4. Απλοποίηση

Πώς μπορεί να επιτευχθεί ουσιαστική απλοποίηση για τους αιτούντες και αποτελεσματική διαχείριση; Μέτρα που προτείνονται αφορούν στην απλοποίηση της διοίκησης (κοινό σημείο πρόσβασης και υποστήριξης, ενιαίοι λογιστικοί κανόνες, χρηματοδότηση σε «lump sums» με έλεγχο του αποτελέσματος κλπ).  Υπάρχουν άλλα θέματα που χρειάζονται προσοχή; (πχ το μέγεθος των προτάσεων, οι αναφορές προόδου, οι πολλαπλές υποχρεώσεις και διάσπαρτοι στόχοι των έργων κλπ).  Ποιό μοντέλο κόστους ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες της Ελληνικής ερευνητικής κοινότητας;

  • Η απλοποίηση της υποβολής προτάσεων και της διαχείρισης έργων στο Πρόγραμμα Πλαίσιο απαιτεί:
    – Έγκαιρη δημοσίευση του προγράμματος εργασίας
    – Ανακοίνωση προκηρύξεων καθόλη τη διάρκεια του έτους (κατάργηση της ταυτόχρονης ανακοίνωσης πολλαπλών προγραμμάτων, οι ερευνητές δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο φόρτο εργασίας) και στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης/προώθησης
    – Απλοποιημένη (λιγότερο γραφειοκρατική) υποβολή προτάσεων (σύμφωνα με το παράδειγμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας)
    – Κοινοί κανόνες χρηματοδότησης για όλους τους τύπους έργων και κάλυψη του ΦΠΑ (κατάργηση διαφορετικών ποσοστών για τα έμμεσα κόστη, χρήση σταθερών rate/lump sums όπως στις Δράσεις Marie Curie, κ.λπ.)
    – Ευελιξία στη διαχείριση των έργων / καλύτερη στόχευση & οργάνωση δράσεων διαχείρισης της έρευνας
    – Μείωση του χρόνου που απαιτείται από την υποβολή της πρότασης έως την υπογραφή της επιχορήγησης
    – Δυνατότητα απευθείας σύνδεσης με άλλα προγράμματα για «βιωσιμότητα» προσπάθειας/επένδυσης, καλύτερος συγχρονισμός με εθνικές αντίστοιχες προκηρύξεις
    – Περισσότερες ευκαιρίες δικτύωσης / συμμετοχής για νεοεισερχόμενους σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα
    – Ενίσχυση των δράσεων για την Ανοικτή Πρόσβαση, ώστε να διαχέονται και να αξιοποιούνται άμεσα τα ερευνητικά αποτελέσματα των έργων.

  • 20 Ιουνίου 2011, 13:36 | Εθνική Τεχνολογική Πλατφόρμα «Food for Life»

    The aspects of the new framework the most likely to have a positive impact on private sector participation are streamlined and significantly simplified rules for participation, while streamlining per se will have a positive impact only if the joint rules will reduce the administrative burden of participating in EU programmes. The complexity and rigidity of rules applicable to current financial instruments make it less attractive for business to participate in EU-funded projects. The transaction costs of participation in EU programmes have grown completely out of proportion, with marginal costs of controls and administrative compliance often exceeding the marginal benefits. We therefore call for an overhaul of the administrative rules in the preparations for EU support to RDI post 2013, but simplification measures that can be achieved without the involvement of Council and Parliament must be implemented immediately. The Commission’s communication on simplification of the administrative framework from 2010 should serve as the basis for continued simplification, Significant progress has been made during the last year (in particular with respect to acceptance of methodologies for average personal cost calculations), but an overhaul of the entire administrative framework is warranted. In particular, there must be a shift from a control-based system to a trust-based system, with a potential shift from financial audits to more process- and result-based audits, without discouraging ambitious and risky research ventures (i.e., introducing risk-tolerance in evaluating projects). A reconsideration of the provisions on personal liability of EU officials would also work in this direction.

    Other much desired simplification measures include:

    – Introduction of a separate category for associated partners, which would facilitate formation and management of consortia.
    – More flexibility in cost accounting and reporting, allowing for use of standard practices already used by beneficiaries.
    – Adaptation of the Financial Regulation to better serve the purposes of Public Private Partnerships and JTIs, for example by not requiring these to have the status of a community body.
    – Reduce the time-to-grant.
    – The use of unified reporting rules and practices across all funded actions of the new Framework (unlike what the experience today demonstrates). The introduction of the Participants Portal is a move towards the right direction.
    – The use of (realistic) flat rates for the calculation of indirect cost or of lump sums for entire projects or project components could simplify the financial management.
    – Support and coordination actions need to have improved funding of the associated indirect cost (currently, 7% of the associated direct costs).
    – Management costs associated with the negotiation of projects should be an eligible for reimbursement (within the project budget).

    Another means of improving the attractiveness of participation for the private sector is to gear the focus of EU support towards areas of clear value-added for European companies, instead of only focusing on societal challenges. The emerging European Innovation partnerships could, if properly managed and supported by strong commitment from the private sector contribute significantly to achieving a more strategic and coherent approach.

