Άρθρο 36 – Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην περιφέρεια Κρήτης – Προσθήκη άρθρου 226Γ στον ν. 4555/2018

Μετά το άρθρο 226Β του ν. 4555/2018 (Α’ 133) προστίθεται νέο άρθρο 226Γ ως εξής:

«Άρθρο 226Γ
Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην περιφέρεια Κρήτης
Για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Κρήτης από την έναρξη ισχύος του παρόντος:
1. Ως μοναδικοί φορείς οι οποίοι ασκούν αρμοδιότητες διαχείρισης στερεών αποβλήτων ορίζονται: α) για την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων η ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Ο.Τ.Α.)», με διακριτικό τίτλο «Δ.Ε.ΔΙ.Σ.Α. Α.Ε. (Ο.Τ.Α.), έδρα τα Χανιά και δήμους-μέλη τους δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και β) για τις περιφερειακές ενότητες Ηρακλείου, Ρεθύμνης και Λασιθίου ο σύνδεσμος με την επωνυμία «ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΡΗΤΗΣ», με διακριτικό τίτλο «Ε.Σ.Δ.Α.Κ.», έδρα το Ηράκλειο και δήμους-μέλη τους δήμους των περιφερειακών ενοτήτων Ηρακλείου, Ρεθύμνης και Λασιθίου.
2. Η υπ’ αρ. 1391/18.6.2019 διαπιστωτική πράξη της Συντονίστριας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης (Β΄2506) θεωρείται ως μη εκδοθείσα μόνο κατά το μέρος που προβλέπει τη συγχώνευση του «ΦΟ.Δ.Σ.Α. ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΕΔΙΑΔΑΣ Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ» στον «ΕΝΙΑΙΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΡΗΤΗΣ (Ε.Σ.Δ.Α.Κ)».
3. Η ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΦΟ.Δ.Σ.Α. ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΕΔΙΑΔΑΣ Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ» δεν αποτελεί φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων της νησιωτικής περιφέρειας Κρήτης και συνεχίζει να λειτουργεί ως κοινή ανώνυμη εταιρεία ΟΤΑ, κατά παρέκκλιση των περιορισμών του άρθρου 107 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), μη συνυπολογιζόμενη στις ανώνυμες εταιρείες που έχουν συστήσει οι συμμετέχοντες σε αυτήν δήμοι, και δεν δύναται να ασκεί τις αρμοδιότητες του άρθρου 227 του παρόντος. Κατ’ εξαίρεση και έως τις 31.12.2028 μεταξύ των σκοπών της ανώνυμης εταιρείας δύναται να περιληφθούν η συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας και η λειτουργία των εγκαταστάσεων που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Χερσονήσου και προβλέπονται στο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Κρήτης. Η ανώνυμη εταιρεία δύναται να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις με τον οικείο Φο.Δ.Σ.Α. Η ανώνυμη εταιρεία υποχρεούται, εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος, να συγκαλέσει Γενική Συνέλευση με σκοπό τη λήψη απόφασης για την προσαρμογή του καταστατικού της στις διατάξεις της παρούσας. Μέχρι το τέλος του μηνός Μαΐου κάθε ημερολογιακού έτους η ως άνω ανώνυμη εταιρεία αποστέλλει στον Ε.Σ.Δ.Α.Κ. σχέδιο προϋπολογισμού του επόμενου έτους, προκειμένου να ληφθεί υπόψη για τη διαμόρφωση από αυτόν του ετήσιου κόστους διαχείρισης του άρθρου 237 του παρόντος. Ο Ε.Σ.Δ.Α.Κ. αποδίδει στην ανώνυμη εταιρεία το μέρος της ετήσιας εισφοράς που της αναλογεί εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την είσπραξη της ετήσιας εισφοράς του άρθρου 239 του παρόντος. Η παρούσα ισχύει το πρώτον για την ετήσια εισφορά του έτους 2022. Ειδικά για τον καθορισμό της ετήσιας εισφοράς του έτους 2022 η υποχρέωση υποβολής των προϋπολογιστικών δεδομένων στον Ε.Σ.Δ.Α. γίνεται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
4. Εκκρεμείς, κατά τη δημοσίευση του παρόντος, διαδικασίες σύναψης σύμβασης και συμβάσεις του «ΦΟ.Δ.Σ.Α. ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΕΔΙΑΔΑΣ Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ» εξακολουθούν να διενεργούνται και εκτελούνται από την ανώνυμη εταιρεία της παρ. 3.».

  • 20 Ιουνίου 2022, 17:33 | Ε.Δ.Α.Κ.Ι. Α.Ε. Ο.Τ.Α.

    Ε.Δ.Α.Κ.Ι. Α.Ε. Ο.Τ.Α.

    Στο αρχείο με τίτλο «Ανάλυση συνεπειών ρύθμισης» που συνοδεύει και ερμηνεύει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ αναφέρεται για το άρθρο 32 ότι: «Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ότι σε κάθε περιφέρεια το σύνολο των αρμοδιοτήτων των ΦΟΔΣΑ ασκείται μόνον από έναν φορέα, καταργούμενης της δυνατότητας συστάσεως περισσοτέρων του ενός. Και τούτο, προκειμένου να διασφαλιστεί η ενιαία διαχείριση των στερεών αποβλήτων του συνόλου των δήμων κάθε περιφέρειας σύμφωνα με όσα ορίζονται στα εγκεκριμένα ΠΕΣΔΑ.»

    Ωστόσο στο άρθρο 36 του εν λόγω νομοσχεδίου με τίτλο «Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην περιφέρεια Κρήτης – Προσθήκη άρθρου 226Γ στον ν. 4555/2018» αναφέρεται ότι για την Περιφέρεια Κρήτης ως μοναδικοί φορείς οι οποίοι ασκούν αρμοδιότητες διαχείρισης στερεών αποβλήτων είναι ο Φορέας με την επωνυμία ΔΕΔΙΣΑ ΑΕ ΟΤΑ για την ΠΕ Χανιών και ο φορέας με την επωνυμία ΕΣΔΑΚ για τις υπόλοιπες τρεις Περιφερειακές Ενότητες.

    Επίσης στην παρ.3 του άρθρου 36 υπάρχει ειδική πρόβλεψη για τον φορέα με την επωνυμία «ΦΟ.Δ.Σ.Α. ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΕΔΙΑΔΑΣ Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ» ο οποίος αν και δεν αποτελεί πλέον φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων της νησιωτικής περιφέρειας Κρήτης, προβλέπεται εξαίρεση και αναφέρεται ότι: «έως τις 31.12.2028 μεταξύ των σκοπών της ανώνυμης εταιρείας δύναται να περιληφθούν η συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας και η λειτουργία των εγκαταστάσεων που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Χερσονήσου και προβλέπονται στο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Κρήτης.»

    Η συγκεκριμένη πρόβλεψη παρέχει έμμεσα την δυνατότητα άσκησης από τον συγκεκριμένο Φορέα, μέρος των αρμοδιοτήτων του άρθρου 227 του ν. 4555/18 που αναφέρεται στις αρμοδιότητες των Φο.Δ.Σ.Α.

    Οι συγκεκριμένες προβλέψεις βρίσκονται σε αντίθεση με όσα αναφέρονται για το άρθρο 32 του αρχείου «Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης» που ερμηνεύει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

    Το γεγονός ότι στις Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Κρήτης δίνεται η δυνατότητα λειτουργίας 2 φορέων με αρμοδιότητες Φο.Δ.Σ.Α. και έμμεσα ενός τρίτου φορέα με εξαίρεση έως το έτος 2028, δημιουργεί προβληματισμούς και ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι οι Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Κρήτης δεν αντιμετωπίζουν στον ίδιο βαθμό το στοιχείο της νησιωτικότητας συγκριτικά με τις Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων όπου κάθε ΠΕ αποτελεί και ξεχωριστή νήσο με τεκμηριωμένα διαφορετικές και ανομοιογενείς ανάγκες ως προς την διαχείριση των στερεών απορριμμάτων.

    Η Περιφέρεια Κρήτης αποτελεί πρόσφορο έδαφος εφαρμογής ενιαίας διαχείρισης των στερεών αποβλήτων του συνόλου των δήμων της, σε αντίθεση με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων που παρουσιάζει έντονο το στοιχείο της νησιωτικότητας. Ωστόσο, το νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ προβλέπει έναν ενιαίο διαβαθμιδικό Φορέα για την Π.Ι.Ν. και έμμεσα τρεις φορείς για την Περιφέρεια Κρήτης.

  • 20 Ιουνίου 2022, 14:59 | ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ

    Να απαλειφθεί η πρόβλεψη της παρ. 3 περί μεταβατικής περιόδου λειτουργίας του ΦοΔΣΑ Β. Πεδιάδας μέχρι την 31.12.2028. Σε περίπτωση που δεν απαλειφθεί, να προστεθεί παρ. 5:
    5. Μετά την πάροδο της μεταβατικής περιόδου της παρ. 3 του άρθρου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί στο ΦοΔΣΑ Βόρειας Πεδιάδας, συμπεριλαμβανομένων των δικηγόρων που απασχολούνται με έμμισθη εντολή, καθίσταται, αυτοδικαίως, από το χρόνο δημοσίευσης της πράξης του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης περί συγχώνευσης, με την ίδια σχέση εργασίας, προσωπικό του ΕΣΔΑΚ και κατατάσσεται σε αντίστοιχες προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις του ΕΣΔΑΚ, οι οποίες καταργούνται κατά την αποχώρηση του υπαλλήλου. Η πράξη κατάταξης του προσωπικού εκδίδεται από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ο χρόνος προϋπηρεσίας του ανωτέρω προσωπικού αναγνωρίζεται για όλες τις συνέπειες. Το ανωτέρω προσωπικό εξακολουθεί να διέπεται από το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς στο οποίο υπαγόταν πριν την κατάταξη του στον ΕΣΔΑΚ. Συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου που βρίσκονται σε ισχύ, συνεχίζονται από τον ΕΣΔΑΚ μέχρι τη λήξη τους.

  • Χρειάζεται διόρθωση του αναφερόμενου διακριτικού τίτλου Δ.Ε.ΔΙ.Σ.Α. Α.Ε. (Ο.Τ.Α.) του ΦοΔΣΑ «ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Ο.Τ.Α.)», στο ορθό: ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ).