Πρόταση 6: Ανάπτυξη πολιτιστικών κέντρων ανάδειξης του ελληνικού πολιτισμού («Λόγος») μέσα από την αξιοποίηση υπαρχουσών δομών (π.χ. πανεπιστημιακά τμήματα, ημερήσια σχολεία, ΤΕΓ, κτλ) που θα λειτουργούν ως πολυδύναμες κοινότητες δια βίου μάθησης.

  • 10 Μαρτίου 2011, 22:12 | Μιχάλης Πάτσης

    Νομίζω πως το συγκεκριμένο άρθρο είναι σίγουρα προχειρογραμμένο και η ιδέα που διέπεται να είναι η μεταφορά της έκπαιδευσης στην Ελλάδα στο εξωτερικό. Δεν νομίζω πως κάποιος που μαθαίνει μια ξένη γλώσσα κάπου, ακολουθεί την μέθοδο της «δια βίου μάθησης». Κάποιος που μαθαίνει μια γλώσσα, θέλει να την μάθει γρήγορα, οικονομικότερα, πρακτικότερα! Φαντάζομαι πως όταν μιλάει το Υπουργείο για διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό, μιλάει σίγουρα για τη διδασκαλία της εθνικής μας γλώσσας, όχι κάποιας ξένης γενικώς. Μου είναι αδιανοήτο πως η Ελλάδα θα «παραδώσει» αυτό το δικαίωμα σε κάποιους τρίτους. Σήμερα ελληνικά διδάσκουν πολλοί στο εξωτερικό και τα ελληνικά τουλάχιστον στη Ρωσία που διδάσκω δεν είναι γλώσσα αδιάφορη. Αλλά εδώ γίνεται λόγος μάλλον για ένα πρόγραμμα που μοιάζει με τα αντίστοιχα του Γαλλικού Ινστιτούτου ή άλλων φορέων, δηλαδή ένα πρόγραμμα που ιθύνων νους και χρηματοδότης θα είναι το Υπουργείο και υλοποητές κάποια ξένα ιδρύματα ή σύλλογοι. Εάν η Ελλάδα δεν μπορεί η ίδια να δημιουργήσει δικούς της πολιτιστικούς φορείες όπως το Ιταλικό ή το Γαλλικό Ινστιτούτο είναι καλύτερα να μην προχωρήσει σε τίποτα! Διδασκαλία της γλώσσας δεν είναι μόνο η γραμματική είναι και η εικόνα που δημιουργείται για την χώρα αυτή στο εξωτερικό. Προσωπικά δεν έχω διαπιστώσει από πολλούς ελληνιστές ή διδάσκοντες της ελληνικής εδώ μια ρεαλιστική στάση απέναντι στην Ελλάδα και αναρωτιέμαι αν τους παραχωρηθεί αυτό το δικαίωμα ποια εικόνα θα δημιουργούν για την χώρα μας. Τι εννοώ: στο Ιταλικο ή στο Γαλλικό Ινστιτούτο εκεί κυρίαρχη εικόνα στη μάθηση είναι η ιταλική ή η γαλλική, όχι η ρωσική! Εμείς τι ακριβώς θέλουμε να κάνουμε, να μετατρέψουμε κάποιους ανθρώπους που διδάσκουν τα ελληνικά σε φορείς που θα μεταφέρουν σίγουρα μια στρεβλή εικόνα για την Ελλάδα; Αυτοί οι άνθρωποι είναι καλοί, είναι πολύ καλοί έχουν τον δικό τους τρόπο σκέψης. Δεν ταιριάζει με τον ελληνικό και την Ελλάδα, κάνουν καλά αυτό που κάνουν. Εμείς γιατί θέλουμε να τους δώσουμε κάτι που δεν μπορούν να κάνουν. Αφήστε που πολλοί όλοι όσοι εμπλέκονται στα ελληνικά δεν μονοιάζουν. Αν δημιουργούσε το Υπουργείο ένα δικό του φορέα, πραγματικά όμως φορέα επιπέδου, θα τους ένωνε κιόλας.
    Σήμερα κακά τα ψέματα και για λόγους που όλοι γνωρίζουμε η Ελλάδα περνάει μια κρίση και αυτή η κρίση επιτείνεται στο εξωτερικό με τα ανθελληνικά γενικά δημοσιεύματα και τις αντιδράσεις πολλές φορές των ξένων για την Ελλάδα. Εχετε δει εσείς κάποιον ελληνιστή να υπερασπιστεί την Ελλάδα, όχι να γίνει φιλέλληνας, αλλά να πει πως ο ελληνικός λαός δεν είναι τεμπέλικος λαός και σίγουρα δεν φταίει μόνο αυτός για την κατάσταση που υπάρχειλη να πει κάτι το υπερασπιτικό για τους Έλληνες; Αν έχετε δει, αυτουνού να του δώσετε και τα προγράμματα «λόγος». Εχετε δει κάπου σε κάποια εφημερίδα στο εξωτερικό να διαμαρτηρηθεί κάποιος από αυτούς τους ανθρώπους ή να γράψει κάποιος κάτι υπέρ της Ελλάδας; Αν έχετε δει, αυτός σίγουρα και αξίζει. Αν δεν έχετε δει όμως τέτοιους ελληνιστές, γιατί σπανίζουν, οι ελληνιστές παρουσιάζουν το φαινόμενο να είναι «φιλελληνες» στην Ελλάδα ή με τους Έλληνες, τότε σημαίνει απλώς πως η πολιτική μας σε αυτόν τον τομέα είναι λανθασμένη. Και πολύ φοβάμαι με τέτοια προγράμματα γίνεται ακόμα χειρότερη.

  • 8 Μαρτίου 2011, 11:28 | Μιχαήλ Αλεξάνδρα

    Να γίνονται οι αποσπάσεις στο εξωτερικό κάθε δύο χρόνια όπως ακριβώς στο εσωτερικό. Να βγαίνουν τα κένα και όποιος θέλει με μια στοιχειώδη γλωσσομάθεια να αποσπάται χωρίς να χάνει την οργανική του θέση και χωρίς επιμίσθιο με μια προσαύξηση του μισθού του 30-50% αναλόγως της χώρας. Για όσες θέσεις μένουν κενές να προσλαμβάνονται αναπληρωτές ακριβώς όπως στην Έλλάδα, οι δε ομογενείς εκπαιδευτικοί απλώς να παίρνουν τα μόρια εντοπιότητας. Αποτελεί μια οικονομική λύση, καταργεί υην αναγκαιότητα πολλών γραφείων εκπαίδευσης και συντονιστών (πρόσθετη οικονομία) και στελεχώνει τα σχολεία με εκπαιδευτικούς που πραγματικά θέλουν να είναι εκεί και δίνει διέξοδο σε κάποιους ανέργους.
    Τα κτίρια των σχολείων να μην είναι νοικιασμένα που έχουν υψηλό κόστος ενοικίου και συντήρησης αλλά να είναι έστω απογευματινά σε σχολεία της χώρας υποδοχής.
    Αυτά μέχρι να γίνουν ενταγμένα σχολεία όπως στη Βαυαρία όπου θα διδάσκεται η ελληνική γλώσσα συστηματικά και κατ’επιλογήν Κύκλοι Ιστορίας, Μαθηματικών, Φυσικών Επιστημών για να τρέφεται καλύτερα η γλώσσα και να γίνουν κέντρα ελληνικού πολιτισμού στη περιοχή τους με τη βοήθεια και της εκκλησίας. Σε πιο απομακρισμένες περιοχές βοήθεια από αυτό το σχολείο με e-learning σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο π.χ. αίθουσα κοινότητας με την καθοδήγηση ελληνομαθούς ενήλικα.

  • 24 Φεβρουαρίου 2011, 11:48 | Κατερίνα Πασίση

    Οι φορείς που καταγράφονται στην πρόταση σας υπόκεινται στην αρμιοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας. Όμως ο «ΛΟΓΟΣ» θα πρέπει να είναι μια κοινή και καλά συντονισμένη προσπάθεια πολλών φορέων, κυβερνητικών και μη. Απαιτείται ένα σαφές πλαίσιο συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών, του Υπουργείου Πολιτισμού αλλά και ιδιωτικών φορέων όπως το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, το Ίδρυμα Ωνάση αλλά και άλλων φορέων της Διασποράς που υπηρετούν τον ίδιο σκοπό, τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού. Ας συγκεντρώσουμε λοιπόν τις δυνάμεις μας καταργώντας την πολυνομία, απλοποιώντας τις διαδικασίες με τον στόχο ο «ΛΟΓΟΣ» να αποκτήσει μία ισχυρή και διεθνώς αναγνωρίσιμη ταυτότητα. Να είναι ο θεσμός που ανά τον κόσμο θα συγκεντρώνει, θα συντονίζει και θα υπηρετεί τους φίλους της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού.

  • 15 Φεβρουαρίου 2011, 13:46 | Λευτέρης

    Βρίσκω προσωπικά πάρα πολύ σημαντική και χρήσιμη την πρόταση του υπουργείου για δημιουργία κέντρων ανάδειξης του ελληνικού πολιτισμού με την επωνυμία («Λόγος»)στην αλλοδαπή. Πρέπει όμως – όπως σωστά τονίζει ο αγαπητός συμπατριώτης κος Κουγιουμτζόγλου – να γίνουν με την συμμετοχή των Ελλήνων της Διασποράς. Υπάρχουν σε πολλές μεγάλες πόλεις του εξωτερικού ελληνικά πολιτιστικά κέντρα που δημιουργήθηκαν ύστερα από μεγάλη προσπάθεια και εθελοντική εργασία συμπατριωτών μας οι οποίοι διακατέχονται από μεγάλη αγάπη και όραμα για την διάδοση του ελληνικού πολιτισμού. Ή γνώση και η εμπειρία τους είναι υπερπολύτιμη και θα πρέπει το υπουργείο να τις αξιοποιήσει ! Μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην εξεύρεση πηγών χρηματοδότησης των κέντρων αυτών μέσα από διάφορους φορείς ,οργανισμούς και προγράμματα επιχορηγήσεων που υπάρχουν στις χώρες διαμονής.

    Η εξ ολοκληρου χρηματοδότησή τους από το ελληνικό κράτος θα είναι λάθος! πρέπει να εγκαταλείψουμε πια αυτου του είδους τις πολιτικές και λογικές όπου η φτωχοκώσταινα Πατρίδα πλήρωνε τα πάντα. Και που σε τελική ανάλυση ελάχιστα βοήθησαν τον απόδημο ελληνισμό.

    Τα ‘Λόγος’ λοιπόν πρέπει να στηριχτούν στην αξιοποποίηση των ήδη υπάρχουσων πρωτοβουλιών και δομών στις ομογενειακές κοινότητες . Θα έρθουν να εμβολιαστούν μαζί τους, να τις ενισχύσουν και να προχωρήσουν από κοινού.

  • 6 Φεβρουαρίου 2011, 17:49 | Κουγιουμτζόγλου Δημήτριος

    Προτείνω για τη Μόσχα, στην οποία εργάζομαι ως αποσπασμένος φιλόλογος για 4η χρονιά, μια μορφή συνεργασίας στα πλαίσια του προγράμματος «Λόγος» ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας και στο Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού Μόσχας. Το τι ακριβώς εστί Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού Μόσχας μπορεί ο καθένας να το διαπιστώσει με μια απλή επίσκεψη στον ιστότοπό του: http://www.hecucenter.ru, όπου περιγράφονται αναλυτικά οι στόχοι του, τα προγράμματά του και η γενικότερη, πλούσια δράση του. Εδώ απλά σημειώνω:
    1. ιδρυτές του Κ.Ε.Π. είναι Έλληνες ομογενείς – μέλη του Συλλόγου Ομογενών Μόσχας.
    2. Εδώ και τέσσερα χρόνια υπάρχει σημαντική συνεισφορά στη δράση του Κ.Ε.Π. και από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς
    3. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή άλλος φορέας στη Μόσχα και ίσως σε ολόκληρη τη Ρωσία, που να προσφέρει περισσότερα στον τομέα της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού και γενικότερα στην προβολή της χώρας μας από το Κ.Ε.Π.
    Τέλος, ας ληφθεί υπόψη πως ένα σημαντικό κέρδος για τη χώρα μας, που προκύπτει από τη δράση του Κ.Ε.Π., είναι η διαμόρφωση μιας αξιοσημείωτης ομάδας φιλελλήνων από τις τάξεις των πλέον μορφωμένων και δυναμικών στρωμάτων της ρωσικής πρωτεύουσας.

  • 30 Ιανουαρίου 2011, 22:20 | Αθανασία Ζαραμπούκα

    Θα μπορούσα να προτείνω για το Βέλγιο (όπου υπηρέτησα ως αποσπασμένη ) τα παρακάτω που ήταν και πρόταση του τότε συλλόγου εκπ/κών.
    Σε κατάλληλο χώρο( αίθουσες διδασκαλίας , εργαστήρια πληροφορικής και φυσικής-Χημείας, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων κ.λ.π.) που θα ανήκει στην Ελληνική πρεσβεία ή στην Ελληνική κοινότητα να λειτουργεί:
    – το πλήρες Ελληνικό Δημοτικό , Γυμνάσιο ,Λύκειο Βρυξελλών σε καθημερινή πρωινή βάση
    – τα τμήματα Μητρικής γλώσσας
    – τα τμήματα εκμάθησης Ελληνικής γλώσσας για αλλοδαπούς
    – κατά διαστήματα να διοργανώνονται διαλέξεις και άλλες εκδηλώσεις υψηλού περιεχομένου για τη διάδοση του Ελληνικού πολιτισμού
    – σχολικές δραστηριότητες ( Περιβαλλοντική Εκπ/ση, αγωγή υγείας, Ευρωπαϊκά προγράμματα κ.λ.π) για τους μαθητές ,σε απογευματινές ώρες

    Δηλαδή ένας πολυχώρος που θα λειτουργεί σαν κέντρο δια βίου μάθησης , θα προάγει την Ελληνική γλώσσα , την Ιστορία και τον πολιτισμό , και θα αναπτύσσει δράσεις συνεργασίας και συμφιλίωσης των λαών αλλά και τη διαπολιτισμική διάσταση στην εκπαίδευση, τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους ξένους που θα ενδιαφέρονται στα αντίστοιχα προγράμματα.