    The value of the NCP support organisations to the function of the Programme, also, cannot be underestimated and it is particularly important for “newcomers”. To that end the EC should continue exploiting such structures, while MS should ensure a sufficient local NCP thematic representation (e.g., NCP organisations with proven visibility and capacity in the agro-food sector, etc.).

    Finally for the national calls we propose certain timeframe of the calls, the submission of the proposals, the evaluation, the financing and the control. The final payment should be done with the submission of the final report while the monitoring of the progress of the project should be performed by an independent body. The private organizations should have the possibility to participate to the projects without a limitation to the number of them.

  • 18 Ιουνίου 2011, 09:29 | Αντώνιος Γαστεράτος

    Ο τρόπος υποβολής των προτάσεων πρέπει οπωσδήποτε να απλοποιηθεί. Υπάρχει πολύ μεγάλος όγκος πληροφορίας που πρέπει να συγκεντρωθεί και να υποβληθεί σωστά για να επιτευχθεί χρηματοδότηση. Έτσι από τη μια μεριά επιστήμονες με λαμπρές ή/και καινοτόμες ιδέες , λόγω αυτής της πολυπλοκότητας μπορεί να αποτρέπονται από την υποβολή προτάσεων, από την άλλη έχει δοθεί τόπος σε εταιρείες συμβούλων που παράγουν ΜΗΔΕΝΙΚΗ ερευνά να «παίρνουν» προτάσεις «από το τίποτα» μόνο και μόνο επειδή είναι καλογραμμένες και άψογες κατά τους κανόνες που υπάρχουν σήμερα.

    Προτείνω λοιπόν η υποβολή προτάσεων σε 2 φάσεις που εισήχθη σε ορισμένες δράσεις του FP7 και επιτρέπει τη σύντομη διατύπωση μιας ιδέας σε μερικές σελίδες, να γίνει γενικός κανόνας σε όλο το FP8.

  • Συστήματα ιδιωτικοοικονομικά που εφαρμόζουν οι επιτυχημένες απιχειρήσεις έρευνας του ιδιωτικού τομέα στην Φινλανδία και Σουηδία .

  • 7 Ιουνίου 2011, 08:56 | Αθανάσιος Σαμαράς

    Άλλο η παρακολούθηση του έργου αναφορικά με τη πραγματική υλοποίηση, άλλο η οικονομική του παρακολούθηση.
    Αναφορικά με τα έργα πιστεύω ότι μπορεί να γίνει χρήση του προτύπου SCRUMM ή PRINCE II προσαρμοσμένα στις ανάγκες του κάθε έργου. Θα πρέπει να υπάρχουν ομάδες εργασίας που θα συμβουλεύουν και θα επιτηρούν σε μηνιαία βάση τα έργα ώστε να υλοποιήται η απαραίτητη προυπόθεση της «επιτροπής εποπτείας» με αντιπροσώπευση τόσο των οφελούμενων φορέων (π.χ. ο ΣΕΒ αν αφορά εμπορικό προϊόν, οι οργανώσεις ΑΜΕΑ αν αφορά τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες) όσο και των φορέων υλοποίησης και ελέγχου.
    Η υιοθέτηση συστημάτων «έγκαιρης προειδοποίησης» (early warnning system) ώστε να αντιμετωπίζονται πιθανά προβλήματα πριν αυτά ανακύψουν ως πραγματικά προβλήματα.
    Αντίστοιχα, θα πρέπει να υπάρχει κοινός τόπος δικτυακός αλλά και φυσικός (έστω και μόνο στην Αθήνα, αν και πρακτικότερο θα ήταν να είναι ανά Περιφέρεια) από τον οποίο να μπορούν να λάβουν ενημέρωση οι ενδιαφερόμενοι (ή οι συμμετέχοντες) για τα υπόλοιπα χρηματοδοτούμενα έργα ώστε να ενθαρυνθεί η συνέργεια που με τη σειρά της μπορεί επιφέροντας ελάχιστες τροποποιήσεις στις προδιαγραφές του τελικού παραδοτέου δύο ή περισσότερων έργων να αποδόσει πολλαπλά οφέλη (π.χ. κάποιος φορεας ερευνά νέα μέθοδο μέτρησης ζαχάρου στο αίμα, κάποια άλλη ερευνά βιοτεχνολογία και κάποια τρίτη ερευνά νέα υλικά, όλοι μαζί θα μπορούσαν να παραδόσουν μέθοδο και τεχνολογία διάγνωσης).
    Επίσης ο φορέας εποπτείας θα μπορούσε να παρέχει υπηρεσίες για την κατοχύρωσης (σήματα, λογότυπα αλλά και μεθόδους) καθώς και να συνεργάζεται με το Υπ. Εξωτερικών ώστε να ενημερωθούν οι Εμπορικοί ακόλουθοι για τα παραγόμενα προϊόντα και υπηρεσίες.

  • 6 Ιουνίου 2011, 19:32 | Μιχαήλ Αγγελόπουλος

    Ο τοπικός συντονιστής (βλέπε σχόλιό μου πιο πάνω) θα πρέπει να είναι ιδιωτική εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο με τραπεζική εμπειρία.

    Στην Ελλάδα υπάρχει το προηγούμενο της ΕΤΒΑ.

    Τα ιδιωτικά κριτήρια θα εγγυηθούν την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών.