, την επίδραση του καιρού κ.α.), και στη λανθασμένη κουλτούρα κατάσβεσης. Επιπλέον, το σύστημα δασοπυρόσβεσης φτάνει στα όρια του ή/και καταρρέει όταν καλείται να διαχειριστεί ταυτόχρονα 2-3 μεγάλα περιστατικά δασικών πυρκαγιών. Οι ελλείψεις αυτές εξηγούν σε μεγάλο βαθμό την υπερβολική εξάρτηση των επίγειων δυνάμεων από τις εναέριες δυνάμεις. Δεν εξηγούν, όμως, το πρόβλημα στο σύνολό του. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες, όπως τα κενά οργάνωσης (π.χ. μεταφορά δυνάμεων από άλλες περιοχές, διαχείριση μέσων), συντονισμού μεταξύ διαφορετικών φορέων κ.λπ.

    Με βάση τα παραπάνω, το παρόν σχεδίου νόμου δεν προτείνει καμία αλλαγή στη δομή, τη λειτουργία του συστήματος εκπαίδευσης και τη φιλοσοφία του Πυροσβεστικού Σώματος που θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητά του στην καταστολή δασικών πυρκαγιών. Ενώ η διεθνής πρακτική (Αυστραλία, Ιταλία) αλλά και οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί και στην Ελλάδα επιτάσουν την ίδρυση ενός Εξειδικευμένου Σώματος Δασοπυρόσβεσης, το οποίο επιβάλλεται να διοικείται από στελέχη που έχουν την απαραίτητη επιστημονική γνώση και εμπειρία στις δασικές πυρκαγιές και να αποτελείται από πυροσβέστες που θα λάβουν την αναγκαία εκπαίδευση, αυτό δεν έχει συμβεί. Η ίδρυση των ΕΜΟΔΕ δεν καλύπτει αυτό το κενό, καθώς δεν πρόκειται για ένα καθετοποιημένο σώμα δασοπυρόσβεσης με επιστημονική γνώση όλων των παραμέτρων των δασικών πυρκαγιών και αποκλειστική ενασχόληση στο αντικείμενο σε όλα τα στάδια. Μάλιστα δεν προτείνεται καν το ελάχιστο δυνατό που είναι η απόκτηση ειδικοτήτων για το προσωπικό του ΠΣ ανά φυσική ή τεχνολογική καταστροφή και να εκλείψει η λογική του πυροσβέστη “γενικών καθηκόντων”. Η εξέλιξη των φυσικών καταστροφών απαιτεί την εξειδίκευση και επισταμένη και δια βίου εκπαίδευση του προσωπικού που θα κληθεί να τις αντιμετωπίσει.

    Περαιτέρω, με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν επιλύονται ζητήματα που, μεταξύ άλλων, και το WWF Ελλάς έχει επισημάνει και έχει δημοσιοποιήσει με διάφορα μέσα, ανάμεσά τους και με εκθέσεις και επιστολές προς την πολιτική ηγεσία. Σημαντικότερα των οποίων είναι τα παρακάτω:

    1. Ανισοκατανομή μεταξύ καταστολής και πρόληψης και προβλήματα στη διάθεση των πόρων. Το σύστημα χρηματοδότησης της αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών εστιάζει κυρίως σε δράσεις καταστολής έναντι δράσεων πρόληψης. Παράλληλα, παρατηρείται υπο-απορρόφηση χρηματοδοτικών εργαλείων, ειδικά στον τομέα της δασικής διαχείρισης, καθώς και καθυστερήσεις στη χρηματοδότηση επαναλαμβανόμενων δράσεων. Παραμένει ένα τεράστιο κενό στα θέματα διαφάνειας και λογοδοσίας το οποίο έχουμε επισημάνει πολλάκις στο παρελθόν. Το σύστημα χρηματοδότησης της αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών εστιάζει κυρίως σε δράσεις καταστολής έναντι δράσεων πρόληψης. Μάλιστα, για την περίοδο 2016-2020, το 83,95% των συνολικών κρατικών πόρων κατευθύνεται προς την καταστολή και μόλις το 16,05% προς την πρόληψη. Το ισοζύγιο αυτό άλλαξε ελαφρώς αλλά όχι καθοριστικά την περίοδο 2021-2022 χάρη στα ποσά που επενδύθηκαν στην πρόληψη μέσω της διαχείρισης καύσιμης ύλης συγκεκριμένων δασικών οικοσυστημάτων στο πλαίσιο των προγραμμάτων Antinero I & II του ΥΠΕΝ. Ωστόσο, χρειάζονται περισσότεροι πόροι, σωστός σχεδιασμός με συνέχεια και συνέπεια ούτως ώστε να φτάσουμε στο επιθυμητό επίπεδο. Επιπρόσθετα, πρέπει να γίνει κατανοητό πως καμία δράση διαχείρισης καύσιμης ύλης δεν έχει νόημα αν στις ζώνες αυτές δεν πραγματοποιούνται προσπάθειες δασοπυρόσβεσης κατά τη διάρκεια περιστατικών δασικών πυρκαγιών.Την ίδια στιγμή, η τελευταία έκθεση του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του ΟΗΕ κάνει έκκληση προς τις κυβερνήσεις να επανεξετάσουν τις δαπάνες για την κατάσβεση των πυρκαγιών προτείνοντας τη διάθεση του 45% του προϋπολογισμού τους για την πρόληψη και την ετοιμότητα, το 35% για την καταστολή των πυρκαγιών και το 20% για την αποκατάσταση. Ωστόσο, το παρόν σχέδιο νόμου δεν αντιμετωπίζει καν το ζήτημα και δεν θέτει κανένα ποιοτικό ή ποσοτικό στόχο μετακίνησης της έμφασης και της σχετικής επένδυσης στην πρόληψη με κατ’ ελάχιστον επένδυση του 40% των διαθέσιμων πόρων σε αυτήν.

    2. Έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού της χρηματοδότησης των δράσεων πρόληψης και καταστολής. Η χρηματοδότηση των δράσεων πρόληψης και καταστολής των δασικών πυρκαγιών γίνεται αποσπασματικά, από διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία, χωρίς ολοκληρωμένο και μακροχρόνιο κεντρικό σχεδιασμό για την καταγραφή των αναγκών και των απαιτούμενων δράσεων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών.

    3. Ανεπαρκής τεκμηρίωση και αιτιολόγηση των αποφάσεων και κενά στη συμμετοχή των πολιτών. Οι αποφάσεις κατανομής και διάθεσης των πόρων στηρίζονται σε μια αποσπασματική καταγραφή των υφιστάμενων αναγκών από τους δικαιούχους φορείς χωρίς να προηγείται μία συνολική και ολοκληρωμένη τεκμηρίωση των απαιτούμενων δράσεων. Κενά διαπιστωνονται, επίσης, τόσο στη δημόσια πρόσβαση των πολιτών στις πληροφορίες και στα έγγραφα βάσει των οποίων λαμβάνονται οι σχετικές αποφάσεις κατανομής των πόρων όσο και στη συμμετοχή των πολιτών στη διαδικασία καταγραφής των αναγκών ή στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

    4. Έλλειψη απολογιστικών εκθέσεων. Μέχρι σήμερα κανένας αρμόδιος δημόσιος φορέας δεν φαίνεται να συντάσσει εκθέσεις πεπραγμένων, στις οποίες να γίνεται οικονομικός απολογισμός των έργων με βάση τους πόρους που έλαβε αλλά και αξιολόγηση των στόχων με βάση το σχεδιασμό.

    5. Αποσπασματικότητα ελέγχων σχετικά με την αξιοποίηση των δημόσιων πόρων. Ενώ τα χρηματοδοτικά εργαλεία που διαχειρίζονται ενωσιακούς πόρους έχουν ένα δομημένο αυστηρό και πολυεπίπεδο σύστημα ελέγχων για τα πεπραγμένα, δεν συμβαίνει το ίδιο με τις υπόλοιπες πηγές χρηματοδότησης των δασικών πυρκαγιών. Οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται ανά χρηματοδοτικό εργαλείο φαίνονται αποσπασματικοί και ελλιπείς καθώς απουσιάζει η προηγούμενη τεκμηρίωση των αναγκών, στοιχείο που αποτελεί βασικό κενό στο υπάρχον σύστημα δασοπυροπροστασίας.

    Ορθώς καταργείται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου η θέση του Περιφερειακού Συντονιστή Πολιτικής Προστασίας που όπως είχαμε σχολιάσει στη αντίστοιχη διαβούλευση του ν. 4662/2020 δημιούργησε στην πράξη συγκρούσεις και σύγχυση αρμοδιοτήτων με τους επικεφαλής των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πολιτικής Προστασίας εισάγοντας ένα ακόμα επίπεδο αποφάσεων χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα.

    Εθελοντές

    Πέρα από τα επιμέρους τυπικά και νομικά θέματα που έχουν επισημανθεί κατά καιρούς, βασικό ζητούμενο παραμένει η εφαρμογή και η παραγωγή αποτελεσμάτων βραχυπρόθεσμα αλλά κυρίως μακροπρόθεσμα. Όπως όλοι οι εμπλεκόμενοι γνωρίζουν, οι προηγούμενοι νόμοι που διέπουν την οργάνωση της Πολιτικής Προστασίας στη χώρα μας (ν. 2344/1995, v. 3013/2002, v. 4249/2014, ν. 4662/2020) δεν εφαρμόστηκαν στο σύνολό τους ποτέ στην πράξη. Ένα παράδειγμα της ολιγωρίας που υπήρξε στην εφαρμογή των εκάστοτε νομοθετημάτων είναι το σύστημα εθελοντισμού. Είναι η μόνη σταθερή παράμετρος της Πολιτικής Προστασίας από το 2002, και μετά από 21 χρόνια δεν έχει επιτευχθεί η ουσιαστική εποπτεία και υποστήριξη στο έργο που παράγουν οι εθελοντικές οργανώσεις, το οποίο εκτελείται χωρίς κεντρική καθοδήγηση και με ίδια μέσα. Οι όποιες πρωτοβουλίες και προσπάθειες για την εφαρμογή του ν. 4662/2020 το έτος 2023 προχωρούν με πολύ αργούς ρυθμούς, χωρίς σαφή ενημέρωση για τα επόμενα βήματα (εκπαίδευση, πιστοποίηση, νέο μητρώο). Επίσης, το παρόν σχέδιο νόμου δεν προτείνει καμία επιπλέον ρύθμιση για τη βελτίωση του θεσμού του εθελοντισμού, όπως έμμεσα οικονομικά κίνητρα (απαλλαγή ΦΠΑ για αγορά εξοπλισμού, απαλλαγή διοδίων σε πορεία προς περιστατικό), σαφές πλαίσιο επίσημης και έγκαιρης κινητοποίησης, ενίσχυση σε υλικό εξοπλισμό, αποζημίωση απώλειας εισοδήματος σε περίπτωση κινητοποίησης, άδειες από την εργασία για την κινητοποίηση αλλά και για την εκπαίδευση.

    Οι εθελοντικές ομάδες του Μητρώου ΓΓΠΠ έχουν αποδείξει ότι πλέον έχουν την τεχνογνωσία, τον εξοπλισμό και την πρόθεση να συνεισφέρουν και πανελλαδικά εκτός από τις περιοχές που δραστηριοποιουνται άμεσα. Η εμπειρία των πυρκαγιών του 2022 στον Έβρο, του 2023 και των πλημμυρών του 2023 στη Θεσσαλία έδειξε ότι ομάδες από όλη την χώρα μπορούν να βοηθήσουν αποφασιστικά τους κρατικούς φορείς. Δυστυχώς, όμως, δεν υπάρχει ή δεν δύναται να υπάρξει η κατάλληλη υποστήριξη από την πλευρά του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (ΥΚΚΠΠ). Εκτός της Αττικής, η κινητοποίηση των εθελοντικών ομάδων να συμβάλλουν εκτός έδρας έγινε με δική τους πρωτοβουλία, χωρίς επίσημη κινητοποίηση από το ΥΚΚΠΠ, με κάλυψη εξόδων από τους εθελοντές ή τρίτους φορείς (π.χ. το WWF Ελλάς, το σωματείο Δεσμός, ή ιδιώτες χορηγούς), χωρίς μέριμνα για αντικατάσταση της φθοράς εξοπλισμού. Αυτά τα οργανωτικά κενά, ενώ έχουν επισημανθεί πολλάκις, δεν προτείνονται προς επίλυση στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου.

  • 24 Νοεμβρίου 2023, 11:12 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΓΩΝΗΣ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΙΓΑΙΟΥ

    ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
    ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
    Πληροφορίες: Π. ΠΑΓΩΝΗΣ.
    Ταχ. Δ/νση
    Ταχ. Κωδ.
    Τηλ./ FAX
    E-mail : Ακτή Μιαούλη & Μπότσαρη 2-8
    : 18538, Πειραιάς
    : 2132026842/2104291263
    : p.pagonis@apdaigaiou.gov.gr

    ΠΕΙΡΑΙΑΣ 24/11/2023

    Αριθμ. πρωτ.:Υ.Δ.
    Σχετ.:
    ΠΡΟΣ: Δημόσια Διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου του Υπ. Προστασίας του Πολίτη

    ΚΟΙΝ:

    ΘΕΜΑ:

    Σχετ: Παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με θέμα: «ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ».

    Σχεδίου Νόμου του Υπ. Προστασίας του Πολίτη: Εθνικό Σύστημα Πολιτικής Προστασίας

    1. Η βασική επισήμανση επί του σχεδίου είναι η παντελής έλλειψη αναφοράς στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Δεν νοείται φυσική καταστροφή εντός των διοικητικών ορίων ενός φορέα, χωρίς την εμπλοκή του.
    2. Στο σχέδιο νόμου σε καμία από τις επιτροπές έκτακτης ανάγκης, που συγκροτούνται ( άρθρο 15,16,17,18- αντίστοιχες των σημερινών Συντονιστικών) δεν συμμετέχει εκπρόσωπος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Σε κανένα άρθρο δεν εμπλέκεται η Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
    3. Σύμφωνα με το κείμενο του σχεδίου, η Πολιτική Προστασία είναι αποκλειστικό θέμα της Περιφέρειας, των Περιφερειακών Ενοτήτων και των Δήμων, ενώ ο αντίστοιχος φορέας που εποπτεύει τους Δήμους και της Περιφέρειες, (Αποκεντρωμένη Διοίκηση), είναι απούσα.
    4. Το Σχέδιο Νόμου δεν έχει λάβει καθόλου υπόψη του και δεν έχει λάβει μέτρα για την «Νησιωτικότητα»
    Έχει αγνοηθεί ότι με το ισχύον σύστημα η Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ασκεί με εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό, μεταξύ άλλων και τις εξής αρμοδιότητες:
     Εποπτεύει, συμβουλεύει, καθοδηγεί, επιλύει και κατευθύνει όλους τους Δήμους αρμοδιότητάς της, στο να προχωρούν και να υλοποιούν δράσεις, σχέδια μελέτες που προβλέπονται με γενικές οδηγίες από τις εγκυκλίους (φυσικών καταστροφών) της Γ.Γ.Π.Π., αλλά σχεδόν σε κάθε Δήμο απαιτείται η εξειδίκευσή τους, με βάση τις ιδιαιτερότητές του.
     Συμμετέχει σε όλα τα Συντονιστικά Όργανα (Δήμων και Περιφερειών), ενημερώνεται για τα σημαντικότερα προβλήματα των περιοχών, εξ αιτίας των οποίων μπορεί να προκύψουν φυσικές ή ανθρωπογενείς καταστροφές και παρεμβαίνει έτσι ώστε να δρομολογηθούν λύσεις.
     Είναι παρούσα σε κάθε αίτημα φορέα ή ιδιωτών προκειμένου να διευθετηθούν καταστάσεις που εγκυμονούν κινδύνους.
     Εκδίδει κατά την αντιπυρική περίοδο της πυροσβεστικές διατάξεις σε συνεργασία με την Πυροσβεστική.
     Συγκεντρώνει τα στοιχεία για τις ανεξέλεγκτες αποθέσεις απορριμμάτων και συγκροτεί τις αντίστοιχες επιτροπές προκειμένου να προωθήσει προς τους Δήμους τα πορίσματα των επιτροπών και να δοθεί λύση.
     Παροτρύνει και υποστηρίζει κάθε Δήμο στην εκπαίδευση και την υλοποίηση ασκήσεων.
     Αποστέλλει όλα τα Έκτακτα Δελτία Καιρού, το Χάρτη Κινδύνου Εκδήλωσης Πυρκαγιάς, και όλα τα σήματα για τη εκδήλωση συμβάντων.
     Ενημερώνει τον Γραμματέα -Συντονιστή, τις υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης το Κέντρο Επιχειρήσεων και των ΟΤΑ α και β Βαθμού για τη εξέλιξη και τη συμμετοχή στα συμβάντα.
     Χειρίζεται τις επερωτήσεις των βουλευτών, σχετικές με θέματα Πολιτικής Προστασίας.
    Καταθέτοντας δε, την εκ των έσω γνώση, σχετικά με την υποστελέχωση και την ανεπάρκεια που παρουσιάζουν οι Δήμοι, σε θέματα Πολιτικής Προστασίας, αναδεικνύεται περίτρανα η ανάγκη αυξημένης συνδρομής προς αυτούς, με διακριτούς ρόλους και εφαρμογή των ελέγχων της Κεντρικής Διοίκησης προς τους ΟΤΑ Α’ & Β’ βαθμού, που θεσμικά ασκείται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

    Με εντολή Γ.Γ.Α.Δ.Α.
    Ο Αναπλ. Προϊστάμενος

    ΠΑΓΩΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

  • 22 Νοεμβρίου 2023, 08:42 | ΜΑΝΩΛΗΣ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Οι δασικές υπηρεσίες πρέπει να ενταχτούν στο πυροσβεστικό Σώμα ετσι ωστε πρόληψη και αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών να αποτελεί αρμοδιότητα μιας υπηρεσίας της δασοπυρόσβεσης. η υπηρεσία αυτή θα πρέπει να εχει εκτος απο πυροσβεστικά οχήματα και βυτιοφόρα για τη μεταφορά νερού,απαραίτητα χωματουργικά μηχανήματα βαρεως τύπου ερπυστριοφόρα τα οποία θα συμβάλουν στην αμεση επέμβαση για την αντιμετώπιση των πυρκαγιων αλλα και στο διάστημα απο Ιανουαριο μεχρι τον Ιούνιο ,το διάστημα δηλαδη που η επικινδυνότητα ειναι μικρή να εκτελούν προληπτικές εργασίες σε δασικές περιοχές οπως διανοίξεις δασικών δρόμων αντιπυρικές ζωνες αντυπλημυρικα εργα σε δασικες περιοχές κλπ.οπου χρειαζεται και οπου κρινει η δασική-πυροσβεστική Υπηρεσία.Μια υπηρεσια που θα εχει ολα τα μεσα , τον απαραίτητο εξοπλισμό και το ανθρωπινο δυναμικό.

  • 21 Νοεμβρίου 2023, 15:50 | Ανδριανός Γκουρμπάτσης, Αντιστράτηγος – Υπαρχηγός ΠΣ, ε.α.
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Ο «ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ», που σε προηγούμενο σχόλιό μου προτείνω να θεσπιστεί, επιβάλλεταιεκτός άλλων αρμοδιοτήτων, και για τη δίωξη περιβαλλοντικών εγκλημάτων που στοιχειοθετούνται από τις φυσικές καταστροφές, όπως λχ μεγάλες δασικές πυρκαγιές, καταστροφικές και θανατηφόρες πλημμύρες. Ένα σύγρονο και επίκαιρο λόγω επιτάχυνσης της κλιματικής κρίσης Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δεν δικαιολογείται να μην έχει ανεξάρτητο Εισαγγελέα με όλες τις αρμοδιότητες του νυν Εισαγγελέα Περιβάλλοντος που λειτουργεί στο Πρωτοδικείο Αθηνών.-

  • 21 Νοεμβρίου 2023, 15:15 | Ανδριανός Γκουρμπάτσης, Αντιστράτηγος – Υπαρχηγός ΠΣ, ε.α.
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Συνέχεια προηγούμενου σχολίου μου για την ανάγκη θέσπισης ειδικών ποινικών αδικημάτων για τα Όργανα Πολιτικής Προστασίας, όταν από λάθη και παραλείψεις υπάρχει απώλεια ανθρώπινης ζωής κατά τη διαχείριση μιας κρίσης στο πλαίσιο της αποστολής της Πολιτικής Προστασίας και προκειμένου να υπάρξει εμπιστοσύνη των πολιτών στο θεσμό της Πολιτικής Προστασίας και να μην υπάρχουν υπόνοιες ή αμφιβολίες για την εύρρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του κρίνεται σκόπιμο να θεσπιστεί «ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ»

  • 21 Νοεμβρίου 2023, 15:44 | Ανδριανός Γκουρμπάτσης, Αντιστράτηγος – Υπαρχηγός ΠΣ, ε.α.
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Επιβάλλεται, προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα του ισχύοντος Συστήματος Πολιτικής Προστασίας, η πρόβλεψη ποινικών διατάξεων για τη θέσπιση ειδικών αδικημάτων πλημμεληματικού χαρακτήρα αυτεπαγγέλτως διωκόμενα για Οργανα (ατομικά και συλλογικά) της Πολιτικής Προστασίας του Ν. 4662/2020, όπως τροποποιείται και ισχύει, που από λάθη και παραλείψεις τους υπάρχει απώλεια ανθρώπινης ζωής κατά τη διαχείριση μιας κρίσης εξ αιτίας φυσικών καταστροφών που προκαλεί κατάσταση έκτακτης ανάγκης!

  • 21 Νοεμβρίου 2023, 09:01 | ΜΑΝΩΛΗΣ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Πολύς ντόρος για το τίποτα.
    Η αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών προϋποθέτει εργασιες που στοχεύουν περισσότερο στην πρόληψη .
    Πως όμως να γίνουν προληπτικά έργα όταν οι τεχνικές υπηρεσίες των περιφερειών και των δήμων δεν έχουν μηχανήματα και χειριστές.
    Πως θα γίνουν διανοίξεις σε δασικούς δρόμους όταν οι δασικές υπηρεσίες δεν έχουν μηχανήματα και πόρους.
    Πως θα γίνει γρήγορη αντιμετώπιση των πυρκαγιών όταν οι πυροσβεστικές υπηρεσίες δεν έχουν χωματουργικά μηχανήματα αλλά βασίζονται στους δήμους και τις περιφέρειες.
    Εξοπλισμός χρειάζεται και ανθρωπινό δυναμικό .
    Αν τα ΣΟΠΠ λέγονται ΠΕΣΟΠ αν Τα ΣΤΟ λέγονται ΤΕΣΟΠ αποτέλεσμα «Γ Ι Ο Κ»

  • 20 Νοεμβρίου 2023, 12:12 | ΜΑΡΙΑ ΑΡΧΟΝΤΑΚΗ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Είναι απολύτως αναγκαίο να γίνει άμεσα κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Πολιτική Προστασία.Οι πολλές σκόρπιες ισχύουσες διατάξεις για θέματα Π.Π. ενσωματωμένες σε διάφορους νόμους δυσκολεύουν ιδιαίτερα την κατάσταση.

  • 18 Νοεμβρίου 2023, 20:50 | Ανδριανός Γκουρμπάτσης, Αντιστράτηγος – Υπαρχηγός ΠΣ, ε.α..
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Νομοτεχνικά ο σκοπός (άρθρο 1) και το αντικείμενο (άρθρο 2) ενός σχεδίου νόμου και εν προκειμένω του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου περιγράφονται στην Αιτιολογική Έκθεση και όχι ως αυτοτελείς διατάξεις αυτού.-

  • 17 Νοεμβρίου 2023, 16:38 | Λάμπρος Καφίδας
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Επειδή οι αλλαγές, που γίνονται με το παρόν -υπό διαβούλευση- σχέδιο νόμου, είναι αρκετά εκτεταμένες ως προς το Μέρος Α’ του ν.4662/2020 που αναθεωρεί, θα ήταν ίσως προτιμότερο να εισαχθεί το νομοσχέδιο αυτούσιο ως προς αυτό, καταργώντας συνολικά το Μέρος Α’ του 4662.

    Θα είναι επίσης μια καλή ευκαιρία να καθαρογραφει συνολικά ότι έχει να κάνει με τον ΕΘΝΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΚΡΙΣΕΩΝ, σύμφωνα με το Εγχειρίδιο Νομοπαρακευαστικής Μεθοδολογίας και τις λοιπές οδηγίες Καλής Νομοθέτησης της ΓΓΝΚΘ, οι οποίες είναι μεταγενέστερες του 4662.

    Έχουν ήδη εξάλλου εκπαιδευτεί και πιστοποιηθεί προς τούτο, με δημόσια δαπάνη, 30 μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι – ειδικοί επιστήμονες Νομοτεχνικής του νεου κλαδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών του ν.4622/2019 για το επιτελικό κράτος, που είναι σε θέση να συνδράμουν σε τέτοιου είδους προσαρμογή της νομοθεσίας.

  • 17 Νοεμβρίου 2023, 12:37 | DSt
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Συμβατότητα με το Διεθνή Πρότυπα

    Η γενική ιδέα είναι ότι ακολουθώντας τις επιταγές ενός διεθνώς αναγνωρισμένου προτύπου αφενός θα υπάρξει μεθοδική κάλυψη όλων των φάσεων της διαχείρισης του κινδύνου καταστροφών με τρόπο που δεν θα επιδέχεται αμφισβήτησης από οποιονδήποτε και, συνεπώς, αφενός μεν δεν θα υπάρξουν κενά αφετέρου δε θα ελαχιστοποιηθούν οι ανάγκες για νέες αναθεωρήσεις του νόμου στο μέλλον

    Προτείνεται ο νέος νόμος να βασισθεί σε ένα διεθνώς αναγνωρισμένο πρότυπο, όπως το πρότυπο ISO 31000 που έχει αναπτύξει ο International Organization for Standardization (ISO) ή και κάποιο άλλο. Με την υιοθέτηση του προτύπου εξασφαλίζεται ότι:
    ● Χαράσσεται ενιαία στρατηγική, επιτυγχάνονται στόχοι και εξασφαλίζονται τεκμηριωμένες αποφάσεις σε όλα τα επίπεδα
    ● Η πρόληψη και η διαχείριση των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών θα αποτελέσει τμήμα των δραστηριοτήτων όλων των εμπλεκόμενων φορέων, συμπεριλαμβανομένης της διάδρασης μεταξύ αυτών
    ● Λαμβάνονται υπόψη τα εσωτερικά και εξωτερικά πλαίσια εντός των οποίων λειτουργούν οι φορείς, ταυτόχρονα με τον ανθρώπινο παράγοντα
    ● η διαχείριση των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών δεν θα είναι ευκαιριακή, αποσπασματική και ασυντόνιστη αλλά θα βασισθεί στις αρχές, στο πλαίσιο και τις διαδικασίες που καθιερώνονται με το πρότυπο. Αυτά τα στοιχεία πιθανώς να υπάρχουν, είτε μερικώς είτε εξ ολοκλήρου, στη δομή όλων εμπλεκομένων φορέων αλλά ίσως υπάρχει ανάγκη να προσαρμοσθούν ή και να βελτιωθούν έτσι ώστε, στο σύνολό του, ο μηχανισμός (πρόληψης και διαχείρισης) να είναι ικανός να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα χωρίς να υπάρχουν απώλειες χρόνου, υλικών ή ενέργειας και, ταυτόχρονα, να είναι σταθερός στο πέρασμα του χρόνου.

    Ακολουθώντας τις οδηγίες του προτύπου, η εφαρμογή του νόμου μπορεί να προσαρμοσθεί, στη συνέχεια, σε κάθε έναν φορέα χωριστά, λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητές του ενώ οι φορείς θα εργάζονται χρησιμοποιώντας την ίδια γλώσσα επικοινωνίας αφού θα καθιερωθεί ενιαία, πλέον, ορολογία.

    ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
    Προτείνεται ο νέος νόμος να στηριχθεί στις βασικές αρχές του προτύπου για να είναι αποτελεσματικός.
    Οι αρχές αυτές παρέχουν κατευθύνσεις σχετικά με τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας μηχανισμός, δηλαδή να είναι ικανός να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα χωρίς να υπάρχουν απώλειες χρόνου, υλικών ή ενέργειας και, ταυτόχρονα, να είναι σταθερός στο πέρασμα του χρόνου. Για να συγκροτηθεί ένας τέτοιος μηχανισμός είναι αναγκαίο:
    Α.1. Να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος όλων των δραστηριοτήτων του κάθε εμπλεκόμενου φορέα
    Α.2. Να υπάρχει μια δομημένη και ολοκληρωμένη προσέγγιση καθώς, με τον τρόπο αυτό θα προκύψουν συνεπή και συγκρίσιμα αποτελέσματα
    Α.3. Το πλαίσιο και η διαδικασία για την πρόληψη και την διαχείριση των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών να είναι προσαρμοσμένα τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό πλαίσιο εντός των οποίων λειτουργεί ο κάθε φορέας αλλά και να σχετίζεται με τους στόχους του φορέα
    Α.4. Να εξασφαλίζεται η κατάλληλη και έγκαιρη συμμετοχή των εμπλεκομένων (stakeholders) έτσι ώστε να λαμβάνονται υπόψη η γνώση, οι απόψεις και οι αντιλήψεις τους. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η βελτίωση της ευαισθητοποίησης αλλά και η διαχείριση βασίζεται σε έγκυρες πληροφορίες
    Α.5. Η διαδικασία να προβλέπει, να εντοπίζει, να αναγνωρίζει και να ανταποκρίνεται σε οποιαδήποτε αλλαγή και γεγονότα έγκαιρα και με τον πλέον κατάλληλο τρόπο καθώς οι κίνδυνοι μπορούν να εμφανιστούν, να αλλάξουν ή να εξαφανιστούν καθώς αλλάζει το εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό πλαίσιο εντός των οποίων λειτουργεί ο κάθε φορέας
    Α.6. Τα δεδομένα που εισάγονται στον μηχανισμό να βασίζονται σε ιστορικές και τρέχουσες πληροφορίες αλλά και στα μελλοντικά επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Οι πληροφορίες αυτές πρέπει να είναι έγκαιρες, σαφείς και στην διάθεση των ενδιαφερομένων
    Α.7. Να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη ότι ανθρώπινη συμπεριφορά και κουλτούρα επηρεάζουν σημαντικά όλες τις πτυχές του μηχανισμού σε κάθε επίπεδο και σε κάθε δράση και, τέλος,
    Α.8. Η διαδικασία να βελτιώνεται συνεχώς μέσω της εκπαίδευσης και της ανταλλαγής της εμπειρίας

    ΠΛΑΙΣΙΟ
    Το πλαίσιο που θα πρέπει να καθιερώνεται με το νέο νόμο, θα πρέπει να αποσκοπεί στο να βοηθήσει τους φορείς να ενσωματώσουν την πρόληψη και την διαχείριση των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών στις σημαντικές δραστηριότητες και τις επιμέρους λειτουργίες τους. Η αποτελεσματικότητα του νέου νόμου θα εξαρτηθεί από την ενσωμάτωσή του στην διακυβέρνηση του κάθε φορέα και κυρίως στην διαδικασία λήψης των αποφάσεων του φορέα. Αυτό, βέβαια, προϋποθέτει υποστήριξη από όλους τους εμπλεκόμενους και ιδιαίτερα από την ηγεσία του Υπουργείου.
    Η ανάπτυξη του πλαισίου που θα επιχειρείται με το νέο νόμο και ακολουθώντας τις επιταγές του προτύπου, περιλαμβάνει:
    Π.1. την ενοποίηση,
    Π.2. τον σχεδιασμό,
    Π.3. την εφαρμογή,
    Π.4. την αξιολόγηση και,
    Π.5. την βελτίωση
    της διαδικασίας πρόληψης και διαχείρισης των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών.

    ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
    Με το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου θα πρέπει να καθιερώνεται μια διαδικασία για την πρόληψη και την διαχείριση των φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών που θα περικλείει την συστηματική εφαρμογή των πολιτικών, των διαδικασιών και των πρακτικών στις δραστηριότητες που θα αναπτύξει ο κάθε φορέας για την επικοινωνία και την διαβούλευση με τους άλλους φορείς, για τον καθορισμό του πλαισίου και την αξιολόγηση, την αντιμετώπιση, την παρακολούθηση, την επανεξέταση, την καταγραφή και την αναφορά των κινδύνων που σχετίζονται με την πολιτική προστασία.
    Θα πρέπει να επιχειρείται, επιπλέον, η διαδικασία να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος της λειτουργίας των φορέων και της λήψης των αποφάσεων και να ενσωματωθεί στην δομή, τις λειτουργίες και τις διαδικασίες του κάθε φορέα. Μπορεί δε να εφαρμοσθεί με διάφορους τρόπους μέσα σε κάθε φορέα έτσι ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι αλλά και να ταιριάζει με το εξωτερικό και το εσωτερικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εφαρμόζεται.
    Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας πρόληψης και διαχείρισης, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η δυναμική και μεταβλητή φύση της ανθρώπινης συμπεριφοράς καθώς και οι τοπικές συνθήκες
    Αν και φαίνεται ότι η διαδικασία πρόληψης και διαχείρισης συγκροτείται από μια διαδοχική σειρά δράσεων, στην πραγματικότητα πρόκειται για επαναλαμβανόμενες δράσεις.
    Οι δράσεις κατηγοριοποιούνται όπως παρακάτω:
    Δ.1. Scope, Context, Criteria
    Δ.2. Αξιολόγηση Κινδύνων (Risk Assessment)
    Δ.2.1. Αναγνώριση Κινδύνων (Risk Identification)
    Δ.2.2. Ανάλυση Κινδύνων (Risk Analysis)
    Δ.2.3. Εκτίμηση Κινδύνων (Risk Evaluation)
    Δ.3. Αντιμετώπιση Κινδύνων (Risk Treatment)
    Δ.4. Παρακολούθηση & Επανεξέταση (Monitoring & Review)
    Δ.5. Επικοινωνία & Συμβουλευτική (Communication & Consultation)
    Δ.6. Αρχεία & Αναφορές (Recording & Reporting)

  • 16 Νοεμβρίου 2023, 09:14 | Basiliy
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Ok